433
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u Prvom vijeću za odlučivanje o ustavnim tužbama, u
sastavu sudac Željko Potočnjak, predsjednik Vijeća, te suci Ivan Matija,
Agata Račan, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Milan Vuković, članovi Vijeća,
odlučujući o ustavnoj tužbi Ž. P. iz N. K., kojeg zastupaju F. G. i E. M. G.,
odvjetnici u Zajedničkom odvjetničkom uredu u Z., na sjednici održanoj 3. veljače
2005. godine, jednoglasno je donio
I.
Ustavna tužba se usvaja.
II. Općinski
sud u Zagrebu dužan je donijeti odluku u predmetu koji se vodi pred tim sudom,
pod poslovnim brojem: P-775/90 u najkraćem mogućem roku, ali ne duljem od
deset (10) mjeseci, računajući od prvog idućeg dana nakon objave ove odluke u
»Narodnim novinama«.
III. Na
temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02. – pročišćeni tekst), podnositelju
ustavne tužbe, Ž. P. iz N. K., određuje se primjerena naknada zbog povrede
ustavnog prava iz članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 41/01. – pročišćeni tekst) u iznosu od 8.500,00 kuna.
IV.
Naknada iz točke III. izreke ove odluke bit će isplaćena iz državnog proračuna
u roku od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva podnositelja Ministarstvu
financija Republike Hrvatske za njezinu isplatu.
V. Ova
odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1.
Podnositelj ustavne tužbe, temeljem članka 63. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Ustavni zakon), podnio je 11. kolovoza 2004. godine ustavnu tužbu radi
duljine parničnog postupka.
ČINJENICE
VAŽNE ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
2.
Tijekom 1990. godine podnositelj je Općinskom sudu u Zagrebu podnio tužbu radi
isplate, protiv tužene M. R., jer da mu tužena protivno Ugovoru o osnivanju
služnosti koji je sklopila s njegovim pokojnim ocem 16. kolovoza 1977. godine
nije dozvolila korištenje kuće za odmor, jednom godišnje u trajanju od
mjesec dana.
Do 5.
studenoga 1997. godine prvostupanjski sud održao je devet ročišta, s time da
na zadnja dva ročišta, tužena iako uredno pozvana nije pristupila. Tijekom tog
razdoblja sud je donio i rješenje o mirovanju postupka zbog nedolaska uredno
pozvanog podnositelja.
Nakon
5. studenoga 1997. godine ročišta su održana 15. lipnja 1999., na koje tužena
također nije pristupila, te 14. studenoga 2001., 5. veljače 2002. i 6. veljače
2003. kada je glavna rasprava zaključena. Rješenjem prvostupanjskog suda od
6. veljače 2003. godine preotvorena je glavna rasprava, radi priklopa i uvida
u ostavinski predmet.
Na ročištu
16. lipnja 2004. utvrđeno je da je tužena umrla, te je rješenjem prvostupanjskog
suda od 17. lipnja 2004. godine utvrđen prekid postupka.
Dana
19. studenoga 2004. godine rješenjem prvostupanjskog suda nastavljen je
postupak u ovoj pravnoj stvari jer je temeljem rješenja o nasljeđivanju nasljednikom
tužene proglašen D. R.
PRAVO
VAŽNO ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
3.
Mjerodavno pravo sadržano je u odredbi članka 29. stavka 1. Ustava Republike
Hrvatske i odredbama članka 63. Ustavnog zakona.
Ustavna
tužba je osnovana.
4.
Svoju odluku Ustavni sud obrazlaže sljedećim utvrđenjima:
4.1. DULJINA SUDSKOG POSTUPKA
Prvostupanjski
parnični postupak započeo je 12. veljače 1990. godine tužbom podnositelja Općinskom
sudu u Zagrebu radi isplate.
Međutim,
duljina postupka ne uzima se u razmatranje od tog dana već od 5. studenoga
1997. godine kada je stupio na snagu Zakon o potvrđivanju Konvencije za zaštitu
ljudskih prava i temeljnih sloboda i Protokola, broj 1, 4, 6, 7 i 11 uz
Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine –
Međunarodni ugovori«, broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst i 8/99. – ispravak,
u daljnjem tekstu: Zakon o potvrđivanju Konvencije), koja Konvencija u članku
6. stavku 1. jamči, između ostalog, i pravo na suđenje u razumnom roku.
Ustavna
tužba podnijeta je 11. kolovoza 2004. godine, a do toga dana postupak nije
pravomoćno okončan, pa Ustavni sud utvrđuje da je do dana podnošenja ustavne
tužbe postupak trajao ukupno četrnaest (14) godina i šest (6) mjeseci, a nakon
stupanja na snagu Zakona o potvrđivanju Konvencije pa do dana podnošenja
ustavne tužbe postupak je trajao šest (6) godina, devet (9) mjeseci i trinaest
(13) dana.
4.2. POSTUPANJE NADLEŽNOG
SUDA
Prema
stanju spisa, u razmatranom, pravno relevantnom razdoblju, postupak pred Općinskim
sudom u Zagrebu traje nepunih sedam godina. Ustavni sud je utvrdio da je u
razmatranom razdoblju Općinski sud u Zagrebu, od radnji koje su relevantne za
meritorno odlučivanje o pravima i obvezama stranaka u tom sudskom postupku,
održao pet ročišta, zaključio glavnu raspravu, ponovno je preotvorio, te donio
rješenje o prekidu i nastavku postupka.
4.3. PONAŠANJE PODNOSITELJA
USTAVNE TUŽBE
(TUŽITELJA U PARNIČNOM
POSTUPKU)
Unatoč činjenici
što podnositelj nije pristupio na ročište zakazano za 4. svibnja 1995.
godine, a što je za posljedicu imalo mirovanje postupka, podnositelj nije
bitno pridonio duljini postupka, budući da je u konkretnom predmetu riječ o
postupku koji se pred sudom prvog stupnja vodi više od četrnaest godina.
4.4. SLOŽENOST SUDSKOG
PREDMETA
Polazeći
od činjenice da se predmet neprekidno nalazi u postupku pred sudom prvog stupnja,
a imajući u vidu postupanje nadležnog suda u razmatranom, pravno relevantnom
razdoblju, Ustavni sud nije našao okolnosti koje bi u dosadašnjem tijeku
postupka ukazivale na složenog sudskog predmeta, a koje bi opravdale
dugotrajnost postupanja u tom predmetu.
OCJENA
USTAVNOG SUDA
5.
Ustavni sud utvrđuje da parnični postupak u kojem je podnositelj podnio tužbu
radi isplate traje preko četrnaest godina. Na dugotrajnost postupka najviše je
utjecala okolnost što je tužena tijekom postupka promijenila adresu stanovanja,
te sud tijekom duljeg razdoblja nije mogao utvrditi adresu tužene. Člankom
148. Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91., 91/92.,
112/99., 88/01. i 117/03) propisano je da će sud nastojati od nadležnog organa
tijela uprave ili na drugi način dobiti potrebne podatke ako stranka ne može
sama saznati adresu osobe kojoj pismeno treba dostaviti. Nadalje, člankom 84.
istog Zakona propisano je da će sud postaviti tuženiku privremenog zastupnika,
između ostalog, i ako je njegovo boravište nepoznato, a tuženik nema opunomoćenika
ako se u tijeku postupka pred prvostupanjskim sudom pokaže da bi redovan
postupak oko postavljanja zakonskog zastupnika tuženiku trajao dugo, tako da
bi zbog toga za jednu ili obje stranke mogle nastati štetne posljedice. S
obzirom na navedeno, proizlazi da unatoč nastojanju suda da dobije potrebne
podatke od nadležnih tijela (dopisi Ministarstvu unutarnjih poslova upućeni
24. siječnja 2001. i 24. ožujka 2001. godine), Općinski sud u Zagrebu nije iskoristio
sve mogućnosti koje mu pruža Zakon o parničnom postupku, a koje su u konkretnom
predmetu, mogle ubrzati postupak.
Osim
toga, napominje se da je Europski sud za ljudska prava u više svojih presuda
izrijekom utvrdio da su države-ugovornice obvezne organizirati svoje pravne
poretke na način koji omogućava sudovima da ispune zahtjeve propisane člankom
6. stavkom 1. Europske konvencije, opetovano ističući naročitu važnost tog
zahtjeva za pravilno i uredno vođenje sudskih postupaka (v., primjerice,
presude Europskog suda u predmetima Bucholoz protiv Njemačke od 6. svibnja
1981., Guincho protiv Portugala od 10. srpnja 1984., Union Alimentaria Sanders
SA od 7. srpnja 1989., Brigandi protiv Italije od 19. veljače 1991. i dr.).
Sukladno tako izraženom stavu, a s obzirom na okolnosti predmetnog parničnog
postupka, Ustavni sud nalazi da je država dužna organizirati svoj pravni sustav
na način da se osigura suđenje u razumnom roku i u predmetima u kojima postoje
poteškoće pri utvrđivanju adrese tužene strane.
Imajući u vidu ukupnu duljinu postupka, neučinkovito
postupanje suda, te okolnost da se postupak i nadalje vodi pred sudom prvog
stupnja, Ustavni sud nalazi da je povrijeđeno pravo podnositelja na suđenje
u razumnom roku, zajamčeno člankom 29. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske.
Stoga je u smislu odredbe članka 63. Ustavnog zakona,
donijeta odluka kao pod točkama I. i II. izreke ove odluke.
6. Sukladno odredbi članka 63. stavka 3. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u točkama III. i IV. izreke ove odluke.
Visinu naknade zbog povrede ustavnog prava na donošenje
odluke u razumnom roku, Ustavni sud utvrđuje uzimajući u obzir okolnosti svakog
pojedinog predmeta uz istodobno uvažavanje ukupnih gospodarskih i socijalnih
prilika u Republici Hrvatskoj.
7. Odluka o objavi (točka V. izreke) temelji se na
odredbama članka 29. Ustavnog zakona.
8. Predsjednik Općinskog suda u Zagrebu dužan je
dostaviti Ustavnom sudu pisanu obavijest o datumima donošenja i otpreme odluke
najkasnije osam (8) dana od dana njene otpreme, a najkasnije osam (8) dana od
isteka roka određenog u točki II. izreke ove odluke. Ovaj nalog temelji se na članku
31. stavcima 4. i 5. Ustavnog zakona.
Broj:
U-IIIA-2979/2004
Zagreb, 3. veljače 2005.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Željko Potočnjak, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |