POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 

Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO MORA, TURIZMA, PROMETA I RAZVITKA

2369

Na temelju članka 51. stavka 5. Zakona o telekomunikacijama (»Narodne novine«, broj 122/03., 158/03., 60/04. i 70/05.) ministar mora, turizma, prometa i razvitka donosi

PRAVILNIK

O UVJETIMA I NAČINU UTVRĐIVANJA MJERODAVNIH TRŽIŠTA U TELEKOMUNIKACIJAMA

 

Sadržaj pravilnika

 

Članak 1.

Ovim se Pravilnikom propisuju uvjeti i način utvrđivanja mjerodavnih tržišta telekomunikacijskih usluga, te uvjeti, način i postupak na koji Hrvatska agencija za telekomunikacije (u daljnjem tekstu: Agencija), utvrđuje da operator ili davatelj usluga nema ili ima znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu.

 

Pojmovi i značenje

 

Članak 2.

U smislu ovog Pravilnika pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:

1. Tržišni udio je u postotku izražen udio prihoda davatelja usluga ili operatora na mjerodavnom tržištu u ukupnom prihodu ostvarenom na tom mjerodavnom tržištu. Tržišni udio se u pravilu odnosi na proteklu kalendarsku godinu;

2. HH indeks je HerfindhalHirschmanov indeks tržišne koncentracije, koji se izvodi iz tržišnih udjela svih davatelja usluga ili operatora koji su sudionici mjerodavnog tržišta, a izračunava se kao suma kvadrata njihovih tržišnih udjela, izraženih u postocima;

3. SSNIP test (Small but Significant Non-transitory Increase in Price) je test hipotetskog monopola, kojim se utvrđuju mjerodavna tržišta u dimenziji usluga, kao i u geografskoj dimenziji;

4. Znatnija tržišna snaga predstavlja vladajući položaj (dominaciju) u skladu s propisima o zaštiti tržišnog natjecanja, a označava položaj ekonomske snage koju uživa davatelj usluga ili operator, ili više njih zajedno, a koji mu daje mogućnost da sprječava razvoj djelotvorne konkurencije na mjerodavnom tržištu, dozvoljavajući mu da se u značajnoj mjeri ponaša neovisno od konkurenata na tom mjerodavnom tržištu i od korisnika usluga;

5. Zloporaba znatnije tržišne snage označava postupke kojima davatelj usluga ili operator, ili više njih zajedno, sprječava razvoj djelotvorne konkurencije na mjerodavnom tržištu, ponašajući se u značajnoj mjeri neovisno od konkurenata na tom mjerodavnom tržištu i od korisnika usluga;

6. Djelotvorna konkurencija je stanje mjerodavnog tržišta u kojemu postoje dovoljno djelotvorni mehanizmi konkurencije zbog kojih povišenje cijena jednog ili više davatelja usluga ili operatora ne dovodi do povećanja njihove realne dobiti;

7. Mjerodavno tržište je skup svih javno ponuđenih telekomunikacijskih usluga, koje se po svojim karakteristikama, namjenama i cijenama međusobno supstituiraju na određenom geografskom području i pri danoj razini cijena. Za određivanje mjerodavnog tržišta potrebno je utvrditi dimenziju usluga i geografsku dimenziju;

8. Dimenziju usluga mjerodavnog tržišta čine sve javno ponuđene telekomunikacijske usluge koje se po svojim karakteristikama, namjenama i cijenama međusobno supstituiraju pri danoj razini cijena, tako da postoje učinci supstitucije na strani potražnje, učinci supstitucije na strani ponude, ili mogućnost ulaska potencijalne konkurencije;

9. Geografska dimenzija mjerodavnog tržišta je određeno geografsko područje, na kojemu se javno nude telekomunikacijske usluge koje čine mjerodavno tržište, a na kojemu postoje učinci supstitucije na strani potražnje, učinci supstitucije na strani ponude, ili mogućnost ulaska potencijalne konkurencije;

10. Učinci supstitucije na strani potražnje predstavljaju učinke supstitucije javno ponuđenih telekomunikacijskih usluga na mjerodavnom tržištu, zbog kojih korisnici mogu odgovoriti na povećanje cijena jedne usluge prelaskom na potrošnju druge ili drugih supstituirajućih usluga kod drugih davatelja usluga i operatora na mjerodavnom tržištu;

11. Učinci supstitucije na strani ponude predstavljaju mogućnosti davatelja usluga ili operatora na mjerodavnom tržištu da zamjenjuju ponudu jednoga ili više davatelja usluga ili operatora na istom mjerodavnom tržištu da slobodnim tržišnim prilagođavanjem ponude kompenziraju učinke poskupljenja jednoga ili više davatelja usluga ili operatora;

12. Potencijalnu konkurenciju predstavljaju davatelji usluga ili operatori koji mogu snositi dodatne troškove nužne za pristup mjerodavnom tržištu;

13. Stvarna mogućnost ulaska potencijalne konkurencije je nepostojanje propisanih ili stvarnih ekonomskih ulaznih prepreka, koje bi onemogućile ulazak konkurencije na određeno mjerodavno tržište;

14. Elastičnost potražnje je veličina koja se određuje ili procjenjuje kvantitativnim metodama ekonomske analize, a koja izražava postotnu promjenu količinske potražnje za određenom uslugom, kada se cijena te usluge promijeni za 1%;

15. Supstitucija telekomunikacijskih usluga koje čine mjerodavno tržište je svojstvo skupa telekomunikacijskih usluga koje su identične ili slične po svojim namjenama, karakteristikama i osobinama tržišne potražnje, da pružaju korisnicima stvaran međusobni nadomjestak, te stvarnu mogućnost da reagiraju na poskupljenje usluge jednog ili više davatelja usluga ili operatora korištenjem usluga od ostalih davatelja usluga ili operatora na mjerodavnom tržištu, uslijed čega se dobit davatelja usluga ili operatora koji su podigli cijene realno ne povećava. To uključuje i nisku razinu troškova koja ne predstavlja prepreku prelasku korisnika usluga od jednog davatelja usluga ili operatora na drugog.

 

Dostava podataka

 

Članak 3.

(1) Davatelji usluga i operatori obvezni su na zahtjev Vijeća Hrvatske agencije za telekomunikacije (u daljnjem tekstu: Vijeće Agencije) u roku od 15 dana od dana zaprimanja zahtjeva, dostaviti tražene podatke u vezi s utvrđivanjem znatnije tržišne snage. Na zahtjev davatelja usluga ili operatora, Vijeće Agencije može, u slučaju potrebe obrade složenijih skupova podataka, odrediti dulji rok za dostavu traženih podataka, koji ne može biti dulji od 45 dana od dana zaprimanja zahtjeva.

(2) Ako davatelji usluga i operatori ne dostave u roku iz stavka 1. ovoga članka podatke iz stavka 1. ovoga članka Vijeće Agencije može donijeti rješenje u vezi s utvrđivanjem znatnije tržišne snage davatelja usluga i operatora i na temelju podataka prikupljenih na druge odgovarajuće načine.

 

Položaj znatnije tržišne snage

 

Članak 4.

(1) Davatelj usluga ili operator koji ima tržišni udjel veći od 25% na određenom mjerodavnom tržištu ima u skladu sa Zakonom o telekomunikacijama (u daljnjem tekstu: Zakon), znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu od dana kada je stvarno ispunio taj uvjet, što se utvrđuje rješenjem Agencije.

(2) Položaj davatelja usluga ili operatora sa znatnijom tržišnom snagom obuhvaća istovremeno dimenziju usluga i geografsku dimenziju mjerodavnog tržišta.

(3) Davatelj usluga ili operator, koji ne ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka, ima znatniju tržišnu snagu na temelju rješenja Vijeća Agencije donesenog u skladu s člankom 9. ovoga Pravilnika.

(4) Položaj davatelja usluga ili operatora sa znatnijom tržišnom snagom prestaje kada Vijeće Agencije, po službenoj dužnosti ili na zahtjev operatora, donese rješenje da davatelj usluge ili operator nema znatniju tržišnu snagu, prestankom ispunjavanja uvjeta iz stavka 1. ovoga članka ili u skladu s člankom 8. ovoga Pravilnika.

 

Određivanje mjerodavnih tržišta

 

Članak 5.

(1) Za određivanje mjerodavnog tržišta Vijeće Agencije mora odrediti dimenziju usluga i geografsku dimenziju.

(2) Vijeće Agencije utvrđuje postupak kvantitativne analize tržišta radi određivanja mjerodavnih tržišta, u dimenziji usluga i geografskoj dimenziji, te utvrđivanja položaja znatnije tržišne snage i zajedničke znatnije tržišne snage, koji se mora temeljiti na načelima SSNIP testa, te na mjerilima iz članka 51. stavaka 8. i 9. Zakona.

(3) Utvrđeni postupak iz stavka 2. ovoga članka Vijeće Agencije mora objaviti na javno dostupan način.

(4) Prigodom određivanja mjerodavnih tržišta, Vijeće Agencije će u pravilu primjenjivati određivanje užih mjerodavnih tržišta u dimenziji usluga i u geografskoj dimenziji, ako bi primjena šire određenih tržišta dovela do smanjivanja broja operatora ili davatelja usluga sa znatnijom tržišnom snagom.

(5) Vijeće Agencije može izmijeniti određeno mjerodavno tržište zbog sprječavanja zloporabe znatnije tržišne snage na jednom ili više dijelova ranije određenog mjerodavnog tržišta.

 

Mjerodavna tržišta u dimenziji usluga

 

Članak 6.

(1) Vijeće Agencije određuje mjerodavna tržišta u dimenziji usluga prema postupku iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika, osim sljedećih mjerodavnih tržišta:

a) Maloprodajna razina:

1. pristup javnoj telekomunikacijskoj mreži na fiksnoj lokaciji za rezidencijalne korisnike;

2. pristup javnoj telekomunikacijskoj mreži na fiksnoj lokaciji za nerezidencijalne korisnike;

3. javna govorna usluga u mjesnom i/ili međumjesnom prometu koja se pruža na fiksnoj lokaciji za rezidencijalne korisnike;

4. javna govorna usluga u međunarodnom prometu koja se pruža na fiksnoj lokaciji mreži za rezidencijalne korisnike;

5. javna govorna usluga u mjesnom i/ili međumjesnom prometu koja se pruža na fiksnoj lokaciji za nerezidencijalne korisnike;

6. javna govorna usluga u međunarodnom prometu koja se pruža na fiksnoj lokaciji za nerezidencijalne korisnike;

7. minimalni skup iznajmljenih vodova.

b) Veleprodajna razina:

1. originacija poziva iz javih telekomunikacijskoj mreža, koja se pruža na fiksnoj lokaciji;

2. terminacija poziva u određenu javnu telekomunikacijsku mrežu koja se pruža na fiksnoj lokaciji;

3. usluge tranzita u javnoj nepokretnoj mreži;

4. razmotani pristup, što uključuje i dijeljeni pristup (shared access), lokalnoj petlji za davanje govornih usluga i širokopojasnog pristupa;

5. širokopojasni pristup, uključujući bitstream access, koji omogućuje dvosmjernu širokopojasnu komunikaciju;

6. zaključni segmenti iznajmljenih telekomunikacijskih vodova;

7. prijenosni segmenti iznajmljenih telekomunikacijskih vodova, tj. oni segmenti koji nisu zaključni;

8. pristup i originacija poziva iz javnih pokretnih mreža;

9. terminacija poziva u određenu javnu pokretnu mrežu;

10. nacionalno tržište međunarodnog roaminga u javnoj pokretnoj mreži;

11. prijenos radijskih i televizijskih programa.

(2) Vijeće Agencije može bez provođenja postupka SSNIP testa iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika određivati i objedinjena mjerodavna tržišta u dimenziji sljedećih usluga:

1. davanje pristupa i korištenje usluga javne govorne mreže na fiksnoj lokaciji na maloprodajnoj razini (stavak 1. točka a) podtočke 1. do 6. ovoga članka);

2. davanje usluga međusobnog povezivanja iznajmljenih vodova na veleprodajnoj razini (stavak 1. točka b) podtočke 6. i 7. ovoga članka).

(3) Šire određivanje mjerodavnih tržišta iz točaka 1. i 2. stavka 2. ovoga članka, Vijeće Agencije ne može primijeniti ako bi bilo koji davatelj usluga ili operator na pojedinom mjerodavnom tržištu iz stavka 1., točka a) podtočke 1. do 6. ovoga članka koja čine objedinjeno mjerodavno tržište, time prestao imati položaj znatnije tržišne snage.

(4) Vijeće Agencije analizira mjerodavna tržišta iz ovog članka prema postupku iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika. Prije utvrđivanja postupka, Vijeće Agencije će analizirati mjerodavna tržišta iz stavaka 1. i 2. ovoga članka prema odgovarajućim mjerilima iz članka 51. stavaka 8. i 9. Zakona.

 

Mjerodavna tržišta u geografskoj dimenziji

 

Članak 7.

(1) Vijeće Agencije određuje i analizira mjerodavna tržišta u geografskoj dimenziji prema postupku iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika.

(2) Mjerodavno tržište u geografskoj dimenziji ne mora biti jednako području koncesije ili dozvole davatelja usluga ili operatora.

(3) Ako na određenom mjerodavnom tržištu u geografskoj dimenziji, koje može biti cjelokupno područje ili samo dio područja na kojemu davatelj usluga ili operator obavlja telekomunikacijske usluge, ne postoje učinci supstitucije od strane potražnje i ponude, ili mogućnost ulaska potencijalne konkurencije, u dovoljnoj mjeri da povećanje cijena davatelju usluga ili operatoru ne donosi i realno povećanje dobiti, Vijeće Agencije će rješenjem utvrditi novo mjerodavno tržište u geografskoj dimenziji.

(4) Prije utvrđivanja postupka u skladu s člankom 5. stavkom 2. ovoga Pravilnika, Vijeće Agencije će odrediti i analizirati geografsku dimenziju mjerodavnog tržišta prema mjerilima iz članka 51. stavaka 8. i 9. Zakona.

 

Postupak utvrđivanja da davatelj usluga ili operator nema znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu uz tržišni udjel veći od 25%

 

Članak 8.

(1) Vijeće Agencije provodi postupak utvrđivanja da davatelj usluga ili operator nema znatniju tržišnu snagu, po službenoj dužnosti ili na temelju zahtjeva davatelja usluge ili operatora, i u slučaju kada davatelj usluga ili operator zadovoljava uvjet da ima znatniju tržišnu snagu iz članka 4. stavka 1. ovog Pravilnika.

(2) Vijeće Agencije je obvezno donijeti rješenje o prihvaćanju ili o odbijanju zahtjeva davatelja usluga iz stavka 1. ovoga članka, najkasnije u roku od 30 dana od zaprimanja zahtjeva, ili iznimno zbog prikupljanja podataka i u duljem roku, koji ne može biti dulji od 60 dana od dana zaprimanja zahtjeva.

(3) Vremenski razmak između dva zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka može iznositi najviše godinu dana.

(4) Ako je HH indeks na mjerodavnom tržištu veći ili jednak od 2000, Vijeće Agencije će rješenjem odbiti zahtjev iz stavka 1. ovoga članka.

(5) Ako je HH indeks na mjerodavnom tržištu manji ili jednak od 1000, Vijeće Agencije će donijeti rješenje da davatelj usluga nema znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu.

(6) Ako je HH indeks na mjerodavnom tržištu veći od 1000, a manji od 2000, Vijeće Agencije će donijeti rješenje na temelju mjerila utvrđenih u članku 51. stavku 8. Zakona.

(7) U slučaju kada Vijeće Agencije utvrdi da na mjerodavnom tržištu postoji zajedničko koordinirano djelovanje dvaju ili više davatelja usluga ili operatora na tržištu, Vijeće Agencije će računati HH indekse, potrebne u postupcima iz ovoga članka, na način da zbroji tržišne udjele takvih davatelja usluga ili operatora i iskaže ih u izračunu HH indeksa kao zajednički tržišni udio.

(8) Ako je HH indeks na mjerodavnom tržištu iz stavka 7. ovoga članka veći od 1000, a manji od 2000, Vijeće Agencije će donijeti rješenje na temelju mjerila utvrđenih u članku 51. stavku 9. Zakona.

 

Postupak utvrđivanja da davatelj usluga ili operator ima znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu uz tržišni udjel manji od 25%

 

Članak 9.

(1) Vijeće Agencije provodi postupak utvrđivanja da davatelj usluga ili operator koji ima tržišni udjel manji od 25%, ima znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu, po službenoj dužnosti ili na temelju zahtjeva davatelja usluga ili operatora.

(2) Vijeće Agencije je obvezno donijeti rješenje o prihvaćanju ili o odbijanju zahtjeva iz stavka 1. ovoga članka, najkasnije u roku od 30 dana od zaprimanja zahtjeva, ili iznimno zbog prikupljanja podataka i u duljem roku koji ne može biti dulji od 60 dana od zaprimanja zahtjeva.

(3) Vijeće Agencije će u postupku iz stavka 1. ovoga članka osobito razmotriti utemeljenost zahtjeva odnosno odgovarajuće ekonomske pokazatelje koji ukazuju da davatelj usluga ili operator ispunjava uvjete da ima znatniju tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu. Ako je iz zahtjeva vidljiva moguća prostorno ograničena zloporaba položaja znatnije tržišne snage, Vijeće Agencije može izmijeniti ranije utvrđenu geografsku dimenziju predmetnog mjerodavnog tržišta.

(4) Ako je HH indeks na utvrđenom, odnosno izmijenjenom mjerodavnom tržištu u skladu sa stavkom 3. ovoga članka, manji ili jednak 1000, Vijeće Agencije će odbiti taj zahtjev.

(5) U postupcima iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se mjerila iz članka 51. stavaka 8. i 9. Zakona.

 

Obveza vođenja i objave popisa davatelja usluga i operatora sa znatnijom tržišnom snagom

 

Članak 10.

Vijeće Agencije je obvezno u skladu sa Zakonom voditi i objavljivati popis davatelja usluga i operatora sa znatnijom tržišnom snagom na mjerodavnim tržištima.

 

Prijelazne odredbe

 

Članak 11.

(1) Vijeće Agencije će najkasnije do 30. rujna 2006. na javno dostupan način objaviti utvrđeni postupak iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika.

(2) Davatelji usluga i operatori sa znatnijom tržišnom snagom, koji su položaj davatelja usluga ili operatora sa znatnijom tržišnom snagom stekli na temelju ranijih propisa, zadržat će položaj znatnije tržišne snage do donošenja rješenja Vijeća Agencije u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.

 

Stupanje na snagu Pravilnika

 

Članak 12.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

 

Klasa: 011-01/05-02/110

Urbroj: 530-10-05-01

Zagreb, 19. listopada 2005.

Ministar

Božidar Kalmeta, dipl. ing., v. r.

 




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga