|
|
|
|
2554
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, u povodu prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 3. listopada 2006. godine, donio je
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom i zakonom Odluke o općinskim porezima općine Kistanje (»Narodne novine«,
broj 21/04. i 25/04.-ispr.).
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom
Odluke o općinskim porezima općine Kistanje (»Narodne novine«, broj 21/04. i
25/04.-ispr., u daljnjem tekstu: Odluka) podnio je 18. ožujka 2005. godine Petar
Marija Radelj iz Zagreba.
Ističe da je stupanje na snagu te Odluke uređeno protivno izričitoj odredbi
članka 95. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave (»Narodne novine«, broj 117/93., 69/97., 33/00., 73/00., 127/00.,
59/01., 117/01., 150/02. i 147/03.), kojom je propisano da se odluka grada o
prirezu porezu na dohodak mora objaviti u »Narodnim novinama« i stupa na snagu
osmog dana od objave. Predlagatelj ističe da je odredbom članka 60. navedene
Odluke propisano da ta Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u
»Službenom vjesniku Šibensko-kninske županije«, a ne od objave u »Narodnim
novinama«. Predlagatelj smatra da je osporena odluka mogla stupiti na pravnu
snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«. Dakle, kako navedena
Odluka ima ništavu odredbu o stupanju na snagu, to ona, prema predlagateljevu
mišljenju, ima povratno djelovanje suprotno odredbi članka 89. stavka 4. Ustava
Republike Hrvatske.
Slijedom navedenog, prema predlagateljevu mišljenju time što se osporena Odluka
primjenjuje »unatražno« ona »grubo vrijeđa vladavinu prava kao najvišu vrednotu
ustavnog poretka (članak 3. Ustava), kao i odredbe članka 14. stavka 2. Ustava
(»Svi su pred zakonom jednaki«) i članka 51. Ustava (»Svatko je dužan
sudjelovati u podmirenju javnih troškova, u skladu sa svojim gospodarskim
mogućnostima. Porezni sustav temelji se na načelima jednakosti i pravednosti«)«.
Predlagatelj predlaže pokretanje postupka i poništenje, a podredno ukidanje
osporene Odluke.
2. Tijekom ustavnosudskog postupka prijedlog je dostavljen na očitovanje
Općinskom vijeću Općine Kistanje, koje je dostavilo očitovanje 31. kolovoza
2005. godine.
3. S obzirom da je Općinsko vijeće Općine Kistanje temeljem članka 30. Zakona o
financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne
novine«, broj: 117/93., 69/97., 33/00., 73/00., 127/00., 59/01., 107/01.,
117/01., 159/02. i 147/03.) na sjednici održanoj 23. kolovoza 2005. godine
donijelo Odluku o općinskim porezima i prirezu poreza na dohodak Općine Kistanje
(»Narodne novine«, broj 106 od 5. rujna 2005.), koja je člankom 35. propisala da
danom stupanja na snagu te Odluke prestaje važiti Odluka o općinskim porezima
općine Kistanje (»Narodne novine«, broj 21/04. i 25/04.-ispr.), predlagatelj je
podneskom od 6. rujna 2005. godine tražio nastavak postupka na temelju odredbe
članka 56. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«,
broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni
zakon).
Temeljem članka 36. Odluke o općinskim porezima i prirezu poreza na dohodak
Općine Kistanje (»Narodne novine«, broj 106/05.), ta odluka stupa na snagu osmi
dan od dana objave u »Narodnim novinama«, te je stupila na snagu 13. rujna
2005. godine.
Prijedlog nije osnovan.
4. Člankom 56. stavkom 1. Ustavnog zakona propisano je:
(1) Ustavni sud može ocjenjivati ustavnost zakona te ustavnost i zakonitost
drugog propisa, odnosno pojedinih njihovih odredaba, iako su oni prestali
važiti, ako od tog prestanka do podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje
postupka nije proteklo više od godinu dana.
(...)
Ustavni sud utvrđuje da su ispunjene pretpostavke propisane odredbom članka 56.
Ustavnog zakona.
5. Mjerodavne odredbe Ustava Republike Hrvatske, prema ocjeni Ustavnog suda, za
ocjenu ustavnosti osporene Odluke su:
Članak 3.
Sloboda (...) vladavina prava (...) najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava.
Članak 89. stavci 2. i 4.
Propisi tijela koja imaju javne ovlasti prije stupanja na snagu moraju biti objavljeni na dostupan način u skladu sa zakonom.
(...)
Zakon i drugi propisi državnih tijela i tijela koja imaju javne ovlasti ne mogu
imati povratno djelovanje.
6. Za ocjenu zakonitosti osporene Odluke mjerodavna je odredba članka 95.
Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koja
propisuje:
Odluka grada o prirezu poreza na dohodak mora se objaviti u »Narodnim novinama«
i stupa na snagu osmoga dana od objave.
7. Osporena odredba članka 60. osporene Odluke glasi:
Ova odluka stupa na snagu danom objave u »Službenom vjesniku Šibensko-kninske
županije«, a primjenjuje se od 1. siječnja 2002. godine.
Osporenu Odluku donijelo je Općinsko vijeće Općine Kistanje, na 6. sjednici
održanoj 6. studenoga 2001. godine, te je ona objavljena u »Službenom vjesniku
Šibensko-kninske županije« broj: 16 od 30. studenoga 2001. godine.
U konkretnom slučaju riječ je o Odluci o općinskim porezima, za koje odluke nije
odredbom članka 95. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave propisana obveza objavljivanja u »Narodnim novinama«.
Ustavni sud utvrđuje da odredba članka 95. Zakona o financiranju jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave nije mjerodavna za ocjenu
suglasnosti sa zakonom odluka o porezima koje donose općinska vijeća jer je
obveza objave u »Narodnim novinama« propisana samo za odluke o porezima koje
donose gradska vijeća.
Slijedom navedenog Ustavni sud utvrđuje da osporena Odluka nije nesuglasna
odredbi članka 89. stavka 4. Ustava, te odredbi članka 95. Zakona o financiranju
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
8. Slijedom iznijetog, a na temelju članka 43. Ustavnog zakona u svezi s člankom
56. stavkom 1 Ustavnog zakona, riješeno je kao u izreci.
9. Objava ovog rješenja temelji se na članku 29. Ustavnog zakona.
Broj: U-II-1299/2005
Zagreb, 3. listopada 2006.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |