|
|
|
|
1962
Na temelju članka 30. stavka 3. Zakona o Vladi Republike Hrvatske (»Narodne novine«, br. 101/98, 15/2000, 117/2001, 199/2003 i 30/2004), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 5. lipnja 2007. godine donijela
1. Donosi se Nacionalna strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s
invaliditetom od 2007. do 2015. godine, u tekstu koji je sastavni dio ovog
Zaključka.
2. Ovaj Zaključak i Nacionalna strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s
invaliditetom od 2007. do 2015. godine, objavit će se u »Narodnim novinama«.
Klasa: 562-01/07-01/02
Urbroj: 5030108-07-1
Zagreb, 5. lipnja 2007.
Predsjednik
dr. sc. Ivo Sanader, v. r.
1. UVOD
1.1. OPĆENITO
Temeljno opredjeljenje Republike Hrvatske za provođenjem aktivne politike
ljudskih prava proizlazi iz usvajanja ključnih međunarodnih dokumenata, kao i
suvremenih standarda na ovom području, te se odražava u njihovoj ugradnji u
nacionalni zakonodavni okvir i provedbi u praksi. Pri tome je posebice potrebno
skrbiti o zaštiti ranjivih društvenih skupina, kao što su osobe s invaliditetom
te djeca s teškoćama u razvoju.
Nastavno na postojeće zakonodavstvo, kao i na dosadašnju provedbu i rezultate
Nacionalne strategije jedinstvene politike za osobe s invaliditetom od 2003. –
2006., Vlada Republike Hrvatske donosi novi dokument Nacionalnu strategiju
izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom od 2007. do 2015. godine
(dalje: Nacionalna strategija) s ciljem napretka te daljnjeg snaženja zaštite
prava osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju. Stvaranje
sveobuhvatnoga domaćega pravnog okvira pretpostavlja i kontinuirano praćenje
razvoja međunarodnih standarda, kako bi se osobama s invaliditetom osigurala
najviša razina suvremene zaštite, pristupačnost svim pravima i njihovo
ostvarivanje bez diskriminacije. Zadaća je Nacionalne strategije uskladiti sve
politike djelovanja na području zaštite osoba s invaliditetom s dostignutim
standardima na globalnoj razini, ali i svim trendovima koji imaju za cilj
nastojanje da sva područja života i djelovanja budu otvorena i pristupačna
osobama s invaliditetom.
U Republici Hrvatskoj se politika prema osobama s invaliditetom stoga zasniva na
suvremenim međunarodnim standardima, koji uključuju i temeljna načela ljudskih
prava kao što je načelo nediskriminacije, te načelo međuzavisnosti i
nedjeljivosti svih ljudskih prava, a što čini nužnim ostvarivanje pristupačnosti
svih građanskih i političkih, kao i socijalnih, kulturnih i gospodarskih prava
osobama s invaliditetom.
Pri tome, suradnja s udrugama osoba s invaliditetom kao dio partnerskog odnosa
Vlade Republike Hrvatske i civilnog društva, pridonosi integraciji osoba s
invaliditetom u tokove društva.
1.2. MEĐUNARODNI OKVIR
Međunarodni pravni instrumenti koje je Republika Hrvatska ratificirala1 čine dio
unutarnjega pravnog poretka Republike Hrvatske i po pravnoj su snazi iznad
zakona. Hrvatski sudovi također izravno primjenjuju međunarodne ugovore i to
sudeći temeljem Ustava i zakona, ali i međunarodnih ugovora kojih je Republika
Hrvatska stranka i koji su dio domaćega pravnog sustava2. Slijedom ovakvoga
suvremenoga ustavnog određenja, a uz sveobuhvatno uvažavanje i promicanje
temeljnog načela na ovom području – načela nediskriminacije, Republika Hrvatska
ima široku osnovu za usklađivanje svojeg zakonodavstva na području zaštite prava
osoba s invaliditetom, kao i za njegov daljnji razvoj, a posebice kada se radi o
konkretnoj primjeni u sudskoj praksi.
Republika Hrvatska već je svojim dosadašnjim praćenjem, odnosno usvajanjem
međunarodne regulative pokazala pripadnost krugu demokratskih zemalja koje
uvažavaju načela demokracije, pravne države i vladavine prava, te poštivanja
ljudskih prava. Vezano uz područje od posebnog interesa za osobe s
invaliditetom, Republika Hrvatska je u svoj pravni sustav ugradila načela Opće
deklaracije o ljudskim pravima, te je postala stranka: Međunarodnog pakta o
građanskim i političkim pravima, Međunarodnog pakta o ekonomskim, socijalnim i
kulturnim pravima, Konvencije o uklanjanju svih oblika rasne diskriminacije,
Konvencije o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena, Konvencije protiv
mučenja i drugih oblika okrutnog, nečovječnog ili ponižavajućeg postupanja ili
kažnjavanja, Konvencije o pravima djeteta, kao i njihovih dodatnih protokola.
1.2.1.Ujedinjeni narodi
Konvencija o pravima osoba s invaliditetom Ujedinjenih naroda3 rezultat je
kontinuiranog i učinkovitog djelovanja osoba s invaliditetom u svojim sredinama,
ali i njihove aktivnosti na globalnoj razini, posebice u svrhu prepoznavanja i
izjednačavanja potreba ove vrlo široko zastupljene skupine u društvu. U tom
svjetlu posebno je značajan međunarodni skup osoba s invaliditetom u Japanu, na
kojem je 2002., u prisutnosti izaslanstava iz 109 država, donesena Deklaracija
iz Sappora kojom se bezrezervno tražilo donošenje Konvencije Ujedinjenih naroda,
kao i aktivno sudjelovanje osoba s invaliditetom u njezinoj izradi.
Svrha Konvencije o pravima osoba s invaliditetom sadržana je u njezinom 1.
članku koji ju definira kao »unapređivanje, zaštitu i osiguranje punog i
ravnopravnog uživanja ljudskih prava i temeljnih sloboda osoba s invaliditetom i
unapređenje njihovog urođenog dostojanstva«. Tematska područja Konvencije
ogledaju se u općim načelima, kao što su: nediskriminacija, sudjelovanje i
uključivanje u društvo, poštivanje razlika, jednake mogućnosti, pristupačnost,
jednakost između muškaraca i žena, te poštivanje djece s teškoćama u razvoju.
Uz Konvenciju je usvojen i Fakultativni protokol kojim se uspostavlja sustav
pojedinačnih pritužbi za osobe kojima su od strane država stranaka povrijeđena
prava po Konvenciji.
Republika Hrvatska je, nastavno na već iskazanu podršku pregovaračkom procesu,
kao i izradi samog teksta Konvencije4, među prvih dvadeset država pristupila i
njenom potpisivanju dana 30. ožujka 2007. godine. Stoga sadašnji zakonski okvir
i potpora, koju Konvencija uživa među osobama s invaliditetom, predstavljaju
dodatni poticaj i obvezu hrvatske Vlade da Konvenciju učini dijelom
zakonodavstva i svakidašnjom praksom, ali i potrebu da ona zaživi u svijesti
pojedinca kao opće dobro.
1.2.2. Vijeće Europe
Ključni dokument koji usmjerava djelovanje europskih država na ovom području u
sljedećih deset godina je Akcijski plan Vijeća Europe za promicanje prava i
potpunog sudjelovanja u društvu osoba s invaliditetom: poboljšanje kvalitete
života osoba s invaliditetom u Europi 2006. – 20155. On sadrži smjernice za
unapređenje svih temeljnih područja djelovanja od interesa za osobe s
invaliditetom, a na načelima nediskriminacije, jednakih mogućnosti, te
uključivanja osoba s invaliditetom u društvene procese i procese odlučivanja.
Republika Hrvatska je odlučna učiniti ove smjernice dijelom Nacionalne
strategije i na taj način pridonijeti integraciji europskih standarda u svoje
zakonodavstvo i praksu.
Republika Hrvatska je ratificirala Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i
temeljnih sloboda Vijeća Europe6 i sve dosadašnje protokole – instrumente kojima
se jamče građanska i politička prava pojedincima, kojima je također utemeljen
Europski sud za ljudska prava kao mehanizam njihove zaštite. Konvencijom se
zabranjuje diskriminacija7 po bilo kojoj osnovi, a što se odnosi i na osobe s
invaliditetom.
Posebice je važan Protokol br. 12 uz Konvenciju8, kojeg je Republika Hrvatska
stranka, a koji sadrži odredbu o općoj zabrani diskriminacije i također
omogućuje osobama s invaliditetom u zemljama strankama rješavanje sporova pri
Europskom sudu za ljudska prava.
Republika Hrvatska je stranka i Europske socijalne povelje9, koja člankom 15.
propisuje kako svaka osoba s invaliditetom ima pravo na profesionalnu izobrazbu,
kao i na socijalnu i profesionalnu rehabilitaciju, neovisno o podrijetlu i
naravi svojeg invaliditeta, uz istovremeno obvezivanje država stranaka na
poduzimanje odgovarajućih mjera u cilju ostvarenja navedenih prava.
1.2.3. Europska unija
Republika Hrvatska kao kandidatkinja za članstvo u Europsku uniju ima obvezu
prilagoditi svoje zakonodavstvo acquisu communautaireu, pravnoj stečevini
Europske unije, a koje se odnosi i na područje vezano uz osobe s invaliditetom,
posebice na zabranu njihove diskriminacije po bilo kojoj osnovi.
Članak 1. Ugovora iz Amsterdama10 uvodi poštivanje ljudskih prava i temeljnih
sloboda kao jedno od zajedničkih načela na kojima počiva ustrojstvo Europske
unije, dok se člankom 2. st. 5. omogućava poduzimanje mjera od strane Europske
unije u cilju suzbijanja diskriminacije s različitih osnova, gdje se konkretno
navodi i invaliditet.
Povelja o temeljnim pravima Europske unije11 predstavlja dokument Europske unije
u kojem se na jednom mjestu jamče politička i građanska prava. Iako ona do
proglašenja Ustava Europske unije neće imati pravno obvezujući učinak, njezina
je snaga u načelima koja proklamira, a podržavaju ih svi demokratski sustavi
europskih država. Poveljom se štiti dostojanstvo čovjeka, zabranjuje
diskriminacija i to konkretnim navođenjem invaliditeta12, te traži uključivanje
osoba s invaliditetom u život zajednice13.
U cilju snaženja djelovanja na području od interesa za osobe s invaliditetom,
tijekom Europske godine osoba s invaliditetom (2003.) na Europskom kongresu
osoba s invaliditetom 2002. donesena je Madridska deklaracija kojom se
proklamira prava osoba s invaliditetom kao punopravnih, integriranih i
nediskriminiranih građana s ravnopravnim pristupom svim društvenim bogatstvima.
Ostali brojni pravni izvori Europske unije koji pridonose daljnjem usklađivanju
nacionalnog zakonodavstva na području od posebnog interesa za osobe s
invaliditetom su:
– Preporuka Vijeća od 4. lipnja 1998. o parkirnoj kartici za sobe s
invaliditetom 98/379/EZ;
– Rezolucija Vijeća od 17. lipnja 1999. o jednakim mogućnostima zapošljavanja za
osobe s invaliditetom 31999Y0702(01);
– Rezolucija Vijeća od 15. srpnja 2003. o promicanju zapošljavanja i socijalnoj
integraciji osoba s invaliditetom 32003G0724(01);
– Rezolucija Vijeća od 6. veljače 2003. – Mogućnost pristupa kojom se poboljšava
uključivanje osoba s invaliditetom u društvo temeljeno na znanju
320003G0218(03);
– Rezolucija Vijeća od 5. svibnja 2003. o jednakim mogućnostima obrazovanja i
izobrazbe za učenike i studente s invaliditetom 320030604(01);
– Rezolucija Vijeća od 6. svibnja 2003. o dostupnosti kulturne infrastrukture i
kulturnih aktivnosti osobama s invaliditetom.
Napomena: ostali tekst, prilozi i dodaci su ispušteni u
ovom info pregledu
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |