POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 

Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I VODNOGA GOSPODARSTVA

2158

Na temelju članka 74. stavka 2., 5. i 6. Zakona o hrani (»Narodne novine« broj 117/03, 130/03, 48/04) ministar poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva donosi

PRAVILNIK

O OVLAŠTENIM ISPITNIM LABORATORIJIMA ZA KONTROLU KAKVOĆE HRANE

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim se Pravilnikom propisuju uvjeti koje moraju ispunjavati ovlašteni ispitni laboratoriji u svrhu službene kontrole kakvoće hrane te postupak ocjenjivanja i ovlašćivanja ispitnih laboratorija.

Ovlašteni ispitni laboratorij

Članak 2.

Ovlašteni ispitni laboratorij (u daljnjem tekstu: ispitni laboratorij) je pravna osoba ili posebna organizacijska cjelina unutar prav­ne osobe, ovlaštena za ispitivanje kakvoće hrane u svrhu službene kontrole hrane.
Ispitni laboratorij može biti ovlašten za obavljanje:
a) osnovne djelatnosti;
b) specijalizirane djelatnosti;
c) specijalizirane djelatnosti s mogućnošću izdavanja međunarodnih certifikata.

Članak 3.

Ispitni laboratorij ovlašten za obavljanje osnovne djelatnosti provodi fizikalno-kemijske analize parametara prema posebnim propisima o kakvoći hrane (voda, ugljikohidrati, mast, proteini, pepeo, pH, suha tvar i dr.) i procjenu senzorskih svojstava te može, na temelju obavljenih analiza, dati mišljenje o sukladnosti hrane s propisanim zahtjevima kakvoće za pojedinu grupu hrane.
Ispitni laboratorij ovlašten za obavljanje specijalizirane djelat­no­sti provodi analize propisane za osnovnu djelatnost i druge specifične fizikalno-kemijske analize te senzorske analize prema poseb­nim propisima ovisno o vrsti hrane te može, na temelju obavljenih analiza, dati mišljenje o sukladnosti hrane s propisanim zahtjevima kakvoće za pojedinu grupu hrane.
Rad laboratorija iz stavka 1. i 2. ovoga članka odvija se prema načelima dobre laboratorijske prakse (u daljnjem tekstu: DLP). DLP u smislu ovoga Pravilnika jest sustav kakvoće koji se odnosi na organizacijske procese i uvjete za planiranje, provedbu, kontrolu, način izvještavanja i dokumentaciju ispitivanja kakvoće hrane. Osnovna načela DLP-a propisana su u Prilogu 1. koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio.
Laboratoriji iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužni su sudjelovati u odgovarajućim programima provjere stručnosti.
Ispitni laboratorij ovlašten za obavljanje specijalizirane djelat­nosti s mogućnošću izdavanja međunarodnih certifikata mora uz zahtjeve koji se odnose na laboratorije za specijaliziranu djelatnost biti akreditirani prema normi HRN EN ISO/IEC 17025 za metode ispitivanja ili određivanja pojedinih parametara za jednu ili više grupa hrane.

II. POSEBNE ODREDBE

Uvjeti za ovlašćivanje

Članak 4.

U svrhu ovlašćivanja ispitnog laboratorija za obavljanje osnov­ne ili specijalizirane djelatnosti radi kontrole kakvoće hrane u svrhu službene kontrole hrane, pravna osoba mora imati:
1. sjedište na području Republike Hrvatske;
2. dokument o registraciji za obavljanje tehničkog ispitivanja i analize;
3. dokument nezavisne institucije za akreditaciju (u daljnjem tekstu: akreditacijsko tijelo) o:
a)
– usklađenosti s DLP;
– posjedovanju prikladne opreme uz navođenje odgovarajućih metoda prema posebnim propisima, a sukladno traženom ovlaštenju;
ili
b) akreditaciji laboratorija sukladno normi HRN EN ISO/IEC 17025.

Članak 5.

U svrhu ovlašćivanja ispitnog laboratorija za obavljanje specijalizirane djelatnosti s mogućnošću izdavanja međunarodnih certifikata radi kontrole kakvoće hrane, pravna osoba mora imati:
1. sjedište na području Republike Hrvatske;
2. dokument o registraciji za obavljanje tehničkog ispitivanja i analize;
3. dokument akreditacijskog tijela o akreditaciji laboratorija sukladno normi HRN EN ISO/IEC 17025.

Članak 6.

Dokument o usklađenosti s DLP izdaje akreditacijsko tijelo na zahtjev pravne osobe te istom potvrđuje osposobljenost i opremljenost pravne osobe sukladno zahtjevima iz Priloga 1. ovoga Pravilnika za obavljanje kontrole kakvoće hrane u svrhu službene kontrole hrane.
Dokument mora sadržavati:
1. datum izdavanja;
2. rok važenja;
3. ime osobe osposobljene i odgovorne za nadzor analize te procjenu rezultata.

Članak 7.

Dokument o akreditaciji izdaje akreditacijsko tijelo na zahtjev pravne osobe te istom potvrđuje osposobljenost i opremljenost prav­ne osobe sukladno normi HRN EN ISO/IEC 17025 za obavljanje kontrole kakvoće hrane u svrhu službene kontrole hrane.

Članak 8.

Ispitni laboratorij mora zaprimljeni uzorak analizirati prema zahtijevanom parametru/parametrima za koje je ovlašten, obraditi rezultate i dati izvještaj o napravljenoj analizi.
Izvještaj mora sadržavati:
1. naslov;
2. naziv i adresu ispitnog laboratorija i mjesto na kojemu su provedena ispitivanja ako ispitivanja nisu provedena u sjedištu laboratorija;
3. jedinstvenu oznaku ispitnog izvještaja i na svakoj stranici oznaku kako bi se osiguralo da se stranica prepoznaje kao dio ispitnog izvještaja te jasnu oznaku kraja ispitnog izvještaja;
4. naziv i adresu korisnika;
5. oznaku upotrijebljene metode;
6. opis i stanje uzorka koji se ispituje i njegovu jednoznačnu oznaku;
7. datum prijama uzorka koji se ispituje i datum završetka ispitivanja;
8. rezultate ispitivanja s mjernim jedinicama;
9. ime, funkciju i potpis(e) ili istovrijednu identifikaciju osobe koja je odobrila ispitni izvještaj.
Ispitni laboratorij mora voditi evidenciju svih izvršenih analiza kronološkim redom i imati kopije svih izdanih izvještaja.
Uz izvještaj se može priložiti mišljenje o sukladnosti hrane s propisanim zahtjevima kakvoće.

Članak 9.

Ispitni laboratorij mora biti nepristran i njegovo osoblje ne smije ovisiti ni o kakvim poslovnim, financijskim i drugim pritiscima koji mogu utjecati na njihovu tehničku prosudbu.

Postupak ovlašćivanja

Članak 10.

Ispitne laboratorije u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, rješenjem ovlašćuje ministar poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva (u daljnjem tekstu: ministar) na prijedlog Povjerenstva osnovanoga pri Ministarstvu, a temeljem zahtjeva iz članka 11. ovoga Pravilnika.

Članak 11.

Za dobivanje ovlaštenja iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika pravna osoba podnosi Ministarstvu zahtjev iz Priloga 2. koji je tiskan uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio.
Zahtjev iz stavka 1. ovog članka mora sadržavati:
1. podatke o podnositelju zahtjeva;
2. dokumente o ispunjenju uvjeta iz članka 4. ili 5. ovoga Pravilnika ovisno za što se zahtjev podnosi.

Članak 12.

Ovlaštenje iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika izdaje ministar na rok određen vremenom važenja dokumenta:
– o usklađenosti s DLP
ili
– o akreditaciji.
Ovlaštenje iz članka 10. stavka 1. ovog Pravilnika može se obnoviti na zahtjev laboratorija, koji se podnosi najmanje tri mjeseca prije isteka roka iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 13.

Nadzor rada ispitnog laboratorija može provesti Povjerenstvo iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika, tijekom vremena u kojem je ovlaštenje na snazi.

Članak 14.

Akreditacijsko tijelo dužno je obavijestiti Ministarstvo u slučaju da ispitni laboratorij prestane ispunjavati uvjete sukladno izdanim dokumentima iz članaka 4. i 5. ovoga Pravilnika.

Članak 15.

Ispitni laboratorij dužan je obavijestiti Ministarstvo o svim nastalim promjenama koje mogu utjecati na dobiveno ovlaštenje u roku od trideset dana od dana nastanka promjene.

Članak 16.

Ovlaštenje iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika može se ispitnom laboratoriju oduzeti i prije isteka roka na koji je to ovlaštenje izdano, ako se utvrdi da je ta pravna osoba postupala protivno odredbama Zakona o hrani i ovoga Pravilnika.

III. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 17.

Ispitni laboratoriji ovlašteni sukladno članku 4. točka 3.a ovlaštenje pod navedenim uvjetima mogu ostvarivati najkasnije do31. prosinca 2008. godine.

Članak 18.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 011-02/06-01/76
Urbroj: 525-1-06-1
Zagreb, 20. srpnja 2006.

Ministar
Petar Čobanković, v. r.
 

PRILOG 1

OSNOVNA NAČELA DOBRE LABORATORIJSKEPRAKSE (DLP)

1.

Organizacija

1.1

Laboratorij obuhvaća osoblje, prostor i opremu potrebnu za provođenje ispitivanja kakvoće hrane.

1.2

Kod ispitivanja koja se izvode na više lokacija, laboratorij obuhvaća lokaciju na kojoj se nalazi voditelj ispitivanja i sve lokacije koje se mogu pojedinačno ili kolektivno smatrati laboratorijima za ispitivanje.

1.3

Odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje mora osigurati da se u njenom laboratoriju za ispitivanje poštuju načela dobre laboratorijske prakse.

1.4

Odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje mora najmanje:

a)

osigurati popis koji utvrđuje odgovorne osobe u laboratoriju za ispitivanje;

b)

osigurati dovoljan broj osposobljenog osoblja, primjeren prostor, opremu i materijal za pravovremeno i primjereno provođenje ispitivanja;

c)

osigurati vođenje evidencije o osposobljenosti, usavršavanju, iskustvima i opisima radnih mjesta za svakog pojedinog stručnjaka i tehničara;

d)

osigurati da osoblje jasno razumije zadatke koje je obvezno izvršiti te ako je potrebno, osigurati usavršavanje za obavljanje ovih zadataka;

e)

osigurati izradu odgovarajućih, tehnički valjanih standardnih operativnih postupaka i obavljanje radnji prema njima te odobriti sve izvorne i revidirane standardne operativne postupke. Standardni operativni postupci (SOP) su pisani postupci koji opisuju način izvođenja ispitivanja. Za svako ispitivanje treba izraditi plan ispitivanja. Plan ispitivanja jest dokument koji definira postupke za provedbu ispitivanja, a sadržava sve izmjene i dopune plana ispitivanja. Izmjene i dopune plana ispitivanja jesu namjerne izmjene plana, prije i za vrijeme trajanja ispitivanja;

f)

osigurati postojanje programa osiguranja kakvoće s imenovanim osobljem te provođenje mjera osiguranja kakvoće u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse. Program osiguranja kakvoće jest sustav, uključujući osoblje, koji je neovisan od provođenja ispitivanja, a namijenjen je odgovornoj osobi laboratorija za ispitivanje da osigura usklađenost s načelima dobre laboratorijske prakse. Laboratorij za ispitivanje mora imati pisani program osiguranja kakvoće;

g)

za provođenje i nadzor ispitivanja imenuje se voditelj ispitivanja s odgovarajućim obrazovanjem i iskustvom. Ako u tijeku ispitivanja dođe do zamjene voditelja ispitivanja to mora biti provedeno sukladno utvrđenim postupcima i dokumentirano;

h)

osigurati da voditelj ispitivanja odobri plan ispitivanja te da isti stavi na raspolaganje osoblju za provjeru kakvoće;

i)

osigurati da zalihe laboratorija odgovaraju uvjetima za korištenje u ispitivanju;

j)

osigurati da u ispitivanjima koja se obavljaju na više mjesta postoji jasna komunikacija između osoblja odgovornog za ispitivanje.

1.5

Laboratorij za ispitivanje mora posjedovati pisane standardne operativne postupke koje je odobrila odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje kako bi se osigurala kvaliteta i ispravnost podataka dobivenih u tom laboratoriju. Revizije standardnih operativnih postupaka mora odobriti odgovorna osoba laboratorija za ispitivanje.

1.6

Svaka posebna jedinica ili područje laboratorija treba uvijek imati na raspolaganju dostupne valjane standardne operativne postupke za aktivnosti koje se unutar nje izvode. Kao dodatak standardnim operativnim postupcima može se koristiti objavljena stručna literatura, analitičke metode, članci i priručnici.

1.7

Odstupanja od standardnih operativnih postupaka vezanih uz ispitivanje trebaju se dokumentirati i treba ih potvrditi voditelj ispitivanja.

1.8

Standardni operativni postupci trebaju biti napisani za sljede­će:

1. Ispitni uzorci

Prijam, identifikacija, označavanje, rukovanje i pohranjivanje;

2. Ispitna oprema, računalni sustavi, materijali, reagensi i otopine

(a) Ispitna oprema:

korištenje, održavanje, čišćenje i umjeravanje.

(b) Računalni sustavi:

valjanost, uporaba, održavanje, sigurnost, kontrola mijenjanja i sigurnosne kopije.

(c) Materijali, reagensi i otopine:

priprema i označavanje;

3. Upravljanje dokumentima

Osigurati sljedivost dokumenata u sustavu DLP-a (izrada, označavanje, odobravanje, izdavanje, distribucija, odlaganje, čuvanje i povlačenje iz uporabe);

4. Postupci osiguravanja kakvoće

Aktivnosti osoblja za osiguravanje kakvoće u planiranju, izvođenju, dokumentiranju i izvještavanju o ispitivanjima.

1.9

Vrsta i opseg ispitivanja se provodi prema utvrđenom nalogu naručitelja, uzimajući u obzir sposobnost i sredstva laboratorija da zadovolji te zahtjeve. Za ispitivanja je moguće koristiti općeniti plan ispitivanja.

Plan ispitivanja mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:

1. Identifikaciju ispitivanja

(a) naziv uzorka,

(b) opis uzorka,

(c) popis parametara koji se ispituju;

2. Datume

(a) datum odobrenja plana ispitivanja s potpisom voditelja ispitivanja i datum početka ispitivanja s potpisom odgovorne osobe laboratorija i naručitelja,

(b) datum završetka ispitivanja;

3. Metode ispitivanja

Potrebno je koristiti propisane metode za ispitivanu tvar ili priznate metode uz koje u pisanom obliku mora biti dokazano da se tim postupkom dobiva točan i ponovljivi rezultat uz minimalna odstupanja;

4. Zapisi

Popis zapisa koji je potrebno čuvati.

Osim navedenih podataka, plan ispitivanja može sadržavati i druge podatke.

2.

Osoblje

2.1

Voditelj ispitivanja odgovoran je za cjelokupno provođenje ispitivanja i za završno izvješće.

Voditelj ispitivanja mora najmanje:

a) odobriti plan ispitivanja datiranim potpisom;

b) osigurati raspoloživost planova ispitivanja i dopuna istih te standardnih operativnih postupaka osoblju koje sudjeluje u ispitivanju;

c) osigurati djelovanje prema postupcima navedenim u planu ispitivanja i ocijeniti te dokumentirati utjecaj bilo kakvog odstupanja od plana ispitivanja na kakvoću i ispravnost ispitivanja te ukoliko je potrebno obaviti odgovarajuće korektivne mjere postupaka te potvrditi odstupanja od standardnih operativnih postupaka tijekom ispitivanja;

d) osigurati da svi dobiveni podaci budu u potpunosti dokumentirani i zapisani;

e) potpisati i datirati završno izvješće te time potvrditi prihvaćanje odgovornosti za valjanost podataka;

f) osigurati da po završetku ispitivanja, plan ispitivanja, završno izvješće, izvorni podaci i popratni materijali budu pohranjeni;

Izvorni podaci su svi izvorni laboratorijski zapisi i dokumentacija ili njihove ovjerene kopije, koji su rezultat izvornih opažanja i radnji provedenih tijekom ispitivanja.

2.2

Osoblje uključeno u provođenje ispitivanja mora biti upoznato s načelima dobre laboratorijske prakse.

2.3

Osoblje mora imati pristup planu ispitivanja i odgovarajućim standardnim operativnim postupcima koji se odnose na njegovo sudjelovanje u ispitivanju. Njihova odgovornost je da djeluju u skladu s uputama danim u tim dokumentima. Svako odstupanje od uputa mora biti dokumentirano i javljeno neposredno voditelju ispitivanja.

2.4

Osoblje je odgovorno za trenutačno bilježenje izvornih podataka u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse i za točnost tih podataka.

2.5

Potrebno je poduzeti sve mjere u cilju osiguranja ispravnosti ispitivanja i zaštite zdravlja osoblja koje sudjeluje u ispitivanju.

2.6

Osoblje mora obavijestiti odgovornu osobu ako postoji osobni zdravstveni problem koji bi moglo utjecati na ispitivanje. Osobe će do saniranja zdravstvenog problema biti isključene iz ispitivanja.

3.

Uvjeti smještaja i okoliša

3.1

Laboratorij za ispitivanje mora biti odgovarajuće veličine, konstrukcije i na primjerenoj lokaciji, radi ispunjavanja uvjeta ispitivanja i radi smanjivanja mogućih ometanja koja mogu utjecati na valjanost ispitivanja.

3.2

Raspoloživi prostori laboratorija trebaju osigurati odgovarajuću razdvojenost različitih aktivnosti, kako bi se osiguralo pravilno provođenje svakog ispitivanja.

3.3

Laboratorij za ispitivanje mora imati odgovarajući prostor s raspoloživim površinama za čuvanje zaliha i opreme. Susjedni prostori u kojima se odvijaju nesukladne djelatnosti moraju se djelotvorno odvojiti. Moraju se poduzeti mjere da se spriječi uzajamno štetno djelovanje.

3.4

Posebni prostori ili površine potrebni su za primanje i čuvanje ispitivanih tvari.

3.5

Skladišni prostori ili površine za ispitivanje tvari moraju biti odvojeni od prostora za operativne sustave. Moraju biti primjereni za pohranjivanje opasnih tvari.

3.6

Prostor za pohranu podataka mora biti raspoloživ za sigurno čuvanje i pristup planovima ispitivanja, izvornim podacima i završnim izvješćima. Izvedba prostora i uvjeti u prostoru za pohranu podataka moraju zaštititi njegov sadržaj od prijevremene dotrajalosti.

3.7

Postupanje s otpadom i njegovo uklanjanje mora biti obavljeno tako da ne ugrožava cjelovitost ispitivanja. To uključuje osiguravanje odgovarajućih prostorija za njegovo sakupljanje, čuvanje i uklanjanje.

4.

Oprema

4.1

Oprema, uključujući i valjane računalne sustave, koji se koriste za izradu, pohranjivanje i pronalaženje podataka te za kontrolu čimbenika okoliša važnih za ispitivanje trebaju biti primjereno postavljeni, primjerenog oblika i odgovarajućeg kapaciteta.

4.2

Oprema koja se koristi u ispitivanju mora biti redovito pregledavana, održavana i umjeravana u skladu sa standardnim operativnim postupcima. O ovim postupcima moraju se voditi očevidnici. Umjeravanje mora biti sljedivo do nacionalnih ili internacionalnih standarda mjerenja, gdje je to potrebno.

4.3

Kemikalije, reagensi i otopine moraju biti označeni podacima o osobinama (koncentraciji gdje je primjereno), roku uporabe i s navedenim posebnim uvjetima čuvanja. Podaci koji se odnose na podrijetlo, datum pripreme i stabilnost moraju biti raspoloživi. Rok uporabe se može produljiti temeljem dokumentirane procjene ili analize.

5.

Rukovanje uzorcima

5.1

O opisu svojstava ispitivane tvari, datumu zaprimanja, roku uporabe, zaprimljenoj količini i količini korištenoj u ispitivanju moraju se voditi zapisi.

5.2

Potrebno je propisati postupak za cjelokupno postupanje s ispitivanom tvari (preuzimanje, rukovanje, zaštita, skladištenje i čuvanje) radi osiguravanja valjanosti rezultata ispitivanja i zaštite interesa naručitelja ispitivanja.

5.3

Za svaku tvar mora biti poznata stabilnost u uvjetima pohranjivanja i ispitivanja.

5.4

Svaka ispitivana tvar treba biti primjereno označena.

5.5

Za svako ispitivanje treba biti poznat identitet tvari, ako je potrebno i broj serije, čistoća, sastav, koncentracija ili druga svojstva.

Serija označava određenu količinu ili više ispitivanih tvari za ispitivanje, proizvedenih tijekom određenog ciklusa proizvod­nje, koji su jedinstvenih svojstava te kao takvi trebaju biti označeni.

5.6

Svakom ispitivanju mora biti dodijeljena posebna oznaka kojom će biti označen svaki dokument, podatak i uzorci iz tog ispitivanja. Uzorci iz ispitivanja označavaju se tako da se potvrdi njihovo podrijetlo. Označavanje mora omogućiti sljedivost primjerenu uzorku i ispitivanju. Uzorak jest svaki materijal na kojem se obavlja ispitivanje. Ispitivanje treba izvesti u skladu s planom ispitivanja.

6.

Osiguranje kakvoće

6.1

Program osiguranja kakvoće mora provoditi osoba ili osobe koje su upoznate s postupcima ispitivanja, a koje su imenovane od odgovorne osobe, kojoj neposredno odgovaraju.

6.2

Osoblje za osiguranje kakvoće odgovara najmanje za:

a) posjedovanje i čuvanje priručnika za kakvoću i standardnih operativnih postupaka koji se koriste u laboratoriju;

b) obavljanje kontrole s ciljem utvrđivanja da li se sva ispitivanja provode u skladu s načelima dobre laboratorijske prakse. Kontrolom se također treba utvrditi da su planovi ispitivanja i standardni operativni postupci stavljeni na raspolaganje osoblju koje sudjeluje u ispitivanju i da se postupa sukladno istima. Kontrole, kako je određeno programom osiguranja kakvoće i standardnim operativnim postupcima mogu biti:

– kontrole ispitivanja

– kontrole laboratorija

– kontrole procesa/postupka

Zapisnici o izvršenim kontrolama moraju se čuvati s ostalom dokumentacijom;

c) povremenu provjeru završnog izvješća radi utvrđivanja da su metode, postupci i opažanja točno i potpuno opisani te da prikazani rezultati točno i potpuno odražavaju izvorne podat­ke ispitivanja;

d) pravovremeno podnošenje pisanog izvještaja o rezultatima kontrole voditelju ispitivanja;

e) izradu i potpisivanje izjave o vrstama i datumima kontrole, uključujući kontrolirane faze ispitivanja i datume podnošenja rezultata kontrole voditelju ispitivanja.

6.3

Sve podatke dobivene tijekom ispitivanja osoba koja unosi podatke mora zapisati neposredno, točno i čitljivo. Ti unosi podataka moraju biti potpisani i datirani.

Svaka promjena izvornih podataka mora biti izvedena tako da uzrok izmjene mora biti naveden. Osoba koja je podatke izmijenila mora to potvrditi svojim potpisom s datumom.

7.

Prikazivanje rezultata

7.1

Rezultati svakog ispitivanja ili niza ispitivanja koja provodi laboratorij moraju se prikazivati točno, jasno, nedvosmisleno i objektivno te u skladu sa svim posebnim uputama u metodama ispitivanja. Ti se rezultati obično moraju davati u ispitnom izvještaju, a moraju obuhvaćati sve podatke koje zahtijeva korisnik i koji su potrebni za tumačenje rezultata ispitivanja i sve podatke koje zahtijeva ta ispitna metoda.

7.2

Ispitni izvještaji

Svaki ispitni izvještaj mora obuhvaćati barem ove podatke, osim ako laboratorij nema valjane razloge da to ne radi:

a) naslov;

b) naziv i adresu laboratorija i mjesto na kojemu su provedena ispitivanja ako ispitivanja nisu provedena u sjedištu laboratorija;

c) jedinstvenu oznaku ispitnog izvještaja i na svakoj stranici oznaku kako bi se osiguralo da se stranica prepoznaje kao dio ispitnog izvještaja te jasnu oznaku kraja ispitnog izvještaja;

d) naziv i adresu korisnika;

e) oznaku upotrijebljene metode;

f) opis i stanje uzorka koji se ispituje i njegovu jednoznačnu oznaku;

g) datum prijama uzorka koji se ispituje i datum završetka ispitivanja;

h) rezultate ispitivanja s mjernim jedinicama;

i) ime, funkciju i potpis(e) ili istovrijednu identifikaciju osobe koja je odobrila ispitni izvještaj.

7.3

Završno izvješće treba potpisati i datirati voditelj ispitivanja, kako bi potvrdio prihvaćanje odgovornosti za valjanost podataka.

7.4

Ispravci i dodaci završnog izvješća moraju biti pripremljeni u obliku dopuna. Dopune mora potpisati i datirati voditelj ispitivanja, a u istima mora biti jasno naveden razlog ispravaka ili dodataka.

Preoblikovanje završnog izvješća kojim se udovoljava zahtjevima za podnošenje nadležnim tijelima ne znače ispravak, dodatak ili dopunu završnom izvješću.

8.

Upravljanje zapisima

8.1

Mora se voditi briga o sigurnosti i povjerljivosti svih zapisa.

9.

Upravljanje arhivom

9.1

U arhivi se pohranjuju zapisi i ispitna izvješća u vremenskom trajanju od najmanje 5 godina.

Izvedba prostora i uvjeti u prostoru za pohranu podataka moraju zaštititi njegov sadržaj od prijevremene dotrajalosti.

9.2

Ako se iz bilo kojeg razloga dokumentacija odstrani prije isteka propisanog roka čuvanja, to mora biti opravdano i dokumentirano.

9.3

Materijal pohranjen u arhivama treba biti popisan u kazalu, kako bi se olakšala uredna pohrana i pronalaženje.

9.4

Ako laboratorij za ispitivanje ili ugovorni arhiv prestane sa svojom djelatnošću i nema pravnog sljednika, arhivu treba prenijeti u arhivu naručitelja ispitivanja ili treće osobe ili uništiti uz zapisnik prisutnog povjerenstva.

PRILOG 2

ZAHTJEV ZA OVLAŠĆIVANJE ISPITNOG LABORATORIJA


Naziv pravne osobe: _______________________________
Adresa, tel., faks: _________________________________
Ovlašćivanje ispitnog laboratorija za obavljanje:
a. osnovne djelatnosti;
b. specijalizirane djelatnosti;
c. specijalizirane djelatnosti s mogućnošću izdavanja međunarodnih certifikata.
Priloženi dokumenti:
1. potvrda o sjedištu na području Republike Hrvatske;
2. dokument o registraciji za obavljanje tehničkog ispitivanja i analize;
3. dokument nezavisne institucije za akreditaciju o:
a)
– usklađenosti s DLP;
– posjedovanju prikladne opreme uz navođenje odgovarajućih metoda prema posebnim propisima, a sukladno traženom ovlaštenju
Ili
b) akreditaciji laboratorija sukladno normi HRN EN ISO/IEC 17025.
Datum: ________________
Potpis podnositelja zahtjeva:_____________________
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga