|
|
|
|
563
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 13. stavka 1. i 2. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku donošenja odobrenja na Prijedlog Programa za financiranje nakladništva u 2007., pokrenutom na zahtjev Ministarstva kulture Republike Hrvatske, sa sjedištem u Zagrebu, Runjaninova 2, temeljem odluke donesene na 75. sjednici Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, održanoj 18. siječnja 2007., donosi sljedeće
I. Odobrava se Prijedlog Programa za financiranje nakladništva u 2007.
II. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Zahtjev za donošenje odobrenja
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 8.
siječnja 2007., od Ministarstva kulture Republike Hrvatske (dalje: Ministarstvo
kulture), Prijedlog Programa državne potpore za financiranje nakladništva u
2007. (dalje: Prijedlog Programa), klasa: 023-03/06-01/0223, urbroj:
532-07-01/1-06-1, od 15. prosinca 2006. i Obrazac prijave državne potpore za
Prijedlog Programa (dalje: Obrazac prijave).
Prijedlog Programa podnesen je sukladno članku 12. stavku 1. Zakona o državnim
potporama (»Narodne novine«, broj 140/05; dalje: ZDP). Na Prijedlog Programa iz
članka 12. stavka 1. ZDP-a, Agencija donosi rješenje sukladno članku 13. ZDP-a.
Obrazac prijave dostavljen je sukladno članku 2. stavku 2. Pravilnika o obliku i
sadržaju, te načinu prikupljanja podataka i vođenja evidencija državnih potpora
(»Narodne novine«, broj 11/05).
Iz Prijedloga Programa razvidno je da isti sadrži elemente državne potpore i kao
takav predstavlja program državne potpore iz članka 3. stavka 2. ZDP-a, temeljem
kojeg se bez potrebe za dodatnim provedbenim mjerama, unaprijed neodređenim
korisnicima državne potpore dodjeljuju pojedinačne državne potpore.
2. Opis Prijedloga Programa
2.1. Davatelj državne potpore: Ministarstvo kulture.
2.2. Naziv programa: Program za financiranje nakladništva u 2007.
2.3. Kategorije državne potpore: Kultura.
2.4. Predviđene mjere i ciljevi: Državne potpore u kulturi.
a) Potpora za izdavanje knjiga: Ministarstvo kulture sufinancira izdavanje
knjiga i to za djela domaće književnosti i publicistike, prijevode djela koja
predstavljaju opća kulturna dostignuća, sabrana, odabrana i kritička izdanja te
djela hrvatskih autora. Potpora za izdavanje knjiga dodjeljuje se autorskim
pjesničkim, proznim i književno esejističkim djelima, kao i onima za čije je
objavljivanje potrebno osigurati sredstva za istraživački, književno povijesni
ili osobito zahtjevni prevodilački rad, a ostaju kao trajno kulturno dobro
Republike Hrvatske. Inozemni izdavači mogu se natjecati za potporu objavljivanju
djela hrvatskih autora na strane jezike. Na taj način potiče se učinkovitija
promocija hrvatske knjige prilagođene osobitostima pojedinačnih kulturnih
tržišta i posredno podupiru drugi oblici afirmacije Republike Hrvatske na
svjetskoj književnoj i kulturnoj sceni.
b) Državna potpora za izdavanje časopisa: Ministarstvo kulture sufinancira
časopise i listove u kulturi, koji svojom programskom profiliranošću,
selektivnošću i kritičnošću, koncepcijskom ujednačenošću, likovno grafičkim
oblikovanjem, izvedbom te regionalnom zastupljenošću, naročito doprinose
raznolikosti te intenzitetu kulturnog života Republike Hrvatske.
c) Državna potpora za književne manifestacije: Književne manifestacije koje se
kontinuirano održavaju, a uglavnom su vezane uz značajna imena i događaje
hrvatske kulturne povijesti, redovito se sufinanciraju već duži niz godina.
Također potpomažu se i nastupi hrvatskih nakladnika i autora na domaćim i
inozemnim književnim sajmovima u svrhu prezentiranja i promidžbe hrvatske
književnosti.
2.5. Pravni temelj:
a) Pravilnik o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi (»Narodne
novine«, broj 7/01),
b) Zakon o financiranju javnih potreba u kulturi (»Narodne novine«, broj 47/90 i
27/ 93),
c) Javni poziv za predlaganje javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za
2007.
2.6. Intenzitet državne potpore i opravdani troškovi: Za države potpore u
kulturi, opisane u točki 2.4. obrazloženja ovog rješenja, poduzetnicima se može
dodijeliti do 100 posto opravdanih troškova, ukoliko se dokaže da je projekt
značajan za razvoj hrvatske kulture.
2.7. Korisnici državne potpore: Pravne i fizičke osobe koje, obavljajući
gospodarsku djelatnost, sudjeluju u prometu roba i usluga, sukladno članku 2.
stavku 2. ZDP-a.
2.8. Instrument državne potpore: Subvencija.
2.9. Izvori sredstava: Sredstva za provedbu Prijedloga Programa osigurana su u
Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2007. (»Narodne novine«, broj 127/06),
na poziciji Ministarstva kulture A565032-Književno izdavaštvo. Ukupna sredstva
predviđena na rečenoj poziciji iznose 41.000.000,00 kuna. Za provedbu Prijedloga
Programa sredstva će biti raspoređena na sljedeći način:
a) za državnu potporu za izdavanje knjiga planirana sredstva iznose
10.000.000,00 kuna,
b) za državnu potporu za izdavanje časopisa planirana sredstva iznose
8.000.000,00 kuna,
c) za državnu potporu državnu potporu za književne manifestacije planirana
sredstva iznose 4.500.000,00 kuna.
2.10. Trajanje programa: Do 31. prosinca 2007.
3. Odluka Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja
3.1. Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) razmatralo je
Prijedlog Programa na svojoj 75. sjednici, održanoj 18. siječnja 2007.
Prilikom donošenja odluke Vijeće je uzelo u obzir sve činjenice iz Prijedloga
Programa i Obrasca prijave.
Vijeće je utvrdilo da mjere predviđene Prijedlogom Programa, opisane u točki
2.4. obrazloženja ovog rješenja predstavljaju državnu potporu iz članka 3.
stavka 1. ZDP-a.
Naime, sukladno članku 3. stavku 1. ZDP-a, državne potpore su svi stvarni i
potencijalni rashodi ili umanjeni prihodi države dodijeljeni od davatelja
državne potpore koji narušavaju ili bi mogli narušiti tržišno natjecanje
davanjem povlastice na tržištu korisniku državne potpore, bez obzira na oblik
državne potpore, u mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno
preuzetnih obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz Sporazuma o stabilizaciji
i pridruživanja između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i njihovih
država članica (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, br. 14/01, 14/02, 1/05 i
7/05; dalje: SSP).
Vijeće je utvrdilo da je u konkretnom slučaju riječ o državnim potporama jer se
radi o stvarnim ili potencijalnim rashodima države, utvrđeno je da korisnici
potpore ostvaruju ekonomsku prednost koju isti ne bi ostvarili kroz svoje
redovno i normalno poslovanje, utvrđeno je da se sredstva dodjeljuju korisnicima
na selektivnoj osnovi, te da postoji mogućnost narušavanja tržišnog natjecanja
davanjem povlastica na tržištu korisnicima državne potpore osobito u mjeri u
kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetnih obveza Republike
Hrvatske koji proizlaze iz SSP-a.
Nadalje, člankom 4. stavkom 1. ZDP-a propisana je opća zabrana davanja državnih
potpora koje narušavaju ili bi mogle narušiti tržišno natjecanje davanjem
povlastica na tržištu korisniku državne potpore bez obzira na oblik državne
potpore u mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih
obveza Republike Hrvatske iz SSP-a, dok su člankom 4. stavkom 2. i 3. ZDP-a
propisana izuzeća od opće zabrane.
S obzirom na to da se državne potpore predložene Prijedlogom programa odnose na
kulturu, Vijeće je moralo utvrditi može li se na takve potpore primijeniti
izuzeće iz članka 4. stavka 3. točke b) ZDP-a, na temelju kojeg se iznimno mogu
ocijeniti sukladnim ZDP-u državne potpore namijenjene poticanju kulture i
zaštiti baštine.
Da bi postojala mogućnost primjene izuzeća iz članka 4. stavka 3. točke b) ZDP-a
predložene državne potpore moraju biti sukladne članku 40. Uredbe o državnim
potporama (»Narodne novine«, br. 121/03; dalje: Uredba).
Uredba se primjenjuje na temelju članka 10. Uredbe o državnim potporama
(»Narodne novine«, br. 50/06) koja je stupila na snagu 13. svibnja 2006.
Sukladno članku 10. Uredbe o državnim potporama, pravila iz Uredbe primjenjuju
se i nakon prestanka važenja Uredbe, sve do objavljivanja odgovarajućih pravila
prema novoj Uredbi o državnim potporama.
Iz članka 40. Uredbe proizlazi da su državne potpore za poticanje kulture i
zaštite baštine namijenjene projektima koji su značajni za razvoj hrvatske
kulture, sukladne članku 4. stavku 3. točki b) ZDP-a, te da davatelj državne
potpore mora dokazati da je projekt značajan za razvoj hrvatske kulture.
Primjenom rečenog članka na konkretan slučaj, Vijeće je u odnosu na državne
potpore za kulturu predviđene Prijedlogom programa, opisane u točki 2.4.
obrazloženja ovog rješenja, utvrdilo da je riječ o državnim potporama za
poticanje kulture i zaštitu baštine iz članka 40. Uredbe, jer je Ministarstvo
kulture, kao davatelj državne potpore, dokazalo da su iste značajne za razvoj
hrvatske kulture.
Slijedom iznijetog, Vijeće je utvrdilo da Prijedlog Programa predstavlja program
državne potpore iz članka 3. stavka 2. ZDP-a, te da se na državne potpore za
kulturu sadržane u Prijedlogu programa, može primijeniti izuzeće predviđeno
člankom 4. stavkom 3. točkom b) ZDP-a, stoga je odlučeno kao u točki I.
obrazloženja ovog rješenja.
3.2. Temeljem članka 18. ZDP-a, rješenja Agencije kojima se daje odobrenje na
prijedlog akta državne potpore iz članka 13. stavka 1. i 2. ZDP-a, objavljuju se
u »Narodnim novinama«. Stoga je odlučeno kao u točki II. izreke ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje konačno je u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranke može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2007-03/01
Urbroj: 580-03-07-43-02
Zagreb, 18. siječnja 2007.
Predsjednica Vijeća za
zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |