POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 

Neslužbeni pregled iz Narodnih novina:

HRVATSKA NARODNA BANKA

2881

Na temelju članka 62. stavka (2), članka 63., članka 66. stavka (2) i članka 68. pod 3). Zakona o bankama (»Narodne novine«, br. 84/2002.) te članka 25. i članka 39. stavka (2) pod i) Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci (»Narodne novine«, br. 36/2001.) guverner Hrvatske narodne banke donosi

ODLUKU

O IZMJENAMA I DOPUNAMA ODLUKE O ADEKVATNOSTI KAPITALA BANAKA

(1) U Odluci o adekvatnosti kapitala (»Narodne novine«, br. 17/2003., 120/2003. i 149/2005.) u poglavlju »6. IZRAČUNAVANJE IZLOŽENOSTI BANKE POZICIJSKIM RIZICIMA« iza točke 6.7.2. dodaje se podtočka »6.7.2.1. Interni modeli za izračun vrijednosti knjige opcija« koja glasi:

»6.7.2.1. Interni modeli za izračun vrijednosti knjige opcija

Proces odobravanja korištenja internog modela za izračun vrijednosti knjige opcija odvija se u dvije faze: a) preliminarna faza i b) postupak odobravanja modela.

6.7.2.1.1. Preliminarna faza odobravanja

Preliminarna faza započinje u trenutku kada Hrvatska narodna banka zaprimi najavni dopis banke kojim ta banka obavještava Hrvatsku narodnu banku o namjeri korištenja internih modela.
Banka treba poslati najavni dopis najkasnije 6 mjeseci prije podnošenja formalnog zahtjeva za odobravanje internog modela (u nastavku teksta: zahtjev). Dopis treba sadržavati kratak opis strategije banke u vezi s trgovanjem opcijama, kratak opis modela koje banka razmatra i opis proizvoda za koje će se koristiti internim modelom, stupanj razvoja internog modela i vremenski rok u kojemu je moguće započeti s njegovom primjenom u svim dijelovima procesa postupanja s opcijama kao i očekivani rok podnošenja zahtjeva.
Preliminarna faza završava zaprimanjem zahtjeva.

6.7.2.1.2. Zahtjev za odobravanje modela

Uz zahtjev banka treba priložiti sljedeće:
1. strategiju trgovanja opcijama i definirane metode zaštite koje će se primjenjivati u cilju smanjenja izloženosti rizicima te planirani obujam trgovanja opcijama s očekivanim financijskim učincima na poslovanje banke
2. specifikaciju proizvoda na koje se odnosi izabrani model za određivanje vrijednosti opcija
3. organizacijsku strukturu banke s navedenim odgovornim osobama do razine direktora direkcije, s detaljnim opisom poslova koje obavljaju sve organizacijske jedinice uključene u proces postupanja s opcijama
4. opis eventualnih planiranih promjena tijekom sljedeće godine dana u organizaciji banke ili u informacijskom sustavu banke vezanih uz postupanje s opcijama, uz navođenje staroga i novog stanja
5. interne postupke za upravljanje rizicima (važeće politike knjige trgovanja, politike upravljanja tržišnim rizicima, računovodstvene politike, politike razvrstavanja instrumenata u portfelje financijske imovine; važeće i predložene interne procedure i/ili upute kojima se definiraju sve faze procesa postupanja s opcijama – riznica, upravljanje rizicima, knjigovodstveno i računovodstveno evidentiranje, izvještavanje, uključujući postupak u slučaju prekoračenja limita te sheme knjiženja za svaku vrstu opcija zasebno)
6. obrazloženje definiranih limita u postupanju s opcijama, primjer izvještaja o iskorištenju dnevnih limita te dokumentaciju sustava odobravanja limita
7. obrazac ugovora kojim se uređuje odnos kupca i prodavatelja opcije
8. grafički prikaz/dijagram tijeka procesa od trenutka ugovaranja posla do trenutka knjiženja, sa svim međukoracima. Uz taj prikaz treba biti priložen detaljniji opis pojedinog međukoraka koji mora sadržavati podatke o tome u kojoj se organizacijskoj jedinici međukorak obavlja s popisom primijenjenih informatičkih aplikacija ili sustava, opisom procesa (opisom ulaznih podataka, njihova izvora i načina prikupljanja, načina na koji aplikacije/sustavi transformiraju ulazne podatke te metodom predaje podataka s opisom očekivanog rezultata) i načinom kontrole procesa.
9. opis i kronologiju procesa uvođenja novog proizvoda (opcija) te popis djelatnika banke koji su sudjelovali u izradi internog modela, s opisom njihovih zadataka u postupku razvijanja tog modela
10. prijedlog upravi banke za uvođenje poslova trgovanja opcijama
11. plan i ostvarenje obrazovanja djelatnika uključenih u proces postupanja s opcijama, uključujući unutarnju reviziju
12. izvještaj unutarnje ili vanjske revizije o obavljenoj reviziji dijela informacijskog sustava koji podržava proces postupanja s opcijama u skladu sa Smjernicama za upravljanje informacijskim sustavom u cilju smanjenja operativnog rizika1
13. opis modela za određivanje vrijednosti opcija (engl. option pricing model)
14. specifikaciju i verifikaciju pretpostavki primijenjenih u modelu za određivanje vrijednosti opcija
15. objašnjenja vezana uz nelikvidnost faktora rizika i pozicija u modelu, s posebnim osvrtom na prilagodbu modela za primjenu na hrvatskom tržištu (npr. međuvalutni tečaj, volatilnost, kamatna stopa)
16. opis izvora podataka i metode ažuriranja tih podataka koje će se primijeniti u sklopu modela za određivanje vrijednosti opcija. Potrebno je opisati i metode ažuriranja tih podataka s uputom za postupke korištene pri dopunjavanju nedostajućih ili nepotpunih podataka, a kojima će se koristiti u sklopu modela za određivanje vrijednosti opcija, npr. za izračun volatilnosti ili krivulje prinosa.
17. metodu za procjenu parametara modela za određivanje vrijednosti opcija. Potrebno je također detaljno obrazložiti odabir te metode te, ako je primjenjivo, opisati prilagodbu ulaznih podataka težinskom funkcijom s detaljnim objašnjenjem metode optimizacije težinskog faktora, npr. EWMA2 za izračun volatilnosti.)
18. dnevne rezultate internog modela na nizu zamišljenih indikativnih portfelja opcija s posebnim osvrtom na analizu scenarija i stres testova kao i opis usklađenja tih rezultata s analizom značajnosti utjecaja faktora internog modela i cijene na mjere osjetljivosti (»delta«, »gama«, »vega«, »theta« i »ro«) te opis integracije identificiranih utjecaja mjera osjetljivosti u procesu mjerenja i kontrole rizika
19. opis integracije modela u proces upravljanja rizicima
20. vlastitu procjenu rizika internog modela s nalazima dokumentiranima u obliku formalnog izvještaja
21. plan i vremenski okvir poduzimanja mjera odnosno aktivnosti za unaprjeđenje internog modela na osnovi utvrđenih rizika
22. scenarije korištene pri korisničkom testiranju i rezultate tih testiranja za cijeli proces postupanja s opcijama
23. opis korištene informatičke infrastrukture kojom se koristi u procesu postupanja s opcijama, što uključuje:
a) popis resursa informacijskog sustava koji su potrebni za interne modele (npr. aplikacije i programski paketi, baze podataka, operativni sustavi i sl.)
b) opis načina pristupa aplikacijama i bazama podataka koje podržavaju interne modele
c) prikaz međuovisnosti aplikacija, baza podataka i operativnih sustava koji podržavaju interne modele s drugim resursima informacijskog sustava
d) opis resursa informacijskog sustava kojima se koristi u procesu postupanja s opcijama u svim organizacijskim jedinicama uključenima u proces. Ako se upotrebljava nekoliko programskih paketa, potrebno je navesti svaki zasebno s naznakom za koje se financijske instrumente/potrebe upotrebljava.
e) tehničku dokumentaciju u dijelu koji se odnosi na proces postupanja s opcijama.
24. planove vezane uz održavanje kontinuiteta poslovanja, odgovaranje na incidente i oporavak resursa informacijskog sustava koji podržavaju poslovni proces postupanja s opcijama (odnosno interni model).
Zahtjev je potrebno dostaviti u pismenom obliku, a svu navedenu dokumentaciju banka treba priložiti uz zahtjev u elektronskom obliku na nekom od općeprihvaćenih medija. Svi materijali trebaju biti na hrvatskom jeziku.
Duljine vremenskih serija korištenih za procjenu parametara modela trebaju biti međusobno usklađene, pri čemu u trenutku podnošenja Zahtjeva posljednji podaci u serijama ne smiju biti stariji od mjesec dana. Ako procijeni da je potrebno, Hrvatska narodna banka može zatražiti ažuriranje dostavljenih podataka, koje je banka onda dužna dostaviti u roku koji odredi Hrvatska narodna banka.
Ako su elementi internog modela eksternalizirani, proces odobravanja treba provesti na isti način kao da je model interno razvijen, tj. eksterni modeli trebaju zadovoljiti sve zahtjeve kao i interno razvijeni modeli.
Proces upravljanja rizikom eksternalizacije internog modela treba uključiti sljedeće:
1. procjenu rizika eksternalizacije modela
2. dubinsko ispitivanje (eng. due diligence) pri odabiru pružatelja usluge
3. definiranje sadržaja ugovora s pružateljem usluga
4. osiguravanje kontinuiranog nadzora pružanja usluga u skladu s ugovornim obvezama
5. osiguravanje neograničenoga i svakodobnog pristupa informacijama koje su predmetom eksternalizacije
6. osiguravanje kontinuiteta poslovnog procesa postupanja s opcijama u slučaju neočekivanog prekida ili ograničenja pružanja usluga od pružatelja usluga
7. identifikaciju (opis i izvor) podatka kojima se koristi u eksternim modelima.
U slučaju da se dio modela razvija interno, a dio eksterno, prikupljanje i korištenje podataka ne smije rezultirati nekonzistentnom metodologijom (npr. pri izračunu krivulje prinosa).
Tijekom procesa razmatranja Zahtjeva za odobravanje internih modela za određenu vrstu (vrste) opcija, banka ne može podnijeti novi Zahtjev za postupanje s drugom vrstom (vrstama) opcija.
Ako po primitku Zahtjeva Hrvatska narodna banka ocijeni da Zahtjev nije potpun, pozvat će banku da ga dopuni u roku od 15 radnih dana.

6.7.2.1.3. Postupak odobravanja internog modela

Postupak odobravanja obuhvaća analizu sljedećih dijelova:

1) Metodologija modela

a) Kvaliteta ulaznih podataka

Proces postupanja s opcijama potrebno je regulirati internim aktom kako bi se osigurala točnost i konzistentnost ulaznih podataka kojima se koristi pri određivanju cijene opcije. Kvaliteta ulaznih podataka obuhvaća: izvor i vrijeme prikupljanja podataka, automatiziranost procesa prikupljanja, ugrađene kontrole, postupak u slučaju nedostajućih podataka odnosno arhiviranje tih podataka.

b) Izračun parametara modela

Izračun parametara modela treba biti detaljno opisan. Potrebno je argumentirati razloge za odabir metoda za izračun parametara, uključujući odabir duljine intervala povijesnog promatranja kao i, ako je primjenjivo, opis prilagodbe ulaznih podataka težinskom funkcijom s detaljnim objašnjenjem metode optimizacije težinskog faktora (npr. težinski faktor kod izračuna volatilnosti primjenom metode EWMA).
Ako istodobno s primjenom vlastitih parametara za izračun postoje odgovarajući parametri koji se objavljuju na priznatim burzama, potrebno je obavljati periodičnu usporedbu vrijednosti tih parametara. U slučaju njihove znatnije neusklađenosti banka bi trebala imati definirane odgovarajuće postupke te o tome pravodobno izvještavati svoj viši menadžment. Potrebno je također dokumentirati način ažuriranja i arhiviranja povijesnih podataka kojima se koristi za izračun parametara. Ako postoje razlike u izračunu parametara kojima će se koristiti u različitim organizacijskim jedinicama (trgovanje i upravljanje rizicima), potrebno je navesti razloge nedosljednog pristupa, opis praćenja procesa te izvještavanja višeg menadžmenta o mogućim posljedicama takvog pristupa.

c) Izračun cijene opcije

Za svaku vrstu opcije potrebno je objasniti način izračuna cijene.

d) Analiza scenarija

Internim aktom potrebno je definirati scenarije i konzistentno ih provoditi. Scenariji trebaju obuhvatiti uobičajene i neuobičajene promjene u parametrima modela (npr. promjenu tečaja za različite pomake u obama smjerovima, promjenu volatilnosti u obama smjerovima i slično).

e) Stres test sustav

Stres testovi se trebaju provoditi redovito, najmanje jedanput u tromjesečju, a trebaju obuhvaćati i identificirati događaje ili utjecaje koji mogu uvelike promijeniti poziciju banke. Stres scenarijima banka treba obuhvatiti događaje koji mogu izazvati neuobičajne gubitke ili dobitke pri postupanju s opcijama. To uključuje događaje male vjerojatnosti s komponentama tržišnoga, kreditnoga i operativnog rizika. Internim aktom treba definirati mjere koje će banka poduzeti kako bi ograničila rizike utvrđene stres testovima.

f) Sustav limita i mjere osjetljivosti

Prije početka postupanja s opcijama banka treba definirati sustav limita. Pri incijalnom uvođenju nove vrste opcija potrebno je definirati notional limit za svaku od uvedenih vrsta opcija. Za postavljene limite treba obrazložiti odabrane razine u skladu s razinom rizika prihvatljivog za banku, planiranim veličinama obujma trgovanja i očekivanim financijskim učincima.

2) Organizacija poslovnog procesa

a) Uloga uprave banke u procesu postupanja s opcijama

Uprava banke treba:
– odobriti interne akte koji definiraju proces upravljanja rizicima koji proizlaze iz postupanja s opcijama, pri čemu posebnu pozornost treba obratiti na definiranje i odobravanje limita
– uspostaviti primjeren sustav izvještavanja uprave banke o izloženosti rizicima koji proizlaze iz postupanja s opcijama
– osigurati da svaka organizacijska jedinica (trgovanje, upravljanje rizicima, knjigovodstveno i računovodstveno evidentiranje) uključena u proces postupanja s opcijama bude neovisna i odgovorna drugom članu uprave. Ako organizacijska struktura banke ne podržava navedeno, potrebno je osigurati barem to da član uprave zadužen za trgovanje ne može biti nadležan za upravljanje rizicima niti za knjigovodstveno i računovodstveno evidentiranje
– osigurati provedbu programa obrazovanja djelatnika u svim dijelovima procesa postupanja s opcijama
– osigurati da svi djelatnici uključeni u postupanje s opcijama budu upoznati sa strategijom trgovanja s opcijama i eventualnim metodama zaštite
– biti upoznata sa svim važnijim promjenama u procesu postupanja s opcijama te ih odobriti
– osigurati obavljanje unutarnje i/ili vanjske revizije u svim dijelovima postupanja s opcijama.

b) Upravljanje rizicima i integracija modela

Organizacijska jedinica za upravljanje rizicima trebala bi biti nositeljem razvoja i implementacije internog modela te osigurati dokumentiranost procesa kontrole rizika. Rezultati dobiveni upotrebom modela trebaju biti integrirani u svakidašnji proces upravljanja rizicima te služiti kao osnova za izvještavanje uprave i višeg menadžmenta o izloženosti rizicima.

c) Organizacijska jedinica trgovanja

Organizacijska jedinica trgovanja zadužena je za trgovanje s opcijama neposredno s klijentima banke. U svakom trenutku djelatnici koji trguju s opcijama trebaju biti upoznati s razinom iskorištenosti uspostavljenih limita. Djelatnici ove organizacijske jedinice ne bi smjeli imati nadležnost nad knjigovodstvenim evidentiranjem i naknadnim vrednovanjem opcija niti izrađivati izvještaje za upravu, viši menadžment ili Hrvatsku narodnu banku. Organizacijska jedinica trgovanja ne smije dostavljati podatke za vrednovanje opcija.

d) Operativni poslovi i računovodstvo

Poslovi ovih organizacijskih jedinica trebaju biti neovisni o organizacijskoj jedinici trgovanja.

e) Informatička podrška

Potrebno je osigurati da upravljanje resursima informacijskog sustava koji podržavaju interni model za izračun vrijednosti knjige opcija budu u skladu sa Smjernicama za upravljanje informacijskim sustavom u cilju smanjenja operativnog rizika3.

f) Unutarnja revizija i sustav unutarnjih kontrola

Unutarnja revizija banke treba ocijeniti kvalitetu uspostavljenoga poslovnog procesa postupanja s opcijama te njegovu usklađenost s internim aktima banke. Reviziju je potrebno provoditi najmanje jedanput godišnje, pri čemu treba obuhvatiti cjelokupni proces.

g) Uvođenje opcija kao novog proizvoda

Uvođenje opcija kao novog proizvoda podrazumijeva dokumentaciju koja između ostalog identificira sve rizike koji proizlaze iz uvođenja novog proizvoda te način upravljanja tim rizicima. Prije uvođenja novog proizvoda potrebna je pismena suglasnost svih organizacijskih jedinica koje sudjeluju u procesu.
Djelatnici Hrvatske narodne banke postupak odobravanja provode u prostorijama Hrvatske narodne banke te u prostorijama banke.

6.7.2.1.4. Rješenje o odobravanju korištenja internog modela

Hrvatska narodna banka će rješenjem odlučiti o zahtjevu banke u roku od 6 mjeseci od dana njegova zaprimanja.
Ako Hrvatska narodna banka donese rješenje kojim ne odobrava primjenu internog modela u skladu sa zahtjevom banke, banka može novi zahtjev podnijeti nakon isteka roka od najmanje godinu dana od dana kada je rješenje o odbijanju prethodnog zahtjeva postalo konačnim.
Banci će se rješenjem naložiti da najkasnije mjesec dana prije uvođenja svake promjene koja ima značajan utjecaj na postavke internog modela, na sustav unutarnjih kontrola ili koja rezultira povećanjem izloženosti rizicima koji proizlaze iz postupanja s opcijama, dostavi odgovarajuće informacije i obrazloženja Hrvatskoj narodnoj banci. Hrvatska narodna banka će u roku od tri mjeseca ocijeniti usklađenost promjena s izdanim rješenjem.
Uvođenje poslova postupanja s drugim vrstama opcija koje nisu bile navedene u zahtjevu ne smatra se uvođenjem promjene, već za njih banka treba podnijeti novi zahtjev, odnosno provesti ponovno cjelokupan proces odobravanja.«
(2) Ova odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

O. br. 701-020/11-06/ŽR
Zagreb, 22. studenoga 2006.

Guverner
Hrvatske narodne banke
dr. sc. Željko Rohatinski, v. r.




 
IZRADA WEB STRANICA

Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi trebali imati web stranice:

Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.

Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.

Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.

Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, foruma, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.

Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.

Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.

Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.

Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.

Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
 










POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga