info
|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
|
AGENCIJA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, sukladno članku 34. i članku 57. točka
4. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, broj 122/03), u
upravnoj stvari ocjene koncentracije poduzetnika Konzum Trgovina na veliko i
malo d.d., sa sjedištem u Zagrebu, M. Čavića 1a, zastupanog po Draganu Munjizi,
direktoru, i Mediator d.o.o., sa sjedištem u Dubrovniku, Komolac bb, zastupanog
po Mirku Obrvanu, direktoru, pokrenutom po zahtjevu poduzetnika Konzum Trgovina
na veliko i malo d.d., temeljem odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja,
sa
22. sjednice, održane 22. srpnja 2004. donosi sljedeće
RJEŠENJE
1. Ocjenjuje se dopuštenom koncentracija poduzetnika Konzum Trgovina na veliko i
malo d.d., sa sjedištem u Zagrebu, M. Čavića 1a, i Mediator d.o.o., sa sjedištem
u Dubrovniku, Komolac bb.
2. Poduzetnik Konzum Trgovina na veliko i malo d.d., obveznik je plaćanja
upravne pristojbe u iznosu od 255.000,00 kuna. Upravna pristojba uplaćuje se u
korist Državnog proračuna Republike Hrvatske u roku od osam (8) dana od dana
dostave ovog rješenja.
3. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
I. Poduzetnik Konzum Trgovina na veliko i malo d.d. (dalje: Konzum d.d.), sa
sjedištem u Zagrebu, Ulica M. Čavića 1a, zastupan po Draganu Munjizi, direktoru,
Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) je, 18. ožujka 2004.,
dostavio prijavu koncentracije poduzetnika Konzum d.d. i Mediator d.o.o., sa
sjedištem u Dubrovniku, Komolac bb, zastupanog po Mirku Obrvanu.
Prijavu namjere provedbe koncentracije Konzum d.d. podnio je Agenciji u smislu
članka 22. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, broj 122/03;
dalje: ZZTN), u obliku propisanom člankom 45. ZZTN, i člankom 7. stavak 2.
Pravilnika o načinu vođenja Upisnika o koncentracijama (»Narodne novine«, broj
30/97), a u svezi s člankom 67. stavak 2. ZZTN.
Nadopuna prijave dostavljena je Agenciji 3. svibnja 2004. godine.
Budući da je iz dostavljene dokumentacije utvrđeno da su sudionici koncentracije
ispunili uvjete propisane člankom 22. stavkom 4. točkom 1. i 2. i stavkom 5.
ZZTN, te budući da bi provedba koncentracije mogla imati za posljedicu značajno
sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja na mjerodavnom
tržištu trgovine na malo mješovitom robom pretežno hranom, pićima i higijenskim
proizvodima za domaćinstvo u samoposluživanjima, supermarketima i
hipermarketima, na području Dubrovačko-neretvanske županije, kao i cjelokupnom
području Republike Hrvatske, Agencija je, u smislu članka 26. stavak 3. ZZTN,
temeljem odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, sa 19. sjednice, održane
1. lipnja 2004., donijela, sukladno članku 46. ZZTN, zaključak o pokretanju
postupka, klasa: gornja.
U postupku ocjene predmetne koncentracije utvrđene su sljedeće činjenice:
Sudionici koncentracije
a) Konzum d.d., upisan u registar Trgovačkog suda u Zagrebu, pod MBS 080000926,
registriran je za velik broj djelatnosti, i to građevinarstvo, trgovina motornim
vozilima; popravak motornih vozila, trgovina na veliko i posredovanje u
trgovini, trgovina na malo u nespecijaliziranim prodavaonicama, trgovina na malo
živežnim namirnicima u specijaliziranim prodavaonicama, trgovina na malo
medicinskim i ortopedskim proizvodima, ugostiteljstvo, prijevoz robe (tereta)
cestom, djelatnost putničkih agencija i turoperatera, poslovanje nekretninama,
iznajmljivanje automobila, promidžba (reklama i propaganda), uzgoj stoke, peradi
i ostalih životinja, proizvodnja ostalih prehrambenih proizvoda.
Osnovna djelatnost Konzuma d.d. je trgovina na malo u nespecijaliziranim
prodavaonicama, koju djelatnost obavlja u više od četiri stotine maloprodajnih
mjesta, vlasništvu ili zakupu, te je, prema ukupnom prihodu, najveći poduzetnik
koji se bavi navedenom djelatnošću, na području Republike Hrvatske. Prodavaonice
Konzuma d.d. razvrstane su u tri kategorije, i to male prodavaonice, za
svakodnevne kupnje, Konzum maxi, prodavaonice srednje veličine, te Super Konzum
prodavaonice čije su površine veće od 1000 m2 i namijenjene za velike tjedne
obiteljske kupovine.
Konzum d.d. ima tri distributivna centra, i to u Zagrebu, Poreču i Splitu, s oko
55.000 m2 skladišnog prostora. Organiziranom vlastitom distributivnom mrežom,
Konzum d.d. svakodnevno obavlja distribuciju na cijelom području Republike
Hrvatske.
U 2002. godini Konzum d.d. je stekao većinske udjele u temeljnom kapitalu
poduzetnika Centar Škojo d.o.o., Zagreb, Kooperacija DAD Mala Neretva d.o.o.,
Opuzen, i Vidici Shop d.o.o., Šibenik, dok je tržišni udjel na području
Osječko-baranjske županije, ostvario, stjecanjem 100 posto udjela u temeljnom
kapitalu poduzetnika Alastor d.o.o., Osijek.
Stjecanjem većinskih udjela u temeljnom kapitalu poduzetnika koji obavljaju
djelatnost trgovine na malo u nespecijaliziranim prodavaonicama, kao i temeljem
ugovora o zakupu prodajnih mjesta takvih poduzetnika, Konzum d.d. je u 2003.
godini, značajno proširio svoju maloprodajnu mrežu na sve županije Republike
Hrvatske, osim Dubrovačko-neretvanske i Požeško-slavonske.
Poduzetnik Konzum d.d. povezano je društvo - član Agrokor koncerna d.d., sa
sjedištem u Zagrebu, Trg Dražena Petrovića 3.
Poslovnu strukturu Agrokor koncerna d.d. čine tri poslovne grupe:
1.) Poslovna grupa – hrana, u čijem su sastavu: Agrokor-Zagreb d.o.o., BIH,
Agroprerada d.d., Ivanić-grad, Solana Pag d.d., Pag, Sarajevski kiseljak d.d.,
BIH, Jamnica d.d., Zagreb, Ledo d.d., Zagreb, Ledo Čitluk d.o.o., BIH, Irida
d.o.o., Daruvar, PIK Vinkovci d.d., Vinkovci, Zvijezda d.d., Zagreb, Sojara
Zadar d.d., Zadar i Mladina d.d., Jastrebarsko.
2.) Poslovna grupa – maloprodaja, u čijem su sastavu: Konzum d.d., Zagreb,
Alastor d.o.o., Osijek, i Zvijezda-Distribucijski centar d.o.o., Zagreb, te
3.) Ostale djelatnosti, u sastavu koje su: Agrokor trgovina d.d., Zagreb,
Agrokor AG, Švicarska, Lovno gospodarstvo Moslavina d.o.o., Zagreb, Riječka
tvornica konopa d.o.o., Rijeka i Kreditna banka Zagreb d.d., Zagreb.
b) Mediator d.o.o., Dubrovnik, upisan je u registar Trgovačkog suda u
Dubrovniku, pod MBS 060017127. Registriran je za velik broj djelatnosti, kao
npr. uzgoj usjeva, vrtnog i ukrasnog bilja, proizvodnja hrane i pića,
građevinarstvo, trgovina motornim vozilima, popravak motornih vozila, trgovina
na veliko i posredovanje u trgovini, trgovina na malo u nespecijaliziranim
prodavaonicama, trgovina na malo kozmetičkim i toaletnim proizvodima, tekstilom,
odjevnim predmetima, obućom i kožnim proizvodima, namještajem, satovima,
sportskom opremom, cvijećem, gorivima, igrama i igračkama, ugostiteljstvo,
prekrcaj tereta i skladištenje i druge.
Osnovna djelatnost tog poduzetnika je trgovina na malo u nespecijaliziranim
prodavaonicama pretežno hranom, pićima i duhanskim proizvodima.
U 2003., kao godini koja prethodi koncentraciji, Mediator d.o.o. osnovnu je
djelatnost obavljao u 36 maloprodajnih mjesta, ukupne površine 6.579 m2, i to
isključivo na području Dubrovačko-neretvanske županije. Od navedenog broja
maloprodajnih mjesta u vlasništvu Mediatora d.o.o., su tri, dok u preostalima
taj poduzetnik djelatnost obavlja temeljem ugovora o zakupu, ili podzakupu.
Struktura navedenih 36 prodajnih mjesta poduzetnika Mediator d.o.o. u 2003. bila
je sljedeća: 28 samoposluga, 3 supermarketa:, te 1 hipermarket, u kojima je na
dan 31. prosinca 2003. bilo zaposleno 392 radnika.
Na dan 7. lipnja 2004., kada je Agencija izvršila očevid, Mediator d.o.o.,
odnosno, Konzum d.d. obavljao je djelatnost u ukupno dvadeset prodavaonica, dok
su preostale zatvorene.
Pravni oblik koncentracije
U smislu članka 19. stavak 1. točka 2., a u svezi sa stavkom 3. istog članka
ZZTN, pravni oblik predmetne koncentracije je stjecanje kontrole ili
prevladavajućeg utjecaja jednog poduzetnika nad drugim, i to stjecanjem većine
udjela od strane poduzetnika Konzum d.d. u poduzetniku Mediator d.o.o.
Pravni temelj koncentracije
Pravni temelj koncentracije je Odluka Nadzornog odbora Konzuma d.d. o davanju
prethodne suglasnosti Direktoru Društva za sklapanje ugovora o prijenosu i
kupnji poslovnog udjela društva s ograničenom odgovornošću Mediator d.o.o. za
trgovinu iz Dubrovnika, Komolac bb, upisano pod MBS 060017127 sudskog registra
pri Trgovačkom sudu u Dubrovniku.
Ugovorom o prijenosu poslovnog udjela društva Mediator d.o.o. za trgovinu,
sklopljenom 10. ožujka 2004., između Mirka Obrvana, kao prenositelja, jedinog
vlasnika tri poslovna udjela poduzetnika Mediator d.o.o., i Konzuma d.d.,
zastupanog po Draganu Munjizi, direktoru, Konzum d.d. stekao je sve poslovne
udjele, koji čine 100 posto temeljnog kapitala poduzetnika Mediator d.o.o.
Ukupan godišnji prihod sudionika koncentracije
Agencija je, uvidom u dokumentaciju koju je dostavio podnositelj prijave,
utvrdila da je poduzetnik Konzum d.d., u 2003. godini, kao godini koja prethodi
koncentraciji ostvario ukupan prihod u iznosu od 5.776.277.378,78 kuna.
S obzirom da je isti društvo-član Agrokor koncerna, sa sjedištem u Zagrebu, Trg
D. Petrovića 3, u konkretnom se slučaju, sukladno članku 22. stavak 4. ZZTN, kao
ukupan godišnji prihod svih sudionika koncentracije (u smislu grupe) uzimaju
podaci iz konsolidiranog godišnjeg izvješća Agrokor koncerna za 2003. godinu.
Ukupan prihod Agrokor koncerna u navedenoj je godini iznosio 9.150.620,000,00
kuna.
Poduzetnik Mediator d.o.o. u istom je razdoblju ostvario ukupni prihod u iznosu
od 312.791.395,16 kuna.
Iz navedenog proizlazi da su sudionici koncentracije ispunili uvjete za obveznu
prijavu koncentracije propisane člankom 22. stavcima 4. i 5. ZZTN, budući da
ukupan prihod svih poduzetnika sudionika koncentracije, ostvaren prodajom robe
i/ili usluga na svjetskom tržištu iznosi najmanje jednu milijardu kuna, u
financijskoj godini koja je prethodila koncentraciji, s time da ukupan prihod
svakog od najmanje dva sudionika koncentracije, ostvaren prodajom robe i/ili
usluga u Republici Hrvatskoj, u istom razdoblju, iznosi najmanje 100.000.000,00
kuna.
Mjerodavno tržište
U smislu članka 7. stavak 1. ZZTN, mjerodavno tržište Agencija određuje kao
tržište određene robe i/ili usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti
poduzetnika na određenom zemljopisnom području.
S obzirom da oba sudionika koncentracije, ostvaruju najveći dio ukupnog prihoda
od djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom pretežno hranom, pićima i
higijenskim proizvodima za domaćinstvo u samoposluživanjima, supermarketima i
hipermarketima (nespecijaliziranim prodavaonicama), Agencija je, kao tržište u
tzv. proizvodnoj dimenziji, odredila upravo navedenu djelatnost.
Zemljopisno područje na kojem djeluju sudionici koncentracije određeno je kao
područje:
a) Dubrovačko-neretvanske županije
Poduzetnik Mediator d.o.o., navedenu djelatnost obavlja isključivo na tom
području, dok je Konzum d.d., prisutan u Pločama gdje ima jednu prodavaonicu.
b) cjelokupno područje Republike Hrvatske.
Poduzetnik Konzum d.d., djelatnost trgovine na malo mješovitom robom pretežno
hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u samoposluživanjima,
supermarketima i hipermarketima, obavlja na cjelokupnom hrvatskom području, osim
u Požeško-slavonskoj županiji, centraliziranim načinom poslovanja. Stjecanjem
udjela u Mediatoru d.o.o., mijenja se tržišni udjel stjecatelja na tržištu
Republike Hrvatske.
Tržišni udjeli sudionika koncentracije
a) Prije provedbe koncentracije
Na mjerodavnom tržištu Dubrovačko-neretvanske županije prije provedbe predmetne
koncentracije bilo je prisutno osam (8) poduzetnika. Najveći udjel, ostvaren
prema ukupnom prihodu u godini koja prethodi koncentraciji, 2003. godina, držao
je Mediator d.o.o.
Tržišni udjeli poduzetnika – sudionika koncentracije na mjerodavnom tržištu na
području Dubrovačko-neretvanske županije, u 2003. godini, prije provedbe
koncentracije, prikazani su u
Tablici 1.
Naziv poduzetnika |
Prihod bez PDV-a
iz maloprodaje |
Tržišni udjeli
(u %) |
1. |
Mediator d.o.o. |
136.786.488,81 |
36,85 |
2. |
Kerum d.o.o. |
|
20–25 |
3. |
Getro d.d. |
|
10–15 |
4. |
Pemo Trade d.o.o. |
|
10–15 |
5. |
Studenac d.o.o. |
|
manje od 10 |
6. |
Konzum d.d. |
14.494.059,00 |
3,91 |
7. |
Tommy d.o.o. |
|
manje od 5 |
8. |
Mercator – H d.o.o. |
|
manje od 5 |
|
UKUPNO |
371.158.736,67 |
100,00 |
Izvor: dopisi poduzetnika; obrada: Agencija, Odjel
za ekonomski sustav i analize
Za analizu koncentriranosti mjerodavnog tržišta Agencija je koristila
Herfindahl-Hirschmanov indeks (dalje: HHI), i pokazatelj koncentriranosti, tzv.
concentration ratio (CR).
HHI je mjerilo za izračun koncentriranosti tržišta koji se izračunava zbrajanjem
kvadrata tržišnih udjela svih poduzetnika prisutnih na mjerodavnom tržištu. HH
indeks nije odlučujući element za donošenje odluke o dopuštenosti pojedine
koncentracije, već element prve faze procjene u odnosu na sveobuhvatnu analizu
koncentracije.
Na konkretnom je mjerodavnom tržištu HHI, prije provedbe koncentracije, iznosio
2.184,83 iz čega proizlazi da je ovo tržište početno visoko koncentrirano.
Tržišta na kojima HHI iznosi između 1.000 i 1.800 smatraju se umjereno
koncentriranima, a ona na kojima iznosi preko 1.800 bodova, visoko
koncentriranima.
Pokazatelj koncentriranosti (CR2) za prva dva poduzetnika iznosio je 56,69, dok
je pokazatelj koncentriranosti (CR4) za prva četiri poduzetnika iznosio 86,36,
te se može zaključiti da se ovo tržište ne smatra vrlo konkurentnim.
b) Tržišni udjeli poduzetnika–sudionika koncentracije, te ostalih poduzetnika
koji djeluju na mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno
hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, na području Republike
Hrvatske, kao godini prije provedbe predmetne koncentracije, prikazani su u
Tablici 2:
Tablica 2.
Naziv poduzetnika |
Ukupni prihodi |
Tržišni udjel
(u %) |
pojedinačno |
na nivou Grupe
(s povezanim društvima) |
1. |
KONZUM Grupa |
|
3.942.621.021,00 |
26,04 |
|
1.1. KONZUM d.d. |
3.679.927.237,00 |
|
24,31 |
|
1.2. ALASTOR d.o.o. |
207.326.626,00 |
|
1,37 |
|
1.3. JAPETIĆ d.d. |
55.367.158,00 |
|
0,37 |
2. |
GETRO d.d. |
|
|
10-15 |
3. |
CBA grupa |
|
|
10-15 |
|
BAKMAZ d.o.o. |
|
|
|
|
BILJEMERKANT d.o.o. |
|
|
|
|
BOSO d.o.o. |
|
|
|
|
JOLLY J.B.S. d.o.o. |
|
|
|
|
MINACO d.o.o. |
|
|
|
|
PEMO TRADE d.o.o. |
|
|
|
|
TRGOHIT d.o.o. |
|
|
|
|
STUDENAC d.o.o. |
|
|
|
|
ERA TORNADO d.o.o. |
|
|
|
|
TRGONOM d.o.o. |
|
|
|
|
TRGOVINA KRK d.d. |
|
|
|
4. |
BILLA d.o.o. |
|
|
5-10 |
5. |
KAUFLAND HRVATSKA k.d. |
|
|
manje od 5 |
6. |
KERUM d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
7. |
MERCATOR – H d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
8. |
KTC d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
9. |
ULTRA grupa |
|
|
manje od 5 |
|
GAVRANOVIĆ d.o.o. |
|
|
|
|
LONIA d.d. |
|
|
|
|
SONIK d.o.o. |
|
|
|
|
METSS d.o.o. |
|
|
|
|
TRGOCENTAR d.o.o. Zabok |
|
|
|
|
TRGOSTIL d.d. |
|
|
|
10. |
PLODINE d.o.o. Rijeka |
|
|
manje od 5 |
11. |
TOMMY d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
12. |
HIPERMARKETI COOP d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
13. |
DINOVA – DIONA d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
14. |
BRODOKOMERC NOVA d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
15. |
PRESOFLEX d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
16. |
MEDIATOR d.o.o. |
|
170.213.191,60 |
1,12 |
17. |
PREHRANA TRGOVINA d.d. |
|
|
manje od 5 |
18. |
TRGOCENTAR d.d. Virovitica |
|
|
manje od 5 |
19. |
ŽITNJAK d.d. |
|
|
manje od 5 |
20. |
UNION d.d. |
|
|
manje od 5 |
21. |
VRUTAK d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
22. |
ROTO – PROMET d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
23. |
ALFADINAMIC d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
24. |
SISAČKI ROBNI CENTAR d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
25. |
DOVER d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
26. |
CVITANOVIĆ d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
UKUPNO: |
|
15.138.425.381,35 |
100,00 |
Izvor: dopisi
poduzetnika; obrada: AZTN, Odjel za ekonomski sustav i analize
Na konkretnom je mjerodavnom tržištu HHI, prije provedbe koncentracije HH indeks
iznosio 1.176 bodova i manji je od 1.800 bodova, te je riječ o umjereno
koncentriranom tržištu.
Prije provedbe koncentracije koju Agencija ocjenjuje u ovom postupku, prema
kriteriju ukupnog prihoda, ostvarenog u mjerodavnoj godini, Konzum d.d. imao je
27,17 posto udjela na mjerodavnom tržištu, što je dvostruko više od njegovog
prvog sljedećeg konkurenta, čiji je tržišni udjel iznosio 13,78 posto. CBA
grupa, koju čini jedanaest (11) poduzetnika, u isto je vrijeme na mjerodavnom
tržištu, imala udjel nešto veći od 11 posto, dok su tržišni udjeli svih drugih
poduzetnika bili manji od 10 posto.
HH indeks, koji je u tom razdoblju iznosio 1,175,76 bodova, pokazuje da je riječ
o umjereno koncentriranom tržištu.
Pokazatelj koncentriranosti (CR2) za prva dva poduzetnika iznosio je 27,16, dok
je pokazatelj koncentriranosti (CR4) za prva četiri poduzetnika iznosio 52,54,
te se može zaključiti da se ovo tržište ne smatra vrlo konkurentnim.
b) Nakon provedbe koncentracije
Provedbom ove koncentracije Konzum d.d. preuzeo je 34,48 posto tržišnog udjela
Mediatora d.o.o., te sada, sa 38,13 posto tržišnog udjela ima vodeći položaj na
mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i
higijenskim proizvodima za domaćinstvo, na području Dubrovačko-neretvanske
županije.
Tržišni udjeli poduzetnika na mjerodavnom tržištu, nakon provedbe koncentracije,
prikazani su u Tablici 3: TABLICA 3.
Naziv poduzetnika |
Prihod bez PDV-a
iz maloprodaje |
Tržišni udjeli
(u %) |
1. |
Konzum d.d.
+ Mediator d.o.o. |
151.280.547,81 |
38,13 |
2. |
Kerum d.o.o. |
|
20–25 |
3. |
Getro d.d. |
|
10–15 |
4. |
Pemo Trade d.o.o. |
|
10–15 |
5. |
Studenac d.o.o. |
|
manje od 5 |
7. |
Tommy d.o.o. |
|
manje od 5 |
8. |
Mercator – H d.o.o. |
|
manje od 5 |
|
UKUPNO |
396.742.619,91 |
100,00 |
Izvor: dopisi poduzetnika; obrada: Agencija, Odjel za ekonomski sustav i analize
HH indeks nakon provedbe koncentracije na mjerodavnom tržištu
Dubrovačko-neretvanske županije povećao se na 2.436,74 bodova, te je i dalje
riječ o početno visoko koncentriranom tržištu.
CR2 za prva dva poduzetnika s najvećim tržišnim udjelima, Mediator d.o.o., i
Kerum d.o.o., sada iznosi 60,36, dok istovremeno, CR4 iznosi 90,01, iz čega
zaključno proizlazi da ovo tržište nije dovoljno konkurentno.
Na području Republike Hrvatske, nakon provedbe predmetne koncentracije, tržišni
udjeli poduzetnika – sudionika koncentracije, te njihovih konkurenata na
mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i
higijenskim proizvodima za domaćinstvo, prikazani u Tablici 4, nisu se
značajnije promijenili.
Poduzetnik Konzum d.d., uz povećanje od 1,26 posto udjela, koliko je iznosio
udjel Mediatora d.o.o., i dalje ima dvostruko veći tržišni udjel od prvog
sljedećeg konkurenta. Udjeli konkurenata ostali su isti.
TABLICA 4.
Naziv poduzetnika |
Ukupni prihodi |
Tržišni udjel
(u %) |
pojedinačno |
na0nivou
Grupe
(spovezanim društvima) |
1. |
KONZUM Grupa i Mediator
d.o.o. |
|
4.112.834,212,60 |
27,17 |
|
1.1. KONZUM d.d. |
3.679.927.237,00 |
|
24,31 |
|
1.2. ALASTOR d.o.o. |
207.326.626,00 |
|
1,37 |
|
1.3. JAPETIĆ d.d. |
55.367.158,00 |
|
0,37 |
2. |
GETRO d.d. |
|
|
10-15 |
3. |
CBA grupa |
|
|
10-15 |
|
BAKMAZ d.o.o. |
|
|
|
|
BILJEMERKANT d.o.o. |
|
|
|
|
BOSO d.o.o. |
|
|
|
|
JOLLY J.B.S. d.o.o. |
|
|
|
|
MINACO d.o.o. |
|
|
|
|
PEMO TRADE d.o.o. |
|
|
|
|
TRGOHIT d.o.o. |
|
|
|
|
STUDENAC d.o.o. |
|
|
|
|
ERA TORNADO d.o.o. |
|
|
|
|
TRGONOM d.o.o. |
|
|
|
|
TRGOVINA KRK d.d. |
|
|
|
4. |
BILLA d.o.o. |
|
|
5-10 |
5. |
KAUFLAND HRVATSKA k.d. |
|
|
manje od 5 |
6. |
KERUM d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
7. |
MERCATOR – H d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
8. |
KTC d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
9. |
ULTRA grupa |
|
|
manje od 5 |
|
GAVRANOVIĆ d.o.o. |
|
|
|
|
LONIA d.d. |
|
|
|
|
SONIK d.o.o. |
|
|
|
|
METSS d.o.o. |
|
|
|
|
TRGOCENTAR d.o.o. Zabok |
|
|
|
|
TRGOSTIL d.d. |
|
|
|
10. |
PLODINE d.o.o. Rijeka |
|
|
manje od 5 |
11. |
TOMMY d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
12. |
HIPERMARKETI COOP d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
13. |
DINOVA – DIONA d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
14. |
BRODOKOMERC NOVA d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
15. |
PRESOFLEX d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
16. |
PREHRANA TRGOVINA d.d. |
|
|
manje od 5 |
17. |
TRGOCENTAR d.d. Virovitica |
|
|
manje od 5 |
18. |
ŽITNJAK d.d. |
|
|
manje od 5 |
19. |
UNION d.d. |
|
|
manje od 5 |
20. |
VRUTAK d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
21. |
ROTO – PROMET d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
22. |
ALFADINAMIC d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
23. |
SISAČKI ROBNI CENTAR d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
24. |
DOVER d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
25. |
CVITANOVIĆ d.o.o. |
|
|
manje od 5 |
UKUPNO: |
|
15.138.425.381,35 |
100,00 |
Izvor: dopisi poduzetnika; obrada: Agencija, Odjel za ekonomski sustav i analize
Nakon provedbe koncentracije HH indeks neznatno se povećao, te iznosi 1.234
bodova. S obzirom da je i nadalje manji od 1.800 bodova, riječ je o umjereno
koncentriranom tržištu.
CR2 za prva dva poduzetnika s najvećim tržišnim udjelima iznosi 40,95, dok CR4,
za prva četiri poduzetnika iznosi 58,64, što upućuje da se isto tržište ne može
smatrati vrlo konkurentnim.
Izvješće Uprave kojim se koncentracija pravno i gospodarski obrazlaže
Cilj dugoročne poslovne strategije Konzuma d.d. je biti najveći maloprodajni
lanac na mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom,
pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Republici Hrvatskoj, koji
djeluje na cjelokupnom njenom području. Stjecanje udjela u poduzetniku Mediator
d.o.o., omogućava Konzumu d.d., značajnije poslovanje na području
Dubrovačko-neretvanske županije, jer zemljopisni položaj Dubrovnika i okolice ne
omogućava poslovanje u nekoliko prodavaonica manje površine. S obzirom na
standarde poslovanja poduzetnika Konzum d.d., za pretpostaviti je, da će
navedena koncentracija pridonijeti podizanju kvalitete na mjerodavnom tržištu u
tom dijelu Republike Hrvatske.
Opis i obrazloženje očekivanih pogodnosti koncentracije
Sa stanovišta interesa potrošača, obrazložio je Konzum d.d., predmetna je
koncentracija provedena radi unapređenja distribucije robe, skraćivanja tijekova
distribucije robe, kao i poboljšanja opskrbe tržišta i proširenja asortimana, u
maloprodaji i veleprodaji, što će se postići objedinjavanjem nabave roba putem
suvremenog distribucijskog centra Konzuma d.d. u Zagrebu, te daljnjim
tehnološkim razvitkom distribucije. Kupci će, na taj način, imati kvalitetniju i
bržu uslugu, te pogodnosti snižavanja cijena proizvoda.
Ovom koncentracijom, navodi Konzum d.d., povećat će se natjecateljska snaga tog
poduzetnika, jer će se okrupnjavanjem poduzetnika čija je djelatnost trgovina na
malo mješovitom robom pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za
domaćinstvo, stvoriti uvjeti za opstanak na tržištu na koje sve više ulaze
inozemni poduzetnici.
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) na 22. je sjednici,
održanoj 22. srpnja 2004., sukladno ovlastima iz članka 34., 35. stavak 1. točke
2. i 5. ZZTN, razmatralo predmetnu koncentraciju, te ocijenilo da u konkretnom
slučaju nije riječ o zabranjenoj koncentraciji, u smislu odredbe članka 18.
ZZTN.
Iako se provedbom ove koncentracije stvara novi položaj poduzetnika Konzum d.d.
na mjerodavnom tržištu Dubrovačko-neretvanske županije, stjecatelj, »stupanjem u
čizme« Mediatora d.o.o., samo preuzima 34,48 posto tržišnog udjela tog
poduzetnika, koji je ovaj imao u godini koja prethodi provedbi koncentracije.
Tržišni udjel Konzuma d.d. povećao se, s dotadašnjih 3,65 posto, te sada iznosi
38,13 posto.
Po ocjeni Vijeća, takav tržišni udjel stjecatelja na mjerodavnom tržištu neće
utjecati na sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog natjecanja.
Vijeće je, prilikom ocjene predmetne koncentracije, također, uzelo u obzir
činjenicu da je u šest mjeseci 2004., zatvoreno 16 prodavaonica Mediatora
d.o.o., odnosno iste su prestale s radom, te je tržišni udjel Konzuma d.d., u
vrijeme donošenja odluke, znatno manji, dok je istovremeno tržište otvoreno za
ulazak novih takmaca.
Prilikom ocjene predmetne koncentracije, Vijeće je uzelo u obzir i trend pada
ukupnog prihoda, za trogodišnje razdoblje (od 2001. do 2003. godine) poduzetnika
Mediator d.o.o.
Naime, u 2003. godini, u odnosu na 2002., ukupan se prihod tog poduzetnika
smanjio za 12,2 posto, dok se u 2002. godini, u odnosu na 2001., ukupan prihod
smanjio za 3,31 posto.
Iz navedenog proizlazi da se ulaskom novih takmaca na mjerodavno tržište mijenja
položaj i udjel poduzetnika Mediator d.o.o. Pokazatelj navedenoga je udjel
Mediatora d.o.o. koji je u 2002. godini, kada su na mjerodavnom tržištu
Dubrovačko-neretvanske županije bila prisutna četiri poduzetnika, iznosio 59,02
posto, dok je isti, kako je navedeno u 2003., s osam prisutnih poduzetnika,
iznosio 34,48 posto, što je dokaz dinamičnosti tržišta.
Zbog takvoga bi pada ukupnog prihoda, kao i pada udjela na mjerodavnom tržištu,
moguća posljedica bila nestanak tog poduzetnika s mjerodavnog tržišta.
Isto tako, bilo koji drugi poduzetnik, a ne samo stjecatelj u konkretnom
slučaju, stjecanjem udjela u temeljnom kapitalu poduzetnika Mediator d.o.o.,
stekao bi i dotadašnji udjel tog poduzetnika na mjerodavnom tržištu.
Također, karakteristike mjerodavnog tržišta trgovine na malo mješovitom robom,
pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo su dinamičnost,
otvorenost, te dobra strukturiranost.
Isto tako, s obzirom da je riječ o turističkoj regiji, provedba predmetne
koncentracije pridonosi poboljšanju i povećanju ponude asortimana.
Konzum d.d. provedbom ove koncentracije povećava svoj udjel i na mjerodavnom
tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim
proizvodima za domaćinstvo na području Republike Hrvatske, te njegov udjel
iznosi 27,17 posto.
S obzirom na navedeno predmetnu je koncentraciju Vijeće, u smislu odredbe članka
26. ZZTN, ocijenilo dopuštenom, kako je odlučeno u točki 1. izreke ovoga
rješenja.
II. Rješenje Agencije o ocjeni dopuštenosti koncentracije podliježe naplati
upravnih pristojbi, sukladno odredbi članka 2. stavak 1. Zakona o upravnim
pristojbama (»Narodne novine«, broj 8/96), te članka 14. točke 18., pod nazivom:
»Pristojbe za zaštitu tržišnog natjecanja«, Zakona o izmjenama i dopunama Zakona
o upravnim pristojbama (»Narodne novine«, broj 131/97), tarifni broj 106. točka
1., i tarifni broj 107. točka 1.
Sukladno odredbi članka 1. točke 1. Uredbe o izmjeni tarife Zakona o upravnim
pristojbama (»Narodne novine«, broj 116/00), plaća se upravna pristojba u iznosu
od 250.000,00 kn.
Iznos iz točke 2. izreke ovoga rješenja (5.000,00 kuna na ime tarifnog broja
106. točka 1. i 250.000,00 kuna na ime tarifnog broja 107. točka 1.) uplaćuje se
u korist Državnog proračuna Republike Hrvatske u roku od osam (8) dana od dana
dostave rješenja, na račun broj: 1001005-1863000160 poziv na broj: 24/5002 –
(navesti MB), kako je odlučeno u točki 2. izreke ovoga rješenja.
Pristojbeni obveznik dužan je dokaz o izvršenoj uplati upravne pristojbe
dostaviti Agenciji bez odgode, a najkasnije u roku od osam (8) dana od izvršene
uplate, pozivom na broj, klasa: UP/I 030-02/2004-01/15. U protivnom će Agencija
pokrenuti postupak prisilne naplate upravne pristojbe od pristojbenog obveznika,
poduzetnika Konzum d.d.
III. Na temelju članka 59. stavak 1. ZZTN, rješenja Agencije objavljuju se u
»Narodnim novinama«, kako je odlučeno u točki 3. izreke ovoga rješenja.
Uputa o pravnom lijeku
Ovo je rješenje konačno u upravnom postupku. Protiv ovoga rješenja nije
dopuštena žalba, ali nezadovoljna stranka može, sukladno odredbi članka 58.
ZZTN, pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od
trideset (30) dana od dana dostave ovoga rješenja.
Klasa: UP/I 030-02/2004-01/15 Urbroj: 580-02-04-07-06
N.N. 121/04
Zagreb, 22. srpnja 2004.
Predsjednica Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Admin; adresar imenik
|
POSLOVNI FORUM pored centralne baze podataka, poduzetnicima pruža i druge usluge i djelatnosti:
- trgovačko posredovanje na domačem i inozemnom tržištu
- konzalting u području investicija, izrada investicijskih studija i njihova ocjena (Poslovni planovi / Investicijski projekti)
- izrada web stranica (internet stranica); pisanje programa prema uputama i potrebama korisnika
- obradu podataka uz uporabu programa korisnika ili vlastitog programa i usluge unosa podataka
- razvoj baze podataka: povezivanje podataka iz različitih izvora, pohranjivanje podataka
- ispitivanje mogućnosti tržišta prodaje za proizvode i ispitivanje javnoga mnijenja o političkim, ekonomskim i sl. pitanjima
- kreiranje i provođenje promidžbenih djelatnosti; organiziranje sajmova, izložaba i kongresa
- agencijsko posredovanje u korist pojedinaca za dobivanje angažmana (zaposlenja) u filmskoj i drugim djelatnostima
Ukoliko Vam je potrebna neka od navedenih usluga, kontaktirajte nas!
Kontakt podaci za Poslovni forum d.o.o. -
POSEBNA PONUDA: IZRADA WEB STRANCA
Izrada web stranica za tvrtke, obrte i privatne osobe. Kvalitetna izrada web stranica prilagođenih mobilnim uređajima. Privucite korisnike suvremenim web stranicama. Iskoristite priliku! Pregledajte recenzije naših klijenata i uvjerite se zašto smo mi Vaš pravi izbor. Izrada web trgovina. Web shop i web stranice prilagođene vašem poslovanju i budžetu. Savjetovanje i Podrška. Napredne funkcionalnosti. Vrhunska usluga. Povoljne cijene. SEO Optimizacija. Suvremen dizajn i visoka tehnička kvaliteta izrade internet stranica. Besplatna izrada web stranica u sklopu naših promotivnih akcija. Besplatne stranice za poduzetnike i udruge. Besplatne stranice za obrtnike i male poduzetnike. Izrada web stranica besplatno brzo i povoljno!
|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
|
|
|
IZRADA WEB STRANICA
Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi tvrtka trebala imati web stranice:
Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.
Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.
Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.
Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, obrazaca za kontakt, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.
Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.
Branding: Web stranice su važan alat za branding tvrtke, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.
Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.
Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.
Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
|
|
|
|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
|
|