|
|
|
|
66
Na
temelju članka 209. stavka 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne
novine«, broj: 105/04.), na prijedlog ovlaštene stručne organizacije, ministar
unutarnjih poslova donosi
Program
vozačkog ispita sadrži minimalne zahtjeve na vozačkom ispitu, a obuhvaća
sadržaje iz nastavnih predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila, Pružanje
prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći i Upravljanje vozilom te
kriterije za ocjenjivanje za svaki pojedini nastavni predmet.
Za
dobivanje vozačke dozvole potrebno je ispuniti minimalne zahtjeve propisane
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (u daljnjem tekstu: Zakon) i položiti
vozački ispit – svladati propisane sadržaje vozačkog ispita čime će kandidati
za vozača steći znanja, vještine i odgovorno ponašanje za sigurno upravljanje
vozilom.
Kako bi
se ispunili ovi zahtjevi, Program vozačkog ispita sadrži:
1.
Teorijski dio ispita – ispit iz nastavnog predmeta Prometni propisi i
sigurnosna pravila.
2.
Praktični dio ispita – ispit iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.
3.
Ispit iz nastavnog predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u
prometnoj nesreći.
Kandidat
za vozača najprije polaže teorijski dio ispita, zatim ispit iz nastavnog
predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim u prometnoj nesreći i na
kraju praktični dio ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.
Sadržaj
programa vozačkog ispita temelji se na minimalnim zahtjevima o vozačkim
ispitima u:
–
aneksu II. Direktive o vozačkim dozvolama Vijeća Europske unije 91/439/EEC od
29. srpnja 1991. godine,
– prvoj
nadopuni Direktive 97/26/EC,
–
drugoj nadopuni Direktive 2000/56/EC od 14. rujna 2000. godine.
Uzimajući
o obzir znanstveni i tehnološki napredak u području provedbe vozačkih ispita
te uvažavajući dodatna praktična iskustva stečena u vremenu primjene preporuka
iz Direktive o vozačkim dozvolama kojima se usklađuju minimalni zahtjevi u
provedbi vozačkih ispita u Europskoj uniji, donosi se ovaj Program.
I.
TEORIJSKI DIO ISPITA – ISPIT IZ NASTAVNOG PREDMETA PROMETNI PROPISI
I SIGURNOSNA PRAVILA
Odabrani
oblik teorijskog dijela vozačkog ispita treba biti takav da omogućuje provjeru
posjeduje li kandidat za vozača potrebno znanje iz sadržaja nabrojanih u točki
1.
1. SADRŽAJ ISPITA
1.1.
Sadržaj teorijskog dijela ispita za sve kategorije vozila
Propisi
u cestovnom prometu: izrazi, kategorije vozila, uvjeti za upravljanje vozilom, stjecanje
prava na upravljanje vozilom, obveze i odgovornosti sudionika u prometu.
Ponašanje
sudionika u prometu: prometna kultura, solidaran i human međusobni odnos sudionika u
prometu, stavovi i navike, oprez i pozornost u prometu, uočavanje prometne
situacije, procjena opasnosti prometne situacije i proces donošenja pravilne
odluke, pravodobno reagiranje, vrijeme reagiranja, komunikacija između
sudionika u prometu, defenzivna vožnja, rizično ponašanje, ponašanje kod
prisutnosti alkohola, opojnih droga ili lijekova u organizmu, utjecaj
psihofizičkog stanja i umora.
Cesta i njene značajke: karakteristike različitih
vrsta cesta, kolnik i stanje kolnika, prianjanje, sile koje djeluju na vozilo,
razmak i procjena razmaka između vozila u vožnji, zaustavni put vozila, put
kočenja i put reagiranja, radovi na cesti.
Znakovi u prometu: prometni znakovi, vrste,
naziv, značenje; prometna svjetla i svjetlosne oznake, oznake na kolniku i
drugim površinama; znaci koje daju ovlaštene osobe, zvučni i svjetlosni znaci,
postupanje prema znakovima u prometu.
Uočavanje prometnih uvjeta i situacije: uvjeti vidljivosti, vremenske
prilike, opažanje i uočavanje prometne situacije, percepcija, predviđanje,
gledanje iz vozila, uočavanje promjene prometnih uvjeta.
Ostali sudionici u cestovnom prometu: posebni rizici vezani uz
nedostatak iskustva ostalih sudionika u prometu, pješaci, obveze vozača prema
pješacima, najugroženiji sudionici, djeca, osobe s invaliditetom, biciklisti,
vozači mopeda, novi (mladi) vozači.
Prometna pravila: radnje vozilom u prometu,
uključivanje u promet i procjena trenutka uključivanja u funkciji brzine i
razmaka, kretanje vozila, brzina i procjena brzine kretanja vozila, skretanje,
propuštanje vozila i prednost prolaska, promet na raskrižju, upravljanje
prometom na raskrižju, mimoilaženje, pretjecanje i obilaženje, zaustavljanje i
parkiranje, promet na prijelazu ceste preko željezničke pruge, promet na
autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih
vozila, promet u tunelu, vozila pod pratnjom i vozila s pravom prednosti
prolaska.
Vozilo u funkciji sigurnosti prometa: dokumenti, osnove
funkcioniranja uređaja na vozilu, oprema vozila, vidljivost iz vozila, vozačka
ogledala, instrument ploča u vozilu, svjetlosno-signalni uređaji i uporaba,
sigurnosni pojas i naslon za glavu, uređaj za upravljanje, uređaj za
zaustavljanje, ovjesi, gume, sigurnosni uređaji, vuča vozila, prijevoz tereta,
prijevoz osoba, registracija i tehnički pregled, postupak u slučaju kvara na
vozilu, mjere kod napuštanja vozila, korištenje vozila u odnosu prema okolišu,
eko-vožnja, ekonomična vožnja, zagađenje ispušnim plinovima.
Vožnja u naselju (gradu): cesta s jednosmjernim
prometom, vožnja cestom s više prometnih traka, prestrojavanje, izbor prometne
trake, kružni tok prometa, javni gradski prijevoz putnika, vožnja u koloni,
zaustavljanje i parkiranje.
Vožnja izvan naselja (grada): uključivanje i isključivanje
iz prometa, razmak između vozila, vožnja u koloni, pretjecanje i obilaženje,
zaustavljanje, okretanje, vožnja unatrag, vožnja zavojima, vožnja na uzdužnom
nagibu.
Dužnosti
u slučaju prometne nesreće: dužnosti, postupak, sigurnosne mjere.
Vožnja u posebnim uvjetima: smanjena vidljivost, dan,
noć, vremenski uvjeti, kiša, magla, zimski uvjeti, ograničenje prometa.
1.2.
Posebni sadržaji vezani uz polaganje ispita za kategorije vozila M, A1 i A
Korištenje
zaštitne opreme: rukavice, obuća, odjeća, zaštitna kaciga.
Uočljivost
vozila tih kategorija od strane ostalih sudionika u cestovnom prometu.
Čimbenici
rizika vezani uz različite uvjete na cesti s dodatnom pozornošću na skliske
dijelove kolnika (poklopci kanala za odvodnju, tramvajske tračnice, oznake na
kolniku itd.).
Vozila
tih kategorija u funkciji sigurnosti cestovnog prometa.
1.3.
Posebni sadržaji vezani uz kategorije C1, C1+E, C, C+E, D, D+E , H
1.3.1.
Posebnosti vezane za konstrukciju i funkcioniranje motora i uređaja, zaštita
protiv smrzavanja, uporaba i funkcioniranje kočionog sustava, sustava za
reguliranje brzine te ABS sustava, tipovi, uporaba-funkcioniranje, glavni
dijelovi, korištenje i svakodnevno održavanje sustava za spajanje vučnog i priključnog
vozila, preventivno održavanje vozila;
1.3.2.
Tahograf, eurotahograf i zapisni list, trajanje upravljanja vozilom, odmori
(Uredba Vijeća EEC br. 3820/85 i 3821/85);
1.3.3.
Propisi vezani uz uporabu opreme za ograničenje brzine kretanja, montaža, pravilna
uporaba i održavanje guma te mjere prigodom skidanja i zamjene guma na vozilu;
1.3.4.
Nosivost vozila, masa, ukupna masa, najveća dopuštena masa, osovinsko
opterećenje;
1.3.5. Dimenzije vozila i ograničenja vidnog polja
vezanog uz karakteristike vozila;
1.3.6. Prijevoz tereta i osoba, prijevozna
dokumentacija, odgovornost vozača za prihvaćanje, prijevoz i isporuku tereta u
skladu s propisanim uvjetima;
1.3.7. Sigurnosni čimbenici vezani za prijevoz
tereta: izvanredni prijevoz, prijevoz opasnih tvari, prijevoz specijalnih
tereta, označavanje vozila, oprema, kontrola tereta (utovar, slaganje,
pričvršćivanje), različite vrste tereta (tekućine, tereti koji vise,
životinje), utovar i istovar tereta i uporaba sredstava za utovar (za
kategorije C, C+E, C1, C1+E,);
1.3.8. Odgovornost vozača vezana za prijevoz osoba:
vrste prijevoza i autobusa (autobusi javnog gradskog prijevoza, autobusi
posebnih dimenzija, …) udobnost i sigurnost putnika, prijevoz djece,
označavanje autobusa, potrebnog nadzora i provjere prije polaska vozila. Ovom
točkom obuhvaćene su isključivo kategorije D i D+E.
2. POLAGANJE ISPITA I Kriteriji za ocjenjivanje
Teorijski
dio vozačkog ispita – ispit iz nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna
pravila polaže se rješavanjem testa pismeno ili pomoću računala, posebno za
svaku kategoriju vozila, nakon što je kandidat završio teorijski dio
osposobljavanja. Kandidat za vozača koji posjeduje vozačku dozvolu kategorije
vozila B, B+E, C1, C, C1+E, C+E, D, D+E ili H, a polaže vozački ispit za kategoriju
vozila A1 ili A, nije obvezan polagati teorijski dio ispita. Položen teorijski
dio ispita uvjet je za početak praktičnog dijela osposobljavanja – iz nastavnog
predmeta Upravljanje vozilom.
Ispit se polaže u prostoru opremljenom za polaganje
teorijskog dijela ispita u koji se može smjestiti najmanje 20 kandidata za
vozače. Svaki kandidat mora imati svoju klupu (stol) kako bi potpuno bilo
onemogućeno prepisivanje. Ispit provode dva ovlaštena ispitivača, a ako se
ispit polaže pomoću računala, ispit može provoditi i jedan ovlašteni ispitivač.
Ispit
traje najdulje 45 minuta. Za vrijeme ispita kandidat na stolu mora imati samo
osobnu iskaznicu ili putovnicu, knjižicu kandidata za vozača, kemijsku olovku,
flomaster ili nalivpero, naočale i maramice. Tijekom provedbe ispita u prostoru
u kojem se ispit provodi može biti uz kandidate nazočan samo ovlašteni
ispitivač ili ovlašteni ispitivači koji provode ispit i ovlašteni nadzornik.
Ovlašteni ispitivač obvezan je kandidatima usmeno
dati upute za rješavanje testa prema sljedećem:
1. na postavljeno pitanje postoji više, a najmanje
jedan točan odgovor,
2. kandidat za vozača rješava test (odgovara na
pitanja) označavanjem točnih odgovora oznakom »X«, odnosno, upisuje odgovor na
za to predviđenom mjestu u testu ili prema posebnim uputama ako test rješava
pomoću računala,
3. pitanje na koje kandidat nije odgovorio, ili je
netočno odgovorio, ili je djelomično odgovorio, odnosno, pitanje u kojem je
odgovor prepravljan, brisan ili podebljavan ovlašteni će ispitivač ocijeniti
netočnim odgovorom,
4. ukoliko kandidat rješava test pomoću računala,
slijedit će dodatne upute na računalu kojih se mora pridržavati.
Kandidat je na ispitu položio ako ostvari najmanje
90% bodova od ukupno mogućih. Iznimno, nije položio na ispitu kandidat
iako je ostvario više od 90% bodova ukoliko pogrešno odgovori na pitanje koje
se odnosi na propuštanje vozila na raskrižju. Kandidat ima pravo uvida u test i
na objašnjenje ocjene ovlaštenog ispitivača.
II.
PRAKTIČAN DIO ISPITA – ISPIT IZ NASTAVNOG PREDMETA UPRAVLJANJE VOZILOM
Temeljem
članka 208. stavak 1. Zakona praktični dio vozačkog ispita, tj. ispit iz
Upravljanja vozilom može polagati samo kandidat za vozača koji je završio
praktični dio osposobljavanja po propisanom programu i ako je navršio broj
godina potrebnih za izdavanje vozačke dozvole za kategoriju za koju se
osposobio. Polaganje vozačkog ispita kandidat prijavljuje ovlaštenoj stručnoj
organizaciji iz članka 206. Zakona.
Prvi dio ispita (ispit vještina) polaže se na
prometnom vježbalištu, na za to označenim posebnim površinama (elementima) gdje
se provjerava kandidatova sposobnost izvedbe posebnih radnji s kojima treba
dokazati, da vlada tehnikom vožnje vozila određene kategorije. Svladana tehnika
vožnje uvjet je za sigurno uključivanje u promet na javnu cestu.
Oblik ispita omogućuje provjeru posjeduje li kandidat
za vozača potrebne vještine i je li osposobljen za samostalno i sigurno
upravljanje vozilom u stvarnim prometnim uvjetima na cesti te ponašanje u
skladu s prometnim propisima uz uvažavanje obzira i etičkih odnosa među
sudionicima prometa.
1. Vozilo
i njegova oprema
Temeljem
članka 202. stavak 1. točka 4. Zakona vozački ispiti za kategorije M, A1, A i B
provode se na vozilima starosti do 7 godina a za ostale kategorije vozila na
vozilima starosti do 12 godina, osim priključnog vozila za C1+E, C+E kategoriju
i vozila D i D+E kategorije za koja se odredba o starosti primjenjuje od 1.
siječnja 2007. godine. Vozila moraju udovoljavati minimalnim uvjetima i
standardima u skladu s odredbama koje propisuje Pravilnik o tehničkim uvjetima
vozila u prometu na cestama glede dimenzija i masa, osovinskog opterećenja,
uređaja i opreme i uvjeta kojima moraju udovoljavati uređaji i oprema vozila u
prometu, kao i dodatne opreme i uređaja propisanih za vozila kojima se
osposobljavaju kandidati za vozače.
U
pravilu kandidat za vozača polaže praktični dio vozačkog ispita na vozilu na
kojem se osposobljavao. Kandidat za vozača koji polaže ispit za upravljanje
vozilom B kategorije može polagati praktični dio ispita i na vozilu ovlaštene
stručne organizacije (primjenjuje se od 1. siječnja 2007.) ili druge autoškole.
U slučaju da se ispit polaže na vozilu stručne organizacije u vozilu može biti osim
kandidata koji polaže ispit samo ovlašteni ispitivač, ovlašteni nadzornik i
osoba koja se priprema za polaganje stručnog ispita.
Osoba s invaliditetom polaže praktični dio vozačkog
ispita na vozilu koje je prilagođeno njenim tjelesnim nedostacima, o čemu mora
postojati odgovarajuća potvrda o ispitivanju vozila izdana od ovlaštene
organizacije. Vozilo osobe s invaliditetom može imati automatski mjenjač.
Kandidat za vozača mora samostalno prirediti vozilo
za provedbu ispita, a ovlašteni ispitivač mora pratiti pripremu vozila od
strane kandidata, te ovisno o kategoriji vozila za koju se provodi ispit,
posebno pratiti provjeru uređaja i opreme od vitalnog značaja za sigurnu
vožnju.
Praktični dio vozačkog ispita, vještina upravljanja i
ponašanja u prometu obavlja se vozilom s klasičnim (ručnim) mjenjačem.
Kandidat za vozača može polagati praktični dio
vozačkog ispita za kategoriju vozila M, A1, A ili B i na vozilu koje je
opremljeno automatskim mjenjačem.
»Vozilo s automatskim sustavom prijenosa« (automatskim
mjenjačem) smatra se vozilo kod kojega je moguće mijenjati brzine (stupanj
prijenosa) korištenjem isključivo akceleratora ili kočionog sustava.
Vozila
koja se koriste za ispit iz Upravljanja vozilom pojedine kategorije moraju
udovoljavati minimalnim zahtjevima koji su niže navedeni.
1.1. Ispitno vozilo pojedine kategorije
Za
kategoriju A1
Motocikl
koji spada u kategoriju A1 s dva kotača bez prikolice s radnim obujmom motora
od najmanje 120 cmł i snage motora do 11 kW te brzinom od najmanje 80 km/h.
Za
kategoriju A
Motocikl
koji spada u A kategoriju s dva kotača bez prikolice s radnim obujmom motora
većim od 125 cmł i snage motora veće od 11 kW ali najviše do 25 kW, sposoban
razviti brzinu od najmanje 100 km/h.
Za
kategoriju B
Osobni
automobil koji spada u B kategoriju s četvora ili petora vrata (primjenjuje se
od 1. siječnja 2007.) i zvučnim signalima na udvojenim komandama (primjenjuje
se od 1. siječnja 2006.), koji može razviti brzinu od najmanje 100 km/h.
Za
kategoriju B+E
Skup
vozila sačinjen od osobnog automobila na kojem se provodi ispit za vozača »B«
kategorije i prikolice koja ima najveću dopuštenu masu od najmanje 1.000
kilograma i opremljena adekvatnim sustavom kočenja. Skup vozila treba biti
sposoban razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h. Prostor za teret prikolice
treba biti zatvoren, s time da bude najmanje širok i visok kao što je to osobni
automobil koji vuče prikolicu. Zatvoreni tovarni prostor prikolice može biti i
nešto manje širine od motornog vozila uz uvjet da je pogled vozača prema unazad
moguć isključivo korištenjem vanjskih vozačkih ogledala koja služe za provjeru
prometnih uvjeta. Prikolica s kojom se ispit obavlja mora biti opterećena kako
bi ukupna masa iznosila najmanje 800 kg.
Za kategoriju C1
Teretni automobil koji spada u C1 kategoriju najveće
dopuštene mase od najmanje 4.000 kg, duljine najmanje pet metara i sposoban
razviti brzinu od najmanje 80 km/h. Vozilo mora biti opremljeno ABS sustavom
kočenja i sustavom za automatsko registriranje podataka kako je to precizirano
Propisom (EEC) broj 3821/85 (tahograf). Prostor za smještaj tereta mora biti
zatvoren i najmanje širok i visok kao što je to kabina vozila. Vozilo mora biti
opterećeno kako bi ukupna masa iznosila najmanje 3.000 kg.
Za kategoriju C
Teretni automobil koji spada u C kategoriju najveće
dopuštene mase od najmanje 12.000 kg, duljine najmanje osam metara, širine
najmanje 2,40 metra i sposoban razviti brzinu kretanja od najmanje 80 km/h.
Vozilo mora biti opremljeno ABS sustavom kočenja i opremljeno sustavom za
registraciju podataka kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85
(tahograf). Prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i
visok kao kabina vozila. Vozilo mora biti opterećeno kako bi ukupna masa
iznosila najmanje 10.000 kg.
Za Kategoriju C1+E
Skup vozila sačinjen od vučnog vozila na kojem se
provodi ispit za vozača C1 kategorije i prikolice najveće dopuštene mase
najmanje 2.000 kg. Kombinacija mora biti duga najmanje osam metara i sposobna
razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h. Prostor prikolice za smještaj tereta
mora biti zatvoren i najmanje širok i visok kao što je to kabina vučnog vozila.
Zatvoreni prostor za smještaj tereta može biti i nešto uži od kabine uz uvjet
da je pogled vozača prema unazad moguć isključivo korištenjem vanjskih vozačkih
ogledala koja služe za provjeru prometnih uvjeta. Prikolica s kojom se obavlja
ispit mora biti opterećena kako bi ukupna masa iznosila najmanje 1.250 kg.
Za kategoriju C+E
Skup vozila sačinjen od vučnog vozila na kojem se
provodi ispit za vozača vozila C kategorije s prikolicom dužine najmanje 7,5
metara ili tegljača s poluprikolicom. Takav skup vozila mora imati najveću
dopuštenu masu najmanje 20.000 kg, duljinu najmanje 14 metara, širinu najmanje
2.40 metra te biti sposobna razviti brzinu vožnje od najmanje 70 km/h. Vozila
moraju biti opremljeni ABS sustavom kočenja i sustavom za automatsku
registraciju podataka kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85
(tahograf). Prostor za smještaj tereta mora biti zatvoren i najmanje širok i
visok kao kabina. Skup vozila mora biti opterećen kako bi ukupna masa iznosila
najmanje 15.000 kg.
Za kategoriju D
Autobus koji spada u D kategoriju duljine najmanje 10
metara, širine najmanje 2,40 metara, sposoban razviti brzinu vožnje od najmanje
80 km/h te mora biti opremljen ABS sustavom kočenja i opremom za automatsku
registraciju podataka, kako je to precizirano Propisom (EEC) broj 3821/85
(tahograf).
Za
kategoriju D+E
Skup
vozila sačinjen od vučnog vozila na kojem se provodi ispit za vozača D
kategorije i prikolice s najvećom dopuštenom masom od najmanje 1.250 kg, širine
najmanje 2,40 metra i sposoban razviti brzinu vožnje od najmanje 80 km/h.
Prostor za smještaj tereta u prikolici mora biti zatvoren i najmanje 2 metra
širok te najmanje 2 metra visok. Prikolica pridodana vučnom vozilu mora biti
opterećena kako bi ukupna masa iznosila najmanje 800 kg.
Za
kategoriju F
Skup
vozila sačinjen od traktora i traktorskog priključnog vozila. Traktorsko
priključno vozilo mora biti opterećeno najmanje s 1/3 svoje nosivosti.
Za
kategoriju G
Odgovarajući
radni stroj.
Za
kategoriju M
Moped s
dva kotača, radnim obujmom motora do 50 cmł, koji na ravnoj cesti ne može
razviti brzinu veću od 50 km/h.
Za
kategoriju H
Tramvaj
opremljen prema posebnim propisima.
2. ISPIT VjeŠtinA i ponaŠanjA za pojedinu
kategoriju vozila
Na
praktičnom dijelu vozačkog ispita za bilo koju kategoriju vozila ovlašteni
ispitivač ispituje:
•
sposobnost priprave vozila za vožnju,
•
vještinu rada s pojedinim komandama i uređajima vozila,
•
vještinu i sposobnost upravljanja vozilom,
•
utvrđivanje uvjeta za sigurno obavljanje radnji,
•
ponašanje tijekom vožnje sukladno prometnim pravilima,
•
postupanje u skladu sa znakovima u prometu i prometnim situacijama,
•
ponašanje u skladu s načelima defenzivne vožnje,
•
predviđanje opasnosti i prepoznavanje rizičnih situacija,
• odnos
prema drugim sudionicima prometa.
3.
SADRŽAJ PRAKTIČNOG DIJELA ISPITA
Ispit
za svaku kategoriju vozila se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti
u stvarnim prometnim uvjetima.
3.1.
Sadržaj ispita za vozača vozila A1, A i M kategorije
3.1.1.
Sadržaj ispita za vozača vozila A1, A i M kategorije na prometnom vježbalištu
Prvi
dio ispita (ispit vještina) polaže se na prometnom vježbalištu, na za to označenim
posebnim površinama (elementima), gdje se provjerava kandidatova sposobnost
izvedbe posebnih radnji s kojima treba dokazati da vlada tehnikom vožnje
vozila kategorije A1, A i M. Svladana tehnika vožnje je uvjet za sigurno
uključivanje u cestovni promet. Za vrijeme trajanja ispita na prometnom
vježbalištu treba biti onemogućen pristup neovlaštenim osobama i drugim
korisnicima tog vježbališta, koji bi lako mogli ugroziti kandidatovu sigurnost
i tijek ispita.
Posebne
radnje na vježbalištu izvode se pojedinačno propisanim redoslijedom i
međusobnom povezanošću, a s obzirom na oblik i veličinu vježbališta. Dimenzije
posebnih elemenata su prikazane u metrima. Ukoliko zbog konstrukcijskih
karakteristika vozila posebne radnje nije moguće izvesti na tim elementima,
ovlašteni ispitivač će odrediti da se dimenzije prilagode vozilu i zabilježiti
u ispitni list tu prilagodbu s markom i tipom vozila. Povezano i sukcesivno
izvođenje posebnih radnji na vježbalištu ovisi o veličini vježbališta.
U
slučaju loših meteoroloških uvjeta (kiša, snijeg i dr.) ovlašteni ispitivač
mora kandidata za vozača upozoriti da brzinu pri izvođenju posebnih radnji
prilagodi vremenskim i drugim uvjetima. Ukoliko u tim uvjetima ovlašteni
ispitivač ocijeni da bi bila ugrožena sigurnost kandidata pri izvođenju
posebnih radnji, može odrediti da se te radnje ne izvode (prekinuti ispit).
1.
Priprema vozila za vožnju. Kandidat za vozača mora pokazati da je sposoban
pripremiti vozilo za vožnju kako bi njime sigurno upravljao udovoljavajući
sljedećim zahtjevima:
2.
Namjestiti zaštitnu opremu, kao što su rukavice, odjeća, obuća, zaštitna
kaciga;
3.
Obaviti dnevni preventivni tehnički pregled vozila, provjeriti zvučni znak
upozorenja, prilagoditi ogledala, uključiti kratka svjetla, uključiti motor
vozila u rad.
Posebne
radnje vozilom koje se ispituju
3.1.1.1. skidanje vozila s njegovih
nožica (naslon) i postavljanje na nožice (kandidat mora skinuti vozilo s
nožica, pravilno sjesti na njega, sići i pravilno postaviti vozilo na nožice);
3.1.1.2. guranje vozila bez pomoći motora hodajući uz
vozilo (kandidat gura vozilo po krugu ulijevo, zatim udesno te nakon toga
postavi vozilo na startnu poziciju i završi tu radnju;
3.1.1.3. parkiranje vozila na njegove nožice (naslon)
(kandidat mora sići s vozila, postaviti ga na nožice-naslon, isključiti sve
uređaje te ga zaštititi od pokretanja ili pada.
3.1.1.4. Vožnja malom brzinom i zaustavljanje (slika 1.)
Pri izvođenju ove radnje ispituje se sposobnost
kandidata kreni-stani s vozilom. Radnja se izvodi prema situaciji na slici po
pravcu širine 0,2 (0,3) metra u označenom koridoru širine 0,8 metara i
obilježenom čunjevima na duljini od 15 metara brzinom od 5 km/h. Kod polaska
kandidat uključuje lijevi pokazivač smjera, noge stavlja na stalak. Kod
zaustavljanja uključuje desni pokazivač, koči samo prednjom kočnicom, te lijevu
nogu stavlja na tlo. Nakon toga ponovno na isti način kreće i vozi brzinom od
15-20 km/h, mijenjajući iz 1. u 2. stupanj prijenosa (s. p.) na duljini od 35
metara, a noge su na stalcima. Kod zaustavljanja uključuje desni pokazivač
smjera, zaustavlja se u 2. s. p. na određenom mjestu, koči s obje kočnice i
lijevu nogu stavlja na tlo. Tijekom vožnje mora paziti na pravilnu uporabu
upravljača, koordiniranog rada sa spojkom, akceleratorom te kočnicama.
Izvođenje ove radnje isto je i ako kandidat polaže ispit na vozilu s
automatskim prijenosom. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
1. Prometno-tehniČki element za voŽnju malom
brzinom i zaustavljanje
3.1.1.5.
Slalom vožnja malom brzinom (slika 2.)
Na
ovome elementu kandidat mora voziti slalom između najmanje 10 čunjeva u nizu, s
međusobnim razmakom od najmanje 3 metra, u označenom i čunjevima obilježenom
koridoru širine 2 metra, brzinom od 5-10 km/h prema slici. Obje noge moraju
biti na stalcima. Pri izvođenju ove radnje kandidat mora pravilno koristiti
spojku, akcelerator i kočnice. Ne smije nogama doticati tlo, doticati, pomicati
ili srušiti čunj te ne smije vozilom izlaziti iz označenog koridora. Radnja se
izvodi u jednom pokušaju.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika 2. Prometno-tehniČki element za slalom voŽnju malom brzinom
3.1.2.6.
Vožnja po osmici (slika 3.)
Kandidat
izvođenjem ove radnje treba pokazati sposobnost promjene iz jednog smjera u
drugi smjer kruženja s pravilnom prilagodbom (nagibom) položaja tijela i
vozila. Element mora biti označen, imati minimalne dimenzije 5x10 (6x12) metara
te obilježen čunjevima kao na slici. Tijekom izvođenja radnje kandidat mora
noge držati na stalcima. Pri tome ne smije nekontrolirano ulaziti i izlaziti iz
označenog elementa, ne smije nogama doticati tlo, čunjeve ili ih pomicati i
rušiti. Nagib vozila u zavoju mora biti u skladu s brzinom vožnje. Radnja se
izvodi tri puta zaredom kao na slici, a kandidat mora pokazati sposobnost
koordinirane uporabe spojke, kočnice i akceleratora, održavanje ravnoteže i
smjera vožnje te pravilan položaj tijela na vozilu uključivo pravilan položaj
nogu na stalcima za noge.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
3. Prometno-tehniČki element za voŽnjU po osmici
3.1.2.7.
Iznenadno kočenje (slika 4.)
Kandidat
treba izvesti dvije radnje intenzivnog kočenja vozila (kočenje u nuždi) prema situaciji
na slici, pri brzini kretanja od najmanje 40-50 km/sat, nakon čega na točno
određenoj točki počinje jako kočiti s objema kočnicama istodobno do potpunog
zaustavljanja. Zaustavni put pri prvom pokušaju ne smije biti duži od 12
metara, a pri drugom pokušaju od 10 metara. Tijekom kočenja kočnice ne smiju
blokirati. Ove radnje moraju omogućiti pravilnu procjenu kandidatovih
sposobnosti pri istovremenoj uporabi prednje i stražnje kočnice, održavanja
smjera gledanja i njegova položaja na vozilu. Radnje se izvode iz po jednog pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
4. Prometno-tehniČki element za iznenadno koČenje
– koČenje u nuŽdi
Ukoliko
kandidat položi dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja vožnju u prometu
na javnoj cesti. Ovlašteni ispitivač slijedi ga vozilom, a zadaće zadaje preko
instruktora vožnje koji komunicira s kandidatom pomoću komunikatora ili on sam
putem komunikatora zadaje zadaće kandidatu.
3.1.2. Sadržaj ispita za vozača vozila A1, A
i M kategorije na javnoj cesti – ponašanje
Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa:
utvrđivanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola vozila, izbor
trenutka za uključivanje, propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, mjere
opreza, silazak s vozila, ostavljanje vozila.
1. Vožnja: položaj vozila u prometnoj traci, izbor
prometne trake, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, rukovanje
upravljačem i uređajima, mijenjanje stupnjeva prijenosa ako vozilo nema
automatski mjenjač, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje,
prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno
mimoilaženje, održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju,
vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa; korištenje
vozačkih ogledala.
2. Vožnja zavojima, kočenje prilagodba brzine vožnje.
3. Približavanje raskrižju, prestrojavanje, vožnja
raskrižjem, skretanje ulijevo i udesno, izbor prometne trake, promjena
prometnih traka, propuštanje vozila, odnos prema pješacima.
4. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje
ovlaštena osoba, prema prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima,
oznakama na kolniku.
5. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka
pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera,
prilagodba brzine vožnje.
6. Uključivanje na autocestu ili brzu cestu ili cestu
namijenjenu za promet motornih vozila i isključivanje s tih cesta (osim vozača
mopeda), korištenje trake za ubrzavanje i usporavanje.
7. Prilagođavanje brzine vožnje: prema kolničkim i
prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj
brzini s obzirom na vrstu vozila, u odnosu na vrstu ceste (90, 110, odnosno 130
km/h), prema drugim sudionicima.
8. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla
ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.
9. Upravljanje vozilom prometnicama s posebnim
karakteristikama (ukoliko postoje u mjestu provedbe ispita): kružni tok
prometa, prijelaz ceste preko željezničke ili tramvajske pruge u razini, vožnja
uz stajališta vozila javnog prijevoza putnika, vožnja uzbrdicama i nizbrdicama.
10. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema
djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim
sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i
nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje
postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih
sudionika.
3.2.
Sadržaj ispita za vozača vozila B kategorije
Ispit
se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim
uvjetima.
3.2.1.
Sadržaj ispita za vozača vozila B kategorije na prometnom vježbalištu
Prvi
dio ispita (ispit vještina) polaže se na prometnom vježbalištu, na za to
označenim posebnim površinama (elementima), gdje se provjerava kandidatova
sposobnost izvedbe posebnih radnji s kojima treba dokazati da vlada tehnikom
vožnje vozila kategorije B. Svladana tehnika vožnje je uvjet za sigurno uključivanje
u cestovni promet. Za vrijeme trajanja ispita na prometnom vježbalištu treba
biti onemogućen dostup neovlaštenim osobama i drugim korisnicima tog
vježbališta, koji bi lako mogli ugroziti kandidatovu sigurnost i tijek ispita.
Kandidat
za vozača posebne radnje izvodi tako da je sam u vozilu, instruktor vožnje je
izvan vozila, a ovlašteni ispitivač je pokraj vozila i provodi ispit.
1.
Priprema vozila za vožnju. Kandidat za vozača mora pokazati da je sposoban pripremiti
vozilo za vožnju kako bi njime sigurno upravljao udovoljavajući sljedećim
zahtjevima:
2.
Obaviti dnevni preventivni tehnički pregled (provjeriti razinu ulja u motoru,
tekućine za hlađenje, tekućine za pranje stakala, korištenje opreme vozila –
pripremiti vozilo za vuču, postaviti sigurnosni trokut);
3.
Prilagoditi sjedalo, zauzeti pravilan položaj, prilagoditi vozačka ogledala,
vezati sigurnosni pojas i prilagoditi naslon za glavu.
Posebne
radnje vozilom koje se ispituju
3.2.1.1.
Vožnja po pravcu unaprijed-unatrag s promjenom smjera (slika 5.)
Kandidat
radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da se vozilom s polazne pozicije
kreće u 1. s. p., ubrzava i mijenja u 2. s. p. i na određenom mjestu se
zaustavlja u 1. s. p. Kandidat vozi unatrag označenim prostorom do startne
pozicije vodeći pritom računa da vozilom ne smije izlaziti iz označenog
prostora i da ne smije dodirivati čunjeve. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
5. Prometno-tehniČki element za voŽnjU
unaprijed-unatrag s promjenom smjera
3.2.1.2.
Okretanje vozila s više postupaka (slika 6.)
Kandidat radnju izvodi prema
situaciji na slici tako da u označenom prostoru širine najmanje 5 (6) i duljine
10 metara okrene vozilo postupcima vožnje unaprijed i unatrag, tako da je
vozilo postavljeno za vožnju u suprotnom smjeru. Kandidat mora pravilno
najaviti izvođenje ove radnje, pravilno zauzeti položaj vozilom, kontrolirati
vozilo, pratiti uvjete i iz tri pokušaja obaviti radnju. Pri izvođenju radnje
kandidat ne smije vozilom dodirivati rubnik ili prelaziti crtu označenog
prostora za okretanje. Radnja se izvodi iz jednog pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika 6. Prometno-tehniČki
element za okretanje vozila s viŠe postupaka
3.2.1.3.
Parkiranje vozila (bočno) (slika 7.)
Radnja
se izvodi prema situaciji koju prikazuje slika 7. Kandidat radnju izvodi tako
da se s vozilom doveze pokraj označenog prostora, na određenom mjestu se
zaustavi i vožnjom unatrag – udesno parkira vozilo u označeno mjesto. Pri
izvođenju radnje kandidat za vozača mora pravilno najaviti izvođenje radnje,
pratiti uvjete i koristiti vozačka ogledala. Svi prozori na vozilu moraju biti
zatvoreni. Parkiranje je pravilno izvedeno kada kandidat postavi vozilo u
označeno mjesto usporedno s »rubnikom« (crtom) na razmaku od njega za 10 do 20
cm. Nakon završenog parkiranja vozilom izlazi iz označenog mjesta. Radnja se
izvodi u dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
7. Prometno-tehniČki element za parkiranje vozila –
boČno
3.2.1.4.
Iznenadno kočenje i zaustavljanje (slika 8.)
Radnja se izvodi prema situaciji na slici,
tako da kandidat s vozilom s polazne pozicije postigne brzinu od najmanje 45-50
km/h. U točno određenoj točki počinje kočiti i mora se zaustaviti na razmaku od
oko 15 metara ispred određene zapreke (čunjevi). Razmak između zapreke
(čunjeva) i zaustavljenog vozila ne smije biti veći od 0,5 metara. Kandidat ne
smije vozilom udariti u zapreku niti se po zaustavljanju približiti više od 0,5
metara. Kod izvođenja ove radnje ovlašteni ispitivač se nalazi na prednjem
sjedalu pokraj kandidata. Radnja se izvodi u jednom pokušaju.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
8. Prometno-tehniČki element za iznenadno koČenje
i zaustavljanje
3.2.2.
Sadržaj ispita za vozača vozila B kategorije na javnoj cesti – ponašanje
1.
Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa: utvrđivanje prometnih
uvjeta, uporaba pokazivača smjera, izbor trenutka za uključivanje, propuštanje
pješaka i vozila, zaustavljanje, mjere opreza, ostavljanje vozila.
2. Polazak vozilom na uzbrdici (nizbrdici), uz
korištenje pomoćne i radne kočnice.
3. Polukružno okretanje vozila vožnjom unatrag sa
skretanjem ulijevo ili udesno s time da se održava ispravan položaj unutar
prometne trake.
4. Parkiranje vozila i napuštanje parkirališta
(okomito ili koso, naprijed ili unatrag na ravnoj podlozi, uzbrdo ili nizbrdo).
5. Vožnja – ponašanje u prometu: položaj vozila u
prometnoj traci, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila,
mijenjanje stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i
zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima, pravilno
mimoilaženje i propuštanje vozila, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i
nizbrdici.
6. Vožnja raskrižjem: približavanje, prestrojavanje,
vožnja različitim tipovima raskrižja, prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje
prometne situacije, odnos prema drugim sudionicima, propuštanje vozila, izbor
prometne trake, skretanje.
7. Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovlaštena
osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na
kolniku.
8. Uključivanje na autocestu ili brzu cestu ili cestu
namijenjenu za promet motornih vozila i isključivanje s tih cesta, korištenje
trake za ubrzavanje i usporavanje.
9. Prilagođavanje brzine vožnje: prema kolničkim i
prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema maksimalno dopuštenoj
brzini u odnosu na vrstu ceste (obvezno do 80, 100, odnosno 130 km/h), prema
drugim sudionicima.
10. Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka
pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera,
prilagodba brzine vožnje, postupak kada pretječe drugo vozilo.
11. Vožnja u naselju (gradu) i izvan naselja (grada).
12. Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla
ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.
13. Vožnja prometnicama sa posebnim karakteristikama
(ukoliko postoje u mjestu provedbe ispita): kružni tok prometa, prijelaz preko
željezničke ili tramvajske pruge u razini, vožnja uz stajališta vozila javnog
prijevoza putnika, vožnja uzbrdicama i nizbrdicama.
14. Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema
djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima, biciklistima i drugim
sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i
nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih sudionika, praćenje
postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili ometanje drugih
sudionika.
3.3.
Sadržaj ispita za vozača vozila B+E kategorije
Ispit
se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim
uvjetima.
3.3.1.
Sadržaj ispita za vozača vozila B+E kategorije na prometnom vježbalištu
Ispit
se provodi na način kao i za B kategoriju vozila uz dodatne zahtjeve koje
kandidat mora ispuniti.
1.
Priprema vozila za vožnju. Kandidat za vozača mora pokazati da je sposoban
ispuniti i dodatne zahtjeve:
2.
provjeriti mehanizam spajanja vučnog i priključnog vozila, kočionih i
elektroničkih spojeva;
3.
provjeriti čimbenike sigurnosti u vezi s opterećenjem priključnog vozila.
Posebne
radnje vozilom B+E kategorije koje se ispituju
3.3.1.1.
Spajanje i odvajanje vučnog i priključnog vozila (slika 9.)
Radnja
se izvodi prema situaciji na slici, tako da kandidat mora spojiti vučno i
priključno vozilo na način da priključno vozilo bude pokraj vučnog vozila u
ravnini. Kandidat se mora dovesti vučnim vozilom ispred priključnog vozila,
zaustaviti se i vožnjom unatrag približiti se priključnom vozilu, vodeći pritom
računa o pravilnosti postupanja. Spajanje mora biti pravilno izvedeno. Nakon
toga mora provjeriti rad svjetlosno-signalnih i kočionih uređaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
9. Spajanje vuČnog i prikljuČnog vozila
3.3.1.2.
Vožnja unaprijed-unazad s promjenom smjera (slika 10.)
Radnja
se izvodi prema situaciji prema slici, tako da kandidat vozi ravno po pravcu na
udaljenosti od najmanje 25 metara do određenog mjesta. Iz te pozicije kandidat
vozi unatrag - ulijevo ili udesno s promjenom smjera do određenog mjesta.
Radnja se izvodi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
10. Prometno-tehniČki element za voŽnja
unaprijed-unazad s promjenom smjera
3.3.1.3.
Parkiranje skupa vozila – bočno (Slika 11.)
Radnja
se izvodi prema situaciji koju prikazuje slika. Kandidat radnju izvodi tako da
se s vozilom doveze pokraj označenog prostora, na određenom mjestu se zaustavi
i vožnjom unatrag – udesno parkira skup vozila u označeno mjesto. Pri izvođenju
radnje kandidat za vozača mora pravilno najaviti izvođenje radnje, pratiti
uvjete i koristiti vozačka ogledala. Svi prozori na vozilu moraju biti
zatvoreni. Parkiranje je pravilno izvedeno kada kandidat postavi vozilo u
označeno mjesto usporedno s »rubnikom« (crtom) na razmaku od njega za 10 do 20
cm. Nakon završenog parkiranja skupom vozila izlazi iz označenog mjesta.
Kandidat ima pravo radnju izvoditi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
11. Prometno-tehniČki element za parkiranje skupa
vozila – boČno
3.3.2.
Sadržaj ispita za vozača vozila B+E kategorije u prometu na javnoj cesti –
ponašanje
Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa:
utvrđivanje prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola skupa vozila,
izbor trenutka za uključivanje, propuštanje pješaka i vozila, parkiranje vozila
usporedno uz rub kolnika, otkopčavanje priključnog vozila, mjere opreza,
ostavljanje vozila.
1. Vožnja – ponašanje u
prometu: položaj skupa vozila u prometnoj traci, održavanje razmaka u nizu
(koloni), kontrola skupa vozila, rukovanje upravljačem i mjenjačem, mijenjanje
stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje
brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje,
održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja
zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa;
korištenje vozačkih ogledala.
2. Polazak vozilom na
uzbrdici (nizbrdici uz korištenje kočnica.
3. Polukružno okretanje iz
jednog postupka i iz više postupaka.
4. Kočenje i zaustavljanje
pri različitim brzinama vožnje.
5. Vožnja raskrižjem:
približavanje, prestrojavanje, vožnja različitim tipovima raskrižja i načina
upravljanja prometom, prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne
situacije, odnos prema drugim sudionicima, propuštanje vozila.
6. Postupanje prema znakovima
u prometu: koje daje ovlaštena osoba, prometnim svjetlima-semaforima,
prometnim znakovima, oznakama na kolniku.
7. Pretjecanje i obilaženje:
pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta,
uporaba pokazivača smjera, prilagođavanje brzine vožnje, postupak kada drugo
vozilo pretječe.
8. Prilagođavanje brzine
vožnje: prema kolničkim i prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema
maksimalno dopuštenoj brzini u odnosu na vrstu ceste (obvezno do 90, 110,
odnosno 130 km/h), prema drugim sudionicima.
9. Vožnja u naselju (gradu) i
izvan naselja (grada).
10. Vožnja u posebnim
uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti vidljivosti omogućuju.
11. Vožnja prometnicama s
posebnim karakteristikama (ukoliko postoje u mjestu provedbe ispita): kružni
tok prometa, prijelaz ceste preko željezničke ili tramvajske pruge u razini,
vožnja uz stajališta vozila javnog prijevoza putnika, vožnja uzbrdicama i
nizbrdicama.
12. Odnos prema drugim
sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima,
biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika,
nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih
sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili
ometanje drugih sudionika.
3.4.
Sadržaji ispita za vozača vozila C1, C, D, C1+E, C+E i D+E
Ispit
se polaže na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti u stvarnim prometnim
uvjetima.
3.4.1.
Sadržaj ispita za vozača vozila C1, C, D, C1+E, C+E i D+E kategorije na
prometnom vježbalištu
Radnje
vozilom koje kandidat za vozača treba obaviti jesu:
1.
Priprava za vožnju: obavljanje dnevnog preventivnog tehničkog pregleda,
provjera razine tekućine ulja u motoru, tekućine za hlađenje, tekućine za
pranje stakla, prilagodba vozačkog sjedala i ogledala, korištenje obvezne
opreme vozila (priprava vozila za vuču, postavljanje sigurnosnog trokuta, …),
postavljanje zapisnog lista u tahograf, provjera signalnih i kontrolnih
uređaja, provjera tlaka zraka u sustavu kočenja.
2. Provjera sigurnosnih čimbenika vezanih uz teret:
karoserija, vrata tovarnog prostora, mehanizama za tovarenje tereta (ukoliko
postoje), zaključavanja kabine, osiguranje tereta
Posebne
radnje vozilom koje se ispituju
3.4.1.1.
Spajanje i odvajanje vučnog i priključnog vozila (slika 12.)
Radnja
se izvodi prema situaciji na slici, tako da kandidat mora spojiti vučno i
priključno vozilo na način da priključno vozilo bude pokraj vučnog vozila u
ravnini. Kandidat se mora dovesti vučnim vozilom ispred priključnog vozila,
zaustaviti se i vožnjom unatrag približiti se priključnom vozilu, vodeći pri
tom računa o pravilnosti postupanja. Spajanje mora biti pravilno izvedeno.
Radnja se može izvesti i tako, da se prvo odvoji priključno vozilo pa onda se
spoji vučno i priključno vozilo. Nakon toga kandidat mora provjeriti rad
svjetlosno-signalnih i kočionih uređaja. Provjera se odnosi na kategorije C1+E,
C+E i D+E.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
12. Spajanje vuČnog i prikljuČnog vozila
3.4.1.2.
Vožnja unaprijed - unatrag s promjenom smjera (slika 13. i 14.)
Kandidat
radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da vozilom s polazne pozicije
kreće u 1.(2.) s. p., ubrzava i mijenja u 2.(3.) s. p. i na određenom mjestu se
zaustavlja u 1.(2.) s. p. Radnja se može izvoditi vožnjom ulijevo ili vožnjom
udesno. Kandidat vozi unatrag označenim prostorom do startne pozicije
korištenjem vozačkih ogledala, vodeći pri tom računa o pravilnosti izvođenja
radnje i da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora i da ne smije
dodirivati čunjeve. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
13. Prometno-tehniČki element za voŽnju vozila C1, C i D
kategorije unaprijed – unatrag s promjenom smjera
Kandidat radnju izvodi prema
situaciji na slici, tako da skupom vozila s polazne pozicije kreće u 1.(2.) s.
p., ubrzava i mijenja u 2.(3.) s. p. i na određenom mjestu se zaustavlja u
1.(2.) s. p. Radnja se može izvoditi vožnjom ulijevo ili vožnjom udesno.
Kandidat vozi unatrag označenim prostorom počevši od određene točke (čunj) do
pozicije za zaustavljanje korištenjem vozačkih ogledala, vodeći pri tom računa
o pravilnosti izvođenja radnje i da vozilom ne smije izlaziti iz označenog
prostora. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
14. Prometno-tehniČki element za voŽnju vozila C1+E, C+E
i D+E unaprijed – unatrag s promjenom smjera
3.4.1.3.
Parkiranje okomito vožnjom unatrag ulijevo ili udesno (slika 15.)
Kandidat radnju izvodi prema
situaciji na slici, tako da vozilom s polazne pozicije kreće i na određenom
mjestu se zaustavlja. Radnja se može izvoditi okomito vožnjom unatrag - ulijevo
ili udesno. Kandidat vozi unatrag u označeni prostor do pozicije za
zaustavljanje korištenjem vozačkih ogledala, vodeći pritom računa o pravilnosti
izvođenja radnje i dimenzijama vozila te da vozilom ne smije izlaziti iz
označenog prostora. Nakon što obavi parkiranje, kandidat vozilom izlazi iz
označenog prostora. Radnja se izvodi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su
ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika 15. Prometno-tehniČki
element za parkiranje vozila C1 i C kategorije okomito voŽnjom unatrag
3.4.1.4.
Parkiranje vozila D kategorije (slika 16.)
Kandidat
radnju izvodi prema situaciji na slici, tako da se vozilom doveze pokraj
označenog prostora za parkiranje i na određenom mjestu se zaustavlja. Kandidat
vozi unatrag – udesno u označeni prostor i parkira vozilo. Kandidat mora voditi
računa o pravilnosti izvođenja radnje, o korištenju vozačkih ogledala, o
dimenzijama vozila te da vozilom ne smije izlaziti iz označenog prostora. Nakon
što obavi parkiranje, kandidat vozilom izlazi iz označenog prostora. Radnja se
izvodi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
16. Prometno-tehniČki element za boČno parkiranje
vozila D kategorije
3.4.2. Sadržaj ispita za vozača vozila C1, C,
D, C1+E, C+E i D+E kategorije u prometu na javnoj cesti – ponašanje
Ako je
kandidat položio dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja ispit na javnoj
cesti u stvarnim prometnim uvjetima izvođenjem sljedećih radnji:
1. Uključivanje u promet i isključivanje iz prometa:
utvrđivanje prometnih uvjeta, kontrola vozila, izbor trenutka uključivanja,
propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, rad s tahografom, vađenje zapisnog
lista i očitavanje potrebnih podataka, izlazak iz vozila, otkopčavanje
priključnog vozila, osiguranje vozila od pokretanja i ostavljanje vozila;
2. Vožnja vozila: položaj vozila u prometnoj traci,
izbor prometne trake, održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, rad
upravljačem i mjenjačem, mijenjanje stupnjeva prijenosa, ubrzavanje i
usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje brzine prometnim uvjetima
bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje, održavanje bočnog razmaka,
propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja zavojima, vožnja po uzbrdici i
nizbrdici, praćenje odvijanja prometa, korištenje vozačkih ogledala;
3. Vožnja na redovnoj liniji između dva mjesta
(gradski ili prigradski prijevoz): udobnost i sigurnost vožnje, položaj vozila
u prometnoj traci, izbor prometne trake, postupak na autobusnom stajalištu,
održavanje razmaka u nizu (koloni), kontrola vozila, mijenjanje stupnjeva
prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje
brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje,
održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja
zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa,
korištenje vozačkih ogledala (samo za D i D+E kategoriju);
4. Polazak vozilom na uzbrdici (nizbrdici): polazak s
pomoću ručne kočnice, ostavljanje vozila na nizbrdici (uzbrdici) i
postavljanje klinastih podmetača;
5. Polukružno okretanje vozila: provjera prometnih
uvjeta, uporaba pokazivača smjera, korištenje bočne ulice, pravilnost
obavljanja radnje;
6. Parkiranje vozila kako bi se omogućio siguran ulaz
i izlaz putnika iz autobusa. Provjerava se samo prigodom ispita za kategorije D
i D+E;
7. Vožnja raskrižjem: približavanje,
prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne situacije, vožnja različitim
tipovima raskrižja i načina upravljanja prometom, skretanje, odnos prema drugim
sudionicima;
8. Postupanje prema znakovima
u prometu: koje daje ovlaštena osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim
znakovima, oznakama na kolniku;
9. Pretjecanje i obilaženje:
pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja, provjera prometnih uvjeta,
uporaba pokazivača smjera, prilagođavanje brzine vožnje, postupak kada drugo
vozilo pretječe;
10. Prilagođavanje brzine
vožnje: prema kolničkim i prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi, prema
maksimalno dopuštenoj brzini u odnosu na vrstu vozila, u odnosu na vrstu ceste
(obvezno do 90, 110, odnosno 130 km/h) prema drugim sudionicima;
11. Vožnja u naselju (gradu)
i izvan naselja (grada);
12. Vožnja u posebnim
uvjetima: dan, noć, kiša, magla, ako to vremenski i uvjeti vidljivosti
omogućuju;
13. Odnos prema drugim
sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama, invalidima, pješacima,
biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog prijevoza putnika,
nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje na pogreške drugih
sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu, ugrožavanje ili
ometanje drugih sudionika.
3.5.
Sadržaj ispita za vozača vozila F i G kategorije
3.5.1.
Sadržaj ispita na prometnom vježbalištu
Radnje vozilom koje kandidat za vozača treba obaviti
jesu:
1. Priprema za vožnju:
obavljanje dnevnog preventivnog tehničkog pregleda, provjera razine tekućine
ulja u motoru, tekućine za hlađenje, tekućine za pranje stakla, prilagodba
vozačkog sjedala i ogledala, korištenje obvezne opreme vozila (priprava vozila
za vuču, postavljanje sigurnosnog trokuta, …), provjera signalnih i kontrolnih
uređaja, provjera mehanizma za spajanje i odvajanje priključnog vozila,
provjera tlaka zraka u sustavu kočenja.
2. Provjera sigurnosnih
čimbenika vezanih uz teret: karoserija, vrata tovarnog prostora, učvršćivanje
tereta,
Posebne
radnje vozilom F kategorije koje se ispituju
3.5.1.1.
Spajanje i odvajanje vučnog i priključnog vozila (slika 17.)
Radnja se izvodi prema situaciji na slici, tako da
kandidat mora spojiti vučno i priključno vozilo na način da priključno vozilo
bude pokraj vučnog vozila u ravnini. Kandidat se mora dovesti vučnim vozilom
ispred priključnog vozila, zaustaviti se i vožnjom unatrag približiti se
priključnom vozilu, vodeći pritom računa o pravilnosti postupanja. Spajanje
mora biti pravilno izvedeno. Nakon toga mora provjeriti rad svjetlosno-signalnih
i kočionih uređaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
17. Spajanje vuČnog i prikljuČnog vozila
3.5.1.2.
Vožnja unaprijed-unazad s promjenom smjera (slika 18.)
Radnja
se izvodi prema situaciji prema slici, tako da kandidat vozi ravno po pravcu na udaljenosti od najmanje 25 metara
do određenog mjesta. Iz te pozicije kandidat vozi unatrag - ulijevo ili udesno
s promjenom smjera do određenog mjesta. Radnja se izvodi u dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
18. Prometno-tehniČki element za voŽnja
unaprijed-unazad s promjenom smjera
3.5.1.3.
Parkiranje skupa vozila – bočno (Slika 19.)
Radnja
se izvodi prema situaciji koju prikazuje slika. Kandidat radnju izvodi tako da
se sa skupom vozila doveze pokraj označenog prostora, na određenom mjestu se
zaustavi i vožnjom unatrag – udesno parkira skup vozila u označeno mjesto. Pri
izvođenju radnje kandidat za vozača mora pravilno najaviti izvođenje radnje,
pratiti uvjete i koristiti vozačka ogledala. Svi prozori na vozilu moraju biti
zatvoreni. Parkiranje je pravilno izvedeno kada kandidat postavi vozilo u
označeno mjesto usporedno s »rubnikom« (crtom) na razmaku od njega za 10 do
20 cm. Nakon završenog parkiranja skupom vozilom izlazi iz označenog mjesta.
Kandidat ima pravo Radnja se izvoditi iz dva pokušaja.
Napomena: prilozi u obliku slika su ispušteni u ovom neslužbenom info pregledu
Slika
19. Prometno-tehniČki element za parkiranje skupa vozila
– boČno
3.5.2.
Sadržaj ispita u prometu na javnoj cesti – ponašanje
Ako je kandidat
položio dio ispita na prometnom vježbalištu, nastavlja ispit na javnoj cesti u
stvarnim prometnim uvjetima izvođenjem sljedećih radnji:
1.
Polazak s mjesta i uključivanje u promet, isključivanje iz prometa: utvrđivanje
prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, kontrola vozila, izbor trenutka
uključivanja, propuštanje pješaka i vozila, zaustavljanje, otkapčanje
priključnog vozila, osiguranje od pokretanja i ostavljanje vozila;
2.
Vožnja: položaj vozila u prometnoj traci, održavanje razmaka u nizu (koloni),
kontrola vozila, rukovanje upravljačem i mjenjačem, mijenjanje stupnjeva
prijenosa, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje, prilagođavanje
brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača, pravilno mimoilaženje,
održavanje bočnog razmaka, propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja
zavojima, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje odvijanja prometa,
korištenje vozačkog ogledala;
3.
Polazak traktorom na uzbrdici (nizbrdici): postupak polaska uz korištenje
kočnice;
4.
Polukružno okretanje vozila: iz jednog postupka i iz više postupaka, provjera
prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera;
5.
Vožnja raskrižjem: prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne situacije,
odnos prema drugim sudionicima, odnos prema pješacima, propuštanje vozila;
6.
Postupanje prema znakovima u prometu: koje daje ovlaštena osoba, prometnim
svjetlima-semaforima, prometnim znakovima, oznakama na kolniku;
7.
Prestrojavanje, razvrstavanje, skretanje i vožnja zavojima: provjera prometnih
uvjeta, uporaba pokazivača smjera, pravilnost prestrojavanja, pravilnost
skretanja ulijevo i udesno, skretanje iz glavne u sporednu cestu, skretanje iz
sporedne u glavnu, skretanje na semaforiziranom raskrižju, izbor propisne
prometne trake, pravilno korištenje trake za uključivanje i isključivanje,
pravilna vožnja kroz zavoj;
8.
Pretjecanje i obilaženje: pravilnost postupka pretjecanja i obilaženja,
provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača smjera, prilagođavanje brzine
vožnje, postupak kada drugo vozilo pretječe;
9. Vožnja
u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti
vidljivosti omogućuju.
10.
Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama,
invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog
prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje
na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu,
ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.
3.6.
Sadržaj ispita za vozača vozila H kategorije
Kandidat
koji polaže za vozača tramvaja treba na ispitu obaviti sljedeće radnje:
1.
Priprava za vožnju: obavljanje dnevnog preventivnog tehničkog pregleda,
prilagodba vozačkog sjedala i ogledala, korištenje obvezne opreme tramvaja
(priprava za vuču,), uključivanje pojedinih uređaja, provjera signalnih i
kontrolnih uređaja;
2. Polazak s mjesta i uključivanje u promet,
isključivanje iz prometa: izlaz na liniju, utvrđivanje prometnih uvjeta,
uporaba pokazivača smjera, kontrola tramvaja, izbor trenutka uključivanja,
propuštanje pješaka i vozila, parkiranje i ostavljanje tramvaja;
3. Vožnja tramvaja na redovnoj liniji: izlaz na
liniju, postupak na tramvajskom stajalištu, održavanje razmaka u nizu (koloni),
kontrola tramvaja, ubrzavanje i usporavanje, kočenje i zaustavljanje,
prilagođavanje brzine prometnim uvjetima bez ometanja drugih vozača,
propuštanje vozila pri mimoilaženju, vožnja po uzbrdici i nizbrdici, praćenje
odvijanja prometa, praćenje situacije u tramvaju, korištenje vozačkih ogledala,
vožnja preko tramvajskog stajališta, vožnja na tramvajskom okretištu;
4.
Polazak tramvajem na uzbrdici (nizbrdici s pomoću kočnice);
5.
Vožnja raskrižjem: prilagođavanje brzine vožnje, uočavanje prometne situacije,
vožnja različitim tipovima raskrižja i načina upravljanja prometom, odnos prema
drugim sudionicima, odnos prema pješacima, propuštanje vozila, kočenje i
zaustavljanje u nuždi i na signal opasnosti;
6.
Postupanje prema znakovima u prometu: pružnim i skretničkim signalima: koje
daje ovlaštena osoba, prometnim svjetlima-semaforima, prometnim znakovima,
oznakama na kolniku;
7.
Skretanje i vožnja zavojima: provjera prometnih uvjeta, uporaba pokazivača
smjera, mimoilaženje, korištenje električnih skretnica, prilagođavanje brzine
skretanja, skretanje na semaforiziranom raskrižju, pravilno korištenje,
pravilna vožnja kroz zavoj;
8.
Prilagođavanje brzine vožnje: prometnim uvjetima, prema radnji koju izvodi,
prema maksimalno dopuštenoj brzini na pruzi, prema drugim sudionicima;
9.
Udobnost i sigurnost putnika;
10.
Vožnja u posebnim uvjetima: dan, noć, kiša, magla ako to vremenski i uvjeti
vidljivosti omogućuju;
11.
Odnos prema drugim sudionicima u prometu: prema djeci, nemoćnim osobama,
invalidima, pješacima, biciklistima i drugim sudionicima, prema vozilima javnog
prijevoza putnika, nepravilno, nekorektno i nepredvidivo reagiranje, reagiranje
na pogreške drugih sudionika, praćenje postupaka drugih sudionika u prometu,
ugrožavanje ili ometanje drugih sudionika.
4.
POLAGANJE ISPITA I KRITERIJI OcjenjivanjA
Ispit
za svaku kategoriju vozila polaže se na prometnom vježbalištu i na javnoj cesti
u stvarnim prometnim uvjetima. Kandidat za vozača koji posjeduje vozačku
dozvolu određene kategorije vozila a polaže vozački ispit za neku drugu
kategoriju vozila obvezan je polagati praktični dio ispita. Kandidat za vozača
posebne radnje izvodi na prometnom vježbalištu tako da je sam u vozilu,
instruktor vožnje je izvan vozila, a ovlašteni ispitivač je pokraj vozila i
provodi ispit.
Ukoliko kandidat položi dio ispita na prometnom
vježbalištu, nastavlja vožnju u prometu na javnoj cesti. Ako pri tome kandidat
za vozača ne položi ispit u prometu na javnoj cesti, može sljedećim
pristupanjem ispitu polagati samo dio koji nije položio u prometu na javnoj
cesti, gdje će se radnje koje su predviđene na vježbalištu ispitivati u
stvarnim prometnim uvjetima na cesti.
Vozila na kojima se polaže praktični dio ispita za
kategoriju B+E, C1, C, C1+E, C+E, D+E i F moraju biti opterećena propisanom količinom
tereta. Teret na vozilu mora imati deklaraciju o masi, mora biti složen na
paletu (betonska kocka, kamena kocka) i propisno učvršćen, što će propisivati
naputak.
Za svaku naprijed citiranu radnju, postupak,
ponašanje i situaciju tijekom vožnje, procjena i ocjena ovlaštenog ispitivača
mora odražavati stupanj lakoće s kojom kandidat rukuje komandama na vozilu i
iskazanu sposobnost sigurnog upravljanja vozilom u prometu. Ispitivač se mora
osjećati sigurnim tijekom cijelog ispita. Pogreške tijekom vožnje ili opasno
ponašanje koje neposredno ugrožavaju sigurnost vozila na kojem se ispit
provodi, njegove putnike ili ostale sudionike u prometu, moraju se ocijeniti
ocjenom »nije položio« bez obzira da li su pri tome ispitivač ili prateća osoba
u vozilu imali potrebu za intervencijom na nekoj od komandi vozila, verbalno
ili na drugi način. Ostavlja se na slobodnu volju i procjenu ovlaštenog
ispitivača hoće li povjeriti nastavak vožnje kandidatu koji je počinio
diskreditirajuću pogrešku, odnosno na volju kandidatu za vozača da nastavi
vožnju do prometnog vježbališta.
Ispitivači
moraju biti adekvatno educirani kako bi bili u stanju korektno i objektivno
procijeniti i ocijeniti kandidatove mogućnosti sigurnog upravljanja vozilom.
4.1.
Kriteriji za ocjenjivanje kandidata na praktičnom dijelu ispita
Tijekom
ispita ovlašteni ispitivač treba utvrditi je li kandidat stekao potrebne
vještine uz primjenu stečenih znanja i spoznaja za sigurno i samostalno
upravljanje vozilom u stvarnim prometnim uvjetima.
Kandidat mora za vrijeme ispita zadaće izvesti točno,
propisno i sigurno. Svoju vožnju mora prilagoditi vremenskim i prometnim
uvjetima u kojima se ispit provodi i voziti tako da ne ugrozi sebe ili druge
sudionike u prometu. Posebno brzinu vožnje mora prilagoditi brzini prometnog
toka u kojem vozi kako ne bi svojom vožnjom ometao ili usporavao normalno
odvijanje prometa.
Ispit bi trebao započeti s najjednostavnijim i
najlakšim radnjama (ako to uvjeti dopuštaju), a postupno bi se trebale
izvoditi složenije radnje. Na ispitu ovlašteni ispitivač mora kandidata
ispitati sve radnje prema sadržaju za pojedinu kategoriju vozila. Prije
započinjanja ispita za kategoriju C1, C, C1+E, C+E, D i D+E vozila, ovlašteni
ispitivač mora zahtijevati od kandidata da postavi zapisni list u tahograf i
nakon završetka ispita provjeriti kako kandidat pozna čitanje podataka sa
zapisnog lista, potpisati ga i staviti faksimil te ga zajedno s ispitnim listom
predati ovlaštenoj stručnoj organizaciji.
Ovlašteni ispitivač je dužan prije početka provedbe
ispita utvrditi identitet kandidata koji pristupa ispitu. Identitet kandidata
utvrđuje se iz važeće osobne isprave, osobne iskaznice ili putovnice.
Svaki kandidat za vozača na ispitu mora imati, a
ovlašteni ispitivač provjeriti:
1. Uvjerenje o duševnoj i tjelesnoj sposobnosti za
upravljanje vozilom određene kategorije (izvornik ili ovjerena preslika
izvornika), a kandidat za vrijeme polaganja ispita mora koristiti pomagala, ako
su propisana u liječničkom uvjerenju;
2. Knjižicu kandidata za vozača;
3. Valjanu vozačku dozvolu (ili ovjerena preslika
izvornika) ako kandidat pristupa polaganju, a već posjeduje neku od kategorija
za upravljanje vozilom;
Prije nego započne s provedbom ispita ovlašteni
ispitivač mora kandidatu, bez obzira pristupa li kandidat prvi, drugi ili ini
put ispitu, jasno dati upute o provedbi ispita, načinu vođenja i ocjenjivanja
kandidata tijekom ispita. Ovlašteni ispitivač će prije početka ispita pitati
kandidata želi li da mu se učinjene pogreške tijekom ispita priopće odmah čim ih
počini ili samo na kraju ispita.
Sve propuste i pogreške ovlašteni ispitivač postupno
unosi u ispitni list. Ukoliko kandidat jednom pogreškom izazove druge pogreške
ili pogrešne postupke odnosno opasnosti, ovlašteni ispitivač će ih sve unijeti
u ispitni list kako bi evidentirane pogreške davale što stvarniju sliku o
događaju na ispitnoj trasi.
Kandidat će zadovoljiti na ispitu ako ne učini više
od 20 različitih pogrešaka. Ovlašteni ispitivač posebno evidentira ponavljanje
istih pogrešaka. Kandidat će zadovoljiti na ispitu ukoliko ne ponovi treći puta
istu pogrešku koju smije učiniti samo dva puta, odnosno ako ne ponovi drugi
puta pogrešku koju smije učiniti samo jedanput. Postupke kandidata koji su
naročito opasni za sigurnost prometa ovlašteni ispitivač ne evidentira kao
pogreške već ih odmah upisuje kao diskreditirajuću ocjenu zbog koje kandidat
neće zadovoljiti na ispitu.
Na
kraju ispita temeljem pokazanih, vještina i ponašanja ovlašteni ispitivač
ocjenjuje kandidata ocjenom »položio« ili »nije položio« i obrazlaže ocjenu
kandidata i istu upisuje u Knjižicu kandidata za vozača na za to predviđeno
mjesto.
Tijekom
procjene vještina i ponašanja kandidata ispitivači posebnu pozornost moraju
obratiti na činjenicu je li kandidat usvojio osobine defenzivnog načina vožnje
i ponašanja koje vodi računa o zaštiti ostalih sudionika u prometu. Procjena
mora obuhvaćati i iskazani opći stil vožnje te i o tom čimbeniku ispitivač mora
voditi računa prigodom stjecanja potpune slike o kandidatu. Pod time se
podrazumijeva vožnja prilagođena uvjetima i vožnja s naglaskom na prometnoj
sigurnosti uzimajući u obzir stanje ceste i vremenske prilike, ostale sudionike
u prometu i njihovo ponašanje, interese ostalih sudionika u prometu (osobito
onih najugroženijih) te sposobnost predviđanja eventualnih opasnih situacija i
pravilnog reagiranja ako do njih dođe.
4.2.
Što procjenjuje ovlašteni ispitivač
Ovlašteni
ispitivač će procijeniti je li kandidat za vozača:
Kontrolira
vozilo, uzimajući pri tome u obzir: pravilnu uporabu sigurnosnih pojaseva,
vozačkih ogledala, naslona za glavu, pravilnu uporabu svjetala i ostale opreme;
propisano korištenje spojke, mjenjača, akceleratora, sustava kočenja,
upravljača; kontrolu nad vozilom u raznim situacijama, pri raznim brzinama
vožnje; stabilnost vozila na cesti; masu i dimenzije i posebne karakteristike
vozila; masu i vrstu tereta (samo za kategorije B+E, C, C+E, C1, C1+E, D+E);
udobnost putnika (samo za kategorije D i D+E) a što podrazumijeva postupno,
»meko« ubrzavanje, vožnju bez naglih promjena brzina i »meko«, ne naglo
kočenje.
Upravlja vozilom u suglasju sa zahtjevima ekonomične
vožnje i vožnje koja uzima u obzir zaštitu čovjekova okoliša, s naglaskom na
pozornost glede broja okretaja motora, pravodobnu promjenu stupnja prijenosa,
adekvatnu tehniku kočenja i ubrzavanja (provjerava se i ocjenjuje isključivo za
kategorije B+E, C, C+E, C1, C1+E, D i D+E).
Posjeduje osjećaj preglednosti: opća preglednost
događaja na prometnici i neposredno uz prometnicu, adekvatna uporaba vozačkih
ogledala; sposobnost predviđanja događaja koji se mogu dogoditi na maloj,
srednjoj i većoj udaljenosti od vozila.
Poštuje propise o propuštanju vozila: propuštanje
vozila na raskrižjima (svih vrsta i oblika), u ostalim prometnim situacijama
(na primjer, pri promjeni prometnih traka – prestrojavanju, promjeni smjera
kretanja, pri izvođenju posebnih radnji vozilom).
Posjeduje sposobnost zauzimanja vozilom pravilnog
položaja na prometnici: pravilan položaj vozila tijekom upravljanja prometnom
trakom, na raskrižjima sa kružnim tokom prometa, u zavojima, a sve u suglasju
sa tipom i karakteristikama vozila kojim upravlja; zauzimanje ispravnog
položaja vozila prigodom prestrojavanja.
Posjeduje sposobnost održavanja pravilnog razmaka
između vozila: održavanje pravilnog razmaka prema vozilima koja se kreću ispred
i sa strane; održavanje pravilnog razmaka između vozila i ostalih sudionika u
prometu (pješaka, biciklista…).
Posjeduje
osjećaj za odabir optimalne brzine vožnje: kandidat mora upravljati vozilom na
način da ne prekoračuje dozvoljenu brzinu kretanja; mora biti u stanju
prilagoditi brzinu kretanja uvjetima na cesti i vremenskim uvjetima i ukoliko
je to izvedivo, propisima koje nameće lokalna sredina; mora biti u stanju
upravljati vozilom onom brzinom koja mu omogućava zaustavljanje na onoj
udaljenosti koju mu dopušta vidljivost; kandidat mora biti u stanju upravljati
vozilom brzinom koja je prilagođena toku prometa u svakoj određenoj konkretnoj
situaciji, dakle, brzinom koju održavaju ostali sudionici u prometu.
Upravlja
vozilom sigurno obzirom na prometna svjetla-semafore, prometne znakove i ostale
uvjete: ispravno postupanje prema svjetlima i informacijama koje se daju putem
prometnih svjetala, ispravno postupanje obzirom na naredbe koje daju ovlaštene
službene osobe u prometu; ispravno postupanje prema informacijama koje se daju
putem prometne signalizacije (znakovi zabrane i izričitih naredbi); ispravno
postupanje glede informacija koje se daju putem vodoravne prometne
signalizacije.
Postupa
ispravno glede znakova koje daje obzirom na ostale sudionike u prometu i glede
znakova koje daju ostali sudionici u prometu; znakovi koje daje moraju biti
pravovremeni i jasni.
Postupa
ispravno izvodeći radnje kočenja i zaustavljanja: pravovremeno usporavanje,
ispravno kočenje i zaustavljanje uzimajući u obzir konkretne uvjete;
predviđanje; korištenje različitih sustava kočenja (samo za kategorije C, C+E,
D i D+E); korištenje sustava za redukciju brzine kretanja a koji nisu vezani uz
kočnice (provjerava se isključivo za kategorije C, C+E, D i D+E);
5. Trajanje PRAKTIČNOG ispita
Vrijeme
trajanja ispita i broj kilometara prevezenih tijekom ispita moraju biti
dovoljni za procjenu razine stečenih vještina i ponašanja kandidata a u
suglasju s propisanim sadržajima ispita. Vrijeme trajanja provjere vještina i
ponašanja (vrijeme vožnje) mora trajati najmanje 30 a najviše 60 minuta na
ispitu za kategorije M, A1, A, B i B+E, odnosno najmanje 45 a najviše 75 minuta
na ispitu za sve ostale kategorije vozila. Ovo vrijeme ne uključuje psihološku
pripremu kandidata, provjeru dokumentacije i utvrđivanje uvjeta za pristupanje
ispitu. Također, ovo vrijeme ne uključuje provjeru posebnih radnji vozilom i
objavu rezultata ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom.
6. Mjesto provedbe praktiČnog dijela ispita
Temeljem
članka 207. Zakona ispit se provodi u ispitnim centrima koje određuje ministar
unutarnjih poslova na prijedlog ovlaštene stručne organizacije.
Dio praktičnog ispita za pojedine kategorije vozila,
u kojem se provjerava točnost izvođenja posebnih radnji vozilom, provodi se na
prometnom vježbalištu.
Drugi dio ispita provodi se na javnoj cesti u
stvarnim prometnim uvjetima. Kada je god to moguće, dio ispita na kojem se
provjerava ponašanje u prometu treba provesti na cestama izvan naselja, na autocestama
i ostalim cestama sličnih karakteristika, kao i na svim vrstama i tipovima
cesta u naselju (ceste u stambenim zonama, cestama na kojima je brzina vožnje
ograničena na 30 i 50 km/h, brzim cestama koje prolaze kroz stambene zone).
Vožnja ovim vrstama i tipovima cesta mora omogućiti procjenu kandidatovih
sposobnosti u suočavanju s raznim vrstama teškoća koje se pojavljuju tijekom
vožnje. Također je poželjno ispit provoditi u uvjetima različitih intenziteta
prometa.
Vrijeme
aktivne vožnje tijekom ispita mora biti iskorišteno na optimalan način kako bi
se omogućila procjena sposobnosti kandidata s obzirom na različite uvjete i
područja odvijanja prometa s posebnim naglaskom na razlikama koje pojedina
područja sobom nose (stambene zone, autoceste, brze ceste koje prolaze
rezidencijalnim zonama, i dr.).
III.
ISPIT IZ NASTAVNOG PREDMETA PRUŽANJE PRVE POMOĆI OSOBAMA OZLIJEĐENIM U
PROMETNOJ NESREĆI
Oblik
ispita treba omogućiti provjeru posjeduje li kandidat za vozača potrebno znanje
i vještine iz sadržaja koji su nabrojani u točki 1.
Kandidat
za vozača koji posjeduje vozačku dozvolu određene kategorije nije obvezan
polagati ispit iz nastavnog predmeta Pružanje prve pomoći osobama ozlijeđenim
u prometnoj nesreći, ako polaže vozački ispit za neku drugu kategoriju vozila.
1.
SADRŽAJI ISPITA
1.1. Uvod: načela prve pomoći, opći
postupak na mjestu nesreće, osiguravanje mjesta nesreće, izvlačenje ozlijeđenog
iz vozila (hitno premještanje ozlijeđenog), važnost psihološke potpore:
psihološka reakcija u kriznim situacijama, psihološka potpora, oprema za
pružanje prve pomoći (kutija prve pomoći i priručni materijal za pružanje prve
pomoći), samozaštita, priprema za transport.
1.2.
Postupak s ozlijeđenom osobom: orijentacijski pregled i procjena stanja ozlijeđenog,
skidanje odjeće i obuće, određivanje prioriteta kod pružanja prve pomoći,
znakovi smrti, određivanje stanja svijesti, postupak s osobom bez svijesti koja
diše (stabilan bočni položaj).
1.3.
Postupak prve pomoći kod prestanka disanja: znakovi prestanka disanja, gušenje stranim
predmetom u dišnom putu, umjetno disanje upuhivanjem zraka metodom usta na usta
i usta na nos (postupak).
1.4.
Postupak prve pomoći kod prestanka rada srca: znakovi prestanka rada srca,
masaža srca (postupak).
1.5.
Postupak osnovnog održavanje života: postupak oživljavanja.
1.6. Krvarenje: vrste krvarenja (vanjsko i
unutarnje krvarenje), prepoznavanje, metode zaustavljanja krvarenja, postupak s
ozlijeđenim, postupak s amputiranim dijelom tijela, šok, prepoznavanje,
postupak s ozlijeđenim.
1.7. Ozljede: rane, opekline, smrzotine,
kemijske ozljede, ozljede po regijama tijela, probojne rane prsišta i trbuha,
zavoji (pomoću zavoja i trokutnog rupca).
1.8. Ozljede kostiju i zglobova: lomovi, uganuća i iščašenja,
ozljede glave i kralježnice, imobilizacija udova, kralješnice, zdjelice,
postupak skidanja kacige.
1.9. Akcidentalna stanja: strujni udar, udar groma,
utapanje, toplinski udar, pothlađivanje, gnječne ozljede, ozljede udarnim
valom, trovanja (alkoholi: etilni, metilni, antifriz, ugljični monoksid).
2.
KRITERIJI ZA OCJENU KANDIDATA ZA VOZAČE NA ISPITU
Ispit
se polaže pojedinačno, usmeno i praktično. Ispitna zadaća sastoji se od tri
pitanja, dva teorijska i jedno praktično. Kandidat mora točno odgovoriti na dva
dobivena teorijska pitanja i praktično pokazati određene radnje i postupke iz
trećeg pitanja.
Ispit
se ocjenjuje ocjenom »položio« ili »nije položio«.
IV.
ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem
na snagu ovoga Programa vozačkog ispita prestaje važiti Program vozačkog ispita
(»Narodne novine« broj: 187/2004.).
Ovaj
Program vozačkog ispita stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«.
Broj:
511-01-52-434-2004.
Zagreb, 5. siječnja 2005.
Ministar
Marijan Mlinarić, dr. med., v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |