|
|
|
|
870
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić,
Jasna Omejec, Željko Potočnjak,
Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko
Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, rješavajući o prijedlogu za ocjenu suglasnosti
zakona s Ustavom, na sjednici održanoj
23. ožujka 2005. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s
Ustavom i ukida se odredba članka 1. stavka 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti
(»Narodne novine«, broj 121/03.), u dijelu koji glasi: »ili podzakonskim
propisom«.
II.
Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom članka 1. stavka 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti
(»Narodne novine«, broj 121/03.; u daljnjem tekstu: Zakon) podnio je Petar
Marija Radelj iz Zagreba (u daljnjem tekstu:
predlagatelj).
2. Osporena odredba članka 1. stavka 2. Zakona
glasi:
Odredbe ovoga Zakona (...) primjenjuju se i na
obavljanje zdravstvene djelatnosti u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama
Republike Hrvatske, ako posebnim zakonom ili podzakonskim
propisom nije drukčije određeno.
3. Predlagatelj smatra da osporena odredba
Zakona u dijelu »ili podzakonskim propisom« nije
suglasna s člankom 5. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske, koji glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u
suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Predlagatelj ističe da su u osporenoj odredbi
Zakona podzakonski propisi nedvojbeno ostali propisi
koji moraju biti suglasni i s Ustavom i sa zakonom, a ne zakonu protivni ili po
pravnoj snazi iznad njega. Formuliranje pravne supremacije podzakonskog
provedbenog propisa nad zakonom protivno je odredbama Ustava, smatra
predlagatelj.
4. Na temelju članka 25. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02., 49/02.
– pročišćeni tekst; u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), zatraženo je i dobiveno
očitovanje Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi.
Prijedlog je osnovan.
5. Osporenom odredbom Zakona omogućeno je da se
posebnim zakonom, ali i podzakonskim propisom propiše
drugačije obavljanje zdravstvene djelatnosti u Ministarstvu obrane Republike
Hrvatske i Oružanim snagama Republike Hrvatske, no što je to propisano Zakonom
o zdravstvenoj zaštiti.
Osporena odredba Zakona pri tome otvara
alternativnu mogućnost propisivanja drugačijeg uređenja obavljanja zdravstvene
zaštite u navedenim tijelima državne uprave: ili posebnim zakonom ili podzakonskim propisom.
Podzakonskim propisom (primjerice,
uredbom Vlade Republike Hrvatske ili pravilnikom nadležnog ministra) nije
dopušteno drugačije rješavati pitanja iz zakonodavne nadležnosti.
Iako su za donošenje takvog podzakonskog
propisa nadležna tijela izvršne vlasti, odnosno državne uprave dobila izričitu
zakonsku ovlast, Ustavni sud ocjenjuje da bi takvo uređivanje društvenih odnosa
u području zdravstvene zaštite bilo suprotno odredbi članka 5. stavka 1.
Ustava, koji propisuje da podzakonski propisi moraju
biti u skladu sa zakonom.
6. Stoga je Ustavni sud utvrdio da je osporena
odredba Zakona u dijelu koji glasi »ili podzakonskim
propisom« suprotna odredbi članka 5. stavka 1. Ustava, te je temeljem članka
55. Ustavnog zakona odlučio kao u izreci ove Odluke.
Broj:
U-I-2747/2003
Zagreb,
23. ožujka 2005.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |