|
|
|
|
1403
Na temelju članka 3. podstavka 13. Zakona o
Hrvatskoj gospodarskoj komori (»Narodne novine« br.
66/91, 73/91) i članka 21. Statuta Hrvatske gospodarske komore (»Narodne
novine« br. 11/94 – pročišćeni tekst, 108/95, 19/96 i
64/01) Skupština Hrvatske gospodarske komore je na sjednici održanoj 23.
svibnja 2005. godine, donijela
Članak 1.
Ovom Odlukom potvrđuje se postojanje i sadržaj
Kodeksa etike u poslovanju.
Članak 2.
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
Broj: I-2983/1-2005.
Zagreb, 23. svibnja 2005.
Predsjednik
Nadan Vidošević, v. r.
Na temelju članka 3. stavka 1. podstavka 13.
Zakona o Hrvatskoj gospodarskoj komori (»Narodne novine« br.
66/91, 73/91) i članka 21. Statuta Hrvatske gospodarske komore (»Narodne
novine« br. 11/94 – pročišćeni tekst, 108/95, 19/96 i
64/01) Hrvatska gospodarska komora (u daljnjem tekstu: Komora)
– prihvaćajući važnost odgovornog i etički
utemeljenog ponašanja poslovnih subjekata kao nužne pretpostavke za učinkovito
funkcioniranje tržišta i integraciju hrvatskog gospodarstva u međunarodne tokove,
– potičući razvijanje kvalitetnih odnosa i
lojalne konkurencije između poslovnih partnera i s poslovnom sredinom u kojoj
poslovni subjekti djeluju,
– uvažavajući posebnosti pojedinih poslovnih
subjekata i djelatnosti,
– naglašavajući potrebu otvorenoga javnog
dijaloga koji će odrediti osnovne etičke smjernice koje će potaknuti poslovne
ljude u donošenju odluka na korist svojih poslovnih subjekata i društva u
cjelini,
– promoviranjem odgovarajuće brige za okoliš,
preporučuje svojim članicama prihvaćanje pravila
ovog Kodeksa:
I. UVOD
Članak 1.
Ovim Kodeksom utvrđuju se osnovne smjernice
etičkog ponašanja poslovnih subjekata u okviru hrvatskoga gospodarstva.
Određivanjem etičkih kriterija pridonosi se transparentnijem i učinkovitijem poslovanju i kvalitetnijim
vezama poslovnih subjekata u Republici Hrvatskoj s poslovnom sredinom u kojoj
djeluju.
Preporučuje se strukovnim udruženjima,
grupacijama, zajednicama i
pojedinačnim poslovnim subjektima u okviru Komore da, u skladu s vlastitim
potrebama razvijaju vlastita etička načela ili kodekse.
Dioničkim društvima se preporuča usvajanje i
provođenje načela modernog korporacijskog upravljanja.
Članak 2.
Svaka potpisnica odgovorna je za poštivanje
pravila ovog Kodeksa.
Manageri su odgovorni za
pridržavanje odredbi Kodeksa u organizacijskim jedinicama kojima upravljaju.
Etička pravila trebaju biti prihvaćena od svih
zaposlenika i moraju biti utkana u način rada i poslovanja.
Poticanje etičkog ponašanja u organizaciji
postiže se definiranjem i publiciranjem pravila ponašanja, pozitivnim primjerom
managera, otkrivanjem i rješavanjem potencijalnih
etičkih problema u ranoj fazi te sankcioniranjem neetičkog ponašanja.
Članak 3.
Nije dopušten nikakav politički utjecaj, utjecaj
na sudbenu vlast ili pritisak u poslovnim odnosima koji su usmjereni na
postizanje ekonomskih interesa za određene subjekte ili grupe osoba.
Zalaganje poslovnih subjekata i njihovih
udruženja za interese poslovnog sektora pri donošenju ili izmjenama zakona i
drugih propisa treba biti argumentirano, transparentno i provedeno
institucionalnim putevima.
II. OPĆA NAČELA
Članak 4.
Potpisnik Kodeksa prihvaća obvezu djelovanja u
skladu s načelima odgovornosti, istinitosti, učinkovitosti, transparentnosti,
kvalitete, postupanja u dobroj vjeri i poštovanja dobrih poslovnih običaja
prema poslovnim partnerima, poslovnom i društvenom okruženju, i vlastitim
zaposlenicima.
Svaki poslovni subjekt će pridržavanjem važećeg
zakonodavstva poštovati načela etike u poslovnim odnosima.
Dobra i usluge trebaju biti proizvedeni i
ponuđeni kupcima na društveno i ekološki odgovoran način. Razvoj, proizvodnja,
distribucija i potrošnja proizvoda i usluga ne smiju imati nedopušten utjecaj
na društvenu i prirodnu okolinu.
Članak 5.
Potpisnici Kodeksa pridržavat će se dobrih
poslovnih običaja u domaćim i međunarodnim okvirima, koji su izgrađeni na
dobroj vjeri, korektnim odnosima, lojalnosti i točnosti.
Članak 6.
Propust poslovnog subjekta da poštuje pravila
etike u poslovanju neće osoboditi ostale poslovne
subjekte od njihove obveze da poštuju ova načela prema istom subjektu.
III. MEĐUSOBNI ODNOSI
POSLOVNIH SUBJEKATA
Članak 7.
Načela etike u poslovanju zahtijevaju da se
svaki poslovni subjekt strogo pridržava preuzetih obveza u okviru zakona i dogovorenih
ugovornih uvjeta, te da ne ometa ostale poslovne subjekte u izvršenju njihovih
obveza.
Potpisnik Kodeksa neće preuzimati obveze za koje
je svjestan da ih neće moći ispuniti.
Članak 8.
Poslovni subjekti dužni su poslovnim partnerima,
državnim tijelima i javnosti pružiti podatke o svojim aktivnostima kada za to
postoji obveza u skladu sa zakonom, ugovorom, dobrim poslovnim običajima ili
opravdanim javnim interesom.
Svjesno davanje lažnih podataka sa ciljem
dovođenja poslovnog partnera ili javnosti u zabludu nije dopušteno.
Članak 9.
Poslovanje ne smije zloupotrebljavati povjerenje
korisnika potrošača, poslovnih partnera ili drugih sudionika nekog poslovnog
odnosa ili iskorištavati njihov nedostatak iskustva, znanja ili njihovu dobru
vjeru.
Prilikom sklapanja ugovora, poslovni subjekti će
formulirati odredbe na način da budu jasne i precizne, i da se ne mogu tumačiti
suprotno stvarnoj volji stranaka.
Članak 10.
Proizvodi i usluge moraju posjedovati
deklariranu kvalitetu te biti sigurni i zdravstveno prihvatljivi u svojoj namjeravanoj upotrebi.
Nedopušteno je prikrivanje od korisnika
negativnih posljedica upotrebe određenih proizvoda, kao i bilo koji drugi oblik
obmane korisnika u pogledu nekog od bitnih svojstava proizvoda.
Članak 11.
Nekorektnim se smatra davanje ponuda za
sklapanje posla s nedovoljnim podacima za donošenje odluke od strane korisnika.
Članak 12.
Nedopušteno je na internetskim stranicama nuditi
besplatno uvrštavanje poslovnih subjekata u poslovne adresare, a nakon toga
potpis na prijavi za uvrštenje u bazu smatrati potpisom ugovora o oglašavanju
za koji se naknadno ispostavi račun te se tretira naplatnim poslom.
Članak 13.
Ukoliko organizira prodaju svojih proizvoda ili
usluga putem interneta, poslovni subjekt dužan je pobrinuti se za sigurnost
transakcija.
Pri kupovini putem interneta posebno je važno da
su cijene jasno i jednoznačno istaknute, te da se svaka naplata vrši isključivo
uz odgovarajuće znanje i pristanak kupca. Nije dopušeno
dodavati pristojbe ili naknade na cijenu prihvaćenu od strane kupca, a na koje
nije prethodno upozoren.
Kupci koji obave transakcije preko interneta
imaju ista prava na kvalitetu proizvoda ili usluge, te na post-prodajne usluge
i jamstva kao i kupci koji isti proizvod ili uslugu kupe neposredno.
Članak 14.
U međusobnom poslovanju poslovni subjekti će se
rukovoditi načelom uzajamnosti, što podrazumijeva pravo na uzajamno utvrđene
koristi od izvršenih aktivnosti.
Članak 15.
Etika u poslovanju zahtijeva poštivanje načela o
slobodnoj i fer konkurenciji i postupanje na jednak način svih sudionika u poslovnom životu.
Poslovni subjekti neće primjenjivati fiktivno
sniženje cijena roba i usluga.
Nekorektno je i svako zadržavanje prodaje roba u
usluga kojima predstoji neposredno povećanje cijena.
Članak 16.
Nisu dopušteni nekorektni oblici konkurentske
utakmice npr. dumping,
neetičko pribavljanje informacija o konkurentima i širenje bilo kakvih, a
naročito neistinitih informacija.
Nisu dopušteni i nekorektni oblici suradnje s
konkurentima npr. aktivnosti vezane uz dogovaranja o
cijenama, podjeli tržišta, bojkotu kupaca ili dobavljača, ograničavanju prodaje
proizvoda ili bilo kojem obliku tajnog udruživanja radi stjecanja povlaštene
tržišne pozicije.
Članak 17.
Poslovni subjekti dužni su u razumnom roku odgovoriti
na pitanja, primjedbe i pritužbe korisnika.
Politika poslovnog subjekta vezana uz jamstva,
reklamacije, zamjenu kupljenog proizvoda i povrat novca mora biti jasno
priopćena kupcu prilikom kupoprodaje.
Ukoliko su primjedbe vezane uz proizvod ili uslugu
opravdane, poslovni subjekt dužan je ponuditi kupcu odgovarajući zamjenski
proizvod ili uslugu, ili vratiti novčanu protuvrijednost istog.
Članak 18.
Poslovni partneri mogu međusobno razmjenjivati
poklone manje vrijednosti, međutim prihvaćanje takvih poklona ne smije
uvjetovati sklapanje posla ili biti povezano s postavljanjem darodavatelja u
povlašten položaj prema konkurentima.
Oblik i vrijednost poklona moraju biti u skladu
sa zakonima, internim odlukama poslovnog subjekta i prihvaćenom poslovnom praksom.
Članak 19.
Potpisnici Kodeksa obvezuju se eventualne
međusobne sporove, odnosno sporove sa zaposlenicima, rješavati pregovorima i
dobrovoljnim sporazumima odnosno dobrovoljnim ispunjenjem obveze, a ukoliko to
nije moguće spor mogu rješavati koristeći jednu od sljedećih mogućnosti za
rješavanje sporova u okviru Komore:
– sporove zbog povrede dobrih poslovnih običaja
i etičkih pravila u poslovanju rješavat će pred Sudom časti pri Hrvatskoj
gospodarskoj komori,
– u postupku mirenja koristeći administrativni
servis Centra za mirenje Hrvatske gospodarske komore,
– ili u obliku sveobuhvatnoga činjeničnog
razjašnjavanja spora pred arbitražom kod Stalnog izbranog sudišta pri Hrvatskoj
gospodarskoj komori.
IV. UNUTARNJI ODNOSI U
POSLOVNOM SUBJEKTU
Članak 20.
Poslovni subjekti samostalno uređuju svoju
organizaciju i pravila ponašanja. Pri tome su obvezni poštivati važeće propise,
kolektivne i individualne
ugovore te štititi ljudska i građanska prava, dostojanstvo i ugled svakog
zaposlenika.
Članak 21.
Zaposlenici, članovi uprave i nadzornog odbora
te drugi suradnici dužni
su profesionalno obavljati poslove na koje su raspoređeni i promicati poslovne
interese poslovnog subjekta u kojem su zaposleni ili angažirani.
Navedeno uključuje zaštitu i brigu za materijalnu
i nematerijalnu imovinu poslovnog subjekta, uključujući sve oblike vlasništva,
čuvanje povjerljivih poslovnih informacija, te brigu za ugled i odnose s
poslovnim partnerima, državnim tijelima, nevladinim organizacijama i javnošču u cjelini.
Članak 22.
Nije dopušten sukob interesa i konkuriranje
poslovnom subjektu kod kojega je osoba zaposlena.
Članak 23.
Poslovne odluke vezane uz zapošljavanje,
edukaciju, raspoređivanje poslova, plaću, vrednovanje i nagrađivanje radnog
učinka, promociju zaposlenika i osobito otkazivanje ugovora o radu moraju biti
korektne i pravedne.
Nije dopuštena diskriminacija i uznemiravanje
zaposlenika zbog spola, rase, vjerske, nacionalne ili političke pripadnosti,
tjelesnih nedostataka, dobi, obiteljskog statusa ili bilo kakve osobne značajke
ili uvjerenja.
Članak 24.
Poslovni subjekti duži su osigurati sigurne
radne uvjete rada, što podrazumijeva da svoje zaposlenike neće izlagati
zdravstvenim i drugim rizicima, te da će im pružiti odgovarajuće informacije,
obuku i osiguranje od posljedica takvih rizika.
U skladu sa mogućnostima, poslovni subjekti će
ulagati u razvoj svojih zaposlenika i stvarati poticajno okruženje za
inovativan i kreativan rad.
Članak 25.
Poslovni subjekti će u okviru raspoloživih
mogućnosti svojim zaposlenicima osigurati primjerenu plaću s obzirom na radni
učinak, kvalifikacije, radno iskustvo, uvjete i vrijeme rada.
Radno vrijeme bit će usklađeno s važećim
propisima.
Plaće i naknade bit će isplaćivane na vrijeme i u
skladu sa zakonima, kolektivnim ugovorom (ako postoji) i ugovorom o radu.
Članak 26.
U slučaju kršenja zakonskih ili ugovornih prava
zaposlenik ili suradnik poslovnog subjekta ima pravo i dužnost zatražiti
rješavanje nastalog problema unutar poslovnog subjekta.
U slučaju kad se nastali spor ne bude mogao
riješiti mirnim putem, sukladno stavku 1. ovog članka zaposlenik ima pravo
zatražiti zaštitu pred sudom.
U osobito teškim slučajevima kršenja prava
dopustivo je i iznošenje slučaja u medijima, ali rizik takvog postupka snosi
osoba koja ga je poduzela.
Članak 27.
Osobne podatke o zaposlenicima ili kandidatima
za radna mjesta poslodavac je dužan zaštititi sukladno važećim propisima.
Zaposlenici imaju pravo biti obaviješteni o
postupcima prikupljanja i
načinima upotrebe informacija o njima i njihovim aktivnostima tijekom radnog
procesa.
Nije dopuštena prodaja, razmjena ili ustupanje
osobnih podataka o zaposlenima trećim osobama.
Ustupanje podataka sudovima obavlja se na
temelju sudskog naloga.
Članak 28.
Sve invalidne osobe ili osobe sa trajnim ili
privremenim posebnim potrebama moraju se pri zapošljavanju, obavljanju svojih
radnih obveza i ostalih aktivnosti tretirati kao i ostali građani u svojim
pravima i obvezama, ali poštujući i uvažavajući posebne potrebe ovih osoba.
V. RJEŠAVANJE POVREDA
KODEKSA
Članak 29.
Pravo je svakog zaposlenika, odnosno ovlaštenoga
radničkog predstavnika (radničkog vijeća ili sindikalnog povjerenika) ili
suradnika poslovnog subjekta obvezanog ovim Kodeksom da izvijesti neposredno nadređenu
osobu o mogućim ili počinjenim kršenjima Kodeksa ili zakonskih propisa.
Poslovni subjekti mogu internim aktima
regulirati način prijave kršenja Kodeksa.
Dužnost je managementa
poslovnih subjekata poduzimati aktivnosti kojima se
sprječava i sankcionira kršenje odredbi Kodeksa, te utvđivati
utemeljenost prijava o mogućem ili počinjenom kršenju odredbi Kodeksa, kao i
važećih propisa Republike Hrvatske.
Zaposlenik ili suradnik koji podnese utemeljenu
prijavu o kršenju Kodeksa ili zakona, ne smije zbog toga snositi sankcije ili
biti diskriminiran u budućem radu.
Ukoliko se prijava o kršenju Kodeksa ili zakona
utvrdi neutemeljenom, i ako se dokaže da je neutemeljenost bila poznata osobi
koja ju je podnijela, takva osoba snosit će sankcije u skladu sa internim
aktima poslovnog subjekta.
Preporučuje se poslovnim subjektima da kao mjere
za povrede Kodeksa, ovisno o težini povrede, mogu izricati primjerice: savjet,
opomenu, upućivanje na edukaciju, zahtjev za ispravljanjem učinjene povrede,
novčanu kaznu, otkaz s ponudom izmijenjenog ugovora, otkaz ugovora o radu.
Članak 30.
Ukoliko odgovorne osobe unutar poslovnog
subjekta neprimjereno dugo rješavaju prijavu o mogućem ili počinjenom kršenju
Kodeksa, a daljnje odgađanje rješavanja problema može prouzročiti kršenje
zakona, opasnost po život, zdravlje ili okoliš, znatnu materijalnu štetu ili
drugu povredu javnog interesa, svaka osoba koja sazna za takvu okolnost treba
se obratiti višoj instanci unutar poslovnog subjekta.
Ukoliko to nije moguće, ili od više instance
nije ishođen odgovor, prijava se može podnijeti nekom od tijela unutar Komore nadležnim za rješavanje sporova
navedenih u članku 19. ovog Kodeksa.
VI. PRIHVAĆANJE KODEKSA
Članak 31.
Odredbe ovog Kodeksa obvezuju sve poslovne
subjekte na području Republike Hrvatske koji su potpisali izjavu o prihvaćanju
Kodeksa.
Izjava o prihvaćanju Kodeksa dostavlja se
Hrvatskoj gospodarskoj komori – Odjelu za odnose s javnošću, na obrascu koji je
sastavni dio Kodeksa.
Članak 32.
Popis potpisnica kodeksa vodi se i ažurira
Odjelu za odnose s javnošću Hrvatske gospodarske komore.
Članak 33.
Tekst Kodeksa kao i Popis potpisnica bit će
objavljen na web stranici Hrvatske gospodarske komore www.hgk.hr
Članak 34.
Kodeks stupa na snagu danom donošenja Odluke o potvrđivanju
Kodeksa etike u poslovanju, na Skupštini Hrvatske gospodarske komore.
Članak 35.
Poslovni subjekti primjenjuju Kodeks od dana
potpisivanja izjave o prihvaćanju Kodeksa.
IZJAVA
o prihvaćanju Kodeksa etike u poslovanju
kojom trgovačko društvo _______________________________
(puni naziv tvrtke)
iz
________________________________________________
(ulica, poštanski broj,
grad)
matičnog broja društva ___________, a koju zastupa
direktor _______________
potvrđuje da prihvaća KODEKS ETIKE U POSLOVANJU,
koji je Skupština
Hrvatske gospodarske komore potvrdila Odlukom od
23. svibnja 2005. godine,
te da je spremno pridržavati se pravila Kodeksa prihvaćanjem svih prava i obveza
koje iz toga proizlaze.
____________________
Datum M. P. (potpis direktora)
Napomena:
Izjavu treba napisati i potpisati na memorandumu
tvrtke, te je poslati na adresu:
HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA, Odjel za odnose s
javnošću,
Rooseveltov trg 2, 10 000 Zagreb.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |