|
|
|
|
234
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 5. i članka 14. stavka 2. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku davanja naknadnog odobrenja na Uredbu o uvjetima i postupku davanja koncesije za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu, pokrenutom na temelju zahtjeva Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka Republike Hrvatske, sa sjedištem u Zagrebu, Prisavlje 14, na temelju odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, sa 73. sjednice, održane 14. prosinca 2006., donosi sljedeće
I. Daje se naknadno odobrenje na Uredbu o uvjetima i postupku davanja koncesije
za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu jer je ista
sukladna s odredbama Zakona o državnim potporama.
II. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. ZAHTJEV ZA POKRETANJE POSTUPKA
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je dana 17.
studenoga 2006., od Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka Republike
Hrvatske (dalje: Ministarstvo) zahtjev za izdavanje mišljenja na nacrt Uredbe o
uvjetima i postupku davanja koncesije za obavljanje javnog prijevoza u linijskom
obalnom pomorskom prometu (dalje: Nacrt Uredbe), od 9. studenog 2006, klasa:
011-01/04-02/78, urbroj: 530-04-06-5. U prilogu predmetnog Nacrta Uredbe
dostavljeno je obrazloženje Nacrta Uredbe te ispunjeni Obrazac standardne
metodologije za procjenu financijskog učinka (dalje: PFU Obrazac).
S obzirom na to da Nacrt Uredbe predstavlja prijedlog akta koji sadržava
elemente državne potpore, a koje Ministarstvo upućuje na usvajanje Vladi
Republike Hrvatske, smatra se da je isti podneseni sukladno članku 11. stavku 1.
Zakona o državnim potporama (dalje: ZDP).
Na prijedloge akata podnesene sukladno članku 11. stavku 1. ZDP-a, Agencija
donosi rješenje iz članka 13. ZDP-a.
Agencija daje mišljenje samo na nacrte prijedloga zakona sukladno članku 10.
stavku 1. ZDP-a.
S obzirom na to da je Vlada Republike Hrvatske (dalje: Vlada RH) u međuvremenu,
30. studenog 2006., donijela Uredbu o uvjetima i postupku davanja koncesije za
obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu (dalje:
Uredba), Agencija je provela postupak naknadnog odobrenja sukladno članku 14.
stavku 2. ZDP-a. Uredba je objavljenja u »Narodnim novinama« broj 132/06.
2. PROPISI PRIMIJENJENI TIJEKOM POSTUPKA PRED AGENCIJOM
Agencija je prilikom vođenja postupka, osim odredbi ZDP-a, Uredbe o državnim
potporama (»Narodne novine«, broj 121/03; dalje: Uredba) koju Agencija
primjenjuje sukladno članku 10. Uredbe o državnim potporama (»Narodne novine«,
broj 50/06), sukladno članku 6. stavku 4. ZDP-a i članku 70. stavku 2. Sporazuma
o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država
članica i Republike Hrvatske (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj
14/01, 14/04, 1/05 i 7/05; dalje: SSP), koji je stupio na snagu 1. veljače
2005., primjenjivala i kriterije i standarde poredbenog prava Europske unije
koji se odnose na državne potpore i to:
– Priopćenje Komisije – Smjernice Zajednice o državnim potporama u pomorskom
prijevozu (OJ C 13/3 od 17. siječnja 2004.; dalje: Priopćenje Komisije);
– Priopćenje Komisije o službi od općeg ekonomskog interesa (OJ C 17/4 od 19.
siječnja 2001.); te
– Odluku Komisije o državnim potporama koje je dodijelila Španjolska u korist
pomorskog prijevoza koji određuje ugovor o obavljanju usluga od općeg
gospodarskog interesa u sektoru pomorskog prijevoza (OJ L 57/32 od 27. veljače
2001.; dalje: Odluka Komisije)
3. UTVRĐIVANJE ČINJENICA
Na temelju dostavljenih podataka utvrđeno je sljedeće:
Uredba donijeta temeljem Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom
pomorskom prometu (»Narodne novine«, broj 33/06), na koji je Agencija izdala
pozitivno mišljenje od 30. studenoga 2005., klasa: 011-02/2005-01/09, urbroj:
580-05-05-58-09.
Uredbom se uređuju pitanja davanja koncesija za obavljanje javnog pomorskog
prijevoza u linijskom prometu na državnim, županijskim, međužupanijskim i
lokalnim linijama na temelju provedenog javnog natječaja koji raspisuje tijelo
ovlašteno za davanje koncesija, propisuju se kriteriji za određivanje cijene
usluga, visina naknade za koncesiju i način plaćanja, instrumenti plaćanja
naknade za koncesije te kriteriji za davanja potpora.
U obrazloženju sadržanog u PFU Obrascu navodi se da se Uredbom predviđa
mogućnost uvođenja konkurencije u obalnom linijskom pomorskom prometu, a time i
razvoj privatnog brodarstva u nacionalnoj plovidbi, obzirom da je do sada
linijski pomorski promet obavljao uglavnom brodar u vlasništvu Republike
Hrvatske – Jadrolinija Rijeka, te koncesioniranje putničkih linija temeljem
javnih natječaja. Kako se linije u funkciji redovitog povezivanja otoka s kopnom
i otoka međusobno u većini slučajeva subvencioniraju iz Državnog proračuna,
provođenjem Uredbe, transparentnije će se pratiti odobreni iznosi financijskih
sredstava iz Državnog proračuna po svakoj liniji zasebno. Osim toga, cilj
donošenja Uredbe je i jačanje konkurentnosti domaćih brodara prilikom ulaska
poduzetnika iz Republike Hrvatske na zajedničko europsko tržište.
4. ODLUKA VIJEĆA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja razmatralo je Uredbu na svojoj 73.
sjednici održanoj 14. prosinca 2006.
4.1. Vijeće je zaključilo da Uredba sukladno članku 3. stavku 2. ZDP-a
predstavlja program državne potpore odnosno akt na temelju kojeg se, bez potrebe
za dodatnim provedbenim mjerama, unaprijed neodređenim korisnicima državne
potpore dodjeljuju pojedinačne državne potpore.
Zaključak Vijeća temelji se na činjenici da Uredba, između ostalog, određuje
postupak dodjele koncesija za obavljanje javnog prijevoza na državnim,
županijskim, međužupanijskim i lokalnim linijama na temelju provedenog javnog
natječaja kao i kriterije dodjele državnih potpora za nerentabilne linije.
Stoga je odlučeno kao u točki I. izreke ovog rješenja.
Naime, Vijeće je prvenstveno trebalo utvrditi je li kriteriji za dodjelu
financijskih sredstva za pokriće operativnih troškova brodarima koji održavaju
nerentabilne linije, predstavljaju državnu potporu iz članka 3. stavka 1. ZDP-a.
Vijeće je utvrdilo da je u konkretnom slučaju riječ o državnim potporama jer će
se sredstva dodijeliti brodarima iz državnog proračuna; utvrđeno je kako
sredstva predstavljaju potporu koja korisnicima potpore donosi ekonomsku
prednost koju isti ne bi ostvarili kroz svoje redovno i normalno poslovanje;
utvrđeno je kako se u konkretnom slučaju predložena sredstva dodjeljuju
pojedinim korisnicima na selektivnoj osnovi, te kako dodjelom na način predviđen
Uredbom postoji mogućnost narušavanja tržišnog natjecanja davanjem prednosti na
tržištu korisniku državne potpore osobiti u mjeri u kojoj to može utjecati na
ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz SSP-a.
Člankom 4. stavak 1. ZDP-a propisana je opća zabrana davanja državnih potpora
koje narušavaju ili bi mogle narušiti tržišno natjecanje davanjem prednosti na
tržištu korisnicima državne potpore bez obzira na oblik državne potpore u mjeri
u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike
Hrvatske.
Vijeće je zatim trebalo utvrditi je li postoji mogućnost primjene izuzeća
temeljem članka 4. stavak 3. točke e) ZDP-a, odnosno je li se rečena financijska
sredstva namijenjena pokriću operativnih troškova koja predstavljaju zabranjenu
državnu potporu, mogu smatrati kompenzacijom za obavljanje usluga od općeg
gospodarskog interesa.
Članak 4. stavak 3. točka e) ZDP-a odnosi se na državne potpore pravnim i
fizičkim osobama kojima je na temelju posebnih propisa povjereno obavljanje
službe od općeg gospodarskog interesa ili utvrđeno isključivo pravo obavljanja
određene djelatnosti, a bez kojih bi državnih potpora bili onemogućeni u
obavljanju i provedbi povjerenih im zadaća, a uz uvjet da državne potpore
predstavljaju isključivo naknadu za obavljanje i provedbu tih zadaća.
Kako je u konkretnom slučaju riječ o pokrivanju operativnih troškova brodara na
nerentabilnim linijama, odnosno o obavljanju usluga od općeg gospodarskog
interesa, potrebno je da takva usluga bude na jasan način unaprijed određena; da
je naknada za obavljanje službe određena i utvrđena na objektivan i
transparentan način; te da država kompenzira/nadoknađuje troškove koji su
nastali obavljanjem ovakve službe (u konkretnom slučaju razlika između većih
troškova u odnosu na prihode dodjeljivat će se svim brodarima koji održavaju
nerentabilne linije).
Sukladno pravilima o transparentnosti financijskih odnosa između davatelja i
korisnika državne potpore, kojima je dano isključivo pravo obavljanja službe od
općeg gospodarskog interesa a koji ujedno obavljaju i druge djelatnosti koje
nisu vezane uz obavljanje službe od općeg gospodarskog interesa, moraju voditi
odvojeno knjigovodstvo kako bi se moglo točno utvrditi da financijska sredstva
namijenjena za obavljanje službe od općeg gospodarskog interesa predstavljaju
minimalno potrebna sredstva za obavljanje navedene službe, odnosno kako bi bilo
vidljivo da nije došlo do prekomjerne kompenzacije troškova.
Vijeće je utvrdilo da Uredba sadržava sve elemente temeljem kojih je vidljivo da
se radi o programu koji se odnosi na obavljanje službe od općeg gospodarskog
interesa.
Međutim, radi ocjene je li naknade za konkretne nerentabilne linije ne prelaze
potrebne iznose za pokriće svih troškova ili dijela troškova koji se mogu
uračunati u obavljanje usluga od općeg gospodarskog interesa, Ministarstvo je u
obvezi Agenciji dostaviti izračun naknade za svaku pojedinu nerentabilnu liniju
temeljem svih elemenata određenih Uredbom, koji se odnose na izvršenje navedenog
izračuna.
Navedeni izračun ne odnosi se samo na linije za koje će se raspisati javni
natječaj, nego za sve nerentabilne linije za koje se predviđa dodjela navedene
naknade putem Državnog proračuna.
U odnosu na trajanje ugovora o koncesiji, Vijeće napominje da bi, sukladno
Priopćenju Komisije te Odluci Komisije, Ugovori o obavljanju usluga od općeg
gospodarskog interesa trebali biti sklopljeni na određeno vrijeme, ali ne više
od 6 (šest) godina.
4.2. Sukladno odredbi članka 18. ZDP-a, rješenja Agencije iz članka 14. ZDP-a
objavljuju se u »Narodnim novinama«, stoga je odlučeno kao u točki II. izreke
ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje je konačno u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2006-04/58
Urbroj: 530-03-06-61-2
Zagreb, 14. prosinca 2006.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |