|
|
|
|
2881
Na temelju članka 62. stavka (2), članka 63., članka 66. stavka (2) i članka 68. pod 3). Zakona o bankama (»Narodne novine«, br. 84/2002.) te članka 25. i članka 39. stavka (2) pod i) Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 36/2001.) guverner Hrvatske narodne banke donosi
(1) U Odluci o adekvatnosti kapitala (»Narodne novine«, br. 17/2003., 120/2003. i 149/2005.) u poglavlju »6. IZRAČUNAVANJE IZLOŽENOSTI BANKE POZICIJSKIM RIZICIMA« iza točke 6.7.2. dodaje se podtočka »6.7.2.1. Interni modeli za izračun vrijednosti knjige opcija« koja glasi:
»6.7.2.1. Interni modeli za izračun vrijednosti knjige opcija
Proces odobravanja korištenja internog modela za izračun vrijednosti knjige opcija odvija se u dvije faze: a) preliminarna faza i b) postupak odobravanja modela.
6.7.2.1.1. Preliminarna faza odobravanja
Preliminarna faza započinje u trenutku kada Hrvatska narodna banka zaprimi
najavni dopis banke kojim ta banka obavještava Hrvatsku narodnu banku o namjeri
korištenja internih modela.
Banka treba poslati najavni dopis najkasnije 6 mjeseci prije podnošenja
formalnog zahtjeva za odobravanje internog modela (u nastavku teksta: zahtjev).
Dopis treba sadržavati kratak opis strategije banke u vezi s trgovanjem
opcijama, kratak opis modela koje banka razmatra i opis proizvoda za koje će se
koristiti internim modelom, stupanj razvoja internog modela i vremenski rok u
kojemu je moguće započeti s njegovom primjenom u svim dijelovima procesa
postupanja s opcijama kao i očekivani rok podnošenja zahtjeva.
Preliminarna faza završava zaprimanjem zahtjeva.
6.7.2.1.2. Zahtjev za odobravanje modela
Uz zahtjev banka treba priložiti sljedeće:
1. strategiju trgovanja opcijama i definirane metode zaštite koje će se
primjenjivati u cilju smanjenja izloženosti rizicima te planirani obujam
trgovanja opcijama s očekivanim financijskim učincima na poslovanje banke
2. specifikaciju proizvoda na koje se odnosi izabrani model za određivanje
vrijednosti opcija
3. organizacijsku strukturu banke s navedenim odgovornim osobama do razine
direktora direkcije, s detaljnim opisom poslova koje obavljaju sve
organizacijske jedinice uključene u proces postupanja s opcijama
4. opis eventualnih planiranih promjena tijekom sljedeće godine dana u
organizaciji banke ili u informacijskom sustavu banke vezanih uz postupanje s
opcijama, uz navođenje staroga i novog stanja
5. interne postupke za upravljanje rizicima (važeće politike knjige trgovanja,
politike upravljanja tržišnim rizicima, računovodstvene politike, politike
razvrstavanja instrumenata u portfelje financijske imovine; važeće i predložene
interne procedure i/ili upute kojima se definiraju sve faze procesa postupanja s
opcijama – riznica, upravljanje rizicima, knjigovodstveno i računovodstveno
evidentiranje, izvještavanje, uključujući postupak u slučaju prekoračenja limita
te sheme knjiženja za svaku vrstu opcija zasebno)
6. obrazloženje definiranih limita u postupanju s opcijama, primjer izvještaja o
iskorištenju dnevnih limita te dokumentaciju sustava odobravanja limita
7. obrazac ugovora kojim se uređuje odnos kupca i prodavatelja opcije
8. grafički prikaz/dijagram tijeka procesa od trenutka ugovaranja posla do
trenutka knjiženja, sa svim međukoracima. Uz taj prikaz treba biti priložen
detaljniji opis pojedinog međukoraka koji mora sadržavati podatke o tome u kojoj
se organizacijskoj jedinici međukorak obavlja s popisom primijenjenih
informatičkih aplikacija ili sustava, opisom procesa (opisom ulaznih podataka,
njihova izvora i načina prikupljanja, načina na koji aplikacije/sustavi
transformiraju ulazne podatke te metodom predaje podataka s opisom očekivanog
rezultata) i načinom kontrole procesa.
9. opis i kronologiju procesa uvođenja novog proizvoda (opcija) te popis
djelatnika banke koji su sudjelovali u izradi internog modela, s opisom njihovih
zadataka u postupku razvijanja tog modela
10. prijedlog upravi banke za uvođenje poslova trgovanja opcijama
11. plan i ostvarenje obrazovanja djelatnika uključenih u proces postupanja s
opcijama, uključujući unutarnju reviziju
12. izvještaj unutarnje ili vanjske revizije o obavljenoj reviziji dijela
informacijskog sustava koji podržava proces postupanja s opcijama u skladu sa
Smjernicama za upravljanje informacijskim sustavom u cilju smanjenja operativnog
rizika1
13. opis modela za određivanje vrijednosti opcija (engl. option pricing model)
14. specifikaciju i verifikaciju pretpostavki primijenjenih u modelu za
određivanje vrijednosti opcija
15. objašnjenja vezana uz nelikvidnost faktora rizika i pozicija u modelu, s
posebnim osvrtom na prilagodbu modela za primjenu na hrvatskom tržištu (npr.
međuvalutni tečaj, volatilnost, kamatna stopa)
16. opis izvora podataka i metode ažuriranja tih podataka koje će se primijeniti
u sklopu modela za određivanje vrijednosti opcija. Potrebno je opisati i metode
ažuriranja tih podataka s uputom za postupke korištene pri dopunjavanju
nedostajućih ili nepotpunih podataka, a kojima će se koristiti u sklopu modela
za određivanje vrijednosti opcija, npr. za izračun volatilnosti ili krivulje
prinosa.
17. metodu za procjenu parametara modela za određivanje vrijednosti opcija.
Potrebno je također detaljno obrazložiti odabir te metode te, ako je
primjenjivo, opisati prilagodbu ulaznih podataka težinskom funkcijom s detaljnim
objašnjenjem metode optimizacije težinskog faktora, npr. EWMA2 za izračun
volatilnosti.)
18. dnevne rezultate internog modela na nizu zamišljenih indikativnih portfelja
opcija s posebnim osvrtom na analizu scenarija i stres testova kao i opis
usklađenja tih rezultata s analizom značajnosti utjecaja faktora internog modela
i cijene na mjere osjetljivosti (»delta«, »gama«, »vega«, »theta« i »ro«) te
opis integracije identificiranih utjecaja mjera osjetljivosti u procesu mjerenja
i kontrole rizika
19. opis integracije modela u proces upravljanja rizicima
20. vlastitu procjenu rizika internog modela s nalazima dokumentiranima u obliku
formalnog izvještaja
21. plan i vremenski okvir poduzimanja mjera odnosno aktivnosti za unaprjeđenje
internog modela na osnovi utvrđenih rizika
22. scenarije korištene pri korisničkom testiranju i rezultate tih testiranja za
cijeli proces postupanja s opcijama
23. opis korištene informatičke infrastrukture kojom se koristi u procesu
postupanja s opcijama, što uključuje:
a) popis resursa informacijskog sustava koji su potrebni za interne modele (npr.
aplikacije i programski paketi, baze podataka, operativni sustavi i sl.)
b) opis načina pristupa aplikacijama i bazama podataka koje podržavaju interne
modele
c) prikaz međuovisnosti aplikacija, baza podataka i operativnih sustava koji
podržavaju interne modele s drugim resursima informacijskog sustava
d) opis resursa informacijskog sustava kojima se koristi u procesu postupanja s
opcijama u svim organizacijskim jedinicama uključenima u proces. Ako se
upotrebljava nekoliko programskih paketa, potrebno je navesti svaki zasebno s
naznakom za koje se financijske instrumente/potrebe upotrebljava.
e) tehničku dokumentaciju u dijelu koji se odnosi na proces postupanja s
opcijama.
24. planove vezane uz održavanje kontinuiteta poslovanja, odgovaranje na
incidente i oporavak resursa informacijskog sustava koji podržavaju poslovni
proces postupanja s opcijama (odnosno interni model).
Zahtjev je potrebno dostaviti u pismenom obliku, a svu navedenu dokumentaciju
banka treba priložiti uz zahtjev u elektronskom obliku na nekom od
općeprihvaćenih medija. Svi materijali trebaju biti na hrvatskom jeziku.
Duljine vremenskih serija korištenih za procjenu parametara modela trebaju biti
međusobno usklađene, pri čemu u trenutku podnošenja Zahtjeva posljednji podaci u
serijama ne smiju biti stariji od mjesec dana. Ako procijeni da je potrebno,
Hrvatska narodna banka može zatražiti ažuriranje dostavljenih podataka, koje je
banka onda dužna dostaviti u roku koji odredi Hrvatska narodna banka.
Ako su elementi internog modela eksternalizirani, proces odobravanja treba
provesti na isti način kao da je model interno razvijen, tj. eksterni modeli
trebaju zadovoljiti sve zahtjeve kao i interno razvijeni modeli.
Proces upravljanja rizikom eksternalizacije internog modela treba uključiti
sljedeće:
1. procjenu rizika eksternalizacije modela
2. dubinsko ispitivanje (eng. due diligence) pri odabiru pružatelja usluge
3. definiranje sadržaja ugovora s pružateljem usluga
4. osiguravanje kontinuiranog nadzora pružanja usluga u skladu s ugovornim
obvezama
5. osiguravanje neograničenoga i svakodobnog pristupa informacijama koje su
predmetom eksternalizacije
6. osiguravanje kontinuiteta poslovnog procesa postupanja s opcijama u slučaju
neočekivanog prekida ili ograničenja pružanja usluga od pružatelja usluga
7. identifikaciju (opis i izvor) podatka kojima se koristi u eksternim modelima.
U slučaju da se dio modela razvija interno, a dio eksterno, prikupljanje i
korištenje podataka ne smije rezultirati nekonzistentnom metodologijom (npr. pri
izračunu krivulje prinosa).
Tijekom procesa razmatranja Zahtjeva za odobravanje internih modela za određenu
vrstu (vrste) opcija, banka ne može podnijeti novi Zahtjev za postupanje s
drugom vrstom (vrstama) opcija.
Ako po primitku Zahtjeva Hrvatska narodna banka ocijeni da Zahtjev nije potpun,
pozvat će banku da ga dopuni u roku od 15 radnih dana.
6.7.2.1.3. Postupak odobravanja internog modela
Postupak odobravanja obuhvaća analizu sljedećih dijelova:
1) Metodologija modela
a) Kvaliteta ulaznih podataka
Proces postupanja s opcijama potrebno je regulirati internim aktom kako bi se osigurala točnost i konzistentnost ulaznih podataka kojima se koristi pri određivanju cijene opcije. Kvaliteta ulaznih podataka obuhvaća: izvor i vrijeme prikupljanja podataka, automatiziranost procesa prikupljanja, ugrađene kontrole, postupak u slučaju nedostajućih podataka odnosno arhiviranje tih podataka.
b) Izračun parametara modela
Izračun parametara modela treba biti detaljno opisan. Potrebno je argumentirati
razloge za odabir metoda za izračun parametara, uključujući odabir duljine
intervala povijesnog promatranja kao i, ako je primjenjivo, opis prilagodbe
ulaznih podataka težinskom funkcijom s detaljnim objašnjenjem metode
optimizacije težinskog faktora (npr. težinski faktor kod izračuna volatilnosti
primjenom metode EWMA).
Ako istodobno s primjenom vlastitih parametara za izračun postoje odgovarajući
parametri koji se objavljuju na priznatim burzama, potrebno je obavljati
periodičnu usporedbu vrijednosti tih parametara. U slučaju njihove znatnije
neusklađenosti banka bi trebala imati definirane odgovarajuće postupke te o tome
pravodobno izvještavati svoj viši menadžment. Potrebno je također dokumentirati
način ažuriranja i arhiviranja povijesnih podataka kojima se koristi za izračun
parametara. Ako postoje razlike u izračunu parametara kojima će se koristiti u
različitim organizacijskim jedinicama (trgovanje i upravljanje rizicima),
potrebno je navesti razloge nedosljednog pristupa, opis praćenja procesa te
izvještavanja višeg menadžmenta o mogućim posljedicama takvog pristupa.
c) Izračun cijene opcije
Za svaku vrstu opcije potrebno je objasniti način izračuna cijene.
d) Analiza scenarija
Internim aktom potrebno je definirati scenarije i konzistentno ih provoditi. Scenariji trebaju obuhvatiti uobičajene i neuobičajene promjene u parametrima modela (npr. promjenu tečaja za različite pomake u obama smjerovima, promjenu volatilnosti u obama smjerovima i slično).
e) Stres test sustav
Stres testovi se trebaju provoditi redovito, najmanje jedanput u tromjesečju, a trebaju obuhvaćati i identificirati događaje ili utjecaje koji mogu uvelike promijeniti poziciju banke. Stres scenarijima banka treba obuhvatiti događaje koji mogu izazvati neuobičajne gubitke ili dobitke pri postupanju s opcijama. To uključuje događaje male vjerojatnosti s komponentama tržišnoga, kreditnoga i operativnog rizika. Internim aktom treba definirati mjere koje će banka poduzeti kako bi ograničila rizike utvrđene stres testovima.
f) Sustav limita i mjere osjetljivosti
Prije početka postupanja s opcijama banka treba definirati sustav limita. Pri incijalnom uvođenju nove vrste opcija potrebno je definirati notional limit za svaku od uvedenih vrsta opcija. Za postavljene limite treba obrazložiti odabrane razine u skladu s razinom rizika prihvatljivog za banku, planiranim veličinama obujma trgovanja i očekivanim financijskim učincima.
2) Organizacija poslovnog procesa
a) Uloga uprave banke u procesu postupanja s opcijama
Uprava banke treba:
– odobriti interne akte koji definiraju proces upravljanja rizicima koji
proizlaze iz postupanja s opcijama, pri čemu posebnu pozornost treba obratiti na
definiranje i odobravanje limita
– uspostaviti primjeren sustav izvještavanja uprave banke o izloženosti rizicima
koji proizlaze iz postupanja s opcijama
– osigurati da svaka organizacijska jedinica (trgovanje, upravljanje rizicima,
knjigovodstveno i računovodstveno evidentiranje) uključena u proces postupanja s
opcijama bude neovisna i odgovorna drugom članu uprave. Ako organizacijska
struktura banke ne podržava navedeno, potrebno je osigurati barem to da član
uprave zadužen za trgovanje ne može biti nadležan za upravljanje rizicima niti
za knjigovodstveno i računovodstveno evidentiranje
– osigurati provedbu programa obrazovanja djelatnika u svim dijelovima procesa
postupanja s opcijama
– osigurati da svi djelatnici uključeni u postupanje s opcijama budu upoznati sa
strategijom trgovanja s opcijama i eventualnim metodama zaštite
– biti upoznata sa svim važnijim promjenama u procesu postupanja s opcijama te
ih odobriti
– osigurati obavljanje unutarnje i/ili vanjske revizije u svim dijelovima
postupanja s opcijama.
b) Upravljanje rizicima i integracija modela
Organizacijska jedinica za upravljanje rizicima trebala bi biti nositeljem razvoja i implementacije internog modela te osigurati dokumentiranost procesa kontrole rizika. Rezultati dobiveni upotrebom modela trebaju biti integrirani u svakidašnji proces upravljanja rizicima te služiti kao osnova za izvještavanje uprave i višeg menadžmenta o izloženosti rizicima.
c) Organizacijska jedinica trgovanja
Organizacijska jedinica trgovanja zadužena je za trgovanje s opcijama neposredno s klijentima banke. U svakom trenutku djelatnici koji trguju s opcijama trebaju biti upoznati s razinom iskorištenosti uspostavljenih limita. Djelatnici ove organizacijske jedinice ne bi smjeli imati nadležnost nad knjigovodstvenim evidentiranjem i naknadnim vrednovanjem opcija niti izrađivati izvještaje za upravu, viši menadžment ili Hrvatsku narodnu banku. Organizacijska jedinica trgovanja ne smije dostavljati podatke za vrednovanje opcija.
d) Operativni poslovi i računovodstvo
Poslovi ovih organizacijskih jedinica trebaju biti neovisni o organizacijskoj jedinici trgovanja.
e) Informatička podrška
Potrebno je osigurati da upravljanje resursima informacijskog sustava koji podržavaju interni model za izračun vrijednosti knjige opcija budu u skladu sa Smjernicama za upravljanje informacijskim sustavom u cilju smanjenja operativnog rizika3.
f) Unutarnja revizija i sustav unutarnjih kontrola
Unutarnja revizija banke treba ocijeniti kvalitetu uspostavljenoga poslovnog procesa postupanja s opcijama te njegovu usklađenost s internim aktima banke. Reviziju je potrebno provoditi najmanje jedanput godišnje, pri čemu treba obuhvatiti cjelokupni proces.
g) Uvođenje opcija kao novog proizvoda
Uvođenje opcija kao novog proizvoda podrazumijeva dokumentaciju koja između
ostalog identificira sve rizike koji proizlaze iz uvođenja novog proizvoda te
način upravljanja tim rizicima. Prije uvođenja novog proizvoda potrebna je
pismena suglasnost svih organizacijskih jedinica koje sudjeluju u procesu.
Djelatnici Hrvatske narodne banke postupak odobravanja provode u prostorijama
Hrvatske narodne banke te u prostorijama banke.
6.7.2.1.4. Rješenje o odobravanju korištenja internog modela
Hrvatska narodna banka će rješenjem odlučiti o zahtjevu banke u roku od 6
mjeseci od dana njegova zaprimanja.
Ako Hrvatska narodna banka donese rješenje kojim ne odobrava primjenu internog
modela u skladu sa zahtjevom banke, banka može novi zahtjev podnijeti nakon
isteka roka od najmanje godinu dana od dana kada je rješenje o odbijanju
prethodnog zahtjeva postalo konačnim.
Banci će se rješenjem naložiti da najkasnije mjesec dana prije uvođenja svake
promjene koja ima značajan utjecaj na postavke internog modela, na sustav
unutarnjih kontrola ili koja rezultira povećanjem izloženosti rizicima koji
proizlaze iz postupanja s opcijama, dostavi odgovarajuće informacije i
obrazloženja Hrvatskoj narodnoj banci. Hrvatska narodna banka će u roku od tri
mjeseca ocijeniti usklađenost promjena s izdanim rješenjem.
Uvođenje poslova postupanja s drugim vrstama opcija koje nisu bile navedene u
zahtjevu ne smatra se uvođenjem promjene, već za njih banka treba podnijeti novi
zahtjev, odnosno provesti ponovno cjelokupan proces odobravanja.«
(2) Ova odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
O. br. 701-020/11-06/ŽR
Zagreb, 22. studenoga 2006.
Guverner
Hrvatske narodne banke
dr. sc. Željko Rohatinski, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |