|
|
|
|
1212
Na
temelju članka 43. Zakona o službenoj statistici (»Narodne novine«, br.
103/03.), Državni zavod za statistiku određuje
I. UVODNA OBJAŠNJENJA
Godišnje
istraživanje o utrošku sirovina, materijala i energenata u industriji
(IND-21/REPRO) revidirano je istraživanje statistike industrije i energije.
Sadržaj istraživanja jesu podaci o utrošenim sirovinama i materijalima za
industrijsku proizvodnju po skupinama NKD-a 2002. i finalnom utrošku energenata
po vrstama, iskazani naturalno i vrijednosno, u godišnjoj dinamici. U razdoblju
od 2000. do 2004. istovrsni su se podaci u naturalnom izrazu prikupljali u
okviru Tromjesečnog istraživanja o utrošku sirovina i materijala te finalnog
utroška energenata u industriji (IND-1K), a prije toga u okviru zajedničkoga
Mjesečnog izvještaja industrije (IND-1) od 1997. na osnovi Metodoloških osnova
za Mjesečni izvještaj industrije (IND-1)1). S obzirom na to da je
sadržaj istraživanja IND-1 u 2000. samo tehnički razdvojen na dva istraživanja
zbog različite dinamike prikupljanja podataka, Mjesečni izvještaj industrije
(IND-1A), koristio se za prikupljanje podataka o broju zaposlenika u tablici 1.
(IND-1/tablica 4.), o gotovoj proizvodnji, zalihama i prodaji (realizaciji)
proizvoda na razini proizvoda NIPUM-a u tablici 2. (IND-1/tablica 1.), a
Tromjesečno istraživanje o utrošku sirovina i materijala te finalnog utroška
energenata u industriji (IND-1K) koristio se za prikupljanje podataka o utrošku
energije i goriva u pogonske i tehničke svrhe u tablici 1. (IND-1/tablica 3.) i
utrošku sirovina i materijala iz Nomenklature repromaterijala industrije – NRMI
u tablici 1. (IND-1/tablica 2.). Za provedbu obaju istraživanja (IND-1A i
IND-1K) nisu izrađeni novi statistički standardi, nego su se provodila na
osnovi istih Metodoloških osnova za IND-1A od 1997. do 2003. Razdvajanje je
bilo nužno kako bi se pristupilo daljem usklađivanju kratkoročnih poslovnih
statistika s EU-om s jedne strane te statistika inputa u industrijsku
proizvodnju i potrošnje energije u industriji s druge strane. Istraživanja
koriste različite koncepte i definicije i različita im je namjena i dinamika.
Zato su početkom 2004. izrađeni novi Statistički standardi za Mjesečno
istraživanje o industrijskoj proizvodnji i zaposlenima (IND-1/MPS)2),
a reviziji istraživanja IND-1K i izradi novih statističkih standarda pristupilo
se početkom 2005.,što je rezultiralo izradom ovih Statističkih standarda, koji
uključuju i revidiranu Nomenklaturu sirovina i materijala industrije – NRMI
2004. – koja je usklađena s revidiranim statističkim klasifikacijama NKD 2002.3)
i KPD 2002.4), na osnovi kojih je NRMI 2004. izrađena, a koje se
sustavno primjenjuju u statistikama DZS-a od 2004. NRMI 2004. ažurirana je
verzija prve Nomenklature repromaterijala industrije (NRMI 1997.), koja se
koristila od 1997. do trećeg tromjesečja 2004. i sastavni je dio ovih
Statističkih standarda.
Novi
Statistički standardi za Godišnje istraživanje o utrošku sirovina, materijala i
energenata (u daljem tekstu: istraživanje IND-21/REPRO) primjenjuju se za
prikupljanje podataka u godišnjoj dinamici počevši od izvještajne godine 2004.
pa sve do sljedeće revizije ovog istraživanja, koja se očekuje 2007. zbog
planirane međunarodne revizije statističkih ekonomskih klasifikacija (OPERATION
2007), koja će imati utjecaj i na reviziju nacionalnih klasifikacija NKD 2002.
i KPD 2002., na osnovi kojih je izrađena ova verzija NRMI-ja 2004.
Sadržaj
istraživanja IND-21/REPRO jesu podaci o utrošenim sirovinama i materijalima za
industrijsku proizvodnju na razini industrijskih skupina NKD-a 2002. (10.1 do
41.0) u tablici 1. te finalnom utrošku energenata po vrstama u tablici 2., a u
odnosu na sadržaj tromjesečnog istraživanja IND-1K, koji je redefiniran, dodana
su nova obilježja u obje tablice obrasca IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM, i
podaci se u objema tablicama iskazuju u naturalnom i vrijednosnom izrazu. U
tablici 1. na osnovi već spomenutog NRMI-ja 2004. za potrebe input-output
tablica, a u tablici 2. na osnovi ažuriranih vrsta energenata za potrebe
statistike energije.
Na
kraju ovog uvoda želimo istaknuti da je revizija istraživanja IND-1K izvršena
radi usklađivanja sa statističkim standardima koje za posebne statistike
industrije i energije propisuje i zahtijeva EU te zadovoljavanja potreba svih
korisnika, posebice nacionalnih računa, jer će tablica 1. biti izvor podataka
za izradu tablica uporabe (input--output tablica), a tablica 2. za potrebe
statistike energije, koja se uspostavlja prema EU-ovu konceptu.
Svim
izvještajnim jedinicama napominjemo da je 2004. prva izvještajna godina za koju
vrijede ovi Statistički standardi, a vrijediti će i za buduće izvještajne
godine, sve do revizije ovih Statističkih standarda koja se planira tek tijekom
2007. nakon trogodišnje primjene.
Pojam INDUSTRIJE u istraživanju IND-21/REPRO
Sektor industrije definiran je ovdje s tri
područja NKD-a 2002., C Rudarstvo i vađenje, D Prerađivačka industrija i E
Opskrba električnom energijom, plinom i vodom, odnosno s odjeljcima NKD-a 2002.
od 10. do 41. Isti pojam industrije koji se koristi u ovom istraživanju
IND-21/REPRO za 2004., koristio se i u svim prijašnjim godišnjim istraživanjima
industrije i energije počevši od 1995. i usklađen je s konceptom industrije
koji propisuje Eurostat.
Svrha i cilj istraživanja IND-21/REPRO
Svrha provedbe istraživanja IND-21/REPRO jest
prikupljanje podataka o utrošku sirovina i materijala za industrijsku
proizvodnju definiranu industrijskim skupinama djelatnosti iz NKD-a 2002. na
detaljnoj razini sirovina i materijala iz NRMI-ja 2004. za potrebe nacionalnih
računa, odnosno za izradu tablice uporabe (input-output tablica) te za potrebe
statistike energije kojoj će se ovim istraživanjem osigurati podaci o finalnom
utrošku energije u industriji po vrstama energenata.
Glavni su ciljevi provedbe istraživanja
IND-21/REPRO za 2004. prikupljanje i obrada podataka o godišnjem utrošku sirovina
i materijala za potrebe industrijske proizvodnje u Republici Hrvatskoj, koji se
mjeri pojedinačnim sirovinama i materijalima iz NRMI-ja, zadovoljavanje
zahtjeva nacionalnih računa za potrebe bilanciranja robnih tokova u okviru
input-output koncepta te osiguranje podataka o finalnom utrošku energenata u
industriji za potrebe statistike energije prema EU-ovu konceptu.
Predmet istraživanja IND-21/REPRO
Predmet istraživanja IND-21/REPRO za 2004., u
skladu sa spomenutim ciljem i svrhom istraživanja, jesu: a) u tablici 1.:
detaljni podaci o utrošku sirovina i materijala na razini NRMI-ja 2004. koje su
utrošile statističke jedinice 2004. za industrijsku proizvodnju na razini svake
pojedinačne industrijske skupine djelatnosti NKD-a 2002., bez obzira na to jesu
li rezultat vlastite proizvodnje ili su nabavljeni na tržištu te bez obzira na
podrijetlo sirovina (domaće ili uvozno), b) u tablici 2.: podaci o finalnom
utrošku energenata po vrstama.
Predmet su istraživanja, dakle, sljedeća
obilježja: a) za tablicu 1. – količine nabavljenih sirovina i materijala,
utrošene količine sirovina i materijala za industrijsku proizvodnju za svoj
račun ili po ugovoru s naručiteljem, iskazane u količinama i vrijednosno, te
količine zaliha sirovina i materijala namijenjenih daljnjoj potrošnji u
izvještajnoj jedinici, sa stanjem 31. prosinca izvještajne godine, b) za
tablicu 2. – po vrstama energenata i u propisanoj mjernoj jedinici – količine
nabavljenih energenata, ukupan finalni utrošak energenata, od toga nabavljeni
energenti od drugih još i vrijednosno te količine zaliha energenata, sa stanjem
posljednjega radnog dana izvještajne godine.
Izvještajne jedinice i statističke jedinice za
koje su izvještajne jedinice dužne dostaviti podatke o predmetima istraživanja
IND-21/REPRO za izvještajnu godinu navedene su u adresaru za IND-21/REPRO za
izvještajnu godinu i na odgovarajućim obrascima IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM
za izvještajnu godinu.
Pravna osnova istraživanja IND-21/REPRO
Istraživanje IND-21/REPRO provodi se na osnovi Zakona
o službenoj statistici (»Narodne novine«, br. 103/03.), a prema ovim
Statističkim standardima. Obveza davanja podataka temelji se na člancima 35. i
38. (stavak 1.) Zakona o službenoj statistici.
Nedostavljanje podataka ili dostavljanje
netočnih, nepotpunih ili neažurnih podataka u propisanom sadržaju i rokovima
povlači kaznene odredbe iz članaka 69. i 70. navedenog Zakona.
Zaštita pojedinačnih podataka u istraživanju IND-21/REPRO
Pojedinačni podaci koji će se prikupiti ovim
istraživanjem IND-21/REPRO za 2004. koristit će se isključivo u statističke
svrhe, u skladu s odredbama o povjerljivosti pojedinačnih statističkih podataka
Zakona o službenoj statistici (članci 59. do 66.).
II. KONCEPTI I
DEFINICIJE ISTRAŽIVANJAIND-21/REPRO
Koncepti i definicije proizvoda i vrste
proizvodnje koji se koriste u ovom istraživanju preuzeti su uglavnom iz ESA
955) i drugih statističkih standarda EU-a ili UN-a. U nedostatku konzistentne
nacionalne terminologije i dvojezičnih pojmovnika, uz svaki pojam navodimo i
naziv na engleskom jeziku kako bi se izbjeglo poistovjećivanje s istim ili
sličnim pojmovima koji se koriste u drugim statističkim istraživanjima DZS-a.
Sirovine i materijali6)
(Raw materials and consumables)
Prema konceptu istraživanja IND-21/REPRO pojam sirovina
i materijala definiran je prošireno i odnosi se na sva dobra koja imaju fizičku
dimenziju ili industrijske usluge koji se pod posebnom šifrom i nazivom nalaze
u NRMI-ju 2004., pod uvjetom da se koriste kao inputi u vlastitu industrijsku
proizvodnju izvještajne jedinice gdje se mogu transformirati ili potpuno
utrošiti u procesu proizvodnje.NRMI 2004. sadrži detaljne sirovine i materijale
koji uključuju energente namijenjene transformaciji energije ili neenergetskoj
potrošnji (isključujući one namijenjene finalnoj energetskoj potrošnji koji se
iskazuju u tablici 2.), rezervne dijelove, sitni inventar, ambalažu, gume za
vozila i druge inpute za svaku industrijsku skupinu djelatnosti NKD-a 2002. U
istraživanju IND-21/REPRO bilježe se sirovine i materijali iz NRMI-ja 2004.
koje su vlastito proizvedene (intermedijarni proizvodi izvještajne jedinice)
ili nabavljene na domaćem i stranom tržištu (iz uvoza) te utrošene za
industrijsku proizvodnju izvještajne jedinice u istom izvještajnom razdoblju
ili su stavljene na zalihe radi kasnijeg inputa u proizvodni proces.
Nabava sirova i materijala7)
(Purchases of raw materials and consumables)
Nabava sirovina i materijala predstavlja nabave
svih dobara definiranih NRMI-jom 2004. koja su namijenjena inputu u vlastiti
proces proizvodnje izvještajne jedinice. Pod nabavom se u ovom istraživanju
podrazumijeva nabave/kupnje sirovine i materijali na domaćem ili stranom
tržištu (iz uvoza) ili vlastito proizvedene sirovine i materijali u nekoj od
industrijskih lokalnih jedinica iste izvještajne jedinice (njihovi
intermedijarni proizvodi). U IND-21/REPRO istraživanju iskazuje se nabava samo
onih sirovina i materijala iz NRMI-ja 2004. koje su se koristile kao input u
industrijsku proizvodnju u nekoj od industrijskih lokalnih jedinica iste
izvještajne jedinice i onih koje je ona iskazala u istraživanju IND-21/PRODCOM
na razini NIP-a za istu izvještajnu godinu. Sirovine i materijali nabavljeni
radi preprodaje trećim osobama u istom stanju u kojem su i nabavljeni nisu
predmet ovog istraživanja.
Intermedijarni proizvod
(Intermediate products)
Proizvod koji je dosegao određen stupanj dorade
i obrade i nalazi se u NIP-u 2004. koji se dalje prerađuje ili obrađuje te se
tim postupcima pretvara u novi proizvod iz NIP-a 2004. (ili se ugrađuje u novi
proizvod), naziva se intermedijarnim proizvodom. Ako je takav intermedijarni
proizvod rezultat proizvodnje neke od industrijskih lokalnih jedinica iste
izvještajne jedinice gdje se i troši za daljnju proizvodnju proizvoda iz NIP-a
2004. naziva se vlastitim intermedijarnim proizvodom. U istraživanju
IND-21/PRODCOM takvi su intermedijarni proizvodi iskazani u tablici 1. pod
»količine utrošene za dalju proizvodnju u poduzeću« (stupac h), a u ovom
istraživanju IND-21/REPRO smatraju se vlastito proizvedenim sirovinama i
materijalima izvještajne jedinice. Iskazuju se u tablici 1. obrasca
IND-21/REPRO prema NRMI-ju 2004. sa šifrom podrijetla »1« (u stupcu b). U nekim
metodologijama za sličnu se definiciju rabi pojam poluproizvod (semi-finished
product) ili međufazni proizvod.
Intermedijarni proizvodi nabavljen od trećih
osoba radi preprodaje u istom obliku u kojem su i nabavljeni ne smatraju se
vlastitim sirovinama i materijalima u smislu ovih statističkih standarda.
Potrošnja sirovina i materijala u industriji8)
(Consumption of raw materials and consumables – industry)
Potrošnja sirovina i materijala u industriji
pokriva sve sirovine i materijale koji troše statističke jedinice za
proizvodnju proizvoda u sektoru industrije. U istraživanju IND-21/REPRO
pojedinačne sirovine i materijali koji se troše za industrijsku proizvodnju
definirane su NRMI-jem 2004., posebno za svaku industrijsku skupinu djelatnosti
(10.1 do 41.0) iz NKD-a 2002., a pokriva vlastito proizvedene sirovine i
materijale (intermedijarne proizvode) te sirovine i materijale koje su
nabavljene/kupljene od trećih osoba i zatim utrošene za industrijsku
proizvodnju statističkih jedinica prema definiciji statističkih jedinica iz
ovih statističkih standarda. Sirovine i materijali mogu se u procesu
industrijske proizvodnje transformirati ili potpuno utrošiti.
U istraživanju IND-21/REPRO svaka pojedinačno
utrošena sirovina i materijal po NRMI-ju 2004. bilježi se u količinama (za
utvrđenu mjernu jedinicu) i vrijednosno u tisućama kuna. Vrednuje se po tekućim
kupovnim cijenama istovrsnih sirovina i materijala u vrijeme kada ulaze u
proizvodni proces tj. kada se troše, a ne kada su nabavljene/kupljene i
stavljene u skladište (na zalihe), te uvijek treba izvršiti korekcije kako bi
se uzele u obzir promjene cijena do kojih je došlo tijekom vremena.
Potrošnja sirovina i materijala industrije
usklađena je s definicijama ESA 95, u dijelu koji se odnosi na Intermedijarnu
potrošnju (Intermediate consumtion). Ne uključuje potrošnju fiksne aktive
(zgrada, strojeva, opreme, zemljišta), čija se potrošnja bilježi kao potrošnja
fiksnoga kapitala.
Kupovne cijene
(Purchaser’ prices)
Kupovna cijena jest cijena koju kupac stvarno
plaća za proizvode, a uključuje sve poreze i pristojbe osim PDV-a i ostalih
odbitnih poreza na proizvode (npr. trošarine) te subvencija na proizvode. U
kupovnu cijenu treba uključiti i bilo koji trošak prijevoza koji kupac plaća
odvojeno na mjestu isporuke, a treba odbiti cjelokupni popust na količinu ili
kupnju izvan sezone i kamatu ili naplaćenu uslugu u kreditnim aranžmanima ili
neke naplate kao rezultat neplaćanja u roku.
Vrijednost utrošenih sirovina i materijala iz
NRMI-ja 2004. se u ovom istraživanju IND-21/REPRO bilježi po tekućim kupovnim
cijenama istovrsnih sirovina i materijala u vrijeme kada ulaze u proizvodni
proces (kada se troše), a ne kada su kupljeni (nabavljeni) i stavljeni u
skladište, a usklađeno je s konceptom ESA-e 95.
Zalihe sirovine i materijala9)
(Stocks of raw materials and consumables/supplies)
Zalihe sirovina i materijala sastoje se od svih
dobra koja statistička jedinica drži na zalihama, a namijenjena su
intermedijarnoj potrošnji za proizvodnju industrijskih proizvoda statističke
jedinice, a ne za njihovu preprodaju. Industrijski proizvodi definirani su
Nomenklaturom industrijskih proizvoda – NIP koja se koristi za istraživanje
IND-21/PRODCOM za istu izvještajnu godinu za koju se iskazuju podaci u
istraživanju IND-21/REPRO. Zalihe sirovina i materijala na razini NRMI-ja 2004.
iskazuju se u naturalnom izrazu, sa stanjem 31. prosinca izvještajne godine.
Proizvod (Product)
Proizvod je posljedica neke industrijske
djelatnosti, a koristi se kao opći naziv za proizvode koji imaju fizičku
dimenziju te za industrijske usluge, a definiran je Nomenklaturom industrijskih
proizvoda – NIP-om, i sastavni je dio istraživanja IND-21/PRODCOM. Prvo
istraživanje IND-21/REPRO za 2004. povezano je s proizvodnjom industrijskih
proizvoda definiranih verzijom NIP-a 2004., dok će se za naredna istraživanja
IND-21/REPRO za 2005. i 2006. i nadalje koristiti revidirane verzije NIP-a za
svaku narednu izvještajnu godinu, a bit će dostupne na internetskim stranicama
DZS-a, osim njihove objave u »Narodnim novinama« početkom svake naredne godine.
Proizvodnja – output
(Production – Output)
Proizvodnja označava proces ili obradu, a output
je rezultat/izlaz te proizvodnje. Output se sastoji od svih dobara i usluga
proizvedenih u obračunskom (referentnom) razdoblju unutar granice proizvodnje.
U granicu proizvodnje ulaze: a) tržišna proizvodnja, b) proizvodnja proizvoda
za vlastitu finalnu uporabu, tj. vlastite bruto investicije u fiksni kapital
(uključuje i proizvodnju proizvoda za vlastitu finalnu potrošnju, ali samo u
sektoru kućanstva) i c) ostala netržišna proizvodnja (isporučuje se jedinicama
besplatno ili po cijenama koje nisu ekonomski važne).
Vrijednost
outputa uvijek se obračunava po bazičnim cijenama, a bilježi se kada je
proizveden, a ne kada je naplaćen od kupca. Pojam je definiran u kontekstu ESA
95.
Intermedijarna potrošnja – intput
(Intermediate consumption – Input)
Potrošnja
predstavlja aktivnost u kojoj statističke jedinice troše dobra ili usluge, a
može biti intermedijarna ili finalna. Finalna potrošnja sadrži dobra ili usluge
koja se troše u individualnim kućanstvima ili zajednicama za zadovoljavanje
pojedinačnih ili zajedničkih potreba i nije predmet ovog istraživanja.
Intermedijarna potrošnja se sastoji od svih dobara i usluga utrošenih u
obračunskom (referentnom) razdoblju kao input u proces proizvodnje, osim
potrošnje fiksne aktive (zgrade, strojevi, oprema, zemljište), čija se
potrošnja bilježi kao potrošnja fiksnoga kapitala. Dobra i usluge mogu biti
transformirana ili potpuno utrošena u procesu proizvodnje.
Vrijednost
intermedijarnih dobara i usluga obračunava se po kupovnim cijenama
(isključujući odbitni PDV) u vrijeme ulaza u proizvodni proces, a ne onda kada
su kupljena i stavljena na zalihe. U IND-21/REPRO istraživanju prikupljaju se
podaci o intermedijarnoj potrošnji definiranoj u kontekstu ESA 95.
Tablice uporabe i ponude
(Use and Supply Tables)
Tablica
uporabe je matrica, po djelatnosti i proizvodu, koja u detalje opisuje procese
proizvodnje i transakcije proizvodima u nacionalnom gospodarstvu. Ona
prikazuje: a) strukturu troškova proizvodnje i dohodak stvoren u procesu
proizvodnje, b) tokove dobara i usluga proizvedenih u nacionalnom gospodarstvu
i c) tokove dobara i usluga s inozemstvom. Tablica uporabe (use table), zajedno
s tablicom ponude (supply table), preuređuje se u jednu, odnosno simetričnu
input-output (symmetric input-output tables) tablicu. Konceptualna razlika
između njih je ta što tablice i ponude i uporabe povezuju proizvode s
djelatnostima, a simetrična input-output tablica povezuje proizvode s proizvodima
ili djelatnosti s djelatnostima. Pojmovi su definirani u kontekstu ESA 95.
Input-output sustav
(Input-output system)
Input–
output sustav tvore tablice ponude i uporabe (supply and use tables) i
simetrične input-output tablice (symmetric input-output tables) zajedno s
tablicom koja povezuje tablice ponude i uporabe sa sektorskim računima, a služi
za statističke i analitičke svrhe. Pojam je definiran u kontekstu ESA 95.
Izvještajne jedinice istraživanja IND-21/REPRO
Izvještajne
jedinice istraživanja IND-21/REPRO za 2004. jesu svi poslovni subjekti (pravne
i fizičke osobe) koje su u Registru poslovnih subjekata (RPS)10) razvrstani u
djelatnost industrije odnosno u područja C, D i E (odjeljci 10 do 41) prema
NKD-u 2002. (pravne osobe) ili obavljaju industrijsku djelatnost prema
informacijama iz Obrtnog registra (fizičke osobe) ili drugih sekundarnih
izvora. Izvještajne su jedinice i one pravne ili fizičke osobe koje nisu
razvrstane prema glavnoj djelatnosti u industriju, ali imaju dijelove koje se bave
industrijskom djelatnosti bez obzira na to jesu li ti dijelovi pravno
konstituirani ili nisu.
Izvještajne
jedinice najčešće su trgovačka društva ili obrtnici, a mogu biti sve druge
pravne ili fizičke osobe koje su se tijekom izvještajne godine bavile
industrijskom djelatnosti na teritoriju RH, a ušle su u obuhvat ovog
istraživanja prema adresaru IND-21/REPRO za 2004.
Izvještajne
jedinice daju podatke pojedinačno, za svaku industrijsku lokalnu jedinicu u
svom sastavu, na glavnom obrascuIND-21/REPRO, a na pomoćnom obrascu
IND-21/REPRO/POM ako su im određene dvije ili više industrijskih lokalnih
jedinica prema adresaru IND-21/REPRO za izvještajnu godinu. Prema statističkoj
terminologiji, sve izvještajne jedinice u istraživanju IND-21/REPRO koje se
nalaze u adresaru IND-21/REPRO za 2004., nazivaju se poduzećima (industrijska i
neindustrijska), a njihovi dijelovi za koje su obvezne iskazati podatke –
industrijskim lokalnim jedinicama (statističke jedinice).
Statističke jedinice istraživanja IND-21/REPRO
Statističke
jedinice istraživanja IND-21/REPRO jesu industrijske lokalne jedinice
industrijskih i neindustrijskih poduzeća. Pojam tako definiranih statističkih
jedinica – industrijskih lokalnih jedinica – koristi se za potrebe provedbe
istraživanja industrije IND-21/REPRO i IND-21/PRODCOM, a u drugim kontekstima
može imati drugačije značenje. Usklađen je u najvećoj mjeri s EU-ovom
definicijom statističkih jedinica11). Manja odstupanja postoje isključivo zbog
specifične nacionalne namjene ovog istraživanja (regionalni pokazatelji o
potrošnji sirovina i materijala na detaljnoj razini NRMI-ja 2004.).
U
pravilu se statističke jedinice istraživanja IND-21/REPRO podudaraju sa
statističkim jedinicama istraživanja IND-21/PRODCOM za istu izvještajnu godinu,
te se za njihovu identifikaciju i obuhvat koristiti isti adresar. U nastavku,
ponavljamo definicije statističkih jedinica istraživanja IND-21/REPRO, koje smo
opisali u statističkim standardima za istraživanje IND-21/PRODCOM za 2004.
(»Narodne novine«, br. 17/05.), radi cjelovitosti ovih standarda.
Industrijska poduzeća jesu svi poslovni
subjekti, tj. sva trgovačka društva i druge pravne ili fizičke osobe koje su,
na osnovi svoje glavne djelatnosti, razvrstani u djelatnost industrije (u RPS-u
ili Obrtnom registru) i stvarno su se tijekom izvještajne godine bavili nekom
vrstom industrijske proizvodnje prema definiciji »industrije« iz ovih
Statističkih standarda.
Neindustrijska poduzeća jesu svi
poslovni subjekti, tj. sva trgovačka društva i druge pravne ili fizičke osobe
koje nisu, na temelju svoje glavne djelatnosti, razvrstane u djelatnost
industrije (prema RPS-u ili Obrtnom registru), ali imaju dijelove koji su se
tijekom izvještajne godine bavili industrijskom proizvodnjom (sekundarne
djelatnosti) prema definiciji »industrije« iz ovih Statističkih standarda.
Industrijske
lokalne jedinice, industrijskih i neindustrijskih poduzeća koja su tijekom
izvještajne godine bavila industrijskom proizvodnjom, statističke su jedinice
istraživanja IND-21/REPRO. Kako je već spomenuto, statističke jedinice
istraživanja IND-21/REPRO i istraživanja IND-21/PRODCOM za istu izvještajnu
godinu korespondiraju. U istraživanju IND-21/REPRO iskazuju se inputi u
industrijsku proizvodnju i finalni utrošak energije u industriji za sve statističke
jedinice koje su se bavile industrijskom proizvodnjom i obuhvaćene su
istraživanjem IND-21/PRODCOM za istu izvještajnu godinu kako bi se osigurala
njihova konzistentnost (input-output okvir).
Određene
industrijske lokalne jedinice, statistička su konstrukcija i mogu se, ali ne
moraju podudarati s pravnom konstitucijom izvještajne jedinice. Radi
objašnjenja statističkih pojmova koji se koriste u oba spomenuta istraživanja
industrije, njihove definicije navodimo u nastavku.
Industrijske lokalne jedinice čini
jedan dio ili više dijelova zajedno jednoga industrijskog ili neindustrijskog
poduzeća odnosno izvještajne jedinice koji je obavljao jednu ili više
industrijskih vrsta djelatnosti na području jedne ili više regija. Regija je u
istraživanju IND-21/REPRO definirana kao administrativno područje jedne
županije. Drugim riječima, za njihovo određivanje koristio se kriterij
djelatnost/regija. Kriterij »industrijski« odnosi se na sve dijelove jednog
poduzeća odnosno izvještajne jedinice koji su se u izvještajnoj godini bavili
industrijskom djelatnošću, na osnovi svoje glavne i/ili neke od sporednih
industrijskih djelatnosti, a regionalni kriterij odnosi se na regionalni
smještaj (lokaciju) toga industrijskog dijela ili nekoliko dijelova na području
jedne ili više županija zajedno.
Svakom
industrijskom poduzeću odnosno izvještajnoj jedinici prema ovom kriteriju
utvrđena je barem jedna industrijska lokalna jedinica u adresaru IND-21/REPRO,
i to u slučajevima kada je jedan ili nekoliko njegovih dijelova obavljalo input
sirovina i materijala za obavljanje industrijske proizvodnje na teritoriju samo
jedne županije ili ako nema dijelova (sve u sjedištu). U svim drugim
slučajevima, izvještajnim su jedinicama određene dvije i više industrijskih
lokalnih jedinica u adresaru IND-21/REPRO tj. za svaku županiju po jedna, prema
lokaciji inputa sirovina i materijala za obavljanje industrijske proizvodnje
iste izvještajne jedinice. Industrijske lokalne jedinice mogu biti dijelovi
industrijskih ili neindustrijskih poduzeća.
Industrijske lokalne jedinice industrijskih poduzeća određene su od
jednog ili više dijelova onih izvještajnih jedinica kojima je glavna djelatnost
industrija prema administrativnim izvorima, npr. RPS-u, Obrtnom registru i
slično.
Industrijske lokalne jedinice
neindustrijskih poduzeća određene su na isti način, od jednog ili više
dijelova neindustrijskih poduzeća odnosno izvještajnih jedinica kojima je
glavna djelatnosti prema istim administrativnim izvorima, izvan industrije, ali
imaju dijelove koji su se bavili industrijskom proizvodnjom u izvještajnoj
godini (njihove sporedne djelatnosti ili su pogrešno razvrstane).
Statističke
jedinice, industrijske lokalne jedinice industrijskih i neindustrijskih
poduzeća za koje se iskazuju podaci u istraživanju IND-21/REPRO te izvještajne
jedinice (poslovni subjekti) koje su dužne za njih iskazati podatke, određene
su u adresaru IND-21/REPRO za odgovarajuću izvještajnu godinu. Adresar
IND-21/REPRO je izradio Odjel statistike industrije i energije DZS-a i
dostavlja se svim sudionicima u provedbi istraživanja IND-21/REPRO (vidi
Organizaciju provedbe istraživanja IND-21/REPRO).
Napominjemo
svim sudionicima provedbe istraživanja, da je u većini slučajeva svakoj
izvještajnoj jedinici određena samo jedna industrijska lokalna jedinica u
adresaru IND-21/REPRO. Iznimno, u slučajevima kada industrijska ili
neindustrijska poduzeće imaju nekoliko industrijskih dijelova koji obavljaju
industrijsku djelatnost na području nekoliko regija odnosno županija, određeno
im je više od jedne industrijske lokalne jedinice u adresaru IND-21/REPRO.
Dijelovi (ili dio) industrijskih i neindustrijskih poduzeća odnosno
izvještajnih jedinica koji su »fizički« izvan teritorija RH ne ulaze u obuhvat
istraživanja IND-21/REPRO radi usklađivanja s obuhvat istraživanja
IND-21/PRODCOM koji zajedno čine input-output okvir (potrošnja/input –
proizvodnja/output).
Obuhvat istraživanja IND-21/REPRO
Obuhvat
statističkih jedinica – industrijskih lokalnih jedinica industrijskih i neindustrijskih
poduzeća u istraživanju IND-21/REPRO nije potpun. U svakoj izvještajnoj godini
obuhvaćaju se u pravilu izvještajne jedinice s 10 i više zaposlenih (male
industrije, npr. industrija kruha, tiskanje, mali alati i drugo i s manje od 10
zaposlenih), prema istim kriterijima obuhvata koji vrijede za istraživanje
IND-21/PRODCOM u istoj izvještajnoj godini, a utvrđen je u adresaru
IND-21/REPRO. Na taj se način obuhvat statističkih jedinica istraživanja
IND-21/REPRO podudara s njihovim obuhvatom u istraživanju IND-21/PRODCOM za
istu izvještajnu godinu. Međutim, ako jedna izvještajna jedinica ima
industrijske lokalne jedinice u dvije županije, tada može doći do razlika
između industrijskih lokalnih jedinica obuhvaćenih u oba istraživanja. Podaci o
industrijskoj proizvodnji mogu biti iskazani u IND-21/PRODCOM na jednoj
industrijskoj lokalnoj jedinici određene izvještajne jedinice, a podaci o
utrošenim sirovinama i materijalima za industrijsku proizvodnju u IND-21/REPRO
na nekoj drugoj industrijskoj lokalnoj jedinici iste izvještajne jedinice. Na
primjer, neka izvještajna jedinica proizvodi strojeve za obradu metala – jedna
industrijska lokalna jedinica iz županije »x« proizvodi samo dijelove – druga
industrijska lokalna jedinica iz županije »y« sastavlja te dijelove tj.
proizvodi strojeve. U navedenom slučaju, za industrijsku lokalnu jedinicu iz
županije »x« iskazat će se podaci o proizvodnji u IND-21/PRODCOM, a za
industrijsku lokalnu jedinicu iz županije »y« te iste izvještajne jedinice
iskazat će se podaci o utrošku sirovina i materijala u istraživanju
IND-21/REPRO.
Obuhvat
statističkih jedinica određen je adresarom IND-21/REPRO za izvještajnu godinu,
a izradio ga je Odjel statistike industrije i energije DZS-a. Ako neki ured
državne uprave u županiji – ured za statistiku – eventualno smatra da je neka
izvještajna ili statistička jedinica s gledišta županije važna, a nije uvrštena
u adresar IND-21/REPRO (odnosno prvo u adresar IND-21/PRODCOM), treba što prije
o toj izvještajnoj ili statističkoj jedinici dostaviti osnovne podatke DZS-u,
koji će odrediti njezinu važnost s gledišta obuhvata te je eventualno naknadno
uključiti u adresar IND-21/REPRO i IND-21/PRODCOM.
Periodika i izvještajno razdoblje istraživanjaIND-21/REPRO
Istraživanje
IND-21/REPRO u pravilu se provodi jedanput na godinu. Izvještajno je razdoblje
godina dana, a podudara se s kalendarskom godinom, npr. izvještajno razdoblje
za prvo istraživanje IND-21/REPRO za 2004. je razdoblje od 1. siječnja do 31.
prosinca 2004.
Metoda prikupljanja podataka za istraživanjeIND-21/REPRO
Za
provedbu istraživanja IND-21/REPRO koristi se izvještajna metoda. Izvještajne
jedinice popunjavaju odgovarajuće podatke za sve svoje industrijske lokalne
jedinice koje su im određene u adresaru IND-21/REPRO, na glavnom obrascu
IND-21/REPRO i na pomoćnom obrascu IND-21/REPRO/POM u slučaju kada imaju više
od jedne industrijske lokalne jedinice.
Izvještajne
jedinice popunjavaju podatke o industrijskoj proizvodnji za svoje industrijske
lokalne jedinice na spomenutim obrascima na osnovi svojih knjigovodstvenih
podloga, a za dio podataka trebaju se dati stručne ocjene i procjene. Popunjeni
glavni obrazac IND-21/REPRO i sve pomoćne obrasce IND-21/REPRO/POM izvještajne
jedinice dostavljaju kompletirane nadležnom uredu državne uprave u županiji –
uredu za statistiku – u roku koji im on odredi.
Nomenklatura sirovina i materijala zaindustriju – NRMI 2004.
Za ispunjavanje tablice 1. obvezatno se treba
koristiti NRMI-jem 2004., koji je sastavni dio ovih Statističkih standarda za
istraživanje IND-21/REPRO i nalazi se u Dodatku 3. Izvještajne jedinice dužne
su za svaku im industrijsku lokalnu jedinicu određenu adresarom IND-21/REPRO za
svaku izvještajnu godinu iskazati podatke po pojedinačnim sirovinama i
materijalima i njihovim mjernim jedinicama iz NRMI-ja 2004. o: količinama
nabavljenih sirovina i materijala namijenjenih inputu u industrijsku
proizvodnju u izvještajnoj godini, količinama i vrijednosti utrošenih sirovina
i materijala za proizvodnju proizvoda (iskazanih u istraživanju IND-21/PRODCOM
iste izvještajne jedinice u istoj izvještajnoj godini) te sirovina i materijala
koji su na zalihama, a namijenjene su inputu u industrijsku proizvodnju (za
svoj ili tuđi račun) u narednom razdoblju.
Verzija
NRMI 2004., za razliku od NRMI-ja iz 1997., izrađena je posebno za svaku
industrijsku skupinu djelatnosti iz NKD-a 2002. te stoga prve tri brojčane
oznake označavaju industrijsku skupinu djelatnosti u kojoj se uobičajeno troši
određena vrsta sirovina i materijala (uklj. industrijske usluge). Sljedećih
šest brojčanih oznaka u šifri sirovine i materijala NRMI-ja 2004. jest KPD
2002. Deseta brojčana oznaka u šifri NRMI-ja označava raščlambu KPD-a 2002. na
sljedeći način: ako je na desetom mjestu »0«, znači da određena sirovina i
materijal obuhvaća sve artikle neke grupe proizvoda/sirovina iz KPD-a 2002., a
ako je na desetom mjestu oznaka različita od »0«, znači da je proizvod/sirovina
iz KPD-a 2002. raščlanjen na najmanje dva proizvoda/sirovine u NRMI-ju 2004. te
ima oznake od 1 do n. Verzija NRMI 2004. izrađena je na osnovi verzije KPD
2002.12), a usklađena je na razini sirovina/proizvoda s Kombiniranom
nomenklaturom (CN-om) EU-a, tj. Carinskom tarifom RH za 2004.13)
preko korespondentnih tablica veza (te omogućuje bilanciranje). Šifra sirovine
i materijala iz NRMI-ja 2004. sastoji se od deset brojčanih oznaka, iako se u
tablicu 1. obrasca IND-21/REPRO za svaku pojedinačno iskazanu sirovinu i
materijal iz NRMI-ja 2004. treba upisati jedanaest brojčanih oznaka. Jedanaesta
se brojčana oznaka odnosi isključivo na podrijetlo sirovine (vlastito, domaće
ili strano), te nije sastavni dio šifre NRMI-ja 2004.
Shematski se desetoznamenkasta brojčana oznaka
iz NRMI-ja 2004. može prikazati na sljedeći način:
X |
X |
X |
. |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
. |
Z |
Prve
tri brojčane oznake NRMI-ja 2004. identične su s NKD-om 2002. (oznake »XXX«), a
označavaju u kojoj se industrijskoj skupini djelatnosti po NKD-u 2002. sirovine
i materijali (ili usluge) troše (moguće oznake skupina od 10.1 do 41.0), sljedećih
šest brojčanih oznaka NRMI-ja 2004. identično je s KPD-om 2002. (oznake
»YYYYYY«) i označava pojedinačne sirovine i materijale, a deseta brojčana
oznaka (»Z«) rezervirana je za detaljniju nacionalnu razradu proizvoda KPD-a
2002. gdje god je bilo potrebno, jer se radilo o specifičnim sirovinama i
materijalima za koje ocijenjeno da se trebaju iskazivati detaljnije od KPD-a
2002. Tako npr. oznaka »Z«=»0« u šifri NRMI-ja (deseta brojčana oznaka)
označava da nacionalne raščlambe zapravo nema te da je šifra iz KPD-a 2002.
preuzeta nepromijenjena u nacionalnu verziju NRMI-ja 2004., a ako postoji
raščlamba »Z«=»1-n« to označava daljnju raščlambu šifre KPD-a 2002. na dvije do
devet detaljnijih sirovina ili materijala u NRMI-ju 2004. zbog specifične
namjene ovog istraživanja.
Sustav
vizualnog označavanja šifre NRMI-ja 2004. iz Dodatka 3. ovih statističkih
standarda, u prvom stupcu »Šifra sirovine i materijala u publikacijama« i u
posljednjem stupcu »Šifra proizvoda za upis u obrazac IND-21/REPRO« uglavnom je
ostao isti u odnosu na vizualno označavanje prve verzije NRMI-ja iz 1997.14)
Jedina je razlika u povećanju brojčanih oznaka šifre NRMI-ja 2004. radi
uvođenja detaljnije razine djelatnosti u kojoj se sirovine troše (umjesto
»odjeljka« sada je »skupina«). Deseta brojčana oznaka »Z« koristi se za dalju
nacionalnu raščlambu na sustavan način, jer zbroj raščlambi, ako ih ima,
pokriva izvornu potkategoriju sirovina/proizvoda iz KPD-a 2002. što u
prethodnoj verziji NRMI-ja nije bio slučaj (samo je bio pokriven dio izvorne
šifre KPD-a). Time se dodatno ističe povezanost strukture NRMI-ja 2004. sa
strukturom KPD-a 2002., čija je izvedenica.
Mjerne jedinice u NRMI-ju 2004. Za
svaku sirovinu i materijal u NRMI-ju 2004. određena je samo jedna (naturalna)
mjerna jedinice na čijoj razini izvještajna jedinica treba iskazati sve podatke
u tablici 1. obrasca IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM, uz iskazivanje podataka
vrijednosno u stupcu h spomenute tablice. Za pružene usluge povezane s inputom
u industrijsku proizvodnju, koje su pod posebnom šifrom i nazivom navedene u
NRMI-ju 2004., nije određena naturalna mjerna jedinica, već se iskazuje samo
vrijednosno (u stupcu h), a stupac g se tada ne popunjava.
Jedanaestu
brojčanu oznaku (1, 8 ili 9) određuje sama izvještajna jedinica te upisuje u
obrazac IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM na sljedeći način: ako su sirovina i
materijal podrijetlom iz vlastite proizvodnje izvještajne jedinice, treba
upisati šifru »1«. Ako nisu iz vlastite proizvodnje, nego su nabavljeni od
drugih na domaćem tržištu tj. na području Republike Hrvatske, treba upisati
šifru »8«, a ako su nabavljeni od drugih na stranom tržištu tj. izvan područja
Republike Hrvatske (iz uvoza), treba upisati šifru »9«.
Ako
su sirovine i materijali koji su se utrošili različita podrijetla, a pripadaju
istoj šifri NRMI-ja, treba ih u tablicu 1. u stupce a i c upisati dva ili tri
puta pod istom šifrom i nazivom iz NRMI-ja 2004., u stupac b (»podrijetlo«)
upisati odgovarajuću šifru »1« odnosno »8« odnosno »9«, u stupac c upisati na
koje se podrijetlo odnosi (vlastito, domaće, strano) te u ostalim stupcima
iskazati odgovarajuće podatke o količinama i vrijednostima navedenih sirovina
i materijala.
Usporedivost NRMI-ja 2004. s drugim
nomenklaturama. Proizvodi iz NRMI-ja 2004. na nacionalnoj su razini
usporedivi s nomenklaturama proizvoda industrije NIPUM-om 2004.15) i
NIP-om 2004. na razini sirovina/proizvoda iz KPD-a 2002. čija su izvedenica, a
s robama iz CT-a 2004. preko korespondentnih tablica veza, što omogućava
bilanciranje podataka o proizvodnji, potrošnji, izvozu i uvozu u sektoru
industrije na razini pojedinačnih sirovina/proizvoda prikupljenih na osnovi
navedenih nomenklatura. Na međunarodnoj su razini usporedivi sa nomenklaturama
EU-a CPA 2002, PRODCOM List 2004 i CN 2004, i sa HS 2002 UN-a, jer su spomenute
nacionalne nomenklature njihove izvedenice.
Plan revizije (ili ažuriranja) NRMI-ja
2004.
Sadašnja
se verzija NRMI-ja 2004. neće mijenjati sve do nove svjetske revizije
statističkih klasifikacijskih sustava, koja se očekuje tijekom 2007. (OPERATION
2007). U okviru spomenute planirane revizije u 2007. izradit će se nova verzija
NRMI-ja 2007. U međuvremenu, moguća su manja ažuriranja NRMI-ja 2004. svake
godine, a naročito ako dođe do promjene strukture potrošnje te neka od sirovina
iz NRMI-ja 2004. dobije veću važnost, ili na inicijativu same izvještajne
jedinice, županijskog ureda za statistiku ili DZS-a, ako se ocijeni da je
potrebno za relevantnost podataka.
Organizacija provedbe istraživanja
IND-21/REPRO
U
provedbi istraživanja sudjeluju Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske
i uredi državne uprave u županijama – uredi za statistiku.
Državni zavod za statistiku izrađuje
metodologiju, obrađuje podatke za Republiku Hrvatsku i županije te kontinuirano
osigurava stručnu pomoć područnoj statistici, sastavlja adresar IND-21/REPRO za
izvještajnu godinu, tiska i distribuira obrasce te druge materijale potrebne za
provedbu istraživanja uredima državne uprave u županijama – uredima za
statistiku – koncentrira materijal, kontrolira potpunost podataka, unosi
podatke na magnetni medij, računski i logički kontrolira podatke, analizira
prve rezultate te objavljuje i diseminira rezultate istraživanja IND-21/REPRO
za izvještajnu godinu. Prema potrebi, DZS održava i stručno obučavanje po
pojedinim županijskim središtima i zajedno s područnim statističarima
neposredno obilazi izvještajne jedinice, a o važnijim metodološkim teškoćama
razgovara izravno s izvještajnom jedinicom.
Uredi državne uprave u županijama –
uredi za statistiku – distribuiraju kompletiran materijal izvještajnim
jedinicama odnosno pravnim osobama za sve određene industrijske lokalne
jedinice prema adresaru IND-21/REPRO za izvještajnu godinu, za koje su dužne
popuniti podatke u tablici 1. i tablici 2. glavnog obrasca IND-21/REPRO i
pomoćnog obrasca IND-21/REPRO/POM ako imaju više od jedne industrijske lokalne
jedinice, brinu se da u roku koji su odredili dobiju ispunjene obrasce
IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM od izvještajnih jedinica, šifriraju
identifikacijske podatke za izvještajne jedinice i njihove industrijske lokalne
jedinice na obrascima IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM prema adresaru
IND-21/REPRO za izvještajnu godinu ako to nije izvršila sama izvještajna
jedinica, kontroliraju potpunost i točnost podataka u tablicama obrazaca
IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM, brinu se da u roku kontroliran materijal
dostave u DZS te da u tijeku logičko-računske i analitičke kontrole materijala
u DZS-u i na zahtjev DZS-a provjeravaju iskazane podatke u dostavljenim
obrascima IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM izvještajnih jedinica sa svog
područja.
Obrada, analiza i rezultati istraživanja
IND-21/REPRO
Svi
rezultati iz istraživanja IND-21/REPRO za izvještajnu godinu obrađuju se na
razini pojedinačnih sirovina i materijala iz NRMI-ja 2004., a vrijednost
utrošenih sirovina i materijala iz NRMI-ja 2004. obrađuje se i na razini
skupina/razreda NKD-a 2002. za Republiku Hrvatsku (HR0/NUTS I), a izabrani
pokazatelji obrađuju se za statističke regije (HR01-04/NUTS II) i za županije
(HR011-045/NUTS III) vodeći pritom računa o zaštiti pojedinačnih podataka.
Prvi
rezultati istraživanja IND-21/REPRO objavit će se u Priopćenju broj 2.1.5.
»Inputi sirovina i materijala u industrijsku proizvodnju – prvi rezultati«, na
papiru i na internetskim stranicama DZS-a na adresi:
http://www.dzs.hr/hrv/priopcenja/.
Detaljna
obrada rezultata istraživanja IND-21/REPRO za tablicu 1. publicirat će se u
Statističkom izvješću broj 1256 »Inputi sirovina i materijala u industrijsku
proizvodnju – detaljni godišnji rezultati« za 2004., a za naredne godine prema
»Programu publiciranja DZS-a« koji DZS objavljuje svake godine u papirnatom
obliku i na svojim internetskim stranicama: http://www.dzs.hr/. Izabrani
najvažniji podaci ovog istraživanja publicirat će se i u Statističkom ljetopisu
DZS-a i eventualno u nekim posebnim publikacijama.
Detaljna
obrada rezultata istraživanja IND-21/REPRO za tablicu 2. rezultati za 2004.
publicirat će se u spomenutom Statističkom izvješću broj 1256, i posebno s
ostalim podacima o statistici energije, u Statističkom izvješću broj 1258
»Energetska statistika«, a za naredne godine prema već spomenutom »Programu
publiciranja DZS-a« za odgovarajuću godinu.
III. UPUTE ZA ISPUNJAVANJE
OBRAZACAIND-21/REPRO I IND-21/REPRO/POM
A) OPĆE UPUTE
Tko je dužan dostaviti podatke, kako i
dokad. Podatke za istraživanje IND-21/REPRO za izvještajnu godinu dužne su
dostaviti sve izvještajne jedinice određene adresarom IND-21/REPRO za
izvještajnu godinu. Izvještajne jedinice popunjavaju podatke na klasičnim
obrascima za istraživanje IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM te ih obično
dostavljaju poštom nadležnom uredu državne uprave u županiji – uredu za
statistiku – sa svog područja u roku koji im je ured odredio. Nadležni uredi
državne uprave u županiji – uredi za statistiku – dostavljaju ih u DZS prema
proceduri, obvezama i rokovima koje im je odredio DZS (vidi Organizaciju provedbe
istraživanja IND-21/REPRO). Izvještajne jedinice popunjavaju podatke za sve
industrijske lokalne jedinice na osnovi svojih knjigovodstvenih evidencija, a
iznimno, ako ne raspolažu evidencijama, na osnovi ocjena i procjena stručnjaka.
Vrste obrazaca za istraživanje IND-21/REPRO.
Za prikupljanje podataka istraživanja IND-21/REPRO izrađene su sljedeće dvije
vrste obrazaca: glavni obrazac IND-21/REPRO i jedan pomoćni obrazac
IND-21/REPRO/POM. Pomoćni obrazac IND-21/REPRO/POM namijenjen je onim
izvještajnim jedinicama koje imaju više od jedne industrijske lokalne jedinice
prema adresaru IND-21/REPRO. DZS će, ako resursi budu raspoloživi, pripremiti i
elektroničke obrasce IND-21/REPRO, ili omogućiti dostavu obrazaca elektroničkom
poštom, o čemu će naknadno obavijestiti sve sudionike provedbe istraživanja
IND-21/REPRO.
Način upisivanja podataka. Sve podatke
u istraživanju IND-21/REPRO za izvještajnu godinu daju izvještajne jedinice na
razini industrijskih lokalnih jedinica koje su im određene adresarom
IND-21/REPRO za 2004., a ne na razini izvještajne jedinice. Iznimno, u
slučajevima kada neka izvještajna jedinica ima određenu samo jednu industrijsku
lokalnu jedinicu, podaci se prikazuju »de facto« na razini izvještajne jedinice
jer neindustrijske lokalne jedinice industrijskih i neindustrijskih
izvještajnih jedinica nisu predmet istraživanja IND-21/REPRO odnosno one
izvještajne jedinice koje nisu dostavile podatke za istraživanje IND-21/PRODCOM
u istoj izvještajnoj godine, prema definicijama iz ovih Statističkih standarda.
Redoslijed upisivanja podataka. Podaci
se najprije upisuju u glavni obrazac IND-21/REPRO tako da se prvo popune
identifikacijski podaci o izvještajnoj jedinici, a zatim se prelazi na
popunjavanje podataka u tablici 1. i tablici 2. posebno za svaku industrijsku
lokalnu jedinicu koja je navedena u adresaru IND-21/REPRO za izvještajnu
godinu. Na glavnom obrascu IND-21/REPRO izvještajna jedinica može upisati
podatke za samo jednu industrijsku lokalnu jedinicu, a ako ima više od jedne
industrijske lokalne jedinice određene adresarom IND-21/REPRO u izvještajnoj
godini, tada treba popuniti i pomoćni obrazac IND-21/REPRO/POM jer se za svaku
industrijsku lokalnu jedinicu treba ispuniti posebna tablica 1. i tablica 2.
Svaki pomoćni obrazac IND-21/REPRO/POM obostrano je tiskan te se mogu upisati
podaci za još jednu industrijsku lokalnu jedinicu. Obje spomenute tablice
pomoćnog obrasca IND-21/REPRO/POM sadržajno su identične s objema tablicama
glavnog obrasca IND-21/REPRO.
Prije
popunjavanja tablice 1. i tablice 2. glavnog i pomoćnih obrazaca izvještajna
jedinica dužna je prvo popuniti identifikacijska obilježja za industrijsku
lokalnu jedinicu pod točkom 2. »Podaci za statističku jedinicu« koja se nalaze
iznad obje tablice obrasca IND-21/REPRO, prema adresaru IND-21/REPRO (barem
tekstualno). Na pomoćnom obrascu IND-21/REPRO/POM, osim podataka pod 2., koji
se odnose na statističku jedinicu, treba prepisati i podatke pod 1. »Naziv
izvještajne jedinice« iz glavnog obrasca IND-21/REPRO, tj. točke 1. a) IME
(tvrtka), radi identifikacije izvještajne jedinice u slučaju nepredviđenog odvajanja
od glavnog obrasca IND-21/REPRO pri rukovanju, slanju i slično. Nadležni ured
državne uprave u županiji – ured za statistiku – dužan je u slučaju
nepopunjavanja identifikacijskih obilježja od strane izvještajne jedinice, bez
obzira na razloge, popuniti tražene identifikacijske podatke iz adresara
IND-21/REPRO prije dostavljanja kompletnog materijala sa svog područja u DZS.
Način distribucije. Pomoćni obrazac
IND-21/REPRO/POM distribuira se kao umetak glavnom obrascu IND-21/REPRO, koji
se, kompletiran i popunjen za sve industrijske lokalne jedinice za koje je
izvještajna jedinica dužna popuniti podatke, šalje nadležnom uredu državne
uprave u županiji – uredu za statistiku – sa svog područja. Podatke u tablici
1. i tablici 2. uvijek treba popunjavati sljedećim redosljedom: za prvu
industrijsku lokalnu jedinicu podaci se popunjavaju na glavnom obrascu
IND-21/REPRO, a za sve ostale industrijske lokalne jedinice treba popuniti
onoliko tablica 1. i tablica 2. (tj. stranica) pomoćnih obrazaca IND-21/REPRO/POM
koliko je potrebno da se popune podaci za sve industrijske lokalne jedinice
neke izvještajne jedinice navedene u adresaru IND-21/REPRO za izvještajnu
godinu.
Način
distribucije i prikupljanja podataka od izvještajnih jedinica, a ne od
industrijskih lokalnih jedinice, organiziran je iz nekoliko razloga. Jedan je
razlog taj što je pojam industrijske lokalne jedinice statistička konstrukcija
i u praksi se uglavnom ne podudara s administrativnom jedinicom, a drugi su, ne
manje važni razlozi, racionalizacija i smanjenje poštanskih troškova provedbe
istraživanja IND-21/REPRO, pojednostavljenje unosa podataka (identifikacija
izvještajne jedinice unosi se samo jedanput), a istodobno se smanjuje i pojava
dupliciteta ili neobuhvaćanja podataka koji se prikupljaju ovim istraživanjem
(zbroj utroška sirovina i materijala te finalnog utroška energije svih
industrijskih lokalnih jedinica izvještajne jedinice u izvještajnoj godini =
ukupan utrošak sirovina i materijala te finalni utrošak energije iste
izvještajne jedinice u istoj izvještajnoj godini).
Osim
obrazaca IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM (vidi Dodatak 1. ovih Statističkih
standarda), koji se koriste za iskazivanje podataka u tablici 1. i tablici 2.,
izvještajne su jedinice dužne proučiti i koristiti pri popunjavanju obrazaca
ovog istraživanja, opće i detaljne upute iz III. dijela ovih Statističkih
standarda uključujući njihove dodatke: Popis naziva i brojčanog označavanja
županija (lokaliteta) za istraživanje IND-21/REPRO (Dodatak 2.), a osobito NRMI
2004. (Dodatak 3.), jer se svi podaci u tablici 1. prikazuju na razini
pojedinačnih sirovina i materijala (uklj. usluge) definiranih NRMI-jem 2004. u
odgovarajućim mjernim jedinicama.
B) IDENTIFIKACIJSKI
PODACI NA OBRASCIMAIND-21/REPRO I IND-21/REPRO/POM
Svi
traženi identifikacijski podaci o izvještajnoj jedinici upisuju se na glavni
obrazac IND-21/REPRO iz službenih evidencija, a na pomoćni obrazac
IND-21/REPRO/POM iz statističkih evidencija, tj. iz adresara IND-21/REPRO.
Informacije o identifikacijskim podacima iz statističkih evidencija, odnosno iz
adresara IND-21/REPRO za izvještajnu godinu, izvještajnoj jedinici daje
nadležni ured državne uprave u županiji – ured za statistiku. Ako
identifikacijske podatke ne upiše izvještajna jedinica jer joj nadležni ured
državne uprave u županiji – ured za statistiku – nije dostavio podatke iz
adresara IND-21/REPRO ili iz nekog drugog razloga, dužan je to učiniti nadležni
ured državne uprave u županiji – ured za statistiku – prije dostavljanja
kompletiranog materijala sa svog područja u DZS.
GLAVNI OBRAZAC
IND-21/REPRO
Glavni
obrazac IND-21/REPRO sadrži dvije vrste identifikacijskih podataka uključujući
redni broj iz adresara IND-21/REPRO: pod 1. Podaci o izvještajnoj jedinici koja
podnosi izvještaj, a popunjavaju se na temelju službenih (administrativnih)
evidencija, samo jedanput, u zaglavlju glavnog obrasca (prva/naslovna
stranica), a pod 2. Podaci za statističku jedinicu za koju se popunjava tablica
1. i tablica 2., podaci se popunjavaju u zaglavlju svake popunjene tablice 1. i
tablice 2. na osnovi adresara IND-21/REPRO. Posljednja stranica glavnog obrasca
IND-21/REPRO sadrži samo kratke tehničke upute, prostor za eventualne komentare
te prostor za upis podataka o osobi koja je popunila podatke u ime izvještajne
jedinice odnosno osobi koja odgovara za njihovu točnost.
Redni
broj iz adresara. Redni broj (šesteroznamenkastu brojčanu oznaku) svake
izvještajne jedinice odredio je DZS, a prepisuje ga izvještajna jedinica iz
adresara IND-21/REPRO prema informaciji nadležnog ureda državne uprave u
županiji – ureda za statistiku – ako to nije učinila izvještajna jedinica, bez
obzira na razloge.
1. PODACI O IZVJEŠTAJNOJ JEDINICI (PRAVNOJ
OSOBI)
a) IME (tvrtka). Upisuje se skraćeni
naziv izvještajne jedinice odnosno trgovačkog društva ili druge pravne osobe,
prema upisu iz Registra poslovnih subjekata (RPS) DZS-u ili naziv fizičke osobe
iz Obrtnog registra (probno).
b) MATIČNI BROJ IZ REGISTRA POSLOVNIH
SUBJEKATA. Upisuje se matični broj (MB) izvještajne jedinice
(osmeroznamenkasta brojčana oznaka) iz Obavijesti o razvrstavanju poslovnih
subjekata prema NKD-u 2002. ili prema adresaru IND-21/REPRO za izvještajnu
godinu, u kojem su preuzeti MB-ovi izvještajnih jedinica iz RPS-a sa stanjem na
dan 31. prosinca izvještajne godine odnosno MB-ovi koji su vrijedili u
izvještajnom razdoblju od 1. siječnja izvještajne godine do 31. prosinca
izvještajne godine, ako je tijekom izvještajne godine došlo do prestanka
proizvodnje ili stečaja. Za fizičke osobe, npr. obrtnike, preuzet će se
registarska oznaka iz Obrtnog registra.
c) SJEDIŠTE (tvrtka): županija,
grad/općina, naselje, ulica i broj, telefon. Upisuju se adresni podaci
izvještajne jedinice, njena lokacija (županija) i telefon.
d) DJELATNOST (podrazred). Upisuje se
peteroznamenkasta brojčana oznaka podrazreda djelatnosti prema NKD-u 2002.
(»Narodne novine«, br. 13/03.) u koju je registrirana izvještajna jedinica
prema Obavijesti o razvrstavanju poslovnih subjekata prema NKD-u 2002., bez
obzira na to je li djelatnost izvještajne jedinice industrijska ili
neindustrijska. Brojčana oznaka glavne (pretežne) djelatnosti izvještajne
jedinice može se prepisati i iz adresara IND-21/REPRO, u koji su preuzeti svi
potrebni podaci iz RPS-a na isti način kao i za MB. Za fizičke osobe, npr.
obrtnike, preuzet će se glavna djelatnost koju je odredio DZS.
Sva
ostala identifikacijska obilježja izvještajnih jedinica DZS preuzima iz RPS-a,
npr. vrstu trgovačkog društva, vrstu kapitala, podrijetlo kapitala itd., ili iz
Obrtnog registra te se u ovom istraživanju IND-21/REPRO traži samo minimum
identifikacijskih podataka za izvještajne jedinice koje su nužne za njihovo
jednoznačno određivanje pri unosu podataka.
2. PODACI ZA STATISTIČKU JEDINICU ZA KOJU SEPOPUNJAVA
TABLICA 1.
U
zaglavlju obrnute tablice 1. i tablice 2. upisuju se identifikacijski podaci za
industrijsku lokalnu jedinicu za koju izvještajna jedinica odnosno pravna osoba
iskazuje podatke u tablici 1. i u tablici 2., a odnosi se na sljedeća
obilježja:
a) ŽUPANIJA (naziv). Upisuje se naziv i
redni broj županije na kojoj je fizički smještena industrijska lokalna jedinica
za koju se popunjavaju podaci u tablici 1. i tablici 2., a sastoji se od
dvoznamenkaste brojčane oznake županija ili Grada Zagreba (brojčane oznake od
01 do 21), a brojčanu oznaku »30« treba upisati za industrijske lokalne
jedinice koje su fizički smještene na zakonom utvrđenom području Slobodnih zona
RH jer čine posebnu regionalnu cjelinu prema kriterijima EU-a i ta brojčana
oznaka ne smije se pridružiti nijednoj administrativno-teritorijalnoj
jedinici/županiji. Popis naziva i brojčanog označavanja županija (regija)16) u
istraživanju IND-21/REPRO nalazi se u Dodatku 2. ovih Statističkih standarda.
b) INDUSTRIJSKA LOKALNA JEDINICA (naziv).
Upisuje se naziv industrijske lokalne jedinice iz službenih evidencija, a ako
službeni naziv nije određen, treba upisati interni naziv iz adresara
IND-21/REPRO za izvještajnu godinu (npr. pogon, tvornica i slično). Informaciju
o internom nazivu industrijskih lokalnih jedinica izvještajnoj jedinici daje
nadležni ured državne uprave u županiji – ured za statistiku – iz Adresara
IND-21/REPRO ili ga sam upisuje.
RB iz Adresara. Upisuje se redni broj
(RB) industrijske lokalne jedinice iz adresara IND-21/REPRO. RB sadrži
troznamenkastu brojčanu oznaku koju je odredio DZS, a informaciju o RB-u
izvještajnoj jedinici daje nadležni ured državne uprave u županiji – ured za
statistiku – ili ga sam upisuje.
POMOĆNI OBRAZAC IND-21/REPRO/POM
Pomoćni
obrazac IND-21/REPRO/POM tiskan je obostrano, a u zaglavlju tablice 1. i
tablice 2. sadrži identifikacijske podatke za statističke jedinice –
industrijske lokalne jedinice za koje izvještajna jedinica odnosno pravna osoba
popunjava podatke u tablici 1. i tablici 2. Pomoćnim obrascem IND-21/REPRO/POM
služe se samo one izvještajne jedinice koje imaju više od jedne industrijske
lokalne jedinice određene adresarom IND-21/REPRO. Na jedan pomoćni obrazac
IND-21/REPRO/POM moguće je upisati podatke za samo jednu industrijsku lokalnu
jedinicu, a izvještajne jedinice dužne su se služiti s onoliko pomoćnih
obrazaca koliko im treba da popune podatke za sve industrijske lokalne jedinice
koje im je odredio DZS u adresaru IND-21/REPRO za izvještajnu godinu.
Svaki
pomoćni obrazac u zaglavlju tablice 1. i tablice 2. sadrži sljedeće
identifikacijske podatke: 1. NAZIV IZVJEŠTAJNE JEDINICE i 2. PODACI ZA
STATISTIČKU JEDINICU ZA KOJU SE POPUNJAVA TABLICA 1. i TABLICA 2.
1. NAZIV IZVJEŠTAJNE JEDINICE. Upisuje
se skraćeni naziv iz zaglavlja glavnog obrasca IND-21/REPRO naveden pod 1. a)
IME (tvrtka). Radi identifikacije podataka za industrijske lokalne jedinice, u
slučaju nepredviđenog odvajanja pomoćnog obrasca IND-21/REPRO/POM od glavnog
obrasca IND-21/REPRO pri rukovanju, slanju i slično, veoma je važno da
izvještajna jedinica tu upiše svoj skraćeni naziv, a ako to ne učini, dužna ga
je upisati nadležna statistička služba u županiji.
2. PODACI ZA STATISTIČKU JEDINICU ZA KOJU
SE POPUNJAVA TABLICA 1. i TABLICA 2. U zaglavlju tablice 1. i tablice 2.
upisuju se identifikacijski podaci za industrijsku lokalnu jedinicu za koju
izvještajna jedinica iskazuje podatke u tablici 1. i tablici 2. na isti način
kao u zaglavlju tablice 1. i tablice 2. glavnog obrasca IND-21/REPRO.
a)
ŽUPANIJA (naziv). Upisuje se naziv i redni broj županije u kojoj je fizički
smještena industrijska lokalna jedinica za koju se popunjavaju podaci u tablici
1. i tablici 2., a sastoji se od dvoznamenkaste brojčane oznake županije ili
Grada Zagreba (brojčane oznake od 01 do 21), a brojčanu oznaku »30« treba
upisati za industrijske lokalne jedinice koje su fizički smještene na zakonom
utvrđenom području Slobodnih zona RH jer čine posebnu regionalnu cjelinu prema
kriterijima EU-a i ta brojčana oznaka ne smije se pridružiti nijednoj
administrativno-teritorijalnoj jedinici/županiji. Popis naziva i brojčanog
označavanja županija (regija) u istraživanju IND-21/REPRO nalazi se u Dodatku
2. ovih Statističkih standarda.
b)
INDUSTRIJSKA LOKALNA JEDINICA (naziv). Upisuje se naziv industrijske lokalne jedinice
iz službenih evidencija, a ako službeni naziv nije određen, treba upisati
interni naziv iz adresara IND-21/REPRO (npr. pogon, tvornica i slično).
Informaciju o internom nazivu industrijskih lokalnih jedinica izvještajnoj
jedinici daje nadležni ured državne uprave u županiji – ured za statistiku – iz
adresara IND-21/REPRO ili ga sam upisuje.
RB iz Adresara. Upisuje se redni broj (RB)
industrijske lokalne jedinice iz adresara IND-21/REPRO. RB sadrži
troznamenkastu brojčanu oznaku koju je odredio DZS, a informaciju o RB-u
izvještajnoj jedinici daje nadležni ured državne uprave u županiji – ured za
statistiku – ili ga sam upisuje.
C) UPUTE ZA POPUNJAVANJE
TABLICA U OBRASCIMA IND-21/REPRO I IND-21/REPRO/POM
Obrazac
IND-21/REPRO, kao i pomoćni obrazac IND-21/REPRO/POM, sadrži dvije tablice:
tablica 1. Utrošak sirovina i materijala za industrijsku proizvodnju u
izvještajnoj godini i tablica 2. Finalni utrošak, nabava i zalihe energije u
izvještajnoj godini po energentima. U nastavku dajemo upute za popunjavanje za
svaku tablicu posebno.
TABLICA 1. UTROŠAK
SIROVINA I MATERIJALA ZA INDUSTRIJSKU PROIZVODNJU ZA IZVJEŠTAJNU GODINU
U
ovoj se tablici iskazuju podaci o sirovinama i materijalima (uklj. usluge) koji
su utrošeni za proizvodnju industrijskih proizvoda u istraživanju
IND-21/PRODCOM za istu izvještajnu godinu i ne smiju se iskazati sirovine i
materijali koji su kupljeni radi preprodaje u istom obliku u kojem su i
nabavljeni (preprodaja) ili zalihe sirovine i materijala iz vlastite
proizvodnje namijenjene prodaji trećim osobama (a ne za dalju proizvodnju iste
izvještajne jedinice). Tablicu 1. izvještajna jedinica popunjava posebno za
svaku statističku jedinicu – industrijsku lokalnu jedinicu – određenu adresarom
IND-21/REPRO, na glavnom obrascu IND-21/REPRO (za prvu industrijsku lokalnu
jedinicu) i na pomoćnom obrascu IND-21/REPRO/POM, kada ima više od jedne
industrijske lokalne jedinice. Podaci o utrošku sirovina i materijala iskazuju
se na razini pojedinačnih proizvoda (i usluga) definiranih Nomenklaturom
sirovina i materijala – NRMI 2004. (nalazi se u Dodatku 3.) i prema ovim
uputama.
OPĆE UPUTE
za iskazivanje podataka o utrošku sirovina i materijala u
tablici 1.
Svakoj
izvještajnoj jedinici koja se bavila industrijskom proizvodnjom i za te potrebe
utrošila sirovine i materijale te se nalazi u adresaru IND-21/REPRO, DZS je
odredio jednu ili više industrijskih lokalnih jedinica za koje u tablici 1.
treba iskazati podatke o utrošku sirovina i materijala. Svi podaci o utrošku
sirovina i materijala za industrijsku proizvodnju u istraživanju IND-21/REPRO
iskazuju se na razini pojedinačnih proizvoda iz NRMI-ja 2004. Izvještajne
jedinice koje su dužne popuniti obrazac IND-21/REPRO i eventualno
IND-21/REPRO/POM, prije popunjavanja podataka trebaju dobro proučiti NRMI 2004.
i ondje naći sve sirovine i materijale koje su utrošile za industrijsku
proizvodnju tijekom izvještajne godine jer je iskazivanje podataka o utrošku
sirovina i materijala izvještajnih jedinica po pojedinačnim sirovinama i
materijalima iz NRMI-ja obvezatno. Izvještajne jedinice daju podatke o utrošku
sirovina i materijala (uklj. usluge) u izvještajnoj godini koje su koristile
kao input za proizvodnju industrijskih proizvoda iskazanih u istraživanju
IND-21/PRODCO iste izvještajne godine, ako za njih postoji posebna šifra u
NRMI-ju 2004., a ako ne postoji dužne su ju tekstualno same upisati i
obrazložiti.
S
obzirom na to da je NRMI 2004. izrađen kao hijerarhijska nomenklatura i
obuhvaća sve sirovine i materijale te sitne alate, ambalažu i druge
repromaterijale koji se obično troše za proizvodnju proizvoda određene
industrijske skupine NKD-a 2002., ne može se dogoditi da izvještajna jedinica
ne može iskazati svoj utrošak prema detaljnim sirovinama i materijalima iz
NRMI-ja 2004. Ako se pojavi takav problem, izvještajna jedinica treba potražiti
stručnu pomoć pri nadležnom uredu državne uprave u županiji – uredu za
statistiku (koji je izvještajnoj jedinici poslao obrazac) – prije proizvoljnog
upisivanja šifara iz NRMI-ja 2004. ili neupisivanja šifre proizvoda iz NRMI-ja.
Ako se u razumnom roku od nadležnog ureda državne uprave u županiji – ureda za
statistiku – ne dobije odgovor ili ako se šifra proizvoda ne može naći, treba
neposredno kontaktirati s Odjelom statistike industrije i energije DZS-a.
DETALJNE UPUTE
za iskazivanje podataka o utrošku sirovina i materijala u
tablici 1.
Izvještajna
jedinica dužna je dobro proučiti opće i detaljne upute prije popunjavanja
tablice 1. kako bi se izbjeglo pogrešno iskazivanje podataka o utrošku sirovina
i materijala za industrijsku proizvodnju izvještajne jedinice u istraživanju
IND-21/REPRO po industrijskim lokalnim jedinicama koje su im određene.
Detaljne
upute za iskazivanje podataka o industrijskoj proizvodnji u tablici 1.
obrazaca IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POMdajemo u nastavku prema redoslijedu na
obrascu te nazivima i oznakama stupaca u zaglavlju (obrnute) tablice 1. UTROŠAK
SIROVINA I MATERIJALA ZA INDUSTRIJSKU PROIZVODNJU, a ista je u oba obrasca. Sve
podatke, kako smo već obrazložili, iskazuju izvještajne jedinice na razini
svojih pojedinačnih industrijskih lokalnih jedinica, tj. za svaku industrijsku
lokalnu jedinicu određenu u adresaru IND-21/REPRO za 2004. treba ispuniti jednu
tablicu 1.
Tablica
1. UTROŠAK SIROVINA I MATERIJALA ZA INDUSTRIJSKU PROIZVODNJU
Stupci a, c, d i e → upisivanje iz
NRMI-ja 2004.
Stupci
a, c, d i e odnose se na identifikaciju sirovina i materijala te propisanih
mjernih jedinica, a za njihovo ispravno upisivanje (šifriranje) obvezatno se
treba služiti NRMI-jem 2004.
Stupci a i c
U
stupcima a i c upisuje se šifra (a) i naziv (c) sirovine i materijala prema
NRMI-ju 2001., za svaku pojedinačnu sirovinu i materijal (ili uslugu) iz
NRMI-ja 2004. koje je utrošila industrijska lokalna jedinica u izvještajnoj
godini.
Stupci d i e
U
stupcima d i e upisuje se naziv (d) i šifra (e) mjernih jedinica koje su
navedene uz svaku pojedinačnu sirovinu i materijal u NRMI-ju 2004. (vodoravno,
u istom retku).
Stupac b
→ podrijetlo sirovine ili materijala
U
stupcu b upisuje se šifra za podrijetlo sirovine ili materijala iz NRMI-ja
2004. koje je utrošila industrijska lokalna jedinica i koje je upisala u stupce
a, c, d i e tablice 1. Ako su utrošene sirovine i materijali iz NRMI-ja 2004.
podrijetlom iz vlastite proizvodnje izvještajne jedinice, u stupac b treba
upisati šifru 1, ako su nabavljeni od drugih i podrijetlom su iz domaće
proizvodnje, upisuje se šifra 8, a ako su nabavljeni od drugih i podrijetlom su
iz inozemstva, upisuje se šifra 9.
Način
upisivanja sirovina i materijala NRMI-ja 2004. s različitim podrijetlom. U
slučajevima kada izvještajna jedinica za jednu te istu sirovinu i materijal
(šifru) iz NRMI-ja 2004. ima različito podrijetlo (vlastito i/ili domaće i/ili
inozemno), u stupce a i c, d i e treba prepisati istu šifru, naziv proizvoda i
mjernu jedinicu iz NRMI-ja 2004., u onoliko redaka (maksimalno tri) obrasca
IND-21/REPRO ili IND-21/REPRO/POM, koliko je različitih podrijetla jedne te
iste sirovine ili materijala iz NRMI-ja 2004., a u stupac b upisati brojčanu
oznaku za vrstu podrijetla (1, 8 ili 9).
Stupci f do i → podaci o nabavi,
utrošku i zalihama
Stupac f
U stupcu f izvještajna jedinica iskazuje količine
sirovina i materijala iz NRMI-ja 2004. nabavljenih od trećih osoba, tuzemnih
ili inozemnih, koje su namijenjene daljoj industrijskoj proizvodnji u istoj
izvještajnoj jedinici. Ovdje se iskazuju i količine vlastito proizvedenih
sirovina od strane izvještajne jedinice koje je utrošila za dalju proizvodnju
(sa šifrom 1 u stupcu c).
Stupci g i h
U
stupcu g izvještajna jedinica iskazuje utrošene količine sirovina i materijala
iz NRMI-ja 2004. u izvještajnoj godini bez obzira na to jesu li ta sirovina i
materijal nabavljeni od drugih u tuzemstvu ili inozemstvu ili su proizvedeni u
statističkoj jedinici koja podnosi izvještaj.
U
stupcu h izvještajna jedinica iskazuje vrijednosti sirovina i materijala iz
NRMI-ja 2004. izražene u tisućama kuna. Vrijednost sirovina i materijala treba
iskazati u kupovnim (nabavnim) cijenama koje vrijede u vrijeme njihova utroška
u procesu proizvodnje, a ne po kupovnim cijenama po kojima su stvarno
nabavljene (i stavljene u skladište). Vrijednost vlastito proizvedenih sirovina
i materijala treba se procijeniti prema istom načelu.
Vrijednost
sirovina i materijala iz uvoza (izravne kupnje u inozemstvu ili nabave preko
vanjskotrgovačkih subjekata) u kune se preračunava na osnovi tekućih valutnih
tečajeva. Vrijednost uključuje troškove carine i carinskih pristojbi, troškove
dopreme sirovina i materijala u skladište izvještajne jedinice, ali isključuje
odbitni PDV i ostale odbitne poreze i pristojbe neposredno povezane s prometom,
subvencije i popuste (vidi definiciju kupovnih cijena).
Kupovna
cijena jest cijena koju kupac stvarno plaća za proizvode. Vrijednosti
intermedijarne potrošnje po kupovnim (nabavnim) cijenama isključuju odbitni PDV
i ostale odbitne poreze i pristojbe neposredno povezane s prometom. Svi ostali
porezi i pristojbe na proizvode uključeni su u vrijednost, a isključene su
subvencije na proizvode, ukupni transportni troškovi koje kupac plaća odvojeno
na mjestu isporuke, cjelokupni popust na količinu ili kupnju izvan sezone te
kamata ili naplaćena usluga u kreditnim aranžmanima ili nekoj naplati kao
rezultat neplaćanja u roku.
Stupac i
U
ovom stupcu izvještajna jedinica iskazuje količine zaliha sirovina i
materijala, sa stanjem 31. prosinca izvještajne godine, namijenjenih daljoj
proizvodnji u izvještajnoj jedinici. U slučajevima kada se u istoj izvještajnoj
jedinici proizvode i troše sirovine i materijali za dalju proizvodnju, a dio se
njih prodaje trećim osobama, izvještajna jedinica će kao zalihe iskazati samo
one količine sirovina i materijala koje je namijenila za dalju vlastitu
proizvodnji, a zalihe namijenjene prodaji trećim osobama ne smije ovdje
iskazati prema definicijama ovih Statističkih standarda (iskazuje se u
istraživanju IND-21/PRODCOM).
TABLICA 2. FINALNI
UTROŠAK, NABAVA I ZALIHE ENERGIJE PO ENERGENTIMA ZA IZVJEŠTAJNU GODINU
U
tablici 2. iskazuju se energenti namijenjeni konačnoj (finalnoj) energetskoj
potrošnji, odnosno u ovoj tablici treba iskazati sve energente koji se koriste
kao gorivo za peći za zagrijavanje prostorija, topljenje ili zagrijavanje
metala ili drugih tvari i sl., energente koji se izravno pretvaraju u toplinu u
proizvodnom procesu za proizvodnju klinkera, čelika, vapna i sl., energente
koji služe za pokretanje motora prometnih sredstava i motora ugrađenih u druga
postrojenja osim za motore koji služe za pokretanje generatora za proizvodnju
električne energije te svu potrošnju električne energije i energije vrele vode
i pare.
U
ovoj tablici 2. ne smiju se iskazivati: a) energenti namijenjeni transformaciji
energije kao što je potrošnja ugljena, naftnih derivata ili plina za
proizvodnju električne energije vrele vode i pare ili potrošnja nafte za
proizvodnju naftnih derivata i b) neenergetska potrošnja kao što je potrošnja
naftnih derivata u petrokemijskoj industriji za dobivanje plastičnih masa,
potrošnja transformatorskog ulja za transformatore ili potrošnja maziva za
podmazivanje.
Energenti
namijenjeni transformaciji energije i energenti namijenjeni neenergetskoj
potrošnji iskazuju se u tablici 1. obrasca IND-21/REPRO ili IND-21/REPRO/POM.
Stupci a, b i c
U
stupcima a, b i c upisane su šifre, nazivi i mjerne jedinice energenata za koje
izvještajna jedinica u stupcima od d do h treba upisati podatke za energente
koje finalno troši, i to:
Stupac d
U
stupac d upisuju se nabavljene količine energenata od drugih pravnih ili
fizičkih osoba u tijeku izvještajne godine.
Stupac e
U
stupac e upisuju se ukupne utrošene količine energenata u tijeku izvještajne
godine iz vlastite proizvodnje i nabavljenih od drugih pravnih ili fizičkih
osoba.
Stupac f
U
stupac f upisuju se utrošene količine energenata u tijeku izvještajne godine,
ali samo onih koji su nabavljeni od drugih pravnih ili fizičkih osoba.
Stupac g
U
stupac g upisuju se ukupni nabavni troškovi energenata u tisućama kuna koji su
iskazani u stupcu f ove tablice odnosno ukupna vrijednost utrošenih energenata
koji su nabavljeni od drugih pravnih ili fizičkih osoba i utrošeni u tijeku
izvještajne godine.
Stupac
h
U
stupac h upisuju se količine energenata zatečene na zalihama na kraju
posljednjega radnog dana u izvještajnoj godini bez obzira na to jesu li ti
energenti nabavljeni od drugih pravnih ili fizičkih osoba ili su proizvedeni u
vlastitim pogonima.
Sve energente navedene u ovoj tablici koji se
iskazuju u količinskom izrazu treba iskazati u propisanoj mjernoj jedinici koja
je navedena u stupcu c.
Pretposljednji redak ove tablice (šifra 90)
izvještajna jedinica ispunjavat će samo kad svu svoju energetsku potrošnju ne
može iskazati pod energentima navedenima u tablici 2. U tom slučaju same
izvještajne jedinice trebaju odrediti naziv energenta i mjernu jedinicu (npr.
energenti mogu biti: treset, otpaci od drva, slama koja nije briketirana,
rabljena maziva ulja i sl. ako se troše za finalnu potrošnju energije, a tona
bi svim navedenim energentima dobro odgovarala kao mjerna jedinica).
Posljednji redak ove tablice pod nazivom »Zbroj«
(šifra 99) obvezatno treba ispuniti, i to samo za polje stupca g, gdje se upisuje
zbroj ostalih redova za polja stupca g i služi kao kontrolni podatak.
Stupci e i f ove tablice moraju biti jednaki ako
u istraživanju IND-21/PRODCOM za istu izvještajnu godinu u tablici 1. (stupac
h)17) nije iskazana nikakva potrošnja navedenih energenata za dalju
proizvodnju, u suprotnome navedeni stupci trebaju biti različiti.
Svi navedeni energenti u stupcu b, u pravilu su
dobro poznati i na tržištu se nalaze pod istim ili sličnim nazivima pa ih
nećemo posebno definirati, međutim, dat ćemo sljedeća objašnjenja: benzini iz
fosilnih sirovina i dizelska goriva iz fosilnih sirovina u pravilu su benzini i
dizelska goriva dobivena od nafte; biobenzini se dobivaju fermentacijom
poljoprivrednih proizvoda, zamjenjuju benzine iz fosilnih sirovina i u pravilu
je riječ o etilnom i metilnom alkoholu; biodizelsko gorivo najčešće je ulje
uljane repice.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Ovim Statističkim standardima za Godišnje
istraživanje o utrošku sirovina, materijala i energenata u industriji
(IND-21/REPRO) prestaju vrijediti Metodološke osnove za Mjesečni izvještaj
industrije (IND-1), objavljene u »Narodnim novinama« br. 18 od 17. veljače
1997.
Statistički standardi za Godišnje istraživanje o
utrošku sirovina, materijala i energenata u industriji (IND-21/REPRO), zajedno
s obrascima za istraživanje IND-21/REPRO i IND-21/REPRO/POM, Popisom naziva i
brojčanog označavanja županija (lokaliteta) za istraživanje IND-21/REPRO i
Nomenklaturom sirovina i materijala – NRMI 2004. – koji se nalaze u Dodatku 1.,
Dodatku 2. i Dodatku 3. ovih Statističkih standarda, primjenjuju se osmoga dana
od dana objavljivanja u »Narodnim novinama«.
Klasa:
954-02/05-01/76
Urbroj:
555-03-02-05-01
Zagreb,
9. svibnja 2005.
Ravnatelj
dr. sc. Jakov Gelo, v. r.
Napomena: prilozi su ispušteni u ovom neslužbenom
info pregledu
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |