|
|
|
|
108
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u Drugom vijeću za odlučivanje o ustavnim tužbama, u
sastavu sudac Jasna Omejec, predsjednik Vijeća, te suci Marijan Hranjski,
Mario Kos, Ivan Mrkonjić, Emilija Rajić i Vice Vukojević, članovi Vijeća, u
postupku pokrenutom ustavnom tužbom G. P., kojeg zastupa g. dr. sc. L. D., na
sjednici održanoj 20. prosinca 2004. godine, jednoglasno je donio
I.
Ustavna tužba se odbija.
II. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. G. P.
(u daljnjem tekstu: podnositelj) podnio je ustavnu tužbu protiv presude
Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: Us-4104/2000-6 od 27. veljače 2003.
godine, kojom je u upravnom sporu djelomično uvažena tužba podnositelja na
način da je Upravni sud poništio rješenje Istarske županije, Upravnog odjela
za lokalnu samoupravu i upravu, klasa: UP/II-363-03/99-01/80, urbroj:
2163/01-09-99-2 od 30. ožujka 2000. godine (u daljnjem tekstu: drugostupanjsko
rješenje), u dijelu u kojemu se predmet vraća tijelu prvog stupnja na ponovni
postupak. U preostalom dijelu Upravni sud odbio je tužbu podnositelja i
potvrdio zakonitost osporenoga drugostupanjskog rješenja.
Drugostupanjskim rješenjem određeno je da se
poništava rješenje Upravnog odjela za prostorno uređenje, zaštitu okoliša,
pripremu zemljišta i izgradnju komunalnih i drugih objekata G. P. klasa:
UP/I-944-09/96-02/3325, urbroj: 2168/01-02-99-4 od 6. listopada 1999. godine i
predmet vraća tijelu prvog stupnja na ponovni postupak.
Prvostupanjskim rješenjem nadležno upravno tijelo
G. P. odredilo je visinu komunalnog doprinosa M. Ć. P., D. 3, vlasnici
nekretnine k.č.br. 4969/42 u k.o. P., u iznosu od 35.701,94 kn za površinu od
210,00 m˛, odonsno 131,41 m˛, pri čemu se visina komunalnog doprinosa sastojala
od doprinosa za izgradnju objekata i uređaja sekundarnog sustava javnih
površina sa suvremenim zastorom i od doprinosa za izgradnju objekata i uređaja
sekundarnog sustava javnih površina sa suvremenim zastorom i odvodnje
atmosferskih voda te javne rasvjete.
2. Podnositelj ustavne tužbe smatra da su mu
osporenom presudom Upravnog suda povrijeđena ustavna prava zajamčena člancima
14. i 48. Ustava te da mu je povrijeđeno pravo na lokalnu samoupravu, koja je
uređena člancima 132. do 138. Ustava.
Podnositelj u ustavnoj tužbi navodi da je osporenom
presudom uskraćeno pravo jedinici lokalne samouprave da, u skladu s odredbama
Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«, broj 36/95., 70/97.,
128/99., 57/00., 129/00., 59/01., 26/03. i 82/04.), ostvari prihod s osnove
komunalnog doprinosa u za to propisanom postupku. »Na taj način onemogućuje se
financiranje izgradnje objekata komunalne infrastrukture za što postoji opći
interes građana utvrđen programima gradnje jedinice lokalne samouprave. Samim
time onemogućuje se obavljanje poslova iz lokalnog djelokruga jedinice
lokalne samouprave, kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana – uređenje
naselja, što predstavlja jedno od temeljnih interesa građana, koje
ostvaruju kroz djelatnost jedinice lokalne samouprave. Ukoliko jedinica lokalne
samouprave nije u mogućnosti obavljati poslove od interesa građana, koji su
joj povjereni temeljem Ustava i zakona, upitan je i razlog njihovog postojanja,
a samim time upitno je da li će građani biti u mogućnosti ostvariti svoje
interese koje sada mogu ostvarivati putem jedinica lokalne samouprave«, ističe
podnositelj.
Podnositelj
navodi da je prvostupanjsko rješenje, koje je upravno tijelo drugog stupnja
poništilo, a Upravni sud takvo drugostupanjsko rješenje utvrdio zakonitim,
doneseno temeljem članaka 23. i 25. Zakona o komunalnom gospodarstvu i temeljem
članka 12. Odluke o komunalnim doprinosima (»Službeni glasnik Grada Pule«, broj
6/97., 7/97., 14/97. i 1/99. – u daljnjem tekstu: Odluka). Podnositelj
smatra da članak 12. Odluke »u svakom slučaju predstavlja osnov za obračun
komunalnog doprinosa«, a koju Odluku Upravni sud, prema njegovom mišljenju,
nije uzeo u obzir.
Podnositelj
također smatra da, sukladno članku 48. stavku 2. Ustava, vlasništvo obvezuje,
što znači da su nositelji vlasničkih prava i njihovi korisnici dužni
pridonositi općem dobru, a jedinica lokalne samouprave pribavljenim sredstvima
izgrađuje objekte komunalne infrastrukture, koji predstavljaju opće dobro.
U ustavnoj
tužbi podnositelj se poziva i na ustavno jamstvo jednakosti svih pred zakonom,
propisano člankom 14. stavkom 2. Ustava, ističući da »onemogućavanjem naplate
povećanog BRP-a objekta, odnosno povećane razine komunalne opremljenosti
osobama kojima je plaćanje komunalija određeno Zakonom o komunalnim
djelatnostima (»Narodne novine«, broj 15/79., 18/79. i 26/93.), a kojima temeljem
navedenog propisa to više nije u mogućnosti utvrditi (dijelom i radi zastare
potraživanja), ostali građani dolaze u neravnopravan položaj u odnosu na
navedene« jer su potonji dužni to povećanje platiti u skladu s odredbama
Zakona o komunalnom gospodarstvu.
Podnositelj na kraju ističe da se u osporenoj
presudi Upravni sud upustio u »davanje mišljenja o odredbama članaka 23. i
25. Zakona o komunalnom gospodarstvu«, što može rezultirati zahtjevima za
povrat uplaćenih iznosa komunalnog doprinosa osoba koje su temeljem
istovjetnih rješenja platili komunalni doprinos, pozivajući se pri tome na
odredbe članka 267. Zakona o općem upravnom postupku. Tumačenje odredbe
pojedinog propisa, u skladu s pozitivnim propisima, može uraditi samo njegov donositelj – zakonodavac«, ističe
podnositelj.
Slijedom navedenog, podnositelj predlaže ukidanje
osporene presude Upravnog suda koje bi moglo »predstavljati praksu Upravnog
suda prilikom rješavanja sličnih predmeta u upravnosudskom postupku«.
Ustavna tužba nije osnovana.
3. Članak 62. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02., 49/02. –
pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), propisuje:
Svatko može podnijeti Ustavnom sudu ustavnu tužbu ako
smatra da mu je pojedinačnim aktom tijela državne vlasti (…), kojim je odlučeno
o njegovim pravima i obvezama (…) povrijeđeno (…) Ustavom zajamčeno pravo na
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Ustavna tužba nije pravno sredstvo u sustavu redovnih
ili izvanrednih pravnih lijekova nego poseban institut za ocjenu pojedinačnih
akata tijela državne vlasti, tijela jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave i pravnih osoba s javnim ovlastima radi zaštite ljudskih prava i
temeljnih sloboda zajamčenih Ustavom, odnosno radi zaštite ustavnog prava na
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Slijedom navedenog, Ustavni sud tijekom postupka pružanja
ustavnosudske zaštite, na temelju činjeničnog stanja utvrđenog u postupku u
kojemu je donesena osporena odluka i unutar zahtjeva istaknutog u ustavnoj tužbi,
utvrđuje je li u postupku odlučivanja o pravima i obvezama podnositelja došlo
do ustavno nedopuštenog posizanja u njegova ljudska prava i temeljne
slobode zajamčene Ustavom, odnosno u njegovo ustavno pravo na lokalnu i
područnu (regionalnu) samoupravu.
4. Činjenice
važne za ustavnosudski postupak, utvrđene u postupku pred nadležnim upravnim
tijelom i sadržane u spisu predmeta, su sljedeće:
–
između Samoupravne interesne zajednice za stambenu oblast i komunalne
djelatnosti općine Pula (u daljnjem tekstu: bivši SIZ) i stambene zadruge
»U«, kao investitora, sklopljen je 17. travnja 1989. godine Ugovor o
financiranju izgradnje komunalnih objekata i uređaja, u kojemu je utvrđeno da
investitor ima na području individualne stambene izgradnje 81 objekat (između
kojih i nekretninu na k.č.br. 4969/42 u k.o. P.) te da će za izgradnju
komunalnih objekata investitor platiti obvezu po objektu u određenom iznosu,
pri čemu je bivši SIZ dostavio specifikaciju radova za komunalno opremanje
dijela naselja »Veruda-Porat«;
–
investitor je dana 21. ožujka 1989. sklopio s M. Ć., članom zadruge, ugovor o
međusobnim pravima i obvezama, a dana 24. veljače 1994. ugovor o prijenosu
prava vlasništva izgrađenog objekta na k.č.br. 4969/42 u k.o. P., na temelju
kojeg je M. Ć. ishodila upis prava vlasništva na nekretnini u zemljišne knjige;
– pravi
sljednik bivšeg SIZ-a je G. P., podnositelj ustavne tužbe;
–
prvostupanjskim rješenjem nadležnog upravnog tijela G. P. utvrđena je obveza
M. Ć. na plaćanje komunalnog doprinosa u određenom iznosu uslijed povećanja
BRP-a objekta i povećanja komunalne opremljenosti naselja Veruda – Porat, s
obrazloženjem da je »očevidom na licu mjesta utvrđeno da stvarno izgrađena
bruto razvijena površina predmetne građevine iznosi 341,44 m˛. Kako je već
navedeno uvidom u ugovor utvrđeno je da su plaćeni komunalni doprinosi za
izgradnju objekata i uređaja sekundarnog sustava javnih površina bez
suvremenog zastora i odvodnju atmosferskih voda te javnu rasvjetu za BRP-u od
210,00 m˛, ali nisu plaćeni za izgradnju objekata i uređaja sekundarnog
sustava javnih površina sa suvremenim zastorom, niti su plaćeni za razliku
izgrađene bruto razvijene površine od 131,44 m˛ za izgradnju objekta i uređaja
sekundarnog sustava javnih površina sa suvremenim zastorom i odvodnje
atmosferskih voda te javne rasvjete«;
– M. Ć.
je protiv prvostupanjskog rješenja podnijela žalbu, navodeći da su rokovi za
plaćanje potraživanja po navedenom rješenju istekli i stavlja prigovor
zastare,
–
rješavajući o žalbi, upravno tijelo drugog stupnja poništilo je prvostupanjsko
rješenje i predmet vratilo tijelu prvog stupnja na ponovni postupak, s
obrazloženjem da obveza žaliteljice nije mogla biti određena primjenom Zakona
o komunalnom gospodarstvu jer »obveza plaćanja nastaje prije početka građenja,
u skladu s odredbama članaka 34. i 37. Zakona o komunalnoj djelatnosti«, koji
je bio na pravnoj snazi prije Zakona o komunalnom gospodarstvu;
–
provodeći sudsku kontrolu zakonitosti osporenog drugostupanjskog rješenja,
Upravni sud Republike Hrvatske potvrdio je zakonitost drugostupanjskog rješenja,
osim u dijelu u kojem je tijelo drugog stupnja predmet vratilo na ponovni
postupak. U obrazloženju presude Upravni sud je, između ostaloga, naveo i
svoje pravno shvaćanje, o primjeni članaka 23. i 25. Zakona o komunalnom
gospodarstvu, utvrđujući da se oni odnose na sve investitore za koje je obveza
plaćanja komunalnog doprinosa bila propisana prije stupanja na snagu tog
zakona, ali nije bila utvrđena. Budući da je, u konkretnom slučaju, obveza
plaćanja komunalnog doprinosa za spornu nekretninu utvrđena Ugovorom o
financiranju izgradnje komunalnih objekata i uređaja od 17. travnja 1989.
godine u skladu s člancima 34. i 37. Zakona o komunalnoj djelatnosti, to se u
konkretnom slučaju ne mogu primijeniti odredbe članaka 23. i 25. Zakona o
komunalnom gospodarstvu.
Nadalje,
Upravni sud je utvrdio da okolnost što eventualno nisu ispoštovane sve odredbe
spomenutog Ugovora, koji upućuje i na obvezu sklapanja posebnog ugovora za
troškove koje su dužni financirati članovi zadruge (zadrugari), nema i ne može
imati za posljedicu utvrđivanje obveze plaćanja tih troškova u upravnom
postupku, već je to stvar ugovornih odnosa između podnositelja ustavne tužbe i
zadrugara, za čije je rješavanje u slučaju spora između stranaka nadležan sud.
Slijedom navedenog, Upravni sud nalazi da upravno tijelo drugog stupnja nije
pravilno postupilo kad je, nakon što je poništilo prvostupanjsko rješenje,
vratilo predmet na ponovni postupak. Stoga je u tom dijelu Upravni sud poništio
osporeno drugostupanjsko rješenje.
5. Nadležno upravno tijelo G. P. zasnovalo je
prvostupanjsko rješenje na članku 23. stavku 2. Zakona o komunalnom
gospodarstvu i na članku 12. stavku 3. Odluke o komunalnim doprinosima G. P.
Članak 23. Zakona o komunalnom gospodarstvu glasi:
(1) Komunalni doprinos plaća vlasnik građevinske
čestice.
(2) Obveznik plaćanja komunalnog doprinosa koji ruši
ili rekonstruira postojeći objekt već priključen na komunalnu infrastrukturu
obvezan je sudjelovati u financiranju građenja objekata i uređaja komunalne
infrastrukture razmjerno povećanju površine građevine u odnosu na prijašnju
građevinu.
(3) Komunalni doprinos je prihod proračuna jedinice
lokalne samouprave.
Članak 12. i stavak 2. Odluke sadrži prijelaznu i
završnu odredbu koja glasi:
Vlasnik građevinske čestice, koji je do početka
primjene ove Odluke izgradio građevinu, odnosno srušio ili rekonstruirao
postojeći objekt već priključen na komunalnu infrastrukturu ili ishodovao
građevnu dozvolu, te sudjelovao u financiranju izgradnje objekta i uređaja
komunalne infrastrukture za nižu razinu komunalne opremljenosti ili manju
bruto razvijenu površinu objekta od stvarne, dužan je, razmjerno razlici u
razini komunalne opremljenosti, odnosno bruto razvijenoj površini objekta,
platiti komunalne doprinose prema odredbama ove Odluke.
6. Ocjenjujući razloge ustavne tužbe sa stajališta
ustavnog jamstva jednakosti pred zakonom, propisanog člankom 14. stavkom 2.
Ustava, Ustavni sud je utvrdio da podnositelju ustavne tužbe u konkretnom
slučaju to ustavno jamstvo nije povrijeđeno.
Navedeno ustavno jamstvo bilo bi povrijeđeno ako sud
ne bi uzeo u obzir propis koji je očigledno mjerodavan ili bi mjerodavan propis na grubi način bio
pogrešno shvaćen, a što bi moglo izazvati sumnju da je osporena presuda
donesena samovoljno, te ako bi sud bez ikakvih ili valjanih razloga odstupio
od ustaljene sudske prakse.
Upravni
sud je utvrdio da je drugostupanjsko rješenje nadležnog upravnog tijela utemeljeno
na odredbama mjerodavnih zakona koji su bili na snazi u vrijeme relevantno za
konkretan slučaj, a razloge za takvo presuđenje u osporenoj presudi podrobno je
obrazložio. Ustavni sud, stoga, utvrđuje da je osporena presuda Upravnog suda
utemeljena na odredbama mjerodavnih zakona jer se propisi, na kojima je nadležno
upravno tijelo prvog stupnja utemeljilo poništeno rješenje (točka 5. obrazloženja
ove odluke), nisu mogli primijeniti na konkretnu pravnu situaciju M. Ć.
Prema tome, ni činjenica da Upravni sud u svojoj
presudi ne spominje Odluku o komunalnim doprinosima G. P., na kojoj se temeljilo
poništeno rješenje upravnog tijela prvog stupnja, a koju činjenicu podnositelj
ističe u ustavnoj tužbi kao spornu, nije razlog zbog kojeg bi u konkretnom
slučaju moglo biti povrijeđeno ustavno jamstvo jednakosti podnositelja pred
zakonom.
S druge strane, navode podnositelja da poništenjem
rješenja nadležnog upravnog tijela prvog stupnja ostali građani dolaze u
neravnopravan položaj u odnosu na osobe kojima je plaćanje »komunalija«
određeno Zakonom o komunalnim djelatnostima (»Narodne novine«, broj 15/79.,
18/79. i 26/93.), a koju obvezu tim osobama jedinica lokalne samouprave više
nije u mogućnosti utvrditi (dijelom i radi zastare potraživanja), među kojima
je i M. Ć., Ustavni sud nije razmatrao u ovom ustavnosudskom postupku. Navedena
činjenica, naime, ne dovodi ni do kakve povrede podnositeljevog ustavnog
prava na jednakost pred zakonom, a eventualno postojanje nejednakosti među
građanima, uzrokovano promjenom zakonskog uređenja u određenom pravnom
području, Ustavni sud nadležan je ocjenjivati u ustavnosudskom postupku apstraktne
kontrole ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugih propisa.
7. Podnositelj u ustavnoj tužbi ističe i povredu
odredbe članka 48. stavka 2. Ustava.
Člankom 48. stavkom 2. Ustava propisano je da
vlasništvo obvezuje te da su nositelj vlasničkog prava i njihovi korisnici dužni
pridonositi općem dobru. Tom je odredbom Ustava propisana tzv. vlasnička
garancija kojom se izražava socijalna funkcija vlasništva. Vlasnička garancija
po pravnoj naravi predstavlja ustavnu obvezu onih na koje se odnosi
(vlasnika), a ne pravo podnositelja koje bi se moglo štititi u postupku
pokrenutom ustavnom tužbom.
Sukladno tome, ni ostale odredbe članka 48. Ustava ne
bi mogle biti mjerodavne za konkretan slučaj jer se u postupcima, koji su
prethodili ustavnosudskom, nije odlučivalo o eventualnoj povredi vlasničkih i
nasljednih prava podnositelja ustavne tužbe.
8. Podnositelj takđer u ustavnoj tužbi ističe i
povredu prava na lokalnu samoupravu, koja je uređena člancima 132. do 137. Ustava.
Ustavni sud utvrđuje da je podnositelj jedinica
lokalne samouprave iz članka 133. stavka 1. Ustava. Podnositelj, kojeg u ovom
ustavnosudskom postupku zastupa njegov zakonski zastupnik (gradonačelnik)
stoga je ovlašten podnijeti ustavnu tužbu temeljem članka 62. stavka 1.
Ustavnog zakona ako smatra da mu je pojedinačnim aktom tijela državne ili javne
vlasti povrijeđeno pravo na lokalnu samoupravu. To stoga što se pravo građana
na samoupravu ostvaruje i preko lokalnih predstavničkih tijela koja su sastavljena
od članova izabranih na slobodnim ili tajnim izborima na temelju neposrednoga,
jednakoga i općega biračkog prava (članak 132. stavak 2. Ustava).
Odredbe
Ustava mjerodavne za konkretan slučaj glase:
Članak
136.
U obavljanju
poslova iz svojeg djelokruga tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave samostalna su i podliježu samo nadzoru ustavnosti i zakonitosti
ovlaštenih državnih tijela.
Članak
137.
Jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pravo na vlastite prihode
kojima slobodno raspolažu u obavljanju poslova iz svojeg djelokruga.
Prihodi jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave moraju biti razmjerni njihovim ovlastima predviđenim Ustavom i
zakonom.
Osporenom presudom Upravnog suda nisu povrijeđene
odredbe članaka 136. i 137. Ustava. Nadležno tijelo državne uprave i Upravni
sud nisu prekoračili granice svojih ovlasti u nadzoru ustavnosti i zakonitosti
pojedinačnog akta (prvostupanjskog rješenja) koje je donijelo nadležno
upravno tijelo G. P.
Presudom Upravnog suda, s druge strane, nije ni na
koji način neustavno ograničeno ili ukinuto pravo podnositelja na vlastite
prihode.
Ustavni sud utvrđuje da prihodi podnositelja, kao
jedinice lokalne samouprave, silom odredbe članka 137. stavka 2. Ustava, moraju
biti razmjerni njegovim ovlastima, predviđenim Ustavom i zakonom. Stoga nije
osnovano pozivanje podnositelja na povredu njegova ustavnog prava na
lokalnu samoupravu u situaciji kad su nadležno upravno tijelo, odnosno Upravni
sud utvrdili nezakonitost u stjecanju prihoda podnositelja, na način da je
podnositelj donio pojedinačni akt određujući građaninu obvezu plaćanja
komunalnog doprinosa, kao prihoda proračuna podnositelja, a taj akt nije u
skladu s mjerodavnim zakonom.
10. Slijedom iznijetog, ne našavši povrede u ustavnoj
tužbi navedenih ustavnih prava, temeljem odredaba članaka 73. i 75. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u izreci.
11. Odluka o objavi temelji se na odredbi članka 29.
Ustavnog zakona.
Klasa:
U-III-2544/2003
Zagreb, 20. prosinca 2004.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |