|
|
|
|
1879
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Drugom vijeću za odlučivanje o ustavnim tužbama, u sastavu sutkinja Jasna Omejec, predsjednica Vijeća, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Mrkonjić, Emilija Rajić i Vice Vukojević, članovi Vijeća, odlučujući o ustavnoj tužbi Z. R. iz Z., kojeg zastupa Ž. S., odvjetnik iz Z., na sjednici održanoj 16. svibnja 2007. godine, jednoglasno je donio
I. Ustavna tužba se usvaja.
II. Općinski sud u Zagrebu dužan je donijeti odluku u predmetu koji se vodi
pred tim sudom pod poslovnim brojem: Pr-154/94 u najkraćem mogućem roku, ali
ne duljem od šest (6) mjeseci, računajući od prvog idućeg dana nakon objave
ove odluke u »Narodnim novinama«.
III. Na temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02. –
pročišćeni tekst), podnositelju ustavne tužbe, Z. R. iz Z., B. 43, određuje
se primjerena naknada zbog povrede ustavnog prava iz članka 29. stavka 1.
Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 41/01. – pročišćeni tekst)
u iznosu od 10.500,00 kn.
IV. Naknada iz točke III. izreke ove odluke bit će isplaćena iz državnog
proračuna, u roku od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva podnositelja
za njezinu isplatu.
V. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Na temelju članka 63. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), podnositelj je 2. svibnja 2005. podnio ustavnu tužbu radi duljine parničnog postupka.
ČINJENICE VAŽNE ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
2. Podnositelj je 26. siječnja 1994. podnio tužbu Općinskom sudu u Zagrebu
protiv tuženika, »A.« d.o.o. Z., radi isplate.
Do 5. studenoga 1997. održana su 3 ročišta, a nakon toga do izvješća suca
Općinskog suda u Zagrebu od 19. svibnja 2006. još 11 ročišta.
U postupku je saslušan podnositelj osobno te svjedok P. Š., a provedeno je i
financijsko vještačenje, koje je i dopunjavano.
Na ročištu 3. svibnja 2005. dodatno je saslušan podnositelj, koji je predlagao
provođenje dopunskog financijskog vještačenja, što je sud odbio te je obvezao
podnositelja da konačno postavi tužbeni zahtjev.
U očitovanju od 24. travnja 2007. raspravni sudac je naveo da je postupak i
dalje u tijeku, da u postupku nije donijeta odluka o meritumu stvari te da je
sljedeće ročište zakazano za 17. svibnja 2007. godine.
PRAVO VAŽNO ZA USTAVNOSUDSKI POSTUPAK
3. Za ovaj ustavnosudski postupak mjerodavne su odredbe članka 29. stavka 1.
Ustava Republike Hrvatske i članka 63. Ustavnog zakona.
Ustavna tužba je osnovana.
4. Svoju odluku Ustavni sud obrazlaže sljedećim utvrđenjima:
4.1. Postupak pred Općinskim sudom u Zagrebu započeo je 26. siječnja 1994.
godine.
Duljina postupka uzima se u obzir od 5. studenoga 1997., kad je Zakonom o
potvrđivanju stupila na snagu, u odnosu na Republiku Hrvatsku, Konvencija za
zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i Protokoli broj: 1, 4, 6, 7 i 11 uz
Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine –
Međunarodni ugovori«, broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst, 8/99. – ispravak, u
daljnjem tekstu: Konvencija). Protokol broj: 12 na snazi je u odnosu na
Republiku Hrvatsku od 1. travnja 2005. (Zakon o potvrđivanju Protokola br. 12 uz
Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, »Narodne novine –
Međunarodni ugovori«, broj 14/02. i Objava o stupanju na snagu Protokola br. 12
uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, »Narodne novine –
Međunarodni ugovori«, broj 9/05.), a Protokol broj: 13 od 1. srpnja 2003. (Zakon
o potvrđivanju Protokola br. 13 uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i
temeljnih sloboda, o ukidanju smrtne kazne u svim okolnostima, »Narodne novine
– Međunarodni ugovori«, broj 14/02. i Objava o stupanju na snagu Protokola br.
13 uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, »Narodne novine
– Međunarodni ugovori«, broj 13/03.).
U članku 6. stavku 1. Konvencije jamči se svakome pravo da, radi utvrđivanja
njegovih prava i obveza građanske naravi ili u slučaju podizanja optužnice za
kazneno djelo protiv njega, zakonom ustanovljeni neovisni i nepristrani sud u
razumnom roku ispita njegov slučaj.
Ustavna tužba podnesena je 2. svibnja 2005., a do tog dana postupak nije
pravomoćno okončan pa Ustavni sud utvrđuje da je do dana podnošenja ustavne
tužbe postupak trajao ukupno jedanaest (11) godina, tri (3) mjeseca i šest (6)
dana, a od dana stupanja na snagu Konvencije do dana podnošenja ustavne tužbe
postupak je trajao sedam (7) godina, pet (5) mjeseci i dvadeset sedam (27)
dana.
4.2. POSTUPANJE NADLEŽNOG SUDA
Postupak se u razmatranom, pravnorelevantnom razdoblju vodio pred Općinskim sudom u Zagrebu u trajanju preko sedam godina. Tijekom tog razdoblja održano je 11 ročišta, saslušani su svjedoci i provedeno financijsko vještačenje.
4.3. PONAŠANJE PODNOSITELJA USTAVNE TUŽBE(JEDNOG OD TUŽITELJA U PARNIČNOM POSTUPKU
Podnositelj ustavne tužbe pridonio je duljini trajanja postupka jer duže razdoblje, unatoč pozivu suda da to učini, nije konačno postavio tužbeni zahtjev.
4.4. SLOŽENOST SUDSKOG PREDMETA
Ustavni sud utvrđuje da se u konkretnom slučaju radi o složenom predmetu, ali to nije opravdanje za duljinu trajanja postupka u konkretnom slučaju.
OCJENA USTAVNOG SUDA
5. Ustavni sud utvrđuje da postupak do sada traje ukupno dulje od trinaest
godina te da još nije donijeta odluka o meritumu u prvom stupnju. Stoga, Ustavni
sud smatra da je podnositelju povrijeđeno pravo na suđenju u razumnom roku,
zajamčeno člankom 29. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske.
6. Imajući u vidu sve navedene činjenice i okolnosti, u smislu odredbe članka
63. stavka 2. Ustavnog zakona, donesena je odluka kao pod točkama I. i II.
izreke ove odluke.
7. Sukladno odredbi članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u
točkama III. i IV. izreke ove odluke.
Visinu naknade, zbog povrede ustavnog prava na donošenje sudske odluke u
razumnom roku, Ustavni sud, u pravilu, određuje za razmatrano, pravnorelevantno
razdoblje, uz iznimnu mogućnost uvažavanja nerazumno dugog razdoblja potpune
neaktivnosti suda i prije 5. studenoga 1997., što ovisi o osobitim okolnostima
svakog pojedinog slučaja.
Pri utvrđivanju visine naknade, na temelju članka 63. stavka 3. Ustavnog zakona,
Ustavni sud uzima u obzir sve okolnosti slučaja, imajući pritom u vidu i vrstu
postupka o kojemu se radi, napose s obzirom na njegovu hitnost, ali uz istodobno
uvažavanje ukupnih gospodarskih i socijalnih prilika u Republici Hrvatskoj.
8. Odluka o objavi (točka V. izreke) temelji se na odredbi članka 29. Ustavnog
zakona.
9. Predsjednik Općinskog suda u Zagrebu dužan je dostaviti Ustavnom sudu pisanu
obavijest o datumima donošenja i otpreme odluke u roku od osam (8) dana od dana
njene otpreme, a najkasnije osam (8) dana od isteka roka određenog u točki II.
izreke ove odluke. Ovaj nalog temelji se na članku 31. stavcima 4. i 5. Ustavnog
zakona.
Broj: U-IIIA-1952/2005
Zagreb, 16. svibnja 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednica Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |