USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE

435

Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, pred­sjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, rješavajući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj 2. veljače 2005. godine, donio je

RJEŠENJE

I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 117/03.) u cijelosti.

II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.

Obrazloženje

1. Petar M. Radelj iz Zagreba podnio je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom Zakona o izmje­nama i dopunama Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 117/03., u daljnjem tekstu: ZID ZPP/03) u cijelosti.

Predlagatelj smatra da je ZID ZPP/03 organski zakon, tj. zakon kojim se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, za čije donošenje je, prema odredbama članka 82. Ustava Republike Hrvatske, bila potrebna većina glasova svih zastupnika u Hrvatskom saboru.

Obrazlažući svoje stajalište da je osporavani Zakon organski zakon, predlagatelj navodi da je odredbom članka 1. ZID ZPP/03 propisano »Ovim se zakonom uređuju pravila postupka na temelju kojih sud raspravlja i odlučuje u sporovima o osnovnim pravima i obvezama čovjeka i građanina .........« što nedvojbeno, prema shvaćanju predlagatelja, ukazuje da se radi o organskom zakonu.

Predlagatelj navodi da je na sjednici Hrvatskoga sabora, na kojoj je usvojen ZID ZPP/03 (14. srpnja 2003. godine), bilo nazočno 77 zastupnika, od kojih je 74 zastupnika glasovalo »za« donošenje ZID ZPP/03, dok su 3 zastupnika bila »suzdržana«. Budući da je Hrvatski sabor u tom sazivu imao 151 zastupnika, za donošenje tog Zakona, prema mišljenju predlagatelja, trebalo je glasovati 76 zastupnika.

Slijedom iznijetog, predlagatelj smatra da postupak donoše­nja ZID ZPP/03 nije proveden u skladu s odredbom članka 82. stavka 2. Ustava. Stoga predlaže da Sud pokrene postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom tog Zakona i ukine ga u cijelosti.

Prijedlog nije osnovan.

2. ZID ZPP/03 je Hrvatski sabor donio na sjednici održanoj 14. srpnja 2003. godine, objavljen je u »Narodnim novinama«, broj 117 od 22. srpnja 2003. godine, a stupio je na snagu 1. prosinca 2003. godine.

3. Iz fonograma navedene sjednice Hrvatskoga sabora proizlazi da je pri glasovanju kod donošenja ZID ZPP/03 u sabornici bilo nazočno sedamdeset i sedam (77) zastupnika. Također je razvidno da je za njegovo donošenje glasovalo sedamdeset i četiri (74) zastupnika te da su tri (3) zastupnika bilo suzdržana.

Ustavni sud je, nadalje, utvrdio da je Hrvatski sabor u sazivu 2000. godine imao 151 zastupnika te je za donošenje zakona, za koje se traži većina glasova svih zastupnika, bilo potrebno sedamdeset i šest (76) glasova zastupnika.

4. Za razmatranje pravne naravi Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91., 91/92., 88/01., 112/99 i 117/03.) kao cjeline i ocjenu njegove formalne (ne)ustavnosti mjerodavna je odredba članka 82. stavka 2. Ustava koja propisuje:

»Zakone (organski zakoni) kojima se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela te ustrojstvo i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave Hrvatski sabor donosi većinom glasova svih zastupnika.«

5. Ocjenjujući osnovanost prijedloga za ocjenu suglasnosti s Ustavom ZID ZPP/03 s aspekta njegove formalne ustavnosti, Ustavni sud je pošao od stajališta izraženog u odluci broj: U-I-2566/2003, U-I-2892/2003 od 27. studenoga 2003. godine, objav­ljenoj u »Narodnim novinama«, broj 190/2003.

Ustavni sud je u toj odluci utvrdio mjerila za ocjenu koji se zakon, čijim se odredbama razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, ima smatrati organskim zakonom u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2. Ustava:

Glava III. Ustava pod nazivom »Zaštita ljudskih prava i temeljnih sloboda« podijeljena je na sljedeće odjeljke:

1. Zajedničke odredbe (članci 14. do 20.),

2. Osobne i političke slobode i prava (članci 21. do 47.), te

3. Gospodarska, socijalna i kulturna prava (članci 48. do 69.).

Polazeći od sadržaja svih odredaba koje se nalaze u Glavi III. Ustava, razvidno je da u zakonodavnoj praksi gotovo i nema zakona koji u određenom broju svojih odredaba barem dijelom ne razrađuje neko od ljudskih prava ili temeljnih sloboda. Sukladno tome, svaki ili gotovo svaki zakon izglasan u Hrvatskome saboru mogao bi se svrstati među organske zakone.

Takva široka ustavna interpretacija, međutim, u cijelosti bi izbrisala razliku između »običnog« (ordinarnog) zakona i organskog zakona, što očito nije bio cilj ustavotvorca kad je oblikovao normativni sadržaj prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2. Ustava.

Zbog toga, u odgovoru na pitanje koji se od zakona – čijim se odredbama u većoj ili manjoj mjeri razrađuju pojedina Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode – ima smatrati organskim zakonom, treba se ograničiti na područje slobode, jednakosti i poštivanja prava čovjeka, kao temeljnih ustavnih vrednota propisanih u članku 3. Ustava. Njihov je sadržaj – za razliku od gospodarskih, socijalnih i kulturnih prava – određen samim Ustavom i individualiziran zajamčenom pravnom zaštitom na nacionalnoj i međunarodnoj razini.

Polazeći od izloženog, organskim zakonom kojim se razra­đuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2. Ustava ima se smatrati samo onaj zakon kojemu su temeljni predmet uređenja pojedino ili pojedina Ustavom utvrđena osobna i politička prava i slobode čovjeka. Jesu li ispunjene pretpostavke za utvrđenje određenog zakona organskim u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 1. Ustava ispituje se – u slučaju sumnje – zasebno u svakom konkretnom slučaju.

6. Odredbom članka 1. ZID ZPP/03 propisano je: »Ovim se Zakonom uređuju pravila postupka na temelju kojih sud rasprav­lja i odlučuje u sporovima o osnovnim pravima i obvezama čovjeka i građanina, o osobnim i obiteljskim odnosima građana te u radnim sporovima, trgovačkim, imovinskim i drugim građan­skopravnim sporovima, ako zakonom nije za neke od tih sporova određeno da u njima sud rješava po pravilima kojega drugog postupka.«

Razvidno je, dakle, da Zakon o parničnom postupku uređuje pravila postupka na temelju kojih sud raspravlja i odlučuje u građanskim sporovima, te da se procesnim građanskim zakono­dav­stvom ne razrađuju Ustavom utvrđena temeljna ljudska (osobna i politička) prava i slobode čovjeka. Stoga, polazeći od stajališta ovog Suda glede pitanja koji se zakon, čijim se odredbama razrađuju pojedina Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, ima smatrati organskim zakonom, u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 2. Ustava, Ustavni sud ocjenjuje da Zakon o parničnom postupku, niti zakoni o njegovim izmjenama i dopunama nisu organski zakon za čije je donošenje, sukladno članku 82. stavku 2. Ustava, potrebna većina glasova svih zastupnika Hrvatskoga sabora.

7. Odredba članka 81. stavka 1. Ustava glasi:

»Ako Ustavom nije drugačije određeno, Hrvatski sabor donosi odluke većinom glasova ukoliko je na sjednici nazočna većina zastupnika.«

Na temelju činjenica utvrđenih uvidom u fonogram sjednice Hrvatskoga sabora, održane 14. srpnja 2003. godine, na kojoj je donesen ZID ZPP/03, Ustavni sud utvrđuje da je ZID ZPP/03 donesen prema postupku koji je sukladan odredbama Ustava.

8. Slijedom navedenog, temeljem odredbe članka 43. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst), riješeno je kao u izreci. Točka II. izreke temelji se na članku 29. stavku 1. Ustavnog zakona.

Broj: U-I-2695/2003
Zagreb, 2. veljače 2005.

Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga