POSLOVNI FORUM

> BAZA PODATAKA

> ADRESAR

> UPUTE ZA KORISNIKE

> WEB PREZENTACIJA

> PREGLED ZAKONA I PROPISA

> BESPLATNA IZRADA I POSTAVLJANJE OSNOVIH WEB STRANICA

> POLJOPRIVREDA

> IZRADA POSLOVNIH PLANOVA I INVESTICIJSKIH PROGRAMA - KREDITI

> POSLOVNE INFORMACIJE


PRETRAŽIVANJE OBJAVLJENOG NA POSLOVNOM FORUMU

Google
WWW Poslovni Forum




Vrste računa Krediti za male poduzetnike Kratkoročni krediti Projektno financiranja Za kupnju automobila Posebni krediti Poticanje poduzetničkih djelatnosti Krediti po poslovnom računu Corporate MasterCard Zabafon e-zaba poslovno Brokerske usluge Garancije i Akreditivi Druge usluge 1. KORISNIK KREDITA: Vlasnik poslovog računa, obrtnik ili slobodno zanimanje koji ima otvoren žiroračun u Banci, najmanje 6 mjeseci. 2. STATUS ŠTEDIŠE: Nije potreban. 3. NAMJENA KREDITA: Za premošćivanje nesklada u priljevu i odljevu sredstava po poslovnom računu 4. VISINA KREDITA: Do visine prosječnog mjesečnog priljeva na žiroračunu u zadnja 3 (tri) mjeseca, a najviše do iznosa u kunskoj protuvrijednosti EUR 25.000,00. Visina kredita vodi se u kunama. 5. KAMATNA STOPA: Prema Odluci o kamatnim stopama Banke. 6. ROK OTPLATE: Do 6 mjeseci od dana potpisivanja Ugovora. 7. OTPLATA KREDITA: Po isteku roka povrata kredita Korisnik kredita može odmah koristiti novi kredit. Nakon isteka roka otplate drugog kredita, Korisnik kredita mora u cijelosti vratiti kredit, a novi kredit može koristiti po isteku roka, koji u pravilu mora iznositi barem 10 dana. 8. INSTRUMENTI OSIGURANJA POVRATA KREDITA 1) Za kredite do EUR 5.000,00, u kunskoj protuvrijednosti moguć je sljedeći izbor instrumenata osiguranja: a) Najmanje 1 (jedan), a najviše 2 (dva) jamca odgovarajućeg boniteta, od kojih jedan posluje putem žiroračuna obrtnika i slobodnih zanimanja u Zagrebačkoj banci dd, a čiji je zajednički prosječni mjesečni priljev najmanje u visini traženog kredita. Kao drugi jamac može se pojaviti jedna kreditno sposobna pravna osoba ili obrtnik odnosno slobodno zanimanje koji ima poslovni račun otvoren u ZAP-u, uz dostavu bianco mjenica i zadužnica. ILI: b) Uknjižba založnog na nekretninu u omjeru kredit : vrijednost nekretnine 1 : 1,2 c) garantni kunski ili devizni depozit (novi ili već postojeći) u visini 110% od iznosa traženog kredita 2) Za kredite iznad EUR 5.000,00, do EUR 25.000,00, u kunskoj protuvrijednosti moguć je sljedeći izbor instrumenata osiguranja: a) Kreditna sposobnost tražitelja kredita i najmanje 2 (dva), a najviše 3 (tri) jamca odgovarajućeg boniteta, od kojih najmanje jedan posluje putem žiroračuna obrtnika obrtnika i slobodnih zanimanja u Zagrebačkoj banci, a čiji je zajednički prosječni mjesečni priljev najmanje u visini traženog kredita. Kao drugi i treći jamac mogu se pojaviti kreditno sposobne pravne osobe ili obrtnici/slobodna zanimanja koji ima poslovni račun otvoren u ZAP-u, uz dostavu bianco mjenica i zadužnica. ILI: b) Uknjižba založnog na nekretninu u omjeru kredit: vrijednost nekretnine 1 : 1,2. c) garantni kunski ili devizni depozit (novi ili već postojeći) u visini 110% od iznosa traženog kredita Kratkoročni krediti se odobravaju poslovnim subjektima za financiranje različitih potreba tijekom trajanja proizvodnog ili prometnog ciklusa, odnosno do isporuke ili naplate robe po trgovačkom poslu, ili pak za premošćivanje kratkoročnih neusklađenosti u prilivu i odlivu. Banka može odobriti kratkoročni kredit za financiranje neke od slijedećih namjena: povremene potrebe u obrtnim sredstvima: klasični ili revolving kredit za financiranje povremenih potreba u obrtnim sredstvima, okvirni kredit po žiro-računu (otvorenom kod ZAP-a) po principu tekućeg računa - za pravne osobe (s razdobljem korištenja do 20 radnih dana u tijeku svakog mjeseca, te s krajnjim rokom povrata od 3 mjeseca) okvirni kredit po žiro-računu (otvorenom u nekoj od poslovnica Banke) po principu tekućeg računa - za obrtnike (s rokom povrata do 6 mjeseci) nabava repromaterijala i opreme u zemlji i inozemstvu (mogućnost korištenja deviznog kredita, uz povoljniju kamatnu stopu) podmirenje troškova po Corporate MasterCard kartici - kratkoročni revolving kredit s razdobljem korištenja do 15 dana sezonske namjene (sezonska proizvodnja, sezonske zalihe, priprema turističke sezone i sl.) financiranje posebno ugovorene proizvodnje (npr. za izvoz ili posebno ugovorene proizvodnje za domaće tržište), izgradnje stambeno-poslovnih objekata po modelu unapređenja stambene izgradnje - u pripremi financiranje prodaje robe trajne vrijednosti na domaćem tržištu (klasičan kredit ili kreditiranje krajnjih kupaca putem MasterCard kartice - u pripremi) Valuta kredita: Kratkoročni kredit može biti u kunama (kunski ili uz valutnu klauzulu) ili devizni (isključivo za plaćanje uvoza opreme ili repromaterijala). Rok povrata: ovisi o dužini trajanja ciklusa proizvodnje i naplate proizvoda, odnosno do isporuke ili naplate robe po trgovačkom poslu, a najviše do 12 mjeseci. Način vraćanja glavnice može biti: odjednom na fiksni rok, sukcesivno do ugovorenog krajnjeg roka, revolving u određenoj dinamici ili samonaplatom do kraja ugovorenog roka - kod kredita po principu tekućeg računa. Kamata se obračunava i naplaćuje kvartalno. Način korištenja: na zahtjev klijenta može biti odjednom, sukcesivno ili revolving (ako je riječ o višekratnoj istovjetnoj trgovačkoj transakciji), nenamjenski ili namjenski temeljem specifične dokumentacije za pojedine namjene, putem doznaka Banke ili pak putem žiro-računa klijenta po principu tekućeg računa. Mjesečnu naknadu za korištenje kredita Banka obračunava na kredite po žiro-računu po principu tekućeg računa jednokratno unaprijed. Za ostale kratkoročne kredite Zagrebačka banka ne naplaćuje naknadu. Za dodatne informacije Krediti u suradnji s hrvatskim Caritasom za poticanje poduzetničke djelatnosti u područjima od posebne državne skrbi (tj. u ratom pogođenim područjima). Maksimalni iznos kredita je 35.000 DEM, rok povrata 3 do 5 godina, uz mogućnost počeka 6 do 12 mjeseci. Uvjeti [home] [o nama] [poslovanje s građanima] [poslovanje s malim poduzetnicima] [poslovanje s tvrtkama] [investicijsko poslovanje] Uvjeti po kojima se poslovnim subjektima odobravaju dugoročni krediti za kupnju automobila KORISNIK KREDITA trgovačko društvo, obrtnik ili slobodno zanimanje - klijent Banke najmanje 6 mjeseci VISINA KREDITA prodajna cijena vozila bez PDV-a najmanje DEM 5000 a najviše DEM 100 000 u kunskoj protuvrijednosti ROK OTPLATE do 4 godine neovisno o iznosu kredita KAMATNA STOPA 12.90% godišnja promjenjiva NAKNADA ZA OBRADU ZAHTJEVA 1.5% od iznosa odobrenog kredita NAČIN OTPLATE u polugodišnjim ratama, uz kvartalni obračun i naplatu kamate INSTRUMENTI OSIGURANJA kod svih tražitelja kredita obavezno je: 1) Uknjižba založnog prava na kupljeno vozilo ili izuzetno, uknjižba založnog prava na imovinu 2) Polica kasko osiguranja vozila vinkularna u korist Banke 3) Zadužnice i bianco mjenice korisnika kredita. Po provedenoj ocjeni boniteta i kreditne sposobnosti tražitelja kredita Banka može zatražiti i dodatne instrumente osiguranja ( jamci, sudužnici..) PRIMJERGrađani Zajednički uvjeti i obilježja Korisnici građani RH, zaposleni na neodređeno vrijeme ili s mirovinom Sudionici tražitelj kredita, dužnik obvezni sudužnik je suprug(supruga) ako je dužnik prenio pravo vlasništva nad nekretninom u korist Banke do dva sudužnika ako dužnik nije kreditno sposoban, samo jedan umirovljenik jamci, broj prema vrsti kredita i drugim instrumentima osiguranja: bez jamaca uz prijenos prava vlasništva osigurane nekretnine, procjenjene vrijednosti barem 2 puta veće od iznosa kredita - studentski polica životnog osiguranja i osiguranja od nesretnog slučaja - hipotekarni, stambeni riziko polica - hipotekarni, stambeni, turistički klijenti s primanjima većim od 6.000 kn (1. određene vrste zanimanja – nije nuždan račun u banci) (2. neovisno o zanimanju – korisnik paketa PREMIUM) riziko polica - gotovinski, stambeni polica životnog osiguranja i osiguranja od nesretnog slučaja - stambeni ako je kredit vezan uz drugi bančin proizvod (potrošački) ili proizvod bančinog partnera (gotovinski) uz depozit jednak iznosu kredita i oročen na rok otplate - lombardni do 2 za gotovinske, potrošačke do 3 za stambene kod kredita za kupnju vozila i plovila broj jamaca određen je Ugovorom o osiguranju kredita s pojedinim osiguravajućim društvom zbroj godina života i roka otplate mora biti najviše 70, za sudionike pojedinačno mjesečna primanja moraju biti najmanje 2.000 kn, svakog sudionika ako je zajmotražitelj stariji od 60 godina, zbroj godina sudužnika i roka dospijeća kredita treba biti najviše 60 Pomorci kao posebna grupa klijenata Ugovori o radu - domaća ili inozemna brodska kompanija najmanje 3 godine iskustva (dokaz knjižica pomorca – matrikula) najmanje 12 mjeseci provedenih na brodu u zadnje dvije godine posljednji boravak kod kuće ne smije biti duži od 6 mjeseci (dokazuje se Ugovorom o radu i potvrdom o boravku kod kuće ) mjesečna primanja moraju biti preko SB za cijelo vrijeme trajanja otplate kredita za obračun kreditne sposobnosti uzima se plaća iz Ugovora o radu , odnosno sva primanja u zadnjih 12 mjeseci (uključivo i period boravka kod kuće) i dijele sa 12 zadužnica na sva primanja za dužnika ili kreditno sposoban jamac Kreditna sposobnost sudionika (min. faktor = neopterečeni dio mjesečnih neto primanja / rata) 2,5 za dužnika, tražitelja gotovinskog ili potrošačkog kredita 2 za dužnika s primanjima većim od 6.000 kn za dužnika, tražitelja kredita uz uvjet fiducije ili hipoteke na nekretnini 3 za dužnika, tražitelja kredita za kupnju motornih vozila i plovila 3 za dužnika zajedno s sudužnicima 3 za jamce zajedno ili jamce pojedinačno Instrumenti osiguranja ovjerene Izjave o zapljeni plaće, za sve sudionike otplata putem ovjerene Izjave o zapljeni na plaći koju Banka doznačuje poslodavcu mjenične izjave svakog sudionika i 2 zajedničke mjenice potpisane od svih sudionika Dokumentacija Bančini obrasci: "Zahtjev" za kredit "Osnovni podaci", za unos osnovnih podataka o sudionicima "Popunjava Poslodavac", za ovjeru od Poslodavca ili od HZMO-a (za umirovljenike ili ako je poslodavac obrtnik - prosječne plaće u zadnja tri mjeseca) preslika službene isprave sa slikom (iskaznica,putovnica,...), za sve sudionike Ako je sudionik u kreditu: zaposlen kod Poslodavca: PK-1 obrazac za tekuću godinu ovjeren pečatom i potpisan od Poslodavca zaposlen u obrtu ili u za Banku nepoznatom trgovačkom društvu: PK-1 obrazac za prethodne dvije godine i za tekuću godinu (ako je poslodavac obrtnik PK-1 obrazac treba ovjeriti HZMO) U slučaju da HZMO ne može napraviti ovjeru, prihvatljiva je ovjera od Porezne Uprave ili Potvrda Regosa (iz koje je vidljivo da se plaćaju porezi i doprinosi, te osnovica plaće) Original BON ili SOL (podaci o bonitetu / solventnosti) trgovačkog društva ili obrta Registracija trgovačkog društva ili obrta umirovljenik: Rješenje o mirovini i odresci od zadnje tri mirovine vlasnik za Banku nepoznatog trgovačkog društva (samo u slučaju ako je sudužnik ili jamac u kreditu) Original BON ili SOL Registracija trgovačkog društva Bilanca stanja i račun dobiti i gubitka za prethodnu i tekuću godinu vlasnik obrta ili osoba koja ostvaruje dohodak iz samostalne djelatnosti (samo u slučaju ako je sudužnik ili jamac u kreditu) Original BON ili SOL Registracija obrta ili Rješenje nadležnog ministarstva za obavljanje djelatnosti Rješenje o visini poreza za prethodnu Uvjerenje o poreznom zaduženju za tekuću godinu Ostalo procjena vrijednosti nekretnine izrađena od ovlaštenog bančinog vještaka, ako je uvjet za kredit fiducija ili hipoteka police traženih oblika osiguranja trebaju biti kod osiguravajućih društava prihvatljivih za Banku i vinkulirane u korist Banke polica životnog osiguranja (min. osigurana svota je 30% od iznosa kredita) polica osiguranja od nesretnog slučaja u visini iznosa kredita kasko polica riziko polica u visini iznosa kredita polica osiguranja nekretnine od požara i drugih opasnosti (osigurana svota ovisi o vrijednosti nekretnine) mora se obnavljati godišnje do isteka roka otplate kredita isplata ( otplata ) namjenskih kredita za kupnju: u kunama na račun prodavatelja po prodajnom tečaju Banke na dan isplate (na dan plaćanja kredita) za ostale namjene koje nisu kupnja: kredit se isplaćuje u gotovini do 70% i min. 30% na temelju predračuna ili računa za građane koji ostvaruju dohodak iz samostalne djelatnosti (obrtnici, vlasnici privatnih poduzeća) Banka odobrava kredite po posebnim uvjetima zatezna kamata na kredit 18% Kredit od 1 do 5 godina, bez udjela, bez obaveznog kasko osiguranja uz mogućnost hipotekarnog kredita preko PBZ-LEASING-a Privredne banke Zagreb d.d. Maksimalni iznos kredita za: građane po ponudi do iznosa 100.000 DEM (uključeni svi elementi cijene vozila) obrtnike i poduzeća do iznosa 25.000 DEM (uključeni svi elementi cijene vozila) uz hipoteku i do iznosa 100.000 DEM uz garanciju banke ili devizni depozit (uključeni svi elementi cijene vozila) Kamatna stopa: 12,45 % godišnje uz dekurzivni proporcionalni obračun - promjenjiva stopa (uz valutnu klauzulu) Rokovi i način otplate: Rokovi otplate po izboru do 60 mjeseci Otplata u jednakim mjesečnim anuitetima u kunskoj protuvrijednosti za DEM obračunato po srednjem tečaju Privredne banke Zagreb d.d. na dan plaćanja Vrste i visina kredita prema instrumentima osiguranja naplate: jamstvo - hipoteka na nekretninu (do 25.000,00 DEM) - korisnici svi jamstvo - hipoteka na nekretninu i mjesečna primanja (od 25.001,00 DEM do 100.000,00 DEM) - korisnici građani jamstvo - mjesečna primanja (do 25.000,00 DEM) - korisnici građani jamstvo - bankovna garancija (do 100.000,00 DEM) - korisnici svi jamstvo - devizni depozit (do 100.000,00 DEM) - korisnici svi INFORMATIVNA TABELA KREDITA: Lista glavnica i odgovarajućih rata na iznose od 5.000 do 50.000 DEM na svakih 1000 DEM na rok otplate KREDIT DO 25.000,00 DEM UZ JAMSTVO HIPOTEKE NA NEKRETNINI Korisnici kredita: Građani državljani Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: građani) s prebivalištem u Republici Hrvatskoj Obrtnici i poduzeća registrirani u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: poduzetnici) Obvezni instrumenti osiguranja naplate kredita: Upis prava zaloga (hipoteke) na nekretnini * Opća ovršna klauzula * Nekretninom se smatra stan, kuća, aprtman ili poslovni prostor. Nekretnina na kojoj se zasniva založno pravo ili prenosi vlasništvo, ne smije biti opterećena od neke druge pravne ili fizičke osobe, izuzev nekretnina u otkupu (ex društveni stanovi). Nekretnina na kojoj se zasniva založno pravo mora biti uknjižena u zemljišnim knjigama temeljem važeće građevinske i uporabne dozvole. Ukoliko je nekretnina uknjižena uz zabilježbu da za istu nije priložena građevinska dozvola, takvu nekretninu Banka ne prihvaća za zasnivanje založnog prava(hipoteke). Vrijednost nekretnine mora biti dvostruko viša od iznosa kredita. Korisnik kredita i vlasnik nekretnine ne moraju biti ista osoba. Potrebna dokumentacija: Ponuda za automobil Zahtjev za kredit Izvadak iz zemljišne knjige (gruntovnica) - ne stariji od 15 dana Izvadak iz posjedovnog lista (katastar) Kopija katastarskog plana Rješenje (uvjerenje) o adresi i kućnom broju (za nekretninu) Preslike osobnih iskaznica dužnika i založnog(-ih) dužnika Dodatno za poduzetnike Fotokopija Rješenja Trgovačkog suda o osnivanju tvrtke ili obrtnice Fotokopija Obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta prema NKD-u (statistika) Fotokopija potpisnog kartona Naknada za usluge obrade kreditnog zahtjeva: Jednokratna naknada, u kunskoj protuvrijednosti 2% iznosa odobrenog kredita uvećano za PDV po srednjem tečaju PBZ d.d. Naknadu plaća kupac vozila PBZ LEASING-u KREDIT OD 25.000,00 DO 100.000,00 DEM UZ JAMSTVO HIPOTEKE NA NEKRETNINI I MJESEČNIH PRIMANJA Korisnici kredita: Građani Obvezni instrumenti osiguranja naplate kredita: Upis prava zaloga (hipoteke) na nekretnini * * Nekretninom se smatra stan, kuća, aprtman ili poslovni prostor. Nekretnina na kojoj se zasniva založno pravo ili prenosi vlasništvo, ne smije biti opterećena od neke druge pravne ili fizičke osobe, izuzev nekretnina u otkupu (ex društveni stanovi). Nekretnina na kojoj se zasniva založno pravo mora biti uknjižena u zemljišnim knjigama temeljem važeće građevinske i uporabne dozvole. Ukoliko je nekretnina uknjižena uz zabilježbu da za istu nije priložena građevinska dozvola, takvu nekretninu Banka ne prihvaća za zasnivanje založnog prava(hipoteke). Vrijednost nekretnine mora biti dvostruko viša od iznosa kredita. Korisnik kredita i vlasnik nekretnine ne moraju biti ista osoba. Zapljena dijela plaće kreditno sposobnih dužnika i solidarnih jamaca ** Opća ovršna klauzula ** Visina stalnih novčanih primanja tražitelja kredita mora u trećinskom dijelu (1/3 primanja) pokrivati mjesečni anuitet kredita. Ukoliko primanja tražitelja kredita (dužnika) u njenom trećinskom dijelu nisu dostatna za pokriće mjesečnog anuiteta, tražitelj kredita (dužnik) obezan je pribaviti sudužnika. Dodatno je potrebno pribaviti najmanje 2, a najviše 4 solidarna jamca koji svojim stalnim mjesečnim primanjima moraju u trećinskom dijelu (1/3 primanja) pokrivati 1,5 puta veći iznos od iznosa mjesečnog anuiteta kredita. Samo jedan od učesnika kredita smije biti stariji od 65 godina. Samo dva učesnika kredita smiju biti umirovljenici (starosna i indvalidska mirovina). Samo dva učesnika kredita smiju biti u istoj tvrtki ili biti istog statusa (umirovljenici). Potrebna dokumentacija: Ponuda za automobil Zahtjev za kredit Izvadak iz zemljišne knjige (gruntovnica) - ne stariji od 15 dana Izvadak iz posjedovnog lista (katastar) Kopija katastarskog plana Rješenje (uvjerenje) o adresi i kućnom broju (za nekretninu) Obrazac s podacima o zaposlenju i visini primanja za dužnika, (sudužnika), solidarnih jamaca Preslike osobnih iskaznica dužnika, (sudužnika), solidarnih jamaca i založnog(-ih) dužnika Porezna kartica dužnika, (sudužnika), solidarnih jamaca - PK-1 za 1999. i 2000. godinu Preslike izračuna plaće za prethodna tri mjeseca BON-1 i BON-2 - za zaposlene u tvrtkama koji ne smije biti stariji od 15 dana Odrezak mirovine - za umirovljenike (za predhodna tri mjeseca) Naknada za usluge obrade kreditnog zahtjeva: Jednokratna naknada, u kunskoj protuvrijednosti 2% iznosa odobrenog kredita uvećano za PDV po srednjem tečaju PBZ d.d. Naknadu plaća kupac vozila PBZ LEASING-u. C) KREDIT DO 25.000,00 DEM UZ JAMSTVO STALNIH MJESEČNIH PRIMANJA Korisnici kredita: Građani djelatnici u stalnom radnom odnosu umirovljenici Obvezni instrumenti osiguranja naplate kredita: Zapljena dijela plaće kreditno sposobnih dužnika i solidarnih jamaca ** Opća ovršna klauzula ** Visina stalnih novčanih primanja tražitelja kredita mora u trećinskom dijelu (1/3 primanja) pokrivati mjesečni anuitet kredita. Ukoliko primanja tražitelja kredita (dužnika) u njenom trećinskom dijelu nisu dostatna za pokriće mjesečnog anuiteta, tražitelj kredita (dužnik) obezan je pribaviti sudužnika. Dodatno je potrebno pribaviti najmanje 2, a najviše 4 solidarna jamca koji svojim stalnim mjesečnim primanjima moraju u trećinskom dijelu (1/3 primanja) pokrivati 1,5 puta veći iznos od iznosa mjesečnog anuiteta kredita. Samo jedan od učesnika kredita smije biti stariji od 65 godina. Samo dva učesnika kredita smiju biti umirovljenici (starosna i indvalidska mirovina). Samo dva učesnika kredita smiju biti u istoj tvrtki ili biti istog statusa (umirovljenici). državljani Republike Hrvatske s prebivalištem u Republici Hrvatskoj i sa stalnim mjesečnim redovnim primanjima, državljani Republike Hrvatske zaposleni u inozemstvu uz obvezu da imaju kreditno sposobnog solidarnog dužnika državljana Republike Hrvatske s prebivalištem u Republici Hrvatskoj sa stalnim redovnim mjesečnim primanjima u Republici Hrvatskoj. Tražitelj kredita, solidarni dužnici i solidarni jamci na dan podnošenja Zahtjeva ne smiju imati prema Banci dospjelih, a nepodmirenih obveza po bilo kojim osnovama. Sudionici u kreditu na dan podnošenja zahtjeva ne smiju biti stariji od 65 godina.OSNOVNI UVJETI ANALIZA KREDITNE POLITIKE HRVATSKIH BANAKA Autori Sadržaj Uvod 1. Stvarni rast kreditiranja u 1997. godini 2. Pismeno formulirana kreditna politika banaka 3. Poslovni ciljevi i diverzifikacija rizika 4. Organizacija postupka odobravanja kredita 5. Dokumentacija 6. Razmatranje kreditnih zahtjeva 7. Tipovi instrumenata osiguranja naplate prihvatljivi za banke 8. Postupci u slučaju neplaćanja kreditnih obveza 9. Funkcioniranje sudova 10. Mala i novoosnovana poduzeća 11. Konkurencija 12. Ponuda i potražnja na području bankovnih usluga 13. Izvori financiranja i pasivne kamatne stope 14. Utvrđivanje kamatnih stopa 15. Suradnja između banaka 16. Transparentnost cijena 17. Tipovi potrošačkih kredita DODATAK I: Lista intervjuiranih banaka i njihov regionalni raspored DODATAK II: Ponderacijska shema za konstrukciju sintetičkog indeksa pismeno formulirane kreditne politike Uvod: motivi i ciljevi projekta Hrvatski bankovni sustav je u 1997. godini zakoračio u novu fazu razvoja. Početkom te godine Hrvatska je dobila prvi kreditni rejting koji su joj dodijelile tri značajne agencije specijalizirane za procjenu kreditne sposobnosti, čime je označen kraj razdoblja iznimno visokog političkog rizika te početak razdoblja mira i obnove. Također su neposredno pred kraj 1996. godine pokrenuti procesi sanacije u četiri banke, što je bilo vrlo značajno stoga što su u razdoblju od 1994. do 1996. godine teškoće s kojima su se suočavale spomenute banke uzrokovale poremećaje na bankovnom tržištu. Još jedno bitno obilježje 1997. godine odnosi se na brz ulaz u tržište stranih banaka. Dok je u vremenu do 1996. g. na hrvatskom tržištu bila prisutna samo jedna strana banka, krajem 1996. i u 1997. g. 6 stranih banaka osnovalo je svoje banke-kćeri ili podružnice u Hrvatskoj. I dok je udio stranih banaka u ukupnoj aktivi i dalje mali, njihova nazočnost doprinijela je atmosferi jačanja konkurencije. Dakle, 1997. godine hrvatski bankovni sustav prvi put je imao priliku funkcionirati u "normalnim" uvjetima. Unatoč tome, u bankama se još uvijek osjeća naslijeđe prošlosti, kako u smislu naslijeđenih poslovnih običaja i prakse, tako i u vidu loše aktive (velike obveznice i loši krediti, premda se njihova razina znatno smanjila u odnosu na razine s početka devedestih). Uz to, mnoge banke su relativno nove i nikad prije nisu bile suočene s izazovom poslovanja u okruženju kojeg karakterizira izraženo tržišno natjecanje. Ovaj projekt imao je za cilj pružiti uvid u način na koji hrvatski bankovni sustav odgovara na te nove izazove. U okviru projekta, težište pozornosti stavljeno je na kreditnu politiku i praksu banaka, iz dva razloga: (1) već u lipnju 1997., kada je projekt prvi put predložen, bilo je jasno da je u tijeku brz rast kredita. Zapravo, ukupni krediti nedržavnim sektorima narasli su za 44 % u razdoblju od kraja prosinca 1996. do kraja prosinca 1997. godine. Od posebnog je značaja činjenica da su krediti građanima narasli za otprilike 93 % u istom razdoblju. (2) Kreditna politika predstavljala je ključnu slabost bankovnog sustava u prethodnim godinama, zbog toga što se banke pri dodjeli kredita nisu rukovodile opravdanim kriterijima već često političkim pritiscima. U okviru projekta obavljeno je detaljno intervjuiranje poslovnih banaka. Tim od četiri istraživača iz Hrvatske narodne banke pripremio je upitnike na temelju kojih su bili vođeni intervjui. U prosincu i siječnju posjećeno je 55 banaka. Intervjui su općenito trajali između 2 i 3 sata, ponekad i dulje, i pokrivali su sljedeća područja: poslovni ciljevi i diversifikacija rizika; pismeno formulirana kreditna politika; stvarna praksa povezana s odobravanjem kredita, prihvatom i verificiranjem kolaterala, te praćenjem otplate kredita; iskustvo s naplatom nepodmirenih potraživanja, uključujući iskustvo s obzirom na pokretanje sudskog postupka i stjecanje vlasništva nad zalogom; konkurencija, ponuda i potražnja na tržištu kredita i marketinški planovi banaka. 1. Stvarni rast kreditiranja u 1997. godini Dodatak 1 sadrži popis intervjuiranih banaka kao i regionalnu klasifikaciju banaka. Radi lakše analize Hrvatska je podijeljena na četiri regije. Iz tablice 1 može se vidjeti da je u čitavoj Hrvatskoj tijekom 1997. g. zabilježena snažna kreditna ekspanzija. Osobito snažan rast kredita zabilježen je u južnom dijelu zemlje, a zatim slijede zapadni, istočni i sjeverni krajevi1.Visoka stopa rasta u južnim krajevima Hrvatske vjerojatno se može objasniti s jedne strane niskom polaznom razinom kredita, zbog posljedica rata i sanacije Splitske banke, a s druge strane rastom prihoda zbog znatno uspješnije turističke sezone. Tablica 1: Regionalni aspekti kreditne ekspanzije Stope rasta u postotcima za 1997. g. UKUPNI KREDITI KR. PODUZEĆIMA KR. GRAĐANIMA  Razlika u odnosu na službene podatke iz monetarnih bilanci odnosi se na to što ovdje nisu uključeni efekti preknjižavanja refinanciranih kredita po sređivanju unutarnjih dužničko-vjerovničkih odnosa nakon sklapanja sporazuma s Pariškim i Londonskim klubom. Distribucija kredita prema veličini banke prikazana je u tablici 2. Na temelju tablice moguće je uočiti dvije stvari: prvo, kreditni portfelji većih banaka, gledano u cjelini, rasli su brže nego portfelji ostalih banaka. Drugo, krediti građanima najbrže su rasli u srednje velikim bankama, pri čemu se ponovo kao najvjerojatnije značajno objašnjenje takve pojave može uzeti niska početna osnovica. Tablica 2: Stope rasta kredita (kraj 1997./ kraj 1996. , %) VELIČINA , KRAJ-1996 UKUPNO PODUZEĆIMA GRAĐANIMA BROJ ZAPOSLENIH DO 50 ZAPOSLENIH 63 75 109 50 DO 200 81 55 253 IZNAD 200 89 69 249 UKUPNA AKTIVA DO 200 MIL HRK 62 74 82 200 DO 500 MIL HRK 72 42 272 IZNAD 500 MIL HRK 94 83 129 Napomena: ove brojke predstavljaju prosječne stope rasta pojedinih banaka, drugim riječima, one predstavljaju neponderirane prosječne vrijednosti. Ukratko, jasno je da su u 1997. godini krediti brzo rasli, a njihov rast bio je osobito snažan u južnim dijelovima Hrvatske i kod većih banaka. Imajući to na umu, sada možemo preći na analizu poslovne politike koja je dovela do ovakve kreditne ekspanzije. 1Ovakva široka područja stvorena su u cilju pojednostavljenja analize. Autori izvješća nemaju namjeru ulaziti u dalju raspravu o pitanju optimalnosti prostornih jedinica analize. 2. Pismeno formulirana kreditna politika banaka Najbolja praksa u stranim zemljama obuhvaća postojanje detaljnih pismenih uputa koje specificiraju vrste kredita što ih banke nude, te proceduru prihvaćanja i ocjenjivanja molbi za odobrenje kredita. U najvećim bankama takva kreditna politika manifestira se u obliku opširnih dokumenta od nekoliko stotina, pa čak i tisuća, stranica. Ključni razlog za pismeno formuliranje kreditne politike jest namjera da se uspostave procedure koje će predstavljati standard za banku u cjelini, tako da se procjena rizika može obaviti na isti način i da klijenti banke imaju jednak tretman u svakoj podružnici i od strane svakog službenika banke. Pismeno formulirana kreditna politika stoga predstavlja ključni instrument putem kojeg poslovodstvo kontrolira poslovnu politiku banke. U većini banaka u Hrvatskoj postoji određeni vid pismeno uobličene kreditne politike, ili pak postoje napuci za kreditne referente banke. Od 55 banaka koliko ih je intervjuirano, 44 banke (80 % svih intervjuiranih banaka, što obuhvaća 89 % ukupne aktive banaka uzete kao uzorak) imale su definiranu kreditnu politiku. Pet banaka (9% svih intervjuiranih banaka na koje otpada 7 % ukupne bankovne aktive uzete kao projektni uzorak) imalo je nešto rudimentarnije dokumente (odluke, smjernice), dok 6 banaka (11 % svih intervjuiranih banaka na koje otpada 4 % ukupne bankovne aktive uzete kao projektni uzorak) nije imalo nikakvu pismeno formuliranu kreditnu politiku. U većini slučajeva ovakve pismene formulacije kreditne politike stvarane su unutar banaka. 38 banaka (71 % svih intervjuiranih banaka na koje otpada 36 % ukupne bankovne aktive uzete kao projektni uzorak) pismeno je formuliralo svoju kreditnu politiku bez oslanjanja na pomoć izvana. Neke banke su uložile velik trud u izradu nacrta svoje kreditne politike oslanjajući se pri tom na pomoć revizora ili vanjskih konzultanata. Vjerujemo da bi bilo korisno da HNB objavi određene smjernice na području kreditne politike, u kojima bi možda bile razmatrane najčešće greške u politici kreditiranja ili bi pak bili izloženi minimalni elementi kreditne politike. U procesu intervjuiranja prikupili smo pisane materijale o kreditnoj politici od banaka koje smo posjetili. Nekoliko banaka je odbilo da nam ustupi svoje materijale uz objašnjenje da takvi dokumenti predstavljaju poslovnu tajnu. U nekoliko slučajeva nismo bili sigurni da materijali koji su nam dostavljeni doista predstavljaju sve relevantne dokumente, pa smo takve banke isključili iz našeg uzorka. Naposljetku su 42 banke od prvobitnih 55 ostale uključene u analizu pismeno formulirane kreditne politike. U tablici 3 je sažeta naša analiza ključnih elemenata pismeno formulirane kreditne politike banaka. Odgovori su rangirani u rasponu od 0 do 2, pri čemu je ocjena 0 dodijeljena u slučaju kada određeni element uopće nije obuhvaćen kreditnom politikom banke, ocjena 1 odnosi se na situaciju kada je element obuhvaćen kreditnom politikom ali nepotpuno, dok ocjena 2 znači da je navedeni element u potpunosti reguliran pismeno formuliranom kreditnom politikom. Tablica 3: Prosječni rezultati za određene komponente kreditne politike 1. Ciljevi povezani s diverzifikacijom rizika 0.3 2. Ponuđene vrste kredita 1.3 3. Kamatne stope i naknade za bankovne usluge 0.9 4. Ograničenja visine kredita 1.0 5. Potrebna dokumentacija 1.4 6. Zalog 1.3 7. Kriteriji i ovlaštenje za donošenje odluka 1.3 8. Sadržaj ugovora i uvjeti njegova okončanja 0.6 9. Procedure koje se odnose na održavanje kontakta s dužnikom nakon potpisivanja ugovora 0.3 10. Otplata i procedure za produljenje roka otplate 0.6 11. Izuzeci, povezane osobe 0.3 0=ne spominje se, 1= površno definirano, 2=detaljno definirano; N=42 Napomena: tablica sadrži neponderirane prosječne vrijednosti 1. Ciljevi povezani s diverzifikacijom rizika: navedeni ciljevi s obzirom na diversificiranje aktive po ekonomskim sektorima ili geografskom području. 2. Ponuđene vrste kredita: eksplicitna objašnjenja oblika kredita, na primjer, kratkoročni krediti, krediti za obrtna sredstva, investicijski krediti, potrošački krediti, itd. 3. Kamatne stope i naknade za bankovne usluge: objašnjenje kamatnih troškova i dodatnih naknada koje banka zaračunava za svaku kategoriju kredita posebno. 4. Ograničenja visine: navođenje ograničenja s obzirom na visinu pojedinog kredita ili ograničenja s obzirom na rizik koncentracije plasmana pojedinim dužnicima. 5. Potrebna dokumentacija: jasan opis dokumentacije koja je potrebna da bi se dobio kredit 6. Zalog: specifikacija tipova zaloga prihvatljivih za pojedine kredite; utvrđivanje odnosa vrijednosti zaloga i vrijednosti kredita; utvrđivanje drugih uvjeta kao što su osiguranje zaloga, sudska registracija zaloga. 7. Kriteriji i ovlaštenje za donošenje odluka: osnova na kojoj se donosi odluka o odobrenju kredita; utvrđivanje osobe koja odobrava kreditne poslove. 8. Sadržaj ugovora i uvjeti njegova okončanja: jasna elaboracija elemenata u kreditnom ugovoru te uvjeta pod kojima ugovor može biti razvrgnut Procedure koje se odnose na održavanje kontakta s dužnikom nakon potpisivanja ugovora: opis načina na koji se dokumentiraju kontakti s klijentom te utvrđivanje osobe koja je zadužena za praćenje otplate kredita predstavlja projektni uzorak kreditni referenti zaprimaju zahtjeve za odobrenje kredita i daju preporuke kreditnom odboru ili sličnom tijelu. Rad kreditnog referenta obično kontrolira direktor kreditnog odjela banke. Kreditni odbor tada je znak izrazitog nastojanja banaka da na adekvatan način osiguraju svoja potraživanja. Većina banaka uzima kao zalog različite tipove dugotrajne imovine, na primjer, poslovne zgrade, zemljišta i stambene objekte. Međutim, tu postoje značajne razlike između banaka u pogledu njihovih stavova i prakse. Gotovo sve banke prihvaćaju kao zalog poslovne prostore mnoge od njih izjavljuju da preferiraju ovaj tip imovine. Argument kojim se banke pri tom služe jest taj da su poslovni prostori lako utrživa imovina. Mnoge banke također uzimaju kao zalog privatni stambeni prostor u vlasništvu poduzetnika. U svezi s tim, međutim to je slučaj sa privatnim stambenim objektima općenito neki bankari izražavaju sumnju da bi se takve hipoteke moge iskoristiti za bilo što drugo osim za psihološki pritisak. Dvije banke su eksplicitno izjavile da ne prihvaćaju privatne kuće poduzetnika kao kreditno jamstvo dok neke banke ne prihvaćaju privatne stambene objekte nepoduzetnika budući da smatraju da neće moći iseliti stanare iz tih objekata u slučaju sudske presude. Druge banke pak prihvaćaju privatne stambene prostore kao kreditno jamstvo djelomice i zbog toga što smatraju da se time stavlja dodatni pritisak na osobu koja je korisnik kredita banke prihvaćaju pokretnu imovinu na ime kreditnog jamstva, uključujući automobile i strojeve. Najveći broj ovih banaka izjavljuje da su takvi slučajevi rijetki. Problem s ovakvom imovinom odnosi se na njenu brzu amortizaciju, ograničeno tržište za preprodaju specifične imovine kao što su strojevi, pa čak i mogućnost da takva imovina naprosto praksa da se depoziti uzimaju kao sredstvo osiguranja kredita vrlo je raširena. Nekoliko banaka protivi se takvoj praksi. Jedna banka je izjavila da joj se takva praksa ne sviđa napominjući da pri tom dolazi do umjetnog napuhivanja bilance. Druga je pak ustvrdila da su depoziti zapravo skupi zbog izdvajanja obvezne rezerve odnosno obveze držanja određenog postotka deviznih depozita u inozemstvu. Važno je napomenuti da praksa prema kojoj banke traže depozite kao instrument kreditnog osiguranja čini kredit skupljim za razliku od prakse korištenja fizičke imovine, pri čemu je trošak kredita veći samo za iznos koji odgovara trošku procjenjivanja vrijednosti imovine i ispisivanja hipoteke. Jedanaest banaka (20 % svih intervjuiranih banaka na koje otpada 10 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) prihvaća cesije kao kreditno osiguranje. Dvanaest banaka (22 % svih intervjuiranih banaka na koje otpada 20 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) spremno je prihvatiti na ime kreditnog jamstva robu, što je - u međunarodnim razmjerama gledano - uistinu neuobičajena bankovna praksa. Neke banke, međutim, poglavito one koje imaju strukturu holding kompanija, drže da je to koristan način da realiziraju svoja potraživanja prema klijentima. 22 banke (40 % svih intervjuiranih banaka na koje otpada 32 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) spremne su uzeti dionice tj. vlasničke udjele u poduzećima na ime kreditnog osiguranja, premda visina diskonta u odnosu na aktualnu tržišnu vrijednost u velikoj mjeri varira. Banke koje prihvaćaju vrijednosnice kao instrument kreditnog osiguranja općenito uzimaju dionice poduzeća kojima se trguje na burzi. 9 banaka (16 % svih intervjuiranih banaka na koje otpada 49 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) je također spremno prihvatiti vlastite dionice kao kreditno osiguranje. Neke od njih imaju brokerske kuće u sastavu bankovne grupe holdinga kojem pripadaju. Ipak, ovakva praksa pokazuje se upitnom ovisno o likvidnosti banke i fluktuiranju cijene dionica. Takve dionice prestavljaju zapravo potraživanja banke od nje same, koja dospijevaju na naplatu u slučaju likvidacije banke. Stoga banke ne bi trebale prihvaćati vlastite dionice kao instrument putem kojeg će osigurati potraživanja od komitenata. Nije teško razumjeti zbog čega banke više vole uzimati dionice nego depozite na ime kreditnog osiguranja; na dionički kapital ne moraju izdvajati obveznu rezervu. Ipak, takva praksa u cjelini daje razloga za sumnjičavost. Za kredite građanima, naravno, koriste se nešto drugačiji mehanizmi osiguranja. Postojeća praksa obuhvaća imenovanje sudužnika i nekoliko jamaca kada je riječ o manjim iznosima. Kao što smo ranije spomenuli, nemoguće je znati jesu li ovi sudužnici ili jamci na isti način obavezani i drugim kreditnim ugovorima. 4 banke su našle način da izbjegnu rizik koj nužno prati njihovo kreditno poslovanje tako što zahtijevaju od klijenata da se osiguraju kod Croatia osiguranja, a 3 druge banke su također napomenule da razmišljaju o uvođenju ovakve mjere. Spomenuto osiguranje u potpunosti pokriva kredit: banka, barem teoretski, nije izložena nikakvom riziku. Međutim, neki bankari su napomenuli da bi zbog klauzula u ugovoru s Croatia osiguranjem banke mogle imati određene teškoće pri naplati svojih potraživanja na temelju police osiguranja. Bilo to točno ili ne, ovakva praksa je vrlo zabrinjavajuća. Ona u najmanju ruku ukazuje na nužnost čvrstog reguliranja aktivnosti osiguravajućih društava, jer se čini da su osiguravatelji izloženi velikim rizicima. Sa skepsom primamo tvrdnje banaka da krediti građanima predstavljaju izvrstan posao u smislu rizika koji ih prate. Inozemno iskustvo ni izdaleka nije tako ružičasto. Možda su građani doista bili izvrsni dužnici u 1997. godini, ali to ne mora značiti da će tako biti i u budućnosti. Podaci Hrvatske narodne banke zapravo pokazuju da su krediti građanima narasli za 93 % u 1997.g., ali su istodobno za 181,6% narasla sumnjiva potraživanja od tog sektora, povećavši se od 10,5 milijuna HRK na 29,5 milijuna HRK. Ovaj podatak pokazuje da se pogoršava situacija na polju otplate kredita od strane građana (premda se tu radi o pogoršanju u odnosu na jako dobru početnu razinu), i da bi otplata ovih kredita u budućnosti mogla postati problematična. 8. Postupci u slučaju neplaćanja kreditnih obveza U gotovo svim bankama prvi korak koji se poduzme kada dođe do kašnjenja s otplatom kredita jest taj da kreditni referent pošalje pismenu opomenu dužniku ili mu telefonira. Nakon toga, ako klijent ne ispuni obvezu ili ako se ne postigne nikakav dogovor između klijenta i banke, aktiviraju se drugi instrumenti plaćanja, prije svega akceptni nalozi ili mjenice. Rok u kojem je banka spremna pričekati prije nego aktivira te druge instrumente naplate varira od banke do banke i od slučaja do slučaja. Neke banke aktiviraju druga sredstva naplate ako se s plaćanjem obveza kasni svega 3 dana, dok ostale banke uobičajeno čekaju 30 dana. Međutim, sve se banke slažu u ocjeni da rok čekanja primarno ovisi o reagiranju klijenta. Ako klijent ima valjan razlog zbog kojeg kasni s plaćanjem obveza, možda postoji mogućnost da se postigne dogovor o tome kada će plaćanje biti obavljeno, ili se mogu dogovoriti druge primjerene mjere. Banke potvrđuju da su takvi oblici plaćanja, odnosno, naplate, vrlo učinkoviti. Oni koji su spremni to izraziti brojkama procjenjuju da je 75 do 90 % slučajeva kašnjenja riješeno putem akceptnih naloga. Međutim, kao što je jedan bankar napomenuo, nelikvidan klijent ili klijent koji je u stanju poslovati a da ne obavlja plaćanja preko svog računa u ZAP-u vjerojatno je imun na sve ove mjere naplate (akceptni nalozi, mjenice, blokada računa). Neki neskrupulozni klijenti otvorili su nove žiro-račune kako bi izbjegli takve mjere, dok su drugi pronašli različite "kreativne" načine kako bi spriječili naplatu, poput promjene imena na potpisnoj kartici u ZAP-u. U situacijama kada ni akceptni nalozi ni slični mehanizmi ne bi dali nikakve rezultate, banke su postajale vrlo domišljate. Neke banke - naročito one koje imaju strukturu holdinga - spremne su prihvatiti robu na ime otplate kreditnih obveza, a onda bi možda nekom drugom klijentu odobrile kredit za kupnju te robe. Mnoge banke potvrđuju da čine sve što mogu kako bi našle kupce za dužnikovu robu, uključujući ugovaranje kredita za potencijalne kupce. Banke također pribjegavaju i drugim inventivnim rješenjima, ali je u nekim slučajevima pokretanje sudskog postupka neminovno. 9. Funkcioniranje sudova Naši intervjui iznijeli su na vidjelo zanimljive informacije o funkcioniranju sudova. Kao što je svima poznato, sudski sustav je iznimno spor, osobito u Zagrebu i Splitu. Međutim, u nekoliko manjih gradova sudski procesi mogu biti vrlo brzo dovršeni - čak za 6 mjeseci. Određen broj banaka izrazio je mišljenje da su uvjereni da će dobiti parnicu i da će im naposljetku biti isplaćena sredstva. Pitanje je samo da li si banka može priuštiti takvo čekanje na naplatu. Kod manjih banaka s vrlo napetom situacijom na polju likvidnosti takvo čekanje ne dolazi u obzir. To znači da su veće, likvidnije banke u prednosti nad ostalima: one se mogu učinkovitije služiti instrumentom hipoteke i na taj način reducirati rizik. Međutim, otkrili smo dva slučaja u kojima su banke sudskim putem dobile pravo na preuzimanje vlasništva nad zalogom ali su se tada morale suočiti sa činjenicom da su potraživanja države na ime zaostalog poreza usprkos tome što je banka imala razlučno pravo, bila postavjlena u rang ispred potraživanja banaka. Ako se osvrnemo na prikupljene ukupne podatke o funkcioniranju sudova, 36 banaka (65 % intervjuiranih banaka na koje otpada 69 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) je izjavilo ili da su sudovi spori ili da su krajnje nedjelotvorni. Banke su izjavile da su dobile sudske sporove ali da nisu mogle naplatiti potraživanja od dužnika još dugo nakon izricanja presude, pri čemu je razdoblje od donošenja presude do ostvarenja naplate variralo od godinu dana do čak sedam godina. Neke banke su govorile o dugom razdoblju čekanja da presuda uopće bude donešena, a jedna banka je spomenula neriješene slučajeve koji se vuku još od 1990. godine. Samo su 2 banke imale općenito pozitivno mišljenje o pravnom sustavu. 4 banke su spomenule sudsku naklonost prema dužnicima, a jedna banka je iznijela komentar da je takva naklonost još izrazitija izvan Zagreba. Unatoč svemu, 15 banaka je navelo da su barem jedanput dobile sudski spor. 10. Mala i novoosnovana poduzeća Ugodno smo se iznenadili kada smo vidjeli koliko se banaka posvetilo suradnji s malim poduzećima. To je, naravno, djelomice nužna posljedica ograničenog kapitala malih banka i ograničenja glede maksimalnog iznosa kredita koje propisuje HNB. Međutim, ukupni pristup poslu kojeg zastupaju male banke, pri čemu je naglasak na personaliziranoj usluzi, spremnosti na davanje savjeta, i brzom donošenju odluka, trebao bi povoljno utjecati na razvoj malih poduzeća. Većina banaka igra značajnu ulogu u smislu davanja savjeta svojim klijentima. Ti savjeti su u prvom redu financijske prirode. Banke su nam priopćile da im klijenti često dolaze s nerealnim projektima i nerealno visokim zahtjevima za kredite, i da one onda moraju iznalaziti načine za smanjenje visinu tih zahtjeva ili čak moraju tražiti način da se izbjegne uzimanje kredita. Poslovni ljudi, naročito vlasnici novih malih poduzeća, često nemaju poslovnog iskustva i potrebna im je pomoć koju im mogu pružiti bankari. Naravno, nisu svi spremni prihvatiti savjet. Banke su ipak vrlo oprezne kada je riječ o novoosnovanim poduzećima. Jedno sasvim novo poduzeće može zatražiti novac od banke samo ako je uspjelo pokriti najveći dio financija i nedostaje mu samo još malo sredstava da bi moglo pokrenuti poslovanje, reći će najveći broj bankara. Svega nekoliko velikih banaka spremno je riskirati novac na kreditiranje novorformiranih poduzeća. Dvije banke su izrazile spremnost za ulaganja u vlasničke udjele u novim poduzećima. Jedna banka ima vlastiti program za novoosnovana poduzeća. 34 banke su uključene u različite programe HBOR-a. Komentari na programe HBOR-a su prilično šaroliki. 4 banke su istaknule da takve programe drže značajnim zbog toga što im im daju priliku da dođu do dugoročnih izvora sredstava, a 5 banaka je izjavilo da te programe drže značajnim zbog novih klijenata koje su putem njih stekli. Međutim, HBOR-u se prigovara zbog sporosti (11 banaka), birokratskog pristupa (3 banke), nedovoljne zarade za banke (12 banaka; kamatna marža od 1% smatra se preniskom s obzirom na rizičnost ovih kredita), pretjerane politizacije (1 banka), pa čak i sporosti u isplati naknada za pružene usluge (1 banka). Neke banke su izjavile da sudjeluju u programima HBOR-a ali ne razglašavaju tu činjenicu; druge su u fazi preispitivanja svog sudjelovanja u tim programima; a neke su jednostavno odbile sudjelovati u njima. Neke banke općenito tvrde da u HBOR-ovim programima na područjima koja su bila izravno pogođena ratom sudjeluju iz socijalnih razloga. 11. Konkurencija Bankari se općenito slažu u ocjeni da njihovi klijenti obavljaju usporedbu kamatnih stopa i uvjeta koje nude različite banke prije nego što im zakucaju na vrata. Najčešće se spominjala brojka 3 - klijenti obično uspoređuju kamatne stope i uvjete u tri banke prije nego što donesu odluku; no mnogi bankari nisu mogli reći ništa više doli to da im se čini da ljudi uspoređuju nekoliko banaka. Dvije banke su smatrale da velika poduzeća međusobno uspoređuju veći broj banaka, dok je jedna banka iznijela komentar da ljudi uzimaju kredit tamo gdje ga uspiju dobiti. Jasno je da postoji konkurencija, osobito u gradovima s velikim brojem banaka kao što su Zagreb, Split, ili čak Poreč, i to naročito s obzirom na kvalitetnije klijente. Banke u manjim gradovima koji se nalaze u blizini većih gradskih središta često moraju računati s tim da će njihovi klijenti ako ništa drugo onda barem vršiti usporedbe imajući na umu kreditne uvjete banaka iz tih velikih središta. Tržišta na kojima je konkurencija ograničena i dalje postoje, osobito u naseljima udaljenijim od gradskih središta. Samo je u jednom slučaju jedan bankar eksplicitno izjavio da je lokal-patriotizam to što veže ljude uz konkretnu lokalnu banku; međutim, jasno je da bi se iz mnogo drugih razloga, tj. u mnogo drugih slučajeva ljudi radije opredijelili da svoje poslove obavljaju putem lokalne banke nego putem bilo koje druge banke. Ipak, u situacijama kada ustanove da banka koja im nudi kredit nije iz njihovog rodnog grada ili kraja, ljudi se nađu razapeti između patriotizma i pragmatizna. Banke su vrlo svijesne kamatnih stopa na tržištu. 20 banaka (36 % intervjuiranih banaka na koje otpada 37 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) izjavljuje da su izložene pritisku da mijenjaju svoje kamatne stope sukladno tržišnim kretanjima; 13 banaka (24 % intervjuiranih banaka na koje otpada 13 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) izjavljuje da osjeća stanovit pritisak, ali i da imaju prostora za manevriranje i odabir načina na koji će reagirati; dok 15 banaka (27 % intervjuiranih banaka na koje otpada 40 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) tvrdi da ne osjećaju potrebu za reagiranjem na promjene na tržištu. Među bankama koje izjavljuju da ne osjećaju potrebu za reagiranjem na promjene kamatnih stopa na tržištu nalaze se banke koje za sebe drže da su u poziciji da određuju cijene na tržištu, banke koje drže lokalni monopol, te banke koje jasno primjenjuju strategiju tržišne niše. Necjenovna konkurencija također je vrlo bitna. To je drugi razlog zbog kojeg mnoge banke ne osjećaju potrebu za reagiranjem na svaku promjenu kamatnih stopa na tržištu. Dominacija necjenovnih elemenata može se uočiti na temelju odgovora na postavljena pitanja o marketinškim strategijama. Samo je 20 banaka (36 % intervjuiranih banaka na koje otpada 71 % ukupne bankovne aktive koja predstavlja projektni uzorak) planiralo staviti akcent na na niske kamatne stope u svom marketinškom nastupu. Mnogo češće se naglašavala brzina usluga (u 32 banke koje čine 58 % ukupnog broja banaka i pokrivaju 87 % ukupne aktive unutar promatranog uzorka), i fleksibilnost pri zadovoljavanju potreba klijenata (u 23 banke koje čine 42 % ukupnog broja banaka i pokrivaju 34 % ukupne aktive unutar promatranog uzorka). Novi proizvodi (u 18 banaka koje čine 33 % ukupnog broja intervjuiranih banaka i pokrivaju 23 % ukupne aktive unutar promatranog uzorka) i nove kombinacije postojećih usluga (u 12 banaka koje čine 22 % ukupnog broja intervjuiranih banaka i pokrivaju 44 % ukupne aktive unutar promatranog uzorka) također su zauzimali značajno mjesto u spomenutim odgovorima. Ipak, imajući u vidu relativno usku lepezu bankovnih proizvoda koji se danas nude, broj banaka koje stavljaju naglasak na nove proizvode ili nove kombinacije proizvoda čini se premalim. Također se može reći da izgleda da su banke sklonije tome da izravno kontaktiraju željene klijente nego da se koriste široko osmišljenim reklamnim kampanjama, ili, kako je to formulirao jedan od bankara, "radije bismo mi sami birali klijente koje želimo, nego da klijenti biraju nas". 15 banaka (27 % ukupnog broja intervjuiranih banaka na koje otpada 25 % ukupne aktive unutar promatranog uzorka) planira ostvariti izravne kontakte s klijentima u narednim godinama. Premda je necjenovna konkurencija vrlo značajna, postoje male banke koje drže da moraju pratiti kretanja kamatnih stopa unutar grupe banaka kojoj pripadaju ili pak drže da moraju pratiti kamatne stope velikih, vodećih banaka na tržištu. U skupini većih banaka, nekoliko ih je ukazalo na potrebu za reagiranjem na poteze cjenovno vodeće banke ili na tržišna kretanja. Stoga možemo zaključiti da premda je situacija na bankovnom tržištu daleko od uvjeta savršene konkurencije, postoji velika konkurencija u pogledu kamatnih stopa. U cjelini gledano, necjenovna konkurencija vjerojatno je od većeg značaja nego cjenovna konkurencija. Brzina donošenja odluka, kvaliteta pruženih savjeta, sposobnost ponude široke lepeze usluga, sve to predstavlja vidove na temelju kojih se banke međusobno natječu. A neke banke ulažu iznimne napore u tom pravcu. Domaće banke su prilično uznemirene pojavom inozemne konkurencije. Banke u vlasništvu stranaca općenito imaju jeftinije izvore financiranja. Međutim, one općenito nisu imale velikog utjecaja na snižavanje kamatnih stopa. Zapravo se pokazalo da se pristup nekih banaka u vlasništvu stranaca značajno ne razlikuje od pristupa lokalnih banaka. Teško je davati općenite konstatacije o bankama u vlasništvu stranaca u Hrvatskoj: one se međusobno uveliko razlikuju po svojim ciljevima, po odnosu prema matičnim bankama izvan Hrvatske, po orijentaciji i brzini razvoja. Najviše što možemo u ovom trenutku reći jest to da ako strane banke prisile domaće banke da počnu nuditi kvalitetnije usluge i jeftinije kredite, to će koristiti svima. Sanacija četiri problematične banke dovela je do određenog seljenja klijenata. 19 banaka (35 % ukupnog broja intervjuiranih banaka na koje otpada 28 % ukupne aktive bankovnog sektora unutar promatranog uzorka) izjavilo je da su dobili klijente iz banaka koje su išle u sanaciju. Općenito se može ustvrditi da su samo one banke koje posluju na istim osnovnim poslovnim područjima na kojima su poslovale i banke u sanaciji preuzele klijente od tih banaka. Ove prve banke nisu izrazile nikakvu zabrinutost da bi se njihovi novi klijenti mogli vratiti svojim starim bankama. Bankari su također ukazali na činjenicu da se klijenti danas češće sele od banke do banke nego u prethodnim godinama, neovisno o sanaciji. To je znak jačanja konkurencije. Necjenovni elementi na koje smo ovdje ukazali svakako su vrlo bitni. Sljedeći bitan element su izgleda pasivne kamatne stope koje ćemo analizirati nešto kasnije. 12. Ponuda i potražnja na području bankovnih usluga Jedno od naših pitanja imalo je za cilj doći do informacija o odnosu između ponude i potražnje na bankovnom tržištu. Pitanje da li ponuda odgovara potražnji zapravo je vrlo komplicirano. Uzmimo na primjer tržište kruha. Količina ponude jest količina kruha koju su pekari voljni ispeći i prodati po određenoj cijeni; količina potražnje jest količina kruha koju su potrošači voljni kupiti po određenoj cijeni. Pogledajmo sada bankovno tržište. Ponuda predstavlja količinu novca koju su bankari spremni posuditi po određenoj cijeni (kamata). Ali količina novca koju su bankari voljni posuditi ovisi o broju kvalitetnih kupaca. Banke, recimo, mogu imati na raspolaganju 1 milijun HRK ali su spremne posuditi samo 100.000 HRK dužnicima koje mogu naći. Istodobno je potražnja za bankovnim uslugama također mnogo kompliciranija od potražnje za kruhom. Oni koji kupuju kruh su oni koji ga mogu platiti. Oni koji primaju kredite možda realno nisu u mogućnosti otplatiti te kredite. Naše pitanje o ponudi kredita i potražnji za kreditima nastojalo je uzeti u obzir spomenutu problematičnu komponentu. Većina banaka (njih 38, što predstavlja 69 % intervjuiranih banaka na koje otpada 82 % ukupne aktive bankovnog sektora unutar promatranog uzorka) je izjavila da potražnja, shvaćena u smislu prisutnih želja za kreditima, uvelike nadmašuje ponudu. Ali postoje li doista kreditno sposobni dužnici koji žele, a ne mogu dobiti kredite? To nije sasvim jasno. 26 banaka (47 % od ukupnog broja intervjuiranih banaka na koje otpada 37 % ukupne aktive bankovnog sektora unutar promatranog uzorka) ustvrdilo je da nema dovoljno kreditno sposobnih dužnika, ili da se za određene vrste kredita kao što su kratkoročni krediti ne mogu naći kreditno sposobni dužnici. Neke od ovih banaka pri tom su dodale da je teže naći kreditno sposobna poduzeća nego kreditno sposobne fizičke osobe. Nekoliko drugih bankara je istaknulo da bi s padom kamatnih stopa došlo do rasta potražnje za kreditima. To je nesumnjivo točno. Pitanje glasi: postoje li na strani potražnje takve snage koje bi izokrenule krivulju potražnje tako da bi novac postao dostupnim po nižim kamatnim stopama? To ostaje nejasno. Nekoliko je banaka izrazilo skepsu o tome mogu li kamatne stope doživjeti dalji pad ako se uzmu u obzir troškovi sredstava, regulatorna ograničenja i struktura nekamatnih troškova bankovnog sustava. Također smo stekli dojam da priličan broj banaka posluje s razmjerno dobro definiranim i u stanovitoj mjeri zatvorenim krugovima klijenata. Kreditiranje se zasniva na osobnom poznanstvu i vezama, i poslovanje izvan takve poznate grupe vrlo je ograničeno. Istodobno se mogu susresti banke koje imaju vrlo agresivan pristup. Njih ima manje, i one teže biti što inovativnije na polju bankovnih usluga. Važna pitanja koja se mogu postaviti u svezi s ovim bankama su sljedeća: imaju li one valjanu procjenu rizika, i koji su njihovi izvori financiranja? 