|
|
|
|
HRVATSKA AGENCIJA ZA
TELEKOMUNIKACIJE
664
Na temelju članka 12. stavka 1.
točke 5. Zakona o telekomunikacijama (»Narodne novine«, br.
122/03, 158/03 i 60/04) i članka 17. Pravilnika o prenosivosti broja i predodabiru operatora (»Narodne novine«, br. 183/04), Vijeće Hrvatske agencije za telekomunikacije
je na svojoj 23. sjednici održanoj 1. ožujka 2005. godine donijelo
ODLUKU
O PRENOSIVOSTI BROJA I
PREDODABIRU OPERATORA
Za potrebe ove Odluke definirani
su sljedeći pojmovi:
Vremenski okvir prijenosa broja: razdoblje u trajanju od 08.00 _ 11.00 ili 13.00 _
16.00 sati radnim danom tijekom kojeg se prenosi broj ili brojevi.
Centralizirana administrativna baza podataka (CABP): baza podataka koja bilježi status svake transakcije
tijekom postupka prijenosa broja, te sadrži podatke potrebne za usmjeravanje
poziva prema prenesenom broju kojima pravovremeno ažurira lokalne baze
prenesenih brojeva.
Lokalna baza prenesenih brojeva (LBPB): aktivna baza podataka koja se nalazi kod operatora,
sadrži podatke potrebne za usmjeravanje poziva prema prenesenom broju i
upotrebljava se u stvarnom vremenu pri uspostavi poziva.
Preneseni broj: nacionalni broj koji je nepromijenjen prenesen iz
pokretne telekomunikacijske mreže jednog operatora u pokretnu telekomunikacijsku mrežu drugog operatora, ili iz nepokretne telekomunikacijske
mreže jednog operatora u nepokretnu telekomunikacijsku mrežu drugog operatora.
Polazna mreža:
telekomunikacijska mreža na koju je priključen pozivatelj. U slučaju korištenja usluge odabira
operatora, za potreba usmjeravanja poziva polaznom mrežom se smatra telekomunikacijska
mreža odabranog operatora.
»All Call Query«: metoda
usmjeravanja poziva prema prenesenim brojevima pri kojoj polazna mreža prije
uspostavljanja svakog poziva vrši upit u vlastitu LBPB kako bi utvrdila da li
je pozvani broj prenesen. U slučaju da je pozvani broj prenesen, polazna mreža,
na temelju predbroja za usmjeravanje dobivenog iz
vlastite LBPB, uspostavlja poziv direktno prema telekomunikacijskoj mreži u
kojoj se preneseni broj nalazi. U slučaju da broj nije prenesen, polazna mreža
na temelju pozvanog broja uspostavlja poziv direktno prema telekomunikacijskoj mreži u kojoj
se pozvani broj nalazi.
»Query on release«: metoda usmjeravanja poziva prema prenesenim
brojevima pri kojoj polazna mreža prije uspostavljanja svakog poziva šalje
zahtjev za uspostavom poziva prema telekomunikacijskoj mreži operatora
korisnika broja. Ukoliko telekomunikacijska mreža operatora korisnika broja
zaprimi signalizacijski zahtjev za uspostavom poziva prema broju koji je
prenesen u neku drugu telekomunikacijsku mrežu, telekomunikacijska mreža korisnika broja će odbiti zahtjev za uspostavom poziva
na način određen preporukom Međunarodne telekomunikacijske udruge ITU-T Q.769.1, signalizacijskom porukom sa uzročnom
vrijednosti #14 (Release cause
value #14) određenom preporukom
ITU-T Q.850. Po zaprimanju signalizacijske poruke sa uzročnom vrijednosti #14 (Release cause value #14) polazna mreža
vrši upit u vlastitu lokalnu bazu podataka prenesenih brojeva, te na temelju predbroja za usmjeravanje dobivenog iz vlastite lokalne
baze podataka prenesenih brojeva, uspostavlja poziv najkraćim raspoloživim
putem (direktno) prema telekomunikacijskoj mreži u kojoj se preneseni broj
nalazi.
Operator korisnik broja:
Operator telekomunikacijske mreže kojem je broj dodijeljen primarnom dodjelom
sukladno odredbama Pravilnika o numeriranju i adresiranju u javnim
telekomunikacijama i plaćanju naknade.
Korisnik usluga: fizička ili
pravna osoba koja se koristi javnim telekomunikacijskim uslugama ili ih
zahtijeva,
Pretplatnik: pravna ili
fizička osoba koja je sklopila ugovor s davateljem javnih telekomunikacijskih
usluga u svrhu korištenja tim uslugama.
I.
TehniČka rjeŠenja prenosivosti broja su:
(1) Svi operatori i davatelji
usluga u telekomunikacijskim mrežama moraju
razvijati i unaprjeđivati svoje telekomunikacijske mreže i sustave u skladu s
porastom broja prenesenih brojeva, kako bi u svakom trenutku bili u mogućnosti
ispuniti svoje obveze iz članka 72. stavka 1. Zakona o telekomunikacijama (NN
122/03, 158/03 i 60/04) (dalje u tekstu: Zakon).
(2)
Operatori i davatelji usluga u telekomunikacijskim mrežama
koji počinju pružati telekomunikacijske usluge na tržištu nakon stupanja na
snagu ove Odluke, moraju biti u mogućnosti pružati uslugu prijenosa broja
svojim pretplatnicima i/ili korisnicima usluga od trenutka početka
komercijalnog rada.
(3)
Primatelj i davatelj broja su odgovorni za cijeli postupak prijenosa i
ispravnog podešavanja svoje telekomunikacijske mreže,
sustava i usluga u svrhu osiguravanja da prijenos ne narušava kvalitetu
postojeće usluge, te za dostavu podataka o prenesenim brojevima u CABP
prenesenih brojeva.
(4)
Operator pokretne telekomunikacijske mreže u kojoj poziv započinje odgovoran je
za ispravno usmjeravanje poziva, ili isporuku tekstualnih poruka i
multimedijskih poruka upućenih prema prenesenom broju u pokretnoj
telekomunikacijskoj mreži najkraćim raspoloživim putem prema pokretnoj
telekomunikacijskoj mreži u kojoj se taj preneseni broj nalazi (direktno
usmjeravanje sukladno tehničkoj specifikaciji Europskog instituta za
telekomunikacijske norme ETSI TS 123 066).
(5)
Operatori pokretnih telekomunikacijskih mreža u kojima pozivi započinju
odgovorni su za ispravno usmjeravanje poziva upućenih prema prenesenom broju u
nepokretnoj telekomunikacijskoj mreži. Način usmjeravanja takvih poziva predmet
je dogovora između operatora pokretnih i nepokretnih telekomunikacijskih mreža. U slučaju nemogućnosti postizanja dogovora oko
načina usmjeravanja takvih poziva, operatori
pokretnih telekomunikacijskih mreža u kojima pozivi započinju primjenjivat će
direktnu metodu usmjeravanja, tj. pozivi će se
usmjeravati najkraćim raspoloživim putem prema nepokretnoj
telekomunikacijskoj mreži u kojoj se preneseni broj nalazi.
(6)
Operator nepokretne telekomunikacijske mreže u kojoj poziv započinje odgovoran
je za ispravno usmjeravanje poziva upućenih prema broju prenesenom u drugu
nepokretnu telekomunikacijsku mrežu primjenom »Query
on release« metode usmjeravanja poziva.
(7) Ukoliko operator korisnik broja nepokretne telekomunikacijske
mreže zaprimi signalizacijski zahtjev za uspostavom poziva prema broju koji je
iz njegove mreže prenesen u drugu nepokretnu telekomunikacijsku mrežu, odbit će
zahtjev za uspostavom takvog poziva na način određen točkom C.3.1.3 preporuke
Međunarodne telekomunikacijske udruge ITU-T Q.769.1, signalizacijskom porukom
sa uzročnom vrijednosti #14 (Release cause value #14) određenom
preporukom ITU-T Q.850.
(8)
Operatori nepokretnih telekomunikacijskih mreža u kojima pozivi započinju
odgovorni su za ispravno usmjeravanje poziva upućenih prema prenesenom broju u
pokretnoj telekomunikacijskoj mreži. Način usmjeravanja takvih poziva predmet
je dogovora između operatora nepokretnih i pokretnih telekomunikacijskih mreža.
U slučaju nemogućnosti postizanja dogovora oko načina usmjeravanja takvih
poziva, operatori nepokretnih telekomunikacijskih mreža u kojima pozivi
započinju primjenjivat će »All Call
Query« metodu usmjeravanja.
(9)
Operatori iz stavaka (5) i (8) članka I. ove Odluke snosit će sve dodatne
troškove međusobnog povezivanja (tranzitiranja
poziva) koji se mogu javiti prilikom usmjeravanja poziva prema prenesenim
brojevima kao posljedica dogovorenih indirektnih metoda
usmjeravanja poziva prema prenesenim brojevima između operatora, a kako bi se osiguralo ispunjavanje odredbe
članka 16. stavka 2. Pravilnika o prenosivosti broja i predodabiru
operatora.
(10)
Operator telekomunikacijske mreže koji je zaprimio zahtjev za uspostavu međunarodnog poziva ili za isporuku
tekstualne poruke ili multimedijske poruke prema
prenesenom broju, odgovoran je za ispravno usmjeravanje takvog poziva ili
isporuku tekstualne poruke ili multimedijske poruke direktno prema telekomunikacijskoj
mreži u kojoj se preneseni broj nalazi u skladu sa stavcima (4) do (9) članka
I. ove Odluke.
(11)
Ukoliko operator telekomunikacijske mreže u kojoj je započeo poziv prema
prenesenom broju nema ostvareno direktno međusobno povezivanje sa operatorom
telekomunikacijske mreže u kojoj se pozvani preneseni broj nalazi, operator
takve pozive neće naplaćivati po većoj cijeni od cijene koju taj operator naplaćuje za pozive prema svim ostalim brojevima koji nisu
preneseni u tu telekomunikacijsku mrežu.
(12)
Svaki operator telekomunikacijske mreže obvezan je koristiti
lokalnu bazu prenesenih brojeva (LBPB) s podacima o svim prenesenim brojevima u
Republici Hrvatskoj.
(13)
Za razmjenu podataka o prenesenim brojevima između lokalnih baza prenesenih
brojeva (LBPB) operatora telekomunikacijskih mreža koristit će se CABP
prenesenih brojeva.
(14)
Svi operatori telekomunikacijskih mreža će u slučaju detektiranja
sinkronizacijskih grešaka između lokalnih baza prenesenih brojeva obavijestiti
CABP prenesenih brojeva o nastaloj sinkronizacijskoj grešci.
(15)
CABP prenesenih brojeva sadrži popis prenesenih brojeva, predbrojeve za usmjeravanje
poziva prema prenesenim brojevima
i transakcije između operatora i davatelja usluga (nazive davatelja i
primatelja broja, datume prijenosa broja, obavijesti o statusu procesa
prijenosa broja).
(16)
Za postavljanje, razvoj, testiranje, održavanje i upravljanje
CABP prenesenih brojeva odgovorna je Hrvatska agencija za telekomunikacije.
(17)
Primatelj broja i davatelj broja su odgovorni za pravovremeno ažuriranje CABP
prenesenih brojeva.
(18)
Hrvatska agencija za telekomunikacije je odgovorna za pravovremeno ažuriranje
LBPB.
(19)
Hrvatska agencija za telekomunikacije ne odgovara financijski ni materijalno za
neuspjele pozive prema prenesenim brojevima.
(20) Davatelji usluga moraju, na zahtjev, Agenciji
dostaviti sve tražene podatke u svrhu praćenja prenošenja broja.
II.
Plan i rokovi provedbe prenosivosti broja:
(1) Opetatori
i davatelji usluga u nepokretnim telekomunikacijskim mrežama su obvezni
najkasnije do 2. travnja 2005. godine pružiti korisnicima svojih usluga (svojim
pretplatnicima i davateljima usluga s dodanom vrijednosti), na njihov zahtjev,
uslugu prenosivosti broja na način određen ovom Odlukom.
(2)
Operatori i davatelji usluga sa znatnijom tržišnom snagom na tržištu javnih
govornih usluga u nepokretnoj telekomunikacijskoj mreži su obvezni najkasnije
do 2. travnja 2005. godine omogućiti korisnicima svojih usluga slobodan predodabir operatora na način utvrđen ovom Odlukom.
(3) Operatori pokretnih
telekomunikacijskih mreža su obvezni najkasnije do 30. lipnja 2005. godine
pružiti korisnicima svojih
usluga, na njihov zahtjev, uslugu prenosivosti broja na način određen ovom
Odlukom. Vijeće Agencije može, na zahtjev operatora pokretnih
telekomunikacijskih mreža dostavljen Agenciji do 30. svibnja 2005. godine, uz
navođenje opravdanih tehničkih razloga, donijeti odluku o odgodi uvođenja prenosivosti
broja u pokretnim mrežama, za najviše 120 dana od isteka roka propisanog ovim
stavkom.
(4) Operatori su danom objave
ove Odluke u »Narodnim novinama« obvezni započeti implementaciju usluge
prenosivosti broja.
(5) Hrvatska Agencija za
telekomunikacije je obvezna najkasnije do 1.
kolovoza 2005. godine uspostaviti CABP prenesenih brojeva.
III.
Pravila administrativnog postupka prijenosa brojeva prikazana u Dodatku I su:
(1) Postupak prijenosa
zatraženog broja provest će se u najkraćem mogućem roku, kako bi se
u najvećoj mogućoj mjeri skratilo vremensko razdoblje u kojem se pretplatniku
ili korisniku telekomunikacijske usluge koji prenosi svoj broj ne pruža
telekomunikacijska usluga. Ovaj rok ni u kome slučaju ne može biti duži od
najdužeg trajanja postupka prijenosa broja određenog člankom 6. stavkom 2.
Pravilnika o prenosivosti broja i predodabiru
operatora.
(2)
Pretplatnik davatelja usluga u nepokretnoj telekomunikacijskoj mreži, koji želi
prenijeti svoj broj, podnosi Zahtjev za prijenos broja primatelju broja
zajedno sa zahtjevom za zasnivanje pretplatničkog odnosa.
(3) Korisnik usluga u pokretnoj
telekomunikacijskoj mreži, koji želi prenijeti svoj broj, podnosi Zahtjev za
prijenos broja primatelju broja, zajedno sa zahtjevom za zasnivanje pretplatničkog odnosa ili za
otvaranje korisničkog zapisa.
(4)
Pretplatnik u pokretnoj telekomunikacijskoj mreži podnosi zahtjev za zasnivanje
pretplatničkog odnosa u pokretnoj mreži primatelja broja, dok korisnik koji
nije u pretplatničkom odnosu podnosi zahtjev za otvaranje korisničkog zapisa u
telekomunikacijskoj mreži primatelja broja.
(5)
Primatelj broja prije zasnivanja pretplatničkog odnosa ili otvaranja
korisničkog zapisa s korisnikom koji zahtjeva prijenos broja mora izvršiti
provjeru identiteta pretplatnika, odnosno korisnika.
(6)
Primatelj vrši identifikaciju pretplatnika pomoću osobne iskaznice ili drugog
dokumenta kojim se dokazuje identitet osobe i pomoću računa za
telekomunikacijske usluge izdanog od davatelja broja ne starijeg od tri
mjeseca. Identifikaciju pre-paid korisnika primatelj
broja će izvršiti uz predočenje osobne iskaznice ili PUK broja njegove SIM
kartice.
(7)
Zahtjev za prijenos broja koji predstavlja ujedno i konačni zahtjev za
raskidanje pretplatničkog odnosa ili zatvaranja korisničkog zapisa mora biti
sastavljen na obrascu propisanom od strane Agencije i sadržavati:
–
jednoznačna oznaka zahtjeva
–
ime, prezime i adresu pretplatnika/korisnika, adresu priključka (u nepokretnoj mreži)
–
tvrtka, sjedište tvrtke, ime i prezime ovlaštene osobe, adresu priključka (u
nepokretnoj mreži)
–
kontakt broj,
–
datum podnošenja zahtjeva,
–
broj ili brojevi koji se prenose,
–
vrstu postojećeg korisničkog odnosa u mreži davatelja broja (post-paid ili pre-paid),
–
datum podnošenja zahtjeva,
–
vrstu nacionalnog broja koji se prenosi,
–
tvrtku i sjedište davatelja broja,
–
tvrtku i sjedište primatelja broja,
–
datum prijenosa i vremenski okvir prijenosa broja,
–
izričitu izjavu korisnika da time ujedno podnosi zahtjev za raskid
pretplatničkog odnosa s davateljem broja,
–
izričito ovlaštenje korisnika primatelju broja da ovaj zahtjev uputi davatelju
broja,
–
izričitu izjavu primatelja broja da prihvaća zahtjev za prijenos broja,
–
izričitu suglasnost korisnika da se njegovi osobni podaci u svrhu prijenosa
broja prikupljaju, obrađuju i razmjenjuju između operatora i Agencije,
–
potpis korisnika,
–
potpis primatelja broja,
–
kopiju osobne ili PUK (samo za pre-paid korisnike),
–
izvadak iz sudskog registra ili obrtnica (ne stariji od 6 mjeseci)
–
novi datum prijenosa i vremenski okvir (po potrebi)
(8)
Pretplatnik mora prije podnošenja Zahtjeva za prijenos broja podmiriti
dugovanja za obavljene telekomunikacijske usluge u mreži davatelja broja. Pod
dugovanjem za obavljene telekomunikacijske usluge se smatraju sva dospjela
dugovanja po računima
davatelja broja u trenutku podnošenja Zahtjeva za prijenos broja. Korisnik
ostaje u obvezi plaćanja korištenih telekomunikacijskih usluga davatelju broja
za vrijeme do trenutka prijenosa broja u mrežu primatelja broja.
(9)
Primatelj broja mora korisnika koji zahtijeva prijenos broja pravovremeno
informirati o postupku prijenosa broja, a osobito o:
a.
vremenskom razdoblju u kojem korisnik ne može koristiti uslugu (vremenski okvir
prijenosa broja),
b.
gubitku usluga koje koristi u mreži davatelja broja nakon prijenosa broja u
mrežu primatelja broja,
c.
opsegu korištenja i aktivaciji usluga kod primatelja broja,
d.
načinu podmirivanja tekućih dugovanja za obavljene telekomunikacijske usluge u
mreži davatelja broja,
e.
razlogu nemogućnosti prijenosa broja,
f.
razlozima kašnjenja prijenosa broja,
g.
vremenskom roku nakon kojeg korisnik može ponovno zatražiti prijenos broja,
h.
i dr.
(10)
Primatelj broja dostavlja Zahtjev za prijenos broja davatelju broja pisanim
putem ili elektroničkim putem sukladno važećem Zakonu o elektroničkom potpisu, što se ujedno smatra konačnim zahtjevom pretplatnika za
raskidanje pretplatničkog odnosa u telekomunikacijskoj mreži davatelja broja,
odnosno konačnim zahtjevom
za zatvaranje korisničkog zapisa korisnika usluga u nepretplatničkom
sustavu plaćanja.
(11)
Primatelj broja obavještava CABP prenesenih brojeva o dostavljenom Zahtjevu za
prijenos broja davatelju broja putem za to predviđenog sučelja.
(12)
Nakon što je primatelj broja dostavio Zahtjev za prijenos broja davatelju
broja, korisnik ne može zatražiti otkazivanje prijenosa broja.
(13)
Zahtjev za prijenos broja koji je primatelj broja zaprimio radnim danom od 08
do 16 sati smatrat će se dospjelim tog radnog dana. Zahtjev za prijenos broja
koji je primatelj broja zaprimio radnim danom poslije 16 sati ili neradnim danom
smatrat će se dospjelim prvim sljedećim radnim danom.
(14)
Nakon što zaprimi Zahtjev za prijenos broja, davatelj broja će bez odgode
započeti postupak pripreme mreže za prijenos broja. Postupak provjere
mogućnosti prijenosa broja i pripreme mreže za prijenos broja ne može trajati
duže od 5 radnih dana od dana kada je davatelj broja zaprimio Zahtjev za
prijenos broja, te će u ovom istom roku davatelj broja potvrditi primatelju
broja prijenos broja u zatraženom datumu i vremenskom okviru prijenosa broja.
(15)
Davatelj broja obavještava CABP prenesenih brojeva o poslanoj potvrdi
primatelju broja iz prethodnog stavka ove Odluke.
(16)
Nakon završetka postupka pripreme mreže za prijenos broja iz stavka (14) članka
III. ove Odluke, davatelj broja i primatelj broja će provesti postupak
prijenosa broja na dan i u vremenskom okviru određenom u Zahtjevu za prijenos
broja, pri čemu će se zahtjevi rješavati prema redoslijedu zaprimanja zahtjeva.
(17)
Pretplatnički odnos ili deaktivacija korisničkog zapisa između davatelja broja i korisnika kojem je uspješno prenesen
broj u mrežu primatelja broja smatrat će se raskinutim u trenutku završetka
prijenosa broja.
(18)
Davatelj broja će nakon isključenja broja iz svoje mreže o tome bez odgode
obavijestiti CABP prenesenih brojeva putem za to predviđenog sučelja.
(19)
Primatelj broja će po uspješno provedenom postupku prijenosa broja, tj. po uključenju broja u svoju mrežu, o tome bez odgode
obavijestiti CABP prenesenih brojeva putem za to predviđenog sučelja.
(20)
Po primitku obavijesti iz prethodnog stavka CABP prenesenih brojeva će bez
odgode obavijestiti sve druge operatore na tržištu o prenesenom broju.
(21)
U slučaju da se zatraženi broj ne može prenijeti ili će doći do kašnjenja u
prijenosu zatraženog broja, davatelj broja će o razlozima nemogućnosti ili
kašnjenja prijenosa broja (pozivajući se na
postojeći Zahtjev za prijenos broja) detaljno obavijestiti pisanim ili
elektroničkim putem primatelja broja, u roku od najviše tri radna dana od dana
primitka zahtjeva, a u slučaju kašnjenja prijenosa broja, davatelj broja
obavijestit će primatelja broja i o datumu nakon kojeg će biti moguće provesti
postupak prijenosa broja.
(22)
Davatelj broja obavještava CABP prenesenih brojeva o odbijanju ili odgodi Zahtjeva
za prijenos broja iz prethodnog stavka ove Odluke.
(23)
Primatelj broja obavještava CABP prenesenih brojeva o prihvaćanju obavijesti o
odgodi prijenosa broja ili o prihvaćanju obavijesti o odbijanju prijenosa broja
iz stavka (21) članka III. ove Odluke.
(24)
Po primitku obavijesti o kašnjenju iz stavka (21) članka III. ove Odluke,
primatelj broja će u dogovoru s korisnikom koji je podnio Zahtjev za prijenos
broja, dogovoriti novi datum prijenosa broja koji će biti nakon datuma
navedenog u stavku (21) članka III. ove Odluke, te isti dostaviti davatelju
broja.
(25)
Davatelj broja obavještava CABP prenesenih brojeva o prihvaćenom novom datumu i
vremenskom okviru prijenosa broja iz prethodnog
stavka ove Odluke.
(26)
Davatelj broja će pretplatniku ispostaviti račun za tekuće dugovanje za
obavljene telekomunikacijske usluge za mjesec u kojem je izvršen prijenos
broja.
(27)
Razlozi nemogućnosti ili kašnjenja prijenosa broja mogu biti:
a.
pogrešno, odnosno nepotpuno ispunjen zahtjev za prijenos broja (npr. ako se zahtjev odnosi na nepostojeći broj, ako je zahtjev podnesen od strane
neovlaštene osobe i sl.),
b.
postojanje neispunjenih ugovornih obveza korisnika prema davatelju broja u
trenutku podnošenja zahtjeva za prijenos broja (postojanje nepodmirenih
dugovanja iz stavka (8) članka III. ove Odluke ili drugih ugovornih obveza
korisnika iz pretplatničkog
odnosa s davateljem broja),
c.
ako je primatelj broja ujedno i davatelj broja,
d.
ako se zatraženi broj već nalazi u postupku prijenosa odnosno u slučaju
postojanja ranije predanog zahtjeva za prijenos istog broja,
e.
ako je pretplatnički broj za koji se traži prijenos, privremeno ili trajno
isključen iz mreže davatelja broja,
f.
ako je zahtjevani datum prijenosa broja kraći od roka
propisanog u stavku (14) ili duži od 60 dana od dana podnošenja zahtjeva za
prijenos broja,
g.
ako je pretplatnički broj ili brojevi za koji se traži prijenos jedan od
brojeva u ISDN seriji ili jedan od brojeva u PBX BRA ISDN seriji i sl.
h.
ako se zahtjev za prijenos broja ne odnosi na sve brojeve unutar usluge VPN
grupe.
(28)
U slučaju da dođe do opravdanog kašnjenja u prijenosu zatraženog broja, točan
datum i vremenski okvir prijenosa broja sporazumno dogovaraju davatelj broja i
primatelj broja.
(29)
Ako primatelj broja po zaprimanju obavijesti iz stavka (21) članka III. ove
Odluke ocijeni navedene razloge nemogućnosti
prijenosa broja neopravdanima, može uputiti pisani prigovor Agenciji u roku od
8 dana od dana zaprimanja pisane obavijesti. Agencija je obvezna riješiti pisani
prigovor podnositelju prigovora u roku od 15 dana od dana zaprimanja navedenog
prigovora. Ako Agencija utvrdi opravdanost prigovora primatelja broja,
rješenjem će naložiti davatelju broja provedbu prijenosa zatraženog broja u za
to primjerenom roku.
(30) Korištenje i aktivaciju
ostalih usluga korisnik dogovara s primateljem broja.
(31) Neiskorišteni iznos na prepaid računu korisnika davatelja broja se ne može
prenositi i koristiti za plaćanje usluga primatelja broja.
(32)
Primatelj broja je dužan u roku od 24 sata nakon što je preneseni broj stavio u
»mirovanje« obavijestiti davatelja broja o istom, a nakon isteka razdoblja
mirovanja će vratiti preneseni broj operatoru kojem je primarnom dodjelom
dodijeljen broj.
(33)
Do trenutka uspostave CABP prenesenih brojeva vrijedit
će privremeno administrativno rješenje prijenosa broja, tj.
svi stavci članka III. ove Odluke osim stavaka: (11), (15), (18), (19), (20),
(22), (23) i (25).
(34) Do trenutka uspostave CABP prenesenih brojeva
operatori će razmjenjivati podatke o prenesenim brojevima pisanim ili
elektroničkim putem, a primatelj broja se obvezuje nakon provedenog postupka
prijenosa broja, o tome bez odgode izvijestiti sve ostale operatore na tržištu.
Operatori su obvezni najmanje jednom mjesečno dostaviti Agenciji listu
prenesenih brojeva u svoju mrežu s podacima o datumu prijenosa i davatelju
broja, listu odbijenih zahtjeva za prijenos broja s naznakom datuma i razloga
odbijanja, listu odgođenih zahtjeva za prijenos broja s naznakom datuma i
razloga odgode zahtjeva i sl.
IV. Osnovna pravila usmjeravanja telekomunikacijskog
prometa prema prenesenim brojevima
(1) Kako bi se osiguralo
ispravno usmjeravanje poziva prema prenesenim brojevima operator
telekomunikacijske mreže će u zahtjevu za uspostavu poziva (IAM) ispred
nacionalnog broja dodati predbroj za usmjeravanje
poziva (NRN) čija je struktura prikazana na slici 1.
(2)
Predbroj za usmjeravanje poziva je mrežni broj koji označava telekomunikacijsku
mrežu (NetID) i lokalnu centralu (NodeID) na kojoj se nalazi preneseni broj.
(3)
Veza između pretplatničkog broja i predbroja za
usmjeravanje poziva (NRN) pohranjena je u bazi podataka. Predbroj
za usmjeravanje poziva sastoj i se od 5 znamenaka i strukture je kao što je
prikazano na slici 1.
NRN 5 znamenaka |
||
Heksadecimalna |
Kod za oznaku mreže |
Kod za oznaku centrale |
|
NetID |
NodeID |
Slika
1. Struktura predbroja
za usmjeravanje poziva
(4)
Prva znamenka predbroja za usmjeravanje ima heksadecimalnu vrijednost 14 koja označava da se pozivajući
broj sastoji od predbroja za usmjeravanje na koji se
nastavlja nacionalni broj.
(5)
Vrijednost polja Kod za oznaku mreže (NetID) određuje Hrvatska agencija za
telekomunikacije sukladno Pravilniku o adresiranju i numeriranju u javnim
telekomunikacijama i plaćanju naknade.
(6) Polje Kod za oznaku centrale
(NodeID) rezervirano je za buduću uporabu. Vrijednost polja NodeID se postavlja
na vrijednost 00.
V.
Pravila odreĐivanja vlasniŠtva nad blokovima brojeva i plaĆanja naknade za
blokove brojeva u sluČaju kada je blok brojeva zauzet od strane viŠe operatora
Nepokretne telekomunikacijske
mreže
(1) Sukladno članku 8. stavku 3.
Pravilnika o adresiranju i numeriranju u javnim telekomunikacijama i plaćanju
naknade (»Narodne novine« 177/03) Agencija dodjeljuje brojeve u blokovima od
1.000, 10.000, 100.000 i 1.000.000 brojeva za javne govorne usluge.
(2)
Sukladno članku 14. stavku 4. Pravilnika o adresiranju i numeriranju u javnim
telekomunikacijama i plaćanju naknade operator korisnik broja je obvezan platiti godišnju naknadu za
svaku godišnju naknadu uporabe adresa, odnosno brojeva, u roku od 30 dana od
dana isteka razdoblja za koje je naknada plaćena.
(3)
Primatelj broja će operatoru kojem su brojevi dodijeljeni primarnom dodjelom
prema odredbama Pravilnika o adresiranju i numeriranju u javnim
telekomunikacijama i plaćanju naknade plaćati godišnju naknadu u iznosu
određenom navedenim Pravilnikom, za svaki pretplatnički broj koji je prenesen u
njegovu telekomunikacijsku mrežu razmjerno broju dana u godini koliko se dugo
taj preneseni broj nalazi u telekomunikacijskoj mreži primatelja broja.
(4)
Naknada koju primatelj broja plaća operatoru kojem su brojevi dodijeljeni
primarnom dodjelom izračunat će se na način da se godišnja naknada za
korištenje jednog broja pomnoži sa brojem dana koji je broj bio u uporabi u
mreži primatelja broja i podijeli sa ukupnim brojem dana u toj godini.
Pokretne telekomunikacijske mreže
(5)
Sukladno članku 14. stavku 4. i članku 18. stavku 3. Pravilnika o adresiranju i
numeriranju u javnim telekomunikacijama i plaćanju naknade, operator korisnik
broja je obvezan platiti godišnju naknadu za jedan dodijeljeni pristupni kod za
javne telekomunikacijske usluge u pokretnoj telekomunikacijskoj mreži za svaku
godinu uporabe adresa, odnosno brojeva, u roku od 30 dana od dana isteka
razdoblja za koje je naknada plaćena.
(6)
Operator kojem su brojevi dodijeljeni primarnom dodjelom ne može tražiti
naknadu za uporabu pretplatničkih brojeva prenesenih u mrežu operatora
primatelja broja.
VI.
Postupci, protokoli i suČelja za aŽuriranje podataka o prenesenim brojevima
(1) Agencija definira dvije
vrste sučelja prema centralnoj bazi prenesenih brojeva: administrativno i
referentno. Administrativnim sučeljem se razmjenjuju administrativni podaci
vezani uz status administrativnog dijela procesa prijenosa broja.
(2) Referentnim sučeljem se
upotrebom XML poruka prenose podaci o prenesenim brojevima između CABP
prenesenih brojeva i
operatera.
(3) Specifikacije referentnog
sučelja iz stavka (2) će se objaviti na internetskoj stranici Agencije.
VII.
Pravila za izraČun i raspodjelu troŠkova uvoĐenja prenosivosti broja
(1) Svaki operator
telekomunikacijske mreže snosit će vlastite troškove prilagodbe i uspostave
telekomunikacijskih i drugih sustava potrebnih kako bi se ispunile obveze
određene odredbama Pravilnika i ovom odlukom.
(2)
Operator primatelj broja snosit će administrativne troškove operatora davatelja
broja vezane uz postupak prijenosa broja, u iznosu od najviše 40,00 kuna po
svakom zahtjevu za prijenos broja.
(3)
Operator polazne mreže snosit će sve dodatne troškove (usmjeravanja i obračuna)
vezane uz uspostavu poziva prema prenesenim brojevima, kako bi se ispunila
odredba članka 16. stavka 2. Pravilnika o prenosivosti broja i predodabiru operatora.
VIII. Postupci izvjeŠĆivanja korisnika usluga
o podacima vezanim uz prenesene brojeve
Prilikom uspostave poziva prema presenim brojevima operator telekomunikacijske mreže u
kojoj započinje poziv će prije uspostave poziva izvijestiti korisnika usluga o
telekomunikacijskoj mreži u koju je prenesen broj prema kojem se uspostavlja
poziv.
IX. Ostali tehniČki uvjeti koji se odnose na
prenosivost broja i predodabir operatora
(1)
Primatelj broja mora u potpunosti pripremiti svoju telekomunikacijsku mrežu i
sustave, te provesti sva potrebna testiranja utvrđena ovom Odlukom prije
priključenja novog pretplatnika i/ili korisnika usluga.
Postupci testiranja prije pružanja usluge prenesenih brojeva:
(2)
Osnovni preduvjet za testiranje i uspostavu funkcije prenosivosti broja je
uspostava i testiranje interkonekcijskih veza između
operatora. Prije samog puštanja u rad funkcije prenosivosti broja potrebno je
najmanje izvršiti sljedeću listu testiranja:
2.1.
Između CABP i operatora:
2.1.1.
proces prijenosa broja između operatora i baze
2.1.2.
primanja obavijesti o statusu administrativnog procesa prijenosa broja
2.1.3.
ažuriranje LBPB
2.2.
Između operatora:
1.2.1. uspostava poziva u slučaju kada poziv
započinje s broja koji je prenesen u različite mreže (obratiti pažnju na
ispravan prikaz CLI)
2.2.2.
uspostava poziva u slučaju kada poziv prema prenesenom broju započinje iz
različitih mreža (obratiti pažnju na prikaz broja pozivatelja)
2.2.3. prijenos SMS i MMS poruka
prema prenesenom broju iz različitih mreža
2.2.4. i drugi mogući scenariji
poziva.
X.
Predodabir operatora
(1) Operatori i davatelji usluga
sa znatnijom tržišnom snagom na tržištu javnih govornih usluga u nepokretnoj
telekomunikacijskoj mreži su obvezni omogućiti svojim pretplatnicima slobodan predodabir operatora za sljedeće vrste poziva:
1.1. Međunarodne pozive,
1.2. Nacionalne pozive,
1.3. Lokalne pozive,
1.4. Pozive prema pojedinoj
pokretnoj telekomunikacijskoj mreži,
1.5. Pozive prema svim pokretnim
telekomunikacijskim mrežama,
1.6. Sve pozive.
(2) Nacionalni poziv se smatra
poziv prema nacionalnom zemljopisnom broju različitog zemljopisnog područja u
kojem je poziv započet.
(3) Lokalni poziv se smatra
poziv prema nacionalnom zemljopisnom broju istog zemljopisnog područja u kojem
je poziv započet.
(4) Poziv prema pojedinoj
pokretnoj telekomunikacijskoj mreži se smatra poziv prema jednoj od pokretnih telekomunikacijskih
mreža.
(5) Svi pozivi se smatraju
međunarodni, nacionalni, lokalni i pozivi prema pokretnim mrežama.
(6) Pretplatnik ne može
istovremeno koristiti uslugu predodabira operatora za
uspostavu poziva u sljedećim kombinacijama poziva iz stavka (1) članka X. ove
Odluke:
– a) i f), b) i f), c) i f), d)
i f), e) i f),
– d) i e).
(7) Usluga predodabira
operatora ostvaruje se sklapanjem ugovora između pretplatnika i predodabranog operatora.
(8) Sklopljeni ugovor iz
prethodnog stavka predodabrani operator mora dostaviti operatoru telekomunikacijske mreže na
koju je priključena pretplatnikova terminalna oprema (pristupnom operatoru), uz
pisani Zahtjev za uslugu predodabira operatora.
(9) Zahtjev za uslugu predodabira operatora mora biti sa-
stavljen na obrascu propisanom od strane Agencije i sadržavati:
– ime i prezime pretplatnika,
adresu pretplatnika, adresu priključka,
– tvrtku, sjedište tvrtke, ime i
prezime ovlaštene osobe, adresu priključka,
– kontakt broj,
– datum podnošenja zahtjeva,
–
pretplatnički broj ili brojevi,
–
tvrtku i sjedište predodabranog operatora,
–
tvrtku i sjedište pristupnog operatora,
–
izričitu izjavu pretplatnika da time podnosi zahtjev za omogućivanje usluge predodabira operatora,
–
izričito ovlaštenje pretplatnika predodabranom
operatoru da ovaj zahtjev uputi pristupnom operatoru,
–
izričitu izjavu predodabranog operatora da prihvaća
zahtjev za omogućivanje usluge predodabira operatora,
– izričitu suglasnost
pretplatnika da se njegovi osobni podaci u svrhu usluge predodabira
operatora, prikupljaju, obrađuju i razmjenjuju između operatora i Agencije.
– potpis pretplatnika,
– potpis predodabranog
operatora,
– kopija osobne iskaznice
pretplatnika,
– izvadak iz sudskog registra
ili obrtnica (ne stariji od 6 mjeseci).
(10) Pristupni operator mora u
roku od pet radnih dana od dana zaprimanja pisanog zahtjeva iz stavka (8) ovoga
članka omogućiti uslugu predodabira operatora
pretplatniku navedenom u tom zahtjevu.
(11)
Na pretplatnike koji se ne koriste uslugom predodabira
operatora i nemaju sklopljen ugovor o predodabiru
operatora iz stavka (7) ovoga članka, ne primjenjuju se promjene u postojećem
načinu preusmjeravanja poziva.
(12)
Pristupni operator ne mora omogućiti svojim pretplatnicima uslugu predodabira operatora za uspostavu poziva prema hitnim
službama (112, 92 itd.).
(13)
Pristupni operator mora omogućiti svojim pretplatnicima koji koriste uslugu predodabira operatora i uslugu odabira operatora biranjem predbroja (call by call) operatora.
(14)
Ukoliko pretplatnik želi koristiti dodatne telekomunikacijske usluge (npr. zabrana odlaznih poziva) za pozive iz stavka (1)
članka X. ove Odluke, ugovara ih s predodabranim
operatorom.
(15)
Predodabrani operator mora automatski bilježiti
podatke o obavljenim telekomunikacijskim uslugama za pretplatnike s kojima
imaju sklopljen ugovor o predodabiru operatora i bez
naknade dostaviti podroban ispis računa za obavljene telekomunikacijske usluge,
osim u slučaju da je ugovorom o međusobnom povezivanju dogovoreno drugačije.
(16) Usluga predodabira
operatora treba biti sastavni dio standardne ponude za međusobno povezivanje
pristupnog operatora.
(17) U slučaju kada pretplatnik
koristi uslugu predodabira operatora za uspostavu
poziva iz stavka (1) članka X. ove Odluke, poziv će se usmjeravati do točke interkonekcije pristupnog operatora i predodabranog
operatora.
(18) U slučaju kada je za
usmjeravanje poziva odgovoran predodabrani operator
pristupni operator će ispred biranog broja dodati kod za odabir operatora sukladno
Planu numeriranja kako bi se omogućilo ispravno usmjeravanje unutar mreže
pristupnog operatora do točke interkonekcije.
(19) U slučaju kada je za
usmjeravanje biranoga lokalnog poziva odgovoran predodabrani
operator pristupni operator mora dodati nulu i područni kod između koda predodabranog operatora i biranog pretplatničkog broja.
(20) Za vrijeme korištenja
usluge predodabira operatora pretplatnik je obvezan
plaćati uslugu pristupa izravno pristupnom operatoru na čiju je mrežu
pretplatnička terminalna oprema izravno priključena, i to po cijeni standardne
mjesečne naknade pristupnog operatora neovisno o tarifnom paketu kojeg je
pretplatnik koristio kod pristupnog operatora neposredno prije aktivacije
usluge predodabira operatora.
(21) Usluga predodabira
operatora će se isključiti iz sljedećih razloga:
21.1. ako to predodabrani
operator zatraži od pristupnog operatora,
21.2. ako pristupni operator
zaprimi novi zahtjev za uslugu predodabira operatora
prema novom predodabranom operatoru,
21.3. ako dođe do prestanka
pretplatničkog odnosa između pretplatnika i pristupnog operatora iz bilo kojeg
razloga (na zahtjev
pretplatnika, postojanje nepodmirenih dospjelih dugovanja pretplatnika iz pretplatničkog odnosa s pristupnim
operatorom, zahtjev za prijenos broja, i sl.),
21.4. ako dođe do prestanka
pružanja usluga međusobnog povezivanja između pristupnog operatora i predodabranog operatora.
(22) U slučaju isključenja
usluge predodabira operatora iz razloga navedenih u
stavku (21) članka X. ove Odluke, predodabrani
operator nema pravo tražiti od pristupnog operatora naknadu štete, niti
eventualna potraživanja koja predodabrani operator
ima prema pretplatniku.
(23) Za svaki zahtjev za
uključenje pojedine usluge predodabira operatora, predodabrani operator bit će dužan platiti pristupnom
operatoru trošak uključenja usluge predodabira
operatora u obliku jednokratne naknade koju određuje pristupni operator uz
suglasnost Agencije. Jednokratna naknada za uključenje usluge predodabira operatora može uključivati trošak opreme te
operativni trošak pristupnog operatora za uspostavu usluge predodabira
operatora.
(24) Operatori moraju, na
zahtjev, Agenciji dostaviti sve tražene podatke u svrhu praćenja usluge predodabira operatora.
XI.
ZavrŠna odredba
Ova Odluka stupa na snagu danom
donošenja i objavit će se u »Narodnim novinama«.
Klasa: 023-01/05-02/01
Urbroj: 376-05-03
Zagreb, 1. ožujka 2005.
Predsjednik Vijeća
Hrvatske agencije za telekomunikacije
Gašper Gaćina, dipl. ing. el., v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |