|
|
|
|
1250
Na temelju članka 27a. Poslovnika Vlade Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 107/2000 – pročišćeni tekst, 24/2001 i 22/2005), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 5. travnja 2007. godine donijela
I.
OPĆA ODREDBA
Ovom Odlukom propisuje se sadržaj Obrasca standardne metodologije za procjenu
socijalnog učinka (u daljnjem tekstu: Obrazac), te postupak podnošenja Obrasca.
Procjena socijalnog učinka (u daljnjem tekstu: Procjena), daje se na Obrascu, a
podnosi se uz prijedloge uredbi i drugih propisa koje donosi Vlada Republike
Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada), te uz prijedloge zakona koje Vlada predlaže
na donošenje Hrvatskome saboru.
II.
SADRŽAJ OBRASCA
Obrazac sadrži: osnovne podatke o predlagatelju i prijedlogu propisa, procjenu učinka na pojedine socijalne skupine, procjenu rizika, obrazloženje podnositelja na stupanj socijalnog učinka, očitovanje Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), te datume slanja i primanja Obrasca.
1. PREDLAGATELJ PROPISA
Predlagatelji propisa prema ovoj Odluci su središnja tijela državne uprave
(ministarstva, središnji državni uredi i državne upravne organizacije) i stručne
službe Vlade koje pripremaju zakone i druge propise.
Podaci o predlagatelju trebaju sadržavati informacije o središnjem tijelu
državne uprave koje predlaže zakone i druge propise koje Vlada predlaže na
donošenje Hrvatskom saboru.
2. OSNOVNI PODACI O PRIJEDLOGU PROPISA
Osnovni podaci o prijedlogu propisa su:
– vrsta propisa za koji se podnosi Obrazac,
– naziv propisa,
– svrha donošenja propisa.
3. UČINAK NA SOCIJALNE SKUPINE
3.1. SOCIJALNE SKUPINE
Točka 3. Obrasca sadrži pregled socijalnog učinka na pojedine socijalne skupine,
odnosno na koji način će prijedlog propisa utjecati na stupanj siromaštva i
socijalne isključenosti navedenih skupina:
1. osobe s invaliditetom: osobe s tjelesnim invaliditetom (oštećenje
lokomotornog sustava, oštećenja središnjeg živčanog sustava, oštećenje
perifernog živčanog sustava, oštećenja drugih organa i ostalih sustava); osobe
sa senzornim (osjetilnim) oštećenjem (vida, sluha); osobe s duševnim
poremećajima; osobe s mentalnom retardacijom; osobe s višestrukim oštećenjima;
2. osobe s kroničnim bolestima koje zahtijevaju stalan nadzor i liječenje;
3. osobe sa zloćudnim bolestima;
4. jednoroditeljske obitelji;
5. djeca bez odgovarajuće roditeljske skrbi;
6. mladi s povećanim rizikom od poremećaja u ponašanju (do 21 godine starosti);
7. žrtve obiteljskog nasilja;
8. nezaposleni:
1. dugotrajno nezaposleni (duže od jedne godine),
2. nezaposleni koji primaju socijalnu pomoć,
3. teže zapošljive skupine (starije osobe, osobe s nižim stupnjem obrazovanja);
9. siromašni (ispod 60% medijalnog dohotka);
10. povratnici;
11. pripadnici nacionalnih manjina;
12. korisnici mirovina;
13. starije osobe (65 i više godina);
14. druge skupine prema iskazu predlagatelja.
3.2. PRAĆENJE SOCIJALNOG UČINKA
Praćenje socijalnog učinka procjenjuje se stupnjevano: u pozitivnom (+),
negativnom (–) i neutralnom (0) utjecaju na pojedine socijalne skupine kao
neposredni učinak, učinak u prvoj godini provedbe propisa i učinak u kasnijem
razdoblju primjene propisa.
Upisuje se:
+ mali pozitivan utjecaj, + + značajan pozitivan utjecaj, + + + izuzetno
značajan pozitivan utjecaj;
– mali negativan utjecaj, –– značajan negativan utjecaj, ––– izuzetno značajan
negativan utjecaj;
0 nema utjecaja.
Opisno se upisuju mogući nepovoljni učinci i mogući posredni učinci na navedene
skupine.
Cilj pokazatelja učinkovitosti je praćenje i ocjena prijedloga za koji se
izrađuje Procjena, a izrađuju se i primjenjuju u skladu s metodologijom za
procjenu ključnih pokazatelja socijalnih učinaka.
4. PROCJENA RIZIKA
Ova točka daje procjenu vjerojatnosti da li će prijedlog propisa biti socijalno održiv, da li će se njegove društvene koristi i ekonomske mogućnosti osjetiti u cjelokupnom društvu, te da li će pridonijeti razvojnim ciljevima zemlje i smanjenju siromaštva.
4.1. VRSTA I PRIRODA RIZIKA
A) Političko ekonomski rizici podrazumijevaju domaće rizike koji mogu posredno
utjecati na pogoršanje makroekonomske stabilnosti.
B) Institucionalni rizici podrazumijevaju neodgovarajuće institucionalne odnose,
slabo upravljanje, pretjeranu složenost projekta, te slabe tehničke i
administrativne kapacitete.
C) Drugi domaći rizici podrazumijevaju okolnosti izvan nadzora nositelja
prijedloga, ali se trebaju uzeti u obzir tijekom procjene. Mogu proizlaziti iz
regionalne neujednačenosti kao i izvanrednih okolnosti, kao što su nasilni
sukobi i militarizacija društva, politička nestabilnost, etničke ili vjerske
napetosti.
D) Vanjski rizici su moguće promjene društveno političke situacije susjednih
zemalja ili makroekonomske promjene koje se događaju u neposrednom okruženju,
odnosno koje utječu na cjelokupnu svjetsku ekonomsko političku stabilnost.
4.2. STUPANJ VJEROJATNOSTI I OČEKIVANI OPSEG RIZIKA
Procjena rizika prati se kroz stupanj vjerojatnosti (mala/srednja/velika) i očekivani opseg (mali/srednji/veliki) za vrstu i prirodu rizika: političko ekonomske rizike, vanjske rizike, institucionalne rizike i druge domaće rizike.
5. STUPANJ SOCIJALNOG UČINKA
Na temelju procjene učinka na pojedine socijalne skupine kao i procjene rizika opisno se iskazuje stupanj socijalnog učinka predloženog propisa na socijalne skupine (mali/srednji/veliki).
5.1. OBRAZLOŽENJE PODNOSITELJA
Podnositelj prijedloga propisa obrazlaže procjenu socijalnog učinka, koja
proizlazi na temelju rezultata prikazanih u točki 3. i 4. Obrasca. Podnositelj
prijedloga daje mišljenje da li i na koji način prijedlog propisa utječe na
smanjenje siromaštva i socijalne isključenosti socijalnih skupina iz točke 3.
ove Odluke, odnosno, ima li negativan utjecaj na socijalnu sliku društva.
Odgovorna osoba podnositelja prijedloga ovjerava Obrazac.
U skladu s odredbom članka 27. Poslovnika Vlade Republike Hrvatske odgovorna
osoba kod predlagatelja je ministar ili državni tajnik kojeg odredi ministar,
državni tajnik središnjeg državnog ureda ili njegov zamjenik, odnosno ravnatelj
državne upravne organizacije ili njegov zamjenik.
6. OČITOVANJE MINISTARSTVA ZDRAVSTVA I SOCIJALNE SKRBI
Ministarstvo daje očitovanje o prihvaćanju Procjene na temelju podnesenog
Obrasca, a u skladu s člankom 27a. stavkom 4. Poslovnika Vlade Republike
Hrvatske Ministarstvo je dužno očitovati se o područjima i razlozima neslaganja.
U slučaju dobivanja pozitivnog mišljenja na Procjenu, podnositelj propisa uz
prijedlog propisa i Obrazac za koji je pribavljeno pozitivno mišljenje, nije
obvezan Vladi dostavljati dodatno očitovanje Ministarstva.
U slučaju neslaganja s Procjenom u pogledu bilo kojeg dijela između podnositelja
propisa i Ministarstva, podnositelj propisa prilaže, uz Obrazac, očitovanje u
kojem se navode područja neslaganja, te razlozi tog neslaganja.
U skladu s odredbom članka 27. Poslovnika Vlade Republike Hrvatske odgovorna
osoba je ministar nadležan za poslove socijalne skrbi ili državni tajnik kojeg
odredi ministar.
7. KONTAKT – OSOBA PREDLAGATELJA PROPISA
Osnovni podaci o osobi kod predlagatelja propisa su podaci o osobi koja je zadužena za davanje informacija o sadržaju Obrasca i za komunikaciju s Ministarstvom.
8. DATUM SLANJA I PRIMANJA OBRASCA
Datumima se evidentira vremenski tijek slanja i primanja Obrasca između predlagatelja propisa i Ministarstva.
III.POSTUPAK PODNOŠENJA OBRASCA
Predlagatelj propisa (središnja tijela državne uprave – ministarstva, središnji
državni uredi i državne upravne organizacije i stručne službe Vlade koje
pripremaju zakone i druge propise) je dužan uz prijedloge uredbi i drugih
propisa koje donosi Vlada, te uz prijedloge zakona koje Vlada predlaže na
donošenje Hrvatskome saboru, priložiti i ispunjeni Obrazac na kojem podnosi
Procjenu, te ga podnijeti na očitovanje Ministarstvu.
Ministarstvo je dužno pregledati i analizirati tekst prijedloga propisa i
Obrasca.
Ako Ministarstvo ima primjedbe, Obrazac se, zajedno s preporukom, elektronskim
putem dostavlja predlagatelju propisa.
Ako nema primjedbi ni preporuka, Ministarstvo daje pozitivno mišljenje na
prijedlog propisa uz priloženi Obrazac, te ga dostavlja predlagatelju propisa.
Predlagatelj propisa je obvezan Vladi, uz prijedlog propisa dostaviti i Obrazac.
Obrazac standardne metodologije za procjenu socijalnog učinka sastavni je dio
ove Odluke.
IV.ZAVRŠNA ODREDBA
Ova Odluka stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 308-01/07-01/02
Urbroj: 5030108-07-1
Zagreb, 5. travnja 2007.
Potpredsjednica Vlade
i ministrica obitelji, branitelja
i međugeneracijske
solidarnosti
Jadranka Kosor, dipl. iur., v. r.
OBRAZAC STANDARDNE METODOLOGIJE ZA PROCJENU SOCIJALNOG UČINKA
Obrazac PSU |
|
1. PREDLAGATELJ PROPISA |
|
|
|
2. OSNOVNI PODACI O PRIJEDLOGU PROPISA |
|
Vrsta propisa
|
|
Naziv propisa
|
|
Svrha donošenja
|
|
3. UČINCI NA SOCIJALNE SKUPINE |
|||||
|
Upisuje se: + / + + / + + + / – / – – / – – – / 0 / |
Opisno: |
|||
Socijalne skupine |
Neposredni učinci |
Prva godina provedbe |
Kasnija razdoblja |
Mogući nepovoljni učinci |
Mogući posredni učinci |
1. Osobe s invaliditetom: – osobe s tjelesnim invaliditetom (oštećenje lokomotornog sustava, oštećenje središnjeg živčanog sustava, oštećenje perifernog živčanog sustava, oštećenje drugih organa i ostalih sustava) – osobe sa senzornim (osjetilnim) oštećenjem (vid, sluh) – osobe s duševnim poremećajima – osobe s mentalnom retardacijom – osobe s višestrukim oštećenjima |
|
|
|
|
|
2. Osobe s kroničnim bolestima koje zahtijevaju stalan nadzor i liječenje |
|
|
|
|
|
3. Osobe sa zloćudnim bolestima |
|
|
|
|
|
4. Jednoroditeljske obitelji |
|
|
|
|
|
5. Djeca bez odgovarajuće roditeljske skrbi |
|
|
|
|
|
6. Mladi s povećanim rizikom od poremećaja u ponašanju (do 21 godine starosti) |
|
|
|
|
|
7. Žrtve nasilja u obitelji |
|
|
|
|
|
8. Nezaposleni: – Dugotrajno nezaposleni (duže od jedne godine) – Nezaposleni koji primaju socijalnu pomoć – Teže zapošljive skupine (starije osobe, osobe s nižim stupnjem obrazovanja) |
|
|
|
|
|
9. Siromašni (ispod 60% medijalnog dohotka) |
|
|
|
|
|
10. Povratnici |
|
|
|
|
|
11. Pripadnici nacionalnih manjina |
|
|
|
|
|
12. Korisnici mirovine |
|
|
|
|
|
13. Starije osobe (65 i više godina) |
|
|
|
|
|
14. Druge skupine (navesti koje)
|
|
|
|
|
|
Upisuje se: |
Za pozitivan utjecaj: |
Za negativan utjecaj |
Nema utjecaja |
+ mali pozitivan utjecaj, + + značajan pozitivan utjecaj, + + + izuzetno značajan pozitivan utjecaj |
– mali negativan utjecaj, – – značajan negativan utjecaj, – – – izuzetno značajan negativan utjecaj |
0 nema utjecaja |
4. PROCJENA RIZIKA |
||
Vrsta i priroda rizika:
|
Vjerojatnost |
Očekivani opseg |
A) Političko ekonomski rizici (koji): – |
|
|
B) Institucionalni rizici (koji): – |
|
|
C) Drugi domaći rizici (koji): – |
|
|
D) Vanjski rizici (koji): – |
|
|
5. STUPANJ SOCIJALNOG UČINKA |
|||
5. 1. OBRAZLOŽENJE PODNOSITELJA |
|||
|
|||
Potpis odgovorne osobe |
|
Mjesto i datum: |
|
Kontakt osoba predlagatelja propisa |
|
Položaj: |
|
|
Telefon: |
Fax: |
e-pošta: |
5.2. OČITOVANJE MINISTARSTVA ZDRAVSTVA I SOCIJALNE SKRBI |
|||
|
|||
Potpis odgovorne osobe |
|
Mjesto i datum: |
|
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |