|
|
|
|
2065
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, na temelju ovlasti za praćenje ostvarivanja ustavnosti i zakonitosti te izvješćivanja Hrvatskog sabora o uočenim pojavama neustavnosti i nezakonitosti, a na temelju članka 128. alineje 5. Ustava Republike Hrvatske i članka 104. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02. – pročišćeni tekst), na sjednici održanoj 20. lipnja 2007. godine, utvrdio je sljedeće
1. Ustavni sud Republike Hrvatske donio je 31. ožujka 1998. odluku broj:
U-I-762/1996, kojom je ukinuta odredba članka 40. stavka 2. Zakona o najmu
stanova (»Narodne novine«, broj 91/96). Istom odlukom Ustavni sud je odlučio da
ukinuta zakonska odredba prestaje važiti istekom šest mjeseci od dana objave
odluke u »Narodnim novinama«.
Odluka je objavljena u »Narodnim novinama«, broj 48 od6. travnja 1998.
Ukinuta odredba članka 40. stavka 2. Zakona o najmu stanova glasila je:
»(2) U slučaju iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka najmodavac može otkazati
ugovor o najmu stana sklopljen na neodređeno vrijeme samo u slučaju ako je
najmoprimcu osigurao drugi useljiv stan pod uvjetima za stanovanje koji nisu
nepovoljniji za najmoprimca.«
Navedena odredba odnosila se na otkazni razlog iz članka 21. stavka 1. Zakona o
najmu stanova, prema kojoj najmodavac (vlasnik) može otkazati ugovor o najmu
stana na neodređeno vrijeme, između ostaloga, ako u stan namjerava useliti sam
ili namjerava useliti svoje potomke, roditelje ili osobe koje je prema posebnim
propisima dužan uzdržavati.
Ustavni sud je u odluci o ukidanju odredbe članka 40. stavka 2. Zakona o najmu
stanova (t. III.12.) iskazao sljedeće stajalište:
»Osporenom se odredbom uvjetuje pravo najmodavca da zaštićenom najmoprimcu
otkaže ugovor o najmu stana kad u taj stan želi useliti sam ili namjerava
useliti svoje potomke, roditelje ili osobe koje je prema posebnim propisima
dužan uzdržavati, osiguravanjem najmoprimcu drugog useljivog stana pod uvjetima
za stanovanje koji nisu nepovoljniji za najmoprimca, dakle na isti način kao što
je to propisano u članku 21. stavku 2. Zakona o najmu, za koju je Sud utvrdio da
nije suglasna Ustavu. Stoga i ovdje stoje razlozi koji su navedeni pod III.6.,
zbog čega ju je i kao nedovoljno selektivnu trebalo ukinuti i glede zaštićenih
najmoprimaca, no zbog njezine povezanosti s odredbom stavka 1. istoga članka
trebalo je učinak njezinog ukidanja odgoditi u smislu odredbe članka 21. stavka
2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
13/91), što je učinjeno u točki I.2. odluke. U određenom roku od šest mjeseci
zakonodavac može na odgovarajući način urediti pretpostavke za otkaz u smislu
odredbe članka 40. stavka 1. podstavka 1. Zakona o najmu.
Uz navedeno, odredba članka 40. stavka 1. podstavka 2., u kojem slučaju drugi
odgovarajući stan najmoprimcu obvezno osigurava jedinica lokalne samouprave
odnosno Grad Zagreb, ne može biti od utjecaja na ocjenu ovdje osporene odredbe
stavka 2.«.
U privitku ovog Izvješća dostavljamo odluku Ustavnog suda broj: U-I-762/1996 od
31. ožujka 1998.
2. Vlada Republike Hrvatske izvijestila je Ustavni sud da je na 29. sjednici
Hrvatskog sabora, održanoj 29. siječnja 2003., provedena rasprava u prvom
čitanju o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova.
Ustavni sud primjećuje da Hrvatski sabor u razdoblju od dana objave navedene
odluke Ustavnog suda (6. travnja 1998.) do nastupa njezinog ukidnog učinka (6.
listopada 1998.) nije izmijenio ni dopunio članak 40. Zakona o najmu stanova u
skladu s pravnim stajalištem izraženim u navedenoj odluci Ustavnog suda niti je
to učinio do dana utvrđenja ovog Izvješća.
3. U razdoblju nakon odluke Ustavnog suda, odnosno prestanka važenja ukinute
zakonske odredbe, vlasnici stanova (najmodavci) pokrenuli su brojne postupke
pred nadležnim sudovima radi otkaza ugovora o najmu stanova, pozivom na odredbe
članka 40. stavka 1. podstavka 1. Zakona o najmu stanova.
Prema evidenciji ustavnosudskih predmeta, Ustavnom sudu podnijete su ustavne
tužbe protiv presuda kojima su sudovi odlučivali o tužbenim zahtjevima vlasnika
stanova (najmodavaca) o iseljenju najmoprimaca, a da u Zakonu o najmu stanova
prethodno nisu utvrđene pretpostavke tog iseljenja. Ustavne tužbe podnijeli su,
ovisno o presudi, vlasnici stanova, odnosno najmoprimci jer smatraju da su im
tim presudama povrijeđena ustavna prava.
U povodu takvih ustavnih tužbi, Ustavni sud je u dva slučaja (U-III-135/2003,
U-III-485/2006) odgodio ovrhu presuda nadležnih sudova o iseljenju najmoprimaca
do donošenja odluke o ustavnoj tužbi. Ustavni sud nije donio odluku o ustavnim
tužbama u navedenim predmetima jer ukidna odluka Ustavnog suda od strane
Hrvatskog sabora nije provedena, što je pretpostavka za meritorno odlučivanje o
tim ustavnim tužbama.
4. Prema odredbama članka 31. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), odluke Ustavnog suda su obvezatne te su sva
tijela državne vlasti dužna u okviru svog ustavnog i zakonskog djelokruga
provoditi odluke Ustavnog suda.
Ustavni sud napominje da u okviru svoje nadležnosti nema ovlasti otkloniti
nejednakost u primjeni Zakona o najmu stanova, nastalu prestankom važenja
ukinute zakonske odredbe. Odluke Ustavnog suda (usvajanje, odnosno odbijanje
ustavne tužbe) dovele bi do daljnje nejednakosti pred zakonom, što je protivno
ustavnom jamstvu sadržanom u članku 14. stavku 2. Ustava. Stoga je postojeća
normativna situacija s ustavnopravnog stajališta neprihvatljiva i nedopustiva
jer ne rješava problem u cijelosti i na jednak način za sve glede primjene
Zakona o najmu stanova.
Slijedi da je jedino zakonodavac nadležan, donošenjem odgovarajućih izmjena i
dopuna Zakona o najmu stanova, urediti sporne pravne odnose na način koji će
osigurati jednakost svih pred zakonom.
5. Prateći ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti te imajući u vidu obvezatnost
provedbe odluka Ustavnog suda (članak 31. Ustavnog zakona), na temelju članka
128. alineje 5. Ustava Republike Hrvatske i članka 104. Ustavnog zakona,
Hrvatskom saboru upućuje se ovo Izvješće.
Broj: U-X-2191/2007
Zagreb, 20. lipnja 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |