|
|
|
|
2527
Na temelju članka 80. Ustava Republike Hrvatske, Hrvatski sabor na sjednici 13. listopada 2006., donio je
I. UVODNA NAPOMENA
Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova osnovni je strateški
dokument Republike Hrvatske koji se donosi s ciljem uklanjanja diskriminacije
žena i uspostavljanja stvarne ravnopravnosti spolova provedbom politike
jednakih mogućnosti za razdoblje od 2006. do 2010. godine.
Politika ravnopravnosti spolova i osnaživanja žena, kao jedno od temeljnih
načela demokratskog ustroja i društvenog poretka u Republici Hrvatskoj,
prihvaćena je na najvišoj državnoj razini odlukama Vlade Republike Hrvatske i
Hrvatskog sabora te donošenjem nacionalnih strateških planova za djelovanje
1997. i 2001. godine. Nakon prve Nacionalne politike za promicanje jednakosti,
koju je Vlada Republike Hrvatske usvojila 1997. godine za razdoblje do 2000.
godine, te druge Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova
2001.–2005. usvojene jednoglasno 2001. godine u Hrvatskom saboru, treća
Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova (u daljnjem tekstu:
Nacionalna politika) nastavlja se na tradiciju prethodnih temeljnih političkih
opredjeljenja i ciljeva, redefinirajući nacionalne prioritete, načine provedbe i
poduzimanje posebnih mjera sukladno izmijenjenim društvenim i političkim
okolnostima te ostvarenom napretku. Donošenjem državnih planova za djelovanje
potvrđuju se obveze preuzete prihvaćenjem Pekinške deklaracije i Platforme za
djelovanje na Četvrtoj svjetskoj konferenciji UN-a o ženama održanoj u Pekingu
1995. godine te se nastavlja s politikom razvoja ljudskih prava bez
diskriminacije na temelju spola, kao jednom od suštinskih obilježja demokracije
i vladavine prava.
Polazeći od pozitivnih primjera dviju prijašnjih nacionalnih politika, ali i
uočenih nedostataka i poteškoća pri provedbi pojedinih programskih zadaća,
Nacionalna politika za sljedeće petogodišnje razdoblje sadrži program
djelovanja temeljen na već usvojenoj osnovnoj strukturi posebno izdvojenih
kritičnih područja, ali uz znatno veće uvažavanje stvarnih mogućnosti primjene
određenih mjera i aktivnosti, kako u njihovim sadržajnim, tako i vremenskim
projekcijama. Pristup izradi mjera za poboljšavanje položaja žena u političkom,
socijalnom, gospodarskom, kulturnom i javnom životu usmjeren je unaprjeđivanju
cjelovitog sustava zaštite i promicanja ravnopravnosti spolova i njihovu
uključivanju u sva područja društvenog života radi ostvarenja općih ciljeva
Nacionalne politike. Oni obuhvaćaju: 1) Unapređenje promicanja i zaštite
ljudskih prava žena, 2) Stvaranje jednakih mogućnosti na tržištu rada, 3)
Uvođenje rodno osjetljivog odgoja i obrazovanja, 4) Uravnoteženje sudjelovanja
žena i muškaraca u procesima odlučivanja, 5) Suzbijanje svih oblika nasilja nad
ženama, 6) Unapređenje sustava zdravstvene zaštite žena i 7) Daljnje osnaživanje
institucionalnih mehanizama i metoda provedbe politike jednakih mogućnosti.
Sastavni dio strateškog okvira za promicanje ravnopravnosti spolova čine i druge
nacionalne politike, programi i strategije u kojima su definirani ciljevi i
propisane mjere za unapređivanje provedbe politike ravnopravnosti spolova i
općeg društvenog položaja, ne samo ukupne populacije žena već i pojedinih
ciljanih skupina. Polazeći od potrebe sinteze i interakcije većeg broja
spomenutih dokumenata kao važnog preduvjeta uspostave cjelovitog sustava
promicanja ravnopravnosti spolova, Nacionalna politika za promicanje
ravnopravnosti spolova kao svoj sastavni dio uključuje i predmetne ciljeve i
aktivnosti sadržane u: Nacionalnoj strategiji zaštite od nasilja u obitelji
2005.–2007. i Protokolu o postupanju u slučaju nasilja u obitelji; Akcijskom
planu Desetljeća za uključivanje Roma 2005.–2010.; Nacionalnom programu za Rome
2003.; Nacionalnom programu za suzbijanje trgovanja ljudima 2005.–2008.;
Nacionalnom akcijskom planu zapošljavanja 2005.–2008.; Zaključcima 51. sjednice
Gospodarsko-socijalnog vijeća o položaju žena na tržištu rada (2004.);
Strategiji razvitka službene statistike Republike Hrvatske 2004.–2012. i
Programu statističkih aktivnosti Republike Hrvatske 2004.–2007.; Nacionalnom
Izvješću Vlade Republike Hrvatske o provedbi ciljeva Milenijske deklaracije
UN-a; Nacionalnom programu Republike Hrvatske za pridruživanje Europskoj uniji
te Nacionalnoj strategiji zdravstva za razdoblje od 2006. do 2011. godine i
drugima.
Strateški pristup temelji se i na obvezama koje su preuzete potpisivanjem
međunarodnih ugovora, provođenju preporuka UN-ovog Odbora za uklanjanje
diskriminacije žena te zadaćama u procesu pristupanja Europskoj uniji. Polazeći
od činjenice da je ravnopravnost spolova jedno od temeljnih načela prava
Europske zajednice, a osiguranje jednakih mogućnosti i suzbijanje spolne
diskriminacije opći cilj i sastavni dio njezinih programa i politika, Hrvatska
se kao država kandidatkinja obvezala provoditi i Okvirnu strategiju Zajednice o
ravnopravnosti spolova. Svrha je sustavno obavještavati građanke i građane o
politici, pravnim propisima i mjerama koje se poduzimaju radi dugoročnog
promicanja rodne jednakosti. Time se pridružujemo zajedničkim ciljevima i
zajedničkoj viziji zemalja EU o postizanju stvarne ravnopravnosti muškaraca i
žena, kao preduvjeta za djelatno demokratsko društvo u kojemu je poštivanje
ljudskih prava mjerilo njegova napretka.
Pravna podloga za donošenje Nacionalne politike za ravnopravnost spolova
uvedena je u hrvatsko zakonodavstvo stupanjem na snagu Zakona o ravnopravnosti
spolova (»Narodne novine«, br. 116/03.), prema kojemu ravnopravnost spolova
znači da su žene i muškarci jednako prisutni u svim područjima javnoga i
privatnoga života, da imaju jednaki status, jednake mogućnosti za ostvarivanje
svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata.
II. PRAVNA OSNOVA
Na prijedlog Vlade Republike Hrvatske Hrvatski sabor usvaja Nacionalnu politiku
za promicanje ravnopravnosti spolova na temelju članka 80. Ustava, kao akt kojim
se izražava politika predstavničkog tijela građana i nositelja zakonodavne
vlasti u Republici Hrvatskoj.
Pravna osnova za donošenje Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti
spolova, za razdoblje od 2006. do 2010. godine, sadržana je u odredbama Zakona o
ravnopravnosti spolova, kojim su utvrđene opće osnove za zaštitu i promicanje
ravnopravnosti spolova kao temeljne vrednote ustavnog poretka Republike
Hrvatske. Članak 3. Ustava propisuje da je ravnopravnost spolova jedna od
najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje
Ustava.
Donošenje Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova osigurava
provedbu Zakona o ravnopravnosti spolova propisanu člankom 18. stavkom 2., kojim
se Uredu za ravnopravnost spolova Vlade Republike Hrvatske nalaže izrada
nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova te nadzor njezine
provedbe.
Donošenje Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova izravna je
provedba i članka 10. Zakona koji traži uvođenje posebnih mjera što se utvrđuju
propisima kojima se uređuju pojedina područja javnog života, kao i obveze iz
članka 11. prema kojima su državna tijela obvezna primjenjivati posebne mjere i
donijeti planove djelovanja za promicanje i uspostavljanje ravnopravnosti
spolova.
Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova usvaja se i slijedom
obveza preuzetih pristupanjem Republike Hrvatske UN-ovoj Konvenciji o uklanjanju
svih oblika diskriminacije žena kao »međunarodnom ugovoru koji je sklopljen i
potvrđen u skladu s Ustavom i objavljen, a koji je na snazi, (te) čini dio
unutarnjega poretka Republike Hrvatske, a po pravnoj snazi je iznad zakona«.
U procesu pristupnih pregovora s Europskom unijom donošenje i provedba
Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova ujedno znači donošenje
i provedbu jednog od važnih strateških dokumenata kojim se ispunjavaju
politički kriteriji za članstvo, vezano za daljnje usklađivanje zakonodavstva s
pravnom stečevinom EU i unapređivanje politike jednakih mogućnosti.
Odredbe Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova zasnivaju se na
nacionalnim zakonodavnim i drugim propisima te potvrđuju sadržaje jamstava
ravnopravnosti spolova koji su sastavni dio međunarodnog prava, pravne stečevine
Europske zajednice, UN-ove Konvencije o uklanjanju svih oblika diskriminacije
žena, konvencijama Međunarodne organizacije rada, Europske konvencije za zaštitu
ljudskih prava te Pekinške deklaracije i Platforme za djelovanje.
III. MEĐUNARODNE OBVEZE
Međunarodne i međunarodno pravne obveze Republike Hrvatske na području zaštite ljudskih prava žena i provedbe politike jednakih mogućnosti proizlaze iz temeljnih međunarodnih ugovora kojih je Republika Hrvatska stranka, odnosno iz njezina članstva u Ujedinjenim narodima i Vijeću Europe, kao i preuzetim obvezama u procesu pridruživanja Europskoj uniji.
1. Instrumenti Ujedinjenih naroda
Pristupajući Pekinškoj deklaraciji i Platformi za djelovanje, usvojenoj 1995.
godine u Pekingu na Četvrtoj svjetskoj konferenciji o ženama, i njezinim
dopunama usvojenim u New Yorku na 23. Posebnom zasjedanju Opće skupštine UN-a
2000. godine, kao i Završnoj Deklaraciji UN Komisije o položaju žena iz 2005.
godine kojom se obilježila deseta obljetnica njezina usvajanja, Hrvatska se
obvezala na poduzimanje daljnjih akcija osiguranja njihove pune i ubrzane
provedbe, uključujući i donošenje nacionalne strategije i akcijskog plana za
unapređenje položaja žena i uspostavljanje ravnopravnosti spolova.
Republika Hrvatska je, kao stranka UN-ove Konvencije o uklanjanju svih oblika
diskriminacije žena, notifikacijom o sukcesiji od 8. listopada 1991., osudila
diskriminaciju žena i obvezala se na primjenu načela i standarda sadržanih u
Konvenciji putem poduzimanja odgovarajućih posebnih mjera u društvenom,
političkom/zakonodavnom, gospodarskom i kulturnom području, radi ostvarivanja
stvarne ravnopravnosti spolova. Sukladno odredbama Konvencije o redovitom
dostavljanju izvješća o napretku ostvarenom u njezinoj primjeni UN-ovom Odboru
za uklanjanje diskriminacije žena, Republika Hrvatska je nakon inicijalnog
Izvješća podnesenog Odboru 1994. godine za razdoblje 1990.–1994. godine i
razmatranog 1998. godine, u listopadu 2003. godine podnijela Drugo i treće
periodično izvješće za razdoblje od 1995. do 2003. godine. Izvješće je, na zahtjev
Odbora, pismeno nadopunjeno dodatnim odgovorima u rujnu 2004. godine i
razmatrano u siječnju 2005. godine na njegovoj 673. i 674. sjednici (CEDAW/C/CRO/2-3).
U usvojenim Zaključnim komentarima Odbor je zauzeo pozitivna stajališta o
zakonodavnim i institucionalnim promjenama u Republici Hrvatskoj, ali i istaknuo
glavna područja zabrinutosti te pozvao na poduzimanje odgovarajućih mjera i
dostavljanje odgovora u objedinjenom Četvrtom i petom periodičnom izvješću 2009.
godine. Odbor je u svojim preporukama posebice istaknuo potrebu usmjeravanja
prioritetne pozornosti na sljedeća kritična područja:
– dostavljanje više podataka o položaju žena pripadnica nacionalnih manjina i
žena s invaliditetom,
– osiguranje brze, dosljedne i učinkovite primjene antidikriminacijskog
zakonodavstva,
– nedostatno upoznavanje sudaca, osoblja odgovornog za provedbu zakona,
poslodavaca i pravnika s reformom zakonodavstva,
– nedostatnost statističkih podataka razvrstanih po spolu i analize utjecaja
politika i programa usmjerenih ka uklanjanju diskriminacije žena,
– kadrovsko i financijsko jačanje Ureda za ravnopravnost spolova Vlade Republike
Hrvatske radi učinkovitijeg provođenja njegova mandata, bolju koordinaciju i
suradnju među različitim mehanizmima za ravnopravnost spolova kao i suradnju sa
civilnim društvom,
– osiguravanje jednakih mogućnosti za žene i muškarce na tržištu rada,
– uklanjanje diskriminacije Romkinja u zapošljavanju, obrazovanju, sudjelovanju
u javnom životu i odlučivanju, zdravstvenoj zaštiti i stjecanju prava na
državljanstvo,
– provedbu Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji i Nacionalne strategije za
zaštitu od nasilja u obitelji te vezano uz to potrebnu edukaciju,
– uklanjanje stereotipa u nastavnim planovima i programima, kao i udžbenicima, o
spolnim ulogama te potrebu educiranja nastavnog kadra o pitanjima
ravnopravnosti spolova,
– povećanje zastupljenosti žena u strukturama lokalnih vlasti,
– jačanje napora u borbi protiv trgovanja ženama i djevojčicama i suzbijanje
iskorištavanja žena prostitucijom, uključujući primjenu Operativnog plana za
suzbijanje trgovine ljudima.
Uz Konvenciju o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena, kao temeljnom
međunarodno pravnom aktu iz područja zaštite i promicanja ljudskih prava žena,
Republika Hrvatska se kao država članica Ujedinjenih naroda obvezala i na
provedbu ciljeva sadržanih u Milenijskoj deklaraciji – političkom dokumentu UN-a
za 21. stoljeće usvojenom na 55. zasjedanju Opće skupštine Ujedinjenih naroda u
rujnu 2000. godine. Sukladno međunarodnom dogovoru o razvojnim ciljevima, sve
države članice dužne su izraditi osnovno nacionalno izvješće, kao i periodična
izvješća kojima će se pratiti napredak u provedbi ciljeva Milenijske
deklaracije. Uz smanjenje relativnog siromaštva, jamstva obrazovanja za sve,
smanjenje smrtnosti novorođenčadi i djece, poboljšanje zdravlja majki, borbu
protiv HIV/AIDS-a, tuberkuloze i drugih bolesti, osiguranja održivog razvoja i
globalne suradnje, posebno je izdvojen problem ravnopravnosti spolova i
osnaživanja žena kao milenijski cilj broj 3. U Nacionalnom izvješću o provedbi
ciljeva Milenijske deklaracije, koje je Vlada Republike Hrvatske usvojila i
dostavila glavnom tajniku UN-a u rujnu 2004. godine, definirani su, u suradnji s
nevladinim udrugama, sljedeći strateški razvojni ciljevi i prioriteti u području
ravnopravnosti spolova do 2015. godine: 1) uvođenje rodno osjetljivog
obrazovanja u nastavne planove i programe; 2) povećanje sudjelovanja žena u
procesu donošenja političkih odluka; 3) ekonomsko osnaživanje žena; 4)
suzbijanje svih oblika nasilja nad ženama; 5) unapređenje vođenja statističkih
podataka; 6) jačanje medijske podrške ravnopravnosti spolova; 7) usklađivanje
privatnog i profesionalnog života; 8) osnaživanje institucionalnih mehanizama i
9) jačanje civilnog društva.
Uz navedene instrumente potrebno je istaknuti i značenje Međunarodne
organizacije rada (ILO) s obzirom na to da je Republika Hrvatska ratificirala
određeni broj konvencija Međunarodne organizacije rada (primjerice: Konvenciju
br. 111 o diskriminaciji u zaposlenju i zanimanju, Konvenciju br. 100 o
jednakosti plaća, Konvenciju br. 156 o radnicima s obiteljskim obvezama,
Konvenciju br. 103 o zaštiti materinstva), te je 2000. godine postala članicom
njezinoga upravnog tijela. Ratificirane konvencije sadrže obveze u području
tržišta rada, a obuhvaćene su i ovim dokumentom.
Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova za razdoblje
2006.–2010. godine integrira ciljeve i mjere UN-ove Konvencije o uklanjanju svih
oblika diskriminacije žena, uključujući Zaključne komentare UN-ovog Odbora za
uklanjanje diskriminacije žena, Pekinške platforme za djelovanje i Milenijskih
razvojnih ciljeva, čime se potvrđuju načela Deklaracije UN-ovog Odbora za
uklanjanje diskriminacije žena iz srpnja 2005. godine o uključivanju rodne
perspektive putem pune i učinkovite primjene odredaba Konvencije kao preduvjeta
za postizanje Milenijskih razvojnih ciljeva u strategiji unapređivanja
ravnopravnosti spolova u Republici Hrvatskoj.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |