|
|
|
|
1813
Na temelju članka 154. stavak 2., a u svezi
članka 151. stavak 2. Zakona o osiguranju (»Narodne novine« broj 151/2005.),
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga donijela je na sjednici
održanoj 29. lipnja 2006. godine
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se detaljni oblik,
najmanji opseg i sadržaj revizorskog pregleda i revizorskog izvješća društava
za osiguranje, grupe osiguravatelja i cijele grupe ako su članovi grupe, osim
osiguravatelja, i nefinancijske institucije (u nastavku teksta: društvo za
osiguranje).
Članak 2.
Revizorski pregled društva za osiguranje
podrazumijeva:
1) revidiranje temeljnih financijskih izvješća
koje društvo za osiguranje sastavlja na osnovi Zakona o računovodstvu i
Međunarodnih standarda financijskog izvješćivanja, a koja su namijenjena
vanjskim korisnicima, uključujući i Hrvatsku agenciju za nadzor financijskih
usluga (u nastavku teksta: temeljna financijska izvješća),
2) provjeravanje pravilnosti, točnosti i
potpunosti posebnih financijskih izvješća koje društvo za osiguranje sastavlja
na osnovi podzakonskih akata Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (u
nastavku teksta: posebna financijska izvješća) i
3) ocjenjivanje organizacije i djelotvornosti
poslovnih funkcija te kvalitete općih akata društva za osiguranje i njihove
primjene (u nastavku teksta: ostale informacije), a prije svega da li se
društvo za osiguranje pridržava pravila o upravljanju rizicima i funkcioniranju
unutarnje revizije te o informacijskom sustavu društva za osiguranje.
Članak 3.
Revizorski pregled društva za osiguranje obavlja
se u skladu sa zakonom koji uređuje reviziju (Zakon o reviziji, »Narodne
novine« broj 146/2005.) te Zakonom o trgovačkim društvima, Zakonom o
osiguranju, Međunarodnim revizijskim standardima, pravilima revizijske struke i
drugim pravilima i propisima, poštujući kodeks profesionalne etike revizora.
Članak 4.
Revizorsko izvješće sadržava mišljenje o temeljnim
financijskim izvješćima te o dopunskim izvješćima iz članka 154. stavak 1.
Zakona o osiguranju. Ovlašteni revizor potpisuje skupno mišljenje izrađeno na
temelju pojedinačnih izvješća uključujući i dodatak ovom Pravilniku.
Članak 5.
Revizor je dužan sastaviti pismo poslovodstvu i
predati ga upravi društva za osiguranje. U njemu se navode ocjene i preporuke u
vezi sa slabostima uočenim tijekom revizije društva za osiguranje.
Članak 6.
U slučaju statusne promjene društva za
osiguranje, revizor je dužan izvršiti pregled financijskih izvješća sačinjenih
prema stanju na dan upisa promjene u sudski registar, izraziti svoje mišljenje
te ga zajedno s financijskim izvješćima dostaviti Hrvatskoj agenciji za nadzor
financijskih usluga u roku od 90 dana.
Članak 7.
Izvješća iz članka 4. ovog Pravilnika su:
1) temeljna financijska izvješća (bilanca
stanja, račun dobiti i gubitka, izvješće o promjenama u kapitalu, izvješće o
novčanom toku i bilješke uz financijska izvješća),
2) izvješće o stanju i promjenama tehničkih
pričuva osiguranja,
3) izvješće o stanju i strukturi ulaganja
imovine za pokriće tehničke pričuve,
4) izvješće o stanju i strukturi ulaganja
imovine za pokriće matematičke pričuve,
5) izvješće o poštivanju pravila za
ograničavanje rizika,
6) izvješće o djelovanju unutarnje revizije,
7) izvješće o načinu vođenja poslovnih knjiga,
8) izvješće o kvaliteti informatičkog sustava,
9) izvješće o ispravnosti i potpunosti
obavijesti i izvješća nadzornom tijelu,
10) izvješće o vrednovanju bilančnih i izvanbilančnih
stavaka te računovodstvenim politikama.
Članak 8.
Temeljna financijska izvješća sastavljaju se u
skladu s propisima i standardima struke, a za potrebe nadzora društvo za
osiguranje sastavlja financijska izvješća u obliku koji propisuje Hrvatska
agencija za nadzor financijskih usluga.
Članak 9.
Izvješće o stanju i promjenama tehničkih pričuva
osiguranja mora sadržavati najmanje:
1. stanje tehničkih pričuva osiguranja na
početku godine, stanje tehničkih pričuva osiguranja na kraju godine i promjene
stanja tehničkih pričuva osiguranja tijekom godine,
2. opis metoda koje društvo za osiguranje
primjenjuje za utvrđivanje tehničkih pričuva osiguranja (ako je društvo za
osiguranje promijenilo metodu izračunavanja tehničkih pričuva osiguranja revizor
mora pojasniti promjenu i učinak na financijski rezultat i položaj društva za
osiguranje),
3. preporuke revizora uz navođenje uočenih
slabosti,
4. objašnjenja u svezi ispunjavanja preporuka
revizora iz prethodnih godina,
5. mišljenje o stanju tehničkih pričuva
osiguranja ovjereno od nezavisnog ovlaštenog aktuara.
Nezavisni ovlašteni aktuar je osoba definirana
člankom 66. Zakona o osiguranju, pod uvjetom da nije zaposlena u društvu za
osiguranje čija su financijska izvješća predmet revizije.
Članak 10.
Izvješće o stanju i strukturi ulaganja imovine
za pokriće tehničke pričuve mora sadržavati najmanje:
1. kratak opis stanja i strukture ulaganja
imovine za pokriće tehničke pričuve s usporednim tabličnim prikazom tehničkih
pričuva osiguranja,
2. stanje ulaganja imovine za pokriće tehničke
pričuve na početku godine, stanje ulaganja imovine za pokriće tehničke pričuve
na kraju godine i promjene stanja ulaganja tijekom godine,
3. preporuke revizora uz navođenje uočenih
slabosti,
4. objašnjenja u svezi ispunjavanja preporuka
revizora iz prethodnih godina,
5. mišljenje o stanju i strukturi ulaganja
imovine za pokriće tehničke pričuve te o sigurnosti, isplativosti i tržišnosti
ulaganja, ročnosti ulaganja, raznovrsnosti i disperziji ulaganja, kao i o
segmentarnoj, valutnoj i vremenskoj usklađenosti.
Članak 11.
Izvješće o ulaganju imovine za pokriće
matematičke pričuve kojom upravlja društvo za osiguranje mora sadržavati
najmanje:
1. kratak opis stanja i strukture ulaganja
imovine za pokriće matematičke pričuve kojom upravlja društvo za osiguranje s
usporednim tabličnim prikazom matematičkih pričuva,
2. stanje ulaganja imovine za pokriće
matematičke pričuve kojom upravlja društvo na početku godine, na kraju godine i
promjene tijekom godine,
3. preporuke revizora uz navođenje uočenih
slabosti,
4. objašnjenja u svezi ispunjavanja preporuka
revizora iz prethodnih godina,
5. mišljenje o stanju i strukturi ulaganja
imovine za pokriće matematičke pričuve kojom upravlja društvo za osiguranje te
o sigurnosti, isplativosti i tržišnosti ulaganja, ročnosti ulaganja,
raznovrsnosti i disperziji ulaganja, kao i segmentarnoj, valutnoj i vremenskoj
usklađenosti.
Članak 12.
Izvješće o poštovanju pravila o ograničavanju
rizika mora sadržavati najmanje:
1. kratki opis vrsta rizika,
2. mišljenje revizora o upravljanju pojedinim
rizicima,
3. nedostaci u upravljanju pojedinim rizicima,
4. preporuke u svezi eventualnih korekcija pri
izračunu kapitala i adekvatnosti kapitala, te u svezi upravljanja rizikom
likvidnosti i solventnosti kao i ostalim rizicima kojima je društvo za
osiguranje izloženo,
5. mišljenje revizora o djelovanju sustava
internih kontrola,
6. objašnjenja u svezi ispunjavanja preporuka
revizora iz prethodnih godina,
7. preporuke revizora za poboljšanje postupaka i
politike upravljanja rizicima.
Revizor je dužan ispuniti i potpisati upitnik
koji je sastavni dio ovog Pravilnika (Prilog 1).
Članak 13.
Izvješće o djelovanju unutarnje revizije mora
sadržavati najmanje:
1. kratak opis rada unutarnje revizije s
podacima o stručnoj osposobljenosti zaposlenih u unutarnjoj reviziji (navesti
ime i prezime osoba koje posjeduju certifikat ovlaštenog revizora ili
ovlaštenog unutarnjeg revizora),
2. mišljenje revizora o djelovanju unutarnje
revizije (revizor procjenjuje da li unutarnja revizija funkcionira na način
propisan zakonom i općim aktima, da li je unutarnji revizor neovisan, da li
poslove obavlja prema pravilima struke, da li unutarnja revizija procjenjuje
zakonitost poslovanja društva za osiguranje i primjerenost i djelotvornost
sustava internih kontrola na način da osigura sigurno i razborito upravljanje
društvom za osiguranje),
3. nedostaci u unutarnjoj reviziji društva za
osiguranje,
4. objašnjenja u svezi ispunjavanja preporuka
revizora iz prethodnih godina,
5. preporuke revizora za poboljšanje djelovanja
unutarnje revizije.
Revizor je dužan ispuniti i potpisati upitnik
koji je sastavni dio ovog Pravilnika (Prilog 2).
Članak 14.
Izvješće o načinu vođenja poslovnih knjiga
uključuje mišljenje revizora o načinu vođenja poslovnih knjiga društva za
osiguranje, uz navođenje eventualnih nepravilnosti ili slabosti koje su
utvrđene tijekom revizije.
Članak 15.
Izvješće o kvaliteti informatičkog sustava u
društvu za osiguranje sadržava ocjenu i preporuke sljedećih područja:
1. usklađenost djelovanja informatičkog sustava
s poslovnim ciljem,
2. učinkovitost djelovanja informatičkog
sustava,
3. politika i organizacija sigurnosti i zaštite
informacijskog sustava i podataka,
4. primjerenost vanjskih, sistemskih i ostalih
kontrola,
5. tehnološka opremljenost.
Članak 16.
Izvješće o ispravnosti i potpunosti obavijesti i
izvješća nadzornom tijelu uključuje mišljenje revizora o ispravnosti i
potpunosti obavijesti i izvješća koje društvo za osiguranje dostavlja Hrvatskoj
agenciji za nadzor financijskih usluga, javnosti i komitentima. Kriterij
ispravnosti i potpunosti je između ostalog i usaglašenost s revidiranim
financijskim izvješćima.
Članak 17.
Izvješće o vrednovanju bilančnih i
izvanbilančnih stavaka te računovodstvenim politikama uključuje revizorov opis
metoda upotrebljenih pri vrednovanju pojedinih bilančnih i izvanbilančnih
stavaka kao i navođenje upotrebljenih računovodstvenih politika.
Članak 18.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se prvi put za financijska izvješća
za 2006. godinu.
Klasa: 011-01/06-01/21
Urbroj: 326-01-06-1
Zagreb, 29. lipnja 2006.
Predsjednik Uprave
Ante Samodol, v. r.
PRILOG 1.
UPITNIK O UPRAVLJANJU
RIZICIMA
1) Da
li je adekvatnost kapitala izračunata u skladu s propisima nadzornog tijela?
2) Da
li je društvo za osiguranje pravilno i redovito izvještavalo nadzorno tijelo o
kapitalu i adekvatnosti kapitala?
3) Da
li društvo za osiguranje raspolaže dostatnim jamstvenim kapitalom s obzirom na
opseg i vrstu poslova u osiguranju te pripadajuće rizike?
4) Da
li društvo za osiguranje ima izrađen plan za formiranje potrebne visine
kapitala, kako bi udovoljilo propisanoj adekvatnosti?
5) Da
li je minimalni kapital za obavljanje poslova životnog osiguranja izračunat u
skladu s propisima nadležnog tijela?
6) Da
li je minimalni kapital za obavljanje poslova neživotnog osiguranja izračunat u
skladu s propisima nadležnog tijela?
7) Da
li je društvo za osiguranje pravilno i redovito izvještavalo nadzorno tijelo o
minimalnom kapitalu?
8) Da
li je osoba koja je dobila odobrenje za stjecanje kvalificiranog udjela, te
otuđila dionice tako, da se radi toga njezin udjel smanjio, o tome obavijestila
nadzorno tijelo?
Upisuje se odgovor DA ili NE
Ukoliko je odgovor negativan, potrebno je
navesti odstupanja.
PRILOG 2.
UPITNIK O DJELOVANJU
UNUTARNJE REVIZIJE
1) Da
li društvo za osiguranje ima organiziranu unutarnju reviziju kao samostalni
organizacijski dio, koji je funkcionalno i organizacijski odvojen od drugih
organizacijskih dijelova?
2) Da
li je unutarnja revizija neposredno podređena upravi društva za osiguranje?
3) Da
li je uprava društva za osiguranje u suglasju s nadzornim odborom definirala
pravila i strategiju djelovanja unutarnje revizije?
4) Da
li uprava društva za osiguranje i nadzorni odbor redovito preispituju
strategiju i učinkovitost sustava internih kontrola?
5) Da
li unutarnja revizija ima stalan i cjelovit nadzor nad poslovanjem društva za
osiguranje?
6) Da
li unutarnja revizija djeluje u skladu sa strukovnim načelima i standardima unutarnje
revizije, etičkim kodeksom unutarnjih revizora te pravilima rada unutarnje
revizije?
7) Da
li unutarnju reviziju društva za osiguranje obavlja barem jedna osoba koja
posjeduje certifikat ovlaštenog revizora ili ovlaštenog unutarnjeg revizora u skladu
sa zakonima koji reguliraju ovo područje?
8) Da
li osobe koje obavljaju posao unutarnje revizije, obavljaju neke druge poslove
u društvu za osiguranje?
9) Da
li su osobe koje obavljaju poslove unutarnje revizije članovi uprave društva za
osiguranje?
10) Da
li uprava društva za osiguranje u suglasju s nadzornim odborom odobrava
godišnji program unutarnje revizije?
11) Da
li uprava društva za osiguranje odobrava detaljni plan unutarnje revizije?
12) Da
li unutarnja revizija najmanje dva puta godišnje izdaje izvješće o unutarnjoj
reviziji, koje obuhvaća:
– popis obavljenih revizija,
– ocjenu primjerenosti i učinkovitosti
djelovanja sustava internih kontrola s preporukama za njihovo poboljšanje,
– nezakonitosti i nepravilnosti ako su
utvrđene tijekom obavljanja revizije, te preporuke i prijedloge mjera za
njihovo otklanjanje,
– poduzete aktivnosti u vezi s danim
preporukama?
13) Da
li unutarnja revizija izdaje godišnje izvješće o unutarnjoj reviziji?
14) Da
li unutarnja revizija polugodišnja i godišnja izvješća dostavlja upravi društva
za osiguranje i nadzornom odboru?
15) Da
li uprava društva za osiguranje uvrštava na dnevni red skupštine godišnje
izvješće unutarnje revizije s mišljenjem nadzornog odbora?
16) Da
li unutarnja revizija redovito obavještava upravu društva za osiguranje o
svojim nalazima, ako je pri pregledu poslovanja utvrđeno kršenje pravila
upravljanja rizicima što bi za posljedicu moglo imati nelikvidnost ili
nesolventnost, odnosno sigurnost poslovanja?
17) Da
li unutarnja revizija obavještava nadzorni odbor ukoliko pri pregledu
poslovanja utvrdi da je uprava društva za osiguranje kršila pravila upravljanja
rizicima?
18) Da
li poslovodstvo društva za osiguranje reagira na poteškoće koje nastaju u
sustavu internih kontrola?
19) Da
li društvo za osiguranje s obzirom na svoju veličinu i opseg poslovanja ima
dovoljno učinkovit sustav internih kontrola?
20) Da
li je unutarnja revizija u potpunosti upoznata s politikama društva za
osiguranje?
Upisuje se odgovor DA ili NE
Ukoliko je odgovor negativan, potrebno je
navesti odstupanja.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |