|
|
|
|
2737
Na
temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o reviziji, kojega je Hrvatski
sabor donio na sjednici 29. studenoga 2005. godine.
Broj:
01-081-05-3528/2
Zagreb,
2. prosinca 2005.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. TEMELJNE ODREDBE
Sadržaj i područje primjene Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje obavljanje revizije
financijskih izvještaja i konsolidiranih financijskih izvještaja obveznika
revizije, određuju osobe ovlaštene za pružanje usluga revizije, uvjeti za obavljanje usluga revizije,
revizorski odbor, osnivanje i rad Hrvatske revizorske komore te nadzor njezina
poslovanja, nadzor i provjera kvalitete rada revizorskih društava, samostalnih
revizora i ovlaštenih revizora, izdavanje i oduzimanje dozvole za obavljanje
usluga revizije te druga pitanja u vezi s revizijom.
Članak 2.
(1) Revizija je postupak provjere i ocjene
financijskih izvještaja i konsolidiranih financijskih izvještaja obveznika
revizije te podataka i metoda koje se primjenjuju pri sastavljanju financijskih
izvještaja (u daljnjem tekstu: financijski izvještaji), na temelju kojih se
daje stručno i neovisno mišljenje o istinitosti i objektivnosti financijskog stanja,
rezultata poslovanja i novčanih tokova.
(2)
Revizija obuhvaća i druge poslove predviđene Zakonom o trgovačkim društvima te
posebnim propisima.
Članak 3.
(1) Usluge revizije obavlja:
– trgovačko društvo osnovano prema odredbama
Zakona o trgovačkim društvima i odredbama članka 4. ovoga Zakona, koje je za
obavljanje usluga revizije dobilo dozvolu Hrvatske revizorske komore (u
daljnjem tekstu: revizorsko društvo),
– samostalni revizor, osnovan prema odredbama
ovoga Zakona. Samostalni revizor koji obavlja usluge revizije kao svoju
djelatnost može biti isključivo ovlašteni revizor koji je za obavljanje tih
usluga dobio dozvolu Hrvatske revizorske komore (u daljnjem tekstu: Komora).
(2) U subjektima navedenima u stavku 1. ovoga
članka, reviziju obavljaju ovlašteni revizori koji su stekli certifikat u
skladu s odredbama ovoga Zakona.
(3) Pod nadzorom ovlaštenog revizora pojedine
poslove mogu obavljati i osobe koje nisu ovlašteni revizori uz uvjet da su
zaposlenici subjekata iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 4.
(1) Reviziju u skladu s odredbama članka 6.
ovoga Zakona, Zakona o trgovačkim društvima, drugim posebnim propisima i prema
zahtjevima pravnih osoba obavljaju:
a) revizorska društva u kojima:
– najmanje tri četvrtine glasačkih prava imaju
revizorska društva, odnosno ovlašteni revizori koji ispunjavaju uvjete u skladu
s odredbama članka 7. ovoga Zakona, i
– najmanje tri četvrtine članova uprave moraju
biti ovlašteni revizori koji ispunjavaju uvjete u skladu s odredbama članka 7.
ovoga Zakona. Ako se uprava sastoji od samo dva člana jedan od njih mora biti
ovlašteni revizor koji ispunjava uvjete u skladu s odredbama članka 7. ovoga
Zakona,
b) samostalni revizori koji su ujedno i
ovlašteni revizori u skladu s odredbama članka 7. ovoga Zakona.
(2) Inozemna revizorska društva mogu obavljati
usluge revizije na području Republike Hrvatske kada osnuju podružnicu u skladu
s odredbama Zakona o trgovačkim društvima. Na rad inozemnih revizorskih
društava primjenjuju se odredbe ovoga Zakona na osnovi uzajamnog reciprociteta
između Republike Hrvatske, država članica EU i Trećih zemalja.
Članak 5.
Revizija se obavlja neovisno, samostalno i
objektivno u skladu s ovim Zakonom, Međunarodnim revizijskim standardima koje
je prevela i objavila Komora, pravilima revizijske struke te drugim pravilima i
propisima (u daljnjem tekstu: pravila revizije), poštujući Kodeks profesionalne
etike revizora.
Članak 6.
(1) Jednom godišnje reviziji podliježu
financijski izvještaji svih dioničkih društava te komadintnih
društava i društava s ograničenom odgovornošću čiji godišnji ukupan prihod u
godini koja prethodi reviziji prelazi 30.000.000,00 kuna, banaka,
osiguravajućih društava, investicijskih fondova, mirovinskih fondova, mirovinskih
osiguravajućih društava i drugih društava po posebnim propisima, kao i
povezanih društava bez obzira na njihovu veličinu, ako vladajuće društvo
podliježe reviziji.
(2) Jednom godišnje reviziji podliježu i
konsolidirani financijski izvještaji.
(3) Društva s ograničenom odgovornošću i
komanditna društva čiji ukupan prihod ne prelazi 30.000.000,00 kuna podliježu
obvezi revizije u skladu s vlastitim pravilima, izjavom o osnivanju ili
društvenim ugovorom.
(4) Skupština pravne osobe iz stavka 1. ovoga
članka bira i imenuje revizorsko društvo ili samostalnog revizora najkasnije do
30. rujna godine na koju se revizija odnosi.
(5) Izbor revizorskog društva ili samostalnog
revizora ne smije biti ničim uvjetovan, osim u slučajevima predviđenima Zakonom
o trgovačkim društvima.
(6) Revizija koja je uvjetovana bilo kojom
činjenicom smatra se nevažećom, pa je društvo iz stavka 1. ovoga članka dužno
izvršiti ponovni izbor revizora u skladu s odredbama ovoga Zakona.
II. OSOBE OVLAŠTENE ZA
PRUŽANJE USLUGA REVIZIJE
Ovlašteni revizor
Članak 7.
(1) Ovlašteni revizor je neovisna stručna osoba
koja je stekla certifikat Komore za zvanje ovlaštenog revizora.
(2) Za stjecanje certifikata kandidat mora
ispunjavati sljedeće uvjete:
1. mora imati visoko stručno obrazovanje,
2. mora imati najmanje tri godine radnog
iskustva na poslovima obavljanja revizije, uz mentorstvo ovlaštenog revizora,
3. mora imati položen ispit za ovlaštenog
revizora,
4. mora se aktivno služiti hrvatskim jezikom u
govoru i pismu,
5. mora imati hrvatsko državljanstvo,
6. mora imati dokaz da nije pravomoćno osuđivan
za kaznena djela protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja.
(3) Nakon stjecanja certifikata za zvanje
ovlaštenog revizora, ovlašteni revizor ima pravo i obvezu kontinuirano stručno
se usavršavati prema programu obrazovanja koji donosi Komora.
(4) Ovlašteni revizor može biti državljanin
Republike Hrvatske ili strani državljanin kojemu Komora nostrificira stranu
ispravu kojom dokazuje zvanje ovlaštenog revizora. Državljaninu Republike
Hrvatske isprava će se nostrificirati nakon što Komora provjeri predlagateljevo
poznavanje zakonodavstva Republike Hrvatske potrebno za obavljanje poslova
revizije. Stranom državljaninu isprava će se nostrificirati nakon što se Komori
dostavi potvrda nadležne institucije o aktivnom znanju hrvatskoga jezika u
govoru i pismu te nakon što Komora provjeri dostavljenu potvrdu i
predlagateljevo poznavanje zakonodavstva Republike Hrvatske potrebno za
obavljanje poslova revizije. Poznavanje zakonodavstva odnosi se na područje računovodstva
i financija, revizije, prava trgovačkih društava, poreznog prava, građanskog i
trgovačkog prava, prava socijalnog osiguranja i zapošljavanja te informatike.
Suglasnost na program provjere poznavanja zakonodavstva Republike Hrvatske daje
Ministarstvo financija.
(5) Osobe koje nemaju visoko stručno obrazovanje
ekonomske struke, a žele steći certifikat ovlaštenog revizora obrazovat će se
prema širem programu Komore na koji suglasnost daje Ministarstvo financija.
Program iz ovoga stavka uključuje predmete neophodne za stjecanje stručnih
znanja iz područja ekonomije.
(6) Ispit za stjecanje zvanja ovlaštenog
revizora polaže se prema programu Komore na koji suglasnost daje Ministarstvo
financija.
(7) Certifikat o zvanju ovlaštenog revizora
pisani je dokument koji ovlaštenom revizoru izdaje Komora nakon položenog
ispita i ispunjenja uvjeta iz stavka 2. ovoga članka.
(8) Pravo na obavljanje revizije ovlašteni
revizor stječe ispunjenjem uvjeta propisanih odredbama ovoga članka i upisom u
registar ovlaštenih revizora koji se vodi u Komori.
(9) Ovlašteni revizor mora djelovati u skladu s
Kodeksom profesionalne etike revizora.
Samostalni revizor
Članak 8.
(1) Samostalni revizor ovlašteni je revizor koji
reviziju obavlja kao samostalnu djelatnost i upisan je u registar samostalnih
revizora koji se vodi u Komori.
(2) Samostalni revizor je i trgovac pojedinac u
skladu s odredbama Zakona o trgovačkim društvima.
(3) Ovlašteni revizor može osnovati samo jedan
revizorski ured u kojem mora biti zaposlen.
Zajednički revizorski ured
Članak 9.
(1) Radi obavljanja revizorskih usluga dva ili
više ovlaštenih revizora mogu osnovati zajednički revizorski ured. Međusobna
prava i obveze ovlašteni revizori uređuju ugovorom.
(2) Ovlašteni revizori koji osnivaju zajednički
revizorski ured dužni su zahtjev o osnivanju zajedničkoga revizorskog ureda
podnijeti Komori.
(3) Nakon odobrenja Komore, osnovani zajednički
revizorski ured upisuje se u registar zajedničkih revizorskih ureda koji se
vodi u Komori.
(4) Odredbe ovoga Zakona koje se odnose na
samostalne revizore jednako se primjenjuju i na zajedničke revizorske urede (u
daljnjem tekstu: samostalni revizor).
Revizorsko društvo
Članak 10.
(1) Revizorsko društvo osniva se kao trgovačko
društvo u skladu s odredbama ovoga Zakona i Zakona o trgovačkim društvima.
(2) Uprava revizorskog društva može imati jednog
člana ili više članova. Većina članova uprave revizorskog društva mora se
aktivno služiti hrvatskim jezikom.
(3) U revizorskom društvu može se utjecati na
upravljanje društvom samo na temelju članskih prava u društvu.
(4) Za člana uprave revizorskog društva ne može
biti imenovana osoba koja je bila pravomoćno bezuvjetno osuđena na kaznu
zatvora više od tri mjeseca u posljednjih pet godina za kazneno djelo protiv
sigurnosti platnog prometa i poslovanja.
Dodatne djelatnosti uz revizorske usluge
Članak 11.
(1) Revizorsko društvo može, pored usluga
revizije, u okviru svoje registrirane djelatnosti obavljati i usluge s područja
financija i računovodstva, usluge financijskih analiza i kontrola, usluge
poreznog i ostaloga poslovnog savjetovanja, usluge procjenjivanja vrijednosti
poduzeća, imovine i obveza, usluge sudskog vještačenja, usluge izrade i
ekonomske ocjene investicijskih projekata.
(2) Obavljanje usluga s područja financija i
računovodstva, poreznog i ostaloga poslovnog savjetovanja, procjenjivanja
vrijednosti poduzeća, imovine i obveza te sudskog vještačenja isključuje
mogućnost obavljanja usluga revizije u istoj pravnoj osobi za istu poslovnu
godinu. Zabrana obavljanja usluga revizije odnosi se na sva povezana društva
revidiranog subjekta kao i revizorskog društva.
III. OBAVLJANJE USLUGA
REVIZIJE
Ugovor o reviziji
Članak 12.
(1) Međusobna prava i obveze revizorskog društva
ili samostalnog revizora i pravne osobe kod koje se obavlja revizija uređuju se
ugovorom o reviziji.
(2) Ugovor o reviziji mora biti zaključen u
pisanom obliku, nakon odabira revizorskog društva ili samostalnog revizora.
(3) Revizorsko društvo ili samostalni revizor ne
smiju ugovorene poslove ustupati drugim revizorskim društvima i samostalnim
revizorima.
(4) Ugovor o reviziji se može otkazati iz
opravdanih razloga. Razlike u mišljenjima, koje se odnose na područja
računovodstva i revizije, predstavnika pravne osobe kod koje se obavlja
revizija i revizorskog društva te samostalnog revizora ne mogu biti opravdana
osnova za raskid ugovora.
(5) Predstavnik pravne osobe kod koje se obavlja
revizija i revizorskog društva te samostalni revizor obavijestit će Komoru i
Ministarstvo financija o neopravdanom raskidu ugovora iz stavka 4. ovoga
članka.
Članak 13.
(1) Za potrebe obavljanja revizije iz
specifičnih područja mogu se angažirati, uz pisanu suglasnost pravne osobe kod
koje se obavlja revizija, vanjski stručnjaci koji nisu ovlašteni revizori. O
angažiranju vanjskih stručnjaka potrebno je u pisanom obliku obavijestiti
Komoru.
(2) Kada je u obavljanju revizije za pojedina
specifična područja potrebno ishoditi stručno mišljenje i ocjenu odgovarajućih
stručnjaka, međusobna prava i obveze uređuju se ugovorom.
Radna dokumentacija
Članak 14.
(1) Pravna osoba kod koje se obavlja revizija
dužna je ovlaštenim revizorima i osobama koje su oni ovlastili za obavljanje
revizije staviti na raspolaganje cjelokupnu potrebnu dokumentaciju, isprave i
izvješća te im omogućiti pristup računalnim programima i pružiti sve
informacije potrebne za obavljanje revizije.
(2) Pravna osoba dužna je ovlaštenim revizorima
i osobama koje su oni ovlastili u radno vrijeme osigurati pristup i korištenje
poslovnih prostorija za obavljanje revizije te staviti na raspolaganje
odgovarajuću opremu i osoblje.
(3) Pravna osoba koja se u svojem poslovanju
koristi informatičkom tehnologijom dužna je ovlaštenim revizorima i osobama
koje su oni ovlastili omogućiti pristup svim programima i elektroničkim
zapisima, uključujući izliste i preslike na elektroničkim medijima, te na
zahtjev revizora pružiti pomoć u izvođenju programa i dati informacije o
služenju tim programima.
(4) Ako pravna osoba ne omogući obavljanje
revizije u skladu s odredbama stavka 1. do 3. ovoga članka, ovlašteni revizor
tu činjenicu navodi u revizorskom izvješću i obavještava Komoru.
Članak 15.
(1) Ovlašteni revizor priprema cjelovitu i
preglednu radnu dokumentaciju koja potkrepljuje revizorsko mišljenje. Komora će
posebnim pravilnicima urediti oblik i sadržaj radne dokumentacije.
(2) Radna dokumentacija, koju prikuplja i
priprema ovlašteni revizor, revizorsko društvo i samostalni revizor čuva se najmanje
deset godina, počevši od poslovne godine na koju se revizija odnosi.
(3) Radna dokumentacija i spisi prikupljeni u
tijeku revizije vlasništvo su revizorskog društva i samostalnog revizora,
povjerljive su naravi i mogu se koristiti samo za potrebe revizije u skladu sa
Zakonom o zaštiti tajnosti podataka. Iznimno se mogu koristiti za potrebe
provjere kvalitete rada koju obavlja Komora.
(4) Radna dokumentacija koja potkrepljuje
revizorsko izvješće i koja se priprema u obliku i sadržaju kako to propisuje Komora
sastavlja se na hrvatskom jeziku.
Članak 16.
(1) Ovlašteni revizor, revizorsko društvo i
samostalni revizor moraju kao povjerljive čuvati sve podatke, činjenice i
okolnosti koje su saznali obavljajući reviziju.
(2) Poslovne tajne i informacije dužne su čuvati
i druge osobe koje rade ili su radile u revizorskom društvu ili kod samostalnog
revizora i kojima na bilo koji način dostupni povjerljivi podaci iz stavka 1.
ovoga članka. Tim se podacima ne smiju koristiti oni sami, ne smiju ih iznositi
trećim osobama ili trećim osobama omogućiti da se njima koriste.
(3) Poslovne tajne čuvaju se u skladu sa Zakonom
o zaštiti tajnosti podataka.
(4) Revizorsko društvo i samostalni revizor
moraju omogućiti uvid u podatke ako su oni potrebni za utvrđivanje činjenica u
istražnim ili kaznenim postupcima, te ako njihovo predočavanje pisanim putem
zatraži sud u kaznenom ili istražnom postupku.
Revizorsko izvješće
Članak 17.
(1) Revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji
financijskih izvještaja (u daljnjem tekstu: revizorsko izvješće) sastavlja se u
skladu s Međunarodnim revizijskim standardima.
(2) Revizorsko izvješće treba sadržavati, u
pisanom obliku, jasno izraženo mišljenje o financijskim izvještajima
promatranima kao cjelina.
(3) Revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji za
posebne namjene sastavlja se u skladu s posebnim propisima.
(4) Revizorsko izvješće sastavlja i potpisuje
ovlašteni revizor u svoje ime i ovlašteni predstavnik u ime revizorskog
društva, odnosno samostalnog revizora.
(5) Revizorsko izvješće sastavlja se i
objavljuje na hrvatskom jeziku.
(6) Revizorskom izvješću prilažu se financijski
izvještaji koji su bili predmet revidiranja.
Osiguranje od odgovornosti
Članak 18.
Revizorsko društvo ili samostalni revizor dužni su
se kod osiguratelja u Republici Hrvatskoj osigurati i obnavljati osiguranje od
odgovornosti za štetu koju bi trećim osobama mogli počiniti obavljanjem usluga
revizije.
Članak 19.
(1) Za štetu koju bi revizorsko društvo ili
samostalni revizor mogao prouzročiti obavljanjem usluga revizije, minimalna
svota pokrića po štetnom događaju iznosi 300.000,00 kuna.
(2) Za štetu koju bi revizorsko društvo moglo
prouzročiti obavljanjem usluga revizije banaka, mirovinskih i investicijskih
fondova i osiguravajućih društava, minimalna svota pokrića po štetnom događaju
iznosi 3.000.000,00 kuna.
(3) Za štetu koju bi revizorsko društvo ili
samostalni revizor iz članka 26. ovoga Zakona mogao prouzročiti obavljanjem
usluga revizije, minimalna svota pokrića po štetnom događaju iznosi 100.000,00
kuna.
(4) Revizorska društva i samostalni revizor
država članica Europske unije i drugih država ne mogu dobiti dozvolu Komore za
obavljanje usluga revizije u Republici Hrvatskoj prije nego što se osiguraju od
odgovornosti za štetu kod osiguratelja u Republici Hrvatskoj. Osigurana svota
određuje se na način propisan odredbama stavka 1., 2. i 3. ovoga članka.
(5) Komora može, kao ugovaratelj osiguranja, u
korist svojih članova revizorskih društava ili samostalnih revizora, kao
osiguranika, s osigurateljima sklapati ugovor o osiguranju od odgovornosti.
Naknada za obavljenu reviziju i tarifa
Članak 20.
(1) Za obavljenu reviziju plaća se naknada.
Iznos naknade određuje se ugovorom.
(2) Revizorsko društvo i samostalni revizor
imaju pravo na naknadu za obavljenu reviziju, koja ne može biti niža od tarife
revizorskih usluga koju utvrđuje i donosi Komora, uz suglasnost Ministarstva
financija.
(3) Tarifa iz stavka 2. ovoga članka kojom se
utvrđuju najniži iznosi naknada objavljuje se u »Narodnim novinama«.
Zabrana obavljanja revizije kod pojedine pravne osobe
Članak 21.
Ovlašteni revizor ne smije obavljati reviziju
kod pravne osobe:
1. u kojoj je vlasnik udjela ili dionica,
2. u kojoj je sudjelovao u vođenju poslovnih
knjiga ili izradi financijskih izvještaja za godinu za koju se obavlja
revizija,
3. u kojoj je član nadzornog odbora, član
uprave, prokurist, opunomoćenik ili zaposlenik,
4. u kojoj je član nadzornog odbora, član uprave
ili prokurist njegov bračni drug, njegov srodnik po krvi u pravoj liniji do
drugog stupnja,
5. ako postoje druge okolnosti koje dovode u
sumnju njegovu neovisnost i objektivnost.
Članak 22.
(1) Revizorsko društvo i samostalni revizor ne
smiju obavljati reviziju kod pravne osobe:
1. u kojoj su vlasnici udjela ili dionica,
2. koja je vlasnik udjela ili dionica
revizorskog društva,
3. u kojoj su sudjelovali u vođenju poslovnih
knjiga ili izradi financijskih izvještaja za godinu za koju se obavlja
revizija,
4. s kojom su povezani na način da bi mogla
postojati dvojba o neovisnosti i nepristranosti revizije,
5. ako postoje druge okolnosti koje dovode u
sumnju njihovu nepristranost.
(2) Revizorsko društvo ili samostalni revizor ne
smiju obavljati reviziju kod pravne osobe u kojoj njegovi dioničari, odnosno
članovi, imaju udjel u temeljnom kapitalu, uključujući i posredno vlasništvo
vladajućeg društva i ovisnih društava.
Članak 23.
Ovlašteni revizor dužan je bez odgode
izvijestiti revizorsko društvo, odnosno samostalnog revizora kod kojega je
zaposlen, o nastupanju okolnosti iz članka 21. ovoga Zakona.
Članak 24.
Dioničar, odnosno član revizorskog društva dužan
je bez odgode izvijestiti revizorsko društvo o nastupanju okolnosti iz članka
22. ovoga Zakona.
Članak 25.
Vlasnici, odnosno dioničari revizorskog društva,
kao i članovi uprave i nadzornog odbora ne smiju utjecati na obavljanje
revizije i izražavanje revizorskog mišljenja, čime bi ugrozili neovisnost i
objektivnost revizora koji obavlja reviziju u ime revizorskog društva.
Članak 26.
Samostalni revizor i revizorsko društvo sa samo
jednim zaposlenim ovlaštenim revizorom ne mogu obavljati reviziju financijskih
izvještaja:
1. dioničkih društava i društava s ograničenom
odgovornošću čiji je godišnji prihod veći od 40.000.000,00 kuna,
2. trgovačkih društava čiji vrijednosni papiri
kotiraju na burzi u prvoj kotaciji ili kotaciji javnih dioničkih društava,
3. banaka, investicijskih fondova, mirovinskih
fondova i društava, osiguravajućih društava, brokerskih društava, odnosno dugih
pravnih osoba koje obavljaju financijske usluge i za koje zakon koji uređuje
obavljanje tih usluga određuje dodatni opseg revizije konsolidiranih
financijskih izvještaja.
IV. REVIZORSKI ODBOR
Članak 27.
(1) Trgovačka društva od javnog interesa obvezna
su osnovati revizorski odbor.
(2) Trgovačka društva od javnog interesa u
smislu ovoga Zakona su:
a) trgovačka društva čiji vrijednosni papiri
kotiraju na burzi u prvoj kotaciji ili kotaciji javnih dioničkih društava,
b) banke i druge financijske institucije iz
članka 6. ovoga Zakona,
c) trgovačka društva od posebnog državnog
interesa čiji temeljni kapital prelazi 300.000.000,00 kuna prema Odluci Vlade
Republike Hrvatske o popisu trgovačkih društava od posebnog državnog interesa.
(3) Revizorski odbor sastoji se od članova
nadzornog odbora i članova imenovanih od nadzornog odbora.
(4) Najmanje jedan član revizorskog odbora mora
poznavati područje računovodstva i/ili revizije.
Članak 28.
Revizorski odbor:
– prati postupak financijskog izvješćivanja,
– prati učinkovitost sustava unutarnje kontrole,
unutarnje revizije, te sustav upravljanja rizicima,
– nadgleda provođenje revizije godišnjih
financijskih i konsolidiranih izvještaja,
– prati neovisnost samostalnih revizora ili
revizorskog društva koje obavlja reviziju, a posebno ugovore o dodatnim
uslugama,
– daje preporuke skupštini o odabiru samostalnog
revizora ili revizorskog društva,
– raspravlja o planovima i godišnjem izvješću
unutarnje revizije te o značajnim pitanjima koja se odnose na ovo područje.
Članak 29.
Samostalni revizor ili revizorsko društvo mora
revizorski odbor izvještavati o ključnim pitanjima koja proizlaze iz revizije,
a posebno o značajnim slabostima unutarnje kontrole u vezi s procesom
financijskog izvještavanja.
V. HRVATSKA REVIZORSKA
KOMORA
Članak 30.
(1) Komora je stručna organizacija revizorskih
društava, samostalnih revizora i ovlaštenih revizora koji posluju na teritoriju
Republike Hrvatske.
(2) Komora ima svojstvo pravne osobe s javnim
ovlastima utvrđenim ovim Zakonom, statutom i drugim aktima. Akti koje Komora
izdaje u obavljanju javnih ovlasti javne su isprave.
Osnivači Komore
Članak 31.
(1) Osnivači Komore su revizorske tvrtke
osnovane prema Zakonu o reviziji (»Narodne novine«, br.
90/92.) koje imaju dozvolu za rad Ministarstva financija Republike Hrvatske.
(2) Revizorsko društvo, odnosno samostalni
revizor imaju po jedan glas pri odlučivanju u tijelima Komore, bez obzira na
broj zaposlenih ovlaštenih revizora.
Nadležnosti i zadaće Komore
Članak 32.
(1) Komora ima nadležnosti i obavlja zadaće na
području usluga revizije i drugih stručnih područja u vezi s revizijom.
(2) Komora:
1. prevodi, objavljuje i daje tumačenja
Međunarodnih revizijskih standarda,
2. donosi kodeks profesionalne etike revizora,
3. donosi tarifu revizorskih usluga,
4. predlaže program revizorskih ispita, program
poznavanja zakonodavstva Republike Hrvatske, provodi stručno obrazovanje i
organizira ispite za stjecanje zvanja ovlaštenog revizora,
5. izdaje certifikat ovlaštenog revizora,
6. propisuje uvjete i provodi nostrifikaciju
stranih isprava – certifikata ovlaštenih revizora,
7. vodi registar ovlaštenih revizora i registre
samostalnih revizora, zajedničkih revizorskih ureda i revizorskih društava,
8. daje prethodnu dozvolu za upis osnivanja
revizorskih društava u sudski registar i upis promjena u vezi s tim društvima u
sudski registar,
9. izdaje i oduzima dozvole za rad samostalnim
revizorima i revizorskim društvima,
10. određuje stopu doprinosa, iznos članarine i
druge prihode,
11. brine se o ugledu revizijske profesije,
12. izrađuje minimalnu metodologiju obavljanja
provjere kvalitete rada revizorskih društava, samostalnih revizora i ovlaštenih
revizora,
13. nadzire rad i provjerava kvalitetu rada
revizorskih društava, samostalnih revizora i ovlaštenih revizora, prema potrebi
vodi stegovne postupke te poduzima potrebne mjere da se utvrđene nepravilnosti
uklone i sankcioniraju, o čemu svakih šest mjeseci obavještava Ministarstvo
financija,
14. organizira stručna savjetovanja s ciljem stručnog
usavršavanja ovlaštenih revizora i donosi program obrazovanja,
15. utvrđuje jedinstvena stajališta i objavljuje
prijevode tumačenja u vezi s primjenom propisa o reviziji, uz stalno praćenje
stručnog razvoja revizorske struke,
16. daje stručna mišljenja i obrazloženja
članovima Komore i trećim osobama na njihov zahtjev,
17. prati provedbu propisa, predlaže izmjenu
propisa i sudjeluje u postupku donošenja ili izmjena propisa,
18. obavlja i druge zadaće određene ovim
Zakonom, odnosno Statutom Komore.
(3) Ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, u
postupku odlučivanja Komore primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom
postupku.
Zaštita tajnosti podataka
Članak 33.
(1) Komora mora kao povjerljive štititi sve
podatke, činjenice i okolnosti za koje se saznalo u postupku odlučivanja o
pojedinim predmetima Komore.
(2) Odredbe stavka 1. ovoga članka odgovarajuće
se primjenjuju i na članove tijela Komore, zaposlene u Komori, odnosno na druge
osobe kojima su u njihovu radu u Komori dostupni povjerljivi podaci.
(3) Poslovne tajne čuvaju se u skladu sa Zakonom
o zaštiti tajnosti podataka.
Financiranje Komore
Članak 34.
(1) Komora se financira iz doprinosa i članarine
njezinih članova, naknada za polaganje ispita za ovlaštenog revizora te iz
drugih prihoda.
(2) Stopu doprinosa koju plaćaju revizorska
društva i samostalni revizori na ostvarene prihode, iznos članarine, iznos
naknade za provođenje stručnog obrazovanja i polaganje ispita za ovlaštenog
revizora, te druge prihode određuje Komora odlukom, uz prethodnu suglasnost
Ministarstva financija.
Statut Komore
Članak 35.
(1) Statutom Komore uređuje se naročito:
ustrojstvo Komore, nadležnost, sastav, način izbora, prava i dužnosti tijela
Komore, prava i dužnosti revizorskih društava, samostalnih revizora i ovlaštenih
revizora prema Komori, stegovni postupak za utvrđivanje povreda dužnosti i
ugleda revizorskih društava, samostalnih revizora i ovlaštenih revizora, tijela
za pokretanje i vođenje stegovnih postupaka te druga pitanja značajna za
uređivanje usluga revizije.
(2) Suglasnost na statut daje Ministarstvo
financija.
Objava dokumenata
Članak 36.
(1) Komora je obvezna u »Narodnim novinama«,
službenom listu Republike Hrvatske, objaviti:
1. Statut,
2. Međunarodne revizijske standarde,
3. Tarifu revizorskih usluga,
4. Odluku o stopi doprinosa, odnosno članarine.
(2) Opći akti i drugi dokumenti koje Komora
donosi u skladu sa Statutom objavljuju se u glasilu Komore i na internetskoj
stranici Komore.
(3) Registri samostalnih revizora, zajedničkih
revizorskih ureda i revizorskih društava, podaci o članovima uprave i
vlasnicima revizorskih društava te registar ovlaštenih revizora moraju biti
dostupni javnosti. Registri sadrže: naziv, adrese i registarski broj
samostalnih revizora, zajedničkih revizorskih ureda i revizorskih društava,
imena i prezimena i registarski broj ovlaštenog revizora, te naziv revizorskog
društva ili samostalnog revizora kod kojeg je zaposlen. Registri se redovito
ažuriraju i objavljuju u glasilu Komore i na internetskoj stranici Komore.
Tijela Komore
Članak 37.
(1)
Tijela su Komore:
1.
Skupština,
2.
Upravno vijeće,
3.
predsjednik Komore i
4.
druga tijela Komore.
(2)
Nadležnosti, zadaće i način rada tijela Komore određuju se ovim Zakonom i
Statutom.
Skupština
Članak 38.
(1) Skupština:
1. donosi Statut i druge opće akte Komore,
2. utvrđuje tarifu revizorskih usluga,
3. donosi odluku o stopi doprinosa i iznosu
članarine,
4. utvrđuje cijene usluga koje obavlja Komora,
5. donosi kodeks profesionalne etike revizora,
6. utvrđuje pravila nadzornog i arbitražnog postupka,
7. bira članove Upravnog vijeća, predsjednika
Komore i članove drugih tijela određenih Statutom,
8. utvrđuje program i plan rada, financijski
plan i godišnje izvješće o radu Komore te usvaja financijske izvještaje.
(2) Skupština može odlučivati i o drugim
pitanjima određenima Statutom.
Upravno vijeće
Članak 39.
(1) Komorom upravlja Upravno vijeće.
(2) Upravno vijeće:
1. predlaže programe rada i razvoja Komore te
prati njihovo provođenje,
2. predlaže tarifu revizorskih usluga,
3. predlaže stopu doprinosa i iznos članarine,
4. predlaže cijene za usluge koje obavlja
Komora,
5. utvrđuje minimalni oblik i sadržaj radne
dokumentacije obavljanja revizije,
6. utvrđuje minimalnu metodologiju obavljanja
provjere kvalitete rada,
7. odlučuje o izdavanju i oduzimanju dozvola za
obavljanje revizije,
8. objavljuje prevedene Međunarodne revizijske
standarde i druga pravila revizorske struke,
9. obavlja druge stručne zadaće i usluge
povezane s razvojem revizorske struke u skladu sa Statutom Komore,
10. daje članovima Komore stručna mišljenja i
obrazloženja ako oni to zatraže,
11. donosi pravilnike i akte u skladu sa
Statutom Komore,
12. obavlja i druge zadaće određene Statutom
Komore.
(3) Upravno vijeće Komore ima 11 članova, i to:
1. predsjednika Komore koji je po funkciji i
član Upravnog vijeća,
2. jednog člana imenuje Ministarstvo financija,
3. devet članova bira Skupština Komore između
ovlaštenih revizora upisanih u registar Komore, uz uvjet da su zaposleni u
revizorskom društvu ili kod samostalnog revizora. Iz istog revizorskog društva
odnosno samostalnog revizora može se birati samo jedan član. Članovi se biraju
po regionalnom načelu.
(4) Članovi Upravnog vijeća imenuju se na
razdoblje od četiri godine. Nakon isteka mandata mogu biti ponovno imenovani
samo na još jedno mandatno razdoblje.
Predsjednik Komore
Članak 40.
(1) Predsjednik Komore vodi poslovanje Komore,
zastupa je i odgovoran je za zakonitost rada Komore.
(2) Za predsjednika Komore može biti imenovana
osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:
1. da ima stručno zvanje ovlaštenog revizora,
2. da ima najmanje deset godina radnog iskustva
na poslovima revizije,
3. da je državljanin Republike Hrvatske,
4. da nije pravomoćno osuđivana za kaznena djela
protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja.
(3) Predsjednika Komore bira Skupština.
(4) Predsjednik Komore imenuje se na razdoblje
od četiri godine. Nakon isteka mandata može biti ponovno imenovan samo na još
jedno mandatno razdoblje.
Izvještavanje Komore
Članak 41.
(1) Revizorsko društvo dužno je izvještavati
Komoru o sljedećim činjenicama i okolnostima:
1. o promjenama podataka koji se upisuju u
sudski registar,
2. o vlasnicima dionica revizorskog društva i o
promjeni poslovnih udjela,
3. o stjecanju dionica odnosno poslovnih udjela
u drugoj pravnoj osobi u slučaju nastupanja okolnosti propisanih odredbama
članka 22. ovoga Zakona.
(2) Samostalni revizor dužan je obavijestiti
Komoru:
1. o promjenama koje se upisuju u registar
Komore,
2. o stjecanju dionica, odnosno poslovnih udjela
u slučaju nastupanja okolnosti propisanih odredbama članka 22. ovoga Zakona.
(3) Ovlašteni revizor dužan je obavijestiti
Komoru o stjecanju dionica, odnosno poslovnih udjela u slučaju nastupanja
okolnosti propisanih odredbama članka 21. ovoga Zakona.
VI. JAVNI NADZOR KOMORE
Članak 42.
(1) Ministarstvo financija provodi javni nadzor
u poslovanju Komore.
(2) U provođenju javnog nadzora Ministarstvo
financija nadzire osobito:
– zakonitost rada i postupanje Komore,
– djelotvornost, ekonomičnost i svrhovitost rada
Komore,
– unutarnje ustrojstvo i organizaciju Komore te
osposobljenost zaposlenika za obavljanje poslova iz nadležnosti Komore,
– odnos zaposlenika Komore prema revizorskim
društvima, samostalnim revizorima, ovlaštenim revizorima, revidiranim
subjektima i drugim strankama.
(3) Ministarstvo financija razmatra godišnji
izvještaj o radu Komore, koji je Komora dužna dostaviti u roku od 30 dana od
usvajanja na Skupštini. Ministarstvo financija jedanput godišnje pisano
izvještava Vladu Republike Hrvatske o radu Komore.
(4) U cilju provođenja javnog nadzora
Ministarstvo financija može prema potrebi tražiti odgovarajuća izvješća i
podatke o radu te izvršenim zadaćama Komore.
(5) Ako u provedbi javnog nadzora Ministarstvo
financija ocijeni da postoje određene nezakonitosti i nepravilnosti koje
proizlaze iz nadzora navedenog u stavku 2. ovoga članka:
– zatražit će izvješće i druge podatke o uočenim
nepravilnostima,
– predložit će mjere koje Komora mora poduzeti
radi njihovog otklanjanja,
– pokrenut će postupak za utvrđivanje
odgovornosti zaposlenika Komore,
– sazvat će Skupštinu Komore kada je to potrebno
radi zaštite zakonitosti i dobrobiti revizorske struke,
– može raspustiti Upravno vijeće i smijeniti
predsjednika ako u radu tih tijela utvrdi teže nepravilnosti, odnosno ako ona
ni nakon opomene ne ispune svoje zakonske obveze,
– poduzet će druge mjere iz svoje nadležnosti.
(6) Ministarstvo financija surađuje s tijelima
javnog nadzora revizorske struke drugih država.
(7) U postupku javnog nadzora odgovarajuće se
primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku i Zakona o upravnim
sporovima.
VII. NADZOR I PROVJERA
KVALITETE RADA REVIZORSKIH DRUŠTAVA, SAMOSTALNIH REVIZORA I OVLAŠTENIH REVIZORA
Članak 43.
Komora provodi nadzor i provjeru kvalitete rada
revizorskih društava, samostalnih revizora i ovlaštenih revizora radi provjere
posluju li i obavljaju li reviziju u skladu s ovim Zakonom, Međunarodnim
revizijskim standardima i drugim pravilima revizorske struke.
Članak 44.
(1) Komora provodi nadzor i provjeru kvalitete
rada obavljenih revizija, izvještaja revizorskih društava i samostalnih
revizora, ugovora i naknada obavljenih revizija, ocjenu sustava unutarnje
kontrole kvalitete revizorskog društva, provjeru vlasničke i upravljačke
strukture, zapošljavanja ovlaštenih revizora i provjeru drugih područja u
skladu s odredbama ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: provjera kvalitete rada).
(2) Komora provodi provjeru kvalitete rada
najmanje jednom u šest godina, odnosno najmanje jednom u tri godine kod
samostalnog revizora ili revizorskog društva koje obavlja reviziju subjekata od
javnog interesa.
(3) Komora je dužna u pisanom obliku o provjeri
kvalitete rada obavijestiti revizorsko društvo i samostalnog revizora 30 dana
prije početka obavljanja provjere kvalitete rada.
Članak 45.
(1) Provjeru kvalitete rada obavljaju
zaposlenici Komore, ovlašteni revizori s najmanje deset godina iskustva na
poslovima revizije, a imenuje ih Upravno vijeće Komore. Imenovanje ovlaštenih
revizora provodi se na objektivan način kako bi se spriječio sukob interesa
između osobe koja provodi provjeru kvalitete rada i provjeravanih subjekata.
(2) Provjera kvalitete rada mora se organizirati
na način da bude neovisna o revizorima i društvima koja podliježu provjeri, te
da podliježe javnom nadzoru.
Opseg provjere kvalitete rada
Članak 46.
(1) Revizorsko društvo, odnosno samostalni
revizor kod kojega se provodi provjera kvalitete rada mora ovlaštenoj osobi
Komore omogućiti pregled revizorskih izvješća i radne dokumentacije revizora na
osnovi koje su revizorska izvješća sastavljena te druge dokumentacije u skladu
sa svrhom provjere kvalitete rada.
(2) Subjekt provjere kvalitete rada mora
ovlaštenoj osobi Komore, na njezin zahtjev, omogućiti provođenje provjere kvalitete
rada u svome sjedištu.
(3) Način pregleda radne dokumentacije utvrdit
će se aktima Komore.
Izvješće o provjeri kvalitete rada
Članak 47.
(1) Nakon provjere kvalitete rada sastavlja se
izvješće koje sadrži značajne nalaze i zaključke i uručuje se subjektu
provjere.
(2) Jednom godišnje Komora objavljuje sveukupne
rezultate provjere kvalitete rada u glasilu i na internetskoj stranici Komore.
Poduzimanje mjera na osnovi provedene provjere kvalitete
rada
Članak 48.
Ako Komora u provođenju provjere kvalitete rada
ustanovi da revizorsko društvo ili samostalni revizor ne postupa u skladu s
odredbama ovoga Zakona i ostalim pravilima revizorske struke, poduzima sljedeće
mjere:
1. izdaje nalog za otklanjanje nepravilnosti,
2. određuje dodatne mjere potrebne za otklanjanje
nepravilnosti,
3. pokreće stegovni postupak.
Nalog za otklanjanje nepravilnosti
Članak 49.
Komora izdaje nalog za otklanjanje nepravilnosti
(u daljnjem tekstu: nalog) kod revizorskog društva i samostalnog revizora:
1. ako vlasnička struktura i uprava revizorskog
društva nije u skladu s ovim Zakonom,
2. ako obavlja djelatnost koju po ovome Zakonu
ne smije obavljati,
3. u drugim slučajevima određenima Statutom
Komore.
Članak 50.
Nalog mora sadržavati:
1. opis nepravilnosti čije je otklanjanje
određeno nalogom,
2. rok u kojem subjekt provjere kvalitete rada
mora otkloniti nepravilnosti i predočiti izvješće o otklanjanju nepravilnosti,
3. način otklanjanja nepravilnosti,
4. popis dokumenta ili dokaza o otklanjanju
nepravilnosti koje su revizorsko društvo, odnosno samostalni revizor obvezni
predočiti Komori,
5. obrazloženje,
6. uputu o pravnom lijeku.
Članak 51.
Revizorsko društvo, odnosno samostalni revizor
ima pravo uložiti pisani prigovor na nalog u roku od 15 dana od dana njegova
primitka. O prigovoru odlučuje Komora u roku tri dana od njegova primitka.
Izvješće o otklanjanju nepravilnosti
Članak 52.
Revizorsko društvo, odnosno samostalni revizor
mora u roku određenom u nalogu otkloniti utvrđene nepravilnosti i Komori podnijeti
izvješće u kojem će opisati poduzete mjere i priložiti dokaze o otklanjanju
nepravilnosti.
Dodatne mjere
Članak 53.
Dodatnim mjerama Komora nalaže upravi
revizorskog društva, odnosno samostalnom revizoru da provede:
1. poboljšanje postupaka sustava unutarnjih
kontrola kvalitete u obavljanju revizija,
2. poboljšanje postupaka unutarnjeg nadzora nad
postupanjem s povjerljivim podacima,
3. druge mjere potrebne za pravilnu primjenu
ovoga Zakona, Međunarodnih revizijskih standarda i ostalih pravila revizorske
struke.
VIII. IZDAVANJE I
ODUZIMANJE DOZVOLE ZA OBAVLJANJE USLUGA REVIZIJE
Prethodna dozvola
Članak 54.
Revizorsko društvo mora prije upisa osnivanja u
sudski registar, odnosno prije upisa odgovarajuće promjene djelatnosti u sudski
registar, dobiti prethodnu dozvolu Komore za obavljanje usluga revizije i za
upis.
Zahtjev i izdavanje dozvole
Članak 55.
(1) Zahtjev za izdavanje dozvole za obavljanje
usluga revizije podnosi se Komori.
(2) Zahtjevu za izdavanje dozvole treba
priložiti:
1. statut revizorskog društva ili drugi
odgovarajući akt o osnivanju prema odredbama Zakona o trgovačkim društvima,
2. dokaz o tome da osobe koje osnivaju društvo
ispunjavaju uvjete iz članka 4. i 7. ovoga Zakona, osim ako su te osobe upisane
u registar Komore,
3. za revizorska društva i ovlaštene revizore
države članice Europske unije, odnosno drugih država, mišljenje nadležne
revizorske institucije (instituta, komore, udruge i slično), koje obuhvaća:
– sadržaj propisa određene države koji uređuju
uvjete za obavljanje usluga revizije i provjere kvalitete rada obavljanja tih
usluga,
– izjavu nadležne revizorske institucije da
revizorsko društvo ili ovlašteni revizor u državi članici, odnosno drugoj
državi, ima pravo obavljati usluge revizije ili da postoje moguća ograničenja u
obavljanju tih usluga,
– izjavu nadležne revizorske institucije da će
Komoru obavještavati o svim mjerama provjere kvalitete rada izrečenima
revizorskom društvu ili ovlaštenom revizoru države članice, odnosno druge
države.
(3) Zahtjevu za izdavanje dozvole za samostalne
revizore prilaže se potvrda o nekažnjavanju za kaznena djela protiv sigurnosti
platnog prometa i poslovanja te potvrda o zadovoljavanju uvjeta propisanih
člankom 4. i 7. ovoga Zakona.
(4) Na temelju potpunog i dokumentiranog
zahtjeva Komora izdaje dozvolu za obavljanje usluga revizije revizorskom
društvu i samostalnom revizoru u roku od 30 dana od dana zaprimanja zahtjeva.
Upis u registar Komore
Članak 56.
(1) Revizorsko društvo upisat će se u registar
Komore na temelju zahtjeva i priloženog rješenja nadležnog trgovačkog suda, a
samostalni revizor na temelju zahtjeva.
(2) Subjekti iz stavka 1. ovoga članka obvezni
su Komori prijaviti promjene iz sudskoga registra u roku od 30 dana od dana
provedene promjene.
(3) Izdavanjem certifikata ovlašteni revizori
smatraju se upisanim u registar Komore.
Brisanje iz registra Komore
Članak 57.
(1) Revizorsko društvo brisat će se iz registra
Komore:
– na vlastiti zahtjev,
– ako je prilikom podnošenja zahtjeva za
izdavanje dozvole dalo neistinite podatke,
– nastankom razloga za prestanak revizorskog
društva prema odredbama Zakona o trgovačkim društvima,
– ako mu dozvolu za rad oduzme Komora,
– prestankom ispunjavanja uvjeta iz članka 4.
ovoga Zakona.
(2) Samostalni revizor brisat će iz registra
Komore:
– na vlastiti zahtjev,
– ako je prilikom podnošenja zahtjeva za
izdavanje dozvole dao neistinite podatke,
– ako mu dozvolu za rad oduzme Komora.
(3) Ovlašteni revizor brisat će se iz registra
Komore:
– na vlastiti zahtjev,
– ako je prilikom podnošenja zahtjeva za upis u
registar dao neistinite podatke.
(4) Brisanjem iz registra Komore, revizorskom
društvu ili samostalnom revizoru oduzima se dozvola za rad.
Dostava odluke o brisanju iz registra Komore
Članak 58.
(1) Nastupanjem okolnosti iz članka 57. stavka
1. i 2. ovoga Zakona, Komora donosi odluku o brisanju revizorskog društva,
odnosno samostalnog revizora iz registra Komore.
(2) Odluku iz stavka 1. ovoga članka Komora
dostavlja trgovačkom sudu kod kojeg je društvo upisano:
1. istekom 30 dana od dostave odluke revizorskom
društvu, ako u tom roku protiv odluke nije podnesena tužba Upravnom sudu,
2. kad Upravni sud presudom potvrdi odluku o
brisanju revizorskog društva ili samostalnog revizora iz registra Komore.
Pokretanje postupka za oduzimanje dozvole
Članak 59.
(1) Komora ocjenjuje i pokreće postupak za
oduzimanje dozvole po službenoj dužnosti. U zahtjevu za oduzimanje dozvole
moraju se navesti i obrazložiti razlozi.
(2) O pokretanju postupka za oduzimanje dozvole
odlučuje Komora odlukom.
(3) Odluka o pokretanju postupka za oduzimanje
dozvole mora sadržavati:
1. opis činjenica, postupanja ili okolnosti koje
mogu biti razlogom pokretanja postupka za oduzimanje dozvole,
2. navođenje dokumenata i drugih dokaza na
osnovi kojih Komora pokreće postupak,
3. obrazloženje odluke o pokretanju postupka.
(4) U Odluci o pokretanju postupka za oduzimanje
dozvole zbog nastanka razloga za prestanak revizorskog društva ili samostalnog
revizora Komora određuje rok od 30 dana u kojem se revizorsko društvo ili
samostalni revizor očituju o razlozima koji su uvjetovali pokretanje postupka
za oduzimanje dozvole.
(5) Kazna oduzimanja dozvole izreći će se
osobito:
a) ako je revizorsko društvo ili samostalni
revizor stekao dozvolu svjesno prikrivajući postojanje zakonskih zapreka za to,
b) ako u vrijeme, za koje je revizorskom društvu
ili samostalnom revizoru privremeno oduzeto pravo na obavljanje revizije,
obavlja revizorske poslove ili na drugi način izigrava tu kaznu,
c) ako se ne pridržava zakonskih odredbi od
kojih ovisi valjanost obavljanja revizije,
d) ako sastavi revizorsko izvješće koje se ne
temelji na stvarnim činjenicama.
Očitovanje na odluku o pokretanju postupka za oduzimanje
dozvole
Članak 60.
U očitovanju o razlozima za oduzimanje dozvole revizorsko
društvo ili samostalni revizor protiv kojeg je pokrenut postupak može navesti
činjenice iz kojih proizlazi da oduzimanje dozvole nije utemeljeno i podnijeti
dokaze kojima potvrđuje postojanje navedenih činjenica. Ako se osoba protiv
koje je pokrenut postupak u očitovanju poziva na materijalne dokaze, mora ih
priložiti očitovanju.
Odlučivanje o oduzimanju dozvole
Članak 61.
(1) Komora mora odlučiti o oduzimanju dozvole u
roku od 30 dana od primitka očitovanja o razlozima za oduzimanje dozvole,
odnosno od isteka roka za očitovanje.
(2) Komora smije odlučivati o oduzimanju dozvole
samo zbog onih činjenica, postupanja ili okolnosti zbog kojih je izdana odluka
o pokretanju postupka za oduzimanje dozvole i samo na osnovi onih dokumenata i
drugih dokaza koji su bili naznačeni u odluci o pokretanju postupka te koje je
u očitovanju o razlozima za oduzimanje dozvole podnijela osoba protiv koje je
pokrenut postupak.
Obustava postupka
Članak 62.
(1) Komora će obustaviti postupak za oduzimanje
dozvole u sljedećim slučajevima:
1. ako na osnovi dokaza danih u očitovanju
utvrdi da nema razloga za oduzimanje dozvole,
2. ako utvrdi da nije dokazano nastupanje
okolnosti koje su navedene kao razlozi za oduzimanje dozvole.
(2) Rješenje o obustavi postupka Komora donosi u
roku od 30 dana od primitka očitovanja.
Odluka o oduzimanju dozvole
Članak 63.
(1) Odluka o oduzimanju dozvole mora sadržavati:
1. naznaku o oduzimanju dozvole, s oznakom broja
i datuma izdavanja dozvole,
2. naziv i sjedište revizorskog društva, odnosno
ime i prezime, datum rođenja i adresu samostalnog revizora kojem je oduzeta
dozvola,
3. opis radnji, postupaka ili okolnosti koje su
bile razlogom oduzimanja dozvole,
4. rok na koji se dozvola oduzima.
(2) Rok i uvjeti njegovog određivanja propisuju
se Statutom Komore.
(3) Odluka o oduzimanju dozvole mora biti
obrazložena.
(4) Odluka o oduzimanju dozvole dostavlja se
revizorskom društvu, odnosno samostalnom revizoru.
Uvjetno oduzimanje dozvole
Članak 64.
(1) Odlukom o oduzimanju dozvole Komora može
odrediti da se dozvola neće oduzeti ako osoba kojoj je izrečena takva mjera, u
razdoblju koje odredi Komora, a koje ne smije biti kraće od šest mjeseci i duže
od dvije godine, ne počini novu povredu kod obavljanja revizije.
(2) Komora će opozvati odluku o uvjetnom
oduzimanju dozvole i oduzeti dozvolu ako osoba kojoj je izrečena mjera uvjetnog
oduzimanja dozvole u određenom razdoblju počini novu težu povredu obavljanja
revizije.
IX. KAZNENE ODREDBE
Članak 65.
(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 do 100.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj revizorsko društvo:
1. ako usluge revizije obavlja bez dozvole
Komore suprotno odredbama članka 3. ovoga Zakona,
2. ako se osnuje suprotno odredbama članka 4.
ovoga Zakona,
3. ako usluge revizije u revizorskom društvu
obavljaju osobe koje ne ispunjavaju uvjete određene člankom 7. ovoga Zakona,
4. ako usluge revizije obavlja suprotno
odredbama članka 11. ovoga Zakona,
5. ako ugovorene poslove revizije ustupa
suprotno odredbama članka 12. stavka 3. ovoga Zakona. Ako se ponovi prekršaj iz
članka 12. stavka 3. ovoga Zakona, Komora će pokrenuti postupak oduzimanja
dozvole,
6. ako radnu dokumentaciju ne čuva na način
propisan odredbama članka 15. ovoga Zakona,
7. ako krši obvezu zaštite tajnosti podataka iz
članka 16. stavka 1. ovoga Zakona,
8. ako revizorsko izvješće ne sastavlja na način
propisan odredbama članka 17. ovoga Zakona,
9. ako se ne osigura na način propisan odredbama
članka 19. ovoga Zakona,
10. ako ne primjenjuje tarifu propisanu
odredbama članka 20. ovoga Zakona,
11. ako obavi reviziju kod pravne osobe iz
članka 22. ovoga Zakona,
12. ako obavi reviziju suprotno odredbama članka
26. ovoga Zakona,
13. ako ne obavijesti Komoru na način propisan
odredbama članka 41. ovoga Zakona,
14. ako u provođenju provjere kvalitete rada
Komore ne postupi u skladu s odredbama članka 46. ovoga Zakona,
15. ako u određenom roku ne postupi u skladu s
odredbama članka 52. ovoga Zakona,
16. ako u određenom roku ne postupi u skladu s
odredbama članka 56. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba u
revizorskom društvu.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se samostalni revizor.
Članak 66.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj revizorsko društvo u kojem ovlašteni revizori
obavljaju poslove revizije kod pravne osobe iz članka 22. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba
revizorskog društva.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se samostalni revizor.
Članak 67.
Novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna
kaznit će se za prekršaj ovlašteni revizor:
1. ako krši obvezu zaštite tajnosti podataka iz
članka 16. stavka 1. ovoga Zakona,
2. ako sastavi i potpiše revizorsko izvješće
koje nije sastavljeno na način propisan odredbama članka 17. ovoga Zakona,
odnosno ako propusti ili nepravilno ocijeni pojedine značajnije stavke u
financijskim izvještajima koji su bili predmet revizije, ili ako ne primjenjuje
pravila revizije, što ima za posljedicu pogrešno mišljenje o financijskim izvještajima,
odnosno pogrešno obrazloženje toga mišljenja,
3. ako ne obavijesti revizorsko društvo prema
odredbama članka 23. o nastupanju okolnosti iz članka 21. ovoga Zakona,
4. ako ne obavijesti Komoru u skladu s odredbama
članka 41. ovoga Zakona.
Članak 68.
(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 do 100.000,00
kuna kaznit će se:
1. obveznik revizije iz članka 6. stavka 1.
ovoga Zakona ako nije pravodobno ugovorio obavljanje revizije financijskih
izvještaja,
2. obveznik iz članka 27. stavka 2. ovoga Zakona
ako nije osnovao revizorski odbor.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
novčanom kaznom do 10.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba obveznika
revizije iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 100.000,00
kuna kaznit će se pravna osoba kod koje se obavlja revizija ako ne postupi u
skladu s odredbama članka 14. ovoga Zakona.
Članak 69.
(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 do 100.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj Komora:
1. ako ne ispunjava zadaće propisane odredbama
članka 32. ovoga Zakona,
2. ako ne čuva poslovnu tajnu prema odredbama
članka 33. stavka 1. ovoga Zakona,
3. ako ne pribavi prethodnu suglasnost
Ministarstva financija propisanu odredbom članka 34. stavka 2. ovoga Zakona,
4. ako ne zatraži suglasnost Ministarstva
financija na Statut, kako je propisano odredbama članka 35. stavka 2. ovoga
Zakona,
5. ako ne objavi dokumente na način propisan
odredbama članka 36. ovoga Zakona,
6. ako ne dostavi Ministarstvu financija
godišnji izvještaj o radu kako je propisano odredbama članka 42. ovoga Zakona,
7. ako ne provede provjeru kvalitete rada nad
revizorskim društvom ili samostalnim revizorom najmanje jednom u šest, odnosno
tri godine prema odredbama članka 44. ovoga Zakona,
8. ako trgovačkom sudu ne dostavi odluku o
brisanju revizorskog društva, odnosno samostalnog revizora kako je propisano
odredbama članka 58. ovoga Zakona,
9. ako u slučaju otkrivenih nepravilnosti u
postupku provjere kvalitete rada ne poduzme stegovne mjere ili uvjetno
oduzimanje dozvola, kako je propisano odredbama članka 64. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka
novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se predsjednik Komore.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Članak 70.
(1) Komora će se osnovati u roku od šest mjeseci
od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, a najdulje u roku od godine dana od
dana osnivanja Komore donijet će sve provedbene akte u skladu s ovim Zakonom.
(2) Osnivačku skupštinu Komore saziva i njome
rukovodi ministar financija ili osoba koju on ovlasti. Osnivačka skupština će
se sazvati u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(3) Pravo odlučivanja na osnivačkoj skupštini
ostvaruju revizorske tvrtke osnovane u skladu sa Zakonom o reviziji (»Narodne
novine«, br. 90/92.), koje imaju dozvolu za rad
Ministarstva financija, na način da svaka tvrtka ima po jedan glas.
(4) Na osnivačkoj skupštini odlučivat će se
natpolovičnom većinom prisutnog broja glasova.
Članak 71.
Ministarstvo financija će u roku od šest mjeseci
od dana stupanja na snagu ovoga Zakona ustrojiti javni nadzor Komore.
Članak 72.
(1) Za ovlaštene revizore koji su dobili
certifikat u skladu sa Zakonom o reviziji (»Narodne novine«, br. 90/92.), smatra se da su danom stupanja na snagu ovoga
Zakona stekli uvjete za zvanje ovlaštenog revizora.
(2) Postupci u vezi s izdavanjem certifikata
započeti po odredbama Zakona o reviziji (»Narodne novine«, br.
90/92.) okončat će se po odredbama toga Zakona.
(3) U roku od šest mjeseci od dana osnivanja
Komore ovlašteni revizori dužni su podnijeti zahtjev za upis u registar
ovlaštenih revizora. Zahtjevu se prilaže certifikat.
(4) Ovlaštenim revizorima koji u roku iz stavka
3. ovoga članka ne podnesu zahtjev za upis u registar, odnosno kojima odlukom
Komore upis bude odbijen, prestaje vrijediti certifikat dobiven u skladu sa
Zakonom o reviziji (»Narodne novine«, br. 90/92.) te
više ne mogu obavljati reviziju.
Članak 73.
(1) Revizorska društva moraju svoju organizaciju
i poslovanje uskladiti s odredbama ovoga Zakona i upisati se u registar Komore
u roku od godine dana od dana osnivanja Komore.
(2) Revizorska društva moraju Komori u roku od
godine dana od stupanja na snagu ovoga Zakona podnijeti zahtjev za izdavanje
dozvole za obavljanje usluga revizije u skladu s člankom 55. ovoga Zakona te
druge potrebne dokumente ako Komora od njih zatraži.
(3) Ako revizorsko društvo ne postupi u skladu
sa stavkom 1. i 2. ovoga članka, odnosno ako mu upis bude odbijen jer ne ispunjava
uvjete određene ovim Zakonom, Komora će donijeti odluku kojom će utvrditi da je
društvo izgubilo pravni status revizorskog društva i da više ne može obavljati
usluge revizije, pa će pokrenuti postupak brisanja djelatnosti revizije iz
sudskog registra.
(4) Postupci za izdavanje dozvole za rad
revizorskim društvima započeti po odredbama Zakona o reviziji (»Narodne
novine«, br. 90/92.) okončat će se po odredbama toga
Zakona.
Članak 74.
Protiv odluka Komore nije dopuštena žalba već se
može pokrenuti upravni spor kod Upravnog suda Republike Hrvatske.
Članak 75.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje
važiti Zakon o reviziji (»Narodne novine«, br.
90/92.) i odredbe članka 28. Zakona o računovodstvu (»Narodne novine«, br. 90/92.).
Članak 76.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona
prestaju ovlasti revizorskim udrugama utvrđene Zakonom o reviziji (»Narodne
novine«, br. 90/92.).
(2) Revizorske udruge dužne su u roku od 60 dana
od stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti odluke o prenošenju podataka Komori
o ovlaštenim revizorima, dokumentaciji, arhivi i imovini koja proizlazi iz
ovlasti dobivenih Zakonom o reviziji iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 77.
Ovaj
Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
470-03/05-01/04
Zagreb,
29. studenoga 2005.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |