|
|
|
|
2892
Dana 3. studenoga 2006. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje:
Agencija) zaprimila je dopis Ministarstva financija Republike Hrvatske (dalje:
Ministarstvo), u čijem je privitku dostavljen Nacrt prijedloga Zakona o
Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak, s konačnim prijedlogom zakona (dalje:
prijedlog Zakona).
Navedenim dopisom, Ministarstvo je od Agencije zatražilo davanje prethodnog
obvezujućeg mišljenja na prijedlog Zakona, sukladno odredbi članka 10. stavka 1.
Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05)
S obzirom na navedeno, Agencija temeljem odluke Vijeća za zaštitu tržišnog
natjecanja (dalje: Vijeće), sa 72. sjednice, održane 23. studenog 2006., daje
sljedeće
Nacrt prijedloga Zakona o Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak sadrži niz
programa koji prema svojim značajkama u većini predstavljaju programe državnih
potpora, a koje potanje uređuje članak 10. nacrta prijedloga Zakona o Hrvatskoj
banci za obnovu i razvitak. Spomenutim se člankom, kao djelatnosti Hrvatske
banke za obnovu i razvitak utvrđuju financiranje obnove i razvitka hrvatskog
gospodarstva, financiranje infrastrukture, poticanje izvoza, potpore malom i
srednjem poduzetništvu, poticanje zaštite okoliša te osiguranje izvoza hrvatskih
roba i usluga od netržišnih rizika, a kao instrumenti tih potpora navode se
krediti, jamstva i sl.
Stoga, radi transparentnosti, kao i izbjegavanja mogućih nejasnoća u primjeni
Zakona o Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak od strane adresata tog zakona,
Agencija smatra da je potrebno u tekst nacrta prijedloga Zakona o Hrvatskoj
banci za obnovu i razvitak, u članku 10. iza postojećeg stavka 4. dodati novi
stavak 5. kojim će se propisati da se sve djelatnosti i aktivnosti Hrvatske
banke za obnovu i razvitak obavljaju u skladu s propisima o državnim potporama.
Obrazloženje
Nacrtom prijedloga Zakona o Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak (dalje: nacrt
prijedloga Zakona o HBOR) uređen je položaj HBOR kao državne investicijske
banke, poslovi, vlasništvo, iznos temeljnog kapitala, ovlaštenja i ustroj HBOR
kao posebne financijske institucije. Njime je HBOR-u dan niz zadataka od
temeljnog značaja za obnovu i razvitak Republike Hrvatske.
Agencija je nacrt prijedloga Zakona o HBOR-u promatrala isključivo s aspekta
propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, odnosno Zakona o državnim potporama
(»Narodne novine«, broj 140/05), koji u članku 4. stavku 1. propisuje opću
zabranu davanja državnih potpora koje narušavaju, ili bi mogle narušiti tržišno
natjecanje davanjem prednosti na tržištu korisniku državne potpore, u mjeri u
kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike
Hrvatske koja proizlaze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između
Republike Hrvatske i Europskih zajednica i njihovih država članica. Stoga se ovo
prethodno obvezujuće mišljenje odnosi samo na odredbe nacrta prijedloga Zakona o
HBOR-u koje mogu utjecati na trgovinu između Republike Hrvatske i Europske
Unije.
Člankom 10. nacrta prijedloga Zakona o HBOR-u propisan je predmet poslovanja
HBOR-a, djelatnosti HBOR-a, te aktivnosti koje HBOR obavlja u cilju obavljanja
utvrđenih djelatnosti. Budući da te djelatnosti najvećim dijelom predstavljaju
programe državnih potpora, svoju djelatnost HBOR, kako je to u obrazloženju
nacrta prijedloga Zakona o HBOR-u i navedeno, obavlja sukladno pravilima o
državnim potporama odnosno Zakonu o državnim potporama,. Agencija je mišljenja
da je nužno u tekst nacrta prijedloga Zakona o HBOR-u dodati stavak kojim će se
izravno povezati djelatnost HBOR-a s poštivanjem pravila o dodjeli državnih
potpora, radi izbjegavanja možebitnih nejasnoća i nesporazuma, kako od adresata
zakona, tako i u svezi s provedbom međunarodno preuzetih obveza Republike
Hrvatske, osobito Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Republike
Hrvatske i Europskih zajednica i njihovih država članica.
Nadalje, Agencija napominje da, ukoliko HBOR uz tzv. poticajne aktivnosti od
šireg društvenog interesa (npr. poticanje malog i srednjeg gospodarstva,
ulaganja u infrastrukturu, zaštita okoliša, socijalna stanogradnja i sl.), bude
obavljao i tzv. komercijalne djelatnosti, sukladno praksi Europske Unije koja se
odnosi na institucije slične HBOR-u, to će u budućnosti zahtijevati barem
minimalno knjigovodstveno razdvajanje i odvojeno praćenje tih dviju vrsta
poslovanja.
Sukladno odredbi članka 10. stavka 2. Zakona o državnim potporama, ovo
prethodno obvezujuće mišljenje dostavit će se Vladi Republike Hrvatske i
Hrvatskom saboru, te će se isto, sukladno odredbi članka 18. Zakona o državnim
potporama objaviti u »Narodnim novinama«.
Klasa: 430-01/2006-01/31
Urbroj: 580-05-06-45-02
Zagreb, 23. studenoga 2006.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |