470
Na
temelju članka 117. stavka 1. Zakona o proračunu (»Narodne novine«, br. 96/03)
ministar financija donosi
I. TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i Računskom
planu (u daljnjem tekstu: Pravilnik) definiraju se knjigovodstvene isprave,
poslovne knjige, organizacija knjigovodstva, sadržaj računa Računskog plana i
druga područja koja se odnose na proračunsko računovodstvo.
Članak 2.
Odredbe ovog Pravilnika odnose se na državni
proračun, proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i
proračunske korisnike definirane člankom 2. stavkom 1. Zakona o proračunu,
(»Narodne novine«, br. 96/03) i utvrđene Registrom korisnika proračuna
donesenim u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju korisnika proračuna i o vođenju
registra korisnika proračuna, (»Narodne novine«, br. 80/04) – u daljnjem
tekstu: proračun i proračunski korisnici).
Članak 3.
(1) Proračunski korisnik čija je vrijednost imovine i
godišnji prihod prema podacima za proteklu kalendarsku godinu manji od
35.000,00 kuna nije obvezan sastavljati i predavati financijske izvještaje te
primjenjivati propisani računski plan. Odluku o navedenom donosi osnivač
proračunskog korisnika.
(2)
Proračunski korisnik iz stavka 1. ovog članka dužan je voditi najmanje Knjigu
blagajne i Knjigu prihoda i rashoda.
(3)
Knjiga prihoda i rashoda sadrži najmanje sljedeće podatke:
1.
redni broj,
2. broj
i datum knjigovodstvene isprave na temelju koje se unosi podatak u knjigu
prihoda i rashoda,
3.
naziv knjigovodstvene isprave koja je osnova za knjiženje,
4. opis
poslovne promjene,
5.
iznos prihoda ili rashoda.
(4) U
knjigu blagajne se kronološkim redom unose podaci o izvršenim gotovinskim
uplatama i isplatama. Knjiga blagajne sadrži najmanje sljedeće podatke:
1.
redni broj,
2.
datum i broj knjigovodstvene isprave,
3. opis,
4. uplaćeni ili isplaćeni iznos.
Članak 4.
Proračunsko računovodstvo temelji se na
općeprihvaćenim računovodstvenim načelima točnosti, istinitosti, pouzdanosti
i pojedinačnom iskazivanju poslovnih događaja.
Članak 5.
(1) Proračun i proračunski korisnici vode
knjigovodstvo po načelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu računa iz
Računskog plana koji je sastavni dio ovog Pravilnika.
(2) Proračun i proračunski korisnici obvezni su u
svom knjigovodstvu osigurati podatke pojedinačno po vrstama prihoda i
primitaka, rashoda i izdataka kao i o stanju imovine, obveza i vlastitih
izvora.
Članak
6.
Ovlašćuje
se ministar financija da donosi naputke i daje objašnjenja o primjeni ovog
Pravilnika.
II.
POSLOVNE KNJIGE I KNJIGOVODSTVENE ISPRAVE
Članak 7.
(1) Poslovne knjige proračuna i proračunskih
korisnika jesu: dnevnik, glavna knjiga i pomoćne knjige.
(2) Dnevnik je knjiga u koju se unose poslovne
promjene slijedom vremenskog nastanka.
(3) Glavna knjiga je sustavna knjigovodstvena
evidencija poslovnih promjena i transakcija nastalih na imovini, obvezama,
vlastitim izvorima te prihodima i rashodima.
Članak 8.
(1) Pomoćne knjige jesu analitičke knjigovodstvene
evidencije stavki koje su u glavnoj knjizi iskazane sintetički i druge pomoćne
evidencije za potrebe nadzora i praćenja poslovanja.
(2) Proračun i proračunski korisnici obvezno vode
analitička knjigovodstva:
1. dugotrajne nefinancijske imovine – po vrsti,
količini i vrijednosti (nabavna i otpisana) te s drugim potrebnim podacima,
2.
kratkotrajne nefinancijske imovine (zaliha materijala, proizvoda i robe) – po
vrsti, količini i vrijednosti,
3.
financijske imovine i obveza, i to:
–
potraživanja i obveza (po subjektima, računima, pojedinačnim iznosima,
rokovima dospjelosti, zateznim kamatama i dr.),
–
primljenih i izdanih vrijednosnih papira i drugih financijskih instrumenata
(po vrstama, subjektima, pojedinačnim vrijednostima, dospjelosti, stanjima),
–
potraživanja i obveza po osnovi primljenih i danih zajmova i kredita (po
vrstama, subjektima, pojedinačnim vrijednostima, dospjelosti, obračunatim
kamatama).
(3) Pored analitičkih knjigovodstava iz stavka 2.
ovog članka, proračun i proračunski korisnici vode:
– knjigu (dnevnik) blagajni (kunska, devizna, porto i
druge),
– evidenciju danih i primljenih jamstava i garancija,
– evidenciju putnih naloga i korištenja službenih
vozila,
– knjigu izlaznih računa,
– knjigu ulaznih računa te
– ostale pomoćne evidencije prema posebnim propisima
i svojim potrebama.
(4) Posebne pomoćne knjige i analitičke evidencije iz
stavaka 2. i 3. ovog članka ne moraju se voditi ako obveznik iz članka 2. ovog Pravilnika
izravnim raščlanjivanjem stavki glavne knjige osigurava potrebne podatke.
Članak 9.
(1) Poslovne knjige vode se za fiskalnu godinu, koja
je jednaka kalendarskoj godini.
(2) Poslovne knjige otvaraju se na početku fiskalne
godine ili danom osnivanja.
(3) Početna stanja glavne knjige na početku fiskalne
godine moraju biti ista kao zaključna stanja na kraju prethodne fiskalne
godine.
Članak 10.
(1) Na kraju fiskalne godine poslovne knjige se
zaključuju, u roku 90 dana uvezuju i
čuvaju najmanje 6 godina.
(2) Ako se knjigovodstveni podaci obrađuju
elektroničkim računalom, glavnu knjigu treba po zaključenju tiskati i uvezati,
a dnevnik čuvati na nekom od nositelja podataka.
(3) Rok čuvanja i uvezivanja poslovnih knjiga počinje
zadnjim datumom fiskalne godine na koju se odnose.
Članak 11.
(1) Knjiženje i evidentiranje u poslovnim knjigama
temelji se na vjerodostojnim, istinitim, urednim i prethodno kontroliranim
knjigovodstvenim ispravama.
(2) Knjigovodstvena isprava jest pisani ili
memorirani elektronički dokaz o nastaloj poslovnoj promjeni.
(3) Isprava za knjiženje je uredna kada se iz nje
nedvosmisleno može utvrditi mjesto i vrijeme njezina sastavljanja i njezin
materijalni sadržaj, što znači narav, vrijednost i vrijeme nastanka poslovne
promjene povodom koje je sastavljena. Vjerodostojna je isprava koja potpuno i
istinito odražava nastali poslovni događaj.
(4) Zakonski predstavnik ili osoba koju on ovlasti
potpisom na ispravi ili memoriranom šifrom ovlaštenja za transakciju jamči da
je isprava istinita i da realno prikazuje poslovnu promjenu odnosno
transakciju.
Članak 12.
Poslovne
knjige i knjigovodstvene isprave sastavljaju se na hrvatskom jeziku i u
hrvatskoj valuti.
Članak 13.
(1) Knjigovodstvene isprave se čuvaju u obliku
izvornika na papiru, mikrofilmu, mikrofišu, na elektromagnetnim i drugim
nositeljima podataka.
(2) Knjigovodstvene isprave se čuvaju u sljedećim
rokovima, ako drugim propisima nije određen drugi rok:
– trajno se čuvaju isplatne liste ili analitička
evidencija plaća i nadnica;
– šest godina se čuvaju isprave na temelju kojih su
uneseni podaci u knjigovodstvene evidencije;
– tri godine se čuvaju isprave platnog prometa;
– dvije godine se čuvaju prodajni i kontrolni
blokovi, te pomoćni obračuni i slične isprave.
Članak 14.
(1)
Proračun i proračunski korisnici mogu vođenje knjigovodstva povjeriti ovlaštenoj
stručnoj organizaciji ili osobi.
(2) U
slučaju iz prethodnog stavka ovog članka odgovornost za vođenje računovodstva
ne može se prenijeti na izvršitelja.
III.
POPIS IMOVINE I OBVEZA
Članak 15.
(1) Proračun i proračunski korisnici, na početku
poslovanja, moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne
vrijednosti.
(2) Popis imovine i obveza mora se sastaviti i na kraju
svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance. Iznimno proračun i
proračunski korisnici koji obavljaju knjižničarsku ili bibliotečnu djelatnost
popis knjiga i bibliotečne građe mogu obaviti u roku koji nije duži od tri
godine.
(3) Podaci o popisu unose se pojedinačno u naturalnim
i novčanim izrazima u popisne liste. Popisne liste su knjigovodstvene isprave
čiju vjerodostojnost potpisima potvrđuju članovi popisnog povjerenstva.
Članak 16.
(1) Povjerenstvo za popis osniva zakonski
predstavnik.
(2) Zakonski predstavnik određuje datum popisa,
rokove obavljanja popisa i dostavljanja izvještaja s priloženim popisnim
listama.
(3) Nakon popisa, povjerenstvo je obvezno sastaviti
izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom
zastupniku.
Članak 17.
Zakonski predstavnik na temelju izvještaja i
priloženih popisnih lista odlučuje o:
1. načinu likvidacije utvrđenih manjkova,
2. načinu knjiženja utvrđenih viškova,
3. otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i
obveza,
4. rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara,
5. mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove,
oštećenja, neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i
nenaplativost potraživanja i slično.
IV.
NAČELA ISKAZIVANJA IMOVINE, OBVEZA, VLASTITIH IZVORA, PRIHODA I RASHODA
Iskazivanje
imovine i obveza
Članak
18.
(1)
Imovina, obveze i vlastiti izvori određuju financijski položaj proračuna
odnosno proračunskih korisnika.
(2)
Imovina jesu resursi koje kontrolira proračun odnosno proračunski korisnici kao
rezultat prošlih događaja i od kojih se očekuju buduće koristi u obavljanju
djelatnosti.
(3) Obveze su neizmirene obveze proračuna odnosno
proračunskih korisnika proizašle iz prošlih događaja, za čiju se namiru
očekuje odljev resursa.
(4) Imovina se klasificira po svojoj vrsti, trajnosti
i funkciji u obavljanju djelatnosti.
(5) Obveze se klasificiraju prema namjeni i ročnosti.
(6) Vlastiti izvori su ostatak imovine nakon odbitka
svih obveza.
(7) Imovina i obveze iskazuju se po računovodstvenom
načelu nastanka događaja uz primjenu metode povijesnog troška.
Članak 19.
(1) Imovina se početno iskazuje po trošku nabave
(nabavnoj vrijednosti) odnosno, po procijenjenoj vrijednosti.
(2) Dugotrajna imovina je financijska i nefinancijska
imovina čiji je vijek uporabe duži od jedne godine i koja duže od jedne godine
zadržava isti pojavni oblik.
Dugotrajna proizvedena materijalna imovina čiji je
pojedinačni trošak nabave (nabavna vrijednost) niži od 1.000,00 kuna
klasificira se kao sitni inventar uz obvezu pojedinačnog ili skupnog praćenja u
korisnom vijeku upotrebe.
(3) Kratkotrajna nefinancijska imovina je imovina
namijenjena obavljanju djelatnosti ili daljnjoj prodaji u roku kraćem od
godinu dana.
(4) Trošak nabave (nabavnu vrijednost) nefinancijske
imovine čini kupovna cijena uvećana za carine, nepovratne poreze na promet,
troškove prijevoza i sve druge troškove koji se mogu izravno dodati troškovima
nabave i osposobljavanja za početak uporabe.
Članak 20.
(1) Vrijednost dugotrajne imovine ispravlja se po
prosječnim godišnjim stopama linearnom metodom.
(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka vrijednosti
prirodnih bogatstava (podskupina 011), knjiga, umjetničkih djela i ostalih
izložbenih vrijednosti (podskupina 024) te plemenitih metala i ostalih
pohranjenih vrijednosti (skupina 03) u pravilu se ne ispravljaju.
(3) Sastavni dio ovog Pravilnika jest popis stopa
ispravka vrijednosti dugotrajne imovine.
(4) Osnovica za otpis dugotrajne imovine jest njen
početni ili revalorizirani trošak nabave (nabavna vrijednost) odnosno
procijenjena vrijednost.
(5) Za
ispravak vrijednosti imovine umanjuju se vlastiti izvori.
Iskazivanje
prihoda i rashoda
Članak
21.
(1)
Prihodi i rashodi iskazuju se uz primjenu modificiranoga računovodstvenog
načela nastanka događaja.
(2)
Modificirano računovodstveno načelo nastanka događaja znači da se:
– ne iskazuje rashod amortizacije nefinancijske
dugotrajne imovine,
– ne iskazuju prihodi i rashodi uslijed promjena
vrijednosti nefinancijske imovine,
– prihodi priznaju u izvještajnom razdoblju u kojemu
su postali raspoloživi i pod uvjetom da se mogu izmjeriti,
– rashodi priznaju na temelju nastanka poslovnog
događaja (obveza) i u izvještajnom razdoblju na koje se odnose neovisno o
plaćanju,
– rashodi za utrošak kratkotrajne nefinancijske
imovine priznaju se u trenutku nabave i u visini njene nabavne vrijednosti.
Iznimno, u djelatnosti zdravstva te u obavljanju vlastite trgovačke i
proizvođačke djelatnosti rashodi za kratkotrajnu nefinancijsku imovinu iskazuju
se u trenutku stvarnog utroška odnosno prodaje,
– za donacije nefinancijske imovine iskazuju se
prihodi i rashodi prema procijenjenoj vrijednosti.
(3) Prihod je povećanje ekonomskih koristi tijekom
izvještajnog razdoblja u obliku priljeva novca i novčanih ekvivalenata.
Prihodi se temeljno klasificiraju na prihode
poslovanja i prihode od prodaje nefinancijske imovine.
Prihodi poslovanja klasificiraju se na prihode od
poreza, prihode od doprinosa, pomoći, prihode od imovine, prihode od
administrativnih pristojbi i po posebnim propisima i ostale prihode.
Prihodi od prodaje nefinancijske imovine
klasificiraju se prema vrstama prodane nefinancijske imovine.
(4) Rashodi su smanjenja ekonomskih koristi u obliku
smanjenja imovine ili povećanja obveza.
Rashodi se temeljno klasificiraju na rashode
poslovanja i rashode za nabavu nefinancijske imovine.
Rashodi poslovanja klasificiraju se na rashode za
zaposlene, materijalne rashode, financijske rashode, subvencije, pomoći,
naknade, donacije i ostale rashode.
Rashodi za nabavu nefinancijske imovine klasificiraju
se po vrstama nabavljene nefinancijske imovine.
(5) Primici su priljevi novca i novčanih ekvivalenata
po svim osnovama.
(6) Izdaci su odljevi novca i novčanih ekvivalenata
po svim osnovama.
V.
SADRŽAJ I PRIMJENA RAČUNSKOG PLANA
Članak
22.
(1)
Računskim planom proračuna utvrđene su brojčane oznake i nazivi pojedinih
računa po kojima su proračun i proračunski korisnici obvezni knjigovodstveno
iskazivati imovinu, obveze i izvore vlasništva te prihode/primitke i
rashode/izdatke.
(2)
Računi su razvrstani na: razrede, skupine, podskupine, odjeljke i osnovne
račune.
(3)
Osnovni računi iz Računskog plana mogu se raščlanjivati, prema potrebama, na
analitičke i podanalitičke račune. Raščlanjivanje osnovnih računa u Računskom
planu obavlja se po dekadnom sustavu.
Članak 23.
(1) Računski plan sadrži 10 razreda, i to:
0 – nefinancijska imovina,
1 – financijska imovina,
2 – obveze,
3 – rashodi poslovanja,
4 – rashodi za nabavu nefinancijske imovine,
5 – izdaci za financijsku imovinu i otplate zajmova,
6 – prihodi poslovanja,
7 – prihodi od prodaje nefinancijske imovine,
8 – primici od financijske imovine i zaduživanja,
9 – vlastiti izvori.
(2) Razredi 0, 1, 2 i 9 jesu razredi u kojima se
prate promjene i stanja imovine, obveza i vlastitih izvora. Pregled stanja
imovine i obveza temelj je za izračunavanje pokazatelja održivosti aktivnosti
proračuna i proračunskih korisnika, a to su:
– financijska neto vrijednost (razlika između
financijske imovine i obveza) i
– neto vrijednost (razlika između ukupne imovine i
obveza).
(3) Razredi 3, 4, 5, 6, 7, 8 jesu razredi u kojima se
prema propisanoj ekonomskoj klasifikaciji prate tekuće, kapitalne i financijske
aktivnosti.
Va.
IMOVINA
Nefinancijska
imovina
Članak 24.
Nefinancijska imovina obuhvaća:
– 01 Neproizvedenu dugotrajnu imovinu,
– 02 Proizvedenu dugotrajnu imovinu,
– 03 Plemenite metale i ostale pohranjene
vrijednosti,
– 04 Sitni inventar,
– 05 Nefinancijsku imovinu u pripremi i
– 06 Proizvedenu kratkotrajnu imovinu.
Članak 25.
(1) Skupina računa 01 – Neproizvedena dugotrajna
imovina sastoji se od materijalne i nematerijalne imovine.
(2) Materijalna imovina iz prethodnog stavka obuhvaća
prirodna bogatstva nad kojima proračun i proračunski korisnici imaju pravo vlasništva.
(3) Građevinski objekti koji se grade u svrhu
poboljšanja kvalitete, povećanja produktivnosti zemljišta ili sprječavanja
erozije i drugih oblika uništavanja evidentiraju se kao povećanje vrijednosti
zemljišta.
(4) Vrijednost rudnih bogatstava evidentira se
odvojeno od vrijednosti građevinskih objekata i opreme za eksploataciju rudnih
bogatstava (iskopi, rudnici i slično).
(5) Elektromagnetske frekvencije sastoje se od radio
i televizijskih frekvencija koje služe za prenošenje zvukova, podataka i slike.
Njihova vrijednost utvrđuje se kao neto sadašnja vrijednost očekivanih
budućih koristi.
(6) Nematerijalna imovina obuhvaća: patente,
koncesije, licence te uz ostala slična prava i goodwill.
(7) Goodwill je više plaćeni iznos od iznosa
utvrđenog kao razlika između imovine i obveza
kupljenoga trgovačkog društva.
Članak
26.
(1)
Skupina računa 02 – Proizvedena dugotrajna imovina sastoji se od: građevinskih
objekata, postrojenja i opreme, prijevoznih sredstava, knjiga, umjetničkih
djela i ostalih izložbenih vrijednosti, višegodišnjih nasada i osnovnog stada,
i nematerijalne proizvedene imovine.
(2)
Zgrade i ostali građevinski objekti iskazuju se odvojeno od zemljišta na kojem
su smješteni. Ako nije moguće odvojiti vrijednost objekta od vrijednosti zemljišta
tada se čitav iznos evidentira na imovini koja ima veću vrijednost (najčešće su
to građevinski objekti).
(3)
Spomenici u obliku zgrada i građevinskih objekata evidentiraju se na računima
zgrada odnosno građevinskih objekata.
(4)
Knjige, umjetnička djela i ostale izložbene vrijednosti jesu predmeti koje
muzeji, galerije, knjižnice i slične ustanove unutar opće države posjeduju i
izlažu s ciljem pružanja usluga stanovništvu. Kada se navedeni predmeti čuvaju
pohranjeni i ne koriste u procesu pružanja usluga, evidentiraju se kao
pohranjene knjige, umjetnička djela i slične vrijednosti u skupini računa 03.
(5)
Nematerijalna proizvedena imovina sastoji se od: ulaganja u istraživanja rudnih
bogatstava, ulaganja u računalne programe, umjetničkih, literarnih i
znanstvenih djela i slično.
1.
Vrijednost ulaganja u istraživanja rudnih bogatstava sastoji se od troškova
ispitivanja tla, troškova bušenja, kopanja i sličnih aktivnosti koje se
poduzimaju. U vrijednost ulaganja ulaze i vrijednosti plaćenih licenci, nabave,
troškovi transporta i svi ostali troškovi nastali u toku provođenja
istraživanja.
2.
Ulaganja u računalne programe obuhvaćaju troškove kupnje ili nastale vlastite
troškove izrade i razvoja programa.
Članak
27.
Skupina
računa 03 – Plemeniti metali i ostale pohranjene vrijednosti sastoji se od
vrijednosti koje se čuvaju pohranjene i ne koriste u obavljanju djelatnosti.
Ove vrijednosti su: plemeniti metali, drago kamenje, knjige, umjetnička djela i
slično.
Članak
28.
Skupina
računa 04 – Sitni inventar sastoji se od zaliha sitnog inventara i sitnog
inventara u uporabi.
Članak
29.
Skupina
računa 05 – Nefinancijska imovina u pripremi sadrži ulaganja u tijeku izrade
ili nabave proizvedene dugotrajne imovine.
Članak
30.
(1) Skupina
računa 06 – Proizvedena kratkotrajna imovina, sadrži: zalihe za obavljanje
djelatnosti, proizvodnju i proizvode i robu za daljnju prodaju.
(2)
Zalihe su dobra i usluge koja se čuvaju za uporabu u izvanrednim situacijama, u
procesu obavljanja posla (proizvodnje i/ili pružanja usluga) i za preraspodjelu
proračunskim korisnicima.
(3)
Proizvodnja u tijeku sastoji se od dobara čiji proces proizvodnje nije dovršen.
(4)
Gotovi proizvodi jesu proizvodi za koje je završen proces proizvodnje te se
mogu dalje prodavati, preraspodjeljivati ili koristiti.
(5)
Roba za daljnju prodaju jesu dobra koja su kupljena u svrhu daljnje prodaje.
Financijska
imovina
Članak
31.
Financijska
imovina sastoji se od:
–
novca,
–
depozita i jamčevnih pologa,
– danih
zajmova,
–
vrijednosnih papira,
–
dionica i udjela u glavnici, i
–
potraživanja.
Članak
32.
(1)
Skupina računa 11 – Novac u banci i blagajni, obuhvaća: novac u banci,
izdvojena novčana sredstva te novac i vrijednosnice u blagajni.
(2) Izdvojena novčana sredstva jesu sredstva
izdvojena na poseban račun radi osiguranja plaćanja na temelju izdanih čekova,
trezorskih zapisa, mjenica, akreditiva, obveznica i slično.
Članak 33.
Skupina računa 12 – Depoziti, jamčevni polozi i
potraživanja od zaposlenih te za više plaćene poreze i slično sadrži: depozite
u bankama i ostalim financijskim institucijama, jamčevne pologe, potraživanja
od zaposlenih, potraživanja za više plaćene poreze i doprinose i ostala
potraživanja.
1. Depoziti su oblik potraživanja na temelju pologa
novca kod depozitara – banke i ostalih financijskih institucija.
2. Jamčevni polozi su jamčevine odnosno kaucije dane
kao osiguranje izvršenja ugovorne obveze.
Članak 34.
Skupina računa 13 – Dani zajmovi obuhvaća dane
zajmove klasificirane prema primateljima, i to:
– druge razine vlasti, inozemne vlade i međunarodne
organizacije;
– neprofitne organizacije, građani i kućanstva;
– banke i ostale financijske institucije u javnom
sektoru;
– trgovačka društva u javnom sektoru;
– banke i ostale financijske institucija izvan javnog
sektora;
– trgovačka društva, obrtnici, mali i srednji
poduzetnici izvan javnog sektora.
1. Na razini odjeljka dani zajmovi se klasificiraju
na tuzemne i inozemne tako da:
– brojčana oznaka 1 znači tuzemni zajmovi, a
– brojčana oznaka 2 znači inozemni zajmovi.
2. Na razini osnovnog računa zajmovi se dijele po
ročnosti i to tako da:
– brojčana oznaka 1 znači kratkoročni zajmovi, a
– brojčana oznaka 2 znači dugoročni zajmovi.
Članak 35.
Skupina računa 14 – Vrijednosni papiri, sadrži
vrijednosne papire klasificirane prema vrstama financijskih instrumenata.
1. Na razini
odjeljka vrijednosni papiri se klasificiraju na tuzemne i inozemne tako da:
– brojčana oznaka 1 znači tuzemni vrijednosni papiri, a
– brojčana oznaka 2 znači inozemni vrijednosni papiri.
2. Na razini osnovnog računa vrijednosni
papiri se dijele po ročnosti i to tako da:
–
brojčana oznaka 1 znači kratkoročni vrijednosni papiri, a
– brojčana oznaka 2 znači dugoročni vrijednosni
papiri.
Članak 36.
Skupina računa 15 – Dionice i udjeli u glavnici,
sastoji se od dionica i udjela u glavnici banaka i ostalih financijskih
institucija i trgovačkih društava u javnom sektoru te izvan javnog sektora.
1. Na razini odjeljka dionice i udjeli u glavnici se
klasificiraju na tuzemne i inozemne na način opisan u člancima 34. i 35. pod 1.
2. Dionice i udjeli u glavnici su po ročnosti
dugoročni vrijednosni papiri te na razini osnovnog računa svi računi ove
skupine imaju brojčanu oznaku 2.
Članak 37.
Skupina računa 16 – Potraživanja za prihode poslovanja
sadrži potraživanja: za poreze, za
doprinose, za prihode od imovine, za administrativne pristojbe i prihode po
posebnim propisima te ostala potraživanja.
Članak 38.
Skupina računa 17 – Potraživanja od prodaje
nefinancijske imovine sadrži potraživanja od prodaje: neproizvedene imovine,
proizvedene imovine, plemenitih metala i ostalih pohranjenih vrijednosti te
proizvedene kratkotrajne imovine.
Članak 39.
Proračun i proračunski korisnici potraživanja mogu
različito od odredbi članaka 37. i 38. evidentirati na računu 1200 –
Potraživanja za prihode poslovanja i od prodaje nefinancijske imovine.
Članak 40.
Skupina računa 19 – Rashodi budućih razdoblja i
nedospjela naplata prihoda (aktivna vremenska razgraničenja), sadrži:
– unaprijed plaćene rashode koji se ne odnose na
izvještajno razdoblje i
– prihode koji pripadaju određenom obračunskom
razdoblju, ali u tom razdoblju nije dospjela njihova naplata ili nisu mogli
biti izdani računi.
Vb.
OBVEZE
Članak
41.
Obveze
se sastoje od:
–
obveza za rashode poslovanja,
–
obveza za nabavu nefinancijske imovine,
–
obveza za vrijednosne papire, i
–
obveza za zajmove.
Članak
42.
Skupina
računa 23 – Obveze za rashode poslovanja sadrži obveze koje se u trenutku
nastanka priznaju kao rashod na računima razreda 3 – Rashodi poslovanja, a to
su obveze za: zaposlene, materijalne rashode, financijske rashode, subvencije,
naknade građanima i kućanstvima, kazne, naknade šteta i kapitalne pomoći te
ostale tekuće obveze.
Članak
43.
Skupina
računa 24 – Obveze za nabavu nefinancijske imovine sadrži obveze koje se u
trenutku nastanka priznaju kao rashod na računima razreda 4 – Rashodi za nabavu
nefinancijske imovine, a to su obveze za nabavu: neproizvedene imovine,
proizvedene dugotrajne imovine, plemenite metale i ostale pohranjene
vrijednosti, zaliha te obveze za dodatna ulaganja na nefinancijskoj imovini.
Članak 44.
Proračuni i proračunski korisnici obveze mogu,
različito od odredbi članaka 41., 42. i 43., evidentirati na računu 22000
Obveze za nabavu dobara i usluga koje se iskazuju na računima razreda 3 i 4. U
trenutku nastanka obveze se priznaju kao rashod na računima razreda 3 – Rashodi
poslovanja ili razreda 4 – Rashodi za nabavu nefinancijske imovine.
Članak 45.
(1) Skupina računa 25 – Obveze za vrijednosne papire,
obuhvaća obveze za vrijednosne papire klasificirane prema vrstama financijskih
instrumenata. Na razini odjeljaka i osnovnih računa klasificiraju se na način
propisan člankom 34. pod 1. i 2. ovog Pravilnika.
(2) Obveze za kamate po izdanim vrijednosnim papirima
iskazuju se na računima obveza za
rashode poslovanja u skupini 23.
Članak 46.
(1) Skupina računa 26 – Obveze za zajmove, obuhvaća
obveze koje proračun i proračunski korisnici imaju za primljene zajmove.
(2) Obveze za kamate po primljenim zajmovima evidentiraju
se na računima obveza za rashode poslovanja u skupini 23.
Članak 47.
Skupina računa 29 – Odgođeno plaćanje rashoda i
prihodi budućih razdoblja sadrži rashode koji nisu fakturirani, a terete tekuće
razdoblje te prihode koji su naplaćeni ili obračunani u tekućem razdoblju, a
odnose se na iduće obračunsko razdoblje.
Vc.
RASHODI POSLOVANJA
Članak
48.
Rashodi
poslovanja obuhvaćaju rezultate transakcija koje utječu na smanjenje neto
vrijednosti i klasificiraju se na sljedeće skupine računa:
– 31 –
Rashodi za zaposlene,
– 32 –
Materijalni rashodi,
– 34 –
Financijski rashodi,
– 35 –
Subvencije,
– 36 –
Pomoći u inozemstvo i unutar opće države,
– 37 –
Naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade, i
– 38 –
Ostali rashodi.
Članak
49.
(1)
Skupina računa 31 – Rashodi za zaposlene sadrži:
– plaće
(u bruto iznosu),
–
ostale rashode za zaposlene: bonus za uspješan rad, nagrade (jubilarne nagrade,
prigodne godišnje nagrade, posebne nagrade i slično), darove (zaposlenima,
djeci zaposlenika i slično), otpremnine, naknade za bolest (za bolovanje duže
od 90 dana), invalidnost i smrtni slučaj, i
–
doprinose na plaće.
(2)
Plaće su naknade koje poslodavac isplaćuje zaposlenima za obavljeni rad.
(3)
Plaće za redovan rad obuhvaćaju plaće te naknade plaća: za bolovanja, godišnji
odmor i plaćene izostanke i ostale naknade plaća (njega djeteta, vojna vježba i
slično).
(4) Plaće u naravi jesu dobra i usluge određene
novčane vrijednosti koje proračun i proračunski korisnici daju zaposlenima za
obavljeni rad, a oni ih koriste u slobodno vrijeme i za zadovoljavanje
vlastitih potreba.
Članak 50.
(1) Skupina računa 32 – Materijalni rashodi obuhvaća
troškove korištenja usluga i dobara potrebnih za redovno funkcioniranje i
obavljanje djelatnosti.
(2) U materijalne rashode uključuju se utrošeni
lijekovi i ostali potrošni materijal u djelatnosti zdravstva, troškovi nabave
robe za daljnju prodaju te troškovi materijala i sirovina utrošenih u
proizvodnji.
(3) Naknade troškova zaposlenima uključuju rashode za
službena putovanja, rashode za prijevoz, rad na terenu i odvojeni život te
rashode za stručno usavršavanje zaposlenih.
(4) Evidentiranje rashoda za materijal i dijelove za
tekuće i investicijsko održavanje obavlja se samo ako se materijal i dijelovi
nabavljaju posebno. Ako su materijal i dijelovi nabavljeni u sklopu usluge
evidentiraju se kao rashodi za usluge tekućeg i investicijskog održavanja.
(5) Tekuće i investicijsko održavanje podrazumijeva
kontinuirane aktivnosti kojima se imovina održava ili vraća u funkcionalno
stanje, kao što su: servisiranje uređaja i opreme, uređenje unutarnjih i
vanjskih zidova, popravci i zamjena dotrajalih dijelova, periodični remonti
postrojenja i opreme i slično.
(6) Nabava opreme koja se koristi u vojne svrhe
evidentira se na računima skupine iz ovog članka.
Članak 51.
(1) Rashodi koji nastaju kontinuirano i obračunavaju
se za kalendarska razdoblja tijekom proračunske godine (u pravilu mjesečno) kao
što su: rashodi za zaposlene, komunalne usluge, opskrba energentima, telekomunikacijske
usluge, najamnine i zakupnine, naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela,
naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade i slično,
uključuju se u rashode razmjerno broju mjeseci u razdoblju za koje se
izvještaji sastavljaju.
(2) Rashodi iz prethodnog stavka koji se ne uključuju
u tekuće izvještajno razdoblje iskazuju se kao aktivna vremenska razgraničenja
– rashodi budućih razdoblja.
Članak 52.
(1) Skupina računa 34 – Financijski rashodi, obuhvaća
rashode za kamate – za izdane vrijednosne papire i za primljene zajmove,
rashode za bankarske usluge i usluge platnog prometa, negativne tečajne razlike
i efekte primjene valutne klauzule, zatezne kamate te ostale nespomenute
financijske rashode.
(2) Tečajna razlika nastaje kada dođe do promjene u
valutnom tečaju između datuma transakcije i datuma podmirenja stavki
proizašlih iz transakcije. Tečajna razlika je i razlika nastala zbog primjene
valutne klauzule. Pozitivna tečajna razlika evidentira se kao prihod, a
negativna kao rashod.
(3) Zatezne kamate se iskazuju odvojeno od
vrijednosti transakcija temeljem kojih su nastale.
Članak
53.
(1)
Skupina računa 35 – Subvencije, sadrži subvencije koje se klasificiraju prema
primateljima na:
–
subvencije trgovačkim društvima (financijskim ili nefinancijskim) u javnom
sektoru i
–
subvencije trgovačkim društvima (financijskim ili nefinancijskim) izvan javnog
sektora.
(2)
Subvencije su tekući prijenosi sredstava koji se daju proizvođačima za
poticanje proizvodnje određenih proizvoda i pružanja usluga, a mogu se
utvrđivati na temelju razine proizvodnje i/ili količine proizvedenih, prodanih
ili uvezenih dobara i usluga.
(3)
Prema namjenama subvencije se mogu podijeliti na: subvencije kamata, subvencije
za socijalne doprinose, za program usavršavanja zaposlenih, za restrukturiranje
trgovačkog društva, za zatvaranje proizvodnje i slično.
Članak
54.
(1)
Skupina računa 36 – Pomoći u inozemstvo i unutar opće države, sadrži tekuće
i/ili kapitalne prijenose sredstava inozemnim vladama, međunarodnim
organizacijama i unutar opće države.
(2)
Pomoći u inozemstvo i unutar opće države dane u obliku prijenosa nefinancijske
imovine priznaju se u visini knjigovodstvene vrijednosti imovine.
(3)
Pomoći unutar opće države obuhvaćaju:
–
pomoći proračunima i to: središnjem i jedinica lokalne i regionalne samouprave,
i
–
pomoći izvanproračunskim fondovima.
1.
Prijenosi sredstava proračunskim korisnicima ne klasificiraju se u skupini
računa 36 već se u proračunu izravno evidentiraju odgovarajući rashodi za čije
se pokriće sredstva prenose.
2. Sredstva namijenjena proračunskim korisnicima
drugih proračuna klasificiraju se u skupini 36 kao pomoći središnjem proračunu
odnosno proračunu jedinice lokalne i regionalne samouprave čiji su proračunski
korisnici kojima su sredstva namijenjena.
(4) U konsolidiranom financijskom izvješću opće
države pomoći unutar opće države se eliminiraju, a ostaju iskazane samo pomoći
dane stranim vladama i međunarodnim organizacijama.
Članak 55.
(1) Skupina računa 37 – Naknade građanima i
kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade obuhvaća:
– naknade utvrđene propisima o mirovinskom,
zdravstvenom i socijalnom osiguranju te
– ostale vrste naknada i pomoći koje građani i
kućanstva dobiju iz proračuna neovisno o sustavima osiguranja.
(2) Naknade iz prethodnog stavka se dijele na naknade
u novcu i naknade u naravi. Naknade u novcu jesu novčana davanja koja građani i
kućanstva dobivaju općenito za svoje potrebe, a naknade u naravi obuhvaćaju
davanja kojima se posredno ili neposredno građanima i kućanstvima osiguravaju
određena dobra ili usluge.
Posredno znači da proračun i proračunski korisnici
plate dobavljaču, a građani mogu besplatno podići proizvod ili koristiti
uslugu.
Neposredno znači da građani odnosno kućanstva imaju
odobren iznos novca koji dobiju za kupnju određenih proizvoda ili usluga.
(3)
Stipendije i školarine koje proračun i proračunski korisnici daju vlastitim
zaposlenicima evidentiraju se u ovoj skupini.
Članak
56.
(1)
Skupina računa 38 – Ostali rashodi, sadrži tekuće i kapitalne donacije, kazne,
penale i naknade štete, izvanredne rashode i kapitalne pomoći.
(2)
Donacije su tekući i/ili kapitalni prijenosi sredstava neprofitnim
organizacijama koji uključuju i prijenose u naravi kao što su: hrana, odjeća,
pokrivači, lijekovi koje država može davati različitim karitativnim i sličnim
dobrotvornim organizacijama za daljnju distribuciju građanima i kućanstvima.
(3)
Nepredviđene rashode do visine proračunske pričuve planiraju i evidentiraju
samo proračuni. Ostali izvanredni rashodi jesu oni koji se kao nepredviđeni
javljaju kod korisnika proračuna. Pravila planiranja ostalih izvanrednih
rashoda kod korisnika proračuna određuje proračun iz kojeg se korisnik
financira.
(4) U kapitalne pomoći klasificiraju se prijenosi
nefinancijske imovine ili sredstava za financiranje troškova nefinancijske
imovine trgovačkim društvima, za pokriće ukupnog gubitka koji se stvarao
tijekom dvije ili više godina i za otpisivanje duga na temelju dogovora (ugovora)
s dužnikom.
Članak 57.
(1) Kapitalne pomoći inozemnim vladama i međunarodnim
organizacijama u dugotrajnoj nefinancijskoj imovini, donacije dugotrajne
nefinancijske imovine i kapitalne pomoći bankama i ostalim financijskim
institucijama i trgovačkim društvima u dugotrajnoj nefinancijskoj imovini
evidentiraju se zaduživanjem odgovarajućeg računa rashoda poslovanja i
odobravanjem prihoda od prodaje dugotrajne imovine na odgovarajućem računu
razreda 7. Istovremeno odobrava se odgovarajući račun nefinancijske imovine u
razredu 0, a zadužuje odgovarajući račun vlastitih izvora u razredu 9.
(2) Dobivena dugotrajna nefinancijska imovina
evidentira se odobravanjem odgovarajućeg računa prihoda poslovanja i
zaduživanjem odgovarajućeg računa rashoda za nabavu dugotrajne nefinancijske
imovine. Istovremeno se za primljenu imovinu zadužuje odgovarajući račun
nefinancijske imovine u razredu 0, a odobrava odgovarajući račun vlastitih
izvora u razredu 9.
(3) Prijenosi dugotrajne nefinancijske imovine između
proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (kapitalne
pomoći unutar opće države) i nadležnog proračuna i proračunskih korisnika
evidentiraju se preko promjena u obujmu imovine.
Članak 58.
(1) Skupina računa 39 – Raspored rashoda i prijelazni
račun sadrži račune za raspored rezultata i prijelazne račune. Računi za
raspored rezultata služe za zaključivanje razreda 3 na kraju izvještajnog
razdoblja.
(2) Prijelazni račun služi u računovodstvu proračuna
kao pomoćni račun u tijeku godine za evidentiranje prijenosa sredstava
korisnicima. Zbog nužne usklađenosti iz proračuna namjenski prenijetih
sredstava sa stvarnim rashodima proračunskih korisnika, knjiženje prijenosa
sredstava u računovodstvu proračuna može se obavljati tako da se u trenutku
prijenosa odobrava račun novčanih sredstava i zadužuje prijelazni račun u
skupini 39. Po primitku povratne informacije o stvarno plaćenim rashodima u
proračunu se odobrava prijelazni račun skupine 39 i zadužuju odgovarajući
računi rashoda razreda 3.
(3) Proračun može, različito od stavka 2. ovog
članka, odmah u trenutku prijenosa sredstava evidentirati rashode proračunskih
korisnika prema planu po kojem se sredstva dostavljaju. U tom slučaju obvezno
je u roku 20 dana po proteku mjeseca na koji se evidencije odnose izvršiti
usklađivanje i potrebna preknjižavanja, ako se prenesena sredstva i stvarni
rashodi proračunskih korisnika razlikuju.
(4) Na
kraju izvještajnog razdoblja u skupini 39 ne može ostati saldo neraspoređenih
sredstava.
(5) Ako
se pojavi odstupanje između namjenski primljenih i stvarno utrošenih sredstava,
proračunski korisnik je dužan, suglasno nalogu (uputi) proračuna iz kojega se
financira, neutrošena sredstva vratiti u proračun ili zadržati uz iskazivanje
obveze za više primljena sredstva.
(6)
Proračunski korisnici dužni su u roku od 15 dana po isteku mjeseca za koji su
sredstva primili izvijestiti proračun o stvarno nastalim rashodima.
Vd.
RASHODI ZA NABAVU NEFINANCIJSKE IMOVINE
Članak
59.
(1) Rashodi
za nabavu nefinancijske imovine jesu ulaganja nastala u postupku stjecanja
nefinancijske imovine i klasificiraju se prema njezinim pojavnim oblicima.
(2) Rashodi za nabavu nefinancijske imovine priznaju
se u trenutku nabave i evidentiraju na sljedeći način: Nabava nefinancijske
imovine evidentira se odobrenjem odgovarajućeg računa obveza za nabavu
nefinancijske imovine u skupini 24 i zaduženjem odgovarajućeg računa rashoda za
nabavu nefinancijske imovine u razredu 4. Istovremeno s evidencijom obveze i
rashoda evidentira se nabavljena imovina zaduženjem odgovarajućeg računa
nefinancijske imovine u razredu 0 i odobrenjem odgovarajućeg računa vlastitih izvora u skupini 91.
Plaćanje se evidentira odobrenjem računa novčanih sredstava u skupini 11 i zaduženjem odgovarajućeg računa obveza za
nabavu nefinancijske imovine u skupini 24.
(3) Kod nabave nefinancijske imovine na robni kredit
i financijski najam osim knjiženja iz prethodnog stavka provode se i sljedeća
knjiženja: zadužuje se račun novčanih sredstava i odobrava odgovarajući račun
primljenih zajmova u razredu 8 istovremeno se račun novčanih sredstava odobrava
na teret računa obveza za nabavu nefinancijske imovine u skupini 24 te se
zadužuje odgovarajući račun ispravka vlastitih izvora u skupini 91 i odobrava
odgovarajući račun obveza za primljene zajmove u skupini 26.
Članak 60.
Rashodi za dodatna ulaganja jesu ulaganja kojima se
produžuje vijek uporabe, povećava kapacitet, mijenja namjena ili znatno
poboljšavaju funkcionalna svojstva nefinancijske imovine kao npr. ulaganja u
obnovu, rekonstrukciju ili povećanje nefinancijske imovine koja ne moraju biti
uvjetovana stanjem imovine.
Za vrijednost dodatnih ulaganja povećava se
vrijednost imovine na kojoj je ulaganje izvršeno.
Ve.
IZDACI ZA FINANCIJSKU IMOVINU I OTPLATE ZAJMOVA
Članak
61.
Izdaci
za financijsku imovinu i otplate zajmova obuhvaćaju izdatke za: dane zajmove,
vrijednosne papire, dionice i udjele u glavnici, otplatu glavnice primljenih
zajmova te otplatu glavnice za izdane vrijednosne papire.
Članak
62.
(1)
Proračuni i proračunski korisnici koji prema drugim propisima mogu davati
zajmove evidentiraju ih zaduživanjem odgovarajućeg računa izdataka za dane
zajmove u skupini računa 51 i odobravanjem računa novčanih sredstava te se
istovremeno zadužuje odgovarajući račun zajmova u skupini 13 i odobrava odgovarajući
račun vlastitih izvora u razredu 9.
Potraživanja za kamate evidentiraju se odvojeno na odgovarajućem računu
potraživanja za prihode poslovanja u skupini 16.
(2) Dugoročni depoziti i kratkoročni koji se vraćaju
u sljedećoj godini evidentiraju se odobrenjem računa novčanih sredstava i
zaduženjem odgovarajućeg računa izdataka za dane zajmove bankama i ostalim
financijskim institucijama u skupini računa 51 te se istovremeno zadužuje račun
depozita u skupini 12 i odobrava odgovarajući račun vlastitih izvora u razredu
9.
Članak 63.
(1) Kupljeni vrijednosni papiri evidentiraju se
odobrenjem računa novčanih sredstava i zaduženjem odgovarajućeg računa izdataka
za vrijednosne papire u skupini 52 te se istovremeno zadužuje odgovarajući
račun vrijednosnih papira u skupini 14 i odobrava račun vlastitih izvora u
skupini 91.
(2) Kupnja dionica i udjela u glavnici
knjigovodstveno se evidentira kao i poslovni događaji opisani u prethodnom
stavku ovoga članka samo na odgovarajućim računima izdataka za dionice i udjele
u glavnici u skupini 53 i dionica i
udjela u glavnici u skupini 15.
Članak 64.
(1) Otplata glavnice primljenih zajmova evidentira se
odobrenjem računa novčanih sredstava i zaduženjem odgovarajućeg računa izdataka
za otplatu glavnice primljenih zajmova u skupini 54 te se istovremeno zadužuje
odgovarajući račun obveza za zajmove u skupini 26 i odobrava se odgovarajući
račun ispravka izvora vlasništva u skupini 91.
Kamate za primljene zajmove evidentiraju se
odobrenjem odgovarajućeg računa obveza za rashode poslovanja u skupini 23 i
zaduženjem odgovarajućeg računa financijskih rashoda u skupini 34, a plaćanje
kamata evidentira se zaduženjem odgovarajućeg računa obveza za rashode
poslovanja u skupini 23 i odobrenjem računa novčanih sredstava.
(2) Izdaci za otplatu glavnice za vrijednosne papire
koje su proračuni izdali evidentiraju se na isti način na koji je opisana
otplata glavnice primljenih zajmova u prethodnom stavku ovoga članka, ali na odgovarajućim
računima izdataka za otplatu glavnice za izdane vrijednosne papire u skupini 55
i obveza za vrijednosne papire u skupini 25.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka otplata
primljenih kratkoročnih zajmova i amortizacija izdanih kratkoročnih
vrijednosnih papira izvršena u istoj proračunskoj godini knjiži se na dugovnoj
strani odgovarajućih računa u skupinama 82 i 84 na kojima su knjiženi primici
novčanih sredstava po osnovi kratkoročnog zaduživanja
Vf.
PRIHODI POSLOVANJA
Članak
65.
Prihodi
obuhvaćaju rezultate transakcija koje utječu na povećanje neto vrijednosti i
klasificiraju se na sljedeće skupine računa:
– 61 –
Prihodi od poreza,
– 62 –
Doprinosi,
– 63 –
Pomoći iz inozemstva (darovnice) i od subjekata unutar opće države,
– 64 – Prihodi od imovine,
– 65 – Prihodi od administrativnih pristojbi i po
posebnim propisima, i
– 66 – Ostali prihodi.
Članak 66.
(1) Skupina računa 61 – Prihodi od poreza sadrži:
porez i prirez na dohodak, porez na dobit, poreze na imovinu, poreze na robu i
usluge, poreze na međunarodnu trgovinu i transakcije i ostale prihode od
poreza.
(2) Povrati poreza na dohodak, poreza na dobit i
poreza na dodanu vrijednost prema godišnjoj prijavi umanjuju iskazane prihode
na ovoj skupini. Iznimno, ako su povrati poreza na kraju obračunskog razdoblja
veći od uplata poreza iskazuju se analitički na računu ostalih nespomenutih
rashoda u skupini 32.
Članak 67.
Skupina računa 62 – Doprinosi, obuhvaća tri temeljne
vrste doprinosa: za zdravstveno osiguranje, za mirovinsko osiguranje i za
zapošljavanje koje se klasificiraju na:
– doprinose od zaposlenika kod poslodavca,
– doprinose koje plaća poslodavac,
– doprinose fizičkih osoba koje obavljaju samostalnu
djelatnost (osim doprinos za zapošljavanje), i
– ostale doprinose.
Članak 68.
Skupine računa 63 – Pomoći iz inozemstva (darovnice)
i od subjekata unutar opće države, 64 – Prihodi od imovine, 65 – Prihodi od
prodaje roba i usluga i 66 – Ostali prihodi, obuhvaćaju neporezne prihode proračuna i proračunskih korisnika.
Članak 69.
Skupina računa 63 –
Pomoći iz inozemstva (darovnice) i od subjekata unutar opće države obuhvaća tekuće i/ili kapitalne prijenose
koje proračuni i proračunski korisnici dobiju od stranih vlada, međunarodnih
organizacija ili od drugih subjekata unutar opće države.
Članak 70.
(1) Skupina računa 64 – Prihodi od imovine, obuhvaća
prihode od financijske i prihode od nefinancijske imovine.
Prihodi od financijske imovine jesu: kamate (za dane
zajmove, po vrijednosnim papirima, na oročena sredstva i depozite po viđenju,
zatezne kamate), pozitivne tečajne razlike, dividende, dobit trgovačkih
društava, banaka i ostalih financijskih institucija.
Prihodi od nefinancijske imovine jesu: naknade za
koncesije, prihodi od zakupa i iznajmljivanja imovine, ostali prihodi od
nefinancijske imovine, naknade za ceste.
(2) Prihode od
zakupa i iznajmljivanja nefinancijske imovine evidentiraju proračuni.
Proračunski korisnici i izvanproračunski fondovi koji iznajmljuju ili daju u
zakup imovinu ostvarene prihode iskazuju kao prihode od obavljanja ostalih
poslova vlastite djelatnosti.
Članak 71.
(1) Skupina računa 65 – Prihodi od administrativnih
pristojbi i po posebnim propisima obuhvaća administrativne (upravne) pristojbe
i prihode po posebnim propisima.
Članak
72.
(1) Skupina
računa 66 – Ostali prihodi sadrži prihode koje proračun i proračunski korisnici
ostvare obavljanjem poslova na tržištu (vlastite prihode), kazne, donacije i
prihode iz proračuna za financiranje redovne djelatnosti korisnika proračuna.
(2) Prijenos
dijela vlastitih prihoda u proračun iskazuje se u okviru odgovarajućeg računa u
ovoj skupini.
(3)
Donacije su novčana sredstva koja bez obveze vraćanja proračun i proračunski
korisnici dobiju od pravnih i fizičkih osoba izvan opće države.
(4) U
ovoj skupini proračunski korisnici evidentiraju i svoje prihode za financiranje
rashoda redovne djelatnosti, za nabavu nefinancijske imovine i po osnovi
izvršenih ugovorenih obveza
Članak
73.
Kada se
naplati određeni prihod, koji je prihod drugog proračuna/proračunskog
korisnika, knjiži se u korist odgovarajućeg računa prihoda, a nakon uplate na
račun proračuna/ proračunskog
korisnika kojemu pripada, ta se svota stornira na računu prihoda gdje je
knjižena uz odobrenje računa novčanih sredstava.
Članak
74.
(1)
Kada se prihodi koje naplate proračunski korisnici uplaćuju na račun nadležnog
proračuna, proračunski korisnici evidentiraju potraživanje iz proračuna za
uplaćena sredstva uz odobravanje analitičkog računa novčanih sredstava.
(2)
Kada se prihodi proračunskih korisnika uplaćuju izravno na račun nadležnog
proračuna, proračunski korisnici evidentiraju prihode na odgovarajućem računu
prihoda uz zaduživanje potraživanja iz proračuna za uplaćena sredstva. Nadležni
proračun dužan je mjesečno dostaviti proračunskim korisnicima nalog za
knjiženje prihoda u roku od 5 dana po isteku mjeseca u kojem su sredstva
uplaćena na račun nadležnog proračuna.
Vg. PRIHODI OD PRODAJE NEFINANCIJSKE IMOVINE
Članak
75.
Prodaja
nefinancijske imovine evidentira se odobrenjem odgovarajućeg računa
obračunatih prihoda od prodaje nefinancijske imovine u skupini računa 97 i
zaduženjem odgovarajućeg računa potraživanja od prodaje nefinancijske imovine u
skupini računa 17. Istovremeno se odobrava račun prodane nefinancijske imovine
u razredu 0 i zadužuje odgovarajući račun izvora vlasništva u skupini 91. Kada
kupac plati kupljenu imovinu zadužuje se račun novčanih sredstava i odobrava
račun potraživanja od prodaje nefinancijske imovine u skupini računa 17,
istovremeno se zadužuje račun obračunatih prihoda u skupini računa 97 i
odobrava odgovarajući račun prihoda od prodaje nefinancijske imovine u razredu
7.
Vi. PRIMICI OD FINANCIJSKE IMOVINE I ZADUŽIVANJA
Članak
76.
Primici
od financijske imovine i zaduživanja obuhvaćaju: primljene otplate (povrate)
glavnice danih zajmova, primitke od prodaje vrijednosnih papira, primitke od
prodaje dionica i udjela u glavnici i primljene zajmove.
Članak
77.
(1)
Povrati glavnice koje proračun i proračunski korisnici dobiju na ime danih
zajmova evidentiraju se odobrenjem odgovarajućeg računa primljenih otplata
(povrata) glavnice danih zajmova u skupini 81 i zaduženjem računa novčanih
sredstava. Istovremeno se odobrava odgovarajući račun danih zajmova u skupini
13 i zadužuje račun izvora vlasništva u skupini 91.
(2)
Kamate za dane zajmove evidentiraju se zaduženjem računa potraživanja za kamate
za dane zajmove u skupini 16 i odobrenjem računa obračunatih prihoda od kamata
za dane zajmove u skupini 96. Kada se kamate naplate, zadužuje se račun
novčanih sredstava i odobrava račun potraživanja za kamate, istovremeno se
zadužuje račun obračunatih prihoda i odobrava račun prihoda od kamata za dane
zajmove u skupini 64.
(3)
Iznimno od stavka 1. ovog članka povrati glavnice danih kratkoročnih zajmova
ostvareni u istoj proračunskoj godini i primici od prodaje vrijednosnih papira
kupljenih u istoj proračunskoj godini knjiže se na potražnoj strani
odgovarajućih računa u skupinama 51 i 52 na kojima su knjiženi izdaci u
trenutku davanja zajmova odnosno kupnje vrijednosnih papira.
Članak
78.
(1)
Prodaja vrijednosnih papira evidentira se odobrenjem računa primitaka od
prodaje vrijednosnih papira u skupini 82 i zaduženjem računa novčanih
sredstava. Istovremeno se odobrava odgovarajući račun obveza za vrijednosne
papire u skupini 25 i zadužuje odgovarajući račun ispravka vlastitih izvora u
skupini 91.
(2)
Prodaja dionica i udjela u glavnici evidentira se odobrenjem računa primitaka
od prodaje dionica i udjela u glavnici u skupini 83 i zaduženjem računa
novčanih sredstava. Istovremeno se odobrava račun dionica i udjela u glavnici u
skupini 15 i zadužuje račun izvora vlasništva u skupini 91.
Članak 79.
Primljeni
zajmovi evidentiraju se odobrenjem računa primitaka od zaduživanja u skupini 84
i zaduženjem novčanih sredstava te se odobrava račun obveza za zajmove u
skupini 26 i zadužuje račun ispravka izvora vlasništva u skupini 91.
Vj. VLASTITI IZVORI I UTVRĐIVANJE REZULTATA
Članak
80.
Vlastiti
izvori sadrže:
– 91 –
Vlastiti izvori i ispravak vlastitih izvora,
– 92 – Rezultat
poslovanja,
– 93 –
Obračunate rashode poslovanja,
– 94 –
Obračunate rashode za nabavu nefinancijske imovine,
– 95 –
Promjene u vrijednosti i obujmu imovine i obveza,
– 96 –
Obračunate prihode poslovanja,
– 97 –
Obračunate prihode od prodaje nefinancijske imovine,
– 98 –
Rezerviranja.
Članak
81.
(1)
Promjene u vrijednosti (revalorizacija) i promjene u obujmu imovine i obveza
jesu događaji koji utječu na neto vrijednost (razliku između imovine i obveza),
a nisu rezultat aktivnosti odnosno transakcija. Evidentiraju se na
odgovarajućim računima imovine i obveza, a u korist ili na teret odgovarajućeg
računa u podskupini 915.
(2)
Svaka promjena evidentirana na računima podskupine 915 prenosi se u korist ili
na teret odgovarajućeg računa u skupini 91.
(3) Iznimno
od odredbe stavka 1. ovog članka kao promjene u obujmu imovine i obveza
iskazuje se reklasifikacija i zamjena jedne vrste imovine/obveza drugom.
(4)
Promjene u vrijednosti (revalorizacija) najčešće su rezultat inflacije ili
promjena u tržišnoj vrijednosti imovine odnosno obveza.
(5)
Promjene u obujmu najčešće su rezultat:
–
izvanrednih događaja kao što su potresi, poplave, požar, rat… U ovu kategoriju
se klasificira i otpis potraživanja, nepredviđeno zastarijevanje i/ili
propadanje imovine (lom, kvar…),
–
prirodnog prirasta te
–
uobičajenih događaja koji uključuju prepoznavanje do tada neotkrivene i/ili
neprepoznate imovine npr. otkriće novog rudnika, izvora nafte ili pak
iscrpljenje imovine pod zemljom uslijed vađenja.
Utvrđivanje
rezultata i zaključna knjiženja
Članak
82.
(1) Na
kraju izvještajnog razdoblja rezultat se utvrđuje tako da se za ukupan iznos
rashoda i izdataka odobravaju računi rasporeda rashoda i izdataka u skupinama
39, 49 i 59 i zadužuju odgovarajući računi rezultata poslovanja skupine 92. Za
ukupnu svotu prihoda i primitaka zadužuju se računi rasporeda prihoda i
primitaka u skupinama 69, 79 i 89 i odobravaju odgovarajući računi rezultata
poslovanja u skupini 92.
(2) Ako
je potražna strana na računima rezultata poslovanja skupine 92 veća od dugovne
za utvrđenu razliku zadužuje se odgovarajući račun rezultata poslovanja i
odobrava odgovarajući račun viška prihoda i primitaka u skupini 92. Ako je
dugovna strana na računima rezultata poslovanja skupine 92 veća od potražne za
utvrđenu razliku odobrava se odgovarajući račun rezultata poslovanja i zadužuje
odgovarajući račun manjka prihoda i primitaka u skupini 92.
(3) Na
kraju godine svi računi u razredima 3, 4, 5, 6, 7 i 8 se zatvaraju.
Članak
83.
(1)
Saldo na kraju godine na podskupini 922 utvrđuje se prebijanjem računa viškova
i manjkova po istovrsnim kategorijama (višak prihoda poslovanja i manjak
prihoda poslovanja, višak prihoda od nefinancijske imovine i manjak prihoda od
nefinancijske imovine, višak primitaka od financijske imovine i manjak
primitaka od financijske imovine) na razini osnovnog računa. Za iznose koji su
bili evidentirani tijekom godine na računima kapitalnih prijenosa sredstava, a
to su: dio 61181 Dio poreza na dohodak dobiven kroz pomoći izravnanja za
decentralizirane funkcije, 63121 Kapitalne pomoći od inozemnih vlada, 63221
Kapitalne pomoći od međunarodnih organizacija, 6332 Kapitalne pomoći iz
proračuna, 6342 Kapitalne pomoći od ostalih subjekata unutar opće države, 6632
Kapitalne donacije, 66421 Prihodi iz proračuna za financiranje rashoda za
nabavu nefinancijske imovine, zadužuje se račun viška ili manjka prihoda
poslovanja, a odobrava račun viška ili manjka prihoda od nefinancijske imovine.
(2)
Stanja utvrđena na osnovnim računima podskupine 922 i iskazana u financijskim
izvještajima za proračunsku godinu raspodjeljuju se u sljedećoj proračunskoj
godini u skladu s Odlukom o raspodjeli rezultata i uz pridržavanje ograničenja
u skladu s propisima iz područja proračuna.
Članak 84.
(1) Skupine računa 93 – Obračunati rashodi poslovanja
i 94 – Obračunati rashodi za nabavu nefinancijske imovine sadrže obračunate
neplaćene tekuće rashode i obračunate neplaćene rashode za nabavu nefinancijske
imovine iskazane na dan 31. 12. 2001. godine.
(2) Nakon podmirenja nastalih obveza plaćene svote
iskazanih obračunatih rashoda priznaju se kao rashodi izvještajnog razdoblja.
Članak 85.
Skupina računa 98 – Rezerviranja, sadrži rezerviranja
novčanih sredstava za određene namjene kao što su:
– rezerviranja za otplate zajmova/kredita koji dospijevaju
u tekućoj godini i
– rezerviranja za ostale namjene sukladno propisima.
Članak 86.
(1) Skupine računa 96 – Obračunati prihodi poslovanja
i 97 – Obračunati prihodi od prodaje nefinancijske imovine, sadrže obračunate
tekuće prihode i obračunate prihode od prodaje nefinancijske imovine.
(2) Obračunati prihodi iskazuju se po načelu nastanka
događaja u izvještajnom razdoblju i izražavaju vrijednost novčanih primitaka
koji će uslijediti pri naplati potraživanja po navedenim osnovama.
(3) Nakon naplate nastalih potraživanja odgovarajuće
svote iskazanih obračunatih prihoda priznaju se kao prihodi izvještajnog
razdoblja.
VI.
IZVANBILANČNI ZAPISI
Članak 87.
Skupina
računa 99 – Izvanbilančni zapisi, sadrži stavke koje su vezane, ali nisu
uključene u bilančne kategorije, i to:
– tuđa
imovina dobivena na korištenje,
– dana
jamstva, dana kreditna pisma i slično.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
88.
Danom
stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o proračunskom
računovodstvu i računskom planu (»Narodne novine«, br. 119/01, 74/02 i 3/04).
Članak 89.
Ovaj
Pravilnik stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
400-06/05-01/31
Urbroj: 513-05-02/05-1
Zagreb, 15. veljače 2005.
Ministar financija
Ivan Šuker, v. r.
Napomena: prilozi i dodaci su ispušteni u
ovom info pregledu
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |