|
|
|
|
1301
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o zahtjevu Vlade Republike Hrvatske, kojim se pokreće postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom drugog propisa, na sjednici održanoj 7. veljače 2007. godine, donio je
I. Ukida se Odluka o sufinanciranju mjesnih mreža vodovoda (»Službene novine«
Općine Dobrinj, broj 11/2002) i Izmjena Odluke o sufinanciranju mjesnih mreža
vodovoda (»Službene novine« Općine Dobrinj, broj 17/2002), koje je donijelo
Općinsko vijeće Općine Dobrinj.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama« i »Službenim novinama« Općine
Dobrinj.
Obrazloženje
1. Sukladno članku 35. alineji 4. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst, u
daljnjem tekstu: Ustavni zakon), Vlada Republike Hrvatske podnijela je zahtjev
za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Odluke o sufinanciranju mjesnih mreža
vodovoda (u daljnjem tekstu: Odluka) i Izmjene te Odluke, navedenih pod točkom
I. izreke, koje je Općinsko vijeće Općine Dobrinj donijelo 25. travnja 2002. i
30. srpnja 2002., pozivom na članke 19. i 35. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj 33/01. i 60/01.), članak 3.
Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
(»Narodne novine«, broj 117/93., 69/97., 33/00., 73/00. i 59/01.) te članke 15.
i 57. Statuta Općine Dobrinj (»Službene novine«, broj 30/01.).
2. Osporenom Odlukom utvrđeni su uvjeti i visina učešća u izgradnji mjesne
vodovodne mreže, koju plaćaju vlasnici i korisnici stambenih i drugih građevina
prilikom priključivanja objekta na uličnu ili mjesnu vodovodnu mrežu (članak 1.
stavak 1.).
Ostalim odredbama te Odluke propisano je da izgradnja i visina učešća iz članka
1. Odluke zavisi o veličini korisne površine građevine i broju korisnika koji se
priključuju na određenu uličnu ili mjesnu vodovodnu mrežu (članak 2.), određena
je visina naknade sufinanciranja mreža vodovoda prema neto korisnoj površini
građevine (članak 3.), predviđeni su uvjeti plaćanja u jednakim mjesečnim
ratama, kao i popust za jednokratnu uplatu (članci 4. i 5.). Nadalje je
propisano da, ukoliko su stečeni uvjeti za priključenje građevine na mjesnu
mrežu do 1. svibnja 2003., a nije sklopljen ugovor u navedenom roku, cijena
sufinanciranja mreže iz članka 3. Odluke uvećat će se za 20%, dok vlasnik ili
korisnik gubi pravo na povlašteni dovoz vode (članak 6.), a u slučaju da su
troškovi izgradnje mreže veći od prikupljenih sredstava, tada će Općina Dobrinj
sudjelovati u financiranju s dodatnim sredstvima, i to najviše do 50%
vrijednosti investicije (članak 7.). Člankom 8. Odluke određeno je da se učešće
u izgradnji mreže uplaćuje u proračun Općine Dobrinj, prema posebnom ugovoru
između Općine Dobrinj i vlasnika ili korisnika građevine. Člankom 9. Odluke
određeno je tko može izvoditi građevinske radove na izgradnji mjesne vodovodne
mreže i uz čiju suglasnost i nadzor, s time da će rok biti određen ugovorom,
ovisno o dinamici izgradnje i financijskim mogućnostima Općine, ali ne smije
biti duži od 12 mjeseci od dana sklapanja ugovora (članak 10.). Člankom 11.
Odluke propisano je da su građevine u vlasništvu Općine Dobrinj oslobođene
sufinanciranja mjesnih mreža, a u slučaju privatizacije javnog komunalnog
poduzeća »Ponikve« d.o.o., sredstva za sufinanciranje mreža priznat će se kao
vlasnički udio (članak 12.).
Izmjenom Odluke u članku 3. Odluke, kojim je iznos naknade sufinanciranja
propisan u eurima, taj iznos propisan je u kunama.
3. U zahtjevu Vlade Republike Hrvatske navodi se da je Ministarstvo pravosuđa,
uprave i lokalne samouprave u postupku nadzora nad zakonitošću općeg akta,
izvršilo uvid u osporenu Odluku i Izmjenu Odluke te utvrdilo da su odredbe tih
Odluka u suprotnosti s odredbama članka 18. stavaka 1. i 3., članka 22. stavka
2. te članka 26a. stavka 3. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine«,
broj 36/95., 70/97., 128/99., 57/00., 129/00., 59/01., u daljnjem tekstu: ZKG)
te s člancima 5. i 14. stavkom 2. Ustava Republike Hrvatske.
Podnositelj zahtjeva ističe da su jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave u prikupljanju prihoda ograničene zakonom te je uvođenje
sufinanciranja izgradnje mjesnih mreža vodovoda, kako je to učinjeno osporenim
odlukama, protivno navedenim zakonskim odredbama s obzirom da zakon ne daje
osnovu za utvrđivanje sufinanciranja izgradnje mreža vodovoda za opskrbu pitkom
vodom. Nadalje se ističe da su građani dužni plaćati isključivo one doprinose na
koje ih obvezuje zakon ili na zakonu utemeljene odluke.
Također se navodi da se u konkretnom slučaju ne može raditi o odluci o
priključenju na komunalnu infrastrukturu iz članka 26. ZKG-a, s obzirom da prema
članku 26a. stavku 3. ZKG-a visina naknade za priključenje na komunalnu
infrastrukturu po pojedinom priključku za potrebe stanovanja ne može biti veća
od prosječne mjesečne bruto plaće u Republici Hrvatskoj za prethodnu godinu.
Zbog sumnje u nesuglasnost osporenih Odluka s odredbama ZKG-a i Ustava, pokrenut
je postupak pred Ustavnim sudom.
Zahtjev je osnovan.
4. Nakon razmatranja zahtjeva Vlade Republike Hrvatske, osporenih Odluka te
mjerodavnih ustavnih i zakonskih odredaba, Ustavni sud je ocijenio da osporene
Odluke nisu u suglasnosti s odredbama članaka 5. i 14. stavka 2. Ustava, kao ni
s odredbama članka 18. stavaka 1. i 3., članka 22. stavka 1. te članka 26a.
stavka 3. ZKG-a (koje odredbe u pročišćenom tekstu ZKG-a »Narodne novine«, broj
26/03. nose oznake članaka 20., 30. i 35.) te s člankom 68. stavkom 3. Zakona o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
5. Člankom 5. Ustava propisano je:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike
Hrvatske.
6. Člankom 14. stavkom 2. Ustava propisano je: Svi su pred zakonom jednaki.
Sukladno toj ustavnoj odredbi, građani imaju pravo na jednak položaj u odnosu na
financiranje javnih potreba, pa tako i na financiranje opskrbe pitkom vodom.
Stoga, jednakost građana može biti osigurana samo u slučaju ako sve pravne i
fizičke osobe plaćaju one doprinose na koje ih obvezuju zakon ili odluke
jedinica lokalne samouprave, a koji su sukladno odredbama članka 5. Ustava
utemeljeni na Ustavu, odnosno zakonu.
7. Člankom 3. stavkom 1. točkom 1. ZKG-a opskrba pitkom vodom određena je kao
komunalna djelatnost.
Člankom 18. stavcima 1. i 3. ZKG-a propisano je:
(1) Iz cijene komunalne usluge osiguravaju se sredstva za obavljanje slijedećih
komunalnih djelatnosti: 1. opskrba pitkom vodom (...).
(3) Cijena komunalne usluge može sadržavati i iznos za financiranje gradnje
objekata i uređaja komunalne infrastrukture na području ili za potrebe jedinice
lokalne samouprave na kojemu se isporučuje komunalna usluga, u skladu s
Programom gradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture iz članka 22.
stavka 2. i 3. ovoga Zakona.
Uređujući financiranje građenja objekata i uređaja komunalne infrastrukture, u
članku 22. stavku 2. ZKG-a propisano je:
(2) Građenje objekata i uređaja komunalne infrastrukture i nabava opreme za:
1. opskrbu pitkom vodom (...) financira se iz:
1. cijene komunalne usluge,
2. naknade za priključenje,
3. proračuna jedinice lokalne samouprave,
4. naknade za koncesije,
5. drugih izvora utvrđenih posebnim zakonom.
Člankom 26a. stavkom 3. ZKG-a određeno je:
Visina naknade za priključenje po pojedinom priključku za potrebe stanovanja ne
može biti veća od prosječne mjesečne bruto plaće u Republici Hrvatskoj za
prethodnu godinu.
Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi u članku 68. stavku 3.
propisuje vrste prihoda jedinica lokalne samouprave, odnosno jedinica područne
(regionalne) samouprave. Točkom 8. te zakonske odredbe propisano je da te
jedinice mogu, pored taksativno nabrojenih izvora prihoda, ostvarivati i druge
prihode utvrđene zakonom. Prema tome, općine, gradovi i županije prihode mogu
prikupljati samo na način propisan zakonom.
8. Slijedom navedenog, Ustavni sud je ocijenio da osporeni akti Općinskog vijeća
Općine Dobrinj, kojima se propisuje sufinanciranje vodovodne mreže Općine
Dobrinj, nisu u suglasnosti s Ustavom i navedenim zakonskim odredbama.
Stoga je, na temelju članka 128. alineje 2. Ustava i članka 55. stavka 1.
Ustavnog zakona donijeta odluka kao u izreci (točka I.).
Objava ove odluke (točka II. izreke) temelji se na članku 29. Ustavnog zakona.
Broj: U-II-2333/2002
Zagreb, 7. veljače 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |