|
|
|
|
665
Upravni sud Republike Hrvatske u Vijeću sastavljenom od sudaca Sanje Štefan, predsjednice Vijeća, Ane Berlengi Fellner i Ljiljane Karlovčan-Đurović, članica Vijeća, te sudske savjetnice Ivane Horvat, zapisničarke u upravnom sporu tužitelja Ivana Slukana, predsjednika raspuštenog Gradskog vijeća Grada Oroslavja, kojeg zastupa punomoćnik Ninoslav Pintarić, odvjetnik iz Zagreba, protiv rješenja tužene Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju Gradskog vijeća Grada Oroslavja, klasa: 015-01/06-02/05, urbroj: 5030109-06-1 od 14. prosinca 2006., u predmetu raspuštanja predstavničkog tijela, u nejavnoj sjednici Vijeća održanoj 17. siječnja 2007. godine,
I. Tužba se usvaja.
II. Poništava se rješenje Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju Gradskog vijeća
Grada Oroslavja, klasa: 015-01/06-02/05, urbroj: 5030109-06-1 od 14. prosinca
2006.
III. Ova presuda objavit će se u »Narodnim novinama«
Obrazloženje
Osporenim rješenjem pod točkom I. raspušta se Gradsko vijeće Grada Oroslavja, a
vijećnicima Gradskog vijeća prestaje mandat, točkom II. određeno je da će Vlada
Republike Hrvatske imenovati posebnim rješenjem povjerenika Vlade Republike
Hrvatske u Gradu Oroslavju, točkom III. određeno je da povjerenik Vlade
Republike Hrvatske preuzima sve ovlasti Gradskog vijeća, gradonačelnika i
poglavarstva Grada Oroslavja, točkom IV. sredstva za rad povjerenika Vlade
Republike Hrvatske osiguravaju se u gradskom proračunu, dok je točkom V. istog
rješenja navedeno da je ono konačno i da stupa na snagu danom objave u »Narodnim
novinama«.
U tužbi kojom osporava zakonitost rješenja tuženog tijela tužitelj ističe da na
10. sjednicu Gradskog vijeća koja je održana dana 28. rujna 2006. nije pozvana
gđa Vesnica Kantoci budući da je ista ravnateljica Otvorenog učilišta Oroslavje
i na toj je dužnosti sve dok je ne razriješi Gradsko vijeće koje je istu
imenovalo na tu dužnost. Navodi da je iz tog razloga stranka Socijaldemokratska
partija sa svoje liste za zamjenika gđe Kantoci imenovala Petra Krsnika koji je
pozvan na 10. sjednicu Gradskog vijeća. Ističe da je dana 10. listopada 2006.
gđa Vesnica Kantoci podnijela pisanu ostavku na mjesto gradske vijećnice u
Gradskom vijeću Grada Oroslavja pa nije pozvana niti na sjednicu od 13. studenog
2006. Smatra da je Gradsko vijeće postupalo u svemu sukladno zakonu, a u pogledu
izjave gđe. Vesnice Kantoci da je ostavku na dužnost člana Gradskog vijeća dala
pod prisilom ističe da je njezina kaznena prijava odbačena rješenjem Općinskog
državnog odvjetništva Donja Stubica broj K-DO-205/06 od 30. studenoga 2006.
Tužitelj smatra da ne postoje zakonom propisani razlozi za raspuštanje
predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave.
Predlaže da Sud tužbu uvaži i osporeno rješenje poništi. Potražuje trošak za
sastav tužbe i sudske pristojbe na tužbu i presudu u ukupnom iznosu od 3.440,00
kn.
Tuženo tijelo u odgovoru na tužbu navodi da je Središnji ured za državnu upravu
utvrdio kako je gđa Vesnica Kantoci iskazala volju i namjeru koju od dviju
nespojivih dužnosti želi nastaviti obnašati, te da je 20. rujna 2006. podnijela
ostavku na dužnost ravnateljice Otvorenog učilišta Oroslavje, međutim da joj
nije omogućeno obavljanje dužnosti vijećnice jer nije pozvana na 10. sjednicu
Gradskog vijeća Grada Oroslavja koja je održana 28. rujna 2006. Navodi da je
Središnji državni ured za upravu poništio navedenu sjednicu Gradskog vijeća
Grada Oroslavja svojom odlukom od 20. listopada 2006. budući da vijećničkim
mandatom može raspolagati samo vijećnik koji je na lokalnim izborima izabran na
tu dužnost u skladu sa zakonom. Kako je gđa Vesnica Kantoci uredno urudžbirala
ostavku na dužnost ravnateljice Otvorenog učilišta Oroslavje u stručnim službama
Grada Oroslavja dana 20. rujna 2006. smatra da predstavničko tijelo ne može
odbiti donošenje odluke o razrješenju povodom podnijete ostavke. Međutim,
pitanje razrješenja ravnateljice Otvorenog učilišta Oroslavje nije uvršteno na
dnevni red predmetne sjednice. Također navodi da iz zapisnika s 5. sjednice
Gradskog vijeća Grada Oroslavja koja je održana 23. prosinca 2005. proizlazi da
je vijećnica Vesnica Kantoci izabrana na dužnost ravnateljice Otvorenog učilišta
Oroslavje te da je nastavila obnašati dužnost vijećnice iako se radi o
nespojivoj dužnosti. Ostavku koju je gđa Vesnica Kantoci podnijela na dužnost
člana Gradskog vijeća Grada Oroslavja dana 10. listopada 2006., prema vlastitim
pisanim izjavama podnijela je pod prisilom odnosno prinudom o čemu je
obavijestila i Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, a Općinsko državno
odvjetništvo u Donjoj Stubici rješenjem broj K-DO-205/06 od 30. studenoga 2006.
godine ocjenjujući navode kaznene prijave utvrdilo je da postoji osnovana sumnja
na kazneno djelo prisile, međutim da se radi o kaznenom djelu za koje se kazneni
postupak ne vodi po službenoj dužnosti.
Tuženo tijelo ocjenjuje da su se ispunili uvjeti za raspuštanje Gradskog vijeća
Grada Oroslavja propisani odredbom članka 84. stavka 1. točke 3. Zakona o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te predlaže da Sud tužbu odbije
kao neosnovanu.
Tužba je osnovana.
Odredbom članka 84. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
(»Narodne novine«, broj 33/01, 60/01 – vjerodostojno tumačenje i 129/05)
navedeni su slučajevi u kojima će na prijedlog središnjeg tijela državne uprave
nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Vlada Republike Hrvatske
raspustiti predstavničko tijelo.
Prema odredbi stavka 1. točke 3. navedenog članka Zakona Vlada Republike
Hrvatske raspustit će predstavničko tijelo ako učestalo donosi opće akte
suprotne Ustavu, zakonu ili drugom propisu ili zbog učestalih težih povreda
zakona i drugih propisa.
Odredbom članka 85. istog Zakona propisano je da je rješenje Vlade Republike
Hrvatske o raspuštanju predstavničkog tijela konačno i da stupa na snagu danom
objave u »Narodnim novinama« (stavak 1.), a protiv rješenja Vlade Republike
Hrvatske o raspuštanju predsjednik raspuštenog predstavničkog tijela može
podnijeti tužbu Upravnom sudu Republike Hrvatske u roku od 8 dana od objave
rješenja (stavak 2.). Upravni sud Republike Hrvatske odlučit će o tužbi u roku
od 15 dana od primitka te presudu bez odgađanja dostaviti Vladi Republike
Hrvatske i predsjedniku raspuštenog predstavničkog tijela (stavak 3.).
Osporeno rješenje Vlade Republike Hrvatske objavljeno je u »Narodnim novinama«
broj 138/06 od 20. prosinca 2006.
Predsjednik raspuštenog Gradskog vijeća Grada Oroslavja Ivan Slukan tužbu protiv
tog rješenja podnio je 27. prosinca 2006., dakle u Zakonom propisanom roku.
Kako je odredba članka 85. stavka 3. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi instruktivne naravi, Upravni sud Republike Hrvatske je sukladno
odredbi članka 33. Zakona o upravnim sporovima (»Narodne novine« broj 53/91,
9/92 i 77/92) rješenjem broj Us-13878/2006 od 2. siječnja 2007. tužbu dostavio
na odgovor tuženom tijelu.
Odgovor tuženog tijela dostavljen je Sudu neposredno dana 16. siječnja 2007. te
je Sud bez odgađanja donio odluku o tužbi.
Iz obrazloženja osporenog rješenja, kao i iz odgovora tuženog tijela na tužbu,
proizlazi da je predstavničko tijelo, Gradsko vijeće Grada Oroslavja raspušteno
na prijedlog Središnjeg državnog ureda za upravu temeljem naprijed navedene
odredbe članka 84. stavka 1. točke 3. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi. Razlozi za raspuštanje predstavničkog tijela prema
obrazloženju tog rješenja nalaze se u činjenici što je vijećnica Gradskog vijeća
Grada Oroslavja, Vesnica Kantoci na 5. sjednici Gradskog vijeća koja je održana
23. prosinca 2005. izabrana na dužnost ravnateljice Otvorenog učilišta Oroslavje,
čiji je osnivač Grad Oroslavje te je na istoj sjednici nastavila obnašati
dužnost vijećnice iako se radi o nespojivoj dužnosti; da je Vesnica Kantoci
podnijela ostavku na dužnost člana Gradskog vijeća 10. listopada 2006., prema
njezinim pisanim izjavama pod prisilom odnosno prinudom; da nije pozvana na
sjednicu Gradskog vijeća koja je održana 28. rujna 2006. zbog čega je tu
sjednicu Središnji državni ured za upravu poništio, te da je Gradsko vijeće
propustilo pozvati gđu Vesnicu Kantoci na sjednicu Gradskog vijeća koja je
održana 13. studenoga 2006.
Prema ocjeni Upravnog suda u konkretnom slučaju navedeni razlozi ne
predstavljaju razloge propisane odredbom članka 84. stavka 1. točke 3. Zakona o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, na temelju kojih Vlada Republike
Hrvatske može donijeti odluku o raspuštanju predstavničkog tijela.
Naime, temeljem navedene odredbe predstavničko tijelo Vlada Republike Hrvatske
raspustit će ako postoji jedan od dva propisana uvjeta. Pretpostavke za
raspuštanje predstavničkog tijela prema toj odredbi su:
– učestalo donošenje općih akata suprotnih Ustavu, zakonu ili drugom propisu ili
– učestale teže povrede zakona i drugih propisa.
Iz obrazloženja osporenog rješenja ne proizlazi da je predstavničko tijelo,
Gradsko vijeće Grada Oroslavja donosilo opće akte suprotne Ustavu, zakonu ili
drugom propisu. Štoviše, u navedenom rješenju nije naveden niti jedan opći akt
raspuštenog predstavničkog tijela koji bi bio suprotan Ustavu, zakonu ili drugom
propisu.
O učestalim, težim povredama zakona i drugih propisa, kao razlogu za raspuštanje
predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
osporeno rješenje ne sadrži valjane, jasne i dovoljne razloge.
Iz spisa predmeta proizlazi da je vijećnica Vesnica Kantoci na 5. sjednici
Gradskog vijeća Grada Oroslavja dana 23. prosinca 2005. izabrana na dužnost
ravnateljice Otvorenog učilišta Oroslavja koja je dužnost nespojiva s obnašanjem
dužnosti vijećnika. Spisu predmeta nadalje prileži ostavka Vesnice Kantoci na
dužnost ravnateljice Otvorenog učilišta Oroslavje koju podnosi s danom 20. rujna
2006., zatim njezina ostavka na mjesto gradske vijećnice u Gradskom vijeću Grada
Oroslavja koju je podnijela dana 10. listopada 2006. i izjava o povlačenju
ostavke na mjesto ravnateljice Pučkog otvorenog učilišta u Oroslavju od 10.
listopada 2006.
Iz navedenog je razvidno da je vijećnica predstavničkog tijela gđa Vesnica
Kantoci izabrana na dužnost ravnatelja ustanove čiji je osnivač jedinica lokalne
samouprave.
Izbor članova predstavničkih tijela jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave, mirovanje i prestanak njihova mandata, te određivanje zamjenika
članu predstavničkog tijela, propisan je Zakonom o izboru članova predstavničkih
tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«,
broj 33/01, 10/02, 155/02, 45/03, 43/04 i 40/05).
Prema odredbi članka 5. stavka 2. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj
33/01, 10/02, 155/02, 45/03, 43/04 i 40/05) član predstavničkog tijela jedinice
ne može, između ostalog, istovremeno obnašati dužnost ravnatelja ustanove kojoj
je jedinica osnivač.
Odredbom članka 6. stavka 1. istog Zakona, propisano je da članu predstavničkog
tijela koji za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje dužnosti koje se
prema odredbama tog Zakona smatra nespojivom za vrijeme obnašanja nespojive
dužnosti mandat miruje, a za to vrijeme zamjenjuje ga zamjenik u skladu s
odredbama tog Zakona.
Odredbom članka 8. stavka 2. navedenog Zakona, propisano je da člana
predstavničkog tijela izabranog na stranačkoj listi zamjenjuje neizabrani
kandidat s dotične liste s koje je izabran član, a kojeg odredi politička
stranka koja je predlagatelj liste.
Iz podataka spisa predmeta nadalje proizlazi da je Socijaldemokratska partija
Hrvatske, gradska organizacija Oroslavje dana 16. rujna 2006. odredila da
Vesnicu Kantoci zbog obnašanja dužnosti ravnateljice Otvorenog učilišta
Oroslavje zamjenjuje Petar Krsnik, koji je pozvan na 10. sjednicu koja je
održana dana 28. rujna 2006.
Što se tiče povreda koje je Središnji državni ured za upravu utvrdio u svezi sa
sazivanjem i održavanjem 10. sjednice Gradskog vijeća Grada Oroslavja, Središnji
državni ured za upravu poništio je navedenu sjednicu predstavničkog tijela
odlukom klasa:023-01/06-01/290, urbroj: 515-11-03-06-9 od 20. listopada 2006. U
svezi s tom odlukom pred Upravnim sudom Republike Hrvatske u tijeku je postupak
koji se vodi pod brojem: Zpa-33/06.
Odredbom članka 132. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 41/01 –
pročišćeni tekst) građanima se jamči pravo na lokalnu i područnu (regionalnu)
samoupravu. Pravo na samoupravu ostvaruje se preko lokanih, odnosno područnih
(regionalnih) predstavničkih tijela koja su sastavljena od članova izabranih na
slobodnim i tajnim izborima na temelju neposrednog, jednakog i općeg biračkog
prava.
Odredbom članka 136. Ustava Republike Hrvatske propisano je da su u obavljanju
poslova iz svojeg djelokruga tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave samostalna su i podliježu samo nadzoru ustavnosti i zakonitosti
ovlaštenih državnih tijela.
Imajući u vidu navedene odredbe Ustava Republike Hrvatske i zakona, prema ocjeni
Upravnog suda, u konkretnom slučaju nisu ispunjene propisane pretpostavke za
raspuštanje predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave.
O prijedlogu tužitelja radi naknade troškova postupka Sud nije posebno
odlučivao, budući da je odredbom članka 61. Zakona o upravnim sporovima,
propisano da svaka stranka u upravnom sporu podmiruje svoje troškove.
Slijedom navedenog, na temelju odredbe članka 42. stavka 2. Zakona o upravnim
sporovima, odlučeno je kao pod točkom I. i II. izreke, dok se točka III. temelji
na odredbi članka 85. stavka 4. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi.
Broj: Us-13878/2006-4
Zagreb, 17. siječnja 2007.
Predsjednica Vijeća
Sanja Štefan, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |