|
|
|
|
3257
Na temelju članka 11. stavka 1. podstavka 1. Zakona o regulaciji energetskih djelatnosti (»Narodne novine«, broj 177/04), Hrvatska energetska regulatorna agencija temeljem odluke Upravnog vijeća na sjednici održanoj 19. prosinca 2006. donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim
Tarifnim sustavom za distribuciju električne energije, bez visine tarifnih
stavki (u daljnjem tekstu: Tarifni sustav) odnosno metodologijom za utvrđivanje
tarifnih stavki za distribuciju električne energije
određuju se:
–
ciljevi i načela ovoga Tarifnog sustava,
–
način i kriteriji za utvrđivanje tarifnih stavki za distribuciju električne
energije,
–
značajke metodologije,
–
kategorije kupaca,
–
podaci i dokumenti koji se koriste za utvrđivanje troškova distribucije
električne energije,
–
struktura tarifnih stavki i
–
način utvrđivanja prijedloga za promjenu visine tarifnih stavki.
Članak 2.
Izrazi
koji se koriste u ovom Tarifnom sustavu imaju značenja utvrđena Zakonom o
energiji (»Narodne novine«, broj 68/01 i 177/04), Zakonom o tržištu električne
energije (»Narodne novine«, broj 177/04), Općim uvjetima za opskrbu električnom
energijom (»Narodne novine«, broj 14/06) i Mrežnim pravilima elektroenergetskog
sustava (»Narodne novine«, broj 36/06).
Članak 3.
U
ovom Tarifnom sustavu koriste se i izrazi koji u smislu ovoga Tarifnog sustava
imaju sljedeća značenja:
a)
regulacijski period – razdoblje tijekom kojega se primjenjuju jednaki utjecajni
parametri za određivanje priznatih troškova poslovanja energetskog subjekta;
b)
regulacijska godina – dio regulacijskog perioda koji odgovara razdoblju od 1.
siječnja do 31. prosinca kalendarske godine;
c)
prethodna regulacijska godina – regulacijska godina koja neposredno prethodi
sadašnjoj regulacijskoj godini;
d)
sadašnja regulacijska godina – tekuća godina u kojoj se podnosi prijedlog
promjene visine tarifnih stavki za buduću regulacijsku godinu;
e)
buduća regulacijska godina – regulacijska godina koja neposredno slijedi iza
sadašnje regulacijske godine;
f)
regulirana imovina – imovina koja se koristi za obavljanje regulirane
djelatnosti, a čine je dugotrajna materijalna i nematerijalna imovina te trajna
obrtna sredstva;
g)
priznati troškovi poslovanja – opravdani troškovi poslovanja koji uključuju i
razumne troškove kapitala;
h)
kategorija kupaca – grupa kupaca s istim značajkama s obzirom na naponsku
razinu na kojoj preuzimaju električnu energiju te na svrhu, količinu, dinamiku
i druge karakteristike potrošnje električne energije;
i)
tarifni elementi – elementi tarifnog sustava za koje se određuju tarifne
stavke;
j)
tarifne stavke – komponente tarifnog sustava koje omogućuju obračun;
k)
tarifni modeli – određene kombinacije tarifnih elemenata i pripadajućih
tarifnih stavki.
II.
CILJEVI I NAČELA
Članak 4.
Ovaj
Tarifni sustav utvrđuje tarifne stavke za distribuciju električne energije i
postupak izračuna njihovog iznosa, kako bi se ostvarili sljedeći ciljevi:
–
razvoj distribucijske mreže,
–
održanje dostatne razine sigurnosti distribucijskog sustava,
–
osiguranje standardne razine kvalitete isporuke električne energije,
–
poticanje učinkovitosti poslovanja operatora distribucijskog sustava,
–
poticanje korisnika distribucijske mreže na učinkovito korištenje mreže te
snage i energije,
–
omogućavanje stabilnih odnosa na tržištu električne energije te
–
omogućavanje stabilnih i predvidivih uvjeta poslovanja operatora
distribucijskog sustava.
Članak 5.
Ovaj
Tarifni sustav zasniva se na sljedećim načelima i pravilima:
–
troškovi poslovanja moraju biti opravdani, a rok povrata uloženih sredstava
razuman,
–
troškovi distribucije električne energije moraju biti nepristrani i razvidni,
–
tarifne stavke određuju se prema kategoriji kupaca odnosno tarifnom modelu,
–
tarifne stavke za pojedini tarifni model na cijelom području Republike Hrvatske
su jednake,
–
visina tarifne stavke za korištenje mreže za pojedini tarifni model određuje se
na način da što više odgovara troškovima koje operator distribucijskog sustava
ima za taj tarifni model,
–
obračun tarifnih elemenata za distribuciju električne energije vrši se za svako
obračunsko mjerno mjesto,
–
jednake kategorije kupaca i jednaki tarifni modeli primjenjuju se za tarifne i
povlaštene kupce,
–
tarifne stavke za prijenos i za distribuciju električne energije utvrđuju se
odvojeno,
–
tarifna stavka koja se odnosi na troškove standardnih mjernih usluga neovisna
je o isporučenoj energiji i snazi,
–
tarifne stavke za distribuciju električne energije obuhvaćaju troškove energije
uravnoteženja unutar granica dopuštenog odstupanja od rasporeda,
–
tarifne stavke za distribuciju električne energije za vlastitu potrošnju
plaćaju proizvođači električne energije, kao kupci, a za standardnu mjernu
uslugu kao proizvođači,
–
za prekomjerno preuzetu jalovu energiju utvrđuje se posebna tarifna stavka,
–
tarifne stavke za distribuciju električne energije plaćaju kupci,
–
usklađeno financiranje razvoja distribucijske mreže iz cijene za korištenje
mreže i naknade za priključenje na elektroenergetsku mrežu i za povećanje
priključne snage,
–
omjer više dnevne tarifne stavke (VT) i niže dnevne tarifne stavke (NT) za
preuzetu električnu energiju za kategorije kupaca s dvotarifnim mjerenjem je
približno 2:1 te
–
postojanost visine tarifnih stavki za distribuciju električne energije.
Članak 6.
(1)
Metoda regulacije koja se primjenjuje u ovome Tarifnom sustavu je metoda
priznatih troškova poslovanja.
(2)
Mišljenje o priznatim troškovima poslovanja uključujući i stopu povrata
kapitala daje Hrvatska energetska regulatorna agencija (u daljnjem tekstu:
Agencija).
(3)
Regulacijski period jednak je regulacijskoj godini.
(4)
Određivanje visine tarifnih stavki za buduću regulacijsku godinu zasniva se na
priznatim ostvarenim troškovima poslovanja iz prethodne regulacijske godine,
ostvarenim i procijenjenim troškovima poslovanja za sadašnju regulacijsku
godinu te prihvaćenim planskim vrijednostima troškova za razmatranu buduću
regulacijsku godinu.
III.
ZNAČAJKE OVOGA TARIFNOG SUSTAVA
Članak 7.
Primjena
tarifnih stavki za distribuciju električne energije za sve naponske razine i za
sve vrste korisnika zasniva se na sustavu jedinstvenog obračunavanja korištenja
mreža bez obzira na duljinu distribucijskog puta (princip poštanske marke).
Članak 8.
Korisnici
mreže koji su priključeni na prijenosnu mrežu plaćaju samo cijenu za korištenje
prijenosne mreže primjenom tarifnih stavki za prijenos električne energije.
Članak 9.
Korisnici
mreže koji su priključeni na distribucijsku mrežu plaćaju cijenu za korištenje
distribucijske mreže primjenom tarifnih stavki za distribuciju električne energije i cijenu za
korištenje prijenosne mreže primjenom tarifnih stavki za prijenos električne
energije.
Članak 10.
Ovisno
o kategoriji kupaca i tarifnom modelu, za utvrđivanje cijene za korištenje
distribucijske mreže primjenjuju se tarifne stavke za sljedeće tarifne
elemente:
–
naknada za mjernu uslugu (kn),
–
radna snaga (kn/kW),
–
radna energija (kn/kWh) i
–
prekomjerno preuzeta jalova energija (kn/kvarh).
Članak 11.
(1)
Naknada za mjernu uslugu odnosi se na standardnu mjernu uslugu utvrđenu Mrežnim
pravilima elektroenergetskog sustava i Općim uvjetima za opskrbu električnom
energijom.
(2)
Naknada za mjernu uslugu iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se prema kategoriji
kupaca i standardu opremljenosti obračunskog mjernog mjesta, a plaća se
mjesečno.
Članak 12.
(1)
Ovim Tarifnim sustavom propisuju se potrebni podaci i postupak za utvrđivanje
troškova distribucije električne energije.
(2)
Podaci potrebni za utvrđivanje troškova distribucije električne energije iz
stavka 1. ovoga članka nalaze se u Prilogu 1. ovoga Tarifnog sustava i čine
njegov sastavni dio.
Članak 13.
(1)
Prihod ostvaren primjenom tarifnih stavki treba pokriti priznate ukupne
troškove distribucije električne energije.
(2)
Agencija sadašnjoj regulacijskoj godini, na temelju podataka o poslovanju iz
Priloga 1. ovoga Tarifnog sustava, utvrđuje za prethodnu regulacijsku godinu
priznate ukupne troškove poslovanja, ostvareni prihod prema tarifnim stavkama i
vrijednost njihove razlike
DUTPpret.
(3)
Razlika između ostvarenog prihoda primjenom tarifnih stavki i priznatih ukupnih
troškova poslovanja iz prethodne regulacijske godine
DUTPpret
te procjena razlike za sadašnju regulacijsku godinu
DUTPsad
uzimaju se u obzir pri određivanju iznosa tarifnih stavki za distribuciju električne
energije za razmatranu buduću regulacijsku godinu.
Članak 14.
(1)
Ukupni troškovi poslovanja i razvoja operatora distribucijskog sustava temelje
se na planovima poslovanja te planovima razvoja i izgradnje pripremljenim,
usklađenim i prihvaćenim za svaku godinu na osnovi trogodišnjeg plana uz
suglasnost Agencije.
(2)
Operator distribucijskog sustava je dužan izraditi plan poslovanja te plan
razvoja i izgradnje za buduću regulacijsku godinu tako da Agencija može
razvidno pratiti podatke o osnovnim i obrtnim
sredstvima, kapitalu, prihodima i rashodima s naslova obavljanja regulirane
djelatnosti, financijskim tijekovima i investicijama.
(3)
Obveza je operatora distribucijskog sustava da najkasnije do 31. svibnja
sadašnje regulacijske godine dostavi Agenciji financijski izvještaj za
prethodnu regulacijsku godinu potvrđen od ovlaštenog neovisnog revizora, a
najkasnije do 30. studenoga sadašnje regulacijske godine planove iz stavka 2.
ovoga članka.
Članak 15.
Planirani
trošak pokrića gubitaka električne energije utvrđuje se na temelju gubitaka
planiranih u elektroenergetskoj bilanci primjenjujući cijene nabave prema
tržišnim načelima.
Članak 16.
Tarifne
stavke za distribuciju električne energije ne pokrivaju troškove:
–
priključenja na mrežu ili povećanja priključne snage,
–
drugih djelatnosti,
–
nestandardnih usluga i
–
drugih naknada koje su prema Zakonu o energiji dužni plaćati kupci električne
energije.
Cijeli dokument dostupan je na upit
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |