|
|
|
|
218
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci
Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Željko Potočnjak,
Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i
Milan Vuković, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom S. F. iz Z., na sjednici
održanoj dana 11. siječnja 2005. godine, donio je
I.
Ustavna tužba se usvaja.
II.
Trgovački sud u Zagrebu dužan je donijeti odluku u predmetu koji se vodi pred
tim sudom pod poslovnim brojem: P-8953/02 (raniji broj pred Općinskim sudom u
Zagrebu Pr-2480/97) u najkraćemu mogućem roku, ali ne duljem od šest (6)
mjeseci, računajući od prvoga idućeg dana nakon objave ove odluke u »Narodnim
novinama«.
III. Na
temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99, 29/02 i 49/02. – pročišćeni tekst),
podnositelju ustavne tužbe S. F. iz Z., F. 16A, određuje se primjerena naknada
zbog povrede ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, broj 41/01. – pročišćeni tekst) u iznosu od 9.000,00 kn.
IV.
Naknada iz točke III. izreke ove odluke bit će isplaćena iz državnog proračuna
u roku od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva podnositelja Ministarstvu
financija Republike Hrvatske za njezinu isplatu.
V. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Podnositelj ustavne tužbe, temeljem članka 63. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99, 29/02 i 49/02. – pročišćeni
tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), podnio je dana 11. svibnja 2004.
godine ustavnu tužbu radi duljine parničnog postupka.
ČINJENICE
VAŽNE ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
2. Dana
27. kolovoza 1997. godine podnositelj je Općinskom sudu u Zagrebu podnio tužbu
protiv S. d.d. Z., radi utvrđenja nedopuštenosti otkaza, vraćanja na posao i
isplate.
Prvo ročište
je održano 11. studenoga 1997. godine na kojemu su stranke predložile odgodu
radi mogućega mirnog rješenja spora. Do mirnog rješenja spora nije došlo.
Nakon
toga, Općinski sud u Zagrebu održao je ročišta 11. prosinca 1997., 14. travnja
i 3. studenoga 1998. te 26. siječnja, 2. ožujka i 3. svibnja 1999. godine.
Dana
25. kolovoza 1999. godine Općinski sud u Zagrebu se oglasio stvarno nenadležnim
jer je utvrđeno da je podnositelj bio član uprave tuženika te da je, stoga, za
spor nadležan Trgovački sud u Zagrebu. Na rješenje je tuženik uložio žalbu
dana 13. rujna 1999. godine.
Dana
21. ožujka 2000. godine Županijski sud u Zagrebu žalbu je odbio kao neosnovanu
i potvrdio rješenje suda prvog stupnja.
Dana
30. siječnja 2001. godine predmet je otpremljen Trgovačkom sudu u Zagrebu.
Ročišta pred Trgovačkim sudom u Zagrebu održana su 5.
travnja, 3. svibnja, 13. rujna, 11. listopada, 22. studenoga te 19. prosinca
2001. godine, kada je sud donio rješenje da se ne dopušta preinaka tužbe.
Podnositelj je na rješenje uložio žalbu te je Visoki trgovački sud Republike
Hrvatske dana 19. ožujka 2002. godine uvažio žalbu i ukinuo pobijano rješenje
te predmet vratio Trgovačkom sudu u Zagrebu na ponovni postupak.
Ročište pred Trgovačkim sudom u Zagrebu održano je
dana 20. lipnja 2002. godine te je sud ponovno donio rješenje kojim se ne
dopušta preinaka tužbe. Podnositelj je na rješenje uložio žalbu te je dana 5.
studenoga 2002. godine Visoki trgovački sud Republike Hrvatske ukinuo pobijano
rješenje i predmet vratio Trgovačkom sudu u Zagrebu na ponovni postupak.
Protiv rješenja Visokog trgovačkog suda tuženik je
uložio reviziju, koju je dana 20. svibnja 2003. godine odbacio Vrhovni sud
Republike Hrvatske kao nedopuštenu.
Dana 20. veljače 2004. godine Trgovački sud u
Zagrebu donio je rješenje kojim je dopustio preinaku tužbe.
Ročišta su održana 7. travnja, 27. svibnja te 2.
srpnja 2004. godine.
3.
PRAVO VAŽNO ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
Odredbom
članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske propisano je:
»Članak
29.
Svatko
ima pravo da zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani sud (…) u razumnom
roku odluči o njegovim pravima i obvezama (…).«.
Odredbom
članka 63. Ustavnog zakona popisano je:
»Članak
63.
(1)
Ustavni sud će pokrenuti postupak po ustavnoj tužbi i prije no što je iscrpljen
pravni put, u slučaju kad o pravima i obvezama stranke (…) nije u razumnom roku
odlučio sud (…).
(2) U odluci kojom usvaja ustavnu tužbu zbog nedonošenja
akta u razumnom roku iz stavka 1. ovoga članka, Ustavni sud će nadležnom sudu
odrediti rok za donošenje akta kojim će taj sud meritorno odlučiti o pravima i
obvezama (…) podnositelja. Rok za donošenje akta počinje teći idućeg dana
od dana objave odluke Ustavnog suda u »Narodnim novinama«.
(3) U odluci iz stavka 2. ovoga članka Ustavni sud će
odrediti primjerenu naknadu koja pripada podnositelju zbog povrede njegova
ustavnog prava koju je sud učinio kada o pravima i obvezama podnositelja (…)
nije odlučio u razumnom roku. Naknada se isplaćuje iz državnog proračuna u roku
od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva stranke za njezinu isplatu.«.
Ustavna tužba je osnovana.
4.
Svoju odluku Ustavni sud obrazlaže sljedećim utvrđenjima:
4.1.
DULJINA SUDSKOG POSTUPKA
Podnositelj
je dana 27. kolovoza 1997. godine podnio Općinskom sudu u Zagrebu tužbu radi
utvrđenja nedopuštenosti otkaza, vraćanja na posao i isplate.
Međutim,
duljina postupka ne uzima se u razmatranje od tog dana, već od 5. studenoga
1997. godine, kada je stupio na snagu Zakon o potvrđivanju Konvencije za zaštitu
ljudskih prava i temeljnih sloboda i Protokola broj: 1, 4, 6, 7 i 11 uz
Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine – Međunarodni
ugovori«, broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst i 8/99. – ispravak, u daljnjem
tekstu: Zakon o potvrđivanju Konvencije), koja Konvencija u članku 6. stavku
1. jamči, između ostalog, i pravo na suđenje u razumnom roku.
Ustavna tužba podnijeta je dana 11. svibnja 2004.
godine, a do tog dana postupak nije pravomoćno okončan pa Ustavni sud utvrđuje
da je do dana podnošenja ustavne tužbe postupak trajao ukupno šest godina,
osam (8) mjeseci i četrnaest (14) dana, a nakon stupanja na snagu Zakona o
potvrđivanju Konvencije pa do dana podnošenja ustavne tužbe, postupak je
trajao šest (6) godina, šest (6) mjeseci i šest (6) dana.
4.2.
POSTUPANJE NADLEŽNOG SUDA
Postupak
se u razmatranom, pravno relevantnom razdoblju najprije vodio pred Općinskim sudom
u Zagrebu, koji se nakon dvije godine oglasio stvarno nenadležnim jer je
utvrdio da je podnositelj bio član uprave tuženika. Međutim, ta okolnost bila
je razvidna već iz dokumentacije koju je podnositelj priložio uz tužbu te je,
stoga, Općinski sud u Zagrebu rješenje o nenadležnosti mogao donijeti već kod
podnošenja tužbe, a bez da se upusti u raspravljanje, čime bi se postupanje
sudova u predmetu podnositelja znatno ubrzalo. Nakon što se tuženik žalio na
to rješenje, Županijski sud u Zagrebu je u roku od oko šest mjeseci potvrdio
pobijano rješenje.
Nakon toga se postupak vodio pred Trgovačkim sudom u
Zagrebu, koji je ročišta zakazivao redovno. Taj sud je u dva navrata donio rješenje
kojim nije dopustio preinaku tužbe te je to rješenje dva puta ukinuto od
strane Visokoga trgovačkog suda Republike Hrvatske, a revizija tuženika je odbačena
od strane Vrhovnog suda Republike Hrvatske. Prvo rješenje, kojim preinaka tužbe
nije dopuštena, donijeto je 19. prosinca 2001. godine, a konačno rješenje,
kojim je dopuštena preinaka tužbe, donijeto je 20. veljače 2004. godine. Tako
je o jednom pitanju postupovne prirode odlučivano u razdoblju od dvije godine
i dva mjeseca.
4.3. PONAŠANJE
PODNOSITELJA USTAVNE TUŽBE
(TUŽITELJA U PARNIČNOM POSTUPKU)
Podnositelj
ustavne tužbe, kao tužitelj u parničnom postupku, pridonio je duljini
postupka time što je prvotno svoju tužbu uputio nenadležnom sudu.
4.4. SLOŽENOST
SUDSKOG PREDMETA
Ustavni
sud utvrđuje da u postupku postoje elementi složenosti jer je potrebno utvrditi
opravdanost otkaza podnositelju.
OCJENA
USTAVNOG SUDA
5.
Ustavni sud utvrđuje da je postupak od 5. studenoga 1997. godine do podnošenja
ustavne tužbe trajao dulje od šest godina i šest mjeseci. Pri tome je Općinski
sud u Zagrebu znatno pridonio duljini postupka jer se nije odmah oglasio
stvarno nenadležnim iako su okolnosti koje su na to upućivale bile razvidne već
iz dokumentacije priložene uz tužbu. Nadalje, o postupovnom pitanju dopuštenosti
preinake tužbe sudovi su odlučivali u razdoblju duljem od dvije godine i dva
meseca. Imajući u vidu da je riječ o radnom sporu, koji je po svojoj prirodi žuran,
Ustavni sud smatra da postupanje sudova u ovom predmetu nije bilo učinkovito.
Kako se postupak i nadalje vodi pred sudom prvog stupnja, a s obzirom na
ukupnu duljinu dosadašnjeg postupka, Ustavni sud utvrđuje da je povrijeđeno
pravo podnositelja na suđenje u razumnom roku, zajamčeno člankom 29. stavkom
1. Ustava Republike Hrvatske.
Stoga je, u smislu odredbe članka 63. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, donijeta odluka kao pod točkama I. i II.
izreke ove odluke.
6. Sukladno odredbi članka 63. stavka 3. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u točkama III. i IV. izreke ove odluke.
Visinu naknade zbog povrede ustavnog prava na donošenje
odluke u razumnom roku, Ustavni sud utvrđuje uzimajući u obzir okolnosti svakog
pojedinog predmeta, uz istodobno uvažavanje ukupnih gospodarskih i socijalnih
prilika u Republici Hrvatskoj. U ovom predmetu sud je uzeo u obzir doprinos
podnositelja duljini postupka, time što je svoju tužbu najprije podnio
stvarno nenadležnom sudu.
7. Odluka o objavi (točka V. izreke) temelji se na
odredbama članka 29. Ustavnog zakona.
8. Predsjednik Trgovačkog suda u Zagrebu dužan je
dostaviti Ustavnom sudu pisanu obavijest o datumima donošenja i otpreme odluke
u roku osam (8) dana od dana njene otpreme, a najkasnije osam (8) dana od
isteka roka određenog u točki II. izreke ove odluke. Ovaj nalog temelji se na članku
31. stavcima 4. i 5. Ustavnog zakona.
Broj: U-IIIA-1735/2004
Zagreb, 11. siječnja 2005.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |