|
|
|
|
2047
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 13. stavka 1. i 2. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku donošenja odobrenja na Prijedlog Pravilnika o dodjeli jamstava Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, pokrenutom na zahtjev Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, sa sjedištem u Zagrebu, Prilaz Gj. Deželića 7, temeljem odluke donesene na 83. sjednici Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, održanoj 24. svibnja 2007., donosi
I. Odobrava se državna potpora sadržana u Prijedlogu Pravilnika o dodjeli
jamstava Hrvatske agencije za malo gospodarstvo.
II. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. ZAHTJEV ZA DONOŠENJE ODOBRENJA
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 23.
ožujka 2007., od Hrvatske agencije za malo gospodarstvo (dalje: HAMAG),
Prijedlog Pravilnika o dodjeli jamstava HAMAG-a (dalje: Prijedlog Pravilnika),
klasa: 421-02/03-1/01, urbroj: 567-20/24-07/0010, od 19. ožujka 2007.
S obzirom da nije bio u cijelosti usklađen s odredbama Zakona o državnim
potporama (»Narodne novine« broj 140/05, dalje: ZDP), 24. travnja 2007. Agencija
je zaprimila od HAMAG-a, prvu izmijenjenu verziju Prijedloga Pravilnika, klasa:
403-07/07-2/01, urbroj: 567-20/24-07/0004, od 20. travnja 2007. te Obrazac
prijave državne potpore.
Dostavljena verzija također nije bila u potpunosti usklađena sa ZDP-om.
U cilju usklađenja Prijedloga Pravilnika s odredbama ZDP-a, s predstavnicima
HAMAG-a održani su sastanci 13. travnja 2007. te 15. svibnja 2007.
Konačnu, usklađenu verziju Prijedloga Pravilnika i Obrazac prijave državne
potpore, Agencija je zaprimila 17. svibnja 2007.
Iz Prijedloga Pravilnika razvidno je da sadrži elemente državne potpore te da
kao takav predstavlja program iz članka 3. stavka 2. ZDP iz kojeg proizlazi da
se programom državne potpore smatra akt na temelju kojeg se, bez potrebe za
dodatnim provedbenim mjerama, unaprijed neodređenim korisnicima dodjeljuju
pojedinačne državne potpore.
2. PROPISI PRIMIJENJENI TIJEKOM POSTUPKAPRED AGENCIJOM
Osim odredbi ZDP-a, Agencija je u postupku primijenila:
– Uredbu o državnim potporama (»Narodne novine« broj 121/03; dalje: Uredba) koja
se primjenjuje sukladno članku 10. Uredbe o državnim potporama (»Narodne novine«
broj 50/06);
– pravila o potporama male vrijednosti sadržana u Uredbi Komisije Europskih
zajednica broj 1998/2006., od 15. prosinca 2006. (Službeni list Europske unije,
serija L, broj 379, 28.prosinca 2006.), koja su usvojena temeljem Odluke Vlade
Republike Hrvatske o objavljivanju pravila o potporama male vrijednosti i
objavljena u »Narodnim novinama« broj 45/07 (dalje: Uredba Komisije).
Agencija je, također, sukladno članku 6. stavku 4. ZDP i članku 70. Sporazuma o
stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država
članica i Republike Hrvatske (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj
14/01, 14/04, 1/05 i 7/05; dalje: SSP) primijenila Obavijest Komisije o primjeni
članka 87. i 88. Ugovora o EZ-u na državnu potporu u obliku jamstva (Službeni
list Europske unije, broj C broj 71, 11. ožujka 2000.).
3. OPIS PRIJEDLOGA PRAVILNIKA
3.1. Davatelj sredstava: Hrvatska agencija za malo gospodarstvo utemeljena
temeljem Zakona o poticanju razvoja malog gospodarstva (»Narodne novine«», broj
29/02) s ciljem davanja potpora osnivanju i razvoju poduzetništva u Republici
Hrvatskoj
3.2. Naziv: Prijedlog Pravilnika o dodjeli jamstava HAMAG-a
3.3. Cilj: Poticanje razvoja malog gospodarstva
3.4. Pravni temelj: Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva (»Narodne
novine«, broj 29/02)
3.5. Vrste državne potpore, intenzitet i visina opravdanih troškova, te klauzula
o kumulaciji
a) Temeljem članka 3. stavka 1. Prijedloga Pravilnika predviđena su jamstva kao
državne potpore male vrijednosti koja će se koristiti za troškove nabave
osnovnih i trajnih obrtnih sredstava, a udio obrtnih sredstava ne može biti veći
od 50 posto iznosa kredita.
b) Prijedlog Pravilnika u članku 4. predviđa dodjelu jamstava kao državnu
potporu male vrijednosti i to do iznosa kunske protuvrijednosti 1.500.000,00 EUR
po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan izdavanja jamstva.
Poduzetnicima koji obavljaju djelatnost cestovnog prometa (osim za nabavu vozila
za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji se bave cestovnim prijevozom
tereta za najamninu i naknadu) jamstvo ne smije prijeći iznos od 750.000,00 EUR
u kunskoj protuvrijednosti po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan
izdavanja jamstva. Daljnji uvjeti pod kojima se izdaje takvo jamstvo jesu: da
pokriva najviše do 80 posto iznosa kredita; da korisnik do dana izdavanja
jamstva nije za iste prihvatljive opravdane troškove već primio državnu potporu,
odnosno ukoliko je poduzetnik već ostvario pravo na državnu potporu za iste
opravdane troškove zbroj već dodijeljenih državnih potpora i potpora male
vrijednosti sadržana u jamstvu ne smije premašiti iznos dopuštenih državnih
potpora utvrđen propisima o državnim potporama; te da korisnik u razdoblju od
tekuće i protekle dvije fiskalne godine nije primio državne potpore male
vrijednosti koje premašuju iznos kunske protuvrijednosti 200.000,00 EUR po
srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan odobrenja potpore, odnosno
100.000,00 EUR kad se radi o poduzetnicima koji obavljaju djelatnost cestovnog
prijevoza, osim za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji
se bave cestovnim prijevozom tereta za najamninu i naknadu.
c) Članak 5. Prijedloga Pravilnika predviđa dodjelu jamstva subjektu malog
gospodarstva kada su kumulativni ispunjeni svi uvjeti da državno jamstvo ne
predstavlja državnu potporu temeljem članka 74. stavka 1. Uredbe, odnosno koji
nije u financijskim teškoćama, koji je u mogućnosti dobiti kredit po tržišnim
uvjetima na financijskom tržištu bez intervencije države, jamstvo mora biti
povezano s posebnom financijskom transakcijom, ograničeno po visini i vremenu
trajanja i ne smije pokrivati više od 80 posto neotplaćenog kredita ili druge
financijske obveze, te korisnik mora platiti tržišnu cijenu jamstva koja se
uglavnom odnosi na procjenu rizika povrata kredita odnosno jamstva.
d) Članak 6. stavak 2. Prijedloga Pravilnika odnosi se na jamstvo koje
predstavlja državnu potporu i to za male i srednje poduzetnike i regionalne
državne potpore.
da) Državne potpore za male i srednje poduzetnike.
Izračun godišnjeg iznosa potpore sadržane u jamstvu računa se na način da se
neotplaćeni iznos jamstva pomnoži s faktorom rizika (13 posto), te da se od tako
dobivenog iznosa odbiju sve naplaćene naknade. Tako dobiveni iznos ne smije
prijeći sljedeće intenzitete opravdanih troškova:
– za početna ulaganja
– 15 posto opravdanih troškova za male, odnosno 7,5 posto za srednje
poduzetnike,
– opravdani troškovi namijenjeni malim i srednjim poduzetnicima jesu troškovi za
materijala ulaganja (zemljište, zgrade, oprema) i za nematerijalna ulaganja
(nabava patenata, licenci, posebnih znanja i vještina (know-how) ili
nepatentiranog tehničkog znanja)
– troškovi otvaranja novih radnih mjesta koje čine troškovi bruto plaća za
novootvorena radna mjesta povezana s ulaganjem za dvogodišnje razdoblje,
– za ulaganja u područje koje ima pravo na regionalnu državnu potporu, državna
potpora može se dodijeliti do gornje granice određene u karti regionalnih
državnih potpora, pod uvjetom da se ulaganje očuva u tome području najmanje pet
godina nakon zaključenja ulaganja i da subjekt malog gospodarstva doprinese
najmanje 25 posto vrijednosti ulaganja iz vlastitih sredstava koja ne sadrže
državnu potporu,
– za savjetodavne usluge 50 posto opravdanih troškova vanjskih savjetnika koje
nemaju stalni ili periodični karakter i nisu povezane s njegovim redovitim
tekućim troškovima;
– za sudjelovanje na sajmovima i izložbama 50 posto opravdanih troškova za prvo
sudjelovanje na određenom sajmu ili izložbi za pokriće dodatnih troškova najma,
postavljanja i djelovanja izložbenog prostora.
db) Regionalne državne potpore
Intenziteti opravdanih troškova za materijalna i nematerijalna ulaganja u
područjima koja imaju pravo na regionalnu državnu potporu, primjenom formule
izračuna iznosa potpore iz članka 4. stavka 3. Prijedloga Pravilnika, ne smiju
prelaziti 65 posto u područjima A, te 30 posto u područjima B.
Nadalje, intenzitet opravdanih troškova umanjuje se za 15 posto u Područjima A
odnosno za 10 posto u Područjima B kada se radi o subjektima koji se bave
djelatnošću prometa.
Također, jamstva za nematerijalna ulaganja po navedenim intenzitetima opravdanih
troškova dodjeljuju se pod uvjetom da se sredstva iz kredita za koji se izdaje
jamstvo koriste isključivo kod korisnika kojemu je izdano jamstvo, da se
amortiziraju, nabavljaju po tržišnim uvjetima te da se iskazuju u bilanci stanja
korisnika najmanje pet godina.
dc) Klauzula o kumulaciji
Temeljem članka 6. stavak 7. Prijedloga Pravilnika određeno je da pojedini
subjekt malog gospodarstva, ukoliko je za iste prihvatljive opravdane troškove
već primio državnu potporu, ne može ostvariti pravo na državnu potporu u obliku
jamstva ukoliko zbroj već dodijeljenih državnih potpora i državnih potpora koje
se dodjeljuju putem jamstva temeljem članka 6. Prijedloga Pravilnika premašuju
iznos dopuštenih državnih potpora utvrđen propisima o državnim potporama.
3.6. Korisnici sredstava
Korisnici državnih potpora temeljem Prijedloga Pravilnika su mali i srednji
poduzetnici koji zadovoljavaju sve uvjete propisane pojedinim programima HAMAG-a.
Pravo na dodjelu jamstva nemaju mali i srednji poduzetnici čije investicije su
usmjerene na kupnju udjela u trgovačkim društvima, zatim u ugostiteljske
djelatnosti koje pružaju isključivo ili pretežno usluge točenja alkoholnih pića,
te u sredstva javnog priopćavanja.
Korisnici državnih potpore male vrijednosti sadržanih u jamstvu ne mogu biti
mali i srednji poduzetnici koji su u financijskim teškoćama, kojima državna
potpora služi za poticanje izvoza i za uspostavu distribucijske mreže u drugim
zemljama i njezine aktivnosti, za povlašteni tretman domaćih nad stranim
proizvodima, te za poduzetnike koji se bave cestovnim prijevozom tereta za
najamninu i naknadu.
Nadalje, korisnici državnih potpora za male i srednje poduzetnike te regionalnih
državnih potpora sadržanih u jamstvima ne mogu biti mali i srednji poduzetnici u
teškoćama te poduzetnici koji obavljaju djelatnost industrije čelika,
poduzetnici kojima državna potpora sadržana u jamstvu služi za poticanje izvoza,
za troškove nabave transportne opreme u sektoru prometa, te za djelatnost
brodogradnje i pomorskog prometa.
3.7. Instrument državne potpore: jamstvo
3.8. Izvori sredstava: sredstva su osigurana u Državnom proračunu Republike
Hrvatske za 2007. na poziciji A563026 – Jamstva za malo gospodarstvo.
Za razdoblje 2008.-2009. planira se korištenje bruto iznosa od 500.000.000,00 kn
na način da se godišnje iskoristi približno do 150.000.000,00 kn.
3.9. Naknada i godišnja naknada:
– 0,95 posto iznosa jamstva naplaćuje se kao jednokratna naknada prilikom
izdavanja jamstva; te
– 0,01 posto na neotplaćeni iznos glavnice naplaćuje se godišnje, kao godišnja
naknada (premija).
3.10. Trajanje važenja Pravilnika: od 1. lipnja 2007. do 31. prosinca 2009.
4. ODLUKA VIJEĆA ZA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) razmatralo je Prijedlog
Pravilnika na svojoj 83. sjednici održanoj 24. svibnja 2007.
Prilikom donošenja odluke Vijeće je uzelo u obzir sve činjenice iz Prijedloga
Pravilnika i Obrasca prijave.
Vijeće je u odnosu na mjere opisane u točki 3.5. a) i b) obrazloženja ovog
rješenja utvrdilo da iste predstavljaju državne potpore male vrijednosti
sadržane u Uredbi Komisije.
Vijeće je utvrdilo da mjere predviđene Prijedlogom Pravilnika, opisane u točki
3.5.da) i db) obrazloženja ovog rješenja predstavljaju državnu potporu iz članka
3. stavka 1. ZDP-a, odnosno Vijeće je utvrdilo da je u konkretnom slučaju riječ
o državnim potporama, jer se radi o transferu državnih sredstava; utvrđeno je
kako sredstva predstavljaju potporu koja korisnicima potpore donose ekonomsku
prednost koju isti ne bi ostvarili kroz svoje redovno i normalno poslovanje;
utvrđeno je kako se u konkretnom slučaju predložena sredstva dodjeljuju
pojedinim korisnicima na selektivnoj osnovi; utvrđeno je kako dodjelom sredstava
na način predviđen Prijedlogom Pravilnika postoji mogućnost narušavanja tržišnog
natjecanja davanjem prednosti na tržištu korisniku državne potpore osobito u
mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetnih obveza
Republike Hrvatske koje proizlaze iz SSP-a.
Člankom 4. stavkom 1. ZDP-a propisana je opća zabrana davanja državnih potpora
koje narušavaju ili bi mogle narušiti tržišno natjecanje davanjem prednosti na
tržištu korisniku državne potpore bez obzira na oblik državne potpore u mjeri u
kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike
Hrvatske iz SSP-a. Izuzeća od opće zabrane propisana su člankom 4. stavkom 2. i
3. ZDP-a.
S obzirom da se državne potpore sadržane u mjerama opisanim u točki 3.5. da) i
db) obrazloženja ovog rješenja odnose na male i srednje poduzetnike i regionalne
potpore, Vijeće je moralo utvrditi može li na takve potpore primijeniti izuzeća
iz članka 4. stavka 3. a) ZDP-a koje se odnosi na regionalne državne potpore
koje potiču gospodarski razvoj područja s neuobičajeno niskim životnim
standardom ili velikom nezaposlenosti i članka 4. stavka 3. d) ZDP-a koje se
odnosi na državne potpore za male i srednje poduzetnike namijenjene poticanju
određenih gospodarskih djelatnosti ili određenih gospodarskih područja.
Analizom intenziteta državnih potpora i opravdanih troškova za državne potpore
za male i srednje poduzetnike i regionalne državne potpore opisane u Prijedlogu
Pravilnika, odnosno točki 3.5. da) i db) obrazloženja ovog rješenja, Vijeće je
utvrdilo da su isti sukladni pravilima Uredbe koja se odnose na rečene vrste
državnih potpora.
Slijedom iznijetog Vijeće je odlučilo da Prijedlog Pravilnika predstavlja
program državne potpore iz članka 3. stavka 2. ZDP-a, te da se na državne
potpore za male i srednje poduzetnike može primijeniti izuzeće iz članka 4.
stavka 3. d) ZDP-a, dok se na regionalne državne potpore može primijeniti
izuzeće iz članka 4. stavka 3. a) ZDP-a.
Slijedom navedenog odlučeno je kao u točki I. izreke ovog rješenja.
Nadalje, s obzirom da su Prijedlogom Pravilnika predviđene regionalne državne
potpore za čiju je primjenu potrebno postojanje regionalne karte državnih
potpora Republike Hrvatske, koja još uvijek nije usvojena, Vijeće posebno skreće
pozornost da se do izrade navedene regionalne karte, državna jamstva koja se
odnose na regionalne državne potpore predviđene Prijedlogom Pravilnika, ne mogu
dodjeljivati.
Također, postojeće programe HAMAG-a »Rast i razvoj«, »Područje posebnog državnog
interesa«, »Novi poduzetnik«, »Obrtni kapital«te »Razvoj i nove tehnologije«
potrebno je uskladiti sa ZDP-om, jer oni predstavljaju temelj za pravilnu
primjenu Pravilnika, za koje je utvrđeno da nisu usklađeni sa ZDP-om, potrebno
je uskladiti s odredbama Pravilnika.
Temeljem članka 18. ZDP-a, a u svezi s člankom 13. stavkom 2. ZDP-a, rješenja
Agencije kojima se daje odobrenje na prijedlog akta koji sadrži državnu potporu
objavljuju se u »Narodnim novinama«. Stoga je Vijeće odlučilo kao u točki II.
izreke ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje konačno je u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2007-08/21
Urbroj: 567-03-07-17-04
Zagreb, 24. svibnja 2007.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |