|
|
|
|
DrŽavni zavod za mjeriteljstvo
782
Na
temelju članka 275. stavak 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne
novine« broj 105/04), ravnatelj Državnog zavoda za
mjeriteljstvo donosi
PRAVILNIK
O
POSTUPKU HOMOLOGACIJE BRZINOMJERA MOTORNIH VOZILA NA DVA ILI TRI KOTAČA
TPV 213 (IZDANJE 00) (*)
Članak
1.
Ovim
se pravilnikom uređuje postupak homologacije za brzinomjere
motornih vozila kategorije L (1).
Članak
2.
Tehnički
zahtjevi u postupku homologacije za brzinomjere i
njihovu ugradbu u vozila navedeni su u prilogu koji čini sastavni dio ovoga
pravilnika, a postupak homologacije u člancima 7. –
9. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na
dva ili tri kotača.
Članak
3.
Tijelo
za homologaciju vozila u smislu odredaba ovoga
pravilnika je Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo (u daljnjemu tekstu:
Zavod).
Članak
4.
Zavod
će dodijeliti certifikat o homologaciji tipa vozila s
obzirom na brzinomjer prema obrascu u dodatku 2. priloga ovoga pravilnika, ako
brzinomjer i njegova ugradba u taj tip vozila zadovoljavaju zahtjeve ovoga
pravilnika.
Članak
5.
Vozila
s obzirom na brzinomjere mogu se homologirati, uvoziti
i stavljati na tržište ako zadovoljavaju zahtjeve ovoga pravilnika i njegovoga
priloga.
Članak
6.
Zavod
može ovlastiti pravnu ili fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe
ako ta osoba ispunjava sljedeće uvjete:
–
da zadovoljava zahtjeve norme HRN EN ISO/IEC 17025 za osposobljenost ispitnih
laboratorija za područje ispitivanja prema zahtjevima ovoga pravilnika
–
da može dokazati poznavanje metoda i postupaka ispitivanja sadržanih u prilogu
ovoga pravilnika
–
da ima najmanje jednoga djelatnika školske spreme VII/1 strojarskoga smjera.
Članak
7.
Ovaj
pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a
počet će se primjenjivati s danom pristupa Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Klasa:
011-02/05-03/4
Urbroj: 558-04/12-05-1
Zagreb,
18. ožujka 2005.
Ravnatelj
Državnog zavoda za mjeriteljstvo
dr. sc. Marijan Andrašec, dipl. ing., v. r.
_________
(*) Ovaj pravilnik preuzima sadržaj
Direktive Europskog parlamenta i Vijeća 2000/7/EC o brzinomjerima za motorna
vozila na dva ili tri kotača i izmjenama i dopunama Direktive Vijeća 92/61/EEC
o homologaciji tipa motornih vozila na dva ili tri
kotača.
(1) Definicija vozila i kategorizacija dani su u članku
2. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na
dva ili tri kotača (»Narodne novine« br. 115/04).
PRILOG
DEFINICIJE, ZAHTJEVI I SUKLADNOST PROIZVODNJE
1. Definicije
U svrhu
ovoga pravilnika:
1.1. »Tip vozila s
obzirom na njegov brzinomjer« označava vozila koja se međusobno bitno ne
razlikuju, posebno s obzirom na sljedeće:
1.1.1. oznaku veličine
guma odabranih između guma koje se uobičajeno ugrađuju;
1.1.2. ukupni
prijenosni omjer do brzinomjera, uključujući svaki dodatak za redukciju
prijenosa;
1.1.3. tip brzinomjera
koji je određen:
1.1.3.1.dopuštenim odstupanjima mjernog mehanizma
brzinomjera,
1.1.3.2.tehničkom stalnicom
brzinomjera,
1.1.3.3.rasponom pokazanih brzina.
1.2. »Gume za
uobičajenu ugradbu« označava tip ili tipove guma koje je za određeni tip vozila
namijenio njegov proizvođač i naveo u opisnom dokumentu navedenim prilogu II.
Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva
ili tri kotača.
Zimske gume
ne smatraju se gumama za uobičajenu ugradbu.
1.3. »Uobičajeni
radni tlak« označava tlak puhanja zračnice u hladnome stanju koji je odredio
proizvođač vozila uvećan za 0.2 bara.
1.4. »Brzinomjer«
je dio uređaja koji je namijenjen da u svakome trenutku pokazuje vozaču brzinu
njegova vozila.
1.4.1. »Dopušteno
odstupanje mjernog mehanizma brzinomjera« označava točnost samog brzinomjera
izraženu kao gornju i donju granicu pokazivanja brzine u rasponu ulaznih
podataka za brzinu
1.4.2. »Tehnička stalnica mjernog mehanizma brzinomjera« označava omjer
između broja okretaja ili impulsa u minuti i određene pokazane brzine
1.5. »Masa u
voznome stanju« označava masu prema definiciji u napomeni (d)2. Priloga II.
Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva
ili tri kotača.
2. Zahtjevi
2.1. Brojčanik
brzinomjera mora biti postavljen u izravnom vidnom polju vozača te mora biti
jasno čitljiv i po danu i u noći. Raspon naznačenih brzina mora biti dovoljno
velik da obuhvati najveću brzinu koju je naveo proizvođač za taj tip vozila.
2.2. Kad je
brzinomjer s ljestvicom umjesto digitalnog očitavanja, ljestvica mora biti s
jasnom podjelom.
2.2.1. U slučaju
brzinomjera namijenjenih za motocikle ili motorne tricikle, podjela mora biti
po 1, 2, 5 ili 10 km/h. Brzina mora biti prikazana prema sljedećem:
2.2.1.1.kad najveća vrijednost na ljestvici ne prelazi 200
km/h, odsječci između brojčano označenih vrijednosti brzine ne smiju prelaziti
20 km/h;
2.2.1.2.kad najveća vrijednost na ljestvici prelazi 200
km/h, odsječci između brojčano označenih vrijednosti brzine prikazanih na
ljestvici ne smiju prelaziti 30 km/h;
2.2.2. u slučaju
brzinomjera namijenjenih za mopede, ljestvica mora prikazivati najveću brzinu
koja ne prelazi 80 km/h; podjela mora biti po 1, 2, 5 ili 10 km/h, a odsječci
između označenih vrijednosti brzine prikazanih na ljestvici ne smiju prelaziti
10 km/h.
Dodatno,
ljestvica mora jasno prikazivati brzinu 45 km/h (ili 25 km/h u slučaju sporih
mopeda).
2.2.3. kad je vozilo
namijenjeno za prodaju u državi članici u kojoj se upotrebljava britanski
sustav jedinica, na brzinomjeru moraju biti označeni mph
(milje na sat) s podjelom ljestvice po 1, 2, 5 ili 10 mph.
Odsječci između brojčano označenih vrijednosti brzine ne smiju prelaziti 20 mph i moraju početi s 10 mph ili
20 mph;
2.2.4. nije potrebno
da odsječci između brojčano prikazanih vrijednosti brzina budu jednaki.
2.3. Točnost
brzinomjera će se ispitati u skladu sa sljedećim postupkom:
2.3.1. vozilo treba
opremiti gumama za uobičajenu ugradbu prema definiciji u točki 1.2. Ispitivanje
treba provesti za sve tipove brzinomjera koje je proizvođač naveo za ugradbu.
2.3.2. opterećenje
osovine kotača koji pogoni brzinomjer mora odgovarati masi u voznome stanju;
2.3.3. referentna
temperatura brzinomjera mora biti 296 K ± 5 K;
2.3.4. tijekom svakog
ispitivanja tlak guma mora biti jednak uobičajenu radnom tlaku, kao što je
navedeno u točki 1.3;
2.3.5. vozilo će se ispitati pri sljedećim brzinama:
Najveća brzina |
|
(Vmax) koju je |
Brzina pri ispitivanju |
naveo proizvođač |
(km/h) |
vozila (km/h) |
|
Vmax ≤ 45 |
80%
Vma |
45
< Vmax ≤ 100 |
40
i 80% Vmax |
|
(ako
je brzina pri ispitivanju ≥ 55) |
100
< Vmax ≤ 150 |
40,
80 i 80% Vmax |
|
(ako
je brzina pri ispitivanju ≥ 100) |
150
< Vmax |
40,
80 i 120 |
2.3.6. Točnost mjernog uređaja koji se upotrebljava
za mjerenje stvarne brzine
vozila mora biti najmanje ± 0.5 %;
2.3.6.1.ako se mjerenja provode na ispitnoj stazi, njezina
površina mora biti ravna i suha te osiguravati potrebno prianjanje;
2.3.6.2.ako se za mjerenje upotrebljava dinamometar
s valjcima, promjer valjaka mora biti najmanje 2 m. U slučaju brzinomjera koji
su namijenjeni za mopede, ispitivanja se mogu provoditi na valjcima čiji je
promjer najmanje 400 mm;
2.3.7. pokazana brzina
nikada ne smije biti manja od stvarne brzine. Pri ispitnim brzinama koje su
navedene u točki 2.3.5, između brzine V1 očitane na brzinomjeru i
stvarne brzine V2 mora postojati sljedeći odnos:
0 ≤(V1 – V2) ≤
0,1·V2 + 4 km/h.
3. Sukladnost
proizvodnje
3.1. Sukladnost
proizvodnje provjerava se na temelju odredaba priloga VI. Pravilnika o homologaciji tipa motornih vozila na dva ili tri kotača.
3.2. Smatra se da
će proizvodni modeli zadovoljavati zahtjeve ovoga
pravilnika ako je pod uvjetima navedenima u točkama 2.3.1. – 2.3.6. odnos
između brzine V1 očitane na brzinomjeru i stvarne brzine V2
sljedeći:
0 ≤ (V1 – V2) ≤
0,1·V2 + 4 km/h za mopede
i
0 ≤ (V1
– V2) ≤ 0,1·V2
+ 8 km/h za motocikle i tricikle.
Dodatak 1.
OPISNI DOKUMENT
s obzirom na ugradbu brzinomjera na tip
motornog vozila na dva ili tri kotača
(treba priložiti uz
zahtjev za homologaciju kad je podnesen odvojeno od
zahtjeva za homologaciju
tipa vozila)
Br. narudžbe (dodjeljuje podnositelj zahtjeva):........
Zahtjev za homologaciju s obzirom na ugradbu brzinomjera na motorna
vozila na dva ili tri kotača mora sadržavati podatke navedene u sljedećim
točkama dijela A priloga II. Pravilnika o homologaciji
tipa motornih vozila na dva ili tri kotača:
0.1
0.2
0.5
0.6
2.1
2.1.1
4.7 – 4.7.8
5.2
5.2.2.
Dodatak 2.
CERTIFIKAT O HOMOLOGACIJI TIPA
s obzirom na ugradbu
brzinomjera na tip
motornog vozila na dva ili tri kotača
Obrazac
Naziv tijela za homologaciju
Br. izvještaja:……………
tehničke službe:……… datum:………
Broj homologacije
tipa sastavnoga dijela:................
Broj izmjene/dopune:.............................................
1. Proizvođačev ili trgovački naziv vozila: ...............
2. Tip vozila: .........................................................
3. Naziv i adresa proizvođača: ..............................
4. Kad je prikladno, naziv i adresa proizvođačeva
predstavnika:
5. Datum kad je vozilo dostavljeno na homologaciju sastavnoga dijela:
6. Homologacija tipa
sastavnoga dijela je dodijeljena/odbijena (1)
7. Mjesto: .............................................................
8. Datum:..............................................................
9. Potpis: ..............................................................
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |