|
|
|
|
2333
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, temeljem članka 34., članka 55. i članka 57. točke 5. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, broj 122/03), u upravnom postupku ocjene sukladnosti s odredbama Zakona o zaštiti tržišnoga natjecanja, Okvirnog ugovora o pružanju telekomunikacijskih usluga, broj FLM5-1006-001/2005, sklopljenog između HT – Hrvatskih telekomunikacija d.d. iz Zagreba, Savska cesta 32 i T-Mobile Hrvatska d.o.o. iz Zagreba, Ulica grada Vukovara 23, s jedne strane, te Novog lista d.d. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Nove revije d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Adamić d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Karlovačkog lista d.o.o. iz Karlovca, Vatroslava Lisinskog 1 i MC Glasa Slavonije d.d. iz Osijeka, Hrvatske Republike 20, s druge strane, od 30. lipnja 2005., kao i T-Mobile Dodatka Okvirnog ugovora o pružanju telekomunikacijskih usluga, broj FLM5-1006-001/2005, za pružanje javne govorne usluge u pokretnoj telekomunikacijskoj mreži sklopljenog između T-Mobile Hrvatska d.o.o. iz Zagreba, Ulica grada Vukovara 23, s jedne strane, te Novog lista d.d. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Nove revije d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Adamić d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Karlovačkog lista d.o.o. iz Karlovca, Vatroslava Lisinskog 1 i MC Glasa Slavonije d.d. iz Osijeka, Hrvatske Republike 20, s druge strane, od 1. srpnja 2005., pokrenutom po zahtjevu poduzetnika VIPnet d.o.o. iz Zagreba, Vrtni put 1, temeljem odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja sa 67. sjednice, održane 7. rujna 2006., donosi sljedeće
1. Nalaže se poduzetniku HT – Hrvatske telekomunikacije d.d. iz Zagreba, Savska
cesta 32, poduzetniku T-Mobile Hrvatska d.o.o. iz Zagreba, Ulica grada Vukovara
23 i poduzetnicima Novom listu d.d. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Novoj reviji
d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Adamić d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a,
Karlovačkom listu d.o.o. iz Karlovca, Vatroslava Lisinskog 1 i MC Glasu
Slavonije d.d. iz Osijeka, Hrvatske Republike 20 (dalje: Novi list grupa), bez
odgode, a najkasnije u roku od osam (8) dana, od dana dostave ovog rješenja,
obustava primjene odredbe Okvirnog ugovora o pružanju telekomunikacijskih
usluga, broj FLM5-1006-001/2005 od 30. lipnja 2005. (dalje: Okvirni ugovor) i to
kako slijedi:
– članak 2. stavak 2.2. Okvirnog ugovora, koji glasi:
»Ugovorne strane su suglasne da će T-HT i T-Mobile za vrijeme trajanja ovog
Okvirnog ugovora pružati Korisniku, u skladu sa svojim mogućnostima, sve
telekomunikacijske usluge koje T-HT i T-Mobile trenutno nude ili će nuditi na
tržištu, a Korisnik će koristiti, u skladu sa svojim potrebama i odredbama ovog
Okvirnog ugovora, sve telekomunikacijske usluge koje T-HT i T-Mobile trenutno
nude ili će nuditi na tržištu.«
2. Nalaže se poduzetniku HT – Hrvatske telekomunikacije d.d. iz Zagreba, Savska
cesta 32, poduzetniku T-Mobile d.o.o. iz Zagreba, Ulica grada Vukovara 23 i
poduzetnicima Novom listu d.d. iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Novoj reviji d.o.o.
iz Rijeke, Zvonimirova 20a, Adamić d.o.o. iz Rijeke, Zvonimirova 20a,
Karlovačkom listu d.o.o. iz Karlovca, Vatroslava Lisinskog 1 i MC Glasu
Slavonije d.d. iz Osijeka, Hrvatske Republike 20, da ne sklapaju nove Okvirne
ugovore i anekse ugovora za vrijeme trajanja ove privremene mjere, a koji su u
suprotnosti s nalogom iz točke 1. izreke ovog rješenja.
3. Nalaže se poduzetniku HT – Hrvatske telekomunikacije d.d. iz Zagrebu, Savska
cesta 32 i poduzetniku T-Mobile Hrvatska d.o.o. iz Zagreba, Ulica grada
Vukovara 23, da ne sklapaju s trećima nove Okvirne ugovore i anekse ugovora za
vrijeme trajanja ove privremene mjere, a koji su u suprotnosti s nalogom iz
točke 1. izreke ovog rješenja.
4. Privremena mjera iz točke 1., točke 2. i točke 3. izreke ovog rješenja
određuje se do dana donošenja konačnog rješenja u ovom postupku.
5. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 16.
studenoga 2005. zahtjev poduzetnika VIPnet d.o.o. iz Zagreba, Vrtni put 1,
(dalje: VIPnet d.o.o.) protiv poduzetnika HT – Hrvatske telekomunikacije d.d.
iz Zagreba, Savska cesta 32 (dalje: T-HT d.d.) i poduzetnika T-Mobile d.o.o. iz
Zagreba, Ulica grada Vukovara 23 (dalje: T-Mobile d.o.o.).
U zahtjevu poduzetnika VIPnet d.o.o., u bitnome se navodi da poduzetnici T-HT
d.d. i T-Mobile d.o.o. zlouporabljuju vladajući položaj i to T-HT d.d. na
tržištu javne govorne usluge u nepokretnim mrežama i na tržištu iznajmljivanja
vodova na području Republike Hrvatske, a T-Mobile d.o.o. na tržištu javne
govorne usluge u pokretnim mrežama na području Republike Hrvatske, na način da
sklapaju Okvirne ugovore kojima se, na štetu potrošača, ograničava tržište i to
uvjetovanjem sklapanja ugovora prihvaćanjem od drugih ugovornih stranaka
dodatnih obveza, koje po svojoj prirodi ili običajima u trgovini nisu u svezi s
predmetom tih ugovora, što predstavlja zabranjene sporazume u smislu članka 9.
stavka 1. točke 5. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, broj
122/03; dalje: ZZTN).
U smislu odredbe članka 37. točke 8. i 9. ZZTN, Agencija je prije pokretanja
postupka zatražila od poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o. pisano očitovanje
s dokumentacijom na navode iz zahtjeva poduzetnika VIPnet d.o.o., koji su isti
dostavili Agenciji dana 25. prosinca 2005. i 27. prosinca 2005.
Temeljem podataka kojima je Agencija raspolagala iz dostavljene dokumentacije,
Agencija je 2. ožujka 2006., u smislu članka 46. ZZTN, donijela zaključak o
pokretanju postupka ocjene sukladnosti s odredbama ZZTN, Okvirnih ugovora s
dodacima i prilozima, sklopljenih između poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile
d.o.o. s ključnim poslovnim korisnicima, koji se u Agenciji vodi pod klasom: UP/I
030-02/2005-01/50.
Agencija nije postupala u dijelu zahtjeva poduzetnika VIPnet d.o.o., a koji se
odnosi na zlouporabu vladajućeg položaja, budući da temeljem članka 5. stavka 1.
točke 7. Zakona o telekomunikacijama (»Narodne novine«, broj: 122/03, 158/03,
177/03, 60/04 i 70/05), Hrvatska agencija za telekomunikacije obavlja
regulatorne poslove s ciljem onemogućavanja zlouporabe nadmoćnog položaja na
telekomunikacijskom tržištu.
Agencija je predmetni zaključak u smislu članka 47. ZZTN dostavila na očitovanje
strankama u postupku. Rečenom odredbom ZZTN, propisano je da će Agencija u
postupku u kojem sudjeluju stranke sa suprotnim interesima dostaviti po jedan
primjerak zaključka o pokretanju postupka strankama, a na koji je stranka protiv
koje je postupak pokrenut dužna dostaviti odgovor i traženu dokumentaciju.
Traženo očitovanje i preslike Okvirnih ugovora s pripadajućim dodacima i
prilozima poduzetnici T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o. dostavili su Agenciji dana 28.
travnja 2006., kojima se u bitnome navodi kako predmetni Okvirni ugovor s
dodacima i prilozima nije zabranjen sporazum u smislu odredaba ZZTN.
Uvidom u dvadeset četiri (24) dostavljena Okvirna ugovora s dodacima i
prilozima, Agencija je utvrdila da su iste, poduzetnici T-HT d.d. i T-Mobile
d.o.o. sklapali s različitim poduzetnicima – ključnim poslovnim korisnicima te
da nije riječ o tipskim ugovorima.
Stoga je Agencija, iz predmeta pod klasom: UP/I 030-02/2005-01/50, izdvojila
predmetne Okvirne ugovore, koje vodi u zasebnim upravnim postupcima ocjene
sporazuma.
Upravni postupak ocjene sukladnosti Okvirnog ugovora s odredbama ZZTN,
sklopljen između poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o. s poduzetnikom Novi
list grupa vodi se u Agenciji pod klasom UP/I 030-02/2006-01/53.
Uvidom u dostavljeni Okvirni ugovor koji su poduzetnici T-HT d.d. i T-Mobile
d.o.o. sklopili s poduzetnikom Novi list grupom, Agencija je kao spornu, u
smislu članka 9. stavka 1. točke 5. ZZTN, utvrdila odredbu članka 2. stavka 2.2.
Okvirnog ugovora.
Naime, Agencija je utvrdila da se spornom odredbom Okvirnog ugovora određuje da
će poduzetnici T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o. pružati poduzetniku Novi list grupi
sve telekomunikacijske usluge koje se trenutno nude ili će se nuditi na
tržištu, a poduzetnik Novi list grupa će koristiti sve telekomunikacijske usluge
koje poduzetnici T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o. trenutno nude ili će nuditi.
U navedenoj odredbi, nije sporna obveza poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o.
o pružanju svih telekomunikacijskih usluga koje isti nude na tržištu, ali je s
aspekta odredbi o zaštiti tržišnog natjecanja sporna obveza poduzetnika Novi
list grupa o korištenju svih telekomunikacijskih usluga koje će poduzetnici T-HT
d.d. i T-Mobile d.o.o. nuditi u budućnosti. Iz izričaja sporne odredbe proizlazi
da je poduzetnik Novi list grupa obvezatan koristiti sve telekomunikacijske
usluge, za kojima ima potrebu, od poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o. što
za posljedicu ima isključivanje konkurenata poduzetnika T-HT d.d. i poduzetnika
T-Mobile d.o.o. s mjerodavnih tržišta.
Imajući u vidu činjenicu da je poduzetnik T-HT d.d. operator sa znatnijom
tržišnom snagom na tržištu usluge nepokretnih javnih telefonskih mreža (na
tržištu javnih govornih usluga i na tržištu prijenosa govora, zvuka, podataka,
dokumenata, slika i drugog u nepokretnoj telekomunikacijskoj mreži) na području
Republike Hrvatske, a poduzetnik T-Mobile d.o.o. na tržištu javne govorne
usluge u pokretnim telekomunikacijskim mrežama na području Republike Hrvatske,
može se razumno pretpostaviti da je cilj gore navedene ugovorne odredbe jačanje
postojećeg položaja na mjerodavnim tržištima poduzetnika T-HT d.d. i poduzetnika
T-Mobile d.o.o. odnosno sprječavanje, ograničavanje ili narušavanje tržišnog
natjecanja na navedenim mjerodavnim tržištima, na način da se značajnom dijelu
konkurencije sprječava odnosno ograničava pristup mjerodavnim tržištima, a
korisnike upućuje i vezuje samo za poduzetnike T-HT d.d. i T- Mobile d.o.o.
Je li u konkretnom slučaju riječ o zabranjenom sporazumu u cijelosti ili
djelomično, u smislu članka 9. stavka 1. točke 5. ZZTN, odnosno, može li se u
konkretnom slučaju primijeniti članak 10. ZZTN o izuzeću sporazuma, Agencija će
nesporno moći utvrditi tek na temelju provedene detaljne ekonomske analize
mjerodavnih tržišta na kojima predmetni sporazumi imaju učinke.
Na temelju ovlasti iz članka 55. stavka 1. ZZTN, Agencija može donijeti rješenje
o privremenoj mjeri kada smatra da pojedine radnje sprječavanja, ograničavanja
ili narušavanja tržišnog natjecanja, u smislu odredaba ZZTN, prijete nastankom
izravnoga značajnoga štetnog učinka za poduzetnike, odnosno pojedina područja
gospodarstva ili interese potrošača.
Uzimajući u obzir sve pravne i činjenične okolnosti koje su Agenciji poznate,
Agencija je kao ograničavajuću ocijenila gore navedenu odredbu Okvirnog ugovora
budući da se istom uvjetuje sklapanje ugovora prihvaćanjem od drugih ugovornih
stranaka dodatnih obveza, koje po svojoj prirodi ili običajima u trgovini nisu u
svezi predmeta tih ugovora, što predstavlja zabranjene sporazume u smislu članka
9. stavka 1. točke 5. ZZTN.
U konkretnom slučaju, može se razumno pretpostaviti kako gore navedena odredba
Okvirnog ugovora ima za cilj sprječavanje, ograničavanje odnosno narušavanje
tržišnog natjecanja na mjerodavnim tržištima pa je nepotrebno dokazivati i
njezine stvarne učinke na tržištu.
Agencija smatra da daljnja primjena gore navedene odredbe Okvirnog ugovora,
istovremeno prijeti nastanku izravnog, značajnog štetnog učinka za konkurente
poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o., koji su u znatno nepovoljnijem
položaju na tržištu od poduzetnika T-HT d.d. i T-Mobile d.o.o., te za krajnje
korisnike telekomunikacijskih usluga na mjerodavnim tržištima, koje se upućuje
i vezuje samo za poduzetnike T-HT d.d. i T- Mobile d.o.o.
Stoga, Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja je na 67. sjednici, održanoj 7.
rujna 2006. temeljem članka 34., članka 55. i članka 57. točke 5. ZZTN, donijelo
odluku o izricanju privremene mjere poduzetnicima T-HT d.d., T-Mobile d.o.o. i
Novi list grupi.
Odredbom članka 59. stavka 1. ZZTN, a u smislu članka 57. stavka 5. ZZTN,
rješenje Agencije objavljuje se u »Narodnim novinama«.
Ukoliko poduzetnici T-HT d.d., T-Mobile d.o.o. i Novi list grupa ne postupe u
skladu s ovim rješenjem, Agencija će, sukladno članku 60. ZZTN, podnijeti
nadležnom prekršajnom sudu zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka protiv
poduzetnika T-HT d.d., T-Mobile d.o.o. i Novi list grupa te odgovornih osoba u
istima, a u svezi članka 61. stavka 1. točka 4. i stavka 2. ZZTN.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali nezadovoljna stranka može
pokrenuti upravni spor kod Upravnog suda Republike Hrvatske, u roku od
trideset (30) dana od dana dostave ovog rješenja.
Klasa: UP/I 030-02/2006-01/53
Urbroj: 580-05-06-26-1
Zagreb, 7. rujna 2006.
Predsjednica Vijeća za
zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |