|
|
|
|
211
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Agata Račan,
Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, rješavajući o
prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom
drugog propisa, na sjednici održanoj dana 19. siječnja 2005. godine, donio je
I.
Odbacuje se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i
zakonom Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o raspoređivanju sredstava za rad
političkih stranaka u 2004. godini, klasa: 400-06/04-01/01, urbroj: 612/2-04-02
od 3. studenoga 2004. godine.
II. Ovo
rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Hrvatska seljačka stranka,
zastupana po predsjedniku Zlatku Tomčiću (u daljnjem tekstu: predlagateljica)
podnijela je Ustavnom sudu Republike Hrvatske prijedlog za pokretanje postupka
za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Odluke o izmjenama i dopunama Odluke
o raspoređivanju sredstava za rad političkih stranaka u 2004. godini, klasa:
400-06/04-01/01, urbroj: 612/2-04-02 od 3. studenoga 2004. godine (u daljnjem
tekstu: osporena Odluka).
Osporenu Odluku donio je
Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na sjednici održanoj
3. studenoga 2004. godine.
2. Predlagateljica smatra
nesuglasnom s odredbom članka 19. Zakona o političkim strankama (»Narodne
novine«, broj 76/93., 111/96., 164/98. i 36/01.) točku III. osporene Odluke, u
dijelu u kojem se određuje iznos sredstava koja će u razdoblju od 1. listopada
do 31. prosinca 2004. godine Ministarstvo financija Republike Hrvatske doznačiti
izravno zastupnicima nacionalnih manjina i nezavisnom zastupniku.
Smatra da temeljem članka 19.
Zakona o političkim strankama »nema nikakve pravne mogućnosti da se odobri
isplata i doznačavanje sredstava pojedinim zastupnicima, pa i zastupnicima
nacionalnih manjina, budući da Zakon to pravo daje isključivo političkim
strankama«.
Predlaže poništiti osporavanu
Odluku.
Ustavni sud nije nadležan za
odlučivanje.
3. Osporenom Odlukom Odbor za
Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskog sabora izmijenio je i dopunio
Odluku o raspoređivanju sredstava za rad političkih stranaka u 2004. godini,
klasa: 400-06/04-01/01, urbroj: 612/2-04-01 od 24. ožujka 2004. godine (u
daljnjem tekstu: Odluka). Tom je Odlukom nadležno radno tijelo Hrvatskog sabora
raspodijelilo sredstva za rad parlamentarnim političkim strankama i
zastupnicima nacionalnih manjina, što su u državnom proračunu osigurana za
2004. godinu u skladu s člankom 19. Zakona o političkim strankama, koji
propisuje:
Dio sredstava za rad političkih
stranaka koji se osigurava u državnom proračunu za iduću proračunsku godinu
iznosi 0,056% sredstava tekućih izdataka proračuna iz prethodne godine.
Sredstva iz stavka 1. ovoga članka
raspoređuju se političkim strankama koje imaju najmanje jednog zastupnika u
Hrvatskom saboru.
Odbor za Ustav, Poslovnik i
politički sustav Hrvatskoga sabora donosi odluku o raspoređivanju sredstava iz
stavka 1. ovoga članka za svaku godinu, kojom utvrđuje jednaki iznos sredstava
za svakog zastupnika u Hrvatskom saboru tako da pojedinoj političkoj stranci
pripadaju sredstva razmjerno broju njenih zastupnika.
Za svakog izabranog
zastupnika podzastupljenog spola političkim strankama pripada i pravo na
naknadu u visini od 10% iznosa predviđenog po svakom zastupniku, određenog
stavkom 3. ovoga članka.
Točkom I. osporene Odluke
određeno je da se iza točke III. Odluke dodaje nova točka III.a Točkom III.a
osporene Odluke određeno je da će iznimno od točke III. Odluke u razdoblju od
1. listopada do 31. prosinca 2004. godine Ministarstvo financija raspoređena
sredstva doznačiti na središnje račune političkih stranaka odnosno izravno
zastupnicima nacionalnih manjina i nezavisnom zastupniku.
4. Odredbom članka 128.
alineje 2. Ustava Republike Hrvatske propisano je da Ustavni sud odlučuje o
suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom.
Pod drugim propisom
podrazumijeva se podzakonski općenormativni akt obvezujućeg karaktera, donesen
od strane nadležnih tijela državne vlasti ili tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave te drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, koji uređuje
odnose na općenit način i koji se odnosi u pravilu na neodređeni krug adresata.
Sukladno
navedenom, Ustavni sud je u rješenju, broj: U-II-1589/2001 od 10. listopada
2001. godine, zauzeo stajalište da odluke nadležnoga radnog tijela Hrvatskog
sabora o raspoređivanju sredstava za rad političkih stranaka u tekućoj godini
nisu propis iz članka 128. alineje 2. Ustava, te je u tom konkretnom slučaju
odbacio prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Odluke
o izmjenama Odluke o raspoređivanju sredstava za rad političkih stranaka u
2001. godini, klasa: 400-06/01-01/02, urbroj: 612/2-01-02 od 26. travnja 2001.
Ustavni sud je
u navedenom rješenju utvrdio da se odlukom o raspoređivanju sredstava za rad
političkih stranaka utvrđuje samo visina novčanog iznosa koji političkim
strankama pripada u tekućoj proračunskoj godini u skladu s člankom 19. stavkom
3. Zakona o političkim strankama, a ne uređuju se prava ili obveze adresata
akta na generalan način.
5. Uvažavajući
u konkretnom slučaju načelnu važnost pravnog pitanja na koje ukazuje
podnositelj prijedloga, Ustavni sud smatra potrebnim napomenuti i sljedeće: važećim
Zakonom o političkim strankama uređuju se mjerila za dodjelu sredstava za rad
parlamentarnih političkih stranaka iz državnog proračuna, dok bi mjerila za
dodjelu sredstava za rad zastupnika iz državnog proračuna trebala biti uređena
u mjerodavnom zakonu kojim se uređuju prava i dužnosti zastupnika u Hrvatskom
saboru. Eventualno priznavanje prava na dodjelu sredstava za rad zastupnicima
iz državnog proračuna i zakonsko uređenje tog pitanja u nadležnosti je
Hrvatskog sabora u skladu s njegovim ovlastima propisanim člankom 2. stavkom 4.
alinejom 1. Ustava.
Polazeći od činjenice
da su zastupnici u Hrvatski sabor birani po različitim osnovama, Ustavni sud
ocjenjuje da, do eventualnog uređenja tog pitanja u mjerodavnom zakonu, nema
ustavnopravnih zapreka i zastupnicima nacionalnih manjina te nezavisnim
zastupnicima osigurati sredstva za rad odgovarajućom primjenom mjerila
propisanog člankom 19. Zakona o političkim strankama. To stoga što su mjerila
zasnovana na ukupnom broju zastupnika u ovom sazivu Hrvatskog sabora, pa u obračunu
raspodjele ukupnog iznosa sredstava za rad političkih stranaka iz državnog
proračuna sudjeluju i zastupnici nacionalnih manjina, te nezavisni zastupnici
izabrani s lista parlamentarnih i neparlamentarnih političkih stranaka.
Međutim, budući
da se zastupnici nacionalnih manjina i nezavisni zastupnici ne smatraju proračunskim
korisnicima, Ustavni sud upozorava da sredstva državnog proračuna, koja će im
biti dodjeljivana za rad do eventualnog uređenja tog pitanja u mjerodavnom
zakonu, ne bi smjela biti isplaćivana na njihove privatne račune. Ustavni sud
napominje da je u tom smislu nužno osigurati kontrolu trošenja proračunskih
sredstava, koja se dodjeljuju zastupnicima nacionalnih manjina i nezavisnim
zastupnicima odgovarajućom primjenom članka 19. Zakona o političkim strankama,
u skladu s važećim mjerodavnim propisima Republike Hrvatske.
Navedeno
stajalište Ustavni sud iznosi u ovoj odluci temeljem ovlaštenja propisanog člankom
128. alinejom 5. Ustava i člankom 104. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02., 49/02. – pročišćeni
tekst).
6. U skladu s člankom 32. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske, kojim je propisano da će Ustavni sud rješenjem
odbaciti prijedlog kada nije nadležan za odlučivanje, riješeno je kao u izreci.
7. Odluka o objavi (točka II. izreke) temelji se na
odredbi članka 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-II-4255/2004
Zagreb, 19. siječnja 2005.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |