|
|
|
|
2019
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o predmetima opće uporabe, kojega je Hrvatski sabor donio na
sjednici 13. srpnja 2006. godine.
Klasa: 011-01/06-01/46
Urbroj: 71-05-03/1-06-2
Zagreb, 19. srpnja 2006.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom u cilju zaštite zdravlja pučanstva uređuje:
– pojam predmeta opće uporabe,
– uvjeti koje glede zdravstvene ispravnosti moraju ispunjavati predmeti opće
uporabe,
– opći uvjeti za proizvodnju i stavljanje na tržište predmeta opće uporabe,
– sustav kontrole predmeta opće uporabe,
– sustavno laboratorijsko ispitivanje radi praćenja zdravstvene ispravnosti
predmeta opće uporabe,
– prava, dužnosti i ovlasti nadležnih tijela u vezi s predmetima opće uporabe
proizvedenim u Republici Hrvatskoj ili uvezenim i stavljenim na tržište
Republike Hrvatske.
Odredbe ovoga Zakona odnose se i na sirovine i aditive za proizvodnju predmeta
opće uporabe.
Članak 2.
Pojmovi uporabljeni u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:
1. Predmeti opće uporabe jesu materijali i predmeti koji dolaze u neposredan
dodir s hranom i predmeti široke potrošnje.
2. Materijali i predmeti koji dolaze u neposredan dodir s hranom jesu:
– materijali od kojih su izrađeni predmeti opće uporabe koji dolaze u neposredan
dodir s hranom,
– predmeti koji dolaze u neposredan dodir s hranom (posuđe, pribor, oprema,
uređaji i ambalaža koja se rabi u poslovanju s hranom).
3. Predmeti široke potrošnje jesu:
– posuđe, pribor, oprema i uređaji za proizvodnju kozmetičkih proizvoda,
– ambalaža za predmete opće uporabe (ambalaža u koju se pakiraju predmeti opće
uporabe navedeni u ovom članku, uključujući i samu ambalažu),
– dječje igračke, uključujući proizvode namijenjene dojenčadi i djeci mlađoj od
tri godine za olakšavanje hranjenja i sisanja, umirivanja i spavanja te
proizvodi za zabavu odraslih,
– kozmetički proizvodi,
– kozmetika s posebnom namjenom,
– sredstva za održavanje čistoće u kućanstvu i u industriji, uključujući i ona
koja se koriste u proizvodnji i stavljanju hrane na tržište, dezinfekcijska
sredstva te insekticidi za kućnu uporabu,
– duhan, duhanski proizvodi i pribor za pušenje (pribor koji pri pušenju dolazi
u dodir s ustima i usnom šupljinom: lula i cigaretnik – usnik),
– određeni predmeti i sredstva koja pri uporabi dolaze u neposredan dodir s
kožom i/ili sluznicom.
4. Kozmetika s posebnom namjenom jesu pripravci, koji se primjenjuju na koži ili
koji dolaze u dodir sa sluznicom i drugim dijelovima ljudskog tijela, kao npr. s
usnicama, kosom, noktima i dr., a za razliku od standardnih kozmetičkih
proizvoda imaju sustavno djelovanje, točno određenu, specifičnu namjenu i
ograničeno vrijeme primjene.
5. Proizvodnja predmeta opće uporabe jest njihova priprema, obrada, prerada,
dorada i pakiranje te čuvanje kod proizvođača.
6. Stavljanje na tržište predmeta opće uporabe jest prijevoz, skladištenje,
prodaja, korištenje, odnosno uporaba predmeta opće uporabe u pružanju usluga kao
i svaki drugi način njihova stavljanja na tržište, uključujući i njihov uvoz ili
izvoz.
7. Subjekt u poslovanju s predmetima opće uporabe jest pravna ili fizička osoba
registrirana za obavljanje određenih djelatnosti vezanih uz poslovanje s
predmetima opće uporabe, odgovorna za osiguranje nesmetane provedbe odredbi
propisa o predmetima opće uporabe unutar poslovanja kojim upravlja.
8. Poslovanje s predmetima opće uporabe jest poslovni postupak, bez obzira na to
je li poduzet zbog ostvarivanja dobiti ili ne, javni ili privatni, u sklopu
kojeg se izvršavaju poslovi vezani uz bilo koju fazu proizvodnje, prerade,
skladištenja, prijevoza ili distribucije predmeta opće uporabe.
II. ZDRAVSTVENA ISPRAVNOST
Članak 3.
Na tržište se smije staviti samo zdravstveno ispravan predmet opće uporabe, tj. ispravan glede senzoričkih svojstava, vrste i sadržaja štetnih tvari, glede deklaracije, sastava i mikrobiološke ispravnosti tamo gdje je potrebno i koji ne može prouzročiti štetne utjecaje na zdravlje ljudi i okoliš, a sve sukladno ovome Zakonu i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
Članak 4.
Zdravstveno neispravnim smatra se predmet opće uporabe ako:
1. su predmetu opće uporabe sastav ili senzorička svojstva zbog fizikalnih,
kemijskih, mikrobioloških ili drugih procesa izmijenjeni u tolikoj mjeri da nije
prikladan za uporabu,
2. je po svojoj namjeni, sastavu, obliku ili načinu izrade i/ili obrade opasan
po zdravlje kada se upotrebljava u svrhu za koju je namijenjen i na predviđeni
način,
3. sadrži sastojke koji nisu dopušteni pravilnikom donesenim na temelju ovoga
Zakona ili ako ih sadrži u nedopuštenoj količini,
4. sadrži mikroorganizme u količinama većim od količina dopuštenih pravilnikom
ili druge mikroorganizme štetne za zdravlje,
5. sadrži štetne tvari iznad dopuštenih količina,
6. sadrži prirodne toksične tvari u količinama štetnim za zdravlje,
7. u dodiru s hranom ili drugim predmetom opće uporabe otpušta štetne tvari u
količinama većim od propisanih ili tvari koje mogu mijenjati senzorička svojstva
hrane i/ili predmeta opće uporabe ili prelaze u količinama štetnim za zdravlje,
8. sadrži radionuklide,
9. je mehanički onečišćen primjesama koje mogu biti štetne za zdravlje ljudi ili
izazivaju odbojnost,
10. mu je istekao rok uporabe označen na deklaraciji i onaj koji nema podatke o
roku uporabe, ako se radi o proizvodu za koji je to izričito propisano
pravilnikom,
11. se utvrdi neispravnost koja nije određena točkama 1. – 10. ovoga članka, a
propisana je pravilnikom koji donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Zdravstveno neispravnim smatra se i predmet opće uporabe ako je neprikladan za
stavljanje na tržište.
Neprikladnim za stavljanje na tržište smatra se predmet opće uporabe ako:
1. mu sastav ne odgovara deklariranom;
2. deklaracija nije napisana na hrvatskome jeziku, latiničnim pismom, lako
uočljiva, čitljiva i opće razumljiva i ako nije u skladu s odredbama pravilnika
donesenih na temelju ovoga Zakona.
Članak 5.
Predmet opće uporabe koji se stavlja na tržište u Republici Hrvatskoj mora imati deklaraciju.
Članak 6.
Predmetima opće uporabe mogu se dodavati aditivi, djelatne i druge tvari
dopuštene pravilnicima donesenim na temelju ovoga Zakona, drugim propisima,
odnosno u skladu s dobrom proizvođačkom praksom.
Predmet opće uporabe mora na deklaraciji imati podatke o vrsti i količini
dodanih tvari, odnosno druge podatke određene pravilnikom koji donosi ministar
nadležan za zdravstvo.
Članak 7.
Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti materijala i predmeta koji dolaze u
neposredan dodir s hranom donosi ministar nadležan za zdravstvo uz suglasnost
ministra nadležnog za poljoprivredu.
Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti predmeta široke potrošnje donosi ministar
nadležan za zdravstvo uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za
gospodarstvo.
Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti i sigurnosti igračaka donosi ministar
nadležan za zdravstvo uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za
gospodarstvo.
Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti i sigurnosti deterdženata donosi ministar
nadležan za zdravstvo uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za
zaštitu okoliša, ministra nadležnog za gospodarstvo i ministra nadležnog za
vodno gospodarstvo.
Članak 8.
Zabranjeno je reklamirati predmete opće uporabe na način koji bi potrošače mogao
dovesti u zabludu u pogledu stvarnog sastava, svojstava i namjene.
Zabranjeno je pripisivanje i reklamiranje ljekovitog svojstva predmetima opće
uporabe.
Zabranjeno je reklamiranje pribora za pušenje putem tiska, sredstava javnog
priopćavanja, svih oblika reklame na javnim mjestima, objektima i sredstvima
prometa, preko knjiga, časopisa, kalendara i odjevnih predmeta te preko
naljepnica, plakata i letaka ako su te naljepnice, plakati i leci odvojeni od
ambalaže pribora za pušenje.
Reklamiranjem iz stavka 3. ovoga članka smatraju se svi oblici izravnoga i
neizravnoga reklamiranja, uključujući i isticanje naziva proizvođača pribora iz
stavka 3. ovoga članka u reklamne svrhe, kao i dijeljenje u reklamne svrhe.
Odredba stavka 3. ovoga članka ne odnosi se na stručne knjige, časopise i druge
stručne publikacije u kojima se objavljuju obavijesti o svojstvima pribora iz
stavka 3. ovoga članka, ako su te stručne publikacije namijenjene isključivo
proizvođačima ili prodavačima tih proizvoda.
Članak 9.
Ako subjekt u poslovanju s predmetima opće uporabe, pravna ili fizička osoba
koja predmete proizvodi ili stavlja na tržište sazna ili opravdano posumnja da
predmet opće uporabe koji su proizveli ili stavili na tržište ne udovoljava
zahtjevima zdravstvene ispravnosti propisanim ovim Zakonom i pravilnicima
donesenim na temelju ovoga Zakona, dužan je odmah obustaviti proizvodnju
predmeta opće uporabe, odnosno povući ih s tržišta, i to i u slučajevima kad su
isti promijenili vlasnika te o tome obavijestiti ministarstvo nadležno za
zdravstvo.
Obveza iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na ovlaštene laboratorije iz članka
18. ovoga Zakona koji su po saznanju okolnosti, odnosno osnovane sumnje iz
stavka 1. ovoga članka obvezni o tome obavijestiti ministarstvo nadležno za
zdravstvo.
III. SUSTAV KONTROLE
Članak 10.
Sustav kontrole obuhvaća nadzor nad proizvodnjom i stavljanjem na tržište predmeta opće uporabe.
A. ZDRAVSTVENI NADZOR NAD PROIZVODNJOM I STAVLJANJEM NA TRŽIŠTE
Članak 11.
Nadzor nad proizvodnjom obuhvaća unutarnji i inspekcijski nadzor, a nadzor nad stavljanjem na tržište obuhvaća inspekcijski nadzor.
Članak 12.
Unutarnji nadzor podrazumijeva obvezu proizvođača za:
– vođenjem dokumentacije o nabavi i ispravnosti sirovina i ambalaže,
– provođenjem sustavne kontrole uvjeta proizvodnje glede prostora, radnika i
prijevoza u postupku proizvodnje,
– provođenjem sustavne kontrole gotovog proizvoda.
Članak 13.
Inspekcijski nadzor obuhvaća kontrolu provođenja unutarnjeg nadzora, uvjeta
proizvodnje kao i sve faze proizvodnog postupka, kontrolu gotovog proizvoda,
uzimanje uzoraka za analizu te nadzor nad stavljanjem na tržište predmeta opće
uporabe.
Inspekcijski nadzor obavljaju sanitarni inspektori prema Zakonu o sanitarnoj
inspekciji.
Članak 14.
Za obavljanje djelatnosti proizvodnje i stavljanja na tržište subjekt u
poslovanju s predmetima opće uporabe mora imati građevne objekte koji moraju
udovoljavati sanitarno-higijenskim uvjetima.
Subjekt iz stavka 1. ovoga članka koji proizvodi kozmetičke proizvode, kozmetiku
s posebnom namjenom i sredstva za dezinfekciju, pored uvjeta iz stavka 1. ovoga
članka, mora imati odgovarajući broj radnika određene visoke stručne spreme pod
čijim se nadzorom obavlja proizvodnja.
Subjekt iz stavka 1. ovoga članka koji se bavi stavljanjem na tržište
kozmetičkih proizvoda i kozmetike s posebnom namjenom mora imati poseban prostor
za skladištenje koji će osigurati uvjete glede njihove zdravstvene ispravnosti.
Pravilnik o posebnim uvjetima za proizvodnju i stavljanje na tržište predmeta
opće uporabe donijet će ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 15.
Prijevoz predmeta opće uporabe mora se obavljati na način i pod uvjetima tako da
ne utječe na njihovu zdravstvenu ispravnost.
Predmet opće uporabe koji služi kao prijevozno sredstvo za prijevoz hrane
(cisterna za prijevoz tekuće hrane) ne smije se upotrebljavati u druge svrhe i
ne smije utjecati na zdravstvenu ispravnost hrane.
Članak 16.
Osobe u proizvodnji kozmetičkih proizvoda i kozmetike s posebnom namjenom koje
na svojim radnim mjestima dolaze u neposredan dodir s istima moraju nositi
posebnu radnu odjeću, a gdje je to potrebno i radnu obuću kojom se osiguravaju
sigurni uvjeti proizvodnje.
Radna odjeća i obuća osoba iz stavka 1. ovoga članka ne smije se upotrebljavati
izvan radnih prostora.
Pravilnik o posebnoj radnoj odjeći i obući iz stavka 1. ovoga članka donijet će
ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 17.
Subjekt u poslovanju s predmetima opće uporabe, koji proizvodi ili uvozi
predmete opće uporabe, obvezan je obavljati laboratorijsko ispitivanje proizvoda
i voditi zapise o obavljenim ispitivanjima.
Subjekt u poslovanju s predmetima opće uporabe koji proizvodi kozmetičke
proizvode i kozmetiku s posebnom namjenom dužan je ispitivati mikrobiološku
čistoću u proizvodnji.
Pravilnik o ispitivanjima zdravstvene ispravnosti predmeta opće uporabe donosi
ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 18.
Laboratorijska ispitivanja zdravstvene ispravnosti predmeta opće uporabe mogu
obavljati:
1. ispitni laboratoriji,
2. referalni laboratoriji.
Laboratorijska ispitivanja iz stavka 1. ovoga članka mogu obavljati zdravstvene
ustanove i druge pravne osobe.
Laboratoriji iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka moraju ispunjavati
pravilnikom propisane uvjete u pogledu stručnih radnika, prostorija i opreme.
Pravilnik iz stavka 3. ovoga članka donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Ministar nadležan za zdravstvo rješenjem utvrđuje koje zdravstvene i druge
pravne osobe udovoljavaju uvjetima iz stavka 3. ovoga članka.
Rješenje o ovlašćivanju iz stavka 5. ovoga članka objavljuje se u »Narodnim
novinama«.
Članak 19.
Nadležni inspektor iz članka 34. stavka 2. ovoga Zakona (u daljnjem tekstu:
nadležni inspektor) u obavljanju inspekcijskog nadzora, radi provjere
zdravstvene ispravnosti, ima pravo uzimati uzorke predmeta opće uporabe u
proizvodnji i na tržištu, uključujući i sirovine u postupku proizvodnje te ih
dati na ispitivanje u ovlašteni laboratorij.
Nadležni inspektor ovlašten je u obavljanju nadzora pregledati sve radne i
pomoćne prostorije, prostore, dokumentaciju, propisane evidencije, odnosno
zapise, opremu, predmete opće uporabe te predmete rada i poslovanja, koji su
podvrgnuti sanitarnom nadzoru te uzimati uzorke za analizu, uzimati izjave
odgovornih radnika i iskaze svjedoka, a po potrebi koristiti i usluge istaknutih
stručnjaka i laboratorija iz članka 18. ovoga Zakona, kao i utvrđivati identitet
osoba kada je to u interesu sanitarnog nadzora.
Članak 20.
Uzorci uzeti za analizu evidentiraju se zapisnički i plombiraju od strane
nadležnog inspektora.
Subjekti u poslovanju s predmetima opće uporabe dužni su nadležnim inspektorima
dati besplatno na raspolaganje potrebne količine predmeta opće uporabe kao
uzorke za laboratorijsko ispitivanje.
Ministar nadležan za zdravstvo, na prijedlog referalnog laboratorija, donosi
minimalni godišnji program uzimanja uzoraka radi sustavnog praćenja zdravstvene
ispravnosti predmeta opće uporabe.
Pravilnik o provođenju sustavnog praćenja zdravstvene ispravnosti predmeta opće
uporabe iz stavka 3. ovoga članka donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 21.
Nadležni inspektori dužni su uzorak predmeta opće uporabe uzet za analizu
dostaviti u ovlašteni laboratorij.
Ovlašteni laboratorij kojem je uzorak dostavljen, obvezan je obaviti analizu
uzorka, a nakon završetka analize sačiniti analitičko izvješće i dostaviti ga
inspektoru koji je dostavio uzorak.
Analitičko izvješće mora sadržavati datum dostave uzorka, datum početka i
završetka analize te rezultate analize, odnosno mišljenje je li uzorak ispravan
ili neispravan, a ako je neispravan, zbog čega je neispravan.
Vlasnik predmeta za koji je analizom koja je izvršena u ispitnom laboratoriju
utvrđena zdravstvena neispravnost ima pravo zatražiti dodatnu analizu u nekom od
referalnih laboratorija.
Rezultat analize uzorka ne može se pobijati ako je obavljena analiza referalnog
laboratorija.
Inspektor iz stavka 1. ovoga članka obvezan je o rezultatu analize obavijestiti
pravnu ili fizičku osobu od koje je uzorak uzet.
Članak 22.
Troškove ispitivanja zdravstvene ispravnosti predmeta opće uporabe snosi pravna,
odnosno fizička osoba koja ih proizvodi ili stavlja na tržište, ako su uzorci
neispravni.
Troškove sustavnog praćenja zdravstvene ispravnosti predmeta opće uporabe iz
stavka 3. članka 20. ovoga Zakona i ispitivanja zdravstvene ispravnosti predmeta
opće uporabe snose tijela državne uprave na čijem su području uzeti uzorci radi
ispitivanja, ako su uzorci predmeta opće uporabe ispravni.
Troškovi ispitivanja mikrobiološke čistoće predmeta opće uporabe iz članka 17.
stavka 2. ovoga Zakona, provedene na zahtjev nadležnog inspektora podmiruju se
na isti način kao i troškovi iz stavka 1. i 2. ovoga članka.
B. ZDRAVSTVENI NADZOR NAD UVOZOM
Članak 23.
Zdravstveni nadzor nad predmetima opće uporabe koji se uvoze radi stavljanja na
tržište, obavlja se na graničnom prijelazu i drugim mjestima koje utvrdi
ministar nadležan za zdravstvo.
Zdravstveni nadzor iz stavka 1. ovoga članka obavlja granični sanitarni
inspektor.
Članak 24.
Predmeti opće uporabe koji se uvoze, odnosno privremeno uvoze ili izvoze zbog
prerade, dorade ili obrade iz inozemstva, glede zdravstvene ispravnosti moraju
ispunjavati uvjete propisane pravilnikom donesenim na temelju ovoga Zakona.
Pravilnik iz stavka 1. ovoga članka donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 25.
Uvoznik predmeta opće uporabe obvezan je, prije carinjenja, u mjestu u kojem se
obavlja sanitarni nadzor, podnijeti graničnom sanitarnom inspektoru zahtjev za
pregled pošiljke koju uvozi radi utvrđivanja zdravstvene ispravnosti.
Tijela carinske službe ne mogu obaviti carinjenje dok od inspektora iz stavka 1.
ovoga članka ne dobiju rješenje da pošiljka, glede zdravstvene ispravnosti,
odgovara uvjetima koji su za takve predmete opće uporabe propisani u Republici
Hrvatskoj.
Tijela carinske službe dužna su, u okviru svojih prava i dužnosti, omogućiti
nadležnom graničnom sanitarnom inspektoru uvid u dokumentaciju i nesmetano
obavljanje nadzora nad zdravstvenom ispravnošću pošiljaka, koje se nalaze pod
carinskim nadzorom i pružiti pomoć u provođenju naređenih mjera.
Članak 26.
Iznimno od odredbe članka 25. ovoga Zakona, tijela carinske službe mogu, na
zahtjev uvoznika, na temelju suglasnosti graničnog sanitarnog inspektora
ocariniti pošiljku i bez dokaza o njezinoj zdravstvenoj ispravnosti ako je
pošiljka podvrgnuta zdravstvenom nadzoru.
Suglasnost iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se inspektoru nadležnom za
obavljanje zdravstvenog nadzora u mjestu isporuke, odnosno skladištenja.
Suglasnost iz stavka 1. ovoga članka sadrži i podatke o mjestu i uvjetima
skladištenja, načinu prijevoza i obvezama skladištara i uvoznika te druge uvjete
važne za očuvanje zdravstvene ispravnosti pošiljke.
Uvoznik ne smije stavljati na tržište niti prerađivati pošiljku iz stavka 1.
ovoga članka do donošenja rješenja kojim se utvrđuje da je pošiljka zdravstveno
ispravna. Ako se laboratorijskim ispitivanjima utvrdi da pošiljka iz stavka 1.
ovoga članka, glede zdravstvene ispravnosti, ne udovoljava propisanim uvjetima,
uvoznik će o svojemu trošku postupiti u skladu s rješenjem donesenim na temelju
ovlasti iz članka 29. ovoga Zakona.
Članak 27.
Troškove zdravstvenog nadzora i utvrđivanja zdravstvene ispravnosti predmeta
opće uporabe koji se uvoze snosi uvoznik.
Pravilnik o visini i načinu plaćanja naknade za pokrivanje troškova nadzora iz
stavka 1. ovoga članka donosi ministar nadležan za zdravstvo.
Članak 28.
Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na predmete opće uporabe koji se uvoze u slobodne carinske zone ili u konsignacijska skladišta u Republici Hrvatskoj.
IV. OVLAŠTENJA NADLEŽNIH INSPEKTORA
Članak 29.
U obavljanju sanitarnog nadzora nad proizvodnjom i stavljanjem na tržište
predmeta opće uporabe, a u cilju osiguranja zdravstvene ispravnosti predmeta
opće uporabe, nadležni inspektori imaju pravo i dužnost poduzimati sljedeće
mjere:
1. privremeno zabraniti proizvodnju i stavljanje na tržište i uporabu predmeta
opće uporabe, za koje se posumnja da nisu zdravstveno ispravni, dok se
laboratorijskim ispitivanjima ne utvrdi njihova zdravstvena ispravnost,
2. zabraniti proizvodnju, stavljanje na tržište i uporabu zdravstveno
neispravnih predmeta opće uporabe,
3. narediti uništenje zdravstveno neispravnih predmeta opće uporabe,
4. zabraniti uvoz zdravstveno neispravnih predmeta opće uporabe te narediti
njihovo vraćanje pošiljatelju ili uništenje ako se pošiljka ne može vratiti
pošiljatelju,
5. narediti otklanjanje nedostataka u proizvodnji i u postupku stavljanja na
tržište predmeta opće uporabe,
6. privremeno zabraniti proizvodnju i stavljanje na tržište predmeta opće
uporabe u slučaju neispunjavanja propisanih uvjeta, dok se isti ne ispune.
Mjere iz stavka 1. ovoga članka naređuju se rješenjem donesenim u upravnom
postupku. Žalba protiv ovoga rješenja ne odgađa njegovo izvršenje.
Članak 30.
Nadležni inspektori prilikom obavljanja nadzora nad proizvodnjom i stavljanjem
na tržište predmeta opće uporabe imaju pravo i dužnost mjere iz članka 29. ovoga
Zakona izreći usmeno u slučaju:
1. kada opasnost ili osnovana sumnja na opasnost za zdravlje ili život ljudi
zahtijeva da se određena mjera poduzme odmah, bez odgađanja i
2. kada postoji opasnost ili osnovana sumnja na opasnost od prikrivanja, zamjene
ili uništenja predmeta opće uporabe, stvari ili dokaza ako se mjera osiguranja
ne poduzme odmah.
Nadležni inspektori, na zahtjev stranke, izdat će pisani otpravak usmenog
rješenja. Usmeno rješenje mora se unijeti u zapisnik o izvršenome nadzoru.
Članak 31.
Vlasniku, odnosno uvozniku predmeta opće uporabe od kojeg se uzima uzorak za
laboratorijska ispitivanja zbog sumnje u njegovu zdravstvenu ispravnost, izreći
će se mjera zabrane stavljanja na tržište tih predmeta do okončanja
laboratorijskih ispitivanja.
Mjera iz stavka 1. ovoga članka izriče se usmenim rješenjem. Na ovo rješenje
primjenjuju se odredbe članka 30. stavka 2. ovoga Zakona.
Ako se laboratorijskim ispitivanjima uzoraka utvrdi da predmet opće uporabe nije
zdravstveno ispravan, nadležni inspektori potvrdit će svojim rješenjem izrečenu
mjeru iz stavka 1. ovoga članka i zabraniti svako raspolaganje tim predmetom za
ljudsko korištenje.
Nadležni inspektori zaključkom o dozvoli izvršenja rješenja odredit će izvršenje
na način da se zdravstveno neispravni predmeti pod njegovim nadzorom na
neškodljiv način unište:
1. ako od predmeta prijeti neposredna opasnost po zdravlje ljudi,
2. ako vlasnik predmeta opće uporabe ne dostavi u roku koji mu inspektor odredi,
prijedlog za preradu u druge svrhe i
3. ako ne preradi predmet opće uporabe u roku koji mu odredi inspektor.
Troškove u svezi s uništavanjem i preradom predmeta opće uporabe u druge svrhe
snosi vlasnik predmeta.
Članak 32.
Ako se za zdravstveno neispravne predmete opće uporabe može pretpostaviti da se nalaze na tržištu Republike Hrvatske, ministarstvo nadležno za zdravstvo dužno je o tome obavijestiti nadležne inspektore.
Članak 33.
Ako nadležni inspektori prilikom obavljanja nadzora nad proizvodnjom i stavljanjem na tržište predmeta opće uporabe pronađu zdravstveno neispravne predmete za koje se pretpostavlja da bi se mogli nalaziti na tržištu Republike Hrvatske, obvezni su o tome odmah obavijestiti ministarstvo nadležno za zdravstvo.
Članak 34.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja ministarstvo nadležno za zdravstvo.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona u obavljanju nadzora nad
proizvodnjom i stavljanjem na tržište predmeta opće uporabe obavljaju nadležni
sanitarni inspektori i granični sanitarni inspektori.
Inspekcijski nadzor nad deklariranjem i kakvoćom predmeta opće uporabe na
tržištu obavljaju gospodarski inspektori Državnog inspektorata.
V. KAZNENE ODREDBE
Članak 35.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj subjekt u poslovanju s predmetima opće uporabe ako:
1. stavi na tržište zdravstveno neispravan predmet opće uporabe (članak 4.),
2. stavi na tržište predmet opće uporabe koji na deklaraciji nema podatke o
vrsti i količini dodanih tvari, odnosno druge propisane podatke (članak 6.
stavak 2.),
3. reklamira predmete opće uporabe na način koji bi potrošače mogao dovesti u
zabludu u pogledu stvarnog sastava, svojstava i namjene (članak 8. stavak 1.),
4. predmetu opće uporabe pripisuje i reklamira ljekovito svojstvo (članak 8.
stavak 2.),
5. reklamira pribor za pušenje protivno odredbama ovoga Zakona (članak 8. stavak
3.),
6. ne obustavi odmah proizvodnju predmeta opće uporabe, odnosno ne povuče ih s
tržišta (članak 9. stavak 1.),
7. ne obavlja unutarnji nadzor (članak 12.),
8. za proizvodnju, odnosno stavljanje na tržište predmeta opće uporabe
upotrebljava objekte, prostorije odnosno postrojenja, a za isto nema
odgovarajuće rješenje o ispunjenju uvjeta (članak 14.),
9. predmet opće uporabe koji služi kao prijevozno sredstvo za prijevoz hrane
koristi u druge svrhe (članak 15. stavak 2.),
10. ne obavi laboratorijsko ispitivanje proizvoda i ne vodi zapise o obavljenim
ispitivanjima ili ako ne ispituje mikrobiološku čistoću u proizvodnji (članak
17. stavak 1. i 2.),
11. laboratorijska ispitivanja obavlja bez rješenja (članak 18. stavak 5.).
12. nadležnom inspektoru ne stavi na raspolaganje potrebne količine uzoraka za
laboratorijsko ispitivanje (članak 20. stavak 2.),
13. stavi na tržište ili prerađuje pošiljku prije donošenja rješenja kojim se
utvrđuje da je ista zdravstveno ispravna (članak 26. stavak 4.).
Za radnju iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u
pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna.
Članak 36.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
subjekt u poslovanju s predmetima opće uporabe ako ne osigura, odnosno ne
koristi propisanu radnu odjeću i obuću (članak 16. stavak 1.).
Za radnju iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba u
pravnoj osobi u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 kuna.
Članak 37.
Globom u iznosu od 1.000,00 kuna kaznit će se na mjestu izvršenja prekršaja
odgovorna osoba u pravnoj osobi, odnosno fizička osoba koja obavlja gospodarsku
djelatnost u području predmeta opće uporabe za nepoštivanje higijenskih uvjeta
te drugih uvjeta propisanih pravilnicima iz područja sanitarnog nadzora.
Ako osoba ponovi prekršaj iz stavka 1. ovoga članka u roku od šest mjeseci
kaznit će se na mjestu izvršenja globom u iznosu od 3.000,00 kuna.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 38.
Ministar nadležan za zdravstvo donijet će pravilnike za čije je donošenje ovlašten ovim Zakonom u roku od jedne godine od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 39.
Do dana stupanja na snagu pravilnika iz članka 38. ovoga Zakona primjenjuju se pravilnici doneseni na temelju Zakona o zdravstvenoj ispravnosti i zdravstvenom nadzoru nad namirnicama i predmetima opće uporabe (»Narodne novine«, br. 60/92., 26/93., 29/94. i 55/96.) te Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti predmeta koji dolaze u dodir sa hranom (»Narodne novine«, br. 46/04.).
Članak 40.
Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o zdravstvenoj ispravnosti i zdravstvenom nadzoru nad namirnicama i predmetima opće uporabe (»Narodne novine«, broj 60/92., 26/93., 29/94. i 55/96.).
Članak 41.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 541-01/06-01/01
Zagreb, 13. srpnja 2006.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |