|
|
|
|
3121
Na temelju članka 8. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda (»Narodne novine«, broj 158/2003), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 14. prosinca 2006. godine donijela
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom propisuje se postupak i sadržaj brze razmjene obavijesti (RAPEX)
o mjerama i radnjama u pogledu proizvoda koji predstavljaju ozbiljan rizik za
zdravlje i sigurnost potrošača.
(2) Osim postupka opisanim u stavku 1. ovog članka, Uredba uređuje i postupak
razmjene informacija o mjerama i radnjama u pogledu proizvoda koji ne
predstavljaju ozbiljan rizik za zdravlje i sigurnost potrošača.
(3) Mjere i radnje iz stavaka 1. i 2. ovog članka odnose se na mjere i radnje iz
članka 7. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda.
Pojmovi
Članak 2.
(1) »kontaktna točka« je mjesto za kontakt s Europskom komisijom (u daljnjem
tekstu: Komisija) kojoj šalje i od koje prima sve obavijesti što se razmjenjuju
putem RAPEX-a.
(2) »kontaktna mjesta« su mreža državnih tijela koja šalju i koja od kontaktne
točke primaju obavijesti. Kontaktna mjesta su:
– Državni inspektorat s područnim jedinicama i ispostavama;
– Ministarstvo nadležno za poslove zdravstva, Uprava za sanitarnu inspekciju;
– Županijski uredi i ured Grada Zagrebu nadležan za poslove zdravlja i
– Carinarnica s carinskim ispostavama.
(3) »RAPEX« je sustav brze razmjene obavijesti o mjerama i radnjama u pogledu
proizvoda koji predstavljaju ozbiljan rizik za zdravlje i sigurnost potrošača,
ukoliko u zakonodavstvu Zajednice ne postoje konkretne odredbe s istim ciljem.
Članak 3.
Iz sustava RAPEX isključeni su:
– hrana i hrana za životinje, predmete u kontaktu s hranom, farmaceutski i
medicinski proizvodi;
– mjere i radnje vezane uz rizik proizvoda čiji učinci ne prelaze, odnosno ne
mogu prijeći granice teritorija Republike Hrvatske, osim ako postoji
vjerojatnost da bi te mjere i radnje zanimale nadležna tijela za provedbu
propisa drugih država članica;
– mjere vezane uz rabljene proizvode koje prodaju pojedinci i proizvode izrađene
po mjeri koji predstavljaju ozbiljan rizik kada nadležno tijelo, koje je
poduzelo mjeru, može iz postojećih informacija zaključiti da se proizvod ne može
naći na teritoriju neke druge države članice. Kontaktna točka obavijest o
opasnom proizvodu zaprima i šalje Komisiji i kontaktnim mjestima.
Članak 4.
(1) Sustav razmjene obavijesti odvija se kroz kontaktnu točku smještenu pri
Državnom inspektoratu Republike Hrvatske.
(2) Kontaktna točka šalje Komisiji službenu obavijest na engleskom jeziku ili na
nekom drugom službenom jeziku Europske unije.
(3) Kontaktna točka mora biti dostupna Komisiji i kontaktnim mjestima u hitnim
slučajevima tokom cijele godine 24 sata na dan, uključujući vikende, blagdane i
ostale neradne dane.
II. POSTUPAK RAZMJENE OBAVIJESTI KAD POSTOJI OZBILJAN RIZIK
Članak 5.
(1) Kontaktna točka mora nakon zaprimanja obavijesti od Komisije:
– prenijeti obavijest kontaktnim mjestima;
– zatražiti, kao odgovor na tu obavijest, poduzimanje odgovarajućih mjera od
kontaktnih mjesta;
– obavijestiti Komisiju o svojim zaključcima.
(2) Kontaktna točka mora prije slanja obavijesti Komisiji:
– provjeriti podatke zaprimljene od kontaktnih mjesta, kako bi odlučila da li je
potrebno tu obavijest slati putem RAPEX-a;
– provjeriti da li je proizvod već prijavljen u nekoj službenoj obavijesti i da
li su podaci o njemu razmijenjeni;
– provjeriti je li obrazac za službeno obavještavanje ispunjen i informacije
potpune;
– razvrstati obavijesti u jednu od unaprijed određenih kategorija službenih
obavijesti.
Članak 6.
(1) Po zaprimanju službene obavijesti kontaktna mjesta moraju:
– provjeriti i utvrditi da li je proizvod stavljen na tržište Republike
Hrvatske;
– prikupiti sve bitne informacije;
– provesti eventualnu dodatnu procjenu rizika, ako je potrebno;
– procijeniti potrebu primjene mjera.
(2) Kontaktna mjesta moraju sve utvrđene podatke iz stavka 1. ovog članka
dostaviti kontaktnoj točki.
Članak 7.
Osim radnji navedenih u člancima 5. i 6. ovog Zakona, kontaktna točka mora:
– pomoći pri objašnjenju obveza i zahtjeva u pogledu službenog obavješćivanja o
opasnim proizvodima;
– pomoći u uspostavi mreže kontaktnih mjesta na različitim razinama;
– pomoći kontaktnim mjestima u primjeni RAPEX-a;
– osigurati ispravno funkcioniranje postupaka za razmjenu obavijesti unutar
Republike Hrvatske.
Mjere i radnje o kojima se službeno obavještava u okviru RAPEX-a
Članak 8.
Kontaktna točka mora Komisiju izvijestiti:
– o poduzetim mjerama i radnjama nadležnih tijela;
– o tome da li je mjera konačna i o svim eventualno daljnjim promjenama mjere;
– o dragovoljnim mjerama i radnjama poduzetim od strane proizvođača i
raspačavača s ciljem izbjegavanja rizika kojeg predstavlja proizvod;
– o sporazumima nadležnih tijela s proizvođačima i raspačavačima da poduzmu
radnje potrebne da se izbjegne rizik koji predstavlja proizvod;
– o sporazumima nadležnih tijela s proizvođačima i raspačavačima da zajednički
organiziraju sprečavanje raspačavanja i povlačenje proizvoda te njihovo
uništavanje ili bilo koju drugu relevantnu radnju;
– o sporazumima nadležnih tijela s proizvođačima i raspačavačima da koordiniraju
povlačenje proizvoda i njihovo uništavanje.
Službeno obavješćivanje Komisije o dobrovoljnim mjerama koje su poduzeli proizvođači i raspačavači
Članak 9.
(1) Kontaktna točka mora obavijestiti Komisiju o dobrovoljnim mjerama koje su
proizvođači i raspačavači poduzeli u slučaju ozbiljnog rizika.
(2) U situaciji iz stavka 1. ovog članka kontaktna točka mora dostaviti i sve
bitne podatke o riziku, i to:
– informacije o ozbiljnom riziku koji prelazi granice teritorija Republike
Hrvatske;
– informacije kojima se identificira i slijedi proizvod ili serija proizvoda;
– opis rizika;
– identifikaciju proizvođača i raspačavača koji sudjeluju u primjeni mjere;
– opis radnje koju su poduzeli proizvođači i raspačavači radi izbjegavanja
rizika za potrošače (opseg, obuhvaćene zemlje, praćenje);
– konačno odredište proizvoda (uništavanje, izmjena svojstava);
– radnje koje bi nacionalne vlasti poduzele radi praćenja učinkovitosti
dobrovoljnih mjera koje su poduzeli proizvođači i raspačavači;
– radnje koje su u drugim državama članicama predvidjeli proizvođači i
raspačavači.
Ostale informacije o ozbiljnim rizicima koje se mogu razmjenjivati u okviru RAPEX-a
Članak 10.
Kontaktna točka može Komisiju izvijestiti i o:
– svim informacijama o postojanja rizika prije no što je odlučeno primijeniti
mjere ili poduzeti radnje vezane uz sprječavanje rizika;
– mjerama u vezi s određenom serijom proizvoda koju je država članica povukla s
tržišta zbog ozbiljnog rizika i kad je država članica povukla s tržišta sve
stavke u toj seriji;
– odlukama carinskih vlasti da blokiraju ili onemoguće ulazak proizvoda preko
granica Europske unije, ako blokirani, odnosno odbijeni proizvod široke
potrošnje predstavlja ozbiljan rizik.
Sadržaj odgovora (reakcija) na primljenu obavijest
Članak 11.
(1) Po zaprimanju službene obavijesti u kojoj se zahtijeva hitno djelovanje
kontaktna točka mora izvijestiti Komisiju o poduzetim aktivnostima i zaključcima
na Obrascu O-2 za reakciju, koji je sastavni dio ove Uredbe:
– o tome da li je proizvod pronađen na tržištu Republike Hrvatske;
– o svakoj procjeni rizika iz službene obavijesti;
– o mjerama koje su poduzete ili o kojima je donesena odluka, te razlozima koji
opravdavaju različitu mjeru;
– sve dodatne obavijesti, uključujući rezultate provedenih ispitivanja ili
analiza.
(2) Ako se proizvod proizvodi u Europskoj uniji, a kontaktna točka koja daje
službenu obavijest nije iz zemlje podrijetla proizvoda, kontaktna točka države
članice u kojoj se proizvod izrađuje mora izvijestiti Komisiju:
– o svim eventualnim kontaktima nadležnih tijela s proizvođačem;
– o mjerama poduzetim, kako bi se osiguralo, da proizvođač riješi problem na
izvoru, ako je prikladno;
– o raspačavačima ili trgovcima na malo koji prodaju proizvod u drugim državama
članicama.
(3) Ako se proizvod ne proizvodi u Europskoj uniji, a država članica koja daje
službenu obavijest nije prva zemlja u Europskoj uniji u kojoj je proizvod
stavljen na tržište, kontaktna točka te države treba izvijestiti Komisiju:
– o svim eventualnim kontaktima nadležnih tijela sa zastupnikom proizvoda ili s
uvoznikom proizvoda;
– o mjerama koje su poduzeli zastupnik proizvoda ili uvoznik da bi se osiguralo
rješenje problema na izvoru;
– o raspačavačima ili kupcima proizvoda u drugim državama članicama.
(4) Kontaktna točka je obvezna bez odgode obavijestiti Komisiju o svim
preinakama ili ukidanjima mjera.
Članak 12.
Kontaktna točka ne mora nakon zaprimanja službene obavijesti koja ne zahtijeva hitno djelovanje u okviru RAPEX-a, poslati odgovor (reakciju) na zaprimljenu službenu obavijest.
Informacije koje treba unijeti u obrazac za službenu obavijest
Članak 13.
(1) Kontaktna točka mora popuniti sva polja u Obrascu O-1 za službeno
obavješćivanje, koji je sastavni dio ove Uredbe.
(2) Ako pojedini podaci nisu navedeni, jer su nedostupni, kontaktna točka mora
objasniti razloge nedostupnosti te navesti rok u kojem se očekuje zaprimanje
podataka koji nedostaju.
Članak 14.
Republika Hrvatska je odgovorna za informacije koje šalje putem RAPEX sustava u formi službene obavijesti ili odgovora (reakciju) na zaprimljenu službenu obavijest.
Članak 15.
Službena obavijest mora sadržavati najmanje:
– detaljan opis proizvoda (uključujući, ako je moguće, tarifnu oznaku
proizvoda), zajedno s fotografijom;
– procjenu rizika, uključujući, posebno, rezultate testiranja koje je provelo
nadležno tijelo;
– opseg i prirodu mjere koja je poduzeta radi izbjegavanja rizika; njezino
trajanje i radnje koje se na nju nastavljaju;
– obavijest o svakoj promjeni u statusu mjere;
– informacije potrebne da se identificiraju kanali raspačavanja proizvoda i
njegovo podrijetlo, posebno njegov proizvođač, uvoznik ili izvoznik, kao i druge
informacije u vezi s njegovom sljedivošću.
Informacije koje treba dati u vezi s mjerama u pogledu upotrebe kemikalija
Članak 16.
(1) Kad se mjerom iz službene obavijesti nastoji ograničiti stavljanje na
tržište ili upotreba kemijske tvari ili pripravka, kontaktna točka mora
Komisiji, što je prije moguće, dati ili sažetak ili naputak o bitnim podacima u
vezi s predmetnom tvari ili pripravkom i u vezi s poznatim i dostupnim
zamjenama, ako su takvi podaci dostupni.
(2) Osim podataka navedenih u stavku 1. ovog članka, kontaktna točka obavijestit
će Komisiju i o predviđenim učincima mjere na zdravlje i sigurnost potrošača,
zajedno s procjenom rizika provedenom u skladu posebnim propisima koji se odnose
na opća načela za procjenu rizika postojećih i novih kemijskih tvari.
Rokovi za podnošenje službenih obavijesti
Članak 17.
(1) Kontaktna točka mora službeno obavijestiti Komisiju:
– čim je to moguće, a najkasnije 10 dana od kad su nadležna tijela donijela
odluku o primjeni mjere u vezi s proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik;
– čim je to moguće, a najkasnije 10 dana nakon postizanja dogovora o mjerama ili
radnjama poduzetim u dogovoru između nadležnih tijela i proizvođača i/ili
raspačavača;
– čim je to moguće, a najkasnije 10 dana nakon što su proizvođač i/ili
raspačavač obavijestili nadležno tijelo o dobrovoljnim mjerama koje su poduzeli
iz razloga ozbiljnog rizika koji prelazi granice teritorija Republike Hrvatske,
a o kojima su službeno obaviještena nadležna tijela.
(2) U slučaju službenih obavijesti koje zahtijevaju hitno djelovanje kontaktna
točka mora obavijestiti Komisiju čim je to moguće, a najkasnije 3 dana nakon što
je prihvaćena provedba mjera.
(3) U slučaju kad se radi o ostalim podacima koji se mogu razmjenjivati u okviru
RAPEX-a, kontaktna točka mora dostaviti Komisiji podatke o ozbiljnim rizicima
koje se razmjenjuju u okviru RAPEX-a čim je to moguće, a najkasnije 10 dana od
zaprimanja podataka.
(4) Kontaktna točka mora bez odgode obavijestiti Komisiju o svim preinakama ili
o ukidanju mjera ili radnji iz stavka 1. ovog članka.
(5) Rokovi iz stavaka 1. – 4. ovog članka primjenjuju se bez obzira na
eventualni žalbeni postupak koji su pokrenuli proizvođač ili raspačavač ili na
zahtjeve u pogledu javne objave.
Rokovi za slanje odgovora (reakcije)
Članak 18.
Kontaktna točka mora poslati Komisiji odgovor (reakciju) na zaprimljene službene
obavijesti:
– čim je to moguće, a najkasnije 20 dana po zaprimanju službene obavijesti, ako
se odgovor odnosi na službenu obavijest u kojoj se od nadležnih tijela Republike
Hrvatske zahtijeva hitno djelovanje;
– čim je to moguće, a najkasnije 45 dana po zaprimanju službene obavijesti u
slučaju upozoravajućih službenih obavijesti o mjerama koje su nadležna tijela
poduzela, radnjama koje su nadležna tijela dogovorila s proizvođačima i
raspačavačima, odnosno dobrovoljnim radnjama u pogledu proizvoda koji
predstavljaju ozbiljan rizik;
– u roku od 15 dana, ako se proizvod proizvodi u Republici Hrvatskoj, a država
članica koja daje službenu obavijest nije zemlja podrijetla proizvoda, dajući
informacije o kontaktima s proizvođačem i mjerama usvojenim kako bi se osiguralo
da proizvođač riješi problem na izvoru.
– u roku od 15 dana, kada se proizvod ne izrađuje u Europskoj uniji te država
članica koja daje službenu obavijest nije prva zemlja u Europskoj uniji u kojoj
je proizvod stavljen na tržište ukoliko se sjedište zastupnika proizvođača ili
uvoznika proizvoda nalazi u Republici Hrvatskoj.
III. POSTUPAK RAZMJENE OBAVIJESTI KAD NE POSTOJI OZBILJAN RIZIK
Predmet službene obavijesti
Članak 19.
(1) Kontaktna točka službeno će obavijestiti Komisiju o:
– mjerama kojima je ograničila stavljanje na tržište proizvod koji ne
predstavlja ozbiljan rizik za zdravlje i sigurnost potrošača;
– svakoj izmjeni ili dopuni poduzete mjere i o konačnoj odluci donesenoj o
proizvodu.
(2) Kada kontaktna točka utvrdi da učinci rizika ne prelaze ili ne mogu prijeći
granicu teritorija Republike Hrvatske, službeno će obavijestiti Komisiju o
riziku, ako procijeni da bi to moglo zanimati druge države članice.
Sadržaj službene obavijesti
Članak 20.
(1) Službena obavijest sadrži:
– detaljan opis i fotografiju proizvoda, kako bi se nadležnim tijelima koje
provode propise olakšala identifikacija;
– rezultate procjene rizika koje je provelo nadležno tijelo koji opravdavaju
poduzetu mjeru;
– opseg i prirodu mjere koja je poduzeta radi izbjegavanja rizika te njezino
trajanje i radnje koje se na nju nastavljaju;
– informacije koje omogućuju da se identificiraju kanali raspačavanja i
podrijetlo proizvoda te ostale informacije u vezi s njegovom sljedivošću.
(2) Ako pojedini podaci iz stavka 1. ovog članka nisu navedeni, jer su
nedostupni, kontaktna točka mora objasniti razloge nedostupnosti te navesti rok
u kojem se očekuje zaprimanje podataka koji nedostaju.
Rok za slanje službene obavijesti
Članak 21.
Kontaktna točka mora obavijestiti Komisiju o poduzetim mjerama i radnjama čim je to moguće, a najkasnije 15 dana nakon što su nadležna tijela odlučila primijeniti mjere kojima se ograničava stavljanje na tržište ili upotreba proizvoda koji ne predstavlja ozbiljan rizik.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
Ova Uredba se objavljuje u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu danom pristupa
Republike Hrvatske u Europsku uniju.
Klasa: 541-01/06-01/02
Urbroj: 5030114-06-1
Zagreb, 14. prosinca 2006.
Potpredsjednica Vlade
i ministrica obitelji, branitelja i
međugeneracijske
solidarnosti
Jadranka Kosor, dipl. iur., v. r.
OBRAZAC O-1
OBRAZAC ZA SLUŽBENU OBAVIJEST
OPĆE INFORMACIJE |
||
01. |
Zemlja koja daje službenu obavijest i osoba za kontakt: |
|
02. |
Datum službene obavijesti: |
|
|
|
|
PROIZVOD |
||
03. |
Kategorija proizvoda i tarifna oznaka: |
|
04. |
Ime, marka, cijena i zemlja podrijetla proizvoda: |
|
05. |
Vrsta/broj modela/bar kôd/kôd serije: |
|
06. |
Opis/fotografija (format.jpg) proizvoda i njegovog pakiranja: |
|
07. |
Primjenjive norme ili propisi: |
|
08. |
Dokaz sukladnosti: |
|
|
|
|
PROIZVOĐAČ |
||
09. |
Ime, adresa i informacije za kontakt za proizvođača ili njegovog zastupnika: |
|
10. |
Ime, adresa i informacije za kontakt izvoznika/uvoznika: |
|
|
|
|
RASPAČAVAČ I TRGOVAC NA MALO |
||
11. |
Ime, adresa i informacije za kontakt za raspačavače ili njihove zastupnike: |
|
12. |
Dobavljač (dućan, robni centar, poštom, internet) i zemlje odredišta: |
|
|
|
|
OPASNOST |
||
13. |
Vrsta rizika: |
|
14. |
Sažetak rezultata ispitivanja/analiza i zaključci: |
|
15. |
Opis nezgoda do kojih je došlo: |
|
USVOJENE MJERE |
||
16. |
Dobrovoljne mjere (opseg, priroda i trajanje): |
|
17. |
Obvezne mjere (opseg, priroda i trajanje): |
|
|
|
|
OSTALE INFORMACIJE |
||
18. |
Dodatne informacije: |
|
OBRAZAC – O-2
REAKCIJA NA SLUŽBENU OBAVIJEST
01 |
Zemlja koja šalje reakciju i osoba za kontakt: |
|
02 |
Datum reakcije: |
|
03 |
Broj službene obavijesti, zemlja koja daje službenu obavijest i naziv proizvoda: |
|
04 |
Proizvod je pronađen: da/ne |
|
05 |
Procjena rizika: |
|
06 |
Dobrovoljne mjere (opseg, priroda, trajanje i obrazloženje) |
|
07 |
Obvezne mjere (opseg, priroda, trajanje i obrazloženje) |
|
08 |
Trajanje: |
|
09 |
Ostale informacije: |
|
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |