USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

 418

Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, pred­sjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o zahtjevu za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom drugog propisa, na sjednici održanoj 2. veljače 2005. godine, donio je

ODLUKU

I. Ukida se Odluka o raspisivanju referenduma za područje Općine Fažana, od 3. kolovoza 2004. godine, objavljena u »Službenom novinama Istarske županije«, broj 9/04.

II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama« i »Službenim novinama Istarske županije«.

 
Obrazloženje

1. Vlada Republike Hrvatske podnijela je temeljem odredbe članka 35. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvat­ske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Odluke o raspisivanju referenduma za područje Općine Fažana, klasa: 021-05/04-01/06, urbroj: 2168/08-03/00-04-5, koju je donijelo Općinsko vijeće Općine Fažana na sjednici 3. kolovoza 2004. godine, a koja je objavljena u »Službenim novinama Istarske županije«, broj 9/04. (u daljnjem tekstu: Odluka).

Osporena Odluka glasi:

I.

Općinsko vijeće Općine Fažana raspisuje referendum za područje Općine Fažana.

II.

Na referendumu će birači odlučivati o lokaciji trase plinovoda i plinskog terminala koje građevine su Prostornim planom Istarske županije planirane na području Općine Fažana.

Poslovi kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, između ostalih:

– uređenje naselja i stanovanja,

– prostorno i urbanističko planiranje,

– zaštita i unaprjeđenje prirodnog okoliša, određeni su člankom 19. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi kao poslovi lokalnog značaja o kojima općina sukladno članku 18. Zakona samostalno odlučuje.

Referendumskim izjašnjavanjem omogućava se biračima Općine Fažana da odluče da li prihvaćaju lokaciju plinovoda i plinskog terminala na području Općine, i na taj način, sukladno svom zakonskom ovlaštenju samostalno odluče o uređenju prostora.

III.

Referendumsko pitanje glasi:

»Zahtijevamo izmještanje trase plinovoda i plinskog terminala s područja Općine Fažana«

»DA«                                   »NE«

IV.

Referendum će se održati dana 5. rujna 2004. godine.

V.

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u »Službenim novinama Istarske županije«.

2. Vlada Republike Hrvatske u zahtjevu navodi da je Središnji državni ured za upravu, 27. kolovoza 2004. godine, temeljem odredaba članka 79. stavka 1. i članka 81. stavka 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj 33/01. i 60/01.), odlukom, klasa: 023-01/04-01/326, ur.broj: 515-11-04-07-03, ocijenio osnovanom odluku Ureda državne uprave u Istarskoj županiji, klasa: 040-02/04-01/1, urbroj: 2163-01-04-1 od 20. kolovoza 2004. godine, kojom je obustavljena od primjene osporena Odluka.

Vlada Republike Hrvatske smatra da osporena Odluka nije donijeta u suglasnosti s odredbom članka 4. stavka 2. Zakona o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obav­ljanju državne vlasti i lokalne samouprave (»Narodne novine«, broj 33/96. i 92/01., u daljnjem tekstu: Zakon o referendumu), člankom 24. stavkom 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, a u svezi članka 19. i članka 24. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine«, broj 30/94., 68/98., 61/00., 32/02. i 100/04.).

3. U skladu s odredbom članka 42. stavka 1. Ustavnog zakona, zahtjev je dostavljen na očitovanje Općinskom vijeću Fažana, kao donositelju osporene Odluke, koje je očitovanje zaprimljeno u Ustavnom sudu 7. listopada 2004. godine.

Zahtjev je osnovan.

4. Odredba članka 4. Zakona o referendumu glasi:

Lokalni referendum može raspisati predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave i predstavničko tijelo jedinice područne (regionalne) samouprave.

Predstavničko tijelo iz stavka 1. ovoga članka može pod uvjetima propisanim Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i statutom, raspisati referendum o pitanju iz svojega samoupravnog djelokruga o kojem predstavničko tijelo ima pravo donositi odluke.

5. Odredbe članka 24. stavaka 1. i 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisuju:

Građani mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o lokalnim poslovima putem referenduma i mjesnog zbora građana, u skladu sa zakonom i statutom jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.

Referendum se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga predstavničkog tijela kao i o drugim pitanjima određenim zakonom i statutom.

Odredbom članka 19. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisani su poslovi lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana što ih u svom samoup­rav­nom djelokrugu obavljaju jedinice lokalne samouprave, a među kojima su i poslovi prostornog i urbanističkog planiranja.

6. Zakonom o prostornom uređenju (»Narodne novine«, broj 30/94., 68/98., 61/00., 32/02. i 100/04.) uređuje se sustav prostornog uređenja, uvjeti i način izrade, donošenja i provođenja dokumenata prostornog uređenja, te nadležnost tijela državne uprave i tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u provedbi mjera i aktivnosti kojima se osigurava planiranje i uređivanje prostora Republike Hrvatske.

Odredbom članka 24. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju propisano je:

Prostorni plan uređenja općine ili grada donosi općinsko, odnosno gradsko vijeće, po pribavljenoj suglasnosti ureda državne uprave u županiji o njegovoj usklađenosti s prostornim planom županije.

Prema odredbi članka 19. Zakona o prostornom uređenju prostorni plan županije donosi županijska skupština po pribav­ljenoj suglasnosti Ministarstva zaštite okoliša, postornog uređenja i graditeljstva o njegovoj usklađenosti s odredbama tog Zakona, Strategijom i Programom prostornog uređenja Republike Hrvat­ske i prostornim planovima susjednih županija, te po pribavlje­nom mišljenju predstavničkih tijela općina i gradova na području županije.

Predstavnička tijela jedinica lokalne samouprave (općine i gradovi) sudjeluju u donošenju prostornog plana županije davanjem mišljenja u roku od 60 dana od dostave prijedloga prostornog plana i obrađenih primjedaba iznesenih u javnoj raspravi. U slučaju da predstavničko tijelo ne dostavi mišljenje u propisanom roku smatrat će se da predstavničko tijelo nema primjedbi na predloženi plan (stavak 2. članka 19. Zakona o prostornom uređenju).

Detaljan postupak donošenja prostornog plana propisan je Uredbom o javnoj raspravi u postupku donošenja prostornih planova (»Narodne novine«, broj 101/98.) kojom je određen način i postupak provođenja javne rasprave o prijedlogu prostornog plana, prijedlogu izmjene, dopune i stavljanja izvan snage prostornog plana, te način i sudjelovanje u tom postupku svih sudionika među kojima su i jedinice lokalne samouprave.

7. Županijska skupština Istarske županije donijela je Odluku o donošenju prostornog plana Istarske županije koja je objavljena u »Službenim novinama Istarske županije«, broj 2/2002. U prostornom planu Istarske županije, između ostaloga, određena je trasa magistralnog plinovoda Pula – Karlovac.

8. Iz navedenih zakonskih odredaba proizlazi da lokalni referendum može biti raspisan samo o pitanjima iz samoupravnog djelokruga o kojima predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave (općine i grada) ima pravo donositi odluke.

U konkretnom slučaju osporenom Odlukom nije raspisan referendum o pitanju iz samoupravnog djelokruga predstavničkog tijela Općine Fažana.

Zbog navedenog, Ustavni sud utvrđuje da osporena Odluka nije u suglasnosti s odredbom članka 4. stavka 2. Zakona o referendumu, niti s odredbom članka 24. stavka 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, pa time ni s člankom 5. stavkom 1. Ustava, koji propisuje da svi propisi moraju biti u suglasnosti i s Ustavom i sa zakonom.

9. Stoga je, temeljem odredbe članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona, odlučeno kao u točki I. Izreke. Točka II. izreke temelji se na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona.

Broj: U-II-3205/2004

Zagreb, 2. veljače 2005.

USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.

 




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga