|
|
|
|
1332
Na temelju članka 10. stavka 3. Zakona o obrani (»Narodne novine«, broj 33/02 i 58/02) i članka 216. stavka 4. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«, broj 105/04) donosim
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Pravilnikom o uvjetima za upravljanje i načinu prijevoza na vozilima Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Pravilnik) propisuju se opći i posebni uvjeti za upravljanje nebojnim motornim i priključnim vozilima Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: vozila OS RH) te način prijevoza tereta i osoba vozilima OS RH.
Članak 2.
Vozač vozila OS RH pripadnik je Oružanih snaga koji posjeduje vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije i osposobljen je za upravljanje odgovarajućim kategorijama vozila OS RH.
Članak 3.
Nebojno motorno vozilo je motorno vozilo OS RH koje se pokreće snagom vlastitog motora i nije opremljeno za bojna djelovanja.
II. UVJETI ZA UPRAVLJANJE VOZILIMA OS RH
OPĆI UVJETI
Članak 4.
Opći uvjeti za upravljanje vozilima OS RH su:
1. vozačka dozvola odgovarajuće kategorije
2. minimalna dob za upravljanje vozilom određene kategorije
3. zdravstvena sposobnost.
1. Vozačka dozvola odgovarajuće kategorije
Članak 5.
Pripadnik Oružanih snaga može imati vozačku dozvolu za upravljanje vozilima
sljedeće kategorije: A1, A, B, B + E, C1, C1 + E, C, C + E, D, D + E, F, G, H i
M gdje u:
– A1, spadaju motocikli radnog obujma motora do 125 cm3 i snage motora do 11 kW,
– A, spadaju motocikli sa ili bez bočne prikolice,
– B, spadaju motorna vozila, osim vozila A1, A, F, G i M kategorije čija najveća
dopuštena masa nije veća od 3 500 kg i koja nemaju više od osam sjedala, ne
računajući sjedalo za vozača ili kombinacija vučnog vozila u B kategoriji i
priključnog vozila, uz uvjet da najveća dopuštena masa priključnog vozila nije
veća od mase vučnog vozila, a najveća dopuštena masa tih vozila, odnosno skupa
vozila nije veća od 3 500 kg,
– B+E, spadaju kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila u B
kategoriji i prikolice čija se kombinacija ne uklapa u B kategoriju,
– C1, spadaju motorna vozila do 7 500 kg najveće dopuštene mase,
– C1+E, spadaju vučna vozila kategorije C1 i priključna vozila čija najveća
dopuštena masa iznosi više od 750 kg, s time da najveća dopuštena masa tako
nastale kombinacije vučnog i priključnog vozila ne smije prelaziti 12 000 kg,
– C, spadaju motorna vozila čija je najveća dopuštena masa iznad 7 500 kg,
– C+E, spadaju skupine vozila koje se sastoje od vučnoga motornog vozila C
kategorije i priključnog vozila čija najveća dopuštena masa iznosi više od 750
kg,
– D, spadaju motorna vozila za prijevoz osoba koja osim sjedala za vozača imaju
više od osam sjedala,
– D+E, spadaju vučna motorna vozila D kategorije i priključno vozilo čija
najveća dopuštena masa iznosi više od 750 kg,
– F, spadaju traktori sa ili bez prikolice,
– G, spadaju radni strojevi,
– H, spadaju pružna vozila – tramvaji,
– M, spadaju mopedi i motokultivatori.
2. Minimalna dob za upravljanje vozilom određene kategorije
Članak 6.
Minimalna dob za upravljanje vozilom OS RH je:
– navršenih 18 godina za upravljanje vozilima A, B i C1 kategorije,
– navršenih 19 godina za upravljanje vozilima C1+E kategorije,
– navršenih 20 godina za upravljanje vozilima C+E kategorije,
– navršenih 21 godinu za upravljanje vozilima D, D+E kategorije.
3. Zdravstvena sposobnost
Članak 7.
Na ustrojbeno mjesto vozača u OS RH može se rasporediti osoba koja ima vozačku
dozvolu i koja ima odgovarajuću zdravstvenu sposobnost utvrđenu zdravstvenim
pregledom za vozače u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi.
Vozači vozila OS RH obvezni su pristupiti nadzornim zdravstvenim pregledima koji
mogu biti periodični i izvanredni.
Periodični zdravstveni pregledi za vozače vozila OS RH provode se u razdoblju od
2 do 5 godina u skladu s posebnim propisima.
Izvanredni zdravstveni pregledi za vozače vozila OS RH obvezno se provode u
sljedećim situacijama:
1. nakon prometne nezgode u kojoj je vozač zadobio teške tjelesne ozljede,
2. nakon prijave doktora medicine ili na drugi način stečene spoznaje o nastanku
zdravstvenog stanja koje uzrokuje nesposobnost za sigurno upravljanje motornim
vozilom,
3. po nalogu Vojne policije ili čelnika ustrojstvene jedinice u kojoj je vozač
raspoređen, kada se opravdano posumnja da vozač zbog zdravstvenih razloga više
nije sposoban za sigurno upravljanje vozilom,
4. u drugim slučajevima u skladu sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama.
Čelnik ustrojstvene jedinice razine zapovjednika satnije i viši koji u svom
sastavu ima vozače vozila OS RH obvezan je voditi evidenciju o zdravstvenim
pregledima vozača vozila OS RH te ih pravodobno upućivati na zdravstvene
preglede.
POSEBNI UVJETI
Članak 8.
Posebni uvjeti za upravljanje vozilima OS RH su:
1. Obuka
2. Doobuka
3. Preobuka
4. Dopunsko osposobljavanje
5. Program sigurne vožnje
6. Obuka terenske vožnje.
1. Obuka
Članak 9.
Obuka je osposobljavanje pripadnika Oružanih snaga za vozače pojedinih
kategorija vozila OS RH.
Obuka iz stavka 1. ovoga članka provodi se u ustrojstvenoj jedinici nadležnoj za
obuku vozača u OS RH.
2. Doobuka
Članak 10.
Doobuka je osposobljavanje pripadnika Oružanih snaga za vozače vozila OS RH, a
obuhvaća mjere i aktivnosti koje se provode neposredno nakon rasporeda na
dužnost vozača vozila OS RH ili po prijemu vozača-ročnika na završnu obuku ili
nakon premještaja vozača-ročnika u drugu ustrojstvenu jedinicu.
Kroz provedbu doobuke osobe iz stavka 1. ovoga članka upoznaju se s
tehničko-taktičkim značajkama vozila OS RH koja im se u ustrojstvenoj jedinici
povjeravaju na uporabu, odnosno upoznaju uvjete regionalnog i mjesnog javnog
prometa u mjestu u kojem služe vojni rok.
Nakon završetka doobuke, osobe iz stavka 1. ovoga članka mogu biti upućene na
izvršavanje samostalne zadaće vozilom OS RH.
Trajanje i sadržaj doobuke vozača vozila OS RH regulira se Planom i programom
završne vojne obuke.
3. Preobuka
Članak 11.
Preobuka je osposobljavanje vozača vozila OS RH za osnovno održavanje i
upravljanje vozilom OS RH s kojim se prvi put zadužuje i kojim do tada nije
upravljao.
Obuka u okviru preobuke vozača vozila OS RH obuhvaća sadržaj iz nastavnih
predmeta koji se odnose na poznavanje i održavanje motornih vozila i upravljanje
vozilom.
Preobuka se ne smije provoditi na kategoriji vozila OS RH za koju vozač nema
odgovarajuću vozačku dozvolu.
4. Dopunsko osposobljavanje
Članak 12.
Dopunsko osposobljavanje za vozača vozila OS RH provodi se u skladu s propisima kojim je uređeno osposobljavanje vojnih osoba za vozače vozila OS RH i načinu polaganja vozačkih ispita.
5. Program sigurne vožnje
Članak 13.
Program sigurne vožnje obuhvaća vježbe (treninge) sigurne vožnje i grupne
radionice o sigurnosti cestovnog prometa s psihosocijalnim odnosima među
sudionicima cestovnog prometa.
Program iz stavka 1. ovoga članka obvezni su svladati svi vozači vozila OS RH
najkasnije u roku od pet (5) godina od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
6. Obuka terenske vožnje
Članak 14.
Obuka terenske vožnje je pripremanje i osposobljavanje vozača vozila OS RH za
samostalnu provedbu zadaća bez obzira na podlogu i meteorološke uvjete.
Obuka terenske vožnje provodi se po programu obuke terenske vožnje na vozilima
OS RH svih kategorija, nakon obuke sigurne vožnje.
Program iz stavka 2. ovoga članka obvezni su svladati vozači vozila OS RH i
kandidati predviđeni za sudjelovanje u mirovnim operacijama i drugim
aktivnostima u inozemstvu.
Članak 15.
Program osposobljavanja pripadnika Oružanih snaga za upravljanje vozilima OS RH
donosi načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga na prijedlog ustrojstvene
jedinice nadležne za obuku.
O osposobljavanju vozača u ustrojstvenim jedinicama vodi se odgovarajuća
dokumentacija o osposobljenosti.
III. PRIJEVOZ OSOBA VOZILIMA OS RH
Članak 16.
U javnom cestovnom prometu i prometu u vojnim objektima, pripadnici Oružanih
snaga prevoze se vozilima OS RH namjenski konstruiranim ili opremljenim za
prijevoz osoba.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka vozilima OS RH mogu se prevoziti tereti i
druge osobe koji nisu u sustavu Oružanih snaga sukladno nalogu ministra obrane i
zapovjedi načelnika Glavnog stožera OS.
Članak 17.
Vozilima OS RH ne smiju se u teretnom prostoru istodobno prevoziti osobe i
teret.
Prijevoz posade vozila ili posade oruđa ne smatra se prijevozom osoba.
Članak 18.
Teretna vozila u kojima se mogu prevoziti osobe u prostoru za smještaj tereta
moraju imati: sjedala pričvršćena za karoseriju, stranicu na stražnjoj strani
karoserije, čvrst vanjski naslon na stražnjim sjedalima i na sjedalima uzduž
ruba karoserije, nosač cerade i ceradu s otvorima za prozračivanje, te ljestve
za ulazak i izlazak osoba.
Dopušteni broj osoba koji se smije prevoziti na teretnom vozilu određen je
taktičko tehničkim značajkama vozila.
Prilikom prijevoza osoba na teretnom sanduku se ne smije nalaziti nikakav teret,
osim osobnog naoružanja i opreme osoba koje se prevoze.
Članak 19.
Na teretnim priključnim vozilima i teretnom vozilu OS RH koje nema ceradu ili stranice na teretnom sanduku, kao i u teretnom sanduku s automatskim istovarivačem, ne smiju se prevoziti osobe u prostoru za smještaj tereta.
Članak 20.
Tijekom izvođenja temeljne i specijalističke obuke vozača OS RH kao i tijekom polaganja vozačkog ispita na vozilima OS RH nije dopušten prijevoz osoba.
IV. PRIJEVOZ TERETA VOZILIMA OS RH
Članak 21.
Vozilima OS RH mogu se prevoziti sve vrste tereta u skladu s važećim propisima o prijevozu u cestovnom prometu, odnosno u skladu s namjenom vozila i značajkama tereta.
Članak 22.
Pri prijevozu tereta, vozila OS RH mogu se opteretiti samo do propisane nosivosti upisane u prometnu dozvolu vozila.
Članak 23.
Vozači vozila OS RH obvezni su prisustvovati utovaru vozila i paziti da ne dođe
do prekoračenja propisane nosivosti tereta na vozilu te po potrebi zahtijevati
da se teret pričvrsti ili simetrično rasporedi u teretnom sanduku, kako tijekom
upravljanja vozilom ne bi došlo do njegova pomicanja.
Ukoliko osobe odgovorne za utovar tereta ne osiguraju uvjete iz stavka 1. ovoga
članka, vozač ne smije započeti prevoženje, već je u obvezi o tome izvijestiti
nadležnog čelnika.
Članak 24.
Ako se vozilom OS RH prevozi rasuti teret, teret ne smije prelaziti visinu stranice teretnog sanduka, a u slučaju postojanja opasnosti od njegova ispadanja, mora biti pokriven ceradom i zaštićen.
Članak 25.
Pri prijevozu tereta koji premašuje najudaljenije točke vozila (ispred vozila,
iza vozila), teret mora biti propisno označen.
Vozač vozila OS RH kojim se prevozi teret koji premašuje najudaljenije točke
vozila, ne smije se uključiti u javni promet, ukoliko nisu poduzete sve
propisane mjere.
Članak 26.
Za vrijeme izvođenja obuke iz upravljanja vozilima OS RH unutar vojnih objekata, prijevoz tereta je dopušten pod uvjetom da je kandidat za vozača vozila OS RH prethodno ostvario najmanje 10 sati vožnje.
Članak 27.
Za vrijeme izvođenja obuke iz upravljanja vozilima OS RH nije dopušten prijevoz opasnih tvari i tereta koji premašuje najudaljenije točke vozila.
Članak 28.
Vozila OS RH u javnom cestovnom prometu mogu vući razna oružja i oruđa.
Vuča oružja i oruđa koja su predimenzionirana dopuštena je samo uz poduzimanje
propisanih mjera i odgovarajuću pratnju.
Članak 29.
Vozač-ročnik s odgovarajućom vozačkom dozvolom ima pravo upravljati nebojnim
vozilom OS RH za prijevoz tereta i radnim vozilom čija najveća dopuštena masa
nije veća od 12 000 kg, s tim da ne mogu upravljati sljedećim motornim vozilima:
– teretnim vozilom za prijevoz oštećenih vozila
– teretnim vozilom za prijevoz osoba
– dizalicom
– sanitetskim vozilom
– vatrogasnim vozilom
– vozilom za prijevoz posmrtnih ostataka
– vozilom za prijevoz opasnih tvari
– inženjerijskim nosačem lansirnog mosta i nosačem pontonskog mosta
– vozilom za posebne namjene u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu i protuzračnoj
obrani
– vojno policijskim vozilom.
Članak 30.
Za upravljanje slijedećim vrstama vozila potrebna su dva vozača (vozač i
suvozač):
– skupine vozila namijenjenih za prijevoz bojnih vozila, inženjerijskih
strojeva, oruđa, specijalnih i drugih tereta, ukoliko ukupna nosivost oba
vozila prelazi 25 tona nosivosti
– vozila za prijevoz opasnih tvari
– dizalice od 15 i više tona nosivosti
– vatrogasnog vozila s preko 15 uređaja za gašenje požara
– cisterne za prijevoz goriva od 10 000 litara i veće nosivosti.
VI. DOPUŠTENO VRIJEME UPRAVLJANJA
Članak 31.
Vozač vozila OS RH koji upravlja autobusom ili teretnim vozilom ili skupom
vozila čija je najveća dopuštena masa veća od 3 500 kg, ne smije neprekidno
upravljati vozilom dulje od četiri i pol sata u javnom cestovnom prometu.
Kada se upućuju na izvršenje zadaće čije je ukupno trajanje dulje od devet sati
u tijeku 24 sata, potrebna su dva vozača (vozač i suvozač).
Neprekidnim upravljanjem vozilom OS RH smatra se vrijeme u kojem vozač nije imao
prekid u upravljanju od najmanje 45 minuta ili više prekida od najmanje 15
minuta.
Ukupno trajanje upravljanja vozilima iz stavka 1. ovoga članka ne smije biti
dulje od 9 sati u tijeku 24 sata.
Članak 32.
Ukupno trajanje upravljanja vozilima OS RH koja se kreću u organiziranoj koloni vozila OS RH, ne smije biti dulje od 9 sati u tijeku 24 sata.
Članak 33.
Vozač vozila OS RH prije početka radnog dana ili prije upućivanja na novu
vozačku zadaću, mora imati odmor u neprekidnom trajanju od najmanje 12 sati.
Odmor iz stavka 1. ovoga članka vozač vozila OS RH u pravilu koristi izvan
vozila.
Iznimno, vozač vozila OS RH može provesti odmor iz stavka 1. ovoga članka u
vozilu, ako je vozilo opremljeno uređenim ležajem i ako se za to vrijeme vozilo
ne kreće.
VIII. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 34.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 023-03/07-04/2
Urbroj: 512-01-07-1
Zagreb, 4. travnja 2007.
Ministar
Berislav Rončević, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |