|
|
|
|
2570
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 5. i članka 13. stavak 4. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku davanja naknadnog odobrenja državne potpore dodijeljene poduzetniku Cian d.o.o. iz Splita, pokrenutom na temelju zahtjeva Splitsko-dalmatinske županije sa sjedištem u Splitu, Domovinskog rata 2, na temelju odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, sa 66. sjednice održane 27. srpnja 2006., donosi
I. Utvrđuje se da isplata naknade troškova hladnog pogona poduzetniku Cian
d.o.o. nije državna potpora u smislu odredbi Zakona o državnim potporama.
II. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. ZAHTJEV ZA POKRETANJE POSTUPKA
S obzirom da bi rečena naknada mogla sadržavati elemente državne potpore, te da
je ista gotovo isplaćena poduzetniku Cian d.o.o., Agencija je provela postupak
naknadnog odobrenja dodijeljene državne potpore, sukladno članku 14. stavak 2.
Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05; dalje: ZDP).
Kako zaprimljena dokumentacija nije bila dovoljna za donošenje meritornog
rješenja, Agencija je, sukladno članku 9. stavku 1. i 2. ZDP-a, zahtjevom od 9.
lipnja 2006., klasa: UP/I 430-01/2006-30/29, urbroj: 580-03-06-54-02, od
Splitsko-dalmatinske županije zatražila sljedeće: Račun dobiti i gubitka i
Bilanca za 2003., 2004. i 2005. poduzetnika Cian d.o.o.; strukturu broja
zaposlenika s pripadajućim bruto plaćama za 2003., 2004. i 2005.; djelatnosti za
koje je poduzetnik Cian d.o.o. registriran; podatak po kojoj osnovi je
poduzetnik Cian d.o.o. bio određen za poslove čišćenja Jadranskog mora, odnosno
je li postojao javni natječaj; podatak je li do sada poduzetnik Cian d.o.o. imao
obvezu čišćenja mora po zahtjevu drugih naručitelja, te ukoliko je bilo takvih
zahtjeva, iznose koji su po toj osnovi bili naplaćeni; ukupne iznose koliko je
do sada poduzetnik Cian d.o.o. primio od strane naručitelja, Vlade Republike
Hrvatske (dalje: Vlada RH) i Splitsko-dalmatinske županije na ime ovog ugovornog
odnosa; kalkulaciju izračuna pripravnosti od 160,00 kuna po satu, te vodi li
poduzetnik knjigovodstvo kako je određeno temeljem članka 14. Ugovora.
Splitsko-dalmatinska županija dostavila je dokumentaciju dopisom od 29. lipnja
2006. Obrazac prijave državne potpore, unatoč traženju Agencije, nije dostavljen
u spis predmeta.
2. UTVRĐIVANJE ČINJENICA
2.1. Na temelju dostavljenih podataka utvrđeno je sljedeće:
Vlada RH donijela je, na svojoj sjednici održanoj 17. siječnja 1997., Plan
invervencija kod iznenadnog onečišćenja mora u Republici Hrvatskoj (»Narodne
novine« 8/97; dalje: Plan intervencija).
Planom intervencija utvrđene su mjere smanjenja šteta u okolišu kod iznenadnog
onečišćenja mora većih razmjera, subjekti koji su dužni provoditi mjere, njihova
ovlašenja te način provođenja mjera.
U točki 23. Plana intervencije navedeno je da u slučaju izlijevanja ulja i/ili
smjese ulja, uklanjanje onečišćenja obavljaju, po nalogu operativnog centra,
poduzetnici registrirani za te poslove određeni u Prilogu 9. Plana intervencije.
Između ostalih tvrtki, na popisu u Prilogu 9. nalazi se i poduzetnik Cian d.o.o.
Poduzetnik Cian d.o.o. registriran je, uz ostalo i za usluge čišćenja morskih i
obalnih površina od svih vrsta zagađenja i poduzimanje fizičkih mjera radi
sprečavanja zagađenja mora i obale, skupljanje i skladištenje opasnog otpada,
kontrolu kakvoće i količine proizvoda, obradu, oporabu i zbrinjavanje opasnog
otpada.
2.2. Slijedom navedenog, Vlada RH i Poglavarstvo Splitsko-dalmatinske županije,
kao naručitelji, sklopili su dana 20. lipnja 1995. s poduzetnikom Cian d.o.o.
Ugovor o čišćenju Jadranskog mora i kupnji dvije ekološke brodice (dalje:
Ugovor), a dana 15. ožujka 1996. i Aneks Ugovora.
Ugovorom je određena obveza poduzetnika Cian d.o.o. za čišćenje Jadranskog mora
od krutih i tekućih otpadaka, uljnih zagađenja i površinskih nakupina. U tu
svrhu poduzetnik je bio dužan kupiti dva broda čistača tipa Inkoclean od
brodogradilišta Inkobrod Korčula po cijeni od 2.640.000,00 kuna, za koja će
sredstva naručitelji osigurati beskamatni kredit u ukupnom iznosu od
1.092.261,00 kuna. Sredstva će poduzetnik vratiti u 20 jednakih tromjesečnih
obroka, s prvim obrokom otplate tri mjeseca nakon proteka pet godina od isporuke
brodova.
Prema Ugovoru, poduzetnik se obvezuje da će čišćenje mora izvršiti na zahtjev
naručitelja, a u slučaju istodobnog zahtjeva naručitelja i drugih osoba,
poduzetnik je dužan izvršiti prioritetno zahtjeve naručitelja. Kad poduzetnik
izvrši čišćenje mora na zahtjev drugih osoba, vrijeme rada brodova na tim
poslovima u jednom tromjesječju pomnoženo sa satnicom pripravnosti od 160,00
kuna na sat daje iznos za koji će se Splitsko-dalmatinskoj županiji i Vladi RH,
kao naručiteljima, umanjiti obveza u sljedećem tromjesečju.
Naknada od 160,00 kuna na ime satnice pripravnosti izračunata je na način:
amtoritzacija broda 23,00 kuna, materijalni troškovi 8,30 kuna, plaće
zaposlenika zaduženih za održavanje broda u pripravnosti 120,00 kuna, osobni
izdaci 4,00 kuna, ostali financijski troškovi 2,20 kuna te zakonske obveze i
dobit 2,50 kuna.
Poduzetnik je brodove dužan držati u pripravnosti cijelu godinu (izuzev pet dana
godišnje zbog remonta) po 16 sati dnevno, kako je to određeno člankom 7.
Ugovora. S druge strane, Vlada RH i Splitsko-dalmatinska županija, prema
Ugovoru, u obvezi su poduzetniku nadoknaditi troškove koji nastaju zbog držanja
brodova u pripravnosti, što proizlazi iz Aneksa Ugovora.
Nadalje, poduzetnik je dužan pažnjom dobrog gospodarstvenika tražiti priliku za
zaposlenje brodova na poslovima za koji su brodovi namjenjeni, te je dužan
voditi brodski dnevnik i druge evidencije iz kojih će se nedvojbeno moži
ustanoviti koliko su vremena brodovi bili u pripravnosti, a koliko su obavljali
poslove čišćenja za svakog pojedinog naručitelja usluge čišćenja.
Ugovor je sklopljen na deset godina, i to vrijeme brodovi se ne smiju otuđiti
niti iznajmljivati na područjima izvan Splitsko-dalmatinske županije.
Aneksom Ugovora određeno je plaćanje naknade troškova hladnog pogona i praćenje
izvršavanja prava i dužnosti stranaka u ovom obveznopravnom odnosu.
Člankom 2. Aneksa Ugovora utvrđeno je da troškovi hladnog pogona godišnje iznose
1.632.144,00 kuna za prvo petogodišnje razdoblje eksploatacije brodica te
1.525.543,00 kuna za drugo petogodišnje razdoblje.
Sredstva za podmirenje troškova hladnog pogona naručitelji, Splitsko-dalmatinska
županija i Vlada RH, osigurat će u jednakim iznosima tromjesečno unaprijed i to
u prvih pet godina svaki po 204.014,00 kuna, a u drugih pet godina Vlada RH
175.543,00 kuna, a Splitsko-dalmatinska županija 154.260,00 kuna.
Prema evidenciji Splitsko-dalmatinske županije, poduzetniku Cian d.o.o. 2003.
isplaćeno je ukupno 1.843.759,00 kuna državne potpore za razdoblje od 2003. –
2005. U 2006. bit će isplaćena naknada za troškove hladnog pogona u iznosu od
308.520,00 kuna. Ukupan iznos sredstava koja će u razdoblju od 2003. – 2006.
biti isplaćena poduzetniku Cian d.o.o. iznose 2.252.279,00 kuna.
3. ODLUKA VIJEĆA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Vijeće) razmatralo je
prijedlog Splitsko-dalmatinske županije na svojoj 66. sjednici, održanoj 27.
srpnja 2006.
Prilikom donošenja odluke, Vijeće je cijenilo sve podatke iz Ugovora i Aneksa
Ugovora, te ostale priložene dokumentacije.
S obzirom na činjenicu da su stranke sklopile Ugovor i Aneks Ugovora u vrijeme
prije stupanja na snagu Zakona o državnim potporama (»Narodne novine« 47/03 i
60/04), dakle prije 2003., Vijeće je ocijenilo kako nema uvjeta prema kojima bi
se isplata naknade troškova hladnog pogona poduzetniku Cian d.o.o. ocjenjivala
kao državna potpora u smislu odredaba ovog zakona.
Ova odluka Vijeća temelji se i na činjenici da je Ugovor, sklopljen 20. lipnja
1995. na rok od deset godina, prestao s važenjem, pa je odlučeno kao u točki I.
izreke ovog rješenja.
Međutim, uvažavajući potrebu Vlade RH i Splitsko-dalmatinske županije za mogućim
sklapanjem novog ugovora po istoj osnovi, Vijeće smatra potrebnim upozoriti na
sljedeće.
Vijeće je utvrdilo kako u isplati naknade troškova hladnog pogona ima elemenata
državne potpore u obliku usluge od općeg gospodarskog interesa.
Da bi se državna potpora mogla podvesti pod obavljanje službe od općeg
gospodarskog interesa, moraju biti zadovoljeni sljedeći uvjeti:
a) obavljanje službe od općeg gospodarskog interesa mora biti jasno određeno,
b) konkretnom poduzetniku treba se eksplicitno povjeriti obavljanje ove službe,
c) poduzetnici, kojima je povjereno obavljanje službe od općeg gospodarskog
interesa, podliježu pravilima o tržišnom natjecanju, u mjeri u kojoj primjena
takvih pravila ne sprečava obavljanje posebnih zadaća koje su im dodijeljene.
Stoga je Republika Hrvatska slobodna definirati koje sve aktivnosti i
djelatnosti smatra općim gospodarskim interesom.
Odabir poduzetnika koji bi obavljao službu od općeg gospodarskog interesa trebao
bi se temeljiti na javnom natječaju, kako bi svi zainteresirani poduzetnici
registrirani za obavljanje tražene djelatnosti imali iste uvjete za dodjelu
obavljanja ove službe.
Prilikom sklapnja novog ugovora, Vlada RH i Splitsko-dalmatinska županija
trebali bi odrediti opseg i vrijeme obavljanja službe od općeg gospodarskog
interesa, prostorno ograničenje djelovanja poduzetnika, opseg eventualnih
isključivih ili posebnih prava poduzetnika, izračun naknade za obavljanje ove
usluge te kontrolu obračuna.
Naknada troškova nastalih obavljanjem službe od općeg gospodarskog interesa mora
biti dogovorena unaprijed, utvrđena na objektivan i transparentan način.
Poduzetnik je, s druge strane, dužan voditi posebno financijsko knjigovodstvo iz
kojeg bi bilo vidljivo koji su troškovi nastali obavljanjem službe od općeg
gospodarskog interesa, a koje obavljanjem drugih djelatnosti poduzetnika.
Iznos naknade troškova za obavljanje službe od općeg gospodarskog interesa ne
smije prelaziti iznose koji su nužni za pokrivanje troškova obavljanja službe,
uzimajući u obzir odgovarajući prihod i razuman profit za obavljanje službe.
Temeljem svega gore navedenog, a u slučaju sklapanja ugovora s ovim elementima,
davatelji državnih potpora dužni su isti prijaviti Agenciji radi ocjene
usklađenosti s odredbama ZDP-a.
Sukladno odredbi članka 18. ZDP u svezi s člankom 13. stavkom 4. ZDP, ovo
rješenje Agencije, objavit će se u »Narodnim novinama«.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje je konačno u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2006-30/29
Urbroj: 580-03-06-54-4
Zagreb, 27. srpnja 2006.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |