|
|
|
|
604
Na temelju odredbi članka 35. stavak 4., članka 39. stavak 2., članka 59. stavak 6. i članka 69. stavak 4. Zakona o tržištu vrijednosnih papira (»Narodne novine« br. 84/02 i 138/06), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga je na sjednici održanoj dana 25. siječnja 2007. godine donijela
I. ZAJEDNIČKE ODREDBE
Članak 1.
Ovim pravilnikom propisuju se uvjeti koje ovlašteno društvo mora ispunjavati pri
obavljanju poslova s vrijednosnim papirima, a u cilju osiguravanja pravilnog i
učinkovitog obavljanja istih, te svođenja rizika poslovanja na najmanju moguću
mjeru.
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sljedeće značenje:
1) Agencija – Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga;
2) Zakon – Zakon o tržištu vrijednosnih papira (»Narodne novine« br. 84/02 i
138/06);
3) ovlašteno društvo – brokersko društvo odnosno banka, koji su od Agencije
dobili dozvolu za obavljanje poslova s vrijednosnim papirima te iste upisali kao
djelatnost u sudski registar;
4) klijent – nalogodavac ili druga osoba u čije ime ili za čiji račun ovlašteno
društvo obavlja jedan ili više poslova s vrijednosnim papirima.
II. OPĆI UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA OVLAŠTENOG DRUŠTVA
Članak 3.
(1) Pored uvjeta propisanih Zakonom, pri obavljanju poslova s vrijednosnim
papirima ovlašteno društvo mora ispunjavati i ovim pravilnikom propisane:
a) organizacijske uvjete,
b) kadrovske uvjete,
c) sigurnosne i tehničke uvjete.
(2) Ovim Pravilnikom propisani su i posebni uvjeti koje ovlašteno društvo mora
ispunjavati pri obavljanju poslova posebne burzovne trgovine i poslova
skrbništva.
A) Organizacijski uvjeti
Unutarnja organizacijska struktura
Članak 4.
(1) Ovlašteno društvo dužno je ustrojiti takvu unutarnju organizacijsku
strukturu kojom se osigurava pravilno obavljanje poslova s vrijednosnim
papirima.
(2) Ovlašteno društvo dužno je izraditi, primjenjivati i redovno ažurirati
interne akte kojima se određuje unutarnja organizacijska struktura ovlaštenog
društva, a koji obuhvaćaju:
– podjelu na organizacijske jedinice;
– detaljan opis zaduženja i odgovornosti pojedine organizacijske jedinice;
– popis radnih mjesta i zaposlenika unutar pojedine organizacijske jedinice;
– zaduženja pojedinog rukovoditelja i zaposlenika ovlaštenog društva;
– popis osoba koje za ovlašteno društvo obavljaju radne, profesionalne ili druge
zadatke, a koje imaju pristup povlaštenim informacijama;
– način obavljanja pojedinih poslova s vrijednosnim papirima;
– način postupanja s pritužbama klijenata;
– postupak unutarnjeg izvješćivanja i donošenja odluka unutar ovlaštenog
društva;
– način čuvanja poslovne dokumentacije i podataka.
Podružnice
Članak 5.
(1) Ovlašteno društvo može obavljanje poslova s vrijednosnim papirima
organizirati i u jednoj ili više podružnica.
(2) Na rad podružnice ovlaštenog društva na odgovarajući se način primjenjuju
odredbe ovog pravilnika.
(3) Podružnica mora biti opremljena telekomunikacijskom opremom kojom se
osigurava izravna veza podružnice sa sjedištem.
Obavljanje poslova s klijentima
Članak 6.
(1) Ovlašteno društvo dužno je u prostorijama u kojima obavlja poslove s
klijentima, na vidljivom i dostupnom mjestu izložiti opće uvjete ugovora o
nalogu, cjenik i informaciju o načinu podnošenja pritužbe na rad ovlaštenog
društva.
(2) Ovlašteno društvo dužno je, pri obavljanju poslova s vrijednosnim papirima,
klijentu omogućiti komunikaciju s:
a) brokerom – za poslove iz članka 34. točke 1., 5., 6. i 8. Zakona;
b) brokerom i investicijskim savjetnikom – za poslove iz članka 34. točke 3. i
7. Zakona.
(3) Ovlašteno društvo mora, na traženje klijenta, istome osigurati privatnost
pri davanju naloga i obavljanju drugih poslova s vrijednosnim papirima.
(4) Pri obavljanju poslova za račun klijenta, a temeljem naloga danog telefonom,
telefaksom ili elektronskim putem, ovlašteno društvo mora:
a) na nesporan način utvrditi identitet klijenta;
b) osigurati tajnost i sigurnost podataka o klijentu i o nalogu;
c) sačuvati izvorni zapis zaprimljenog naloga, iz kojeg je razvidno i vrijeme
zaprimanja istog;
d) potvrditi klijentu da je nalog zaprimljen.
Postupanje po pritužbama klijenata
Članak 7.
(1) Ovlašteno društvo dužno je svakom klijentu omogućiti podnošenje pritužbe na
rad ovlaštenog društva.
(2) Ovlašteno društvo mora usvojiti i primjenjivati učinkovite i transparentne
načine savjesnog i brzog postupanja po pritužbama klijenata.
(3) Dokumentaciju o svakoj pritužbi i mjerama poduzetim za rješavanje iste,
ovlašteno društvo mora čuvati sukladno odredbama članka 13. ovog pravilnika.
Interna kontrola poslovanja
Članak 8.
(1) Ovlašteno društvo dužno je provoditi postupke interne kontrole poslovanja, u
potpunosti neovisno o obavljanju redovne djelatnosti ovlaštenog društva.
(2) Za pravilno obavljanje interne kontrole poslovanja, ovlašteno društvo je
dužno:
– imenovati osobu za obavljanje interne kontrole poslovanja;
– internim aktom propisati način obavljanja kontrole, ovlasti i odgovornosti
osobe iz alineje 1. ovog stavka, te način izvješćivanja o obavljenoj kontroli.
(3) Interna kontrola poslovanja obuhvaća:
– nadziranje pravilnosti obavljanja poslova s vrijednosnim papirima;
– nadziranje postupanja s povlaštenim informacijama i poduzimanje mjera za
zaštitu istih;
– savjetovanje u radu odgovornih osoba i zaposlenika ovlaštenog društva;
– ocjenjivanje prikladnosti i učinkovitosti načina rada i mjera kojima se
ispravljaju utvrđene nepravilnosti u radu;
– postupanje po pritužbama klijenata;
– vođenje registra pritužbi klijenata, s podacima o podnositelju pritužbe,
vremenu podnošenja pritužbe, sadržaju pritužbe, vremenu i načinu rješavanja
pritužbe.
B) Kadrovski uvjeti
Zaposlenici i odgovorne osobe
Članak 9.
(1) Ovlašteno društvo dužno je zapošljavati osobe s kvalifikacijama i znanjima
potrebnim za obavljanje povjerenih poslova.
(2) Ovlašteno društvo dužno je osigurati da su odgovorne osobe (članovi uprave i
rukovoditelji) upoznate sa svim procedurama kojih se moraju pridržavati pri
obavljanju svojih dužnosti, te da ukoliko obavljaju više funkcija u ovlaštenom
društvu, svaku od tih funkcija obavljaju neovisno, savjesno i profesionalno.
Osoba za internu kontrolu poslovanja
Članak 10.
(1) Ovlašteno društvo dužno je imenovati najmanje jednu osobu za obavljanje
interne kontrole poslovanja.
(2) Osobom iz stavka 1. ovoga članka ne može biti imenovana osoba koja u
ovlaštenom društvu obavlja poslove brokera i/ili investicijskog savjetnika.
C) Sigurnosni i tehnički uvjeti
Osiguranje radnih prostorija
Članak 11.
Ovlašteno društvo dužno je onemogućiti pristup neovlaštenim osobama u prostorije ovlaštenog društva u kojima se obavljaju poslovi trgovanja vrijednosnim papirima, te u prostorije u kojima se obrađuju i čuvaju povjerljivi podaci i dokumentacija.
Informatički sustav
Članak 12.
(1) Ovlašteno društvo dužno je zaštititi informatički sustav koji koristi za
obavljanje poslova s vrijednosnim papirima, od neovlaštenog pristupa,
oštećivanja i krađe, te je s tim u svezi dužno internim aktom propisati načine
postupanja s informatičkom opremom i mjere zaštite iste.
(2) Interni akt iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati propise o:
– postupcima i načinima zaštite informatičkog sustava i telekomunikacijske
opreme koju ovlašteno društvo koristi;
– vođenju evidencije o korištenju i pristupu informatičkom sustavu;
– postupanju u izvanrednim situacijama;
– načinu izrade i pohrane sigurnosnih kopija svih zapisa.
(3) Na obavljanje poslova održavanja i zaštite informatičkog sustava ovlaštenog
društva, primjenjuju se odredbe članka 14. ovog pravilnika.
Čuvanje poslovne dokumentacije
Članak 13.
(1) Svu poslovnu dokumentaciju i podatke koje je dužno izrađivati i prikupljati
sukladno Zakonu i podzakonskim propisima (interni akti, knjiga naloga, nalozi,
ugovori o obavljanju poslova, punomoći, pritužbe i sl.), ovlašteno društvo dužno
je čuvati najmanje 5 godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci
odnose, odnosno najmanje 5 godina po isteku godine u kojoj je društvo prestalo
obavljati poslove za pojedinog klijenta s kojim je imalo zaključen ugovor o
obavljanju poslova.
(2) Dokumentaciju i podatke iz stavka 1. ovoga članka, ovlašteno društvo mora
zaštititi od neovlaštenog pristupa i mogućih gubitaka u zapisu, te čuvati na
način koji osigurava trajnost zapisa.
(3) Sigurnosne kopije svih podataka i dokumentacije ovlašteno društvo mora
čuvati izvan poslovnih prostorija ovlaštenog društva, na način i u rokovima
predviđenima stavkom 1. i 2. ovoga članka.
Povjeravanje važnih aktivnosti drugim osobama
Članak 14.
(1) Ovlašteno društvo može jednu ili više važnih aktivnosti, vezanih uz
obavljanje poslova s vrijednosnim papirima, ustupiti drugoj pravnoj ili fizičkoj
osobi (davatelj usluga).
(2) Važnim aktivnostima iz stavka 1. ovog članka smatraju se one aktivnosti koje
su od značajnog utjecaja na kvalitetu i kontinuitet obavljanja poslova s
vrijednosnim papirima, na ispunjavanje zakonskih obveza ovlaštenog društva ili
na financijsku stabilnost ovlaštenog društva, a u koje ne spadaju
knjigovodstveno-računovodstveni poslovi.
(3) Ovlašteno društvo mora s davateljem usluga sklopiti ugovor o povjeravanju
važnih aktivnosti, kojim ugovorom će se detaljno urediti njihova međusobna prava
i obveze.
(4) Kod povjeravanja važnih aktivnosti ovlašteno društvo mora osigurati da:
– davatelj usluga ima znanje, sposobnost, sredstva i potrebna ovlaštenja za
obavljanje povjerenih važnih aktivnosti;
– ovlašteno društvo zadržava nadzor nad obavljanjem povjerenih važnih
aktivnosti, te nad upravljanjem rizicima vezanim uz iste;
– Agenciji ima mogućnost svakodobnog pristupa svim prostorijama i dokumentaciji
vezanoj uz obavljanje povjerenih važnih aktivnosti, a koja se nalazi kod
davatelja usluga.
(5) Povjeravanje važnih aktivnosti ne smije imati za posljedicu:
– umanjenje odgovornosti ovlaštenog društva i odgovornih osoba u ovlaštenom
društvu;
– umanjenje i ugrožavanje prava i interesa klijenata;
– promjenu uvjeta obavljanja poslova s vrijednim papirima.
III. POSEBNI UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POSEBNE BURZOVNE TRGOVINE
Članak 15.
(1) Poslove s vrijednosnim papirima iz članka 34. točka 4. Zakona (poslovi
posebne burzovne trgovine) ovlašteno društvo može obavljati samo ako je s burzom
sklopilo ugovor o obavljanju istih, sukladno pravilima burze.
(2) Ovlašteno društvo dužno je osigurati da broker koji obavlja poslove posebne
burzovne trgovine ne sudjeluje u obavljanju drugih poslova s vrijednosnim
papirima.
(3) Sadržaj i način vođenja knjige transakcija, koju ovlašteno društvo mora
voditi u svezi s obavljanjem poslova posebne burzovne trgovine, Agencija
propisuje posebnim pravilnikom.
IV. POSEBNI UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA SKRBNIŠTVA
Članak 16.
(1) Poslove s vrijednosnim papirima iz članka 34. točka 8. Zakona (poslovi
skrbništva) banka je dužna obavljati u posebnom odjelu.
(2) Banka obavlja poslove skrbništva temeljem ugovora sklopljenog s klijentom,
koji ugovor obvezno sadrži sljedeće podatke:
– datum zaključenja ugovora;
– ime, prezime i adresu, odnosno tvrtku i sjedište klijenta;
– oznaku skrbničkog računa (na ime, pod zaporkom ili zbirni);
– opis poslova i usluga koje će banka obavljati za klijenta sukladno odredbama
članka 68. Zakona;
– iznos naknada (provizija) za obavljanje skrbništva temeljem predmetnog
ugovora;
– način na koji će banka obavješćivati klijenta o obavljanju skrbništva.
(3) Banka je dužna za svakog klijenta voditi posebnu evidenciju, koja mora
sadržavati:
– oznaku i količinu vrijednosnih papira povjerenih na skrb banci;
– kronološki prikaz promjena na skrbničkom računu klijenta.
(4) Banka je dužna voditi skrbničku knjigu, koja mora sadržavati podatke o svim
nalozima za kupnju i prodaju vrijednosnih papira, i to:
– o nalogu: vrsta (kupnja/prodaja); vrijeme i način zaprimanja; oznaka i
količina vrijednosnog papira; jedinična cijena; rok izvršenja; podaci o izmjeni
ili opozivu naloga;
– o klijentu: ime, prezime i adresa, odnosno tvrtka i sjedište; oznaka
skrbničkog računa;
– o izvršenju naloga: vrijeme izvršenja; redni broj transakcije na burzi; oznaka
ovlaštenog društva koje je nalog izvršilo; jedinična cijena po kojoj je nalog
izvršen; ukupna vrijednost transakcije.
V. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 17.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/07-04/5
Urbroj: 326-111/07-1
Zagreb, 25. siječnja 2007.
Predsjednik Uprave
Ante Samodol, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |