|
|
|
|
1261
Na temelju članka 38. stavka 2. Zakona o zaštiti zraka (»Narodne novine«, broj 178/2004), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 10. svibnja 2006. godine donijela
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom se Uredbom propisuju granične vrijednosti ukupnog sumpora, olova, olefina, aromata, benzena, kisika, vode, policikličkih aromatskih ugljikovodika, oksigenata i drugih značajki kakvoće tekućih naftnih goriva koja se smiju stavljati u promet na domaće tržište, način utvrđivanja kakvoće tekućih naftnih goriva te način dokazivanja sukladnosti.
Članak 2.
Odredbe ove Uredbe primjenjuju se na sljedeće skupine tekućih naftnih goriva
koja se koriste za izgaranje u motorima s unutarnjim izgaranjem, ložištima i
rasvjetnim tijelima:
– motorne benzine,
– dizelska goriva,
– plinska ulja,
– loživa ulja,
– brodska goriva,
– petroleje.
Članak 3.
Ova Uredba ne primjenjuje se na tekuća naftna goriva:
(a) koja se nalaze u spremnicima plovila, izuzev putničkih brodova koji plove na
redovnim brodskim linijama, a upotrebljavaju se za njihov pogon, a koja dolaze
na teritorij Republike Hrvatske iz zemalja izvan Europske unije;
(b) koja su namijenjena za potrebe istraživanja i testiranja;
(c) koja su namijenjena za obradu prije konačnog izgaranja;
(d) koja će biti prerađena u rafinerijskoj proizvodnji;
(e) koja upotrebljavaju ratni brodovi i ostala plovila koja se koriste u vojnoj
službi;
(f) koja se upotrebljavaju u plovilu za specifičnu svrhu osiguravanja sigurnosti
broda ili spašavanja života na moru;
(g) loživa ulja koja se upotrebljavaju kao gorivo za izgaranje u uređajima za
loženje ako izgaranjem loživog ulja u uređajima za loženje nije prekoračena
propisana granična vrijednost emisije sumporovog dioksida prema posebnom propisu
kojim se određuju granične vrijednosti emisija u zrak; uređaji za loženje moraju
posjedovati dozvolu izdanu po posebnom propisu;
(h) loživa ulja koja se upotrebljavaju kao gorivo za izgaranje u rafinerijama,
ako mjesečni prosjek emisije sumporovog dioksida, prosječno po svim
postrojenjima u rafineriji i neovisno o vrsti korištenog goriva ili kombinacije
goriva, udovoljava propisanim graničnim vrijednostima emisije sumporovog
dioksida u zrak prema posebnom propisu kojim se određuju granične vrijednosti
emisija u zrak; rafinerije moraju posjedovati dozvolu izdanu po posebnom
propisu;
(g) koja se koriste u pomorstvu, a nisu goriva definirana točkom 5. članka 4.
ove Uredbe;
(h) brodska goriva koja se upotrebljavaju na brodovima koji imaju ugrađena
postrojenja za smanjenje emisije koje je najmanje jednako onom smanjenju koje bi
se postiglo uporabom brodskog goriva kakvoće propisane ovom Uredbom i koji
posjeduju dozvolu za rad ovih postrojenja izdanu po posebnom propisu;
(k) koja se iz potrebe upotrebljavaju na brodu zbog pretrpljenog oštećenja ili
oštećenja brodske opreme, pod uvjetom da su odmah nakon nastanka oštećenja
poduzete sve neophodne mjere da se spriječi ili svede na minimum pretjerana
emisija te da se oštećenje popravi u što kraćem roku.
Članak 4.
U smislu ove Uredbe:
1. benzin je isparivo mineralno ulje koje spada pod tarifne oznake kombinirane
nomenklature 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 i 2710 11 59;
namijenjeno je za rad motora s unutarnjim izgaranjem i paljenjem na svjećicu
koji se koristi za pogon cestovnih vozila;
2. dizelsko gorivo je plinsko ulje koje spada pod tarifnu oznaku kombinirane
nomenklature 27101941; rabi se za rad motora s unutarnjim izgaranjem i kompresionim paljenjem namijenjenih za pogon cestovnih i pružnih samohodnih
vozila za prijevoz putnika i robe; u ovu skupinu spada i dizelsko gorivo naziva
"eurodizel plavi" prema posebnom propisu;
3. plinsko ulje je tekuće gorivo dobiveno iz nafte, izuzimajući brodsko gorivo,
koje spada pod tarifne oznake kombinirane nomenklature 2710 19 25, 2710 19 29,
2710 19 45 ili 2710 19 49, ili bilo koje tekuće gorivo dobiveno od nafte, kojega
se manje od 65% obujma (uključujući gubitke) predestilira do 250 °C i od kojega
se najmanje 85% obujma (uključujući gubitke) predestilira do 350 °C prema metodi
ASTM D 86, a namijenjeno je za upotrebu u šumarskim i poljoprivrednim traktorima
na kotačima i njihovim vučenim priključnim strojevima, u motorima za necestovne
pokretne strojeve (industrijska bušača opreme, kompresori, oprema za gradnju
uključujući utovarivače, utovarivači na kamionima, buldožeri, gusjeničari,
hidraulični rovokopači, poljoprivredna oprema i samohodna poljoprivredna vozila,
viljuškari, šumarska oprema, oprema za održavanje putova, motorni grejderi,
cestovni valjci, asfaltni finišeri, oprema za čišćenje snijega, pomoćna oprema u
zračnim lukama, pokretne dizalice) te za upotrebu kao ulje za loženje; u ovu
skupinu spada i loživo ulje ekstra lako čiji je naziv određen prema posebnom
propisu;
4. loživo ulje je tekuće gorivo dobiveno iz nafte, izuzev plinskog ulja prema
definiciji iz točke 3. ovog članka i brodskog goriva prema definiciji iz točke
5. ovog članka, koje spada pod tarifnu oznaku kombinirane nomenklature 2710 19
51 do 2710 19 69 i koje, zbog svojih destilacijskih granica spada u kategoriju
loživih ulja namijenjenih za uporabu kao goriva i kod kojih se manje od 65%
obujma (uključujući i gubitke) destilira do 250 °C prema metodi ASTM D 86. Ako
se destilacija ne može odrediti tom metodom, naftni proizvod se isto tako
svrstava u kategoriju loživog ulja; u ovu skupina spada i loživo ulje naziva
lako, srednje i teško prema posebnom propisu;
5. brodsko gorivo je tekuće gorivo dobiveno iz nafte čija je namjena uporaba ili
koje se upotrebljava na plovilu uključujući i goriva utvrđena prema normi HRN
ISO 8217 i to:
(a) brodsko dizelsko gorivo je brodsko gorivo koje ima gustoću i kinematičku
viskoznost u granicama gustoće i kinematičke viskoznosti za kategoriju goriva
DMB i DMC iz tablice 1. u HRN ISO 8217,
(b) brodsko plinsko ulje je brodsko gorivo koje ima gustoću i kinematičku
viskoznost u granicama gustoće i kinematičke viskoznosti za kategoriju goriva
DMX i DMA iz tablice 1. u HRN ISO 8217;
6. petrolej je tekuće gorivo dobiveno iz nafte, koje spada pod tarifnu oznaku
kombinirane nomenklature 2710 19 25, odnosno atmosferski destilat koji destilira
između benzina i plinskog ulja, čije je destilacijsko područje obično između 150
i 300 oC; po potrebi obrađen može udovoljavati zahtjevima za razne uporabe;
7. granična vrijednost je najmanja ili najveća dozvoljena količina ukupnog
sumpora, olova, olefina, aromata, benzena, kisika, vode, policikličkih
aromatskih ugljikovodika, oksigenata, te najmanja i/ili najveća vrijednost
drugih značajki kakvoće tekućeg naftnog goriva;
8. druge značajke kakvoće tekućih naftnih goriva su: istraživački oktanski broj,
motorni oktanski broj, tlak para, destilacija, cetanski broj, gustoća na 15 oC,
točka filtrabilnosti, mazivost i metilni ester masne kiseline (FAME);
9. ASTM metode su metode koje je 1976. godine propisalo Američko udruženje za
ispitivanje i materijale u publikaciji definicija metoda i specifikacijama za
naftu te sredstava za podmazivanje;
10. kritično opterećenje je kvantitativna procjena izloženosti jednoj ili više
onečišćujućih tvari ispod koje, prema sadašnjim spoznajama, ne dolazi do
značajnih štetnih posljedica po osjetljive dijelove okoliša;
11. praćenje kakvoće je utvrđivanje propisanih graničnih vrijednosti i drugih
značajki kakvoće tekućih naftnih goriva uzorkovanjem i laboratorijskom analizom
tekućeg naftnog goriva u cilju zaštite i poboljšanja kakvoće zraka;
12. dobavljač je pravna ili fizička osoba - proizvođač i/ili uvoznik, odnosno
trgovac tekućih naftnih goriva;
13. pošiljka je određena količina tekućeg naftnog goriva koja se dostavlja
auto-cisternom, vagon cisternom, cjevovodom ili brodom od dobavljača do
benzinske postaje, skladišta goriva za opskrbu plovila te skladišta stacionarnog
izvora;
14. uređaj za loženje je tehnički uređaj u kojem se izgaranjem goriva proizvodi
toplina;
15 MARPOL podrazumijeva Međunarodnu konvenciju za sprječavanje onečišćenja s
brodova, iz 1973., preinačenu Protokolom iz 1978.;
16. Prilog VI Protokola iz 1997. godine ima naziv »Pravila za sprječavanje
onečišćivanja zraka s brodova«kojim se mijenja i dopunjuje Međunarodna
konvencija o sprečavanju onečišćenja s brodova iz 1973., kako je preinačena
Protokolom iz 1978.;
17. kontrolna područja emisija Ox podrazumijeva morska područja definirana kao
takva od strane Svjetske pomorske organizacije (IMO) u Dodatku VI MARPOL-a;
18. putnički brodovi su brodovi koji prevoze više od 12 putnika, gdje je putnik
svaka osoba koja nije:
(a) zapovjednik i članovi posade ili neka druga osoba zaposlena ili koja
sudjeluje u bilo kojem svojstvu na brodu u djelatnosti tog broda, i
(b) dijete ispod jedne godine starosti;
19. redovite usluge podrazumijevaju niz putovanja putničkih brodova koji djeluju
tako da pružaju uslugu prijevoza između iste dvije ili više luka, ili niza
putovanja iz i prema istoj luci bez kratkih pristajanja između, bilo:
(a) prema obavljenom rasporedu, ili
(b) ako se radi o putovanjima koja su toliko redovita ili česta da sačinjavaju
prepoznatljiv raspored;
20. ratni brod je brod koji pripada oružanim snagama države te nosi vanjske
oznake prema kojima se ti brodovi razlikuju po državnoj pripadnosti, pod
zapovjedništvom propisno imenovanog časnika od strane vlade države i čije se ime
pojavljuje na primjerenoj službenoj listi ili njenom ekvivalentu, te je
opskrbljen posadom koja podliježe redovitoj disciplini oružanih snaga;
21. brod na vezu je brod koji je sigurno privezan i usidren u luci dok
utovaruje/istovaruje teret ili pruža smještaj, uključujući provedeno vrijeme
kada nije uključen u operacije s teretom;
22. plovilo za kopnene vodene putove je plovilo s posebnom namjenom za upotrebu
na kopnenim vodenim putovima i to:
– nosivosti od 15 tona i više,
– koje nije namijenjeno za prijevoz tereta istisnine 15 m3 i više,
– tegljač i potiskivač, uključujući i one sa manje od 15 m3 istisnine, predviđen
za tegljenje i potiskivanje ili pokretanje plovila usporedo,
– uključujući sva plovila koja nose:
(a) certifikat za kopnenu navigaciju prema Zakonu o plovidbi unutarnjim vodama,
(b) certifikat izdan prema članku 22. Revidirane Konvencije za navigaciju
Rajnom.
Nisu uključeni: putnički brod, trajekt, plovilo za zabavu, servisno plovilo
nadzornog tijela, vatrogasno plovilo, ratni brod, tegljač i potiskivač istisnine
manje od 15 m3 predviđen da tegli, potiskuje ili pokreće usporedno plovilo
istisnine manje od 15 m3, ploveći objekt, oprema ili instalacije;
23. stavljanje na tržište brodskog goriva znači snabdijevati ili činiti
dostupnim trećim osobama, uz plaćanje ili bez naplate, brodsko gorivo za
izgaranje na brodu. Ono isključuje dobavljanje ili stavljanje na raspolaganje
brodska goriva za izvoz u teretnim spremnicima brodova;
24. tehnologija smanjivanja emisija podrazumijeva sustav čišćenja ispušnih
plinova, ili bilo koju drugu tehnološku metodu koja je provjerljiva i
najpovoljnija za okoliš.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |