|
|
|
|
1544
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o zaštiti od ionizirajućeg zračenja i sigurnosti izvora
ionizirajućeg zračenja, kojega je Hrvatski sabor donio na sjednici 26. svibnja
2006. godine.
Klasa: 011-01/06-01/18
Urbroj: 71-05-03/1-06-2
Zagreb, 30. svibnja 2006.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
Opće odredbe
Članak 1.
Ovim se Zakonom određuju načela i mjere zaštite od ionizirajućeg zračenja, sigurnosne mjere za izvore ionizirajućeg zračenja, postupanje u izvanrednim događanjima, način skladištenja i zbrinjavanja radioaktivnog otpada te nadzor nad provedbom mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja, a sve radi osiguranja i smanjivanja rizika po život i zdravlje ljudi te okoliš za sadašnje i buduće naraštaje.
Članak 2.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
Aktivnost radioaktivnog izvora jest broj raspada radionuklida u jedinici
vremena. Jedinica aktivnosti je bekerel (Bq).
Apsorbirana doza jest količina energije koja je deponirana ionizirajućim
zračenjem u jedinici mase tijela. Fizikalna jedinica kojom se izražava
apsorbirana doza jest grej (Gy). Jedan grej jest omjer energije ionizirajućeg
zračenja iznosa jedan džul po masi od jednog kilograma.
Djelatnost s izvorima ionizirajućeg zračenja jest ljudska aktivnost tijekom koje
može doći do povećanja ozračenja pojedinca.
Dozvola za uporabu izvora ionizirajućeg zračenja jest rješenje kojim Državni
zavod za zaštitu od zračenja nositelju odobrenja dopušta uporabu određenog
izvora ionizirajućeg zračenja.
Efektivna doza jest proračunom modificirana apsorbirana doza kojom se izražava
rizik izlaganja ionizirajućem zračenju uzimajući u obzir različitu biološku
učinkovitost različitih vrsta ionizirajućeg zračenja i različitu osjetljivost
tkiva i organa ljudskog tijela s obzirom na ionizirajuće zračenje. Fizikalna
jedinica kojom se izražava efektivna doza jest jedan sivert (Sv).
Intervencije jesu sustavne, unaprijed planirane mjere kojima se smanjuje već
postojeća razina izlaganja ionizirajućem zračenju ili mogućnost ozračenja
ionizirajućim zračenjem koje je posljedica izvanredna događaja.
Intervencijske razine jesu razine očekivanoga ozračenja koje bi moglo nastati
kao posljedica izvanrednoga događaja ili kroničnoga izlaganja ionizirajućem
zračenju u okolišu, kod kojih se poduzimaju posebne zaštitne mjere.
Ionizirajuće zračenje jest elektromagnetsko i čestično zračenje čijim prolazom u
tvari izravno ili neizravno nastaju parovi pozitivno i negativno električki
nabijenih čestica-iona.
Iskorišteni zatvoreni radioaktivni izvor jest onaj zatvoreni radioaktivni izvor
čija je aktivnost manja od minimalne aktivnosti potrebne za obavljanje
djelatnosti za koju je prvobitno namijenjen.
Izloženi radnik jest radnik koji tijekom obavljanja djelatnosti mora biti u
području izloženosti.
Izvanredni događaj jest događaj u svezi s djelatnostima s ionizirajućim
zračenjem ili sigurnošću nuklearnih postrojenja prouzročen okolnostima koje više
nisu pod nadzorom, a čija je posljedica izlaganje povišenom ozračenju izloženih
radnika, stanovništva ili radioaktivno onečišćenje okoliša.
Izvor bez posjednika jest zatvoreni radioaktivni izvor koji nije pod nadzorom u
smislu ovoga Zakona, bez obzira je li bio pod nadzorom ili je ostavljen,
izgubljen, premješten, ukraden ili je predmet djelatnosti bez odobrenja.
Izvor ionizirajućeg zračenja jest svaki uređaj, postrojenje ili tvar koja
proizvodi ili odašilje ionizirajuće zračenje.
Korisnik jest tijelo državne vlasti, tijelo državne uprave ili tijelo područne
(regionalne) i lokalne samouprave te pravna ili fizička osoba kojoj za uporabu
ionizirajućeg izvora nije potrebno odobrenje za obavljanje određene djelatnosti
s izvorom ionizirajućeg zračenja.
Medicinsko ozračenje jest izloženost ionizirajućem zračenju pacijenta tijekom
primjene izvora ionizirajućeg zračenja u dijagnostičke ili terapijske svrhe.
Nositelj odobrenja jest pravna ili fizička osoba, tijelo državne uprave ili
tijelo lokalne i područne (regionalne) samouprave kojem je dano odobrenje za
obavljanje određene djelatnosti s izvorom ionizirajućeg zračenja.
Nuklearni gorivni ciklus podrazumijeva sve djelatnosti u proizvodnji nuklearne
energije uključujući: nalaženje sirovina i proizvodnju nuklearnoga goriva,
uporabu nuklearnoga goriva u nuklearnome reaktoru, prestanak rada i raspremanje
nuklearnoga reaktora, zbrinjavanje radioaktivnoga otpada podrijetlom iz
nuklearnih postrojenja te sva istraživanja u svezi s tim djelatnostima.
Odlaganje radioaktivnog otpada i iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora
jest djelatnost kontroliranog, trajnog smještaja radioaktivnog otpada i
iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora u građevinu namijenjenu odlaganju
bez namjere da se taj radioaktivni otpad i iskorišteni zatvoreni radioaktivni
izvori ponovno uključe u bilo koju djelatnost s radioaktivnim tvarima. Odlaganje
također uključuje proces odobrenog i kontroliranog ispuštanja radioaktivnog
otpada u okoliš uzimajući u obzir njegovu kasniju disperziju.
Odobrenje za obavljanje djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja jest
rješenje kojim Državni zavod za zaštitu od zračenja pravnoj ili fizičkoj osobi,
tijelu državne uprave ili tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave, dopušta obavljanje određene djelatnosti s izvorom ionizirajućeg
zračenja.
Otvoreni radioaktivni izvor jest radioaktivni izvor koji nije zatvoreni
radioaktivni izvor, a može biti u krutom, tekućem ili plinovitom stanju.
Ovlašteni stručni tehnički servis jest pravna osoba koju je Državni zavod za
zaštitu od zračenja rješenjem ovlastio za obavljanje određenih stručnih poslova
zaštite od ionizirajućeg zračenja.
Ozračenje jest izlaganje ionizirajućem zračenju. Ono može biti vanjsko ili
unutarnje, ovisno o tome je li izvor ionizirajućeg zračenja izvan ili unutar
tijela.
Područje izloženosti jest područje na kojem postoji mogućnost da pojedinac ili
grupa ljudi bude izložena ionizirajućem zračenju iznad granice ozračenja
propisane za pojedinog stanovnika. Područje izloženosti dijeli se na područje
nadgledanja i područje posebnog nadgledanja.
Pojedini stanovnik jest fizička osoba, isključujući izložene radnike i osobe
koje se obučavaju ili školuju za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja za
vrijeme rada i obrazovanja.
Prirodna radioaktivna tvar sa svojstvima promijenjenim korištenjem tehnoloških
postupaka jest prirodna tvar u kojoj je koncentracija pojedinih radionuklida
promijenjena ljudskim djelovanjem izvan nuklearnoga gorivnog ciklusa tako da je
aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida koje sadrži takva
radioaktivna tvar iznad granice koju pravilnikom propisuje ministar nadležan za
zdravstvo.
Radioaktivne tvari jesu tvari koje sadrže, osim ostalih, i atome s nestabilnim
jezgrama koje svojim raspadom proizvode ionizirajuće zračenje.
Radioaktivni izvor jest radioaktivna tvar koja nije izuzeta.
Radioaktivni otpad jest otpadna tvar nastala obavljanjem djelatnosti s izvorima
ionizirajućeg zračenja, bez obzira na fizički oblik i kemijska svojstva, koja
sadrži radioaktivne tvari čija je aktivnost, koncentracija ili zračenje iznad
granice koju pravilnikom propisuje ministar nadležan za zdravstvo.
Radioaktivno onečišćenje jest onečišćenje bilo kojeg materijala, površine,
okoliša ili pojedinog stanovnika radioaktivnim tvarima. Ako se radi o organizmu,
radioaktivno onečišćenje uključuje i vanjsko onečišćenje kože i unutarnje
onečišćenje bez obzira na način unošenja radionuklida.
Radionuklid jest atom s karakterističnim brojem protona i neutrona i energijskim
stanjem jezgre koja ima svojstvo radioaktivnosti, tj. nije stabilna.
Skladištenje radioaktivnog otpada i iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora
jest djelatnost stavljanja radioaktivnog otpada i/ili iskorištenih zatvorenih
radioaktivnih izvora u skladišta prije ili nakon kondicioniranja ili
obrađivanja, odnosno prije otpuštanja iz nadzora, vraćanja proizvođaču, izvoza
ili odlaganja, tj. čuvanja na način koji osigurava njegovu izolaciju s namjerom
obavljanja djelatnosti u budućnosti.
Zatvoreni radioaktivni izvor jest radioaktivni izvor zatvoren u nepropusnoj
ovojnici od neradioaktivne tvari tako da radioaktivna tvar ne može doći u dodir
s okolišem.
Zbrinjavanje radioaktivnog otpada podrazumijeva sve administrativne i operativne
postupke koji su uključeni u djelatnost obrade, kondicioniranja, prijevoza,
skladištenja i odlaganja radioaktivnog otpada i iskorištenih zatvorenih
radioaktivnih izvora.
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona izvori ionizirajućeg zračenja jesu:
– rendgenski uređaji, akceleratori i drugi električni uređaji koji proizvode
ionizirajuće zračenje,
– radioaktivni izvori,
– uređaji s radioaktivnim izvorima,
– radioaktivni otpad,
– postrojenja, sve tvari i predmeti iz nuklearnoga gorivnog ciklusa bez obzira
na namjenu, oblik, fizikalno ili kemijsko stanje, koje mogu uzrokovati ozračenje
pojedinca ili radioaktivno onečišćenje okoliša iznad granica utvrđenih na
temelju ovoga Zakona,
– radioaktivne tvari koje se nalaze u okolišu zbog nuklearnih eksplozija,
izvanrednih događaja ili zbog kakva drugog razloga koji je posljedica čovjekove
djelatnosti,
– prirodne radioaktivne tvari sa svojstvima promijenjenim korištenjem
tehnoloških postupaka,
– uređaji i tvari koji su onečišćeni radioaktivnom tvari iznad propisanih
granica.
Članak 4.
Ovaj se Zakon ne odnosi na prirodnu razinu ionizirajućeg zračenja podrijetlom iz svemira, Zemljine kore ili ljudi ako nije promijenjena ljudskom djelatnošću.
Načela zaštite od ionizirajućeg zračenja
Članak 5.
Mjerama zaštite od ionizirajućeg zračenja mora se osigurati provedba načela opravdanosti, optimalizacije i ograničenja ozračenja.
Članak 6.
Načelo opravdanosti u odnosu na djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja
ostvaruje se ako djelatnost koja uključuje ozračenje ljudi daje korist izloženim
pojedincima ili društvu koja je u svim okolnostima veća od štetnosti zbog
izlaganja ionizirajućem zračenju, uvažavajući gospodarske, socijalne i druge
čimbenike.
Načelo opravdanosti u odnosu na intervencije postiže se tako da svaka
intervencija mora ublažiti posljedice izvanrednoga događaja, a posebno smanjiti
izlaganje ljudi ionizirajućem zračenju zbog izvanrednoga događaja.
Članak 7.
Načelo optimalizacije zaštite od ionizirajućeg zračenja u odnosu na djelatnosti
s izvorima ionizirajućeg zračenja ostvaruje se provedbom mjera zaštite kojima se
izlaganje radnika i drugih osoba ionizirajućem zračenju od svih djelatnosti s
izvorima ionizirajućeg zračenja i svih izvora ionizirajućeg zračenja smanjuje
toliko nisko koliko je razumno moguće unutar propisanih granica, uvažavajući
tehničke, organizacijske, gospodarske, zdravstvene i socijalne čimbenike.
Načelo optimalizacije u odnosu na intervencije ostvaruje se tako da provedba,
opseg i trajanje svake intervencije mora postići najveći razumno moguć pozitivan
učinak.
Članak 8.
Načelo ograničenja ozračenja za djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja provodi se primjenom mjera zaštite određenim ovim Zakonom tako da izlaganje osoba ionizirajućem zračenju mora biti niže od utvrđenih granica ozračenja.
Sustavno ispitivanje i praćenje ionizirajućeg zračenja u okolišu
Članak 9.
Sustavno ispitivanje i praćenje vrste i aktivnosti radioaktivnih tvari u zraku, tlu, moru, rijekama, jezerima, podzemnim vodama, krutim i tekućim oborinama, vodi za piće, hrani i predmetima opće uporabe te stambenim i radnim prostorijama, provodi se pod uvjetima, na način i mjestima te u rokovima propisanim pravilnikom koji donosi ministar nadležan za zdravstvo uz suglasnost ministra nadležnog za zaštitu okoliša.
Mjere sigurnosti izvora ionizirajućeg zračenja
Članak 10.
Mjere radiološke sigurnosti izvora ionizirajućeg zračenja imaju za cilj
povećanje operativne sigurnosti pri radu s izvorima ionizirajućeg zračenja,
sprečavanje okolnosti koje mogu prouzročiti izvanredni događaj i svođenje
mogućih štetnih posljedica na minimum.
Mjere fizičke sigurnosti izvora ionizirajućeg zračenja poduzimaju se u cilju
sprečavanja oštećenja, gubitka, krađe i nedopuštenog premještaja izvora
ionizirajućeg zračenja ili nedopuštenog pristupa izvoru ionizirajućeg zračenja.
Mjere iz stavka 1. i 2. ovoga članka propisat će pravilnikom ministar nadležan
za zdravstvo.
Granice ozračenja stanovništva
Članak 11.
Pojedini stanovnik ne smije u jednoj godini primiti efektivnu dozu višu od 1 mSv od izvora ionizirajućeg zračenja koji su uključeni u djelatnosti s izvorima ionizirajućih zračenja.
Dobna granica za izložene radnike
Članak 12.
Osobe mlađe od 18 godina ne smiju raditi na poslovima na kojima mogu biti ozračene iznad granice propisane odredbom članka 11. ovoga Zakona.
Granice ozračenja izloženih radnika
Članak 13.
Efektivna doza izloženih radnika ne smije u normalnim uvjetima tijekom rada biti veća od 100 mSv u razdoblju od pet uzastopnih godina, uz uvjet da niti u jednoj godini petogodišnjeg razdoblja efektivna doza ne smije biti veća od 50 mSv.
Članak 14.
Uvažavajući granice ozračenja propisane odredbama članka 11. i 13. ovoga Zakona, granice izlaganja za određene organe ili tkiva čovjekova tijela, granice izlaganja osoba koje se obučavaju ili obrazuju za rad s izvorima ionizirajućih zračenja, granice izlaganja u posebnim okolnostima zbog provedbe intervencija u izvanrednom događaju te granice između područja nadgledanja i posebnog nadgledanja propisat će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.
Zaštita tijekom trudnoće i dojenja
Članak 15.
Izloženoj radnici tijekom trudnoće nositelj odobrenja, odnosno korisnik mora
osigurati radno mjesto na kojem efektivna doza ne smije prijeći 1 mSv.
Na radnim mjestima na kojima postoji mogućnost radioaktivnog onečišćenja ne
smiju raditi žene koje doje.
Medicinsko ozračenje
Članak 16.
Granice ozračenja određene ovim Zakonom ne odnose se na medicinsko ozračenje.
Uvjete, način i mjere zaštite osoba izloženih medicinskom ozračenju utvrdit će
pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.
Mjerenje osobnog ozračenja
Članak 17.
Mjerenje osobnog ozračenja izloženih radnika ili osoba koje se obučavaju ili
obrazuju za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja provodi se sustavno
individualnim mjerenjem vanjskog ozračenja, a kod radnika koji rade s otvorenim
radioaktivnim izvorima mora se i izmjeriti i/ili procijeniti i unutarnje
ozračenje.
Rokove i način mjerenja osobnog ozračenja iz stavka 1. ovoga članka pravilnikom
propisuje ministar nadležan za zdravstvo.
Stručna osposobljenost
Članak 18.
Izloženi radnici moraju imati posebno stručno obrazovanje o primjeni mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja.
Članak 19.
Posebno stručno obrazovanje o primjeni mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja
izloženi radnici stječu tijekom redovitog obrazovanja ili dopunskim
obrazovanjem.
Izloženi radnici moraju periodično obnavljati znanje o primjeni mjera zaštite od
ionizirajućeg zračenja.
Dopunsko obrazovanje iz stavka 1. ovoga članka i obnovu znanja iz stavka 2.
ovoga članka organizira Državni zavod za zaštitu od zračenja.
Uvjeti, rokovi i način stjecanja potrebnog stručnog obrazovanja i obnove znanja
o primjeni mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja utvrdit će se pravilnikom
koji donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Provjera zdravstvene sposobnosti
Članak 20.
Izloženi radnici moraju udovoljavati posebnim zdravstvenim uvjetima.
Zdravstvena sposobnost za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja mora se
provjeravati za učenike i studente prije početka obrazovanja za rad s izvorima
ionizirajućeg zračenja i za izložene pripravnike i radnike prije početka rada s
izvorima ionizirajućeg zračenja u okviru prethodnoga zdravstvenog pregleda.
Zdravstvena sposobnost osoba iz stavka 1. i stavka 2. ovoga članka provjerava se
u okviru redovitog ili izvanrednoga zdravstvenog pregleda.
Zdravstveni uvjeti kojima moraju udovoljavati osobe iz stavka 2. ovoga članka,
učestalost pregleda te sadržaj, način i rokovi čuvanja podataka o tim pregledima
utvrdit će se pravilnikom koji donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 21.
Provjeru zdravstvene sposobnosti osoba iz članka 20. ovoga Zakona obavljaju zdravstvene ustanove koje obavljaju djelatnost medicine rada, trgovačka društva koja obavljaju djelatnost medicine rada i privatne ordinacije medicine rada koje ovlašćuje ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 22.
Ustanove u okviru čijih se nastavnih planova polaznici obučavaju ili obrazuju za
rad s izvorima ionizirajućeg zračenja moraju polaznicima osigurati provjeru
zdravstvene sposobnosti i mjerenje osobnoga ozračenja tijekom obrazovanja.
Ustanove u okviru čijih se nastavnih planova polaznici obučavaju ili obrazuju za
rad s izvorima ionizirajućeg zračenja, smiju upisati kandidate koji ispunjavaju
uvjete propisane pravilnikom iz članka 20. stavka 4. ovoga Zakona.
Uvjeti za prostor i uređaje
Članak 23.
Prostor, uređaji i postrojenja u kojima su smješteni izvori ionizirajućeg
zračenja ili se obavljaju djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja, izvori
ionizirajućeg zračenja, zaštitna oprema i osobna zaštitna oprema, moraju
ispunjavati uvjete kojima se osiguravaju mjere sigurnosti izvora te zaštita
ljudi i okoliša od ionizirajućeg zračenja i od onečišćenja radioaktivnim
tvarima.
Uvjeti iz stavka 1. ovoga članka utvrdit će se pravilnikom koji donosi ministar
nadležan za zdravstvo.
Pravilnik kojim se određuju uvjeti za projektiranje, gradnju te uklanjanje
građevina u kojima su smješteni izvori ionizirajućeg zračenja ili se obavljaju
djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja donosi ministar nadležan za
zdravstvo uz suglasnost ministra nadležnog za graditeljstvo i ministra nadležnog
za unutarnje poslove.
Odobrenja
Članak 24.
Odobrenje za obavljanje djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja daje
Državni zavod za zaštitu od zračenja.
Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka daje se, odnosno uskraćuje rješenjem protiv
kojeg nije dopuštena žalba, već se protiv toga rješenja može pokrenuti upravni
spor.
Popis djelatnosti, uvjete za davanje odobrenja za obavljanje djelatnosti s
izvorima ionizirajućeg zračenja te rokove važenja odobrenja iz stavka 1. ovoga
članka propisat će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.
Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka za oružane snage Republike Hrvatske daje
ministar nadležan za obranu uz prethodno pribavljeno mišljenje ravnatelja
Državnog zavoda za zaštitu od zračenja.
Ako ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu od zračenja u roku od 30 dana od dana
kada je zatraženo ne dostavi ministru nadležnom za obranu mišljenje iz stavka 4.
ovoga članka, smatra se da je dao pozitivno mišljenje.
Članak 25.
Nositelj odobrenja za obavljanje djelatnosti iz članka 24. ovoga Zakona smije
započeti koristiti izvor ionizirajućeg zračenja nakon što Državni zavod za
zaštitu od zračenja izda dozvolu za uporabu toga izvora.
Dozvola iz stavka 1. ovoga članka daje se, odnosno uskraćuje rješenjem protiv
kojega nije dopuštena žalba, već se protiv toga rješenja može pokrenuti upravni
spor.
Uvjete za davanje dozvole i rokove važenja dozvole iz stavka 1. ovoga članka
propisat će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.
Izuzeće od zahtjeva za ishođenjem odobrenja
Članak 26.
Na radioaktivnu tvar i djelatnost s tom tvari ne primjenjuju se odredbe članka
24. i 25. ovoga Zakona ako je ispunjen jedan od sljedećih uvjeta:
1. ukupna aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida uključenih u
djelatnost ne prelazi vrijednosti utvrđene pravilnikom koji donosi ministar
nadležan za zdravstvo,
2. aktivnost ili koncentracija aktivnosti radionuklida u radioaktivnoj tvari ne
prelazi vrijednost utvrđenu pravilnikom iz točke 1. ovoga stavka.
Na rendgenski uređaj, akcelerator i drugi električni uređaj koji proizvodi
ionizirajuće zračenje i djelatnost s njim ne primjenjuju se odredbe članka 24. i
25. ovoga Zakona ako su ispunjena oba sljedeća uvjeta:
1. najveća razlika napona električnog uređaja koji proizvodi ionizirajuće
zračenje ne prelazi vrijednost od 30 keV u bilo kojem trenutku tijekom uporabe,
2. apsorbirana doza u jedinici vremena na udaljenosti 0.1 m od bilo koje
dostupne površine električnog uređaja koji proizvodi ionizirajuće zračenje, ni
pod kojim uvjetom ne može prijeći 1 µGy na sat.
Na tvari ili uređaje onečišćene radionuklidima čija koncentracija ne prelazi
koncentracije za koje je dopušteno ispuštanje ne primjenjuju se odredbe članka
24. i 25. ovoga Zakona.
Članak 27.
Na djelatnosti sa zatvorenim radioaktivnim izvorima, ne primjenjuju se odredbe
članka 24. ovoga Zakona ako apsorbirana doza u jedinici vremena na udaljenosti
0.1 m od bilo koje dostupne površine zatvorenog radioaktivnog izvora ili uređaja
u kojem se nalazi zatvoreni radioaktivni izvor, ni pod kojim uvjetom ne može
prijeći 1 µGy na sat.
Korisnik ne smije započeti koristiti radioaktivni izvor iz stavka 1. ovoga
članka prije nego li Državni zavod za zaštitu od zračenja izda dozvolu za
uporabu toga izvora.
Korisnik nakon završetka uporabe radioaktivnog izvora iz stavka 1. ovoga članka
mora osigurati financijska sredstva za njihovo zbrinjavanje sukladno uvjetima
propisanim uredbom Vlade Republike Hrvatske iz članka 38. stavka 2. ovoga
Zakona.
Utvrđivanje i primjena mjera zaštite izloženih radnika i nadzora radnih mjesta
Članak 28.
Nositelj odobrenja mora osigurati:
– provjeru zdravstvene sposobnosti izloženih radnika,
– mjerenje osobnoga ozračenja izloženih radnika,
– obrazovanje o primjeni mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja za izložene
radnike,
– pregled izvora ionizirajućeg zračenja i uvjeta rada te mjerenje propisanih
elemenata,
– mjere osiguranja kvalitete,
– provjeru kvalitete,
– osobna zaštitna sredstva i opremu za izložene radnike te provjeru ispravnosti
tih sredstava,
– redovito umjeravanje i provjeru ispravnosti mjernih instrumenata,
– provjeru radioaktivnog onečišćenja osoba, predmeta, okoliša, prostorija i
zraka u prostorijama u kojima se obavljaju djelatnosti ili su smješteni izvori
ionizirajućeg zračenja.
Članak 29.
Način, opseg i rokovi mjerenja osobnoga ozračenja izloženih radnika i osoba
izloženih medicinskom ozračenju, pregleda izvora ionizirajućeg zračenja i uvjeta
rada te mjerenja propisanih elemenata i provjere kvalitete, provjere ispravnosti
osobnih zaštitnih sredstava i opreme, provjere ispravnosti mjernih instrumenata,
mjere osiguranja kvalitete, provjere radioaktivnog onečišćenja osoba, predmeta,
okoliša, prostorija i zraka u prostorijama u kojima se obavljaju djelatnosti ili
su smješteni radioaktivni izvori propisat će se pravilnikom koji donosi ministar
nadležan za zdravstvo.
Pravilnikom iz stavka 1. ovoga članka propisat će se i obvezan sadržaj izvješća
o nadzoru i mjerenjima, postupak izvješćivanja te obveza vođenja evidencija,
njihov sadržaj, način vođenja i rokovi čuvanja.
Članak 30.
Izloženi radnici obvezni su tijekom rada provoditi sve propisane i uobičajene mjere samozaštite od ionizirajućeg zračenja kao i zaštite drugih osoba, koristiti zaštitnu opremu i uređaje za mjerenje osobnoga ozračenja te koristiti sve druge potrebne mjere za zaštitu od ionizirajućeg zračenja.
Osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućeg zračenja
Članak 31.
Nositelj odobrenja obvezan je imenovati osobu odgovornu za zaštitu od
ionizirajućeg zračenja.
Osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućeg zračenja mora glede stručnog
obrazovanja ispunjavati uvjete propisane pravilnikom koji donosi ministar
nadležan za zdravstvo.
Osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućeg zračenja:
– provodi unutarnju kontrolu nad primjenom mjera zaštite od ionizirajućeg
zračenja,
– skrbi o uporabi zaštitne opreme i uređaja za mjerenje osobnoga ozračenja
izloženih radnika,
– skrbi o provedbi provjere zdravstvene sposobnosti izloženih radnika,
– skrbi o stručnoj osposobljenosti izloženih radnika za rad s izvorima
ionizirajućeg zračenja i o obnovi znanja o primjeni mjera zaštite od
ionizirajućih zračenja,
– skrbi o pregledima izvora ionizirajućeg zračenja u propisanim rokovima,
– potiče i organizira poduzimanje zaštitnih mjera u slučaju izvanrednoga
događaja, a u skladu s aktom o provedbi mjera zaštite od ionizirajućih zračenja
i mjera osiguranja kvalitete,
– prisustvuje inspekcijskom nadzoru i očituje se na nalaz inspektora,
– osigurava vođenje svih propisanih evidencija koje je nositelj odobrenja
obvezan voditi.
Osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućeg zračenja obvezna je bez odgađanja
izvijestiti Državni zavod za zaštitu od zračenja i sanitarnog inspektora
ministarstva nadležnog za zdravstvo o povredi propisa o zaštiti od ionizirajućih
zračenja kojom su ugroženi život i zdravlje ljudi.
Ako su povredom propisa o zaštiti od ionizirajućih zračenja ugroženi priroda ili
okoliš, osoba odgovorna za zaštitu od ionizirajućih zračenja obvezna je o tome
bez odgađanja izvijestiti inspektora za zaštitu prirode, odnosno inspektora za
zaštitu okoliša.
Odgovornost
Članak 32.
Nositelj odobrenja odgovoran je za provedbu mjera zaštite od ionizirajućih zračenja i mjera sigurnosti izvora ionizirajućih zračenja i snosi troškove njihove provedbe.
Članak 33.
Nositelj odobrenja koji svojim djelovanjem prouzroči radioaktivno onečišćenje
okoliša, prostorija, površina, predmeta i osoba radioaktivnim tvarima iznad
granica utvrđenih pravilnikom ili zbog gubitka kontrole nad izvorom ili nekog
drugog razloga prouzroči štetu, odgovara za nastalu štetu i obvezan je bez
odgađanja osigurati uklanjanje radioaktivnog onečišćenja, zbrinjavanje
radioaktivnog izvora, odnosno poduzeti sve druge prijeko potrebne mjere radi
smanjenja štete za ljude i okoliš ili uklanjanja daljnjih rizika, opasnosti ili
šteta.
Pravilnik iz stavka 1. ovoga članka donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Nositelj odobrenja iz stavka 1. ovoga članka obvezan je bez odgode izvijestiti
Državni zavod za zaštitu od zračenja i sanitarnog inspektora ministarstva
nadležnog za zdravstvo o opasnosti ili šteti koja je nastala zbog gubitka
kontrole nad radioaktivnim izvorom ili zbog radioaktivnog onečišćenja koje je
prouzročio svojim djelovanjem.
Ako nositelj odobrenja ne poduzme prijeko potrebne mjere iz stavka 1. ovoga
članka, sanitarni inspektor ministarstva nadležnog za zdravstvo naredit će
poduzimanje mjera radi smanjenja šteta za ljude i okoliš o trošku nositelja
odobrenja.
Uvoz, izvoz, prijevoz i provoz izvora ionizirajućeg zračenja
Članak 34.
Uvoz i izvoz izvora ionizirajućeg zračenja mogu obavljati pravne i fizičke osobe
na temelju dozvole Državnog zavoda za zaštitu od zračenja.
Dozvola iz stavka 1. ovoga članka daje se, odnosno uskraćuje rješenjem protiv
kojeg nije dopuštena žalba, već se protiv toga rješenja može pokrenuti upravni
spor.
Uvjete za davanje dozvole iz stavka 1. ovoga članka te rokove važenja dozvole
propisat će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo uz prethodno pribavljeno
mišljenje čelnika tijela nadležnog za poslove nuklearne sigurnosti i ravnatelja
Državnog zavoda za zaštitu od zračenja.
Ako čelnik tijela nadležnog za poslove nuklearne sigurnosti, odnosno ravnatelj
Državnog zavoda za zaštitu od zračenja u roku od 30 dana od dana kada je
zatraženo ne dostavi ministru nadležnom za zdravstvo mišljenje iz stavka 3.
ovoga članka, smatra se da su dali pozitivno mišljenje.
Članak 35.
Prijevoz i provoz radioaktivnih izvora mogu obavljati pravne i fizičke osobe uz
odobrenje Državnog zavoda za zaštitu od zračenja, a po ispunjenju uvjeta iz
članka 24. ovoga Zakona i uvjeta propisanih podzakonskim propisima na temelju
ovoga Zakona, uvjeta iz Zakona o prijevozu opasnih tvari i podzakonskih propisa
na temelju Zakona o prijevozu opasnih tvari te Pomorskog zakonika i podzakonskih
propisa donesenih na temelju Pomorskog zakonika ili preuzetih Pomorskim
zakonikom.
Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka daje se, odnosno uskraćuje rješenjem protiv
kojeg nije dopuštena žalba, već se protiv toga rješenja može pokrenuti upravni
spor.
Ovlašteni stručni tehnički servisi
Članak 36.
Stručne poslove zaštite od ionizirajućeg zračenja, posebice mjerenje osobnog
zračenja te pregled izvora ionizirajućeg zračenja, obavljaju ovlašteni stručni
tehnički servisi koje rješenjem ovlašćuje Državni zavod za zaštitu od zračenja.
Popis stručnih poslova zaštite od ionizirajućeg zračenja, uvjete koje trebaju
ispuniti ovlašteni stručni tehnički servisi i način ovlašćivanja propisat će
pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.
Popis ovlaštenih stručnih tehničkih servisa objavljuje se u »Narodnim novinama«.
Izvanredni događaj
Članak 37.
Sukladno međunarodnim propisima i preporukama ministar nadležan za zdravstvo po
prethodno pribavljenom mišljenju nadležnog tijela za poslove nuklearne
sigurnosti, nadležnog tijela za zaštitu i spašavanje i Državnog zavoda za
zaštitu od zračenja predlaže, a Vlada Republike Hrvatske donosi Državni plan i
program mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja te intervencija u slučaju
izvanrednoga događaja.
Ako čelnik tijela nadležnog za poslove nuklearne sigurnosti, čelnik tijela
nadležnog za zaštitu i spašavanje, odnosno ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu
od zračenja u roku od 30 dana od dana kada je zatraženo ne dostave ministru
nadležnom za zdravstvo mišljenje iz stavka 1. ovoga članka, smatra se da su dali
pozitivno mišljenje.
Radioaktivni otpad i iskorišteni zatvoreni radioaktivni izvori
Članak 38.
Nositelj odobrenja obvezan je osigurati i snositi troškove zbrinjavanja
radioaktivnog otpada, kao i iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora te
izvora ionizirajućeg zračenja koje ne namjerava dalje koristiti.
Uvjete te način zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih zatvorenih
radioaktivnih izvora i izvora ionizirajućeg zračenja koji se ne namjeravaju
dalje koristiti propisat će uredbom Vlada Republike Hrvatske na prijedlog
ministra nadležnog za zdravstvo.
Članak 39.
Zabranjuje se uvoz, prerada, skladištenje i zbrinjavanje radioaktivnoga otpada koji nije nastao u Republici Hrvatskoj.
Članak 40.
Zbrinjavanje radioaktivnog otpada i izvora bez posjednika osigurava Državni
zavod za zaštitu od zračenja.
Ako se troškovi zbrinjavanja u trenutku izvršenja ne mogu naplatiti od stranke
koja ih je obvezna snositi, sredstva za osiguranje troškova izvršenja putem
treće osobe osigurat će se iz državnog proračuna Republike Hrvatske. Po naplati
troškova od stranke sredstva se vraćaju u državni proračun.
Državni zavod za zaštitu od zračenja
Članak 41.
Državni zavod za zaštitu od zračenja obavlja sljedeće poslove:
1. oblikuje standarde i metode u praćenju stanja zaštite od ionizirajućeg
zračenja,
2. odobrava obavljanje djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja,
3. odobrava nabavu, uvoz, izvoz, prijevoz i provoz izvora ionizirajućeg
zračenja,
4. odobrava uporabu izvora ionizirajućeg zračenja,
5. ovlašćuje i nadzire stručni rad ovlaštenih stručnih tehničkih servisa,
6. sudjeluje u postupku izdavanja građevinske dozvole, dozvole za uklanjanje i
postupku izdavanja uporabne dozvole za građevine u kojima su smješteni izvori
ionizirajućeg zračenja ili se obavlja djelatnost s izvorima ionizirajućeg
zračenja u skladu s posebnim propisom,
7. organizira i nadzire, a po potrebi i provodi ispitivanja prisustva vrste i
jakosti ionizirajućeg zračenja u okolišu, ljudskoj i stočnoj hrani, lijekovima i
predmetima opće uporabe u redovitim uvjetima te u slučaju sumnje na izvanredni
događaj,
8. daje dozimetrijske procjene izlaganja ionizirajućem zračenju izloženih
radnika, stanovništva od medicinskog ozračenja te od izlaganja ionizirajućem
zračenju od radionuklida iz okoliša,
9. organizira i nadzire, a radi utvrđivanja činjeničnog stanja može izvršiti
pregled izvora ionizirajućeg zračenja i uvjeta rada te mjerenje propisanih
elemenata i provjeru kvalitete u svrhu obavljanja poslova iz svoga djelokruga,
10. vodi i nadzire evidencije o izvorima ionizirajućeg zračenja, uključivši:
proizvodnju, nabavu, uvoz, prijevoz, skladištenje, korištenje i odlaganje ili
izvoz te provoz iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora,
11. vodi i nadzire evidencije o izloženim radnicima, stupnju ozračenosti
izloženih radnika te stupnju ozračenosti osoba izloženih medicinskom ozračenju i
drugih osoba,
12. izrađuje stručne podloge za nastavne programe i planove za redovito i
dopunsko obrazovanje te obnovu znanja iz područja zaštite od ionizirajućeg
zračenja,
13. organizira dopunsko stručno osposobljavanje radnika te obnovu znanja iz
područja zaštite od ionizirajućeg zračenja o primjeni mjera zaštite,
14. potiče znanstvena, stručna, statistička i druga istraživanja, proučava i
procjenjuje utjecaj ionizirajućeg zračenja,
15. surađuje s Međunarodnom agencijom za atomsku energiju, drugim međunarodnim i
domaćim organizacijama, ustanovama i udrugama,
16. obavještava sredstva javnog informiranja, nadležna tijela, organizacije,
udruge i međunarodne institucije o izvanrednim događajima vezanim uz izvore
ionizirajućeg zračenja,
17. provodi obveze koje je Republika Hrvatska preuzela prema međunarodnim
konvencijama, ugovorima i sporazumima, a odnose se na zaštitu od ionizirajućeg
zračenja,
18. sudjeluje u provedbi mjera koje imaju za cilj spriječiti nelegalan promet
izvorima ionizirajućeg zračenja,
19. predlaže nadležnim državnim tijelima donošenje zakonskih i podzakonskih
propisa i
20. obavlja i druge poslove iz svoje nadležnosti na temelju ovoga Zakona,
provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i drugih propisa.
Članak 42.
Ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu od zračenja podnosi najmanje jedanput
godišnje izvješće Vladi Republike Hrvatske o:
– stanju zaštite od ionizirajućeg zračenja, sigurnosnim mjerama i provedbi mjera
zaštite u Republici Hrvatskoj,
– strategiji razvoja i organizaciji zaštite od ionizirajućeg zračenja u
Republici Hrvatskoj,
– međunarodnoj suradnji na području zaštite od ionizirajućeg zračenja, a
posebice o pristupanju međunarodnim ugovorima iz tog područja i
– drugim pitanjima u svezi sa zaštitom od ionizirajućeg zračenja u Republici
Hrvatskoj.
Članak 43.
U obavljanju upravnih i drugih poslova iz područja zaštite od ionizirajućeg zračenja Državni zavod za zaštitu od zračenja može zatražiti mišljenje stručnjaka drugih tijela ili pravnih osoba ako je za utvrđivanje činjenica ili okolnosti potrebna posebna stručnost.
Članak 44.
Pravne i fizičke osobe, tijela državne uprave te tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave obvezne su na zahtjev ravnatelja Državnog zavoda za zaštitu od zračenja u roku od 15 dana dostaviti točne i potpune podatke, obavijesti i dokumente, uključujući i dokumentaciju proizvođača, a koja je Državnom zavodu za zaštitu od zračenja potrebna za obavljanje upravnih i drugih poslova iz područja zaštite od ionizirajućeg zračenja.
Naknade
Članak 45.
Visine naknada, vrste i visinu dodatnih troškova te način plaćanja za poslove koje obavlja Državni zavod za zaštitu od zračenja propisat će pravilnikom ministar nadležan za zdravstvo.
Nadzor
Članak 46.
Upravni nadzor nad provedbom odredbi ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju
ovoga Zakona obavlja ministarstvo nadležno za zdravstvo.
Inspekcijski nadzor nad odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju
ovoga Zakona provode sanitarni inspektori i granični sanitarni inspektori
ministarstva nadležnog za zdravstvo.
Nadzor prilikom uvoza ili izvoza materijala za koji postoji opravdana sumnja da
je onečišćen radionuklidima ili sadrži radioaktivne izvore obavljaju granični
sanitarni inspektori, djelatnici granične policije i carinske uprave
Ministarstva financija u suradnji s Državnim zavodom za zaštitu od zračenja i
tijelom državne uprave nadležnim za poslove nuklearne sigurnosti.
Način i postupak nadzora iz stavka 3. ovoga članka propisat će pravilnikom
ministar nadležan za zdravstvo uz suglasnost ministra nadležnog za financije i
ministra nadležnog za unutarnje poslove.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju
ovoga Zakona u Oružanim snagama Republike Hrvatske provode sanitarni inspektori
Oružanih snaga Republike Hrvatske u suradnji sa sanitarnim inspektorima
ministarstva nadležnog za zdravstvo.
Članak 47.
Ako tijekom inspekcijskoga nadzora utvrdi da je povrijeđen ovaj Zakon ili drugi
propis donesen na temelju ovoga Zakona sanitarni inspektor ministarstva
nadležnog za zdravstvo će:
1. narediti otklanjanje nedostataka u svezi s djelatnostima s izvorima
ionizirajućeg zračenja,
2. privremeno ili trajno zabraniti uporabu, promet, prijevoz ili provoz izvora
ionizirajućeg zračenja i obavljanje drugih djelatnosti u svezi s izvorima
ionizirajućeg zračenja,
3. zabraniti rad radnicima koji ne ispunjavaju zdravstvene i druge uvjete za rad
s izvorima ionizirajućeg zračenja,
4. privremeno oduzeti i sigurno pohraniti izvor ionizirajućeg zračenja ako zbog
utvrđenih nedostataka u obavljanju djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja
prijeti neposredna opasnost po život i zdravlje ljudi ili radnika koji obavljaju
djelatnost s izvorima ionizirajućeg zračenja.
U slučaju iz točke 2. i 4. stavka 1. ovoga članka sanitarni inspektor
ministarstva nadležnog za zdravstvo rješenjem će odrediti način daljnjeg
postupanja i raspolaganja s izvorima ionizirajućeg zračenja na trošak nositelja
odobrenja.
Sanitarni inspektor ministarstva nadležnog za zdravstvo u roku od osam dana od
dana završetka inspekcijskog nadzora obvezan je dostaviti Državnom zavodu za
zaštitu od zračenja zapisnik o obavljenom inspekcijskom nadzoru te u istom roku
obavijestiti Državni zavod za zaštitu od zračenja o poduzetim mjerama i
radnjama.
Sanitarni inspektor ministarstva nadležnog za zdravstvo obvezan je izvršiti
inspekcijski nadzor na temelju zahtjeva Državnog zavoda za zaštitu od zračenja,
Hrvatskog zavoda za medicinu rada ili ovlaštenoga stručnoga tehničkog servisa.
Kaznene odredbe
Članak 48.
Novčanom kaznom u iznosu od 70.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako:
1. na poslovima s izvorima ionizirajućeg zračenja zaposli osobe mlađe od 18
godina protivno članku 12. ovoga Zakona,
2. obavlja stručne poslove zaštite od ionizirajućeg zračenja bez ovlaštenja
Državnog zavoda za zaštitu od zračenja ili protivno odredbama ovoga Zakona i
pravilnika donesenih na temelju ovoga Zakona (članak 36.),
3. svojim djelovanjem prouzroči radioaktivno onečišćenje okoliša, prostorija,
površina, predmeta i osoba, a ne osigura uklanjanje radioaktivnoga onečišćenja
(članak 33. stavak 1.),
4. uveze, prerađuje, skladišti ili zbrinjava na teritoriju Republike Hrvatske
radioaktivni otpad koji nije nastao u Republici Hrvatskoj u suprotnosti s
propisima (članak 39.),
5. ne izvrši naređene mjere iz članka 47. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi i fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 10.000,00 kuna.
Članak 49.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
pravna osoba:
1. ako koristi izvor ionizirajućeg zračenja protivno načelima zaštite od
zračenja (članak 5.-8.),
2. ako pri obavljanju djelatnosti ne poduzme sve potrebne mjere kako bi
ozračenje stanovništva bilo sukladno načelu optimalizacije (članak 7.),
3. ako ne poduzme potrebne mjere sigurnosti (članak 10.),
4. ako ne osigura da ozračenje izloženog radnika bude niže od propisane granice
(članak 13.),
5. ako osobu izloži ozračenju iznad propisanih granica (članak 14.),
6. ako trudnici ne osigura uvjete rada propisane ovim Zakonom ili ženi koja doji
ne omogući rad na radnom mjestu na kojem ne postoji mogućnost radioaktivnog
onečišćenja (članak 15.),
7. ako izvore ionizirajućeg zračenja primjenjuje u medicinske svrhe protivno
propisanim uvjetima (članak 16.),
8. ako u području izloženosti zaposli osobu kojoj nije osigurano sustavno
mjerenje osobnog ozračenja (članak 17.),
9. ako u području izloženosti zaposli osobu koja nema propisano stručno
obrazovanje (članci 18. i 19.),
10. ako u području izloženosti zaposli osobu bez prethodnoga zdravstvenog
pregleda ili osobu koja ne ispunjava propisane zdravstvene uvjete za rad s
izvorima ionizirajućeg zračenja (članak 20.),
11. ako obavlja djelatnosti s izvorima ionizirajućeg zračenja bez odobrenja
(članak 24.),
12. ako koristi izvor ionizirajućeg zračenja bez dozvole za uporabu (članak 25.
stavak 1.),
13. ako postupi protivno članku 28. ovoga Zakona,
14. ako zbog korištenja izvora ionizirajućeg zračenja protivno načelima zaštite
od zračenja svojim djelovanjem prouzroči radioaktivno onečišćenje okoliša,
prostorija, površina, predmeta i osoba (članak 33. stavak 1.),
15. ako bez odgađanja ne obavijesti Državni zavod za zaštitu od zračenja i
sanitarnog inspektora ministarstva nadležnog za zdravstvo o opasnosti ili šteti
koja je nastala zbog gubitka kontrole nad radioaktivnim izvorom ili zbog
radioaktivnog onečišćenja koje je prouzročila svojim djelovanjem (članak 33.
stavak 3.),
16. ako obavlja uvoz i izvoz izvora ionizirajućih zračenja bez dozvole (članak
34.),
17. ako obavlja prijevoz i provoz radioaktivnih izvora protivno članku 35. ovoga
Zakona,
18. ako pri zbrinjavanju iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora i
radioaktivnog otpada postupa protivno članku 38. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi i fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 8.000,00 kuna.
Članak 50.
Novčanom kaznom u iznosu od 40.000,00 do 70.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
pravna osoba:
1. ako ne osigura sustavno mjerenje osobnog ozračenja izloženih radnika ili
osoba koje se obučavaju ili obrazuju za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja
sukladno pravilniku (članak 17.),
2. ako izloženog radnika ne uputi na dopunsko obrazovanje ili na periodično
obnavljanje znanja ili ako osobi koja nije obnovila znanje u propisanom roku ne
zabrani rad s izvorima ionizirajućeg zračenja (članak 19.),
3. ako osobe koje su tijekom rada i obrazovanja izložene ozračenju ne uputi na
zdravstveni pregled u propisanom roku, odnosno ako osobama kojima nije
provjerena zdravstvena sposobnost ili ne ispunjavaju uvjete, ne zabrani rad s
izvorima ionizirajućeg zračenja (članak 20.),
4. ako ne imenuje osobu odgovornu za zaštitu od ionizirajućeg zračenja
odgovarajuće stručne spreme (članak 31.).
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi i fizička osoba te odgovorna osoba nositelja odobrenja novčanom kaznom u
iznosu od 4.000,00 do 7.000,00 kuna.
Članak 51.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
pravna osoba ako ne vodi propisane evidencije na način utvrđen ovim Zakonom
(članak 29. stavak 2.).
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi i fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 kuna.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 52.
Vlada Republike Hrvatske će u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti Državni plan i program mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja te intervencija u slučaju izvanrednoga događaja.
Članak 53.
Vlada Republike Hrvatske će u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbu o uvjetima te načinu zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih zatvorenih radioaktivnih izvora i izvora ionizirajućeg zračenja koji se ne namjeravaju dalje koristiti.
Članak 54.
Pravilnike za čije je donošenje ovlašten ovim Zakonom ministar nadležan za zdravstvo donijet će u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 55.
Do stupanja na snagu pravilnika iz članka 54. ovoga Zakona, osim odredbi koje su
protivne ovomu Zakonu, ostaju na snazi:
1. Pravilnik o granicama izlaganja ionizirajućim zračenjima te o uvjetima
izlaganja u posebnim okolnostima i za provedbe intervencija u izvanrednom
događaju (»Narodne novine«, br. 108/99.),
2. Pravilnik o uvjetima za primjenu izvora ionizirajućih zračenja u medicini i
stomatologiji (»Narodne novine«, br. 113/99.),
3. Pravilnik o načinu i rokovima provedbe neposrednog nadzora nad izvorima
ionizirajućih zračenja, načinu mjerenja ozračenja djelatnika i bolesnika koji su
izloženi ionizirajućim zračenjima, vođenju i sadržaju evidencija i registara te
načinu izvješćivanja u vezi s tim zračenjima (»Narodne novine«, br. 63/00.),
4. Pravilnik o uvjetima i načinu stjecanja stručne izobrazbe osoba koje
obavljaju djelatnost s izvorima ionizirajućih zračenja (»Narodne novine«, br.
67/00.),
5. Pravilnik o uvjetima i mjerama zaštite od ionizirajućih zračenja za
obavljanje djelatnosti s radioaktivnim izvorima (»Narodne novine«, br. 84/00. i
106/03.),
6. Pravilnik o uvjetima i mjerama zaštite od ionizirajućih zračenja za
obavljanje djelatnosti s rendgenskim uređajima, akceleratorima i drugim
uređajima koji proizvode ionizirajuća zračenja (»Narodne novine«, br. 84/00. i
106/03.),
7. Pravilnik o uvjetima, načinu, mjestima i rokovima sustavnih ispitivanja
ionizirajućih zračenja te vrsta i aktivnosti radioaktivnih tvari u okolišu
(»Narodne novine«, br. 86/00.),
8. Pravilnik o zdravstvenim uvjetima za rad s izvorima ionizirajućih zračenja,
te mjerilima, sadržaju, načinu i rokovima čuvanja podataka o zdravstvenim
pregledima osoba koje rade s izvorima ionizirajućih zračenja (»Narodne novine«,
br. 01/05.) i
9. Pravilnik o uvjetima za davanje ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje
stručnih poslova zaštite od ionizirajućih zračenja (»Narodne novine«, br.
44/05.).
Članak 56.
Pravne osobe ovlaštene za obavljanje stručnih poslova zaštite od ionizirajućih
zračenja na temelju Zakona o zaštiti od ionizirajućih zračenja (»Narodne
novine«, br. 27/99. i 173/03.) obvezne su uskladiti svoj rad i poslovanje s
odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu
pravilnika iz članka 36. ovoga Zakona.
Pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka koje ne usklade svoj rad i poslovanje
do isteka roka iz stavka 1. ovoga članka prestaje ovlast za obavljanje stručnih
poslova zaštite od ionizirajućih zračenja iz članka 36. ovoga Zakona, o čemu će
rješenjem odlučiti ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu od zračenja.
Članak 57.
Rješenja izdana na temelju Zakona o zaštiti od ionizirajućih zračenja (»Narodne novine«, br. 27/99. i 173/03.) i pravilnika donesenih na temelju toga Zakona važe do isteka roka na koji su dana.
Članak 58.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o zaštiti od ionizirajućih zračenja (»Narodne novine«, br. 27/99. i 173/03.).
Članak 59.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 542-02/05-01/01
Zagreb, 26. svibnja 2006.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |