20. 10. 2024.  
POSLOVNE USLUGE BAZE PODATAKA ISTRAŽIVANJA ZASTUPANJE PUBLIKACIJE
IZRADA STRANICA WEB HOSTING E-MARKETING AKTUALNO KONTAKT
Poslovni forum 1 Poslovni forum 6
Poslovni forum 2 Poslovni forum 7
Poslovni forum 3 Poslovni forum 8
Poslovni forum 4 Poslovni forum 9
Poslovni forum 5 Poslovni forum 10
Poslovni web katalog POSLOVNI FORUM
Međunarodna borba protiv korupcije

 
Korupcija je globalni fenomen. Iako postoji praktički u svakom društvu, izaziva neposredne i posredne štete, u nekim društvima ima razmjere opasne patologije. Uzrokuje pad kvalitete javnih službi. Unosi nepredvidivost u političkom odlučivanju i pravnoj regulaciji. Podiže cijenu države. Podiže transakcijske troškove. Potiče rasipanje sredstava. razara upravni u političku kulturu. Potiče negativnu selekciju za vodeće položaje u politici i javnim službama. Umjesto odlučivanja o potrebama ljudi, prednost i prioritet daje se proračunu nečije osobne zarade (posljedica su nepotrebne ili pak opasne investicije). Poduzetnost i rad gube na cijeni, a glavni modus bogaćenja postaje zloupotreba. Korupcija je patološka pojava i to ne zbog moralne osude već zbog njenih disfunkcionalnih efekata.


U posljednjih nekoliko godina na raznim razinama pokrenuta je politička akcija suzbijanja korupcije. Međunarodne organizacije, pojedine vlade, međunarodne nevladine udruge i organizacije te istaknuti pojedinci inicirali su izradu dokumenata i konkretne akcije za njeno suzbijanje. Međutim ne samo radi općeg osjećaja moralne indignacije.


Zašto na svijetskoj razini i zašto sada? Što se to promjenilo u politici, moralu, društvima ili masovnoj psihologiji da je tema korupcije izbila u prvi plan? Pedeste i šezdeste godine ovog stoljeća bile su razdoblja, recimo jednostavno, moralne agzaltacije, pa ipak u tom razdoblju korupcija se nerijetko smatrala neizbježnom i funkcionalno opravdanom deruštvenom patologijom.

Danas se retorika razgovora o korupciji izmjenila. Stalno i uporno traži se osuda njenih efekata na društvo i gospodarstvo, uporno i izričito traži se njeno deklarativno odbijanje i moralna osuda, ali i poduzimanje aktivnih mjera suzbijanja. Korupcija je neprihvatljiva u normalnom tržišnom nadmetanju i treba ju eliminirati. Slažemo se s ocjenom B. Gronbecka da promjena retorike ovdje znači i stvarno promjenu u kulturalnom, političkom ali prvenstveno gospodarskom okružju. Činjenica postojanja svijetskog tržišta znači i to da ono prihvaća samo homogena i neproturječna pravila poslovanja. Tko se tim pravilima ne želi prilagoditi biti će marginaliziran, najprije u gospodarskoj a potom i političkoj i kulturnoj razmjeni.


Radi toga treba razumjeti takva nova pravila. Borba protiv korupcije danas nije pitanje morala ili političke kampanje već neizbježne prilagodbe moralnim i zakonskim normama razvijenih zapadnih zemalja. Svatko, naravno, prema kriterijima političkih prioriteta svake pojedine zemlje suzbijajući korupciju treba "počistiti u svom dvorištu". To je pitanje politike, ali ne i nacionalnog suvereniteta, jer korupciju treba izgnati iz međunarodnih gospodarskih odnosa.


Radi toga krenimo kronološkim redom. Ključan, prijelomni, trenutak , čini nam se, bio je donošenje "Foreign Corrupt Practices Act". Taj akt zabranjuje građenima ili pravnim osobama, američkim kompanijama da ponude, plate, ili obećaju platiti nekom stranom dužnosniku ili činovniku, političkoj stranci ili političaru ("političkoj osobi") za uslugu utjecaja, dobivanja ili zadržavanja nekog posla ili poslovnog interesa. Taj zakon primjenjuje se na sve kompanije koje imaju udjele ili glavnice registrirane u Sjedinjenim Državama i koje podpadaju pod kontrolu moćne komisije za nadzor financijskog poslovanja (SEC - Securites and Exchange Commission). Prema odredbama tog zakona koji je usvojen u razdoblju otkrivanja skandala "Lockhed" i u slijedu zakona koji nastoje eliminirati korupciju iz američkog političkog života (financiranje političkih stranaka i kandidata, objavljivanje prihoda političkih javnih osoba, donošenje novih etičkih kodeksa i sl.), postaje praktički nemoguće koristiti korupciju za poticanje poslova.


Dramatične posljedice po poslovanje pokazuje najnovije istraživanje o tome da glavni izvoznici (u uzorku od 18 zemalja to su bili Belgija, Francuska, Italija, Nizozemska i Južna Koreja) i do 10% svog izvoznog uspjeha mogu pripisati korumpiranju. "Studija pretpostavlja da izvoznici s vićom sklonošću prema plaćanju mita imaju nepravednu prednost (unfair advantage) pred drugim izvoznicima u onim zemljama koje imaju visok stupanj korumpiranosti. Naravno, ne plaća se svako mito dobrovoljno, te postoje mnogi slučajevi u kojima je mito iznuđeno" Mnoge vlade zapravo neizravno potiču korupciju u izvoznim poslovima odobravanjem poreskih olakšica i ignioriranjem kaznene naravi takvih postupaka. Ponekad se previđa, grubom nepažnjom, ili oprašta nenemjensko korištenje pomoći i kredita. Često se tvrdi da poslovni ljudi ne mogu drukčije nego se prilagoditi lokalnim etičkim standardima i platiti mito da bi se ostalo u poslu. Konačno, tijekom posljednjih decenija neke, ranije nerazvijene, zemlje jako su se obogatile, te poduzimaju velike javne radove, nabavljaju opremu ili oružje, investiraju u infrastrukturu, ili uopće javni sektor. Postupci međunarodnih natječaja, oblikovanje tendera, izbor ponuditelja može se prilagoditi u korist onoga tko plaća najviše mito. Pored toga u nizu zemalja postoje ograničenja poslovanja (dozvole, ograničenja uvoza i poslovanja, uvozna regulativa) koja se nerijetko prilagođena, praktički, na prikupljanje mita. Konačno u mnoštvu zemalja u tijeku je privatizacija i demonolopozacija javnog sektora u čemu je interes multinacionalnih kompanija vrlo velik.


Praktički sve ovo znači da u međunarodnim poslovima podmićivanje postaje dijelom cijene poslovanja. Naravno, odmah onda i pitanje zašto bi kompanije umjesto u vlastitu dobit investirale u podmićivanje lokalnih moćnika, zašto bi popuštale kratkoročnim iskušenjima i dugoročno gubile u manama nelojane tržišne utakmice. Umjesto da se sponzoriraju mali ili veliki autokrati, razara dugoraočno neko društvo (tržište!), odljeva novac za nenemjenske svrhe (i unutar kompanije je pitanje tko zapravo na kraju dobiva jer je pronevjera u ilegalnim polsovima jednostavna), ekonomski racionalna strategija je izjednačiti uvjete tržišnog natjecanja, dakle eliminirati korupciju. Za američke kompanije to je zaprava spasonosna strategija koja osim toga ima i podršku vlade, lokalnog i svijetskog javnog mnijenja. Politički ciljevi demokratizacije, politički interesi gospodarstva dobijaju i boju borbe za pravednost i poštenje.


Nikako ne želimo cinički motive pronaći u ekonomskoj računici. Racionalni interes ovdje samo ide zajedno s političkim dobicima moralnom egzaltacijom koju podrazumjeva borba protiv korupcije. Mi smo samo željeli ukazati na okvir u kojem se odvijaju borba protiv korupcije na međunarodnoj razini.



Ujedinjeni narodi


U nizu akata kojim se stipulira obvezatna kriminalizacija korupcije započinjemo od prikaza aktivnosti međunarodnih organizacija. Ujedinjeni narodi 16. prosinca usvojili su Rezoluciju protiv korupcije i mita te deklaraciju o zabrani mita u međunaronim poslovnim transakcijama. jasno se, između ostalih oblika suzbijanja korupcije, zahtijeva; "pronalaženje načina ...da se kriminalizira mito i korupcija u međunarodnim komercijalnim transakcijam" te se pozivaju sve zemlje i drugi subjekti međunarodnog prava da pojačaju borbu protiv korupcije. U Deklaraciji se pozivaju članice da "poduzmu efektivne i konkretne akcije suzbijanja svih oblika korupcije i podmićivanja te svih drugih oblika takvih djelatnosti u međunarodnim transakcijama, osobito nastojeći u primjeni postojećih zakona koji zabranjuju podmićivanje i ohrabrujući prihvaćanje zakona koji to brane, ako takvi zakoni slučano ne postoje, te pozivaju privatne i javne korporacije, uključivo multinacionalne korporacije i pojedince da rade na postizanju tog cilja". I u ovim aktima iterira se deiniranje pojma korupcije, poziva na donošenje pravila nadzora i revizije proračunskog i financijskog polsovanja, primjenu poreznih pravila koja otežavaju korupciju, donošenje etičkih kodova ponašanja za poduzetnike i poduzeća, ali i za javne službenike i dužnosnike. Podržavaju se i mjere sprečavanja pranja novca, ograničenja primjene bankarske tajne, otvorenost i javnost javnih rashoda, te pribavljanje, korištenje i dokazivanje uz pomoć neklasičnih oblika policijske i istražne obrade.



OECD


Organizacija za međunarodnu suradnju i razvoj prihvatila je 1994. Preporuku državama članicama da "poduzmu učinskovite mjere odvraćanja, prevencije i borbe protiv podmićivanja stranih javnih dužnosnika u vezi s međunarodnim poslovnim transakcijama" osnovane su dvije radne skupine koje su trebale pripremiti program mjera i akte za ostvarenje ideje o sprečavanju korupcije. Prva (Working Group on Bribey) pripremila je OECD Anti Corruption Convention, a druga (Committee of Fiscal Affairs) prihvatila je preporuke o promjenama u računovodstvenim tehnikama i skup inicijativa o promjenama u domaćim zakonodavstvima kojima se prestaje s praksom da plaćanje mita predstavlja odbitnu poreznu stavku (tax deductibiliy). Ova preporuka prihvaćena je 28. ožujka 1996.


Pripremljena je - na sastanku ministara u svibnju 1996, zatim sastanku G7 u srpnju - konvencija (Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials in International Business Transactions) koja je usvojena na sastanku OECD 18. do 21. studenog 1997. godine. Konvencija obvezuje državena prihvaćanje mjera sprečavanja korupcije. Određuju se opći elementi zajedničke kazneno-pravne definicije, a sama činjenica da je za neki posao (za dobivanje ili za održanje posla) mora biti kriminalizirano bez obzira na lokalne običaje, visinu mita, ili druge okolnosti, a visina kazne mora biti adekvatna za slično djelo učinjeno između samih domaćih subjakata. Opći ili specijalni ekonomski interes ili posljedice ne mogu biti isprika ili oslobađati od postupka ili kazne. Dobitak i imovina stečena korupcijom trebaju se konfiscirati.

Konvencija će biti svečano potpisana od 29 vlada 17. prosinca 1997. godine, a zemlje članice će morati do 1. travnja 1998. godine njene odredbe unijeti u vlastito zakonodavstvo. Uvodi se i stalan nadzor ("monitoring") nad primjenom konvencije. Konvencija zahtijeva kriminalizaciju aktivnosti kao što su: podmićivanje, oduzimanje vlasništva bez pravične naknade,otvorenu ili prikrivenu preferenciju za lokalne dobavljače, regulativu koja zabranjuje zapošljavanje stranaca, diskriminativnu kontrolu zaštite okoline i drugo - dakle korupcija se smješta u kontekst osiguranja jednake pozicije u tržišnoj utakmici. Trenutno još nije izvjesno na koji način će se razrješiti neke dvojbe, kao što su na primjer: da li pojam javnih službenika proširiti i na uposlenike kompanija u državnom vlasništvu ili ograničiti samo na dužnosnike koji imaju javne ovlasti, da li iste odredbe primjeniti i na financiranje političkih stranaka, podmičivanja zakonodavstva ili se ograničiti samo na pitanja poslovne utakmice. Političke odluke donesene u pripremi upućuju na širenje područja primjene, jačanja sankcija i nadzora nad primjenom.


Konvencija je dio MAI strategije (Multilateral Agreement on Investment) čiji je osnovni zahtjev da se stranim investitorima osigura isti položaj kao domaćim investitorinma bez posebnih povlastica, unošenje reda u raspisivanje javnih natječaja i sl.



Svijetska banka i Međunarodni monertarni fond



Svijetska banka je jedan od glavnih pobornika svijetskog pokreta za suzbijanje korupcije. Ona ne može intervenirati u unutarnje odnose i zakonsku regulativu zemalja (barem ne izravno) ali sve više davanje zajmova, osobito uvjete ugovora (klauzule raskida) i nadzora korištenja sredstava (transparency and cost-efficiency), podređuje trajnom sprečavanju preljevanja tih sredstava u privatne ruke lokalnih političara. "Danas banka želi ići i dalje; ona nudi svoju pomoć vladama koje se žele boriti protiv korupcije i naglašava da neće (pocrtano u izvorniku!) tolerirati korupciju u programima koje pomaže"

Banka nastoji aktivno djelovati na suzbijanju korupcije aktivnom ekonomskom politikom, poticanjem institucionalnih reformi, nadzorom korištenja sredstava i podupiranjem međunarodnih inicijativa. Inzistira se na racionalizaciji administrativnih postupaka (izbjegavanju "rent-seeking" postupaka), reformi (pojednostavljenju i preglednosti) poreznog sustava, uklanjanju administrativne kontrole cijena, poticanjem privatizacije državnih poduzeća (uz pozorni nadzor nad tim postupcima koji nose visoki rizik korupcije - "corruption risk), te ponudom programa u kojima se ona pojavljuje i kao organizator reformi gospodarskih oblasti u kojima je korupcija uhvatila maha (zaštita okoliša, javne službe). banka pomaže programe modernizacije proračunskih planova, upravljanja financijama, računovosdstva i revizije. Potiču se i pomažu zemlje da provedu reformu platnog sustava javnih službenika. banka pomaže reforme uprave i pravosuđa, te slobodu medija (EDI training workshops). Banka mijenja u svoja unutarnja pravila i postupke dobivanja, isplate, izvještavanja i revizije u skladu s "načelima ekonomičnosti, učinkovitosti i preglednosti" Banka vodi osobitu brigu o etičkim standardima svojih službenika. "Banka može obustaviti svaki zajam u kojem je došlo do ugovora korupcijom ili pronevjerom, ona ima pravo nadgledati račune subkontraktora kod izvršavanja ugovora, može isključiti ("crna lista") poduzeća koja se služe korupcijom.

Na sjednici Međunarodnmog monetarnog fonda (IMF) i Svijetske banke (22. rujan, 1997) u Hong Kongu, prva točka zaključaka odnosila se na korupciju ("korupcija slabi vlast i smanjuje ekonomsku stabilnost, privatno poduzetništvo i ugrožava održivi rast, te može erodirati međunarodnu pomoć razvojnim programima. Oni (ministri i guverneri nacionalnih banaka) naglašavaju da je korupcija globalni problem i zahtijeva usklađenu akciju svih zemalja") te je upućen poziv svim međunarodnim isntitucijama, osobito bankama i agencijama za promicanje investicija da suzbijaju korupciju.



Amerike i Azija



Kronološki najstariji pokušaj da se međunarodnom konvencijom reguliraju standardi, postupci i aktivnosti u borbi protiv korupcije, na poticaj američke vlade, uspio je u okvirima OAS (Organizacije američkih država) i FTAA (Free Trade Areas of Americas). Na sastanku ššefova država i vlada u Miamiu 1994. godine dogovoreno je pružanje pravne pomoći u takvim slučajevima, ekstradicija, tehnička pomoć, te pokretanje programa aktivnosti obrazovanja i etičkog odgoja javnih službenika. Inicirano je i pisanje konvencije o borbi protiv korupcije. U tri protekle godine postupno je jačao pritisak Sjedinjenih Država za strože formulacije odredbi konvencije i njenu nadopunu sustavnim planom aktivnosti na suzbijanju korupcije. Konvenciju je (Inter-American Convention Against Corruption, IACAC) je 29. ožujka 1996. godine potpisala 21 država, te potom i Sjedinjene Države (2.6.1996).


Konvencija utvrđuje definicije (javna funkcija, korupcija i sl.), potom preventivne mjere[15] obavljanja funkcije, definiranje standarda sukoba interesa, izvještavanja o prihodima dužnosnika, mehanizme implementacije, nadzor korištenja javnih sredstava, nadzorne institucije za borbu protiv korupcije, porezne zakone i financijske propise koji sprečavaju korupciju, sustav zaštite onih osoba koje prijave korupciju, nadzorna tijela, otvoreno knjigovodstvo, ohrabrivanje nevladinih udruga za borbu protiv korupcije, te određenje nadležnosti tijela i obveze pravne pomoći, mjere ograničenja bankarske tajne, zadatke državnih vlasti, te postupke prihvaćanja konvencije. Posebno detaljno regulirana su pitanja određenja pojma korupcije i podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.


Konvencija korupciju definira vrlo široko, a stranke konvencije obvezuju se takvu odredbu uvrstiti u svoje kaznene zakone.


Striktno se regulira i kriminalizira korupcija u međunarodnim poslovima. Od država stranaka IACAC traži se strogo poštivanje legalnosti. i kriminalizacija korupcije u svakovrsnim poslovnim transakcijama (uvođenje takvog kaznenog djela i za djela koja su izvšena prema stranim državljanima).


Na sastanku OAS (Čile, 7. svibanj, 1997) podržan je program borbe protiv korupcije koji je komplementaran IACAC.


Azija predstavlja, prema iskustvu mnogih, područje u kojem su problemi korupcije endemski i trajni. Postoji tradicija diskretnog ili otvorenog podmićivanja u mnogim zemljama. Opsežna teorijska literatura o korupciji i problemima modernizacije upravno-političkog sustava temelji se na studijama slučaja tih zemalja. Ipak pored svega toga ni te zemlje nisu izbjegle pokušajima suprotstavljanja i borbe protiv korupcije. U Južnoj Koreji postupci protiv korumpiranih najviših dužnosnika glavno su političko pitanje. Japan prihvaća ODA postupke sprečavanja korupcije te u sve poslove i tendere u kojima su uključena javna poduzeća ili ustanove uključuje klauzule koje ograničavaju korupciju (R/D - Record and Discussions; E/N - Exchange of Notes). Sličnu klauzulu o zabrani mita pri sklapanju ugovora, kao mjeru ugovornog prava, primjenjuje Auistralija. Novi Zeland godinama je jedna od zemalja koje prednjače u sprečavanju korupcije idonio je nova uputstva za sklapanje ugovora javnim poduzećima koja uključuju antikorupcijsku klauzulu.

Na sastanku vodećih političara regije (Vancuver, studeni 1997) na inicijativu B. Clintona pokrenut je postupak izrade okvirne konvencije za sprečavanje korupcije.



Europa


Vijeće Europe je organizacija koja je osnovana prvenstveno kao međunarodni forum čiji je glavni zadatak zaštita i promicanje ljudskih prava. [irenje nakon 1990. na krug postsocijalističkih zemalja. Politički i društveni problemi stabilizacije tih zemalja na dnevni red postavili su i pitanje korupcije. Nakon sastanka ministara pravosuđa na Malti 1994. godine, upravo u okvirima Vijeća Europe, formirana je Multidisciplinarna grupa za borbu protiv korupcije (GMC) koja je pripremila niz kaznenopravnih, građanskih i upravnih mjera za suzbijanje korupcije. Ovo je vrlo utjecajna grupa sastavljena ne samo od predstavnika vlada većć i stručnjaka koja je pripremila prijedlog konvencija za borbu protiv korupcije te Program akcije za suzbijanje korupcije kojeg je usvojio Odbor ministara u studenom 1996. godine.


Konvencija, bilo je zamišljeno, treba biti konstruirana kao klasična konvencija o sprečavanju korupcije no njoj ćće prethoditi “okvirna konvencija” [26]koja ćće se nadopunjavati protokolima. U tim mehanizmima koji bi trebali nadopunjavati okvirnu konvenciju predviđeno je i stvaranje posebnog tijela koje će Odboru ministara pomagati u koordinaciji i pripremi akcija. Ovakva strategija postupnog ograničavanja bila je usmjerena savladavanju otpora onih zemalja koje imaju jake ekonomske interese u oblastima kao što su prodaja oružja, prikupljanje kapitala lokalnih korupcionaša i autokrata u njihovim bankama i slično. Osobit otpor širenju međunarodnopravne kriminalizacije korupcije pružali su predstavnici Francuske i Velike Britanije . Suprotno Sjedinjene Države i skandinavske zemlje požuruju radikalnije zahvate.


Prema uputama Odbora ministara GMC je jošš 1994. započela rad na pripremi konvencije o zakonskom suzbijanju korupcije. Konvencija je prošla prvo čitanje (veljača 1996.) i od početka ove godine radi se na drugom čitanju teksta. Konvencija regulira kriminalizaciju različitih oblika korupcije u međunarodnim odnosima, određenje pojma aktivne i pasivne korupcije, podmićivanja stranih javnih dužnosnika, korupciju u dobivanju poslova, korupcije u međunarodnim organizacijama, korupciji i pranju novca, te osobito, suradnju država u istrazi djela korupcije, osiguranju dokaza, međunarodnoj pravnoj pomoći i sl.


U istom okviru pripremljen je i modelski obrazac pravila o etici javnih službenika. U takvom aktu određuju se stadrardi etičkog ponašanja službenika u obavljanju službe, obveze prema javnosti, pregledenosti rada prema građanima i okružju u kojem se treba obavljati javna služba. Obrazac pretpostavlja donošenje dokumenta o etici javnih službenika koji nije samo unutarnja uputa i obveza svih onih koji obavljaju javne funkcije (politički funkcionari i predstavnici nisu adresati tog akta), većć je i svojevrsna uputa građanima kakvo ponašanje trebaju očekivati od uprave.

U okvirima Vijeća Europe potiče se i stvaranje uputa o ustroju posebnih tijela koja će se boriti protiv korupcije. Naime osjeća se potreba za formiranjem specijaliziranih institucija, budući da je korupcija složeni društveni a ne samo policijski problem. Specijalizacija može imati različite oblike, te se preporuča paralelno korištenje različitih specijaliziranih tijela i organizacijskih jedinica. Posebnu zaštitu treba omogućiti onima koji se specijaliziraju u profesionalnom suzbijanju korupcije: treba ih zaštititi od osobnih, političkih i ekonomskih pritisaka. Poseban je problem zbog diskretne prirode djela, navodi se u preporukama GMCP, osiguranje dokaza. Radi toga predlaže se davanje zaštite i imuniteta onima koji djelo prijave, ali (sic!) i materijalnog poticanja (“It might also prove possible to find a number of inducements such as rewards or career advancement”). Predlažu se i neke mjere, inače karakteristične za anglosaksonsko sudstvo, kao što je pogađanje o kazni, korištenje informatora i provokatora (“sting”). Vlasti u svakom slučaju trebaju raspolagati efektivnim sredstvima i tehnikama istraživanja korupcije, mogućnosti provjere ilegalnih prihoda, no najvažnijim se smatra utvrđenje prakse i primjene kaznenih mjera.


Istovremeno je učinjen pokušaj da se razrade postupci i načela civilne odgovornosti za korupciju, odnosno naknade šštete koja je posljedica koruptivnog akta (GMCC).

Grupa je obavila ogroman posao prikupljanja podataka o pravnoj i stvarnoj situaciji u zemljama Vijeća Europe (“feasibility study” i program pravne pomoći u okviru projekta “Octopus”).


11. lipnja 1997. godine održana je u Pragu konferencija europskih ministara pravosuđa s glavnom temom “Veze između korupcije i organiziranog kriminala”. Upozoreno ja na mogućnost da se, koristeći svoje financijske i druge mogućnosti, organizirani kriminal infiltrira u državne institucije, “osobito korupcijom”, i time ugrozi demokratska dostignuća, uspori ekonomskei razvoj i potrebne reforme. Podržan je napor stvaranja pravnog temelja za borbu protiv korupcije (okvirna konvencija i konvencija o kriminalizaciji korupcije) ali i ukazano da “bi bili kredibilni međunarodni pravni instrumenti u području korupcije, oni moraju biti popraćeni efektivnim mjerama koji ih slijede” (P.Leuprecht)

Potpuna afirmacija tog pristupa uslijedila je na sastanku šefova država i vlada (drugi summit) 1o. i 11. listopada 1997. godine u Strasbourgu. Pod točkom 2. završne izjave (akcijski plan) zaključeno je "Borba protiv korupcije i organiziranog kriminala: da bi se potaknula suradnja između članica u borbi protiv korupcije, uključivo i njenim vezama s organiziranim kriminalom i pranjem novca šefovi država i vlada upućuju Odbor ministara:


- da prije konca godine prihvate osnovna načela koja će primjeniti u razoju domaćeg zakonodavstva i prakse

- da osiguraju brz završetak rada na prihvaćanju međunarodnih pravnih dokumenata predloženih Vijeću Europe u programu Akcije protiv korupcije,

-da bez odgađanja ustroje odgovarajući i učinkovit mehanizam nadzora nad primjenom osnovnih načela i primjene navedenog pravnog instrumentarija,


Pozivaju se zemlje da ratificiraju Konvenciju o zabrani pranja novca. (Izvor: pravo.hr)






 
Poslovni forum - One Stop Shop

 
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 


Istraživanje tržišta
Poslovni izvještaji
Internet marketing
Izrada web stranica
Izrada CMS stranica
Hosting i domene
Imenici i adresari
Poslovni ugovori
Poslovne usluge
Trgovine i usluge
Poslovna psihologija
Poslovni programi
Oglasi i obavijesti
Korisni linkovi
Besplatne stvari
Poslovni forum
Primjeri ugovora
Poslovne ponude

 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi tvrtka trebala imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, obrazaca za kontakt, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding tvrtke, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 


  Napomena!

 Internet je dostupan milijunima ljudi. Ipak, neke tvrtke još uvijek ne shvaćaju moć Interneta.
 Neke tvrtke uopće nemaju internet stranice, a neke imaju tako amaterske i loše da je to gotovo nevjerojatno.
 Priuštite si stvarno kvalitetne stranice. Sada po prvi puta imate priliku kvalitetno predstaviti svoju tvrtku milijunima ljudi.
 Da li ćete tu priliku iskoristiti, to ovisi samo o Vama.


  CMS - Content Menagment System - Izrada web stranica

 Što je to CMS?

CMS ili Content Menagment System je izraz za programirane internet stranice što Vam omogućava da samostalno i jednostavno unosite ili brišete sadržaj sa svojih internet stranica putem jednostavnog i preglednog administratorskog sučelja, a što je vrlo bitno, bez ikakvih posebnih predznanja.
Za rad Vam dovoljan je samo Vaš preglednik web stranica (browser), a to je upravo Vaš Internet Explorer ili neki drugi program koji upravo i sada koristite kada čitate ovaj tekst.

Tekst je moguće unositi direktno ili tako da ga jednostavno kopirate iz Microsoft Worda ili drugog tekst editora, a formatirate ga onako kako ste navikli u svom programu za obradu teksta. Kao što pišete stranice u Wordu, ili Excelu, tako pišete i sadržaj za Vaše web stranice, direktno u Vašem Control panelu, ili sve napišete u npr. Wordu, a potom to isto kopirate na svoje stranice. Da ste naručili i "klasičnu" izradu web stranica, svejedno bi morali pripremiti tekst i fotografije.
Kako bi se upoznali sa CMS aplikacijama pripremili smo Vam veliki broj primjera i pregleda.

Izrada web stranica za tvrtke, obrte i privatne osobe. Kvalitetna izrada web stranica prilagođenih mobilnim uređajima. Privucite korisnike suvremenim web stranicama. Iskoristite priliku! Pregledajte recenzije naših klijenata i uvjerite se zašto smo mi Vaš pravi izbor. Izrada web trgovina. Web shop i besplatne web stranice prilagođene vašem poslovanju. Savjetovanje i podrška. Napredne funkcionalnosti. Vrhunska usluga. Povoljne cijene. SEO Optimizacija. Suvremen dizajn i visoka tehnička kvaliteta izrade internet stranica. Besplatna izrada web stranica u sklopu naših promotivnih akcija. Besplatne stranice za poduzetnike i udruge. Besplatne stranice za obrtnike i male poduzetnike. Izrada web stranica besplatno brzo i povoljno! Izrađujemo web stranice koje vas spajaju s novim poslovnim prilikama, optimizirane za povećanje uspješnosti online poslovanja. Izrađujemo uspješne web stranice i napredna web rješenja kreirana prema vašim zahtjevima. Besplatna izrada web stranica za obrtnike i male poduzetnike.
 Detaljne informacije o izradi CMS internet stranica - Klikni i saznaj!
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga
POSLOVNI FORUM - BAZA PODATAKA HRVATSKOG GOSPODARSTVA - ADRESAR POSLOVNIH SUBJEKATA - IZRADA WEB STRANICA ZA PODUZEĆA I OBRTNIKE - WEB HOSTING - PREGLED NAJVAŽNIJIH ZAKONA - PREDSTAVLJANJE I POVEZIVANJE POSLOVNIH SUBJEKATA - IZRADA POSLOVNIH PLANOVA I INVESTICIJSKIH PROJEKATA - ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA - MARKETING - WEB DESIGN - ZAJMOVI - KREDITI - INFORMACIJE - TEČAJNA LISTA - JAVNI NATJEČAJI - PRAVO - PRAVNI SAVJETI - POREZI - EKONOMIJA - FINANCIJE - BANKARSTVO - POSLOVNI FORUM - PREGLED KORISNIH PRILOGA - PRETRAŽIVANJE BAZE PODATAKA - PREGLED PONUDE I POTRAŽNJE - ZASTUPANJE - TRGOVAČKO POSREDOVANJE - KONZALTING - VIJESTI - INFORMACIJE - POSTANITE KORISNIK POSLOVNOG FORUMA - NAJBRŽI I NAJLAKŠI PUT DO SVIH INFORMACIJA - WEB WINDOWS HOSTING - IZRADA INTERNET STRANICA - KNJIGOVODSTVO - IZRADA INVESTICIJSKIH PROGRAMA - TURIZAM - INDUSTRIJA - TRGOVINA - POSLOVNI FORUM - BAZA PODATAKA POSLOVNIH SUBJEKATA - PRETRAŽIVANJE - PREGLED PONUDE I POTRAŽNJE - FINANCIRANJE NOVIH IDEJA - UVOZ - IZVOZ - TRGOVAČKO PRAVO - UGOVORI - RAČUNOVODSTVO - ADRESARI I POSLOVNI IMENICI - PREGLED PONUDE I POTRAŽNJE - PROVJERA BONITETA - KONZULTACIJE - MARKETING - PRIMJERI TRGOVAČKIH UGOVORA - NACIONALNA KLASIFIKACIJA DJELATNOSTI - BAZA PODATAKA - FINANCIJE - PODUZETNIŠTVO - PONUDA I POTRAŽNJA PODUZEĆA - SAMOSTALNE DJELATNOSTI - KONCESIJE - VIJESTI - ISTRAŽIVANJA TRŽIŠTA - ANKETA - MAILING LISTA - POSEBNI PRILOZI - INFORMATIKA I POSLOVNE USLUGE - KONZALTING - PREGLED PONUDE PROIZVODA I USLUGA - KATALOG HRVATSKIH PROIZVODA - SVE INFORMACIJE NA DOHVAT RUKE
Sva prava pridržana - Poslovni forum d.o.o. - www.poslovniforum.hr  -   info@poslovniforum.hr