13. Izvori financiranja i pasivne kamatne stope Kao što je napomenuto u odjeljku o ponudi i potražnji, većina banaka govori o akutnom nedostatku dugoročnih izvora financiranja. To je ključni uzrok jake konkurencije na području depozita koja u ovom trenutku postoji u Hrvatskoj. Banka koja želi povećati svoju bilancu ima na raspolaganju malo alternativnih izvora financiranja: tržište novca je vrlo ograničeno, banke su već prikupile znatne iznose na ime kapitala, pa jedini izvor koji još uvijek nije u potpunosti iscrpljen predstavljaju inozemni krediti. Nijedan od spomenutih izvora, prema mišljenju bankara, nije adekvatan. Stoga je potrebno povećati depozite. Međutim, ustanovili smo da banke imaju nerealna očekivanja u smislu dobivanja pristupa depozitima oročenim na dulje rokove. Mnogi bankari se tuže nedostatak stabilne dugoročne depozitna osnovice. Ali stabilna dugoročna depozitna osnovica ne mora imati oblik depozota oročenih na vrlo duge rokove; ona se pojavljuje u vidu banci vjernih i zadovoljnih deponenata. Inozemni krediti mogu predstavljati visokokvalitetan izvor financiranja koji se odlikuje niskim troškovima i koji je relativno dugoročan.Također smo naišli na slučajeve gdje su strane banke željele financirati kreditno sposobne hrvatske firme ali su se radije odlučile da to učine u suradnji s nekom hrvatskom bankom koja je "bolje poznavala teren". Naposljetku, bilo je slučajeva u kojima su hrvatske banke potaknule iznimno kreditno sposobne hrvatske firme da uzmu strane kredite, pri čemu su one osigurale garancije za takav posao. Ovakvo zaduživanje kod inozemnih subjekata općenito je opravdano, ali ga HNB mora pozorno pratiti iz makroekonomskih razloga. U jednom broju slučajeva smo ustanovili da su hrvatske banke u inozemnim bankama deponirale devizna sredstva a zatim su od istih banaka primale kredite. Dojam tipa "oni nam posuđuju naš vlastiti novac" prilično je rasprostranjen, međutim, nemamo precizne podatke o tome kako često se javlja takva situacija. Sljedeća bitna implikacija bankovnog natjecanja za depozite jest ta da visoke pasivne kamatne stope prisiljavaju banke da zaračunavaju visoke aktivne kamatne stope kako bi osigurale primjerenu kamatnu maržu. Time se zaoštravaju problemi negativne selekcije, pošto je u uvjetima visokih kamatnih stopa veća vjerojatnost da će se na tržištu, umjesto kvalitetnih dužnika, pojavljivati loši dužnici koji plasiraju u visokorizične projekte. Stoga bi jedno opće snižavanje i pasivnih i aktivnih kamatnih stopa, pri čemu bi kamatna marža ostala ista, imalo pozitivan ekonomski efekt reduciranja negativne selekcije. Time bi se smanjile standardne kamatne stope, povećao bonitet banaka, i ostvario izravan utjecaj na ekonomski rast putem odabiranja kvalitetnijih projekata. Uz to, time bi se stimuliralo dugoročno kreditiranje koje vjerojatno pokazuje veću kamatnu elastičnost od kratkoročnog kreditiranja. 14. Utvrđivanje kamatnih stopa Zamolili smo banke da nam navedu dva ili tri najznačajnija faktora koji ulaze u određivanje aktivnih kamatnih stopa. Donja tablica prikazuje njihove odgovore. Tablica 6: Osnovni faktori koji utječu na aktivne kamatne stope banaka FAKTOR ODGOVORI Pasivne kamatne stope 40 Stope ostalih banaka 26 Karakteristike klijenta 20 Stope na tržištu novca 13 Očekivanja koja se odnose na buduća kretanja na tržištu 8 Stope obvezne rezerve 6 Tečaj 2 Uvjerljivo najveći broj banaka naveo je pasivne kamatne stope kao jedan od ključnih faktora. To je samo još jedan argument koji ide u prilog mjerama za smanjenje pasivnih kamatnih stopa. Drugi najčešće spominjan faktor bile su kamatne stope ostalih banaka. Ovdje ponovo nalazimo dokaz da tržišno natjecanje utječe na ponašanje hrvatskih banaka. Većina banaka je navela da na određen način vrše rangiranje klijenata i da nude bolje uvjete najboljim klijentima. 11 banaka (20 % od ukupnog broja intervjuiranih banaka na koje otpada 17 % ukupne aktive bankovnog sektora unutar promatranog uzorka) je izjavilo da često pregovaraju o visini kamatne stope, dok je 29 banaka (53 % od ukupnog broja intervjuiranih banaka na koje otpada 75 % ukupne aktive bankovnog sektora unutar promatranog uzorka) izjavilo da pregovaraju samo u manjem broju slučajeva, uglavnom kada žele privući ili zadržati najpoželjnije klijente. Obično ti najpoželjniji klijenti obavljaju velik broj poslova preko banke, uključujući inozemna plaćanja i depozite, i uredno izvršavaju svoje kreditne obveze. Većina banaka je ustvrdila da bi se kamatne stope mogle smanjiti za jedan ili dva poena u slučaju najpoželjnijih klijenata, osobito onda kada se čini da bi takvi klijenti mogli preći u drugu banku ako ne bi bili zadovoljni. Nekih 13 banaka (24 % od ukupnog broja intervjuiranih banaka na koje otpada 12 % ukupne aktive bankovnog sektora unutar promatranog uzorka) navodi da se uopće ne žele pregovarati o kamatnim stopama. U nekim bankama također postoji velik raspon kamatnih stopa; tako nekolicina njih zasebno navodi kamatne stope prema pojedinim rizičnim grupama (npr. 10% za A, 12% za B, itd). Četvrti najčešće spominjan faktor jesu kamatne stope na tržištu novca. Jasno je da to predstavlja značajan element troška sredstava, ili pak oportunitetni trošak za banke s viškovima likvidnosti. Ostale navedene faktore spomenuo je manji broj banaka. To ne znači da su oni beznačajni (nedvojbeno je da su stope obvezne rezerve vrlo bitne). 15. Suradnja između banaka Mnogi bankari drže da je suradnja među njima neadekvatna. Male banke smatraju da velike banke s njima ne žele razgovarati. Male banke opet ne razgovaraju među sobom, možda i zbog oštre konkurencije. Vrlo malo banaka zna kako ugovoriti sindicirani kredit, koji predstavlja ključni oblik bankovne suradnje. (Zapravo je na ovom području napravljen ključan pomak: Dalmatinska banka je već sindicirala kredit s 5 drugih hrvatskih banaka). Sugeriramo da bi bilo vrlo korisno održati jedan seminar o osnovama sindiciranih kredita, koji bi možda mogao organizirati HIBO. Mnogi bankari su bili vrlo sretni što smo ih došli posjetiti i s zadovoljstvom su dočekali priliku da "ispričaju svoju priču" ljudima iz HNB. Jedan broj njih je rekao da bi se rado odazvali daljim anketama i intervjuima, osobito ako bi mogli dobiti uvid u konačne rezultate. 16. Transparentnost cijena U jednom broju slučajeva uočili smo nedostatnu transparentnost cijena bankovnih usluga. U slučaju depozita, na primjer, otkrili smo da priličan broj banaka nudi komplicirane "bonuse" ili jednostavno navodi da se stope utvrđuju dogovorom između banke i klijenta za depozite iznad određenog iznosa. Slično vrijedi i za kredite - teško je znati koliki je točno trošak kredita. Različiti uvjeti za odobrenje kredita, osobito uvjet davanja depozita, čini kredite skupljim. Također nije jasno računaju li se kamate uvijek na isti način. Za oba područja bilo bi korisno razmotriti mjere zaštite potrošača. Uvođenjem obvezne primjene standardne metode za izračunavanje dobiti od depozita ili troškova kredita postigla bi se zaštita potrošača i osnažila konkurencija. 17. Tipovi potrošačkih kredita Sljedeći podaci o potrošačkim kreditima mogu biti zanimljivi: Tablica 7: Tipovi potrošačkih kredita Broj banaka koje nude Kredite za automobile 26 Stambene kredite 30 Kredite po kreditnim karticama 9 Prekoračenja po računima/kreditne linije 26 Kredite općeg tipa (uključujući kredite za namještaj, bijelu tehniku) 43 DODATAK I: LISTA INTERVJUIRANIH BANAKA I NJIHOV REGIONALNI RASPORED Sektor JUG Credo banka Trg-turistička banka Zaba-pomorska banka Jadranska banka Imex banka Razvojna banka Dalmacija Dubrovačka banka Dalmatinska banka Alpe Jadran banka Neretvanska gospodarska banka Splitska banka Sektor ZAPAD Riječka banka Laguna banka Kvarner banka Istarska kreditna banka Riadria banka Istarska banka Sektor ISTOK Bjelovarska banka Požeška banka Cibalae banka Slavonska banka Brodsko Posavska banka Županjska banka Gradska banka Osijek Slatinska banka Sektor SJEVER Trgovačka banka Ilirija banka Sisačka banka Kreditna banka Zagreb Glumina banka Privredna banka Promdei banka Croatia banka Čakovečka banka *Hrv. poštanska banka Podravska banka Samoborska banka Međimurska banka Karlovačka banka Štedbanka Raiffeisenbank Austria Krapinsko Zagorska banka Nava banka Convest banka Kaptol banka *Hypo banka Croatia Tršćanska štedionica-banka Bank Austria Croatia Varaždinska banka Agro-obrtnička banka Zagrebačka banka Komercijalna banka *Centar banka Gospodarsko kreditna banka Hypo banka Hrvatska gosp. banka *Hrvatska kreditna banka za obnovu Volksbank (opened in 1997) *Societe Generale (opened in 1997) BNP-Dresdner bank (opened in 1997)