|
|
|
|
1876
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 14. stavka 2. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku davanja naknadnog odobrenja na Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi od 5. prosinca 2006. i Pravilnika izmjenama i dopunama Pravilnika o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi od 26. veljače 2007., pokrenutom na temelju zahtjeva Ministarstva kulture, sa sjedištem u Zagrebu, Runjaninova ulica 2, na temelju odluke Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, s 83 sjednice, održane 24. svibnja 2007., donosi
I. Naknadno se odobravaju državne potpore za poticanje kulture i zaštitu
baštine te za poticanje audiovizualne industrije sadržane u Pravilniku o
izmjenama i dopunama Pravilnika o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba
u kulturi od 5. prosinca 2006. i od 26. veljače 2007., jer su iste sukladne s
odredbama Zakona o državnim potporama.
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. ZAPRIMANJE ZAHTJEVA
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 15.
prosinca 2006., od Ministarstva kulture (dalje: Ministarstvo), podnesak od 12.
prosinca 2006., klasa: 612-01/06-01/1659, urbroj: 532-10-03/1-06-03, u čijem je
privitku dostavljen Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o izboru i
utvrđivanju programa javnih potreba u kulturi, klasa: 612-01/05-01/1659, urbroj:
632-10-03/1-09-01, od 5. prosinca 2006. objavljen u »Narodnim novinama« br.
135/06 (dalje: Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika).
Budući da dostavljena dokumentacija nije bila dostatna za donošenje meritorne
odluke, Agencija je zahtjevom od 3. siječnja 2007., klasa: 430-01/2006-03/36,
urbroj: 580-03-06-43-3, od Ministarstva zatražila da naknadno uskladi Pravilnik
o izmjenama i dopunama Pravilnika sa Zakonom o državnim potporama (»Narodne
novine«, br. 140/05; dalje: ZDP), i Uredbom o državnim potporama (»Narodne
novine« 121/03; dalje: Uredba), te da dostavi ispunjen i od ovlaštene osobe
ovjeren Obrazac prijave državne potpore (dalje: Obrazac prijave). Uredba se
primjenjuje sukladno članku 10. Uredbe o državnim potporama (»Narodne novine«,
br. 50/06).
Također, Agencija je u rečenom zahtjevu dala osnovne naputke i objašnjenja u
svezi usklađenja Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika od 5. prosinca
2006. sa ZDP-om.
Dana 24. siječnja 2007., Agencija je od Ministarstva zaprimila očitovanje,
klasa: 612-01/06-01/1659, urbroj: 542-10-01/6-07-05, od 18. siječnja 2007. U
očitovanju je u bitnome navedeno da je u tijeku izrada Nacrta prijedloga Zakona
o audiovizualnoj djelatnosti kojim će se urediti sustav državne potpore za film,
dok državne potpore za kulturu predstavljaju državne potpore male vrijednosti.
Međutim, s obzirom da Ministarstvo nije dostavilo usklađeni tekst Pravilnika o
izmjenama i dopunama Pravilnika sa ZDP-om, Agencija je požurnicom od 19. veljače
2007., klasa: UP/I 430-01/2007-03/25, urbroj: 580-03-07-43-4, od Ministarstva,
ponovo zatražila dostavu usklađenog Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika
te Obrazac prijave.
Dana 1. ožujka 2007. Ministarstvo je dostavilo Obrazac prijave državne potpore,
dok je 6. travanja 2007. dostavljen Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika
od 26. veljače 2007., klasa: 612-01/06-01/1659, urbroj: 532-10-03/1-07-08.
S obzirom na naprijed navedeno, Ministarstvo je prije donošenja Pravilnika o
izmjenama i dopunama Pravilnika od 5. prosinca 2006. i 26. veljače 2007.,
sukladno članku 12. stavku 1. ZDP-a, bilo u obvezi isti dostaviti Agenciji na
prethodno odobrenje, a što je propustilo učiniti. Stoga, u konkretnom slučaju
Agencija temeljem članka 14. stavku 2. ZDP-a provodi postupak naknadnog
odobrenja.
2. OPIS PRAVILNIKA O IZMJENAMA I DOPUNA PRAVILNIKA
Izmjene i dopune Pravilnika odnose se na Pravilnik izboru i utvrđivanju programa
javnih potreba u kulturi (»Narodne novine«, br. 7/01 i 60/01; dalje: Pravilnik)
donesen na temelju članka 10. točke a) Zakona o financiranju javnih potreba u
kulturi (»Narodne novine« br. 58/90 i 27/93). Pravilnik je donesen prije
stupanja na snagu Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, br. 47/03 i
60/04)
Pravilnikom se određuju rokovi, kriteriji i postupak izbora kulturnih projekata
i akcija, te se utvrđuju programi javnih potreba u kulturi za koji se sredstva
osiguravaju u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Utvrđivanje kulturnih programa je od interesa za razvitak kulture Republike
Hrvatske i njihovo uvrštavanje u program javnih potreba u kulturi provodi se
putem Javnog poziva kojeg raspisuje Ministarstvo.
Javni poziv odnosi se na određeno područje kulture za koje se mogu predlagati
programi, a koji se između ostalog odnose na programe za knjigu i nakladništvo
te programe za audiovizualne djelatnosti.
Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika od 5. prosinca 2006. i 26. veljače
2007. dostavljen je Agenciji jer je Pravilnik uvršten u Popis važećih programa i
drugih akata kojim su odobrene ili dane opće državne potpore do stupanja na
snagu Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, br. 47/03 i 60/04) zbog
neusklađenosti istih s odredbama rečenog Zakona i stoga predstavlja postojeću
državnu potporu.
Popis je izrađen temeljem članka 21. ZDP-a, iz kojeg proizlazi da je Agencija,
osim izrade rečenog Popisa, bila dužna, isti zajedno s prijedlogom zaključaka o
njihovom usklađenju s odredbama ZDP-a,dostaviti Vladi Republike Hrvatske (dalje:
Vlada RH).
U Popisu je u odnosu na Pravilnik navedeno da je isti potrebno uskladiti u
odnosu na intenzitet državne potpore za kulturu iz članka 40. i 41. Uredbe.
Vlada RH prihvatila je Popis Zaključkom od 2. ožujka 2006., klasa:
421-01/06-02/01, urbroj: 5030116-06-2. Točkom 2. rečenog Zaključka Vlade RH,
zadužena su tijela središnje državne uprave, te pravne osobe koje dodjeljuju ili
upravljaju državnim potporama, da u suradnji s Agencijom, usklade ili predlože
Vladi RH, usklađivanje važećih propisa, programa i drugih akata kojima su
odobrene ili dane državne potpore, sukladno Popisu.
Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika od 5. prosinca 2006., predviđeno
je da stručna-savjetodavna Vijeća prilikom vrednovanja programa za knjigu i
nakladništvo odnosno programa za audiovizualne djelatnosti, posebno vrednuju i
značenje rečenih programa za razvitak hrvatske kulture.
Osim toga, državna potpora za financiranje audiovizualne industrije može se
dodijeliti poduzetnicima do 50 posto ukupnih troškova pojedinog programa, dok
nositelj programa može utrošiti najviše do 20 posto odobrenih sredstava na
produkciju izvan Republike Hrvatske.
U Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika od 26. veljače 2007. navedeno je
da se državna potpora koje se odnose na financiranje knjige i nakladništva te na
audiovizualne djelatnosti, može dodijeliti fizičkim i pravnim osobama
(poduzetnicima) koji prilikom obavljanja gospodarske djelatnosti sudjeluju u
prometu roba i usluga, te da se takvi programi prethodno prijavljuju Agenciji na
odobrenje.
3. ODLUKA VIJEĆA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) razmatralo je Pravilnik o
izmjenama i dopunama Pravilnika od 5. prosinca 2006. i 26. veljače 2007. na
svojoj 83. sjednici, održanoj 24. svibnja 2007.
Prilikom donošenja odluke Vijeće je uzelo u obzir sve činjenice iz dostavljenih
Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika i Obrasca prijave državne potpore.
Vijeće je utvrdilo da mjere sadržane u Pravilniku o izmjenama i dopunama
Pravilnika od 5. prosinca 2006., opisane u točki 2. obrazloženja ovog rješenja
predstavljaju državnu potporu iz članka 3. stavka 1. ZDP-a.
Vijeće je utvrdilo da je u konkretnom slučaju riječ o državnim potporama, jer
sredstva predviđena u Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika predstavljaju
državna sredstva; utvrđeno je kako sredstva predstavljaju potporu koja korisniku
potpore daju ekonomsku prednost koju isti ne bi ostvario kroz svoje redovno i
normalno poslovanje; dodjelom sredstava ostvaruje se selektivnost, tj. ista
utječe na ravnotežu između poduzetnika i njegove konkurencije; dodjelom
sredstava postoji mogućnost narušavanja tržišnog natjecanja davanjem prednosti
na tržištu korisniku državne potpore osobito u mjeri u kojoj to može utjecati na
ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike Hrvatske iz Sporazuma o
stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i
njihovih država članica (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 14/01,
14/04, 1/05 i 7/05; dalje: SSP).
Nadalje, člankom 4. stavkom 1. ZDP-a propisana je opća zabrana davanja državnih
potpora koje narušavaju ili bi mogle narušiti tržišno natjecanje davanjem
prednosti na tržištu korisniku državne potpore bez obzira na oblik državne
potpore u mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih
obveza Republike Hrvatske iz SSP-a, dok su člankom 4. stavkom 2. i 3. ZDP-a
propisana izuzeća od opće zabrane.
S obzirom da se državne potpore sadržane u Pravilniku o izmjenama i dopunama
Pravilnika odnose na kulturu, Vijeće je moralo utvrditi može li se na takve
potpore primijeniti izuzeće iz članka 4. stavka 3. točke b) ZDP-a, temeljem
kojeg se iznimno mogu ocijeniti sukladnim ZDP-u državne potpore namijenjene
poticanju kulture i zaštiti baštine.
Da bi postojala mogućnost primjene izuzeća iz članka 4. stavka 3. točke b) ZDP-a
predložene državne potpore moraju biti sukladne članku 40. i 41. Uredbe.
Iz članka 40. Uredbe proizlazi da su državne potpore za poticanje kulture i
zaštite baštine namijenjene projektima koji su značajni za razvoj hrvatske
kulture, sukladne članku 4. stavku 3. točki b) ZDP-a.
Sukladno odredbi iz članka 41. stavka 1. Uredbe, državne potpore za poticanje
audiovizualne industrije mogu se dodijeliti pod uvjetom da sadržaj produkcije
mora biti značajan za razvoj hrvatske kulture, intenzitet državne potpore mora
biti ograničen na 50 posto ukupnih troškova te nositelj prava može utrošiti do
20 posto proračuna produkcije izvan Republike Hrvatske.
Primjenom rečenih članka na konkretan slučaj, Vijeće je u odnosu na državne
potpore za kulturu predviđene Pravilnikom o izmjenama i dopunama Pravilnika od
5. prosinca 2006., opisane u obrazloženju ovog rješenja, utvrdilo da je riječ o
državnim potporama za poticanje kulture i zaštitu baštine iz članka 40. i 41.
Uredbe, odnosno da je intenzitet državne potpore predviđen u Pravilniku o
izmjenama i dopunama Pravilnika od 5. prosinca 2006 usklađen s intenzitetom
državne potpore iz Uredbe, te da se na iste može primijeniti izuzeće iz članka
4. stavka 3. točke b) ZDP-a,
Vijeće je nadalje, utvrdilo da je u Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika
od 26. veljače 2007. predviđeno da se programi koji se odnose na knjigu i
nakladništvo te financiranje audiovizualne industrije namijenjeni poduzetnicima,
moraju prijaviti Agenciji na odobrenje, kao što je to i propisano člankom 11. i
12. ZDP-a.
Slijedom navedenog, s obzirom da se na državne potpore za poticanje kulture i
zaštitu baštine te za poticanje audiovizualne industrije sadržane u Pravilniku o
izmjenama i dopunama Pravilnika o izboru i utvrđivanju programa javnih potreba u
kulturi od 5. prosinca 2006. i 26. veljače 2007., doneseni bez rješenja
Agencije, može primijeniti izuzeće iz članka 4. stavka 3. točke b) ZDP-a, Vijeće
je na iste dalo naknadno odobrenje sukladno članku 14. stavku 2. ZDP-a. Stoga je
odlučeno kao u točki I. izreke ovog rješenja.
Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika te Pravilnik, predstavljaju pravni
temelj za donošenje pojedinačnih programa za financiranje javnih potreba u
kulturi, koje je Ministarstvo u obvezi dostaviti Agenciji na odobravanje
sukladno članku 12. stavku 1. ZDP-a, kao što je to i predviđeno Pravilnikom o
izmjenama i dopunama Pravilnika od 26. veljače 2007.
Također, Vijeće upućuje na mišljenje Agencije od 23. ožujka 2005., klasa:
430-01/2004-03/44, urbroj: 580-03-04-29-4.
U navedenom mišljenju Agencije, između ostalog navedeno je u kojim slučajevima
sredstva koja dodjeljuje Ministarstvo kulture (Uprava za međunarodnu kulturnu
suradnju, Uprava za zaštitu kulturne baštine, Uprava za kulturni razvitak i
stvaralaštvo, Uprava za knjigu i nakladništvo) za ostale programe kao što su npr.
zaštita baštine, istraživanje u kulturi ili multimedijski programi,
predstavljaju državnu potporu sukladnu ZDP-u, odnosno u kojim slučajevima
sredstva ne predstavljaju državnu potporu budući se radi o sredstvima koja se
dodjeljuju korisnicima koju ne mogu biti korisnicima državne potpore (primjerice
arhivi, muzeji i sl.).
U rečenom mišljenju Ministarstvo je također upozoreno s mogućnošću dodjele
državnih potpora male vrijednosti koje su bile određene člankom 5. Uredbe. Ovim
putem Vijeće skreće pozornost da su 3. svibnja 2007., objavom Odluke o
objavljivanju pravila o potporama malih vrijednosti (»Narodne novine«, br.
45/07), kojom je usvojena Uredba Komisije Europskih zajednica, br. 1998/2005, od
15. prosinca 2006., o primjeni članka 87. i 88. Ugovora o Europskoj zajednici na
potpore male vrijednosti (Službeni list Europske unije, serija L, br. 379, od
28. prosinca 2006., str. 5 do 10), stupila na snagu nova pravila za potpore male
vrijednosti.
Temeljem članka 18. ZDP-a, Agencija rješenja iz članka 14. stavka 2. ZDP-a,
objavljuje u »Narodnim novinama«. Stoga je odlučeno kao u točki II. izreke ovog
rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje konačno je u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovoga
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2007-03/25
Urbroj: 580-03-07-43-7
Zagreb, 24. svibnja 2007.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |