|
|
|
|
81
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko
Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice
Vukojević i Milan Vuković, rješavajući o prijedlogu za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 22. prosinca
2004. godine, donio je
I. Ne
prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka
184. stavka 2. Zakona o radu (»Narodne novine«, broj 38/95., 54/95., 65/95.,
17/01., 82/01., 114/03., 123/03., 142/03. i 30/04.).
II. Ovo
rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Josip Sabljić iz Zagreba podnio je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom članka 184. stavka 2. Zakona o radu (»Narodne novine«,
broj 38/95., 54/95., 65/95., 17/01., 82/01., 114/03., 123/03., 142/03. i
30/04.).
Odredbama članka 184. Zakona o radu propisano je:
»Zabrana djelovanja udruge
Članak
184.
(1)
Djelovanje udruge zabranit će se presudom županijskog suda, nadležnog prema
sjedištu udruge, ukoliko je njezina djelatnost protivna Ustavu i zakonu.
(2) Postupak za zabranu djelovanja udruge pokreće se
na zahtjev tijela ovlaštenog za registraciju ili ovlaštenoga državnog
odvjetnika. (...)«
Predlagatelj smatra da je time što zahtjev za zabranu
djelovanja udruge mogu podnijeti samo tijelo ovlašteno za registraciju ili državni
odvjetnik, građanima koji bi bili »grubo oštećeni od sindikata/povjerenika«
onemogućen pristup sudu, što je u suprotnosti s člankom 6. Konvencije za zaštitu
ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«,
broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst i 8/99. – ispravak), člankom 10. Opće
deklaracije o ljudskim pravima i člankom 14. stavkom 1. Međunarodnog pakta o
građanskim i političkim pravima (»Narodne novine«, broj 12/93.«).
Prijedlog nije osnovan.
3. Ovlaštenje
je Hrvatskoga sabora da samostalno odlučuje o uređivanju gospodarskih, pravnih
i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj u skladu s Ustavom i zakonom (članak
2. stavak 4. alineja 1. Ustava). Pri uređivanju tih odnosa zakonodavac je dužan
uvažavati zahtjeve koje pred njega postavlja Ustav, a osobito one koji
proizlaze iz načela vladavine prava i one kojima se štite određena ustavna
dobra i vrednote.
U okviru navedene samostalnosti i Ustavom mu utvrđene
nadležnosti treba tumačiti i pravo zakonodavca da propiše postupak zabrane
djelovanja udruge te odredi krug osoba ovlaštenih podnijeti zahtjev za zabranu
djelovanja udruge. Davanje aktivne legitimacije određenom krugu subjekata za
pokretanje postupka za zabranu djelovanja udruge nije ustavnopravno pitanje, već
se radi o pitanju svrsishodnosti za čije rješavanje je nadležan zakonodavac.
Polazeći od navoda predlagatelja da je osporenom
odredbom onemogućen građanima pristup sudu, neposredno mjerodavna za ocjenu
osporene odredbe članka 184. stavka 2. Zakona o radu odredba je članka 29.
stavka 1. Ustava koja glasi:
»Svatko ima pravo da zakonom ustanovljeni neovisni i
nepristrani sud pravično i u razumnom roku odluči o njegovim pravima i
obvezama, ili o sumnji ili optužbi zbog kažnjivog djela.«
Načelo pravičnog suđenja, zajamčeno člankom 29.
stavkom 1. Ustava obuhvaća brojne elemente koji čine čitav proces suđenja poštenim
i pravičnim. Pravo svakoga na pristup sudu dio je temeljnog ljudskog prava na
pravično suđenje, a podrazumijeva pristupačnost postupku sa svim obilježjima
sudskog oblika ispitivanja.
4. Osporavajući
ustavnost stavka 2. članka 184. Zakona o radu predlagatelj polazi od pogrešne
pretpostavke da je u slučaju povrede određenih prava pojedinca od strane
sindikata ili povjerenika jedini pravni put postupak za zabranu djelovanja
udruge. U tom smislu smatra da je građanima kojima bi određena prava bila
povrijeđena (ne)postupanjem sindikata ili njegovog povjerenika, s obzirom na
osporenom odredbom propisani krug osoba koje mogu pokrenuti zahtjev za zabranu
djelovanja udruge, onemogućen pristup sudu radi zaštite njihovih prava i
obveza.
Navedeno tumačenje predlagatelja je pogrešno jer će
sukladno odredbi članka 184. stavka 1. Zakona o radu, županijski sud zabraniti
djelovanje udruge ukoliko utvrdi da je njezina djelatnost protivna Ustavu i
zakonu, a ne i ako je svojim (ne)postupanjem sindikat ili povjerenik povrijedio
određena prava pojedinca. U ovom posljednjem slučaju pojedinac može radi zaštite
svojih prava i obveza protiv sindikata pokrenuti druge postupke unutar
pozitivnog zakonodavstva Republike Hrvatske. Sindikat je pravna osoba, ima
pravnu i stranačku sposobnost, što znači da može biti stranka u postupku.
Osim toga, prema odredbi članka 24. stavka 1. Zakona
o državnom odvjetništvu (»Narodne novine«, broj 51/01.), državno odvjetništvo
(koje je jedan od ovlaštenika na podnošenje zahtjeva za zabranu rada udruge) dužno
je od građana, državnih tijela i pravnih osoba primati prijave, podneske i
izjave u stvarima iz svoga djelokruga radi poduzimanja radnji sukladno svojim
ovlastima.
5.
Slijedom navedenog, Ustavni sud utvrđuje da je zakonodavac propisavši u Zakonu
o radu da zahtjev za zabranu rada udruge mogu podnijeti tijelo ovlašteno za
registraciju ili državni odvjetnik, postupio u granicama ovlasti propisane
Ustavom. Ustavni sud utvrđuje da osporena odredba nije u nesuglasju s člankom
29. stavkom 1. Ustava.
Stoga je na temelju odredbe članka 43. stavka 1.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
49/02. – pročišćeni tekst), riješeno kao u izreci pod točkom I.
Rješenje o objavi, točka II. izreke rješenja, temelji
se na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske.
Broj: U-I-490/2000
Zagreb, 22. prosinca 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |