|
|
|
|
2957
Na temelju članka 80. Ustava Republike Hrvatske, Hrvatski sabor na sjednici 24. studenoga 2006., donio je
I. UVOD
U gotovo svim razvijenim, ali i mnogim zemljama u razvoju, u cilju usmjeravanja
razvoja i obnove stanovništva te vlastite održivosti, poduzimaju se temeljito i
sveobuhvatno razrađene mjere iz područja socijalne, gospodarske, stambene,
obrazovne, pravne, financijske, porezne i drugih politika. Navedenim se mjerama
utječe na vitalne i gospodarske procese određene države, s krajnjim ciljem
podizanja prirodnog prirasta. Riječ je o populacijskoj politici kao odgovoru na
konkretnu nastalu nepovoljnu demografsku situaciju u području sastavnica
prirodnog kretanja stanovništva.1
Populacijska politika skup je mjera i akcija, najčešće ugrađenih u pozitivna
zakonska rješenja i provedbene akte, kojima država usmjerava razvoj vlastita
stanovništva, njegovo brojčano kretanje, prostorni razmještaj, brojnost
živorođenih i umrlih, a posredno usmjerava promjene u dobno-spolnim,
socioekonomskim i obrazovnim strukturama stanovništva te strukturama obitelji,
kućanstava, naselja, regija, kao i odnosa napučenosti urbanih i ruralnih
prostora.2
Ovisno o postavljenim ciljevima usmjeravanja demografskih procesa, snazi
djelovanja i učinkovitosti ciljanih pronatalitetnih aktivnosti i mjera, duljini
i vremenu primjene propisanih mjera, država kroz različite političke akcije može
polučiti manju ili veću uspješnost populacijske politike. Većina zemalja
zapadne, sjeverozapadne i južne Europe nema eksplicitne populacijske politike, a
glavnine pronatalitetnih mjera, ako postoje, nazivaju se mjerama obiteljske
politike, socijalne politike, fertilno – relevantne socijalne politike ili u
najboljem slučaju politikom o stanovništvu. Službenu populacijsku politiku
razmjerno dugo i s odgovarajućim uspjehom imaju Francuska i Švedska.3
Populacijsku politiku, ovisno o primijenjenim mjerama i aktivnostima, u teoriji
populacijske politike razvrstavamo u četiri osnovna tipa, a oni se po željenom
učinku dijele na:
a) kvantitativne, kojima pripada:
– ekspanzivni (pronatalitetni i/ili imigracijski) tip4 – u primjeni u većini
europskih zemalja, od velike ekonomske krize iz tridesetih godina prošloga
stoljeća,
– restriktivni (denatalitetni i/ili emigracijski) tip5 – u primjeni u većini
azijskih i latinoameričkih država nakon Drugoga svjetskog rata,
– redistributivni tip6 – organiziran i gospodarski i/ili politički »potican«
prerazmještaj stanovništva (najčešće unutar granica vlastite države), te
b) kvalitativni, kojem pripada:
– eugenički tip7 – ima za cilj podizanje kvalitativnih značajki stanovništva.
Ovaj tip populacijske politike ostvaruje se kroz mjere zdravstvene, obrazovne i
nekim mjerama ekonomske politike.
Hrvatska država dosad nije imala cjelovitu i sveobuhvatnu nacionalnu
populacijsku politiku, unatoč tomu što neke od pokušaja takve politike možemo
prepoznati u Nacionalnom programu demografskog razvitka8 i Nacionalnoj
obiteljskoj politici.9
Obzirom na uočene demografske pravce razvoja u Hrvatskoj, tijekom dvadesetoga i
u prvim godinama dvadeset prvoga stoljeća, nametnula se obveza zaustavljanja, a
u konačnici pozitivnog usmjeravanja vitalnog razvoja stanovništva. Osmišljena
hrvatska populacijska politika usmjerena u pravcu razvoja i obnove vlastita
stanovništva, čini se, daje nam izgledne mogućnosti za zaustavljanje negativnih
demografskih kretanja.
Temeljni cilj ovako osmišljene Nacionalne populacijske politike bio bi
pomlađivanje i brojčani porast stanovništva u Hrvatskoj. Ostvarenje ovoga općeg
cilja moguće je ostvariti kroz:
– povećanje nataliteta sa svrhom da u određenom dužem razdoblju postignemo
zadržavanje nataliteta iznad stope mortaliteta, koju je moguće dostići stopom
nataliteta oko 15‰,
– postizanje optimalnoga migracijskog obrasca kroz zaustavljanje koncentracije
stanovništva u velikim urbanim središtima, uz poticanje razvoja manjih urbanih
naselja, kao sredina u kojima je, prema svim istraživanjima, stopa prirodnog
prirasta viša; ovom procesu može pridonijeti i zaustavljanje sveprisutnije
urbano-ruralne polarizacije prostora, poduzimanje mjera u svrhu zaustavljanja
iseljavanja mladih iz ruralnih područja i hrvatskih prostora, plansko i
selektivno naseljavanje u rijetko naseljena i manja naselja (redistributivna
politika),
– poticanje povratka hrvatskog iseljeništva, kao najpoželjnijeg izvora
doseljeničkog toka,
– poticanje uravnoteženijeg razmještaja stanovništva i demografskog razvoja
putem prostorne preraspodjele stanovništva u svrhu njegova ravnomjernijeg
razmještaja i regionalnoga demografskog razvoja, pretežito migracijom radne
snage, čime bi omogućili »rasterećenje« velikih urbanih aglomeracija i stvaranje
razvojnih jezgri u zaostalim područjima, što je vezano uz prostorno planiranje.
U postizanju željenog cilja moguće je primijeniti tzv. ekspanzivni tip
populacijske politike, uz odgovarajuće mjere redistributivnog tipa, ali dijelom
i činitelje imigracijskog oblika ekspanzivne politike. Mjere sadržane u
Nacionalnoj populacijskoj politici dio su ukupnih nastojanja hrvatskoga društva
za usmjeravanje kretanja stanovništva u željenom pravcu, imajući na umu da sve
ono što činimo danas daje učinak kroz dvadeset do trideset godina. Ova spoznaja,
kao i dosadašnje pojedinačne aktivnosti u otklanjanju negativnih migracijskih i
natalitetnih kretanja, predstavljaju poticaj za osnaživanje ukupnih nastojanja u
zaustavljanju uočenih i vrlo zabrinjavajućih demografskih procesa.
II. DEMOGRAFSKO STANJE I PROMJENE U STRUKTURI STANOVNIŠTVA REPUBLIKE HRVATSKE
Republika Hrvatska sa 4.437.460 stanovnika10 ili 78,4 na jedan četvorni
kilometar (dalje u tekstu: st/km2) pripada skupini rijetko napučenih europskih
zemlja, jer oko tri četvrtine zemalja Europe ima gušću naseljenost. Iza ove
prosječne gustoće naseljenosti prostora Republike Hrvatske, po regijama,
zamjetna je vrlo neujednačena razmještenost stanovništva. To je razvidno na
razini županija, počevši od Ličko-senjske županije kao najrjeđe naseljene s 10
st/km2 do najgušće naseljene Međimurske županije sa 162,4 st/km2. Grad Zagreb, u
ovim mjerilima, pripada karakterističnom urbanom području s gustoćom
naseljenosti od 1.214 st/km2. Nadalje, unutar regija i županija zamjetne su
značajne razlike glede gustoće naseljenosti i općega kretanja stanovništva,
posebice između gradskih i seoskih područja, odnosno između izrazitijih urbanih
i ruralnih općina te između naselja u nizinsko-ravničarskim i brdsko-planinskim
područjima.
Prema popisu stanovništva iz 2001. godine u 546 jedinica lokalne samouprave (423
općine i 123 grada) zabilježene su vrlo velike razlike u gustoći napučenosti
stanovništva u odnosu na prethodno popisno razdoblje. Primjerice, neke su
općine, posebice one u brdsko-planinskom (dinarskom) kršu i na otočju,
populacijske polupustoši (subekumene),pa je tako opću gustoću do 10 st/km2 imalo
devet općina i grad Obrovac. U njima je na 9,5% državnog teritorija živjelo samo
0,7% stanovnika Republike Hrvatske, od čega u općini Civljane 1,7 st/km2,
slijedi općina Udbina s 2,4 st/km2, Lanišće na Ćićariji s 2,8 st/km2, Lovinac s
3,2 st/km2, Karlobag s 3,6 st/km2, Gračac s 4,1 st/km2, Ervenik
sa 4,7 st/km2 itd.
Nasuprot navedenim primjerima, mnoge su općine gusto napučene i prenapučene.
Uglavnom je riječ o općinama u sjeverozapadnoj Hrvatskoj te gradovima
(administrativnim i gospodarskim središtima) diljem Republike Hrvatske. Ako se
izuzmu gradovi, u kojima je po naravi stvari gušća naseljenost, najnapučenije su
prigradske općine, kao na primjer: Dugi Rat (670 st/km2) i Podstrana kod Splita
(631,7 st/km2), Viškovo kod Rijeke (479,2 st/km2) i Sv. Nedjelja kod Zagreba
(392,7 st/km2). Usmjeravanje stanovništva u gradove i njima gravitirajuće općine
imalo je za posljedicu stvaranje gusto napučenih krajeva, s 300 i više st/km2,
tako da je na 4,1% teritorija Republike Hrvatske 2001. godine živjelo 41,8%
ukupnoga hrvatskog stanovništva.
Omjer između najrjeđe i najgušće naseljene općine, odnosno općine Civljane, koja
se nalazi u brdsko-planinskom području, i općine Dugi Rat, koja se nalazi u
neposrednoj blizini Grada Splita, iznosi 1: 394, iz čega se može zaključiti
kakav utjecaj imaju visoko urbana područja na migraciju stanovništva. Ako se u
razmatranje uzmu sve administrativno-teritorijalne jedinice, dakle i najveći
gradovi, onda ovaj omjer iznosi 1: 1.947, što je vrlo nepovoljna slika
naseljenosti stanovništva na prostorima Republike Hrvatske.
Za bolje razumijevanje ovih demografskih zbivanja, pa tako i za prikaze
značajnih promjena u razmještaju stanovništva, ovisno od zemljišta, vode i
drugih prirodnih resursa, tijekom proteklih desetljeća 20. stoljeća, mogu
poslužiti podaci iz popisnih godina na početku i kraju proteklog stoljeća.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |