POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 

Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO ZDRAVSTVA I SOCIJALNE SKRBI

1227

Na temelju članka 10. Zakona o lijekovima i medicinskim proizvodima (»Narodne novine«, broj 121/03 i 177/04) ministar zdravstva i socijalne skrbi, donosi

PRAVILNIK

O DOBROJ LABORATORIJSKOJ PRAKSI

Članak 1.

Ovim Pravilnikom utvrđuje se dobra laboratorijska praksa u laboratorijima koji se bave laboratorijskim i farmakološko-toksikološkim ispitivanjima.
Dobra laboratorijska praksa jest sustav kakvoće koji se odnosi na organizacijske procese i uvjete za planiranje, provedbu, kontrolu, način izvještavanja i dokumentaciju nekliničkih ispitivanja sigurnih za zdravlje ljudi i okoliš.

Članak 2.

Pojmovi u ovome Pravilniku imaju sljedeće značenje:
Laboratorij obuhvaća osoblje, prostor i opremu potrebnu za provođenje nekliničkih ispitivanja sigurnih za zdravlje ljudi i okoliš (u daljnjem tekstu: nekliničko ispitivanje). Kod ispitivanja koja se izvode na više lokacija, laboratorij obuhvaća lokaciju na kojoj se nalazi voditelj ispitivanja i sve lokacije koje se mogu pojedinačno ili kolektivno smatrati laboratorijima za ispitivanje.
Mjesto za ispitivanje označava lokaciju na kojoj se izvodi faza, odnosno faze ispitivanja.
Odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje jest osoba koje je ovlaštena i odgovorna za organizaciju i rad laboratorija te za ispitivanje u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.
Odgovorna osoba mjesta za ispitivanje jest osoba koja je odgovorna da se faza(e) ispitivanja za koju je odgovorna provode u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.
Naručitelj jest pravna ili fizička osoba koja naručuje, podržava i /ili predlaže nekliničko ispitivanje.
Voditelj ispitivanja jest osoba odgovorna za cjelokupno izvođenje nekliničkog ispitivanja te za zdravlje suradnika i sigurnost okoliša. Voditelj ispitivanja ne može prenijeti odgovornost za cjelokupno vođenje nekliničkog ispitivanja na glavnog istraživača, uključujući odobrenje plana ispitivanja i dopuna istog, odobrenje završnog izvješća i osiguranje pridržavanja svih načela dobre laboratorijske prakse.
Glavni istraživač jest osoba koja djeluje u ime voditelja ispitivanja, ako se ispitivanje provodi na više mjesta, s određenom odgovornošću za povjerene faze ispitivanja.
Program osiguranja kakvoće jest sustav, uključujući osoblje, koji je neovisan od provođenja ispitivanja, a namijenjen je tome da odgovornoj osobi laboratorija za ispitivanje osigura usklađenost s načelima dobre laboratorijske prakse.
Standardni operativni postupci (SOP) su pisani postupci koji opisuju način izvođenja ispitivanja ili radnje koje obično nisu dovoljno detaljno opisane u planovima ispitivanja ili uputama za ispitivanje.
Glavni raspored jest zbir informacija za pomoć pri donošenju ocjena o radnom opterećenju i praćenju ispitivanja u laboratoriju za ispitivanje.
Nekliničko ispitivanje sigurno za zdravlje i sigurnost okoliša označava pokus ili određeni skup pokusa u kojima se predmet za ispitivanje ispituje u laboratorijskim uvjetima ili u okolišu da bi se dobili podaci o njegovim svojstvima i/ili sigurnosti, namijenjeni za podnošenje izvješća nadležnim tijelima.
Kratkotrajno ispitivanje označava ispitivanje koje se izvodi u kratkom roku, sa široko uporabljivim rutinskim tehnikama.
Plan ispitivanja jest dokument koji definira ciljeve i plan pokusa za provedbu ispitivanja i sadržava sve izmjene i dopune plana ispitivanja.
Izmjene i dopune plana ispitivanja jesu namjeravane izmjene plana, nakon otpočinjanja ispitivanja.
Odstupanje od plana ispitivanja jest neplanirano odstupanje od plana ispitivanja, nakon datuma početka ispitivanja.
Operativni sustav predstavlja svaki biološki, kemijski ili fizički sustav ili kombinaciju tih sustava koji se koriste u ispitivanju.
Izvorni podaci su svi izvorni laboratorijski zapisi i dokumentacija ili njihove ovjerene kopije, koji su rezultat izvornih opažanja i radnji provedenih tijekom ispitivanja. Izvorni podaci mogu uključivati npr. fotografije, mikrofilmove ili njihove kopije, elektroničke medije podataka, diktirana opažanja, zapisane podatke automatskih uređaja ili bilo koji medij za pohranu podataka koji osigurava sigurno čuvanje informacija u propisanom vremenskom periodu.
Uzorak jest svaki materijal koji je nastao u operativnom sustavu za ispitivanje, tijekom analize ili čuvanja.
Datum početka pokusa označava datum prikupljanja prvih podataka za ispitivanje.
Datum završetka pokusa označava posljednji datum prikupljanja podataka za ispitivanje.
Datum početka ispitivanja označava datum kada voditelj ispitivanja potpisuje plan ispitivanja.
Datum dovršenja ispitivanja označava datum kada voditelj ispitivanja potpisuje završni izvještaj.
Ispitivana tvar jest predmet koji se u ispitivanju ispituje.
Usporedna tvar jest svaka tvar (standard) koja se koristi za usporedbu sa ispitivanom tvari.
Serija označava određenu količinu ili više ispitivanih tvari za ispitivanje ili usporednu tvar, proizvedenih tijekom određenog ciklusa proizvodnje, koji su jedinstvenih svojstava te kao takvi trebaju biti označeni.
Nosač jest svako sredstvo uporabljeno kao nositelj za miješanje, raspršivanje ili otapanje ispitivane ili usporedne tvari čime se omogućuje njihovo lakše davanje/primjena u sustavu za ispitivanje.

Članak 3.

Svaka odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje mora osigurati da se u njenom laboratoriju za ispitivanje poštuju načela dobre laboratorijske prakse.
Odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje mora najmanje:
1. osigurati izjavu koja utvrđuje odgovorne osobe u laboratoriju za ispitivanje, kako je utvđeno načelima dobre laboratorijske prakse,
2. osigurati dovoljan broj osposobljenog osoblja, primjeren prostor, opremu i materijal za pravovremeno i primjereno provođenje ispitivanja,
3. osigurati vođenje evidencije o osposobljenosti, usavršavanju, iskustvima i opisima radnih mjesta za svakog pojedinog stručnjaka i tehničara,
4. osigurati da osoblje jasno razumije zadatke koje je obvezno izvršiti, te ako je potrebno, osigurati usavršavanje za obavljanje ovih zadataka,
5. osigurati izradu odgovarajućih, tehnički valjanih standardnih operativnih postupaka i obavljanje radnji prema njima, te odobriti sve izvorne i revidirane standardne operativne postupke,
6. osigurati postojanje programa osiguranja kakvoće s imenovanim osobljem te provođenje mjera osiguranja kakvoće u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse,
7. prije početka svakog ispitivanja imenovati voditelja ispitivanja s odgovarajućim obrazovanjem i iskustvom. Ako dođe do zamjene voditelja ispitivanja to mora biti provedeno sukladno utvrđenim postupcima i dokumentirano,
8. za ispitivanja koja se obavljaju na više mjesta treba odrediti glavnog istraživača s odgovarajućim obrazovanjem i iskustvom za nadgledanje povjerenih faza ispitivanja. Zamjenu glavnog istraživača potrebno je provesti sukladno utvđenim postupcima i dokumentirati,
9. osigurati da voditelj ispitivanja odobri plan ispitivanja te da isti stavi na raspolaganje osoblju za provjeru kakvoće,
10. osigurati vođenje kronoloških zapisa svih standardnih operativnih postupaka,
11. osigurati imenovanje osobe odgovorne za upravljanje arhivom(ima),
12. osigurati vođenje glavnog rasporeda,
13. osigurati da zalihe laboratorija odgovaraju uvjetima za korištenje u ispitivanju,
14. osigurati da u ispitivanjima koje se obavljaju na više mjesta postoji jasna komunikacija između voditelja ispitivanja, glavnog istraživača, osoblja osiguranja kakvoće i osoblja, koje sudjeluje u ispitivanju,
15. osigurati da su ispitivana tvar i usporedna tvar primjereno opisane,
16. uspostaviti postupke koji osiguravaju da su računalni sustavi primjereni za namijenjenu svrhu, da su valjani, te da se koriste i održavaju u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.
Kada se faza(e) ispitivanja izvode u mjestu ispitivanja, odgovorna osoba mjesta za ispitivanje, ako je imenovana, ima zaduženja odgovorne osobe laboratorija za ispitivanje osim zaduženja pod točkama 7. i 9. ovog članka.

Članak 4.

Voditelj ispitivanja odgovoran je za cjelokupno provođenje ispitivanja i za završno izvješće.
Voditelj ispitivanja mora imati edukaciju odgovarajuće struke potrebne kod obavljanja specifičnog ispitivanja.
Voditelj ispitivanja mora najmanje:
a.) odobriti plan ispitivanja i sve dopune istog datiranim pot­pisom,
b.) osigurati, da osoblje osiguranja kakvoće pravovremeno primi kopiju plana ispitivanja i svih dopuna istog te ostvariti efikasnu komunikaciju s osobljem osiguranja kakvoće tijekom ispitivanja,
c.) osigurati raspoloživost planova ispitivanja i dopuna istih te standardnih operativnih postupaka osoblju koje sudjeluje u ispitivanju,
d.) osigurati da je u planu ispitivanja i završnom izvještaju ispitivanja koje se obavlja i na više mjesta, utvrđena i definirana uloga glavnog istražitelja te svakog laboratorija i mjesta za ispitivanje koji su uključeni u izvođenje ispitivanja;
e.) osigurati djelovanje prema postupcima navedenim u planu ispitivanja i ocijeniti te dokumentirati utjecaj bilo kakvog odstupanja od plana ispitivanja na kakvoću i ispravnost ispitivanja, te ukoliko je potrebno obaviti odgovarajuće korektivne mjere postupaka te potvrditi odstupanja od standardnih operativnih postupaka tijekom ispitivanja,
f.) osigurati, da svi dobiveni podaci budu u potpunosti dokumentirani i zapisani,
g.) osigurati valjanost računalnih sustava korištenih u ispitivanju,
h.) potpisati i datirati završno izvješće te time potvrditi prihvaćanje odgovornosti za valjanost podataka te navesti stupanj sukladnosti ispitivanja s načelima dobre laboratorijske prakse,
i.) osigurati da po završetku ispitivanja plan ispitivanja, završno izvješće, izvorni podaci i popratni materijali budu pohranjeni.

Članak 5.

Glavni istraživač je obvezan osigurati provođenje povjerenih faza ispitivanja u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.

Članak 6.

Cjelokupno osoblje uključeno u provođenje ispitivanja mora biti upoznato s onim načelima dobre laboratorijske prakse koja se odnose na njegovo sudjelovanje u ispitivanju.
Osoblje mora imati pristup planu ispitivanja i odgovarajućim standardnim operativnim postupcima koji se odnose na njegovo sudjelovanje u ispitivanju. Njihova odgovornost je da djeluju u skladu s uputama danim u tim dokumentima. Svako odstupanje od uputa mora biti dokumentirano i javljeno neposredno voditelju ispitivanja ili, ako je primjereno, glavnom istraživaču, ili obojici.
Cjelokupno osoblje odgovorno je za točno i trenutačno bilježenje izvornih podataka u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse i odgovorno je za kakvoću tih podataka.
Potrebno je poduzeti sve mjere u cilju osiguranja ispravnosti ispitivanja i zaštite zdravlja osoblja koje sudjeluje u ispitivanju.
Osoblje mora obavjestiti odgovornu osobu o postojanju osob­nog zdravstvenog stanja koje bi moglo utjecati na ispitivanje. Osobe s takvim zdravstvenim stanjem bit će isključene iz ispitivanja.

Članak 7.

Laboratorij za ispitivanje mora imati pisani program osiguranja kakvoće, koji osigurava provođenje ispitivanja u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse.
Program osiguranja kakvoće mora provoditi osoba ili osobe koje su upoznate s postupcima ispitivanja, a koje su imenovane od odgovorne osobe, kojoj neposredno odgovaraju. Ove osobe ne smiju sudjelovati u provođenju ispitivanja kojem se osigurava kakvoća.

Članak 8.

Osoblje za osiguranje kakvoće odgovara najmanje za:
a.) posjedovanje i čuvanje odobrenih planova ispitivanja i standardnih operativnih postupaka koji se koriste u laboratoriju,
b.) potvrdu da plan ispitivanja sadrži sve podatke sukladno načelima dobre laboratorijske prakse. Potvrda treba biti dokumetnirana,
c.) obavljanje kontrole s ciljem utvrđivanja da li se sva ispitivanja provode u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse. Kontrolom se također treba utvrditi da su planovi ispitivanja i standardni operativni postupci stavljeni na raspolaganje osoblju koje sudjeluje u ispitivanju i da se postupa sukladno istima. Kontrole, kako je određeno programom osiguranja kakvoće i standardnim operativnim postupcima mogu biti:
– kontrole ispitivanja
– kontrole laboratorija
– kontrole procesa/postupka
Zapisnici o izvršenim kontrolama moraju se sačuvati,
d.) provjeru završnog izvješća radi utvrđivanja da su metode, postupci i opažanja točno i potpuno opisani te da prikazani rezultati točno i potpuno odražavaju izvorne podatke ispitivanja,
e.) pravovremeno podnošenje pisanog izvještaja o rezultatima kontrole voditelju ispitivanja, glavnom istraživaču i odgovornim osobama, kad je primjenjivo,
f.) izradu i potpisivanje izjave koja mora biti uključena u završno izvješće o vrstama i datumima kontrole, uključujući kontrolirane faze ispitivanja i datume podnošenja rezultata kontrole voditelju ispitivanja, glavnom istraživaču i odgovornim osobama, kad je primjenjivo. Izjava služi i potvrđivanju da završno izvješće odgovara izvornim podacima

Članak 9.

Laboratorij za ispitivanje mora biti odgovarajuće veličine, konstrukcije i na primjerenoj lokaciji, radi ispunjavanja uvjeta ispitivanja i radi smanjivanja mogućih ometanja koja mogu utjecati na valjanost ispitivanja.
Raspoloživi prostori laboratorija trebaju osigurati odgovarajuću razdvojenost različitih aktivnosti, kako bi se osiguralo pravilno provođenje svakog ispitivanja.
Laboratoriji trebaju imati dovoljno prostorija ili površina kako bi se osigurala izolacija sustava za ispitivanje i izolacija pojedinačnih projekata u kojima se koriste tvari ili organizmi za koje se sumnja da su biološki opasni.
Na raspolaganju trebaju biti prikladne prostorije ili površine za dijagnozu, liječenje i kontrolu bolesti, čime se osigurava da sustavi za ispitivanje ne dotraju do nedopuštenog stupnja.
Laboratorij za ispitivanje mora imati odgovarajući prostor s raspoloživim površinama za čuvanje zaliha i opreme. Skladišni prostori ili površine moraju biti odvojeni od prostora ili površina u kojima se nalaze sustavi za ispitivanje te moraju pružati odgovarajuću zaštitu od zaraze, kontaminacije ili propadanja.
Posebni prostori ili površine potrebni su za primanje i čuvanje ispitivanih i usporednih tvari i za miješanje ispitivanih tvari s nosačima radi sprečavanja kontaminacije ili miješanja.
Skladišni prostori ili površine za ispitivane tvari moraju biti odvojeni od prostora za operativne sustave. Moraju biti primjereni za očuvanje identiteta, koncentracije, čistoće i stabilnosti te osigurati sigurno pohranjivanje opasnih tvari.
Prostor za pohranu podataka mora biti raspoloživ za sigurno čuvanje i pristup planovima ispitivanja, izvornim podacima, završnim izvješćima i uzorcima ispitivanih tvari i kontrolnim uzorcima.. Izvedba prostora i uvjeti u prostoru za pohranu podataka moraju zaštiti njegov sadržaj od prijevremene dotrajalosti.
Postupanje s otpadom i njegovo uklanjanje mora biti obavljeno tako da ne ugrožava cjelovitost ispitivanja. To uključuje osiguravanje odgovarajućih prostorija za njegovo sakupljanje, čuvanje i uklanjanje te postupke prijevoza i obrade.

Članak 10.

Uređaji, uključujući i valjane računalne sustave, koji se koriste za izradu, pohranjivanje i pronalaženje podataka te za kontrolu čimbenika okoliša važnih za ispitivanje trebaju biti primjereno postavljeni, primjerenog oblika i odgovarajućeg kapaciteta.
Uređaji koji se koriste u ispitivanju moraju biti redovito pregledavani, održavani i umjeravani u skladu sa standardnim operativ­nim postupcima. O svim postupcima moraju se voditi očevidnici. Umjeravanje mora biti sljedivo do nacionalnih ili internacionalnih standarda mjerenja, gdje je to potrebno.
Uređaji i materijali korišteni u ispitivanju ne smiju nepovoljno utjecati na sustave za ispitivanje.
Kemikalije, reagensi i otopine moraju biti označeni podacima o osobinama (koncentraciji gdje je primjereno), roku uporabe i s navedenim posebnim uvjetima čuvanja. Podaci koji se odnose na podrijetlo, datum pripreme i stabilnost moraju biti raspoloživi. Rok uporabe može se produljiti temeljem dokumentirane procjene ili analize.
Uređaji koji se koriste za dobivanje fizikalno kemijskih podataka trebaju biti primjereno postavljeni, primjerenog oblika i odgovarajućeg kapaciteta.
Potrebno je osigurati ispravnost fizikalno-kemijskog sustava za ispitivanje.

Članak 11.

Pri korištenju bioloških sustava za ispitivanje moraju se osigurati odgovarajući uvjeti za pohranjivanje, stanište i njegu istih radi osiguranja kakvoće podataka.
Novozaprimljene laboratorijske životinje ili biljni sustavi za ispitivanje moraju biti izolirani toliko vremena koliko je potrebno za procjenu njihovog zdravstvenog stanja. U slučaju neuobičajene smrtnosti ili pobola te se serije ne smiju koristiti u ispitivanjima i, kada je to prikladno, treba ih humano uništiti. Na datum početka pokusa sustavi za ispitivanje trebaju biti bez ikakvih bolesti ili stanja koji bi mogli omesti svrhu ili obavljanje ispitivanja. Sustavi za ispitivanje koji tijekom ispitivanja obole ili se ozlijede trebaju se izolirati i liječiti, ako je potrebno za očuvanje cjelovitosti ispitivanja. Svaka dijagnoza i liječenje bilo koje bolesti prije ili za vrijeme ispitivanja mora biti zapisana.

Članak 12.

O izvoru, datumu dostave i opisu stanja u kojem je dostavljen sustav za ispitivanje moraju se voditi zapisi.
Biološke sustave za ispitivanje treba prije prve upotrebe ispitivane ili usporedne tvari, dovoljno dugo aklimatizirati na okolinu ispitivanja.
Svi podaci potrebni za pravilno raspoznavanje sustava za ispitivanje moraju se nalaziti na njihovim staništima ili spremnicima. Pojedini sustavi za ispitivanje koje je potrebno tijekom ispitivanja ukloniti iz njihovih staništa ili spremnika moraju biti odgovarajuće označeni, gdje god je moguće.
Staništa ili spremnike za sustave ispitivanja potrebno je u vrijeme korištenja u određenim razmacima čistiti i dezinficirati. Nijedan materijal koji dolazi u kontakt sa sustavom ne smije sadržavati onečišćenje u stupnju koji bi ometao ispitivanje. Životinjama je potrebno mijenjati ležaj u skladu s dobrom praksom uzgoja. Korištenje sredstava za kontrolu nametnika treba se dokumentirati.
Sustavi za ispitivanje koji se koriste u ispitivanjima na terenu trebaju biti postavljeni tako da se izbjegne ometanje ispitivanja od nanosa sprejeva ili prethodnog korištenja pesticida.

Članak 13.

O opisu svojstava ispitivane i usporedne tvari, datumu zaprimanja, roku uporabe, zaprimljenoj količini i količini korištenoj u ispitivanju moraju se voditi zapisi.
Postupci za rukovanje, uzorkovanje i pohranjivanje moraju biti utvrđeni kako bi se osigurao najveći mogući stupanj homogenosti i stabilnosti te spriječila kontaminacija i/ili miješanje.
Spremnik mora biti označen osnovnim identifikacijskim podacima, rokom uporabe i posebnim uvjetima za pohranjivanje.
Za svaku tvar mora biti poznata stabilnost u uvjetima pohranjivanja i ispitivanja.
Svaka ispitivana i usporedna tvar treba biti primjereno označena (npr. šifrom, registarskim brojem Chemical Abstracts Service (CAS broj), imenom, biološkim parametrima).
Za svako ispitivanje treba biti poznat identitet tvari uključujući broj serije, čistoću, sastav, koncentracije ili druga svojstva, potrebni za primjereno definiranje svake serije ispitivane i usporedne tvari.
Kad ispitivanu tvar nabavlja naručitelj, treba postojati mehanizam razvijen u suradnji s laboratorijem, koji potvrđuje identitet ispitivane tvari, koja se istražuje u ispitivanju.
Za sva ispitivanja treba biti poznata stabilnost ispitivane i usporedne tvari u uvjetima pohranjivanja i ispitivanja.
Ako se predmet za ispitivanje daje ili koristi u nosaču, potrebno je utvrditi homogenost, koncentraciju i stabilnost ispitivane tvari u tom nosaču. Za ispitivane tvari koje se koriste u istraživanju na terenu (npr. mješavine u spremnicima), to se utvrđuje posebnim laboratorijskim pokusom.
Iz svih ispitivanja, osim iz kratkoročnih, potrebno je zadržati primjerak ispitivane tvari iz svake serije za analizu.

Članak 14.

Laboratorij za ispitivanje mora posjedovati pisane standardne operativne postupke koje je odobrila odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje kako bi se osigurala kvaliteta i ispravnost podataka dobivenih u tom laboratoriju. Revizije standardnih operativnih postupaka mora odobriti odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje.
Svaka posebna jedinica ili područje laboratorija treba uvijek imati na raspolaganju dostupne valjane standardne operativne postupke za aktivnosti koje se unutar nje izvode. Kao dodatak standardnim operativnim postupcima može se koristiti objavljena stručna literatura, analitičke metode, članci i priručnici.
Odstupanja od standardnih operativnih postupaka vezanih uz ispitivanje trebaju se dokumentirati i trebaju ih potvrditi voditelj ispitivanja i glavni istraživač, kako je primjereno.
Standardni operativni postupci trebaju biti na raspolaganju, ali ne ograničeni, za sljedeće vrste aktivnosti u laboratorijima:
1. Ispitivane i usporedne tvari
Prijam, identifikacija, označavanje, rukovanje, uzorkovanje i pohranjivanje.
2. Uređaji, materijali i reagensi
(a) Uređaji:
korištenje, održavanje, čišćenje i umjeravanje.
(b) Računalni sustavi:
valjanost, uporaba, održavanje, sigurnost, kontrola mijenjanja i sigurnosne kopije.
(c) Materijali, reagensi i otopine:
priprema i označavanje.
3. Vođenje zapisa, izvještavanje, pohranjivanje i pronalaženje
Šifriranje ispitivanja, sakupljanje podataka, priprema izvještaja, sustavi kazala, rukovanje podacima, uključujući i korištenje računalnih sustava.
4. Sustav ispitivanja (gdje je prikladno)
(a) Priprema prostora i okolnih uvjeta u prostoru za sustave za ispitivanje.
(b) Postupci za prijam, prenošenje, valjano postavljanje, opis svojstava, identifikaciju i opskrbu sustava za ispitivanje.
(c) Priprema sustava za ispitivanje, opažanje i istraživanje prije, za vrijeme i na kraju ispitivanja.
(d) Rukovanje sustavima za istraživanje koji su tijekom ispitivanja pronađeni na umoru ili mrtvi.
(e) Sakupljanje, identifikacija i rukovanje uzorcima, uključujući obdukciju i histopatologiju.
(f) Lokacija i postavljanje sustava za ispitivanje na parcele za ispitivanje.
5. Postupci osiguravanja kakvoće
Aktivnosti osoblja za osiguravanje kakvoće u planiranju, izradi rasporeda, izvođenju, dokumentiranju i izvještavanju o kontrolama.

Članak 15.

Prije početka ispitivanja za svako ispitivanje mora biti pripremljen plan ispitivanja u pisanom obliku. Plan ispitivanja mora biti odobren potpisom voditelja ispitivanja s datumom i mora biti provjeren od osoblja osiguranja kakvoće glede sukladnosti s dobrom laboratorijskom praksom. Plan ispitivanja također treba odobriti odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje i naručitelj.
Izmjene i dopune plana ispitivanja mora opravdati i odobriti voditelj ispitivanja potpisom i datumom. Izmjene moraju biti sačuvane u planu ispitivanja.Odstupanja od plana ispitivanja mora voditelj ispitivanja ili glavni istraživač pravovremeno opisati i obrazložiti, potvrditi i datirati.
Za kratkoročna ispitivanja moguće je koristiti općeniti plan ispitivanja s priloženim dodatkom, specifičnim za ispitivanje.
Plan ispitivanja mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:
1. Identifikaciju ispitivanja, ispitivane i usporedne tvari
(a) opisni naslov,
(b) izjavu koja opisuje prirodu i svrhu ispitivanja,
(c) identifikaciju ispitivane tvari sa šifrom ili imenom (IUPAC; CAS broj, biološki parametri, itd.),
(d) usporednu tvar koja će se koristiti.
2. Podatke o naručitelju i laboratoriju
(a) ime i adresu naručitelja,
(b) ime i adresu svih laboratorija i mjesta za ispitivanje koji su uključeni,
(c) ime i adresu voditelja ispitivanja,
(d) ime i adresu glavnog(ih) istraživača i faza ispitivanja, koje je voditelj ispitivanja povjerio glavnom istraživaču i koje su u odgovornosti glavnog istraživača.
3. Datume
(a) datum odobrenja plana ispitivanja s potpisom voditelja ispitivanja. Datum odobrenja plana ispitivanja s potpisom odgovorne osobe laboratorija i naručitelja,
(b) Predviđene datume početka i završetka ispitivanja.
4. Metode ispitivanja
Potrebno je koristiti upute smjernica za ispitivanje OECD-a ili druge smjernice ili metode za ispitivanje, predviđene za korištenje.
5. Druga pitanja (gdje je primjereno)
(a) utemeljenost izbora sustava za ispitivanje,
(b) opis svojstava sustava za ispitivanje, kao što su vrsta, porijeklo, podporijeklo, izvor zalihe, broj, obujam tjelesne težine, spol, starost i ostali potrebni podaci,
(c) način davanja i razlog njenog izbora,
(d) razine doziranja i/ili koncentracije, učestalost, i trajanje davanja/aplikacije,
(e) detaljne podatke o nacrtu pokusa, uključujući opis kronološkog postupka ispitivanja, svih metoda, materijala i uvjeta, vrsta i učestalosti analize, mjerenja, opažanja i istraživanja koja je potrebno provesti, te o (mogućim) statističkim metodama.
6. Zapisi
Popis zapisa koji je potrebno čuvati.
Osim navedenih podataka, plan ispitivanja može sadržavati i druge podatke.

Članak 16.

Svakom ispitivanju mora biti dodijeljena posebna oznaka kojom će biti označen svaki dokument, podatak i uzorci iz tog ispitivanja. Uzorci iz ispitivanja označavaju se tako da se potvrdi njihovo podrijetlo. Označavanje mora omogućiti sljedivost primjerenu uzorku i ispitivanju.
Ispitivanje treba izvesti u skladu s planom ispitivanja.
Sve podatke dobivene tijekom ispitivanja osoba koja unosi podatke mora zapisati neposredno, odmah, točno i čitljivo. Ti unosi podataka moraju biti potpisani i datirani.
Svaka promjena izvornih podataka mora biti izvedena tako da se ne briše prethodno unesen unos, a uzrok izmjene mora biti naveden. Osoba koja je podatke izmijenila mora to potvrditi svojim potpisom s datumom.
Podatke dobivene neposrednim računalnim unosom osobe odgovorne za izravan unos podataka potrebno je identificirati na datum unosa. Računalni sustav treba omogućiti čuvanje punih pregleda revizije, tako da se vide sve promjene podataka, bez brisanja izvornih podataka. Mora se omogućiti povezivanje svih promjena podataka s osobama koje su te promjene izvršile, npr. putem korištenja (računalnih) potpisa s vremenom i datumom. Treba navesti razlog promjena.

Članak 17.

Za svako ispitivanje mora biti sastavljeno završno izvješće. Kod kratkoročnih ispitivanja moguće je pripremiti standardizirano završno izvješće sa priloženim dodatkom, specifičnim za ispitivanje.
Istraživači i znanstvenici koji su sudjelovali u ispitivanju moraju svoja izvješća potpisati i datirati.
Završno izvješće treba potpisati i datirati voditelj ispitivanja, kako bi potvrdio prihvaćanje odgovornosti za valjanost podataka. Treba navesti stupanj usklađenosti s načelima dobre laboratorijske prakse.
Ispravci i dodaci završnog izvješća moraju biti pripremljeni u obliku dopuna. Dopune mora potpisati i datirati voditelj ispitivanja, a u istima mora biti jasno naveden razlog ispravaka ili dodataka.
Preoblikovanje završnog izvješća kojim se udovoljava zahtjevima za podnošenje nadležnim tijelima ne znače ispravak, dodatak ili dopunu završnom izvješću.

Članak 18.

Završno izvješće mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:
a) identifikaciju ispitivanja, ispitivane i usporedne tvari
b) opisni naslov,
c) identifikaciju ispitivane tvari šifrom ili imenom (IUPAC; CAS broj, biološki parametri, itd.),
d) identifikaciju usporedne tvari
e) opis svojstava ispitivane tvari, uključujući čistoću, stabilnost, homogenost,
f) ime i adresu naručitelja,
g) ime i adresu svih laboratorija i mjesta za ispitivanje koji su uključeni,
h) ime i adresu voditelja ispitivanja
i) ime i adresu glavnog(ih) istraživača i faza ispitivanja, koje je voditelj ispitivanja povjerio glavnom istraživaču
j) imena i adrese ispitivača koji su doprinijeli završnom izvješću,
k) datume početka i završetka ispitivanja,
l) izjavu o programu osiguranja kakvoće, u kojoj su navedene vrste obavljenih kontrola i njihovi datumi, uključujući pregledane faze, te datume izvješćivanja o rezultatima kontrole odgovornoj osobi, voditelju ispitivanja i glavnom istraživaču, gdje je primjereno. Ova izjava također služi kao potvrda da završno izvješće odražava izvorne podatke,
m) opis uporabljenih metoda i materijala,
n) opis i obrazloženje određenog puta primjene ispitivane tvari,
o) referencu na smjernice za ispitivanje OECD-a ili druge smjernice ili metode za ispitivanje
p) metode i raspored ocjenjivanja, evidentiranja i analize parametara,
r) opis korištenih statističkih metoda,
s) sažetak rezultata,
t) sve informacije i podaci koje zahtjeva plan ispitivanja,
u) prikaz rezultata uključujući izračunavanja i utvrđivanje statističke značajnosti,
v) ocjenjivanje i raspravu rezultata, te ako je primjereno, zaključke,
z) mjesto pohranjivanja dokumentacije, podataka i uzoraka.

Članak 19.

U arhivi se obvezno pohranjuju u propisanom vremenskom trajanju:
a) plan ispitivanja, izvorni podaci, uzorci ispitivane i usporedne tvari, primjerci i završno izvješće svakog ispitivanja,
b) zapisi svih pregleda programa osiguranja kakvoće i programa glavnog programa,
c) zapisi o osposobljenosti, usavršavanju, iskustvima i opisu radnih mjesta osoblja,
d) zapisi i izvješća o održavanju i umjeravanju uređaja,
e) dokumentacija o valjanosti za računalne sustave,
f) popis korištenih standardnih operativnih postupaka,
g) zapisi o nadzoru stanja okoliša.
Ako razdoblje pohranjivanja nije propisano, treba dokumentirati završno odstranjivanje svih materijala ispitivanja. Ako se iz bilo kojeg razloga plan ispitivanja, izvorni podaci, ispitivane tvari ili dokumentacija odstrane prije isteka propisanog roka čuvanja, to mora biti opravdano i dokumentirano. Uzorci ispitivane i usporedne tvari moraju se čuvati tako dugo dok kakvoća pripravka dopušta ocjenjivanje.
Materijal pohranjen u arhivama treba biti popisan u kazalu, kako bi se olakšala uredna pohrana i pronalaženje.
Pristup arhivi smije imati samo ovlašteno osoblje. Prenošenje materijala u arhivu i iz nje mora biti zapisano.
Ako laboratorij za ispitivanje ili ugovorni arhiv prestane sa svojom djelatnošću i nema pravnog sljednika, arhivu treba prenijeti u arhivu naručitelja ispitivanja ili treće osobe.

Članak 20.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/04-04/41
Urbroj: 534-07-06-1
Zagreb, 28. travnja 2006.

Ministar
doc. dr. sc. Neven Ljubičić, v. r.




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga