|
|
|
|
1296
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, u povodu prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 7. ožujka godine, donio je
I. Utvrđuje se da u razdoblju od 5. siječnja 2001. do 1. siječnja 2007. godine
Naredba o izmjenama i dopunama Naredbe o obaveznom atestiranju električnih
aparata za kućanstvo (»Narodne novine« broj 131/00) nije bila u suglasnosti s
odredbom članka 3. i članka 5. Ustava Republike Hrvatske.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Petar Marija Radelj iz Zagreba podnio je prijedlog za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Naredbe o izmjenama i dopunama Naredbe o
obaveznom atestiranju električnih aparata za kućanstvo (»Narodne novine« broj
131/00.).
U svom prijedlogu od 30. rujna 2006. godine predlagatelj ističe da osporena
Naredba nije u suglasnosti s odredbama članka 3., članka 5. i članka 14. stavka
2. Ustava. Ujedno navodi da osporena Naredba nije u suglasju s odredbama
sadržanim u članku 53. Zakona o normizaciji (»Narodne novine« broj 55/96.), te u
članku 17. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine« broj 75/93.,
92/96., 48/99., 15/00., 59/01. i 199/03.).
Obrazlažući svoj prijedlog, predlagatelj, između ostaloga, navodi da ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo nije bio ovlašten na donošenje
osporene Naredbe, već da je sukladno mjerodavnim odredbama Zakona o normizaciji
bio ovlašten isključivo na donošenje novih propisa za provedbu tog Zakona.
Zaključno, predlaže da Ustavni sud Republike Hrvatske pokrene postupak za ocjenu
suglasnosti s Ustavom i zakonom osporene Naredbe te njezino ukidanje.
2. Na temelju članka 5. Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjeni
sukladnosti (»Narodne novine« broj 158/2003), ministar gospodarstva, rada i
poduzetništva donio je Pravilnik o električnoj opremi namijenjenoj za uporabu
unutar određenih naponskih granica (u daljnjem tekstu: Pravilnik), koji je
objavljen u »Narodnim novinama« broj 135 od 14. studenoga 2005. godine.
Odredbom članka 15. Pravilnika propisano je da danom njegove primjene prestaje
vrijediti Naredba o obaveznom atestiranju električnih aparata za domaćinstvo
(»Narodne novine« broj 43/88. i 131/00).
Prema odredbi članka 17. Pravilnika, on stupa na snagu osmog dana od dana objave
u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od 1. siječnja 2007. godine.
3. Podneskom od 12. siječnja 2007. godine predlagatelj je pozivom na odredbu
članka 56. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«
broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst; u daljnjem tekstu: Ustavni
zakon) predložio nastavak postupka u ovom predmetu.
Prijedlog je osnovan.
4. Člankom 56. stavkom 1. Ustavnog zakona propisno je:
Ustavni sud može ocjenjivati ustavnost i zakonitost drugog propisa, odnosno
pojedinih njihovih odredaba, iako su oni prestali važiti, ako od tog prestanka
do podnošenja zahtjeva ili prijedloga za pokretanje postupka nije proteklo više
od godinu dana.
5. Članak 3. Ustava glasi:
Sloboda, jednakost, nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova,
mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost
vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski
višestranački sustav najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i
temelj za tumačenje Ustava.
Članak 5. stavak 1. Ustava glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Članak 13. i članak 53. stavak 1. i stavak 3. Zakona o normizaciji glase:
Članak 13.
(1) Radi utvrđivanja sukladnosti s temeljnim zahtjevima za proizvode, procese i
usluge uspostavlja se sustav ocjenjivanja sukladnosti u okviru kojeg se donose
propisi kojima se utvrđuju one značajke koje bitno utječu na život, sigurnost,
zdravlje ljudi, na okoliš i na zaštitu potrošača te osigurava njegovo
provođenje.
(2) Propise iz stavka 1. ovoga članka donosi ravnatelj Zavoda, osim ako drugim
zakonom, odnosno propisom donesenim na temelju toga zakona nije drukčije
propisano.
Članak 53. stavak 1. i stavak 3.
(1) Propise na temelju ovlaštenja iz ovoga Zakona donijet će ravnatelj Zavoda u
roku od tri godine od dana njegovog stupanja na snagu.(...)
(3) Do donošenja propisa iz stavka 1. ovoga članka, osim odredaba koje su u
suprotnosti s odredbama ovoga Zakona, ostaju na snazi propisi doneseni na
temelju Zakona o standardizaciji (»Narodne novine«, br. 53/91., 26/93., 29/94. i
25/96.).(...)
6. Pozivom na zakonsko ovlaštenje sadržano u članku 13. stavku 2. Zakona o
normizaciji (»Narodne novine« broj 55/96.), ravnatelj Državnog zavoda za
normizaciju i mjeriteljstvo donio je Naredbu o izmjenama i dopunama Naredbe o
obaveznom atestiranju električnih aparata za kućanstvo. Navedena Naredba
objavljena je u »Narodnim novinama« broj 131 od 28. prosinca 2000. godine, a
sukladno odredbama sadržanima u članku 4. stupila je na snagu osmog dana od dana
njezine objave u »Narodnim novinama«.
7. Iz navedenih odredaba Zakona o normizaciji nedvojbeno proizlazi obveza
ravnatelja nadležnog Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo na donošenje
novih propisa za provedbu tog Zakona. Zakon o normizaciji ne poznaje mogućnost
uređivanja pitanja vezanih za njegovu provedbu na način da se donose izmjene i
dopune provedbenih propisa donesenih na temelju pravnih osnova sadržanih u
drugim zakonima.
8. U konkretnom slučaju, donoseći osporenu Naredbu, ravnatelj Državnog zavoda za
normizaciju i mjeriteljstvo postupao je na način suprotan odredbama sadržanima u
članku 53. stavku 1. Zakona o normizaciji.
Donošenje izmjena i dopuna propisa donesenog na temelju drugog zakona (koji je u
međuvremenu prestao važiti), suprotno izričitoj odredbi Zakona koja nadležno
tijelo obvezuje na donošenje novih provedbenih propisa, nije u suglasju s
vladavinom prava, kao jednom od najviših vrednota ustavnog poretka Republike
Hrvatske, sadržanom u članku 3. Ustava. Također, donošenje izmjena i dopuna
drugih propisa na način suprotan zakonu nije u suglasju niti s načelom
ustavnosti i zakonitosti sadržanim u članku 5. Ustava.
Takvo stajalište zauzeo je Ustavni sud u odluci broj: U-II-3144/2005 (»Narodne
novine« broj 113/05.).
9. Utvrdivši nesuglasnost osporene Naredbe s naznačenim odredbama Ustava i
Zakona, ostale osporavajuće razloge predlagatelja Sud nije razmatrao.
10. U skladu s navedenim na temelju odredbe članka 56. stavka 2. Ustavnog zakona
odlučeno je kao u izreci (točka I.).
Objava ove odluke (točka II. izreke) temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog
zakona.
Broj: U-II-3930/2005
Zagreb, 7. ožujka 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |