|
|
|
|
1371
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske,
donosim
Proglašavam Zakon o sredstvima za zaštitu bilja
koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 20. svibnja 2005. godine.
Broj: 01-081-05-1989/2
Zagreb, 27. svibnja 2005.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. TEMELJNE ODREDBE
Sadržaj
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuje promet sredstava za
zaštitu bilja i aktivnih tvari koje su sredstva za zaštitu bilja, registracija
sredstava za zaštitu bilja, izdavanje dozvola, nadzor prometa sredstava za zaštitu
bilja, nadzor ostataka sredstava za zaštitu bilja, vođenje upisnika i
evidencija, izvješćivanje i razmjena podataka o sredstvima za zaštitu bilja,
tehnički zahtjevi za uređaje za primjenu sredstava za zaštitu bilja, ovlaštenja
tijela odgovornih za provedbu ovoga Zakona i nadzor nad njegovom provedbom.
(2) Ovim se Zakonom uređuje i registracija
sredstava za zaštitu bilja koja sadrže genetski modificirane organizme ili se
sastoje od njih, uz uvjet da je ispuštanje tih organizama u okoliš dopušteno na
temelju procjene rizika za okoliš sukladno odredbama propisa koje uređuju
genetski modificirane organizme.
(3) Sredstva za zaštitu bilja razvrstavaju se,
pakiraju i označavaju u skladu s ovim Zakonom, te u skladu s propisima kojima
se uređuju kemikalije.
(4) Proizvodnja sredstava za zaštitu bilja,
promet za potrebe njihove proizvodnje, izvješćivanje, sadržaj sigurnosno
tehničkog lista, dobra laboratorijska praksa te nadzor proizvodnje sredstava za
zaštitu bilja uređuju se propisima o kemikalijama.
(5) Otpad sredstava za zaštitu bilja i ambalaže,
te nadzor ispuštanja u okoliš uređuju propisi o zaštiti okoliša, odnosno
propisi koji uređuju postupanje s otpadom.
Značenje izraza
Članak 2.
Izrazi rabljeni u ovom Zakonu imaju značenje:
1. Sredstva
za zaštitu bilja (u daljnjem tekstu: sredstva) jesu konačni oblici aktivnih
tvari i pripravci namijenjeni za:
– zaštitu bilja i biljnih proizvoda od štetnih
organizama ili za sprječavanje djelovanja tih organizama,
– utjecaj na životne procese bilja na način
drukčiji od hranjiva (npr. regulatori rasta),
– čuvanje biljnih proizvoda, ako nisu predmet
drugih propisa,
– uništavanje neželjenog bilja, biljnih
dijelova, zadržavanje ili sprječavanje neželjenog rasta bilja.
2. Ostaci
sredstava jesu jedna ili više tvari prisutne na bilju ili proizvodima
biljnog podrijetla, ili u bilju ili proizvodima biljnog podrijetla, jestivim
proizvodima životinjskog podrijetla ili bilo gdje drugdje u okolišu, a
posljedica su uporabe sredstava, uključujući njihove metabolite i proizvode
nastale njihovom razgradnjom ili reakcijom.
3. Tvari
jesu kemijski elementi i njihovi spojevi koji se pojavljuju prirodno ili su
dobiveni u proizvodnom procesu, uključujući bilo koju nečistoću koja je
neizbježiva posljedica proizvodnoga procesa.
4. Aktivne
tvari jesu tvari ili mikroorganizmi, uključujući viruse, koje imaju opći
ili poseban učinak na štetne organizme ili na bilje, biljne dijelove ili biljne
proizvode.
5. Popis
aktivnih tvari sadrži popis aktivnih tvari koje su dopuštene za uporabu u
sredstvima u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: Popis). Popis se usklađuje
sa službenim Popisom aktivnih tvari dopuštenih u sredstvima u Europskoj uniji
(u daljnjem tekstu: EU).
6. Stare
aktivne tvari jesu aktivne tvari koje nisu na Popisu i koje su bile
registrirane i stavljene u promet prije 26. srpnja 1993. godine u bilo kojoj
državi članici EU.
7. Nove
aktivne tvari jesu aktivne tvari koje nisu na Popisu, a bile su
registrirane i stavljene u promet nakon 26. srpnja 1993. godine u bilo kojoj
državi članici EU.
8. Pripravci
su smjese ili otopine dviju ili više tvari od kojih je najmanje jedna aktivna
tvar, a rabe se kao sredstva za zaštitu bilja.
9. Sredstva
za zaštitu bilja jesu istovjetna kad je sadržaj aktivne tvari i drugih
sastojaka u njima jednak unutar međunarodno propisanih odstupanja, uključujući
nečistoće i druge sastojke u aktivnoj tvari, te ako se podudaraju
fizikalno-kemijska svojstva pripravka, oznake, pakiranje i ambalaža, osim
trgovačkog naziva pripravka.
10. Bilje
jest živo bilje i živi biljni dijelovi, uključujući svježe voće i sjeme.
11. Biljni
proizvodi jesu neprerađeni proizvodi biljnog
podrijetla ili proizvodi biljnog podrijetla koji su prošli jednostavnu preradu,
kao što je mljevenje, sušenje ili prešanje, isključujući bilje definirano u
točki 10. ovoga članka.
12. Štetni
organizmi bilja ili biljnih proizvoda jesu organizmi biljnog ili
životinjskog svijeta te virusi, bakterije, fitoplazme
i drugi patogeni organizmi koji su štetni za bilje i biljne proizvode.
13. Životinje
su one životinjske vrste koje uobičajeno čovjek hrani, drži ili konzumira.
14. Promet
je bilo koja opskrba sredstvima za zaštitu bilja, bilo naplaćena ili besplatna,
uporaba i primjena, te uvoz koji podrazumijeva unošenje sredstva na carinsko
područje Republike Hrvatske, osim skladištenja radi otpreme s carinskog
područja Republike Hrvatske ili skladištenja radi njihova zbrinjavanja.
15. Registracija
sredstva jest propisani upravni postupak u kojem nadležna uprava nakon
primitka pisanog zahtjeva za registraciju sredstva od pravne ili fizičke osobe
(podnositelja zahtjeva) upisane u Upisnik, obavlja registraciju sredstva,
odnosno dopušta promet sredstva na području Republike Hrvatske.
16. Dobra
poljoprivredna praksa jest obavljanje poljoprivredne djelatnosti na način
kojim se omogućuje dobro gospodarenje poljoprivrednim zemljištem i
reprodukcijskim materijalom uz uvažavanje prirodnih obilježja poljoprivrednog
područja. Dobra poljoprivredna praksa obuhvaća optimalnu kombinaciju agrotehničkih
mjera, uključujući primjenu sredstava za zaštitu bilja, s ciljem sačuvanja prirodne plodnosti poljoprivrednog zemljišta,
sprječavanja onečišćenja okoliša, prekomjerne uporabe mineralnih i organskih
gnojiva i sredstava, te da uzgojeno bilje ili biljni proizvodi namijenjeni za
prehranu sadrže što je moguće manje ostataka sredstava. Pri tome primjenu
sredstva treba prilagoditi karakteristikama okoliša.
17. Integrirana
zaštita bilja jest racionalna primjena kombinacije bioloških,
biotehnoloških, kemijskih ili oplemenjivačkih mjera
kultiviranja bilja, pri čemu je uporaba kemijskih sredstava ograničena na
najnužniju mjeru potrebnu za održavanje populacije štetnih organizama ispod
razine koja može prouzročiti znatnu gospodarsku štetu ili gubitak.
18. Uređaji
za primjenu sredstava jesu strojevi i uređaji za primjenu sredstava
uključujući i njihove sastavne dijelove, koji utječu na ispravnost primjene.
19. Nadležna
uprava za registraciju sredstava jest unutarnja ustrojstvena jedinica
Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva (u daljnjem
tekstu: nadležna uprava) koja provodi upravne poslove u području prometa
sredstava, uporabe uređaja za primjenu sredstava, nadzora nad provođenjem ovoga
Zakona, razmjene informacija, uspostave sustava uzajamnog obavještavanja i
izvješćivanja Europske komisije.
II. PROMET SREDSTAVA ZA
ZAŠTITU BILJA
Općenito
Članak 3.
(1) Sredstvo se ne smije staviti u promet niti
rabiti na području Republike Hrvatske ako nije registrirano u skladu s
odredbama ovoga Zakona.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
dopuštena je proizvodnja, skladištenje i promet, izuzimajući uporabu sredstva
koje nije registrirano, a namijenjeno je prometu u drugoj državi, pod uvjetom
da sredstvo neće biti stavljeno u promet niti se rabiti na području Republike
Hrvatske.
(3) Za izvođenje pokusa u istraživačke i
razvojne svrhe u kojima se ne ispušta sredstvo u okoliš, nije potrebno tražiti
dopuštenje nadležne uprave.
Stavljanje sredstva za zaštitu bilja u promet
Članak 4.
(1) Sredstvo se može staviti u promet kao
pripravak ako je registrirano pri nadležnoj upravi, te ako je razvrstano,
pakirano, označeno i opremljeno etiketom s propisanim podacima (deklaracijom) i
uputom za primjenu u skladu s posebnim propisima o opasnim tvarima i
pripravcima te u skladu s provedbenim propisima donesenim na temelju ovoga
Zakona.
(2) Sredstvo se ne smije nalaziti u prometu ako
mu je prošao rok uporabe.
(3) Način razvrstavanja, pakiranja, označavanja
sredstva, sadržaj etikete i upute za uporabu propisuje ministar poljoprivrede,
šumarstva i vodnoga gospodarstva (u daljnjem tekstu: ministar).
Uvjeti za obavljanje prometa sredstvima za zaštitu bilja
Članak 5.
(1) Prometom sredstava (izuzimajući primjenu)
mogu se baviti pravne i fizičke osobe registrirane za obavljanje te djelatnosti
sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, upisane u Upisnik pravnih i fizičkih osoba
koje obavljaju promet sredstava (u daljnjem tekstu: Upisnik).
(2) Upisnik vodi nadležna uprava Ministarstva
poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva (u daljnjem tekstu:
Ministarstvo). Nadležna uprava utvrđuje ispunjava li pravna ili fizička osoba
propisane uvjete za upis u Upisnik, a ako ih ispunjava, dodjeljuje im
jedinstveni upisni broj.
(3) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga
članka moraju imati odgovornu osobu za obavljanje prometa sredstvima za zaštitu
bilja.
(4) Ured državne uprave županije, odnosno
upravno tijelo Grada Zagreba nadležni za gospodarstvo rješenjem utvrđuju jesu
li ispunjeni uvjeti za upis u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Osim uvjeta za upis u Upisnik, pravne i
fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka koje se bave prometom sredstvima moraju
ispunjavati i posebne uvjete glede prostora, opreme i stručnoga kadra.
(6) Detaljne uvjete kojima moraju udovoljavati
pravne i fizičke osobe za upis u Upisnik iz stavka 1. i 2. ovoga članka,
odgovornu osobu iz stavka 3. ovoga članka, sadržaj, oblik i način vođenja
Upisnika, način upisa i brisanje iz Upisnika, te uvjete iz stavka 4. ovoga
članka propisuje ministar. Uvjete iz stavka 5. ovoga članka propisuje ministar
uz suglasnost ministra nadležnog za gospodarstvo.
Prikupljanje podataka i vođenje evidencija
Članak 6.
(1) Pravne i fizičke osobe koje se bave prometom
sredstvima moraju voditi evidenciju o količini nabavljenih sredstava, količini sredstava
u prometu, količini uskladištenih sredstava i količini sredstava koja su
povučena iz prometa. O navedenim podacima obvezni su obavijestiti nadležnu
upravu najkasnije do 31. ožujka tekuće godine za proteklu godinu.
(2) Pravne i fizičke osobe iz članka 11. stavka
2. ovoga Zakona obvezne su pored vođenja evidencije iz stavka 1. ovoga članka
također voditi i evidenciju o uporabi sredstava, te podatke o uporabi
proslijediti nadležnoj upravi najkasnije do 31. ožujka tekuće godine za
proteklu godinu.
(3) Pravne i fizičke osobe koje se bave prometom
registriranih sredstava, koja su na temelju oznaka opasnosti posebnim propisima
koji uređuju kemikalije razvrstana u sredstva s oznakom T+, moraju pored
evidencije iz prvog stavka ovoga članka voditi i evidenciju koja sadrži:
– podatke o sredstvu (trgovački naziv, namjena,
rok uporabe),
– datum prodaje odnosno isporuke sredstva,
– količinu prodanog odnosno isporučenog
sredstva,
– za pravne osobe navodi se naziv tvrtke, sjedište
i matični broj, a za fizičke osobe ime i prezime, adresa i broj osobne
iskaznice,
– potpis isporučitelja i primatelja.
(4) Pravne i fizičke osobe koje se bave prometom
sredstva moraju čuvati najmanje pet godina podatke iz stavka 3. ovoga članka, te
ih na zahtjev nadležne uprave dati na uvid.
(5) Detaljan sadržaj evidencija i izvješća,
način vođenja evidencija i izvješćivanja propisuje ministar uz suglasnost
ministra nadležnog za gospodarstvo.
Prodaja sredstava za
zaštitu bilja
Članak 7.
(1) Sredstva se prema oznakama opasnosti,
pakiranju i načinu uporabe prodaju na sljedećim mjestima:
– u specijaliziranim prodavaonicama
(poljoprivrednim ljekarnama) za sredstva,
– u ostalim prodavaonicama u kojima se ne
prodaju prehrambene namirnice (vrtni centri, cvjećarnice i slično) ili u
posebnom dijelu prodavaonice koja je fizički odvojena od one u kojoj se prodaju
prehrambene namirnice.
(2) Mjesta prodaje iz stavka 1. ovoga članka
određuje nadležna uprava rješenjem o registraciji sredstva.
(3) Sredstva za koja je u rješenju o
registraciji određeno da se mogu prodavati samo u specijaliziranim
prodavaonicama smiju se prodavati samo korisniku koji predoči
valjani dokaz o ispunjavanju uvjeta glede
izobrazbe ili stručne osposobljenosti, sukladno odredbama članka 9. ovoga
Zakona.
(4) Iznimno, odredba stavka 3. ovoga članka ne
odnosi se na korisnike koji se bave poljoprivrednom djelatnošću samo za
vlastite potrebe.
Pravilna uporaba sredstva za zaštitu bilja
Članak 8.
(1) Sredstvo se mora pravilno primjenjivati
sukladno rješenju o registraciji.
(2) Sredstvo se primjenjuje u skladu s uputom za
uporabu i uputom na etiketi, što uključuje pripremu propisane koncentracije uz
poštivanje načela dobre poljoprivredne prakse, ako je moguće i integrirane
zaštite bilja, te zaštite okoliša.
(3) Primjena sredstva iz zrakoplova nije
dopuštena. U iznimnim slučajevima (primjena u šumama i na velikim ratarskim
površinama u monokulturama) može se dopustiti primjena iz zrakoplova uz
prethodno odobrenje nadležne uprave.
(4) Nije dopuštena uporaba sredstva na način
koji bi prouzročio onečišćenje stambenih, gospodarskih i sličnih objekata u
kojima obitavaju ljudi i životinje, te onečišćenje voda i susjednih zemljišta.
(5) Korisnici sredstava navedeni u članku 9.
ovoga Zakona koji provode zaštitu bilja, obvezni su na propisan način voditi
evidenciju o uporabi sredstava, brigu o pravilnom čuvanju sredstava i postupati
s otpadom sredstava u skladu s propisima koji uređuju postupanje s otpadom.
(6) Davanje savjeta i preporuka, oglašavanje, i
druge vrste promidžbe dopušteni su samo za registrirana sredstva, i to za
namjene određene u rješenju o registraciji i u skladu s uputom na etiketi i s
uputom za uporabu.
(7) Upute kojih su se korisnici sredstava pri
primjeni sredstava obvezni pridržavati, sadržaj i način vođenja evidencije o
uporabi sredstava propisuje ministar.
Korisnici sredstava za zaštitu bilja
Članak 9.
(1) Pravna ili fizička osoba koja se bavi
poljoprivrednom djelatnošću i stavljanjem svojih proizvoda na tržište može
primjenjivati sredstvo samo ako ispunjava propisane uvjete glede izobrazbe ili
stručne osposobljenosti, te ako posjeduje odgovarajuće uređaje za pravilnu
primjenu sredstva.
(2) Uvjete iz stavka 1. ovoga članka, program
stručnog osposobljavanja te način provjere znanja za primjenu sredstva
propisuje ministar.
Ostaci sredstava za zaštitu bilja
Članak 10.
(1) Ostaci sredstava na bilju ili biljnim
proizvodima ili u bilju ili biljnim proizvodima, te u hrani ne smiju biti
prisutni u koncentracijama višim od propisanih.
(2) Kada se utvrdi da su ostaci sredstava na
bilju ili biljnim proizvodima, ili u bilju ili biljnim proizvodima te u hrani
veći od propisane maksimalno dopuštene koncentracije, takvo bilje, biljne
proizvode ili hranu treba uništiti ili na drugi način spriječiti njihovu
uporabu za prehranu ljudi ili životinja.
(3) Maksimalno dopuštene koncentracije ostataka
sredstava u hrani, na bilju ili biljnim proizvodima, ili u bilju ili biljnim
proizvodima, bilje i biljne proizvode i hranu za koje se utvrđuju maksimalno
dopuštene koncentracije ostataka sredstava, mjere i postupke koji se moraju
poduzeti kada se laboratorijskim metodama utvrdi prekoračenje maksimalno
dopuštenih koncentracija, te ostale mjere i postupke nadležnih tijela propisuje
ministar uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
(4) Metode uzorkovanja za utvrđivanje ostataka
sredstava u hrani, na proizvodima biljnog i životinjskog podrijetla i u njima
propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
Sredstva za zaštitu bilja označena sa T+
Članak 11.
(1) Registrirana sredstva koja su prema stupnju
opasnosti označena sa T+ nisu namijenjena za opću uporabu i ne smiju se
stavljati u slobodan promet.
(2) Promet i primjena sredstava iz stavka 1.
ovoga članka dopušteni su samo pravnim i fizičkim osobama koje imaju zaposleno
stručno osoblje osposobljeno za rad s otrovima i koje ispunjavaju propisane
uvjete glede smještaja i opreme, te imaju dozvolu izdanu od nadležnog tijela za
obavljanje djelatnosti prometa i primjene otrova sukladno posebnim propisima
koji se odnose na otrove.
(3) Uvjete glede stručnog osoblja, smještaja i
opreme koje moraju udovoljiti pravne i fizičke osobe iz stavka 2. ovoga članka
propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
Zabrana, ograničenje prometa i primjene
Članak 12.
(1) Kada u provedbi mjera i postupaka propisanih
iz područja zaštite okoliša i novih znanstvenih i tehničkih spoznaja, postoje
dokazi da je registrirano sredstvo opasnost za ljude ili okoliš, ministar može
ograničiti ili zabraniti promet i primjenu sredstva na cijelom području
Republike Hrvatske, ili na njezinu dijelu.
(2) Kada sredstvo sadrži određene aktivne tvari
kojima je promet ograničen ili zabranjen u EU, ministar će ograničiti ili
zabraniti promet, odnosno primjenu takva sredstva u Republici Hrvatskoj.
Podnositelj zahtjeva
Članak 13.
(1) Zahtjev za registraciju sredstva podnosi
proizvođač ili pravna, odnosno fizička osoba koja nastupa u ime i za račun
proizvođača, ima sjedište u Republici Hrvatskoj i odgovorna je za prvo stavljanje
sredstva u promet.
(2) Sadržaj zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka
propisuje ministar.
III. REGISTRACIJA
SREDSTVA ZA ZAŠTITU BILJA
A. POSTUPAK REGISTRACIJE
Registracija sredstva za zaštitu bilja
Članak 14.
(1) Zahtjev za registraciju sredstva podnosi se
nadležnoj upravi i uz njega se prilaže:
1. propisana dokumentacija potrebna za ocjenu
aktivnih tvari u sredstvu, navedena u članku 15. stavku 3. ovoga Zakona, osim u
slučaju navedenom u članku 16. stavku 2. ovoga Zakona,
2. propisana dokumentacija potrebna za ocjenu
sredstva, navedena u članku 16. stavku 5. ovoga Zakona, i drugi podaci,
dokumenti i uzorci potrebni za ispunjenje uvjeta za registraciju, ako to
zahtijeva nadležna uprava.
(2) Ocjenu dokumentacije iz stavka 1. ovoga
članka provode osposobljeni stručnjaci Zavoda za zaštitu bilja u poljoprivredi
i šumarstvu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Zavod za zaštitu bilja),
Instituta za medicinska istraživanja i medicinu rada i, kada je to potrebno,
druge pravne ili fizičke osobe (u daljnjem tekstu: ocjenjivači) koje ovlasti
ministar.
(3) Ocjenjivači ne smiju istovremeno biti
članovi Povjerenstva iz članka 20. ovoga Zakona.
(4) Na temelju međusobno usuglašenog mišljenja
ocjenjivači daju prijedlog za registraciju sredstva na temelju kojeg nadležna
uprava donosi rješenje o registraciji sredstva.
(5) Uvjete glede stručne osposobljenosti,
sastava i načina rada ocjenjivača, uvjete koje moraju ispunjavati pravne i
fizičke osobe iz stavka 2. ovoga članka i postupak ocjene aktivne tvari i
sredstva, te donošenja prijedloga za registraciju sredstva iz stavka 4. ovoga
članka propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo i
ministra nadležnog za gospodarstvo.
(6) Pri prosuđivanju uvjeta za registraciju sredstva
na osnovi aktivnih tvari uvrštenih na Popis iz članka 30. ovoga Zakona
primjenjuju se jedinstvena načela za ocjenjivanje sredstva koja propisuje
ministar uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
(7) Pri prosuđivanju uvjeta za registraciju sredstva
na osnovi aktivnih tvari koje još nisu na Popisu iz članka 30. ovoga Zakona i
nemaju potpunu dokumentaciju primjenjuju se uvjeti iz članka 23. ovoga Zakona.
Dokumentacija za ocjenu aktivne tvari
Članak 15.
(1) Uz zahtjev za registraciju aktivne tvari
podnositelj zahtjeva prilaže propisanu dokumentaciju za ocjenu aktivne tvari.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
ako svi zahtijevani podaci nisu dostupni, podnositelj zahtjeva može umjesto
podataka koji nedostaju priložiti odgovarajuće obrazloženje. Nadležna uprava
ocijenit će opravdanost obrazloženja za svaki pojedini slučaj.
(3) Sadržaj dokumentacije iz stavka 1. ovoga
članka i način postupanja s dokumentacijom propisuje pravilnikom ministar uz
suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
Dokumentacija za ocjenu sredstva za zaštitu bilja
Članak 16.
(1) Uz zahtjev za registraciju sredstva
podnositelj zahtjeva prilaže propisanu dokumentaciju za ocjenu aktivne tvari i
sredstva.
(2) Ako sredstvo sadrži aktivnu tvar koja se već
nalazi na Popisu aktivnih tvari, aktivnu tvar ne treba ponovno ocjenjivati ako
se stupanj čistoće i vrste nečistoća znatno ne razlikuju od sastava navedenog u
dokumentaciji za uvrštavanje aktivne tvari na Popis. Zahtjevu za registraciju
sredstva potrebno je priložiti i dokaz o istovjetnosti aktivne tvari.
(3) Iznimno od odredbe iz stavka 1. ovoga
članka, podnositelj zahtjeva može, ako svi zahtijevani podaci nisu dostupni,
umjesto podataka koji nedostaju priložiti odgovarajuće obrazloženje. Nadležna
uprava ocijenit će opravdanost obrazloženja za svaki pojedini slučaj.
(4) Za sredstvo koje je već registrirano u nekoj
od država članica EU, u skladu s odredbama članka 24. ovoga Zakona može se
podnijeti zahtjev za priznavanje registracije uz koji je potrebno priložiti
podatke o identitetu aktivne tvari, podatke o identitetu sredstva, dokaz o
registraciji sredstva u nekoj od država članica EU uz ovjereni prijevod na
hrvatski ili engleski jezik, izvatke dokumentacije iz članka 15. stavka 3.
ovoga Zakona i stavka 5. ovoga članka, te obrazloženje opravdanosti primjene
toga sredstva u uvjetima u Republici Hrvatskoj.
(5) Sadržaj dokumentacije iz stavka 1. ovoga
članka i način postupanja s dokumentacijom propisuje pravilnikom ministar uz
suglasnost ministra nadležnog za gospodarstvo.
Sprječavanje ponavljanja pokusa na kralježnjacima
Članak 17.
(1) U postupku pripreme dokumentacije iz članka
16. stavka 1. ovoga Zakona priznaje se i inozemna dokumentacija o pokusima na
životinjama, ako su pokusi za sredstvo koje je predmet registracije bili provedeni
u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.
(2) Radi sprječavanja ponavljanja pokusa na
kralježnjacima podnositelj zahtjeva mora, prije izvođenja pokusa na
kralježnjacima, podnijeti upit nadležnoj upravi o tome je li već registrirano
istovjetno sredstvo, te zatražiti ime ili naziv tvrtke, adresu ili sjedište
vlasnika rješenja o registraciji sredstva.
(3) Podnositelj zahtjeva mora uz upit iz stavka
2. ovoga članka priložiti dokaz da domaći ili strani proizvođač namjerava
registrirati sredstvo te postoji li na raspolaganju propisana dokumentacija.
(4) Kada nadležna uprava utvrdi da podnositelj
zahtjeva traži registraciju sredstva koje je istovjetno već registriranom
sredstvu neke druge osobe na koju glasi rješenje o registraciji sredstva,
dostavit će podnositelju zahtjeva naziv i adresu tvrtke na koju glasi rješenje
o registraciji sredstva registriranog sredstva, te o tom izvijestiti osobu ili
osobe na koje glasi rješenje o registraciji sredstva.
(5) Podnositelj zahtjeva i osoba na koju glasi
rješenje o registraciji sredstva trebaju poduzeti sve kako bi postigli dogovor
o zajedničkoj uporabi podataka, a radi sprječavanja ponavljanja pokusa na
kralježnjacima.
(6) Za provođenje pokusa na životinjama potrebno
je prethodno dobiti dopuštenje upravnog tijela nadležnog za veterinarstvo.
Zaštita podataka
Članak 18.
(1) Nadležna uprava u postupku registracije
sredstva ne smije u korist drugih podnositelja zahtjeva rabiti:
1. podatke iz dokumentacije o aktivnoj tvari
priložene uz zahtjev za registraciju, osim:
– ako je podnositelj zahtjeva dobio suglasnost
prvog podnositelja zahtjeva ili osobe na koju glasi rješenje o registraciji
sredstva i to može dokazati odgovarajućim dokumentom,
– ili ako je proteklo najmanje deset godina od
prvog uvrštavanja aktivne tvari na Popis,
– ili ako je prošlo najmanje deset godina od
prve registracije aktivne tvari u nekoj od država članica EU,
– ili ako je proteklo pet godina od registracije
sredstva na temelju primljenih dodatnih podataka, potrebnih za prvo uvrštavanje
aktivne tvari na Popis, osim ako to petogodišnje razdoblje protekne prije
desetogodišnjeg razdoblja iz druge i treće alineje ove točke, što vrijedi za
promjenu uvjeta za uvrštavanje aktivne tvari ili za produljenje uvrštenja
aktivne tvari na Popis;
2. podatke iz dokumentacije o sredstvu,
priložene uz zahtjev za registraciju, osim:
– ako se za uporabu takvih podataka drugi
podnositelj zahtjeva dogovori s prvim podnositeljem zahtjeva ili osobom na koju
glasi rješenje o registraciji sredstva i to može dokazati odgovarajućim
dokumentom,
– ili ako je proteklo deset godina od prve
registracije sredstva u bilo kojoj državi članici EU, koje sadrži nove ili
stare aktivne tvari.
Rješenje o registraciji sredstva za zaštitu bilja
Članak 19.
(1) Rješenje o registraciji sredstva iz članka
23. do članka 27. ovoga Zakona izdaje nadležna uprava.
(2) Rješenje o registraciji sredstva izdaje se
na temelju prijedloga ocjenjivača iz članka 14. stavka 2. ovoga Zakona
najkasnije 12 mjeseci nakon primitka potpune dokumentacije podnositelja
zahtjeva.
(3) Iznimno od odredbi stavka 2. ovoga članka,
za zahtjev za izmjenom ili dopunom rješenja o registraciji sredstva zbog manjih
promjena koje nemaju utjecaja na zdravlje ljudi i okoliš (promjena trgovačkog
naziva sredstva, promjena naziva postojećeg proizvođača ili zastupnika,
promjena sastava koji se sukladno međunarodnim standardima smatra manjom
izmjenom bez promjene sadržaja aktivne tvari) nije potrebno mišljenje i
prijedlog ocjenjivača, odnosno njihov prijedlog za registraciju sredstva.
(4) Rješenje o registraciji sredstva glasi na
sredstvo i na podnositelja zahtjeva iz članka 13. ovoga Zakona. U rješenju
moraju biti jasno napisani trgovački naziv sredstva, naziv i sadržaj aktivnih
tvari i drugih opasnih tvari u sredstvu, podaci o uporabi, razvrstavanje i
označavanje sredstva, dopuštena mjesta prodaje, karenca
i najviše dopuštene koncentracije ostataka sredstava u hrani.
(5) Detaljan sadržaj rješenja o registraciji
sredstva iz stavka 4. ovoga članka propisuje ministar.
Povjerenstvo
Članak 20.
(1) Za obavljanje poslova praćenja prometa
sredstava i drugih poslova vezanih uz sredstva i ostatke sredstava određenih
ovim Zakonom osniva se Povjerenstvo za sredstva za zaštitu bilja i ostatke
sredstava za zaštitu bilja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) kao savjetodavno
tijelo Ministarstva.
(2) Ministar rješenjem imenuje članove
Povjerenstva iz redova znanstvenih i stručnih djelatnika iz područja
poljoprivrede – biljnog zdravstva, šumarstva, vodoprivrede, zdravstva i zaštite
okoliša.
(3) Članovi Povjerenstva ne smiju biti u sukobu
interesa s podnositeljima zahtjeva ili s pravnim ili fizičkim osobama koje
proizvode ili se bave prometom sredstava.
(4) Članovima Povjerenstva pripada naknada za
rad u visini koju odredi ministar.
(5) Detaljne uvjete o sastavu Povjerenstva,
djelokrugu i načinu rada propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za
zdravstvo i ministra nadležnog za zaštitu okoliša.
Tajnost podataka
Članak 21.
(1) Nadležna uprava osigurava da će se prema
podacima o industrijskim i trgovačkim tajnama koje je dostavio podnositelj
zahtjeva iz članka 15. i 16. ovoga Zakona odnositi kao prema povjerljivima, ako
to podnositelj zahtjeva zatraži i ako zahtjev ocijeni opravdanim, uz
pridržavanje propisa o slobodnom pristupu informacijama.
(2) Povjerljivost se ne odnosi na:
– naziv i sadržaj svih aktivnih tvari i naziv
sredstva, te najmanju čistoću tehničke aktivne tvari koju mora osigurati
proizvođač,
– naziv ostalih tvari koje su razvrstane kao
opasne u skladu s propisima o razvrstavanju, označavanju i pakiranju opasnih
tvari,
– fizikalno-kemijske podatke o aktivnim tvarima
i sredstvu,
– načine sprječavanja štetnih učinaka aktivnih
tvari ili sredstva,
– sažetak rezultata testiranja za utvrđivanje
učinkovitosti i neškodljivosti tvari ili sredstava za ljude, životinje i
okoliš,
– preporučene postupke i sigurnosne mjere za
smanjivanje rizika pri rukovanju, skladištenju, prijevozu, požaru i drugim
opasnostima,
– određivanje sadržaja aktivnih tvari, nečistoća
i drugih sastojaka u aktivnim tvarima i ostataka sredstava,
– metode zbrinjavanja otpada i ambalaže
sredstva,
– postupke dekontaminacije u slučaju rasipanja
ili istjecanja,
– podatke o prvoj pomoći i liječenju u slučaju
štetnog djelovanja na ljude.
(3) Ako podnositelj zahtjeva naknadno obznani da
informacije ili dio informacija iz stavka 1. ovoga članka ne smatra
povjerljivima, mora o tome izvijestiti nadležnu upravu.
Izvješćivanje o potencijalno štetnim učincima sredstva za
zaštitu bilja
Članak 22.
(1) Osoba na koju glasi rješenje o registraciji
sredstva ili osoba iz članka 33. ovoga Zakona kojoj je odobreno proširenje
primjene registriranog sredstva, obvezna je odmah izvijestiti nadležnu upravu o
svim novim podacima, o mogućem opasnom utjecaju bilo kojeg sredstva ili
ostataka sredstava na zdravlje ljudi, životinja, površinske i podzemne vode i
okoliš općenito, uključujući nove spoznaje o mogućim ograničenjima plodoreda.
(2) Obveza iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i
na korisnika sredstva ako primijeti da sredstvo opasno utječe na zdravlje
ljudi, životinja, površinske i podzemne vode i okoliš.
B. VRSTE REGISTRACIJE
Uvjeti za registraciju
Članak 23.
(1) Nadležna uprava izdat će rješenje o
registraciji sredstva ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
– da su aktivna tvar ili aktivne tvari u tom
sredstvu uvrštene na Popis, na temelju dokumentacije iz članka 15. stavka 3. i
članka 16. stavka 5. ovoga Zakona,
– da je sredstvo u skladu s propisom kojim se
uređuju jedinstvena načela za ocjenjivanje sredstva, navedenim u članku 14.
stavku 6. ovoga Zakona,
– da je sredstvo u skladu s uvjetima navedenim
od točke 1. – 5. stavka 2. ovoga članka.
(2) Iznimno od odredbi stavka 1. ovoga članka,
sredstvo se može registrirati na temelju dokumentacije iz članka 15. stavka 2.
i članka 16. stavka 3. ovoga Zakona, ako je u tijeku postupak za uvrštavanje na
Popis aktivne tvari iz tog sredstva u EU te ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
1. da je, u skladu sa znanstvenim i tehničkim
razvojem i na temelju ocjene sredstva, utvrđeno da uz pravilnu primjenu
sredstvo:
– djeluje učinkovito,
– nema neprihvatljivog učinka na bilje ili
biljne proizvode,
– ne uzrokuje nepotrebne patnje štetnih
glodavaca koji se suzbijaju,
– nema štetan utjecaj na zdravlje ljudi ili
životinja, izravno ili neizravno (npr. putem vode za
piće, hrane ili stočne hrane) ili na površinske i podzemne vode,
– nema neprihvatljiv utjecaj na okoliš,
uzimajući u obzir ponašanje sredstva u okolišu, naročito onečišćenje
površinskih i podzemnih voda, uključujući vodu za piće, te utjecaj na organizme
na koje se ne odnosi primjena,
– ne nakuplja se u tlu i hranidbenom lancu;
2. da je, s pomoću metoda prihvaćenih po
propisanom postupku u EU ili dogovorenim među nadležnim tijelima država članica
EU, moguće utvrditi sadržaj aktivnih tvari i toksikoloških i ekotoksikoloških važnih nečistoća i sastojaka u tehničkoj
aktivnoj tvari i pripravku;
3. da je odgovarajućim metodama moguće utvrditi
ostatke sredstava koji mogu znatno utjecati na zdravlje ljudi i okoliš, a
posljedica su pravilnog načina primjene;
4. da se utvrđena fizikalno-kemijska svojstva
smatraju prihvatljivima u uvjetima odgovarajuće primjene i skladištenja
sredstva;
5. da su u dokumentaciji predložene maksimalno
dopuštene koncentracije ostataka sredstava u hrani te predložene karence za zatražene primjene.
6. Nadležna uprava će odbiti rješenjem
registraciju sredstva ako ostaci u tlu ograničavaju plodored dulje od dvije
godine.
(3) Dokumentacija iz članka 15. stavka 3. i
članka 16. stavka 5. ovoga Zakona, priložena uz zahtjev za registraciju, mora
biti pripremljena na temelju metoda koje propisuje ministar. Metode se trebaju
izvoditi u odgovarajućim prilikama poljoprivredne proizvodnje, zaštite bilja i
okoliša koje odgovaraju okolnostima u kojima će se sredstvo primjenjivati na
području Republike Hrvatske. Metode za prikupljanje podataka o svojstvima i
utjecaju sredstava na zdravlje ljudi i životinja, te na okoliš, moraju se
provoditi u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse. Metode za
utvrđivanje učinkovitosti sredstva moraju se provoditi u ustanovama koje
posjeduju potvrdu nadležne uprave o ispunjavanju uvjeta glede dobre
istraživačke prakse.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
dio sredstava koji u sebi ne sadrži aktivne tvari (npr.
ljepljive ploče, ljepljive trake, ljepljive, fizičke i feromonske
lovke) ne podliježe postupku registracije sredstva.
(5) Sredstvo namijenjeno za primjenu u
poljoprivredi može se na temelju zahtjeva registrirati i za primjenu na
nepoljoprivrednim površinama, ako su ispunjeni propisani uvjeti iz točke 1. –
5. stavka 2. ovoga članka. Podnositelj zahtjeva treba priložiti dokumentaciju
propisanu člankom 15. stavkom 3. i člankom 16. stavkom 5. ovoga Zakona.
Priznavanje registracije
Članak 24.
(1) Podnositelj zahtjeva može zahtijevati da se
sredstvu koje sadrži aktivnu tvar ili aktivne tvari uvrštene na Popis iz članka
30. ovoga Zakona registrira na temelju obavljene registracije u drugoj državi
članici EU, ako je to sredstvo bilo registrirano u skladu s jedinstvenim
načelima za ocjenjivanje sredstva iz članka 14. stavka 6. ovoga Zakona i ako su
pri predloženoj primjeni sredstva na području Republike Hrvatske prilike u
poljoprivrednoj proizvodnji, zaštiti bilja i okolišu, uključujući klimatske
uvjete važne za primjenu sredstva, usporedive s prilikama u drugim državama
članicama iste klimatske zone. U tim slučajevima nije potrebno na području
Republike Hrvatske još jednom obavljati testove i analize navedene u članku 23.
ovoga Zakona. Zahtjevu za priznavanje registracije treba priložiti
dokumentaciju iz članka 16. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Nadležna uprava može odbiti zahtjev iz
stavka 1. ovoga članka zbog neusporedivosti prilika poljoprivredne proizvodnje,
zaštite bilja, okoliša ili klimatskih uvjeta. Nadležna uprava zatražit će da se
testovi, analize ili ispitivanja obave u Republici Hrvatskoj, te može odrediti
i dodatne uvjete glede primjene sredstva zbog:
– posebne ekološke osjetljivosti na određenim
područjima (kraška područja),
– razlika u prehrambenim navikama stanovništva,
– pojave rezistentnosti.
(3) Nadležna uprava može, uz suglasnost s
podnositeljem zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka u postupku priznavanja
registracije, uz uvažavanje odredbi iz članka 23. stavka 2. točke 1. i na
temelju mišljenja ocjenjivača iz članka 14. stavka 2. i 4. ovoga Zakona,
izmijeniti predloženu primjenu sredstva da bi se izuzele iz usporedbe sve
neusporedive prilike u poljoprivrednoj proizvodnji, zaštiti bilja ili okolišu,
uključujući i klimatske uvjete.
(4) U postupku rješavanja zahtjeva za
priznavanje registracije sredstva potrebno je uzeti u obzir i uvjete određene
propisima Republike Hrvatske o zaštiti na radu pravnih i fizičkih osoba koje
dolaze u doticaj sa sredstvom u prometu te korisnika sredstva.
(5) Nadležna uprava može u postupku priznavanja
registracije ograničiti primjenu sredstvu zbog razlika u prehrambenim navikama
stanovništva u Republici Hrvatskoj radi sprječavanja izloženosti potrošača
ostacima sredstva višim od dopuštenoga dnevnog unosa (ADI).
Rok valjanosti registracije i produljenje
Članak 25.
(1) Nadležna uprava na temelju prijedloga
ocjenjivača iz članka 14. stavka 4. ovoga Zakona registrira sredstvo na rok
valjanosti koji ne može biti dulji od deset godina.
(2) Sredstvu se može višekratno produljiti
registracija, svaki put najviše do deset godina. Zahtjev za produljenje
registracije podnosi se nadležnoj upravi najmanje dvanaest mjeseci prije isteka
roka valjanosti registracije.
(3) Ako su nastale promjene uvjeta na temelju
kojih je sredstvo bilo registrirano, nadležna uprava zahtijevat će cjelovitu
dokumentaciju za ocjenu sredstva, ili određen dio dokumentacije potrebne za
donošenje odluke o produljenju roka valjanosti registracije.
(4) Registrirano sredstvo podliježe u bilo koje
vrijeme ponovnoj ocjeni ako sredstvo više ne udovoljava nekom od zahtjeva iz
članka 23. stavka 1. i 2. ovoga Zakona. U takvom slučaju nadležna će Uprava, od
osobe na koju glasi rješenje o registraciji sredstva ili od pravne ili fizičke
osobe kojoj je bilo odobreno proširenje primjene sredstva iz članka 33. ovoga
Zakona, zahtijevati dokumentaciju i dodatne podatke potrebne za ponovnu ocjenu
sredstva.
(5) Detaljne uvjete za produljenje registracije
i za ponovnu ocjenu sredstva propisuje ministar.
Privremena registracija
Članak 26.
(1) Kada sredstvo sadrži novu aktivnu tvar za
koju je podnositelj zahtjeva iz članka 13. ovoga Zakona podnio dokumentaciju iz
članka 15. stavka 3. i članka 16. stavka 5. ovoga Zakona i za koju je Europska
komisija izdala odluku o potpunosti dokumentacije, nadležna uprava može unutar
tri godine od datuma izdavanja odluke Europske komisije izdati rješenje o
privremenoj registraciji sredstva na rok od najviše tri godine, uz uvjet da
sredstvo ispunjava uvjete iz članka 23. stavka 2. točke 1. – 5. ovoga Zakona.
(2) U rješenju o privremenoj registraciji iz
stavka 1. ovoga članka privremeno se utvrđuju maksimalno dopuštene
koncentracije ostataka sredstva u poljoprivrednim proizvodima. Pri određivanju
privremene maksimalne dopuštene koncentracije ostataka uzimaju se u obzir
uvjeti predložene primjene sredstva.
(3) Kad Europska komisija odlukom produlji rok
iz prvoga stavka ovoga članka, nadležna uprava može produljiti rok privremene
registracije sredstva.
Izmjena rješenja o registraciji
Članak 27.
(1) Kada se promijene uvjeti koji su bili temelj
za izdavanje rješenja o registraciji sredstva, nadležna će uprava na zahtjev
osobe na koju glasi rješenje o registraciji sredstva ili po službenoj dužnosti
izmijeniti rješenje o registraciji sredstva.
(2) Nadležna uprava će izmijeniti rješenje o
registraciji sredstva ako se na temelju razvoja znanstvenih i tehničkih
saznanja može izmijeniti način uporabe i korištene količine.
(3) Izmjene u rješenju o registraciji sredstva
iz stavka 1. i 2. ovoga članka mogu se odobriti jedino ako se utvrdi da se
uvjeti iz članka 23. stavka 2. točke 1. i dalje ispunjavaju.
(4) Nadležna uprava će na prijedlog osobe na
koju glasi rješenje o registraciji sredstva također izmijeniti rješenje o
registraciji sredstva ako je to isto sredstvo toga proizvođača registrirano u
bilo kojoj državi članici EU pod istim ili drugim trgovačkim nazivom.
(5) Nadležna uprava može zahtijevati dodatne
podatke, dokumente i uzorke koji su mu potrebni za prosudbu opravdanosti
izmjene rješenja o registraciji sredstva.
C. PRESTANAK VALJANOSTI
REGISTRACIJE
Prestanak valjanosti registracije
Članak 28.
(1) Valjanost registracije prestaje vrijediti:
1. nakon isteka roka valjanosti iz rješenja o
registraciji na koji je sredstvo bilo registrirano, ako se registracija ne
produljuje;
2. prestankom valjanosti rješenja o
registraciji:
– na zahtjev osobe na koju glasi rješenje o
registraciji sredstva,
– kada nisu ispunjene ili više ne postoje
pretpostavke za izdavanje rješenja o registraciji sredstva,
– kada su dostavljeni lažni podaci ili podaci o
činjenicama koje dovode u zabludu, a na temelju kojih je dobiveno rješenje o
registraciji sredstva,
– kada sredstvo prestane ispunjavati uvjete za
registraciju sredstva,
– u slučajevima zabrane prometa sredstva na
cijelom području Republike Hrvatske iz članka 12. ovoga Zakona,
– kad osoba na koju glasi rješenje o registraciji
sredstva ne podnese dokumentaciju iz članka 16. stavka 5. ovoga Zakona u roku
propisanom u članku 25. stavku 2. ovoga Zakona,
– kada se aktivna tvar izbriše iz Popisa iz
članka 30. ovoga Zakona;
3. prestankom valjanosti rješenja o privremenoj
registraciji iz članka 26. ovoga Zakona u skladu s odlukom Europske komisije o
neuvrštavanju aktivne tvari na Popis.
(2) Kada osoba na koju glasi rješenje o
registraciji sredstva odluči da prije isteka registracije više neće stavljati u
promet sredstvo, dužna je o tome izvijestiti nadležnu upravu i dostaviti pisano
obrazloženje prije prestanka obavljanja prometa toga sredstva.
(3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
nakon isteka roka iz rješenja o registraciji, sredstvo se može nalaziti u
prometu najviše 18 mjeseci od isteka registracije radi prodaje postojećih
zaliha.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
nadležna uprava može donijeti odluku da se nakon prestanka valjanosti
registracije sredstva zalihe tog sredstva odstrane u skladu s propisima koji uređuju
opasni otpad. Nadležna uprava može u rješenju o ukidanju registracije osobi na
koju glasi rješenje o registraciji sredstva odrediti razdoblje u kojem može
prodati postojeće zalihe sredstva ili odrediti odstranjenje zalihe sukladno s
propisima koji uređuju opasni otpad.
(5) Detaljnije uvjete o postupanju sa zalihama
sredstva iz stavka 4. ovoga članka propisuje ministar.
D. UPISNIK SREDSTAVA ZA
ZAŠTITU BILJA
Upisnik sredstava za zaštitu bilja
Članak 29.
(1) Nadležna uprava vodi Upisnik sredstava na temelju
izdanih rješenja o registraciji. Upisnik registriranih sredstava objavljuje se
u »Narodnim novinama«.
(2) Sadržaj Upisnika registriranih sredstava i
rokove objave u »Narodnim novinama« propisuje ministar.
E. POPIS AKTIVNIH TVARI
Popis aktivnih tvari
Članak 30.
Popis aktivnih tvari objavljuje se u »Narodnim
novinama«. Rokove objave propisuje ministar.
IV. DOZVOLE
Dozvola za istraživanja ili razvoj
Članak 31.
(1) Svako ispitivanje u istraživačke ili razvojne
svrhe koje uključuje istraživanje neregistriranog sredstva u okolišu, dopušteno
je samo na temelju prethodne dozvole za istraživanje ili razvoj. Dozvolu izdaje
nadležna uprava, i to za ograničenu količinu sredstva ili za ograničeno
područje istraživanja.
(2) Na temelju pisanog zahtjeva i pozitivnog
mišljenja ocjenjivača, nadležna uprava izdat će dozvolu iz stavka 1. ovoga
članka ako sredstvo nije opasno za zdravlje ljudi i životinja i ako nema
nepovoljnog utjecaja na okoliš.
(3) Ako nadležna uprava utvrdi da bi predložena
istraživanja za koja je podnesen pisani zahtjev mogla imati štetan utjecaj na
zdravlje ljudi i životinja ili neprihvatljivo štetan utjecaj na okoliš, može na
prijedlog ocjenjivača zabraniti istraživanja ili ih dopustiti uz ispunjavanje
uvjeta za sprječavanje štetnog utjecaja.
(4) Uvjeti koje mora ispunjavati podnositelj
zahtjeva, sadržaj zahtjeva, sadržaj dozvole, uvjete za provođenje istraživanja
i rok istraživanja propisuje ministar.
Izvanredna dozvola
Članak 32.
(1) U slučaju izvanrednih okolnosti koje može
prouzročiti štetni organizam, a nije ga moguće suzbiti ili ograničiti na
odgovarajući način s registriranim sredstvom niti drugim mjerama, ili u slučaju
nestašice sredstava na tržištu, nadležna uprava može izdati izvanrednu dozvolu
za promet neregistriranog sredstva.
(2) Postupak za izdavanje izvanredne dozvole
može se pokrenuti po službenoj dužnosti ili na zahtjev stranke. U postupku
izdavanja dozvole nadležna uprava zahtijeva stručno mišljenje ocjenjivača iz
članka 14. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Nadležna uprava izdat će izvanrednu dozvolu
za promet neregistriranog sredstva po službenoj dužnosti ili na zahtjev stranke
i kada na tržištu nema registriranih sredstava za određene namjene (tretiranje
određenih vrsta sjemena, tretiranje sjemena određenim sredstvom i slično), ako
je takav zahtjev ili potreba u skladu s dostignućima znanosti, dobrom
gospodarskom praksom te postupcima i standardima EU.
(4) Sadržaj zahtjeva i sadržaj izvanredne
dozvole propisuje ministar.
Dozvola za proširenje primjene /male kulture i male namjene
Članak 33.
(1) Stručne i znanstvene institucije iz područja
poljoprivrede i šumarstva, pravne i fizičke osobe koje se profesionalno bave
poljoprivrednom ili šumarskom djelatnošću mogu podnijeti zahtjev nadležnoj upravi
za proširenje primjene već registriranog sredstva za druge primjene (male
kulture ili male namjene).
(2) Podnositelj zahtjeva iz stavka 1. ovoga
članka dužan je uz zahtjev priložiti podatke ili dokumentaciju kojom obrazlaže
zahtjev za proširenje područja primjene registriranog sredstva.
(3) Nadležna uprava može izdati dozvolu za
proširenje primjene ako su ispunjeni uvjeti iz članka 23. stavka 2. točke 1.
podstavka 3., 4., i 5. i točke 5. tog stavka ovoga Zakona, te na temelju
prijedloga ocjenjivača. Obavijest o proširenju primjene navodi se na dodatnoj
uputi za uporabu, ili u službenom glasilu.
(4) Ministar propisuje detaljne uvjete izdavanja
dozvole iz stavka 1. ovoga članka i sadržaj dozvole, te određuje što se smatra
malim kulturama ili malim namjenama.
V. STRUČNE INSTITUCIJE
ZA SREDSTVA ZA ZAŠTITU BILJA, OSTATKE SREDSTAVA I UREĐAJE ZA PRIMJENU SREDSTAVA
Ovlaštene pravne osobe
Članak 34.
(1) Znanstvene i stručne poslove i zadaće iz
područja sredstava i uređaja za primjenu sredstava, poslove referentnog
laboratorija Republike Hrvatske za praćenje ostataka sredstava koji proistječu
iz ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega, te iz odredbi
međunarodnih konvencija i ugovora iz područja sredstava i uređaja za njihovu
primjenu, koji obvezuju Republiku Hrvatsku, obavljaju:
– Zavod za zaštitu bilja u poljoprivredi i
šumarstvu Republike Hrvatske,
– Institut za medicinska istraživanja i medicinu
rada,
– Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
– Zavod za mehanizaciju poljoprivrede
Poljoprivrednog fakulteta u Osijeku,
– Zavod za mehanizaciju poljoprivrede
Agronomskog fakulteta u Zagrebu, (u daljnjem tekstu: stručne institucije),
svaki u sklopu svog djelokruga rada.
(2) U slučaju potrebe ministar može ovlastiti i
druge znanstvene i stručne institucije za provođenje određenih stručnih poslova
i zadataka iz područja sredstava, ostataka sredstava i uređaja za primjenu
sredstava.
(3) Uvjete glede prostorija, opremljenosti i
stručne osposobljenosti zaposlenika koje trebaju ispunjavati stručne institucije
iz stavka 1. i 2. ovoga članka propisuje ministar uz suglasnost ministra
nadležnog za zdravstvo i ministra nadležnog za gospodarstvo.
Znanstveni i stručni poslovi i zadaće na
području registracije, prometa sredstava za zaštitu bilja i uređaja za primjenu
sredstava
Članak 35.
(1) Znanstveni i stručni poslovi i zadaće na
području registracije sredstava, ostataka sredstava, te prometa koje obavljaju
stručne institucije iz članka 34. ovoga Zakona naročito su:
1. zadaće na području ispitivanja i ocjenjivanja
sredstava u postupku registracije,
2. znanstveno-stručna potpora nadležnoj upravi u
postupku registracije sredstava i utvrđivanja maksimalno dopuštenih
koncentracija ostataka sredstava,
3. procjena rizika u vezi s donošenjem stručnih
podloga za utvrđivanje maksimalno dopuštenih koncentracija ostataka sredstava
(u suradnji s Hrvatskom agencijom za hranu),
4. laboratorijska ispitivanja sredstava,
5. praćenje ostataka sredstava u hrani, na bilju
ili u bilju ili biljnim proizvodima, ili u okolišu,
6. provedba godišnjeg programa Ministarstva postregistracijske kontrole sredstava,
7. provedba godišnjeg programa Ministarstva
praćenja (monitoring) ostataka sredstava,
8. izrada stručnih podloga i mišljenja iz
područja sredstava i ostataka sredstava za potporu nadležnoj upravi pri
donošenju odluka,
9. provođenje istraživačkih i razvojnih
djelatnosti iz predmetnog područja,
10. razvijanje i uvođenje novih postupaka u
dobroj poljoprivrednoj praksi,
11. uvođenje europskih standarda na području
testiranja biološke učinkovitosti sredstava,
12. zadaci na području evidencije prometa
sredstvima,
13. sudjelovanje pri uspostavi i razvijanju
informacijskog sustava sredstava i ostataka sredstava,
14. zadaće vezane uz stručno osposobljavanje
(sustavnu izobrazbu) osoba odgovornih za promet sredstvima i korisnika
sredstava,
15. druge zadaće iz područja sredstava, ostataka
sredstava i uređaja za primjenu sredstava.
(2) Znanstveni i stručni poslovi i zadaće na
području uređaja za primjenu sredstava koje obavljaju stručne institucije iz
članka 34. ovoga Zakona naročito su:
1. izrada stručnih podloga za podršku
odlučivanju nadležnoj upravi na području uređaja za primjenu sredstava,
2. zadaće vezane uz stručno osposobljavanje na
području uređaja za primjenu sredstava,
3. sudjelovanje pri uvođenju, razvijanju i
uspostavi informacijskog sustava na području uređaja za primjenu sredstava,
4. provođenje istraživačke i razvojne
djelatnosti,
5. obavljanje drugih zadaća na području uređaja
za primjenu sredstava.
Financiranje znanstvenih i stručnih poslova i
zadaća
Članak 36.
Financijska sredstva za obavljanje znanstvenih i
stručnih poslova i zadaća iz članka 35. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom
proračunu, osim za poslove koji se obavljaju na zahtjev pravnih i fizičkih
osoba za koje one plaćaju naknadnu sukladno članku 56. ovoga Zakona.
VI. DAVATELJI USLUGA
Poslovi suzbijanja i iskorjenjivanja štetnih organizama
Članak 37.
(1) Poslove suzbijanja i iskorjenjivanja štetnih
organizama u poljoprivredi i šumarstvu sredstvima za zaštitu bilja obavljaju
pravne i fizičke osobe koje udovoljavaju propisanim uvjetima (u daljnjem
tekstu: davatelji usluga).
(2) Davatelji usluga iz stavka 1. ovoga članka
upisuju se u Upisnik pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju poslove suzbijanja
i iskorjenjivanja štetnih organizama u poljoprivredi i šumarstvu sredstvima za
zaštitu bilja.
(3) Uvjete iz stavka 1. ovoga članka, te uvjete
za upis u Upisnik iz stavka 2. ovoga članka propisuje ministar uz suglasnost
ministra nadležnog za gospodarstvo.
(4) Ured državne uprave u županiji, odnosno
upravno tijelo Grada Zagreba nadležni za gospodarstvo utvrđuju rješenjem
ispunjavaju li davatelji usluga propisane uvjete.
VII. UREĐAJI ZA PRIMJENU
SREDSTAVA ZA ZAŠTITU BILJA
Certifikat
Članak 38.
(1) U promet se smiju stavljati samo uređaji za
primjenu sredstava koji propisanom uporabom jamče, za ljude i okoliš, sigurnu
primjenu sredstava i koji posjeduju svjedodžbu o prikladnosti (u daljnjem
tekstu: certifikat) o ispunjavanju propisanih uvjeta.
(2) Proizvođač ili uvoznik uređaja za primjenu
sredstva treba prije stavljanja u promet, na vlastiti zahtjev, pribaviti
certifikat kojim se potvrđuje da uređaj ispunjava propisane uvjete.
(3) Ministar može propisati da za određene vrste
uređaja za primjenu sredstava nije potreban certifikat.
(4) Uvjete koje moraju ispunjavati uređaji za
primjenu sredstava i visinu troškova za izdavanje certifikata propisuje
ministar.
Certifikacijsko tijelo
Članak 39.
(1) Proizvođač ili uvoznik podnosi
certifikacijskom tijelu zahtjev za izdavanje certifikata.
(2) Certifikacijsko tijelo jest pravna ili
fizička osoba koju rješenjem ovlašćuje ministar, uz uvjet da ispunjava
propisane uvjete glede stručne osposobljenosti zaposlenika, prostora i opreme.
(3) Certifikacijsko tijelo vodi evidenciju o
vrsti, tipu i godištu certificiranih uređaja, datumu izdavanja certifikata te o
proizvođaču ili uvozniku. Certifikacijsko tijelo dužno je čuvati podatke iz
evidencije najmanje 10 godina od izdavanja certifikata, te ih na zahtjev uprave
dati na uvid.
(4) Način izdavanja ovlaštenja iz stavka 2.
ovoga članka, te sadržaj i način vođenja evidencije i uvjete iz stavka 2. i 3.
ovoga članka propisuje ministar.
Redoviti pregled uređaja
Članak 40.
(1) Vlasnik uređaja za primjenu sredstava može
upotrebljavati samo one uređaje koji se redovito pregledavaju i koji nose znak
o redovitom pregledu.
(2) Nakon obavljenoga redovitog pregleda, pravna
ili fizička osoba iz članka 41. stavka 1. ovoga Zakona izdaje znak o obavljenom
redovitom pregledu.
(3) Ministar može propisati da za određene vrste
uređaja iz stavka 1. ovoga članka pregled nije obvezan.
Znak o redovitom pregledu
Članak 41.
(1) Znak o redovitom pregledu izdaje pravna ili
fizička osoba, koju rješenjem ovlašćuje ministar ako ispunjava uvjete glede
prostora, opreme i stručne osposobljenosti zaposlenika.
(2) Pravne i fizičke osobe koje obavljaju
preglede uređaja iz članka 40. ovoga Zakona dužne su voditi evidenciju o
rezultatima pregleda, vlasnicima pregledanih uređaja (osobno ime, naziv tvrtke
i adresa) i rezultatu pregleda zasebno za svaki uređaj. Podaci iz evidencije
čuvaju se najmanje 6 godina.
(3) Uvjete iz stavka 1. ovoga članka, sadržaj
redovitih pregleda, vođenje evidencije, oblik i rok valjanosti znaka iz članka
40. stavka 2. ovoga Zakona propisuje ministar.
VIII. MEĐUNARODNI PROMET
Uvoz sredstava za zaštitu bilja
Članak 42.
(1) Sredstva mogu uvoziti samo pravne i fizičke
osobe vlasnici rješenja o registraciji sredstva, ili od njih odgovarajućim dokumentom
ovlašteni uvoznici upisani u Upisnik iz članka 5. ovoga Zakona. Pravne i
fizičke osobe dužne su pri uvozu pošiljku sredstava prijaviti fitosanitarnoj inspekciji na ulaznom graničnom prijelazu u
Republiku Hrvatsku.
(2) Nadzor nad uvozom sredstava obavlja fitosanitarni inspektor.
(3) Granične prijelaze za promet sredstvima
preko državne granice određuje ministar, uz suglasnost ministra nadležnog za
zdravstvo.
Uvoz uređaja za primjenu sredstava za zaštitu bilja
Članak 43.
(1) Dopušten je uvoz samo onih uređaja za
primjenu sredstava koje prati certifikat ili dozvola nadležnog tijela. Ako nije
međunarodnim ugovorom drukčije određeno, carinska služba neće odobriti
carinjenje i uporabu uređaja, uz izuzeće provoza i carinskog skladištenja, ako
uređaj nema propisani certifikat ili dozvolu nadležnog tijela.
(2) Ministar propisuje uvjete za uvoz na temelju
dozvole.
(3) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
ministar može propisati da za određene vrste uređaja nije potreban certifikat,
odnosno dozvola.
IX. NADLEŽNA UPRAVA
Ovlaštenja i zadaće nadležne uprave
Članak 44.
Ovlaštenja i zadaće nadležne uprave po ovom
Zakonu jesu:
1. koordinacija poslova vezanih uz registraciju
sredstava,
2. vođenje postupka registracije i izdavanje
dozvola i rješenja o registraciji sredstava,
3. vođenje upisnika, popisa i evidencija,
4. priprema propisa i obavljanje drugih upravnih
zadaća iz radnog djelokruga te briga o njihovoj provedbi,
5. utvrđivanje ispunjavanja uvjeta i upisivanje
u Upisnik iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona,
6. praćenje stanja na području prometa
sredstvima i sudjelovanje u pripremi mjera,
7. priprema, koordinacija i praćenje propisanih
programa vezanih za mjere i pravilnu primjenu sredstava (postregistracijske
kontrole sredstava) te briga za izvođenje programa,
8. uvođenje načela dobre poljoprivredne prakse i
integrirane zaštite bilja,
9. priprema i koordinacija poslova vezanih uz
ostatke sredstava i provođenje programa praćenja (monitoringa)
ostataka sredstava u hrani, na bilju ili biljnim proizvodima, ili u bilju ili
biljnim proizvodima,
10. priprema izvješća, analiza, informacija i
druge građe za tijela i međunarodne organizacije o kojima je Republika Hrvatska
obvezna izvješćivati u skladu s propisima i na temelju međunarodnih ugovora,
11. briga o informiranju javnosti i
zainteresiranih o poslovima iz djelokruga rada,
12. izdavanje publikacija iz djelokruga rada,
13. uspostava i razvoj
informacijsko-komunikacijskog sustava iz djelokruga rada, prikupljanje, obrada,
posredovanje i pohrana podataka iz djelokruga rada i upravljanje informacijskim
sustavom,
14. briga o provođenju stručnog upotpunjavanja
znanja i osposobljavanja zaposlenika iz djelokruga rada,
15. suradnja s drugim tijelima u državi i
inozemstvu u sklopu djelokruga rada,
16. obavljanje drugih zadaća iz svog djelokruga
rada.
X. NADZOR
Inspekcija
Članak 45.
(1) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i
propisa donesenih na temelju njega, te nadzor nad radom stručnih institucija
uključenih u znanstvene i stručne poslove i zadaće iz područja sredstava
obavlja Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor u provođenju ovoga
Zakona i propisa donesenih na temelju njega obavlja fitosanitarna
inspekcija, poljoprivredna inspekcija i veterinarska inspekcija Ministarstva i
sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi.
(3) Poslove inspekcijskog nadzora iz stavka 2.
ovoga članka provode fitosanitarni inspektori,
poljoprivredni inspektori, veterinarski i sanitarni inspektori, svaki u sklopu
svojih nadležnosti, sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na
temelju njega, te posebnih propisa.
(4) Uvjeti za obavljanje poslova fitosanitarnog inspektora, veterinarskog inspektora i
sanitarnog inspektora propisani su posebnim zakonima.
(5) Poslove poljoprivrednog inspektora može
obavljati osoba koja ima završeni Agronomski fakultet ili Poljoprivredni ili
Šumarski fakultet određenog studija, odsjeka ili smjera i pet godina radnog
iskustva u struci te položen državni stručni ispit iz područja sredstava za
zaštitu bilja.
(6) Inspektori iz stavka 3. ovoga članka imaju
iskaznicu kojom dokazuju svoj identitet i ovlasti.
(7) Određeni studij, odsjek ili smjer fakulteta
navedenih u stavku 5. ovoga članka i program posebnog dijela državnoga stručnog
ispita iz područja sredstava za zaštitu bilja propisuje ministar.
Ovlaštenja fitosanitarnog
inspektora
Članak 46.
Fitosanitarni inspektor na temelju
ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega ima sljedeća ovlaštenja:
1. provjerava nalazi li se sredstvo koje se
uvozi u Upisniku registriranih sredstava iz članka 29. stavka 1. ovoga Zakona,
ili sredstvo ima rješenje kojim se dopušta njegov uvoz,
2. provjerava ostalu dokumentaciju koja prati
sredstvo,
3. nadzire obavljanje znanstvenih i stručnih
poslova institucija iz članka 34. ovoga Zakona te poslova koje obavljaju
davatelji usluga iz članka 37. ovoga Zakona,
4. zabranjuje uvoz sredstva pravnoj ili fizičkoj
osobi ako nije upisana u Upisnik iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona i o tome
obavještava nadležnu upravu,
5. zabranjuje uvoz sredstva ako sredstvo nije
odgovarajuće registrirano, razvrstano, pakirano i označeno, te opremljeno s
uputom za uporabu, ako nema odgovarajuću dozvolu ili je promet tog sredstva
zabranjen, osim u slučajevima propisanim člankom 3. stavkom 2. ovoga Zakona,
6. privremeno zabranjuje uvoz sredstva, kada je
potrebno ispraviti nedostatke na pošiljci sredstva ili na dokumentaciji koja je
prati,
7. podnosi zahtjeve za pokretanje prekršajnog
postupka, u slučajevima određenima ovim Zakonom,
8. poduzima i druge radnje i postupke koji su od
interesa za cijelo područje Republike Hrvatske, potrebne za provedbu ovoga
Zakona i propisa donesenih na temelju njega, kao i radnje i postupke za koje je
ovlašten posebnim propisima.
Ovlaštenja poljoprivrednog inspektora
Članak 47.
Poljoprivredni inspektor ima na temelju ovoga
Zakona i propisa donesenih na temelju njega sljedeća ovlaštenja:
1. zabranjuje promet sredstva ako za njega nije
izdano rješenje o registraciji,
2. zabranjuje promet zabranjenih sredstava,
3. zabranjuje promet sredstvu ako mu je istekao
rok uporabe,
4. provjerava ispunjavaju li pravne ili fizičke
osobe iz članka 5. ovoga Zakona uvjete za obavljanje prometa sredstvima i
ostale uvjete propisane člankom 5. ovoga Zakona,
5. zabranjuje, do otklanjanja nepravilnosti, obavljanje
djelatnosti prometa sredstvima ako pravne ili fizičke osobe nisu upisane u
Upisnik iz članka 5. ovoga Zakona ili ako ne ispunjavaju propisane uvjete; o
tome inspektor obavještava nadležnu upravu,
6. uzima uzorke za postregistracijsku
kontrolu sredstva,
7. zabranjuje promet sredstvu ako sredstvo nije
u skladu s rješenjem o registraciji (npr: ambalaža,
sadržaj etikete (deklaracije), razvrstavanje, oznake, uputa za uporabu,
fizikalno-kemijska svojstva i drugo), i
8. zabranjuje promet sredstvu kad je u postregistracijskoj kontroli utvrđeno da je sredstvo
neispravno,
9. zabranjuje korisniku nepravilnu primjenu
sredstva,
10. utvrđuje identitet prekršitelja kad sumnja
da se ne primjenjuju odredbe ovoga Zakona, po potrebi fotografiranjem ili
snimanjem,
11. uzima uzorke bilja, biljnih proizvoda,
supstrata za rast bilja, mješavine škropiva, sredstva
ili druge potrebne uzorke radi provjere propisane primjene sredstva (npr.: oštećenja usjeva, nepridržavanje karence
i slično),
12. uklanja iz prometa neispravne uređaje za
primjenu sredstava i određuje provjeru usklađenosti s certifikatom,
13. zabranjuje promet uređajima za primjenu
sredstava ako ne posjeduju propisani certifikat,
14. zabranjuje promet uređajima za primjenu
sredstava ako nisu u skladu s certifikatom,
15. zabranjuje uporabu uređaja za primjenu
sredstava ako uređaj nema na sebi znak o redovitom pregledu ili ako nije
redovito pregledavan,
16. podnosi zahtjeve za pokretanje prekršajnog
postupka, u slučajevima određenim ovim Zakonom,
17. zabranjuje žetvu usjeva ili ubiranje plodina
i/ili naređuje njihovo uništavanje radi nepravilne primjene sredstva odnosno
primjene sredstva suprotno odredbama članka 8. ovoga Zakona,
18. obavlja i druge radnje i određuje druge
mjere potrebne za provođenje ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega.
Ovlaštenja sanitarnog i veterinarskog inspektora
Članak 48.
Sanitarni i veterinarski inspektor ima na
temelju ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega sljedeća ovlaštenja:
1. uzima uzorke hrane i bilja i biljnih
proizvoda i druge potrebne uzorke za utvrđivanje ostataka sredstava u hrani,
bilju i biljnim proizvodima, sukladno nadležnostima utvrđenim u Dodatku 1.
Zakona o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03.,
130/03. i 48/04.),
2. određuje odgovarajuće mjere ako utvrdi
prekoračenje maksimalno dopuštenih koncentracija ostataka sredstava,
3. zabranjuje promet hrane, bilja ili biljnih
proizvoda od kojih su uzeti uzorci za utvrđivanje ostataka sredstava do
dobivanja rezultata analize,
4. podnosi prijave za kaznena djela i zahtjeve
za pokretanje prekršajnog postupka, u slučajevima određenim ovim Zakonom,
5. poduzima i druge radnje i postupke koji su od
interesa za cijelo područje Republike Hrvatske, potrebne za provedbu ovoga
Zakona i propisa donesenih na temelju njega.
Dužnosti
Članak 49.
(1) Pravne i fizičke osobe koje podliježu
nadzoru inspekcija iz članka 45. stavka 2. ovoga Zakona dužne su omogućiti
obavljanje inspekcijskog nadzora, pružiti potrebne podatke i obavijesti te
osigurati uvjete za nesmetani rad.
(2) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga
članka dužne su na zahtjev inspekcija u određenom roku dostaviti ili pripremiti
podatke i materijale koji su im potrebni za obavljanje poslova inspekcijskog
nadzora.
(3) Rok iz stavka 2. ovoga članka mora biti
primjeren vrsti zahtjeva.
Inspekcijski postupak
Članak 50.
(1) Nadležni inspektor iz članka 45. stavka 3.
ovoga Zakona u obavljanju inspekcijskog nadzora vodi postupak, sastavlja
zapisnik i donosi rješenja kada je za to ovlašten ovim Zakonom i propisima donesenim
na temelju njega.
(2) Na postupak inspektora iz stavka 1. ovoga
članka primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku, ako ovim
Zakonom nije drukčije određeno.
(3) Žalba na rješenje inspekcije iz stavka 1.
ovoga članka ne zadržava njegovo izvršenje.
(4) Protiv rješenja inspektora iz članka 45.
stavka 3. može se podnijeti žalba Ministarstvu u roku od 15 dana od dana
dostave rješenja.
(5) Protiv rješenja Ministarstva donesenih na
temelju ovoga Zakona u prvom stupnju nije dopuštena žalba već se može pokrenuti
upravni spor.
Ovlašteni laboratoriji
Članak 51.
(1) Nadležni inspektori iz stavka 45. stavka 3.
ovoga Zakona svaki u okviru svoje nadležnosti dostavljaju na analizu uzorke
uzete u inspekcijskom postupku ovlaštenim pravnim osobama iz članka 34. ovoga
Zakona.
(2) Rezultati analize iz stavka 1. ovoga članka
smatraju se konačnima.
Donošenje rješenja
Članak 52.
(1) Ako nadležni inspektor iz članka 45. stavka
2. ovoga Zakona u obavljanju inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen ovaj
Zakon, ili propisi doneseni na temelju njega, naredit će rješenjem da se
utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostaci uklone u određenom roku.
(2) Nadležni inspektor donijet će rješenje iz
stavka 1. ovoga članka bez odgode, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka
inspekcijskog nadzora.
Privremene mjere
Članak 53.
(1) Nadležni inspektor iz članka 45. stavka 2.
ovoga Zakona može privremeno, do donošenja rješenja o izvršenom prekršaju
oduzeti dokumentaciju i predmete koji u prekršajnom ili sudskom postupku mogu
poslužiti kao dokaz.
(2) O privremenom oduzimanju dokumentacije ili
predmeta iz stavka 1. ovoga članka izdaje se potvrda.
XI. PRIBAVLJANJE
PODATAKA I INFORMACIJA I VOĐENJE EVIDENCIJA
Pribavljanje i korištenje podataka i informacija
Članak 54.
(1) Radi uređenja prometa i nadzora nad prometom
sredstava nadležna uprava prikuplja podatke i informacije o sredstvima i
ostacima sredstava potrebne za izradu i održavanje zbirki podataka i vođenje
evidencija o prometu sredstvima.
(2) Nadležna uprava pribavlja i koristi podatke
i informacije koje u sklopu propisanih zbirki podataka i evidencija vode druga
tijela državne uprave, ustanove, proizvođači sredstava i druga ovlaštena
tijela, u skladu s propisima koji uređuju pravo na pristup informacijama i
zaštitu podataka.
(3) Način prikupljanja podataka i informacija,
vođenja zbirki i evidencija iz stavka 1. ovoga članka i obvezu čuvanja tajnosti
propisuje ministar.
Međunarodna razmjena informacija
Članak 55.
(1) Nadležna uprava razmjenjuje na međunarodnoj
razini informacije o registriranim sredstvima, o zabranama, prestanku
valjanosti registracija sredstava, ograničenju primjene i ostalim podacima
vezanima za sredstva.
(2) Informacija mora sadržavati najmanje:
– ime vlasnika rješenja o registraciji sredstva,
– trgovački naziv sredstva,
– oblik pripravka,
– naziv i udio svih aktivnih tvari koje sredstvo
sadrži,
– svrhu ili svrhe za koje je sredstvo
namijenjeno,
– utvrđene maksimalno dopuštene koncentracije
ostataka sredstava, ako još nisu utvrđeni propisima Europske unije,
– ako postoji, razlog privremene zabrane ili
ograničenja prometa sredstva.
(3) Upisnik sredstava registriranih u Republici
Hrvatskoj razmjenjuje se na međunarodnoj razini jednom godišnje.
(4) Radi lakše primjene stavka 1. – 3. ovoga
članka uspostavlja se informacijski sustav podržan odgovarajućim programima.
XII. NAKNADE
Naknade
Članak 56.
(1) Pravne i fizičke osobe plaćaju:
1. naknade vezane uz postupak registracije
sredstva i naknadu za izdavanje rješenja o registraciji sredstva snosi podnositelj
zahtjeva i osoba na koju glasi rješenje o registraciji sredstva iz članka 31.,
32. i 33. ovoga Zakona,
2. naknadu za provođenje postregistracijskog
nadzora registriranih sredstava (laboratorijska ispitivanja fizikalno-kemijskih
svojstava sredstava) i za provedbu godišnjih programa praćenja ostataka
registriranih sredstava (monitoring) podnositelj
zahtjeva snosi u određenom postotku na iznos naknade iz točke 1. ovoga članka,
3. naknade za izdavanje certifikata uređajima za
primjenu sredstava snosi proizvođač ili uvoznik uređaja,
4. naknade za redoviti pregled uređaja za
primjenu sredstava snose vlasnici uređaja,
5. naknadu za provođenje sustavne izobrazbe
vlasnika bilja i ostalih sudionika u provođenju poslova vezanih uz sredstva,
ostatke sredstava i uređaje za primjenu sredstava snose fizičke i pravne osobe
za koje se sustavna izobrazba izvodi,
6. naknade za analize na prisutnost ostataka
sredstava pri inspekcijskom nadzoru snosi vlasnik bilja, biljnih proizvoda ili
proizvoda životinjskog podrijetla, kada ostaci sredstava prelaze propisane
maksimalno dopuštene koncentracije ostataka sredstava,
7. naknade za analize tla i drugih predmeta pri
inspekcijskom nadzoru primjene sredstava ili aktivnih tvari snosi vlasnik,
odnosno korisnik zemljišta, ako se utvrdi primjena zabranjenog sredstva ili
nepravilna primjena sredstva,
8. naknade za analize bilja, biljnih proizvoda i
drugih predmeta pri inspekcijskom nadzoru kojim je utvrđena nepravilna primjena
sredstva, kada ostaci sredstava prelaze propisane maksimalno dopuštene
koncentracije odnosno kad se na bilju za koje nije propisana primjena sredstava
utvrdi prisutnost ostataka sredstava, plaća korisnik sredstva ili stranka koja
je zahtijevala pregled,
9. naknade za laboratorijsko ispitivanje
sredstava pri inspekcijskom nadzoru snosi osoba na koju glasi rješenje o
registraciji sredstva ako to sredstvo nije u skladu s rješenjem o registraciji,
10. naknade za testiranja uređaja za primjenu
sredstava pri inspekcijskom nadzoru snosi proizvođač ili uvoznik, ako uređaji
ne ispunjavaju uvjete iz certifikata,
11. naknade za pregled sredstava pri uvozu snosi
uvoznik.
(2) Naknade iz stavka 1 točke 1. – 10. ovoga
članka prihod su osoba koje obavljaju poslove ili pružaju usluge za koje se
plaća naknada.
(3) Naknade iz stavka 1. točke 11. ovoga članka
prihod su državnog proračuna.
(4) Visinu naknada iz stavka 1. ovoga članka i
način raspodjele iznosa osobama iz stavka 2. ovoga članka propisuje ministar.
Sredstva iz državnog proračuna
Članak 57.
Financijska sredstva za obavljanje poslova iz
članka 35. stavka 1. točke 5., 6., 7., 8., 9. i 10. ovoga Zakona osiguravaju se
u državnom proračunu.
XIII. KAZNENE ODREDBE
Prekršaji pravnih i fizičkih osoba poduzetnika
Članak 58.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 100.000,00 kuna
kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. na području Republike Hrvatske pusti u promet
i primjenu sredstva koje nije registrirano, odnosno ako za njega nije izdano
rješenje o registraciji sredstva (članak 3. stavak 1.),
2. pusti u promet sredstvo koje nije razvrstano,
pakirano i označeno (deklarirano) u skladu s propisima, uključujući uputu za
uporabu (članak 4. stavak 1.),
3. ne ispunjava propisane uvjete za obavljanje
prometa sredstvima (članak 5. stavak 1., 3. i 4.),
4. prodaje sredstvo kupcu koji nije predočio
valjani dokaz o ispunjavanju uvjeta glede izobrazbe ili stručne osposobljenosti
(članak 7. stavak 3.),
5. ne primjenjuje sredstvo na propisan način
(članak 8. stavak 1. i 2.),
6. primjenjuje sredstvo iz zrakoplova bez
odobrenja nadležne uprave (članak 8. stavak 3.),
7. primjenjuje sredstvo suprotno odredbama
članka 8. stavka 4. ovoga Zakona,
8. daje savjete, preporuke, obavlja oglašavanje
i druge vrste promidžbe u suprotnosti s odredbama članka 8. stavka 6. ovoga
Zakona,
9. ne ispunjava propisane uvjete glede
izobrazbe, odnosno stručne osposobljenosti ili propisane uvjete primjene
(članak 9. stavak 1.),
10. stavlja u slobodan promet sredstva koja su
razvrstana kao T+ (članak 11. stavak 1.),
11. nema zaposleno stručno osoblje za rad s
otrovima i ako ne ispunjava propisane uvjete glede smještaja i opreme (članak
11. stavak 2.),
12. stavlja u promet ili primjenjuje sredstvo
suprotno odredbama ili ograničenjima (članak 12.),
13. podnositelj zahtjeva ne ispita, odnosno ne
podnese upit pri nadležnoj upravi, je li već registrirano istovjetno sredstvo
(članak 17. stavak 2.),
14. ne izvijesti nadležnu upravu o svim novim
podacima, o mogućem opasnom utjecaju bilo kojeg sredstva ili ostatka sredstva
(članak 22.),
15. osoba na koju glasi rješenje o registraciji
sredstva ne poštuje rok i uvjete iz članka 28. stavka 3. ovoga Zakona,
16. obavlja ispitivanje sredstva bez dozvole ili
suprotno uvjetima iz dozvole (članak 31. stavak 1. i 3.),
17. stavi u promet ili primjenjuje sredstvo
suprotno izdanoj dozvoli (članak 32.),
18. primjenjuje sredstvo bez dozvole ili
suprotno dozvoli za proširenje primjene (članak 33.),
19. stručne poslove i zadatke obavlja suprotno
odredbama propisa i programima kojima se utvrđuje način izvođenja stručnih
poslova i zadaća (članak 35.),
20. obavlja suzbijanje i iskorjenjivanje bilja,
a ne ispunjava propisane uvjete (članak 37.)
21. stavlja u promet uređaje za primjenu
sredstava koji ne ispunjavaju uvjete iz certifikata (članak 38. stavak 1.),
22. stavlja u promet uređaje za primjenu sredstava
bez propisnog certifikata (članak 38. stavak 2.)
23. rabi uređaje za primjenu sredstava koji nisu
redovito pregledavani (članak 40. stavak 1.),
24. uvozi sredstvo, a nije upisan u Upisnik ili
pri uvozu ne prijavi pošiljku fitosanitarnoj
inspekciji (članak 42.),
25. inspektoru ne omogući nesmetano obavljanje
inspekcijskog nadzora po ovom Zakonu ili ga pri tom sprječava, vrijeđa ili mu
ne da na uvid zahtijevanu dokumentaciju, objašnjenje podataka ili potrebne
predmete (članak 49.).
(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 15.000,00
kuna kaznit će se fizička osoba (samostalni poduzetnik ili pojedinac) ako u
obavljanju samostalne djelatnosti počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit
će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00
kuna.
Ostali prekršaji pravnih i fizičkih osoba poduzetnika
Članak 59.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 40.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako stavlja u promet sredstvo kojemu je
istekao rok uporabe (članak 4. stavak 2.),
2. ako ne vodi evidencije na propisan način ili
nadležnoj upravi ne dostavi podatke u propisanom roku (članak 6. stavak 1., 2.
i 3.),
3. ako ne čuva podatke u skladu sa člankom 6.
stavkom 4. ovoga Zakona,
4. ako prodaje sredstvo na mjestu prodaje koje
nije odobreno rješenjem nadležne uprave (članak 7. stavak 1. i 2.),
5. ako upotrijebi sredstvo u koncentracijama
višim od propisanih (članak 10. stavak 2.),
6. ako ne vodi evidencije u skladu s odredbama
članka 39. i 41. ovoga Zakona,
7. ako stavi u promet uređaje za primjenu
sredstva bez certifikata ili dozvole nadležnog tijela (članak 43. stavak 1.).
(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 40.000,00
kuna kaznit će se i fizička osoba (samostalni poduzetnik ili pojedinac) ako u
obavljanju samostalne djelatnosti počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit
će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 500,00 do 6.000,00
kuna.
Prekršaji fizičkih osoba pojedinaca
Članak 60.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 15.000,00 kuna
kaznit će se za prekršaj fizička osoba ako:
1. stavlja u promet sredstvo, a nije upisana u
Upisnik (članak 5. stavak 1.),
2. sredstvo ne primjenjuje na propisan način
(članak 8. stavak 1. i 2.),
3. primjenjuje sredstvo iz zrakoplova (članak 8.
stavak 3.),
4. ne ispunjava propisane uvjete glede stručne
osposobljenosti ili ako ne rabi prikladne uređaje za primjenu sredstva (članak
9. stavak 1.),
5. sama primjenjuje sredstvo suprotno propisanim
uvjetima članka 11. stavka 2.,
6. primjenjuje sredstvo unatoč ograničenju ili
zabrani nadležne uprave (članak 12.),
7. primjenjuje sredstvo koje nema izvanrednu
dozvolu ili u suprotnosti s uvjetima izvanredne dozvole (članak 32.),
8. primjenjuje sredstvo protivno uvjetima iz
dozvole za proširenje primjene (članak 33.),
9. obavlja suzbijanje i iskorjenjivanjem štetnih
organizama, a nije upisana u Upisnik (članak 37.)
10. uvozi sredstvo, a nije upisana u Upisnik ili
pri uvozu pošiljku ne prijavi fitosanitarnoj
inspekciji (članak 42. stavak 1.),
11. inspektoru ne omogući nesmetano obavljanje
inspekcijskog nadzora po ovom Zakonu ili ga pri tom sprječava, vrijeđa ili mu
ne da na uvid zahtijevanu dokumentaciju, objašnjenje podataka ili potrebne
predmete (članak 49.).
Ostali prekršaji fizičkih osoba pojedinaca
Članak 61.
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 8.000,00 kuna
kaznit će se za prekršaj fizička osoba pojedinac ako:
1. primjenjuje sredstvo suprotno odredbi članka
8. stavka 4.,
2. ne vodi evidenciju o primjeni sredstava
(članak 8. stavak 5.),
3. ne izvijesti nadležnu upravu o opasnom
utjecaju sredstva (članak 22.),
4. rabi uređaje za primjenu sredstava koji nisu
redovito pregledavani i ne nose znak o redovitom pregledu (članak 40. stavak
1.).
XIV. PRIJELAZNE I
ZAVRŠNE ODREDBE
Nadzor nad prometom sredstava za zaštitu bilja kroz državnu
granicu
Članak 62.
Nakon prijema Republike Hrvatske u punopravno
članstvo EU, poslovi nadzora nad prometom sredstvima kroz državnu granicu s
državama članicama EU prenose se u unutarnji promet, nadzor kojeg obavlja
poljoprivredna inspekcija.
Podnositelj zahtjeva za registraciju sredstva za zaštitu
bilja
Članak 63.
Nakon prijema Republike Hrvatske u punopravno
članstvo EU, zahtjev za registraciju sredstva koje se namjerava staviti u
promet na području Republike Hrvatske, može podnijeti i pravna ili fizička
osoba sa sjedištem u bilo kojoj državi članici EU.
Uvjeti za obavljanje prometa sredstvima za zaštitu bilja
nakon prijema Republike Hrvatske u punopravno članstvo EU
Članak 64.
Nakon prijema Republike Hrvatske u punopravno
članstvo EU, prometom sredstava i uređajima za primjenu sredstava na području
Republike Hrvatske mogu se baviti pravne i fizičke osobe sa sjedištem u bilo
kojoj državi članici EU, ako ispunjavaju uvjete propisane ovim Zakonom i
propisima donesenim na temelju njega.
Nedovršeni postupci za registraciju sredstava za zaštitu
bilja
Članak 65.
Postupci za registraciju sredstava započeti, a
nedovršeni do početka primjene ovoga Zakona, dovršit će se prema propisima koji
su važili do početka primjene ovoga Zakona, a prema odredbama ovoga Zakona samo
u slučaju ako je to povoljnije za stranku u postupku.
Propisi doneseni na temelju ovoga Zakona i rok za njihovu
izradu
Članak 66.
(1) Propise na temelju ovoga Zakona ministar će
donijeti u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Do stupanja na snagu propisa iz članka 66.
stavka 1. ovoga Zakona, ostaju na snazi propisi doneseni na temelju Zakona o
zaštiti bilja (»Narodne novine«, br. 10/94. i
117/03.) ako nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
(3) Do donošenja propisa iz članka 42. stavka 3.
ovoga Zakona o određivanju graničnih prijelaza za promet sredstava preko
državne granice, ostaje na snazi Naredba o određivanju ulaznih graničnih
prijelaza za pošiljke bilja i biljnih proizvoda za koje je obvezan zdravstveni
pregled (»Narodne novine«, br. 155/04.).
Drugi provedbeni propisi
Članak 67.
Pored propisa iz članka 66. stavka 1. ovoga
Zakona ministar može donijeti i druge provedbene propise koji su neophodni za
implementaciju direktiva i odluka EU iz poručja
sredstava za zaštitu bilja i njihovih ostataka.
Propisi koji se stavljaju izvan snage
Članak 68.
(1) Danom početka primjene ovoga Zakona prestaje
važiti Zakon o zaštiti bilja (»Narodne novine«, br.
10/94. i 117/03.).
(2) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona briše
se članak 58. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti bilja (»Narodne
novine«, br. 117/03.).
(3) Od dana stupanja na snagu ovoga Zakona
inspekcijske poslove u svezi s prometom sredstava pri uvozu obavlja fitosanitarna inspekcija, a inspekcijske poslove u
unutarnjem prometu sredstava obavlja poljoprivredna inspekcija Ministarstva
prema odredbama Zakona iz stavka 1. ovoga članka.
Stupanje na snagu
Članak 69.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana
objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od 1. siječnja 2007., osim
članka 9. i članka 38. – 41. ovoga Zakona koji se primjenjuju od 1. siječnja
2009.
Klasa: 320-20/05-01/01
Zagreb, 20. svibnja 2005.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |