467
Ustavni sud Republike Hrvatske,
u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos,
Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan,
Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o
zahtjevu za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom drugog propisa, na sjednici
održanoj dana 9. veljače 2005. godine, donio je
I. Ukida se Odluka o
raspisivanju referenduma za naselje Slatinu na području Grada Oroslavja, od 29.
travnja 2004., objavljena u »Službenom glasniku Krapinsko-zagorske županije«,
broj 6/04.
II. Ova odluka objavit će se u
»Narodnim novinama« i »Službenom glasniku Krapinsko-zagorske županije«.
Obrazloženje
1. Vlada Republike Hrvatske
podnijela je temeljem odredbe članka 35. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u
daljnjem tekstu: Ustavni zakon), zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom i
zakonom Odluke o raspisivanju referenduma za naselje Slatinu na području Grada
Oroslavja od 29. travnja 2004., objavljene u »Službenom glasniku
Krapinsko-zagorske županije«, broj 6/04 (u daljnjem tekstu: Odluka).
2. Osporena Odluka glasi:
»Članak 1.
Raspisuje se referendum za
naselje Slatinu na području grada Oroslavja.
Članak 2.
Za dan referenduma određuje se
23. 5. 2004. godine.
Članak 3.
Referendum se provodi radi izjašnjavanja
građana o namjeri MUP-a za organizaciju, prihvatilišta za tražitelje azila u
Slatini u prostoru bivše vojarne.
Članak
4.
Odluka stupa na snagu danom
objave u Službenom glasniku Krapinsko-zagorske županije.«
3. Vlada Republike Hrvatske, u
zahtjevu navodi da je Središnji državni ured za upravu, 11. svibnja 2004.
godine zaprimio odluku Ureda državne uprave u Krapinsko-zagorskoj županiji,
klasa: 040-01/04-01/90, urbroj: 2140-02-04-3 od 10. svibnja 2004. godine, kojom
se na temelju članka 80. stavka 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (»Narodne novine«, br. 33/01 i 60/01), obustavlja od primjene
osporena Odluka. Središnji državni ured za upravu temeljem odredaba članka 79.
stavka 1. i članka 81. stavka 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi, odlukom klase: 023-01/04-01/0185, urbroj: 515-11-06-04-04 od 13.
svibnja 2004. godine, ocijenio je osnovanom odluku Ureda državne uprave u
Krapinsko-zagorskoj županiji od 10. svibnja 2004. godine.
Vlada Republike Hrvatske smatra
da je osporena Odluka u suprotnosti s odredbom članka 4. stavka 2. Zakona o
referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti
i lokalne samouprave i odredbom članka 24. stavka 2. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Vlada Republike Hrvatske u
zahtjevu ističe da pitanje odnosno prijedlog o kojem se trebalo odlučivati na
referendumu, ne spada u samoupravni djelokrug jedinice lokalne samouprave, a
posebnim zakonom nije propisano da predstavničko tijelo jedinice lokalne
samouprave odlučuje o organizaciji prihvatilišta za tražitelje azila, zbog čega
osporena Odluka nije u skladu s navedenim zakonskim odredbama, a ni u skladu s
odredbom članka 5. Statuta grada Oroslavja, prema kojoj samoupravni djelokrug
obuhvaća uređenje naselja i stanovanje, prostorno i urbanističko planiranje,
komunalne djelatnosti, brigu o djeci, socijalnu skrb, primarnu zdravstvenu
zaštitu, odgoj i osnovno obrazovanje, kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
zaštitu potrošača, zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša, protupožarnu i
civilnu zaštitu, poticanje razvoja gospodarstva, a osobito malog i srednjeg
poduzetništva, te osnivanje ustanova i drugih pravnih osoba sukladno zakonu i
statutu. Uz to, Vlada Republike Hrvatske ističe da osporena Odluka ima i
formalnih nedostataka, jer ne sadrži obrazloženje, a ni referendumsko pitanje
nije formulirano na način da se građani o njemu mogu izjasniti odlučivanjem
»za« ili »protiv«.
Zahtjev je osnovan.
4.
Odredbe članka 4. Zakona o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u
obavljanju državne vlasti i lokalne samouprave, glase:
»Lokalni referendum može raspisati predstavničko
tijelo jedinice lokalne samouprave i predstavničko tijelo jedinice područne
(regionalne) samouprave.
Predstavničko
tijelo iz stavka 1. ovoga članka može pod uvjetima propisanim Zakonom o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i statutom, raspisati referendum
o pitanju iz svojega samoupravnog djelokruga o kojem predstavničko tijelo ima
pravo donositi odluke.«
Odredba
članka 24. stavka 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi,
glasi:
»Referendum
se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni statuta, o
prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga predstavničkog tijela
kao i o drugim pitanjima određenim zakonom i statutom.«.
Iz navedenih zakonskih odredaba
nedvojbeno proizlazi da lokalni referendum može biti raspisan samo o pitanjima
iz samoupravnog djelokruga o kojima predstavničko tijelo jedinice lokalne
samouprave ima pravo donositi odluke.
Ni jednim posebnim zakonom nije
utvrđeno da u djelokrug jedinice lokalne samouprave ulazi pitanje organizacije
Prihvatilišta za tražitelje azila u Republici Hrvatskoj.
Prema odredbi članka 22. stavka
2. Zakona o azilu (»Narodne novine«, broj 103/03), ustrojstvo Prihvatilišta za
tražitelje azila uređuje se Uredbom o unutarnjem ustrojstvu Ministarstva
unutarnjih poslova.
Zbog
navedenog, Ustavni sud utvrđuje da osporena Odluka nije u suglasnosti s
odredbom članka 4. stavka 2. Zakona o referendumu i drugim oblicima osobnog
sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne samouprave, ni s odredbom
članka 24. stavka 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Također,
Ustavni sud utvrđuje da osporena Odluka nije u suglasnosti ni s odredbom članka
132. stavka 3. Ustava, prema kojoj građani mogu neposredno sudjelovati u
upravljanju lokalnim poslovima, putem zborova, referenduma i drugih oblika
neposrednog odlučivanja u skladu sa zakonom i statutom.
Naime,
u konkretnom slučaju ne radi se o upravljanju lokalnim poslovima, već o
osnivanju Prihvatilišta za tražitelje azila, što je prema navedenoj odredbi
članka 22. stavka 2. Zakona o azilu, u djelokrugu Ministarstva unutarnjih
poslova.
5.
Stoga je, temeljem odredbe članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona, odlučeno kao u
točki I. Izreke.
Točka
II. izreke temelji se na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona.
Broj:
U-II-1917/2004
Zagreb, 9. veljače 2005.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |