|
|
|
|
1294
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 7. ožujka 2007. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom te se u
cijelosti ukida Naredba o izmjenama i dopunama Naredbe o obveznom atestiranju
profiliranih gumenih brtvenih traka za vrata, kapke i pokretne pregrade
skloništa i dvonamjenskih objekata s hermetičnim zatvaranjem (»Narodne novine«
broj 131/00).
II. Naredba o izmjenama i dopunama Naredbe o obveznom atestiranju profiliranih
gumenih brtvenih traka za vrata, kapke i pokretne pregrade skloništa i
dvonamjenskih objekata s hermetičnim zatvaranjem (»Narodne novine« broj 131/00)
prestaje važiti na dan 31. srpnja 2007. godine.
III. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Na temelju ovlaštenja sadržanog u članku 56. stavcima 1. do 4., članku 58.
stavku 3. i članku 60. Zakona o standardizaciji (Službeni list SFRJ broj 38/77.
i 11/80.), direktor tadašnjeg Saveznog zavoda za standardizaciju donio je
Naredbu o obveznom atestiranju profiliranih gumenih brtvenih traka za vrata,
kapke i pokretne pregrade skloništa i dvonamjenskih objekata s hermetičnim
zatvaranjem. Navedena Naredba objavljen je u Službenom listu SFRJ broj 35/86., a
na pravnu snagu stupila je 28. prosinca 1986. godine.
2. Pozivom na zakonsko ovlaštenje sadržano u članku 13. stavku 2. i članku 17.
stavku 2. Zakona o normizaciji, ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i
mjeriteljstvo donio je Naredbu o izmjenama i dopunama Naredbe o obveznom
atestiranju profiliranih gumenih brtvenih traka za vrata, kapke i pokretne
pregrade skloništa i dvonamjenskih objekata s hermetičnim zatvaranjem. Navedena
Naredba objavljena je u »Narodnim novinama«, broj 131/00 od 28. prosinca 2000.
godine. Sukladno odredbi članka 4. ona je stupila na snagu osmog dana od dana
njezine objave u »Narodnim novinama«.
3. Dana 30. rujna 2005. godine Petar Marija Radelj iz Zagreba podnio je
prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom
Naredbe o izmjenama i dopunama Naredbe o obveznom atestiranju profiliranih
gumenih brtvenih traka za vrata, kapke i pokretne pregrade skloništa i
dvonamjenskih objekata s hermetičnim zatvaranjem (u daljnjem tekstu: osporena
Naredba).
U svom prijedlogu predlagatelj ističe da osporena Naredba nije u suglasnosti s
odredbama članka 3., članka 5. i članka 14. stavka 2. Ustava. Ujedno navodi da
osporena Naredba nije u suglasju s odredbama sadržanim u članku 53. Zakona o
normizaciji, te članka 18. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine«
broj 190/03. – pročišćeni tekst, i 199/03).
Obrazlažući svoj prijedlog predlagatelj, između ostaloga, navodi da ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo nije bio ovlašten na donošenje
osporene Naredbe, već da je sukladno mjerodavnim odredbama Zakona o normizaciji
bio ovlašten isključivo na donošenje novih drugih propisa za provedbu tog
Zakona.
Zaključno predlagatelj predlaže Sudu pokrenuti postupak za ocjenu suglasnosti s
Ustavom i zakonom Naredbe o izmjenama i dopunama Naredbe o obveznom atestiranju
profiliranih gumenih brtvenih traka za vrata, kapke i pokretne pregrade
skloništa i dvonamjenskih objekata s hermetičnim zatvaranjem (»Narodne novine«
broj 131/00), te njezino ukidanje.
Prijedlog je osnovan.
4. Članak 3. Ustava glasi:
Sloboda, jednakost, nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova,
mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost
vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski
višestranački sustav najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i
temelj za tumačenje Ustava.
Članak 5. stavak 1. Ustava glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Članak 13., članak 17. i članak 53. stavak 1. i stavak 3. Zakona o normizaciji
glase:
Članak 13.
(1) Radi utvrđivanja sukladnosti s temeljnim zahtjevima za proizvode, procese i
usluge uspostavlja se sustav ocjenjivanja sukladnosti u okviru kojeg se donose
propisi kojima se utvrđuju one značajke koje bitno utječu na život, sigurnost,
zdravlje ljudi, na okoliš i na zaštitu potrošača te osigurava njegovo
provođenje.
(2) Propise iz stavka 1. ovoga članka donosi ravnatelj Zavoda, osim ako drugim
zakonom, odnosno propisom donesenim na temelju toga zakona nije drukčije
propisano.
Članak 17.
(1) Za proizvode koji podliježu potvrđivanju propisom se određuju načini
ocjenjivanja sukladnosti proizvoda s temeljnim zahtjevima, norme ako se
primjenjuju pri potvrđivanju tih proizvoda te posebni uvjeti za potvrđivanje
određenih proizvoda.
(2) Propise iz stavka 1. ovoga članka donosi ravnatelj Zavoda, osim ako drugim
zakonom odnosno propisom donesenim na temelju toga zakona nije drukčije
propisano.
Članak 53. stavak 1. i stavak 3.
(1) Propise na temelju ovlaštenja iz ovoga Zakona donijet će ravnatelj Zavoda u
roku od tri godine od dana njegovog stupanja na snagu.(...)
(3) Do donošenja propisa iz stavka 1. ovoga članka, osim odredaba koje su u
suprotnosti s odredbama ovoga Zakona, ostaju na snazi propisi doneseni na
temelju Zakona o standardizaciji (»Narodne novine«, br. 53/91., 26/93., 29/94. i
25/96.).(...)
5. Osporena Naredba donesena je pozivom na zakonska ovlaštenja sadržana u članku
13. stavku 2. i članku 17. stavku 2. Zakona o normizaciji.
Odredbom sadržanom u članku 53. stavku 1. Zakona o normizaciji ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo obvezan je u roku od tri godine
od njegovog stupanja na snagu donijeti odgovarajuće provedbene propise. Do
donošenja novih propisa za provedbu Zakona o normizaciji, sukladno odredbi
sadržanoj u članku 53. stavku 3. Zakona o normizaciji, ostaju na snazi
provedbeni propisi doneseni na temelju Zakona o standardizaciji, ukoliko nisu u
suprotnosti s odredbama Zakona o normizaciji.
6. Iz navedenih odredaba Zakona o normizaciji nedvojbeno proizlazi obveza
ravnatelja nadležnog državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo na donošenje
novih propisa za provedbu tog Zakona. Zakon o normizaciji ne poznaje mogućnost
uređivanja pitanja vezanih za njegovu provedbu na način da se donose izmjene i
dopune provedbenih propisa donesenih na temelju pravnih osnova sadržanih u
drugim zakonima.
7. U konkretnom slučaju, donoseći osporenu Naredbu, ravnatelj Državnog zavoda za
normizaciju i mjeriteljstvo postupao je na način suprotan odredbama sadržanim u
članku 53. stavku 1. Zakona o normizaciji.
Donošenje izmjena i dopuna propisa donesenog na temelju drugog zakona (koji je u
međuvremenu prestao važiti), suprotno izričitoj odredbi Zakona koja nadležno
tijelo obvezuje na donošenje novih provedbenih propisa, nije u suglasju s
vladavinom prava, kao jednom od najviših vrednota ustavnog poretka Republike
Hrvatske sadržanom u članku 3. Ustava. Također, donošenje izmjena i dopuna
drugih propisa na način suprotan zakonu, nije u suglasju niti sa načelom
ustavnosti i zakonitosti sadržanom u članku 5. Ustava.
8. Utvrdivši nesuglasnost osporene Naredbe s naznačenim odredbama Ustava i
Zakona, ostale osporavajuće razloge predlagatelja Sud nije razmatrao.
9. Slijedom svega iznijetog, na temelju članka 55. stavka 1. i stavka 2.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj
99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst), odlučeno je kao u točki I. izreke.
Točka II. izreke utemeljena je na odredbama članka 55. stavka 2. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Točka III. izreke utemeljena je na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-II-3933/2005
Zagreb, 7. ožujka 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |